Jatkuva akkulataus

seppomartti

Vene on ympäri vuoden vedessä. Osaako joku arvata, kuinka pitkäksi aikaa voi jättää maasähkön lataamaan. Akut ovat nyt umpinaisia "huoltovapaita" lyijyakkuja ja Christecin laturi säädin pitää yllä 13,6 V.
Aikaisempaa kokemusta on sen verran, että normaalit vedellä täydennettävät autoakut menivät 6 kk latauksessa kuivaksi. Kolmeen akkuun mahtui 9 litraa vettä, minkä jälkeen saatoin todeta niiden olevan oikosulussa ja kaikki vaihtoon. AGM akkusarja meni vaihtoon kun aurinkokennon liittimet olivat hapettuneet ja takut yhjenivät 6kk:ssa.

43

1980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käyttöohjeet?

      Ylläpitolataukseen soveltuvan akkulaturin ei pitäisi keittää akkuja edes jatkuvasti kytkettynä mikäli laturissa on akkutyyppi valittu oikein.

      Laturin pitäisi jossain vaiheessa siirtyä ylläpitolataukseen. Tarkista onko laturissasi tämä ominaisuus. Lue myös laturin ohjekirjasta, miten sen pitäisi toimia. Yleensä latauskäyrät ja soveltuvuudet eri tilanteisiin on niissä kuvattu huomattavasti tarkemmin kuin mitä saat täältä ikinä selville.

    • AGM-akut

      Ei täydet AGM-akut tyhjene 6 kk aikana, jos niissä ei ole kuormaa. Akusta riippuen niiden itsepurkaus on vain 1-5 % / kk. Siis 6 kk jälkeen akuissa on vielä ainakin 70 % lataustila.

      AGM akkujen säilyvyyden kannalta on parasta olla lataamatta niitä jatkuvasti. Tai talviseisokin aikana edes muutamaa kertaa.

      Jatkuva (yli-)lataus tuhoaa akut. Yksi tehokas keino tuhota akut on ottaa kaikki kuorma pois ja jättää tehokas aurinkopaneeli 3-vaihesäädin lataamaan akkuja. Joissain (kaikissa?) säätimissä float-tila unohtuu yön aikana ja bulk-vaiheen lataus alkaa taas aamulla.

      • Kerraostalon katto?

        Voisitko perustella miksi AGM-akkuja ei saisi pitää ladattuna pitkiä aikoja?

        Onhan ne käytössäkin ajon aikana ja sen jälkeen täydet. AGM akkujen keskeisin ominaisuus on nimenomaan latausyklien määrä ja kestävyys.

        Jatkuva ylilataus tuohoaa akun kuten myös pudottaminen kerostalon katolta.
        Kummallakaan ei ole mitään tekemistä modernin ylläpitokäyttöön tehdyn akkulaturin kanssa.


      • suosittelen yläpitoa
        Kerraostalon katto? kirjoitti:

        Voisitko perustella miksi AGM-akkuja ei saisi pitää ladattuna pitkiä aikoja?

        Onhan ne käytössäkin ajon aikana ja sen jälkeen täydet. AGM akkujen keskeisin ominaisuus on nimenomaan latausyklien määrä ja kestävyys.

        Jatkuva ylilataus tuohoaa akun kuten myös pudottaminen kerostalon katolta.
        Kummallakaan ei ole mitään tekemistä modernin ylläpitokäyttöön tehdyn akkulaturin kanssa.

        Saa ja pitää pitää ladattuna, mutei ladata yli.

        Käytin Ansmannin ylläpitolaturia talvisin moottoripyörän akkuihin, kyllä ne muutaman vuoden vanhana vielä toimivat ihan hyvin. Välillä kävin ottamassa pois, kun akku joka ei ole missään kiinni ei menetä jännitettään kovin nopeasti. Sen sijaan, jos joku pilssipumppu tai varashälytin tai edes kello on kiinni, niin kannattaa pitää jokseenkin aina laturissa.

        Älykäs akkulaturi purkaa aina välillä ja latailee sitten takas, hissukseen. Se on akulle paras. Liian syvälle purkautuminen on erityisen tuhoisaa AGM:lle ja kun ne on vähän tyyriitä niin suosittelen kyselemään "tricle chargeria".


      • AGM-akut
        Kerraostalon katto? kirjoitti:

        Voisitko perustella miksi AGM-akkuja ei saisi pitää ladattuna pitkiä aikoja?

        Onhan ne käytössäkin ajon aikana ja sen jälkeen täydet. AGM akkujen keskeisin ominaisuus on nimenomaan latausyklien määrä ja kestävyys.

        Jatkuva ylilataus tuohoaa akun kuten myös pudottaminen kerostalon katolta.
        Kummallakaan ei ole mitään tekemistä modernin ylläpitokäyttöön tehdyn akkulaturin kanssa.

        Tällä palstalla usein referoitu auktoriteetti Morganscloud on joutunut uusimaan 2 isoa AGM-akkupatteristoaan vuoden välein ennen kuin akkuvalmistajan asiantuntijan avulla tuhoutumissyy löytyi, jatkuva ylläpitolataus ja pientä jaksottaista kuormaa samaan aikaan.
        http://www.morganscloud.com/


      • En sis suosittelekaa
        AGM-akut kirjoitti:

        Tällä palstalla usein referoitu auktoriteetti Morganscloud on joutunut uusimaan 2 isoa AGM-akkupatteristoaan vuoden välein ennen kuin akkuvalmistajan asiantuntijan avulla tuhoutumissyy löytyi, jatkuva ylläpitolataus ja pientä jaksottaista kuormaa samaan aikaan.
        http://www.morganscloud.com/

        Eli kumoaa täysin aikaisemman neuvoni :) En sano enää mitään.


      • Bossu
        AGM-akut kirjoitti:

        Tällä palstalla usein referoitu auktoriteetti Morganscloud on joutunut uusimaan 2 isoa AGM-akkupatteristoaan vuoden välein ennen kuin akkuvalmistajan asiantuntijan avulla tuhoutumissyy löytyi, jatkuva ylläpitolataus ja pientä jaksottaista kuormaa samaan aikaan.
        http://www.morganscloud.com/

        Voishan laittaa varmuuden vuoksi ajastimen, laturi on päällä vain tunnin vuorokaudessa. Jos se siis osaa aina aloittaa siitä, mihin jäi. Tai viikkoajastimen, ja lataa vielä harvemmin.


      • muka auktoriteetti
        AGM-akut kirjoitti:

        Tällä palstalla usein referoitu auktoriteetti Morganscloud on joutunut uusimaan 2 isoa AGM-akkupatteristoaan vuoden välein ennen kuin akkuvalmistajan asiantuntijan avulla tuhoutumissyy löytyi, jatkuva ylläpitolataus ja pientä jaksottaista kuormaa samaan aikaan.
        http://www.morganscloud.com/

        En löytänyt Morganilta mitään, mikä tukisi väitettä siitä, ettei ylläpitolaturit pitäisi akkuja hyvässä kunnossa. Jos vetoaa auktoritetteihin, niin ne pitää tuoda esiin, muuten se antaa kuvan siitä ettei tiedä eikä myönnä sitä.

        Pistäpä linkki juttuun eikä lehden nimeen, vaikuttaa uskottavammalta ja antaa mahdollisuuden päätellä voiko tapausta soveltaa omaan veneeseen vai poikkeaako se siitä. Olisi esimerkiksi kiva tietää, mikä se kuorma oli jne...


      • AGM-akut
        muka auktoriteetti kirjoitti:

        En löytänyt Morganilta mitään, mikä tukisi väitettä siitä, ettei ylläpitolaturit pitäisi akkuja hyvässä kunnossa. Jos vetoaa auktoritetteihin, niin ne pitää tuoda esiin, muuten se antaa kuvan siitä ettei tiedä eikä myönnä sitä.

        Pistäpä linkki juttuun eikä lehden nimeen, vaikuttaa uskottavammalta ja antaa mahdollisuuden päätellä voiko tapausta soveltaa omaan veneeseen vai poikkeaako se siitä. Olisi esimerkiksi kiva tietää, mikä se kuorma oli jne...

        Tässä linkki yhteen niistä jutuista, joissa kerrotaan AGM-akkujen ylilatautumisesta jatkuvan latauksen seurauksena, kun välillä akuilla on myös kuormaa. AGM-ongelmista on kerrottu muissakin Morganscloudin jutuissa, en nyt jaksanut enempiä etsiä.
        http://www.morganscloud.com/2010/09/04/agm-battery-chargers/

        Yhden AGM-akkujen valmistajan sivuilta luin varoituksen jatkuvasta pienestä latauksesta, liittyi kai sulfatoitumiseen. Googlaa vähän aikaa, kyllä sekin löytyy.


      • Varoituksen sanoja
        AGM-akut kirjoitti:

        Tässä linkki yhteen niistä jutuista, joissa kerrotaan AGM-akkujen ylilatautumisesta jatkuvan latauksen seurauksena, kun välillä akuilla on myös kuormaa. AGM-ongelmista on kerrottu muissakin Morganscloudin jutuissa, en nyt jaksanut enempiä etsiä.
        http://www.morganscloud.com/2010/09/04/agm-battery-chargers/

        Yhden AGM-akkujen valmistajan sivuilta luin varoituksen jatkuvasta pienestä latauksesta, liittyi kai sulfatoitumiseen. Googlaa vähän aikaa, kyllä sekin löytyy.

        Aivan ilmeisesti lontoo ei ole kieli, jota osaat kovin hyvin.
        Juttu oli lähes päinvastainen sinun kirjoitukseesi.

        Ensinnäkin virrankulutus oli suurta verrattuna akkujen kapasiteettiin, ei pientä
        Akkuja ei yliladattu vaan ne päästettiin 50% varaukseen, josta ne ladattiin 85% tilaan.
        Akkuja ei koskaan ladattu täyteen, niitä ei ladattu maasähköllä vaan generaattorilla eikä ne olleet jatkuvasti latauksessa.

        Seurauksena alilatauksesta oli akkujen sulfonoituminen, tietenkin. Jutusta ei selvinnyt oliko käytössä laturi, jolla sulfonoituminen voidaan poistaa, mutta jutussa sanottiin, että sellainen pitäisi olla venekäytössä.

        Niille, jotka ovat aikeissa toetuttaa jotain hölmöä palstan kirjoituksen perusteella, lukekaa ensin juttu johon viitataan. Täällä on välillä kirjoituksia, jotka sisältävät joko tahallaan tehtyjä tai hyvässä uskossa tehtyjä ohjeita, jotka johtavat huonoon lopputulokseen.


      • Lue itse
        Varoituksen sanoja kirjoitti:

        Aivan ilmeisesti lontoo ei ole kieli, jota osaat kovin hyvin.
        Juttu oli lähes päinvastainen sinun kirjoitukseesi.

        Ensinnäkin virrankulutus oli suurta verrattuna akkujen kapasiteettiin, ei pientä
        Akkuja ei yliladattu vaan ne päästettiin 50% varaukseen, josta ne ladattiin 85% tilaan.
        Akkuja ei koskaan ladattu täyteen, niitä ei ladattu maasähköllä vaan generaattorilla eikä ne olleet jatkuvasti latauksessa.

        Seurauksena alilatauksesta oli akkujen sulfonoituminen, tietenkin. Jutusta ei selvinnyt oliko käytössä laturi, jolla sulfonoituminen voidaan poistaa, mutta jutussa sanottiin, että sellainen pitäisi olla venekäytössä.

        Niille, jotka ovat aikeissa toetuttaa jotain hölmöä palstan kirjoituksen perusteella, lukekaa ensin juttu johon viitataan. Täällä on välillä kirjoituksia, jotka sisältävät joko tahallaan tehtyjä tai hyvässä uskossa tehtyjä ohjeita, jotka johtavat huonoon lopputulokseen.

        But the dirty little secret of AC chargers is that, while they can monitor how many amps they are supplying at their output, if you are using any of those amps for anything other than charging (as you almost certainly will be on a cruising liveaboard sailboat) the charger has no way to know what part of its output current the battery is getting and what part is powering loads (say lights). Therefore, there is no way for the charger to detect when the battery is fully charged.

        The practical result of this is that if you have any appreciable loads on while charging, the charger will stay at the acceptance voltage (about 14.4 volts) long after the battery is fully charged, instead of dropping to the correct float charge rate (about 13.5 volts). That’s right, most marine battery chargers will grossly overcharge your batteries.

        Ote tekstistä http://www.morganscloud.com/2010/09/04/agm-battery-chargers/


      • Ei normaali tapaus
        Lue itse kirjoitti:

        But the dirty little secret of AC chargers is that, while they can monitor how many amps they are supplying at their output, if you are using any of those amps for anything other than charging (as you almost certainly will be on a cruising liveaboard sailboat) the charger has no way to know what part of its output current the battery is getting and what part is powering loads (say lights). Therefore, there is no way for the charger to detect when the battery is fully charged.

        The practical result of this is that if you have any appreciable loads on while charging, the charger will stay at the acceptance voltage (about 14.4 volts) long after the battery is fully charged, instead of dropping to the correct float charge rate (about 13.5 volts). That’s right, most marine battery chargers will grossly overcharge your batteries.

        Ote tekstistä http://www.morganscloud.com/2010/09/04/agm-battery-chargers/

        En ymmärrä, miten asiat liittyvät toisiinsa.
        Kyseisessä tapauksessa akut menivät pilalle sulfonoitumisen takia koska laturissa ei ollut desulfonointiasetusta:

        So, if you can’t equalize a battery, it does not belong on a voyaging boat.

        Akkuja ei ladattu täyteen koska se olisi vienyt aikaa eikä sitä haluttu siihen käyttää:

        It takes two hours of generator or one hour of main engine time on Morgan’s Cloud to bring our house bank from a 50% discharge state to a 85% charge, but four more hours of charging to get from 85% to 100%

        Jos vene on maasähkössä jatkuvasti, sen akut tulevat täyteen eivätkä sulfonoidu.
        Jos akusta otetaan virtaa ulos hetkittäin vaikkapa pilssipumpulle tai jääkaapille, laturi lataa ne täyteen nopeasti. Teoriassa voisi tietenkin ola niin, että jääkaappi kävisi minuutin välein, mutta niin ei missään ole.

        Jos akkukapasiteetti on oikein mitoitettu, ei pieni käytö vaikuta lataukseen niin, että latausjännite olisi liian iso. Pitää pitää mielessä, että kyseessä on ohjaus sumealla logiikalla eikä on/off katkaisijalla.

        Kyseisessä tapauksessa jatkuva lataus maasähköllä olisi poistanut ongelman siinä missä oikein mitoitetut akutkin. Lataus 50-85% yhdessä liian pienien akkujen kanssa on ongelma, mutta harva tekee niin.

        Toki minäkin kirjoittaisin sopivan jutun jos saisin ilmaiset akut...


      • Ihmeellistä
        Ei normaali tapaus kirjoitti:

        En ymmärrä, miten asiat liittyvät toisiinsa.
        Kyseisessä tapauksessa akut menivät pilalle sulfonoitumisen takia koska laturissa ei ollut desulfonointiasetusta:

        So, if you can’t equalize a battery, it does not belong on a voyaging boat.

        Akkuja ei ladattu täyteen koska se olisi vienyt aikaa eikä sitä haluttu siihen käyttää:

        It takes two hours of generator or one hour of main engine time on Morgan’s Cloud to bring our house bank from a 50% discharge state to a 85% charge, but four more hours of charging to get from 85% to 100%

        Jos vene on maasähkössä jatkuvasti, sen akut tulevat täyteen eivätkä sulfonoidu.
        Jos akusta otetaan virtaa ulos hetkittäin vaikkapa pilssipumpulle tai jääkaapille, laturi lataa ne täyteen nopeasti. Teoriassa voisi tietenkin ola niin, että jääkaappi kävisi minuutin välein, mutta niin ei missään ole.

        Jos akkukapasiteetti on oikein mitoitettu, ei pieni käytö vaikuta lataukseen niin, että latausjännite olisi liian iso. Pitää pitää mielessä, että kyseessä on ohjaus sumealla logiikalla eikä on/off katkaisijalla.

        Kyseisessä tapauksessa jatkuva lataus maasähköllä olisi poistanut ongelman siinä missä oikein mitoitetut akutkin. Lataus 50-85% yhdessä liian pienien akkujen kanssa on ongelma, mutta harva tekee niin.

        Toki minäkin kirjoittaisin sopivan jutun jos saisin ilmaiset akut...

        No et tosiaan tunnu ymmärtävän.


      • 28m

        Mikä tai minkätyyppinen sitten olisi hyvä aurinkopaneelin lataussäädin?

        Itsellä tullut jostain samantyyppinen ongelma eli hupiakut ovat surkeassa varaustasossa kauden aikana, vaikka koneessa tehokas 80A laturi ja 40W paneeli ja samaan aikaan starttiakkussa riittää virtaa. Arvuuttelen onko vika 1) erotusreleessä (-> rele palanut kiinni, mikä näkyy siitä että erilliset pääkatkaisimet eivät enää erota hupi- ja starttiakkua vaan kun kumman tahansa kääntää päälle niin molemmat virrat kytkeytyvät) vai aurinkopaneelin säädin (-> vain hupiakut latautuvat paneelilla joten jos säädin vuotaa paneelille päin öisin/pilvisellä kelillä niin hupiakut tyhjenevät).

        Raastaa hermoja kun loistavasti toiminut vene temppuilee. Aurinkopaneeli ja akut (3 x 130 Ah) uusittu 2013-2014.


      • seppomartti
        28m kirjoitti:

        Mikä tai minkätyyppinen sitten olisi hyvä aurinkopaneelin lataussäädin?

        Itsellä tullut jostain samantyyppinen ongelma eli hupiakut ovat surkeassa varaustasossa kauden aikana, vaikka koneessa tehokas 80A laturi ja 40W paneeli ja samaan aikaan starttiakkussa riittää virtaa. Arvuuttelen onko vika 1) erotusreleessä (-> rele palanut kiinni, mikä näkyy siitä että erilliset pääkatkaisimet eivät enää erota hupi- ja starttiakkua vaan kun kumman tahansa kääntää päälle niin molemmat virrat kytkeytyvät) vai aurinkopaneelin säädin (-> vain hupiakut latautuvat paneelilla joten jos säädin vuotaa paneelille päin öisin/pilvisellä kelillä niin hupiakut tyhjenevät).

        Raastaa hermoja kun loistavasti toiminut vene temppuilee. Aurinkopaneeli ja akut (3 x 130 Ah) uusittu 2013-2014.

        Kun starttiakkusi on aina täynnä, niin eikös se todista, että hupi- ja starttiakut ovat eroitetut. Mittaa pihtimittarilla tuottaako aurinkolataus mitään ja jos ei tuota niin mistä välistä yhteys on poikki. Rohkenen epäillä, että aika monella liitokset eivät ole kunnossa ja paneelit liitoksineen ovat enemmän mökki- kuin marinelaatua. 40W paneeli taitaa olla aika pieni 360 ah akkupatterille. Saattaisi päivällä tuottaa pari A mutta jääkaappisi, autopilottisi, plotterisi jne haukkaa enemmän?


      • 28m
        seppomartti kirjoitti:

        Kun starttiakkusi on aina täynnä, niin eikös se todista, että hupi- ja starttiakut ovat eroitetut. Mittaa pihtimittarilla tuottaako aurinkolataus mitään ja jos ei tuota niin mistä välistä yhteys on poikki. Rohkenen epäillä, että aika monella liitokset eivät ole kunnossa ja paneelit liitoksineen ovat enemmän mökki- kuin marinelaatua. 40W paneeli taitaa olla aika pieni 360 ah akkupatterille. Saattaisi päivällä tuottaa pari A mutta jääkaappisi, autopilottisi, plotterisi jne haukkaa enemmän?

        Ehkä todistaa, ehkä ei, eli eikö ole mahdollista että ne ovat aina yhteydessä, mutta diodi estää starttiakun purkautumista hupiakuille päin??? En tunne sähköjä riittävästi joten taitaa mennä telakoinnin aikana sähkömiehelle tarkastettavaksi jos ei ymmärrys kasva. Miten erotusreleen toiminnan voi tarkistaa?

        Täytyy tosiaan testata aurinkopaneelin virrananto. Se on laitettu keväällä paikalleen, joten en usko siinä vielä olevan kontaktiongelmia. Jännitemittaus kertoo vielä nytkin sen antavan n. 17,5 V pilvisellä kelillä lataussäätimelle. Kiinalaisessa paneelissa on valmistajan mukaan itsessään diodi estämssä öistä purkausta paneelille päin.

        Tuo 40W paneeli on lähinnä nostamassa akkujen varaustason piripintaan käyttökertojen välillä veneen seistessä satamassa, kun koneen laturi on nostanut varaustason sinne 80-85% tuntumaan. Ja vasta kakkosoptiona pidentämään luonnonsatamissa akkujen käyttöaikaa, kyllä hupiakkujen 135 Ah:lla (50% kapasiteetista) ilman paneeliakin pitäisi pärjätä pari vrk laskujeni mukaan.


      • 28m
        28m kirjoitti:

        Ehkä todistaa, ehkä ei, eli eikö ole mahdollista että ne ovat aina yhteydessä, mutta diodi estää starttiakun purkautumista hupiakuille päin??? En tunne sähköjä riittävästi joten taitaa mennä telakoinnin aikana sähkömiehelle tarkastettavaksi jos ei ymmärrys kasva. Miten erotusreleen toiminnan voi tarkistaa?

        Täytyy tosiaan testata aurinkopaneelin virrananto. Se on laitettu keväällä paikalleen, joten en usko siinä vielä olevan kontaktiongelmia. Jännitemittaus kertoo vielä nytkin sen antavan n. 17,5 V pilvisellä kelillä lataussäätimelle. Kiinalaisessa paneelissa on valmistajan mukaan itsessään diodi estämssä öistä purkausta paneelille päin.

        Tuo 40W paneeli on lähinnä nostamassa akkujen varaustason piripintaan käyttökertojen välillä veneen seistessä satamassa, kun koneen laturi on nostanut varaustason sinne 80-85% tuntumaan. Ja vasta kakkosoptiona pidentämään luonnonsatamissa akkujen käyttöaikaa, kyllä hupiakkujen 135 Ah:lla (50% kapasiteetista) ilman paneeliakin pitäisi pärjätä pari vrk laskujeni mukaan.

        Alkaa yhä enemmän vaikuttaa erotusreleen ongelmalta. Kyseessä Boschin 75A rele, ja laturi 80 A joten näillä uusilla isoilla akuilla on voinut rele ottaa nokkiinsa. Hupiakkujen kanssa releestä/pääkatkaisimesta vuotaa n. 6V eteenpäin vaikka pääkytkimen asentona on auki, starttiakulla vuoto 0V.

        Testeissä oli aurinkopaneelin kaapelit irroitettu, jotta se ei ainakaan ole mukana hankaloittamassa tulkintaa.


      • seppomartti
        28m kirjoitti:

        Ehkä todistaa, ehkä ei, eli eikö ole mahdollista että ne ovat aina yhteydessä, mutta diodi estää starttiakun purkautumista hupiakuille päin??? En tunne sähköjä riittävästi joten taitaa mennä telakoinnin aikana sähkömiehelle tarkastettavaksi jos ei ymmärrys kasva. Miten erotusreleen toiminnan voi tarkistaa?

        Täytyy tosiaan testata aurinkopaneelin virrananto. Se on laitettu keväällä paikalleen, joten en usko siinä vielä olevan kontaktiongelmia. Jännitemittaus kertoo vielä nytkin sen antavan n. 17,5 V pilvisellä kelillä lataussäätimelle. Kiinalaisessa paneelissa on valmistajan mukaan itsessään diodi estämssä öistä purkausta paneelille päin.

        Tuo 40W paneeli on lähinnä nostamassa akkujen varaustason piripintaan käyttökertojen välillä veneen seistessä satamassa, kun koneen laturi on nostanut varaustason sinne 80-85% tuntumaan. Ja vasta kakkosoptiona pidentämään luonnonsatamissa akkujen käyttöaikaa, kyllä hupiakkujen 135 Ah:lla (50% kapasiteetista) ilman paneeliakin pitäisi pärjätä pari vrk laskujeni mukaan.

        Tarkoitin kyllä ylempänä mittaamisella amppeereita. Jännite-ero ei välttämättä kerro kulkeeko amppeereita.


      • Kaksi ongelmaa
        Ei normaali tapaus kirjoitti:

        En ymmärrä, miten asiat liittyvät toisiinsa.
        Kyseisessä tapauksessa akut menivät pilalle sulfonoitumisen takia koska laturissa ei ollut desulfonointiasetusta:

        So, if you can’t equalize a battery, it does not belong on a voyaging boat.

        Akkuja ei ladattu täyteen koska se olisi vienyt aikaa eikä sitä haluttu siihen käyttää:

        It takes two hours of generator or one hour of main engine time on Morgan’s Cloud to bring our house bank from a 50% discharge state to a 85% charge, but four more hours of charging to get from 85% to 100%

        Jos vene on maasähkössä jatkuvasti, sen akut tulevat täyteen eivätkä sulfonoidu.
        Jos akusta otetaan virtaa ulos hetkittäin vaikkapa pilssipumpulle tai jääkaapille, laturi lataa ne täyteen nopeasti. Teoriassa voisi tietenkin ola niin, että jääkaappi kävisi minuutin välein, mutta niin ei missään ole.

        Jos akkukapasiteetti on oikein mitoitettu, ei pieni käytö vaikuta lataukseen niin, että latausjännite olisi liian iso. Pitää pitää mielessä, että kyseessä on ohjaus sumealla logiikalla eikä on/off katkaisijalla.

        Kyseisessä tapauksessa jatkuva lataus maasähköllä olisi poistanut ongelman siinä missä oikein mitoitetut akutkin. Lataus 50-85% yhdessä liian pienien akkujen kanssa on ongelma, mutta harva tekee niin.

        Toki minäkin kirjoittaisin sopivan jutun jos saisin ilmaiset akut...

        Näyttäisi siltä, että tässä on keskusteltu ristiin kahdesta ongelmasta.
        On totta, että akun syklaaminen 50% ja 85% välillä turmelee sen aika nopeasti. Lyijyakku pitää varata täyteen riittävän usein sulfatoitumisen estämiseksi.
        Toinen mainittu ongelma on se, että akku saattaa ylilatautua, jos sen rinnalla on kulutusta, Tämä ei johdu siitä, että akku purkautuisi, vaan siitä että laturi luulee, että akku ottaa virtaa, ja pitää jännitteen jatkuvasti ns. pikavaraustasolla, joka on pitkän päälle turmiollista.
        Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni, akku ei kärsi siitä, että laturi pitää sen jännitteen jatkuvasti akkuvalmistajan suosittelemalla kestovaraustasolla. Suljetuilla akuilla se on useinmiten 13,6V. (2,27 V/kenno)


      • seppomartti
        Kaksi ongelmaa kirjoitti:

        Näyttäisi siltä, että tässä on keskusteltu ristiin kahdesta ongelmasta.
        On totta, että akun syklaaminen 50% ja 85% välillä turmelee sen aika nopeasti. Lyijyakku pitää varata täyteen riittävän usein sulfatoitumisen estämiseksi.
        Toinen mainittu ongelma on se, että akku saattaa ylilatautua, jos sen rinnalla on kulutusta, Tämä ei johdu siitä, että akku purkautuisi, vaan siitä että laturi luulee, että akku ottaa virtaa, ja pitää jännitteen jatkuvasti ns. pikavaraustasolla, joka on pitkän päälle turmiollista.
        Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni, akku ei kärsi siitä, että laturi pitää sen jännitteen jatkuvasti akkuvalmistajan suosittelemalla kestovaraustasolla. Suljetuilla akuilla se on useinmiten 13,6V. (2,27 V/kenno)

        Tämä itsekin ajattelin. Mm. Jääkaappi päällä, usein invertteri, Pc, valoja ja näillä kuormilla 13.6V pysyi muutaman vuorokauden kunnes rupesi laskemaan lähelle 13.2V. Lataus jäi päälle ja on mielenkintoista nähdä kuukausien kuluttua tilanne.


    • Bossu

      Jos se laturi pitää koko ajan yllä 13,6V, se on joku vanha kympin halpislaturi. Älylaturi tiputtaa voltteja ja virtoja eri vaiheissa ja lopuksi antaa vain pulsseja virtaa. Se pitää akut paremmassa kunnossa kuin mitä saat niitä itse välillä irrottamalla ja välillä lataamalla tehtyä.

      • seppomartti

        CRISTEC CPS2/12V-25A ei ole kympin laturi ja ohjekirjakin netistä löytyy. Parikymmentä sivua lontoota ja saman verran pariisin murretta. Lataa automaattisesti "boost/ absorb// float" -tasoilla ja säätelyjäkin olisi akkutyypeille. Aikaisemmin aurinkopaneelini eri säädin piti akut kunnossa. Siihen en nyt täysin luota.Nyt siis ongelma on jätänkö maasähkön kytketyksi n 6 kk vai en kun volttimittari paneelissa näyttää paljon enemmän kuin 12,7V


      • Bossu
        seppomartti kirjoitti:

        CRISTEC CPS2/12V-25A ei ole kympin laturi ja ohjekirjakin netistä löytyy. Parikymmentä sivua lontoota ja saman verran pariisin murretta. Lataa automaattisesti "boost/ absorb// float" -tasoilla ja säätelyjäkin olisi akkutyypeille. Aikaisemmin aurinkopaneelini eri säädin piti akut kunnossa. Siihen en nyt täysin luota.Nyt siis ongelma on jätänkö maasähkön kytketyksi n 6 kk vai en kun volttimittari paneelissa näyttää paljon enemmän kuin 12,7V

        Siinä näyttäisi float- eli ylläpitovaiheessa olevan jännite 13,6 V suljetuille lyijyakuille (tehdasasetus). Tarkista switchien asennot, että akun tyyppi on 2, eli tuo tehdasasetus. Ulostulojännitettä voi vissiin ruuvarilla säätää pohjassa olevasta potentiometrin ruuvista. Sitä suositellaan säädettäväksi tarpeen mukaan akuista, käytöstä ja kaapeleista riippuen. Virta tippuu alas float-vaiheessa.


    • Joakim1

      Jos on oikein lataava laturi, voi jättää ikuisesti. Toisaalta 6 kk pitäisi mennä ongelmitta lataamattakin ellei vene ole erityisen lämpimässä paikassa.

      Itse en ole koskaan ladannut syksyn ja kevään välillä. Akut ovat olleet 75-90% varaustilassa keväällä. Jos eivät ole, ovat vaihtokunnossa tai joku vuoto/laite tyhjentää akkuja. Tämä siis Suomen talvessa. Lämpimissä maissa itsepurkautuminen on nopeampaa.

      13,6 V ei keitä akkuja ellei akut ole kovin lämpimässä tilassa. Se on kuitenkin aika korkea ylläpitojännite. Yleensä käytetään 13,2 V, mutta joillekin AGM-akuille enemmän.

      • seppomartti

        OK. Sama kokemus on minullakin Suomen talvesta. Sykyllä täysi lataus ja keväällä kunnostuksen alkaessa seuraavan kerran. Ei kannata kannnella minnekään tai latailla välillä.Jos 13,2V on käypänen ylläpitojännite niin sitten tarkistan vielä yleismittarilla aurinkopaneelin ja maasähkön säätimistä.. Taulun viisarikin voi heittää. Jätän ilmeisesti maasähkön kiinni lämpimämmilläkin latitudeilla. AGM-satsi meni varmaan pilalle kun oli jossain jtunnistamatonta kuormaa ja aurinkokennon liitokset happani.
        Kiitos mielipiteistä!


      • Cristec-kokemuksia

        Minulla on myös tuollainen Cristecin älylaturi. Pidän sen päällä aina, kun vene on maasähkössä. Talvitelakoinnin ajan laturi on päällä jatkuvasti. Ei minkäänlaisia ongelmia akkujen kanssa. Laturissa on myös lämpötila-anturi, joka säätää latausjännitteitä lämpötilan mukaan. Kovilla pakkasilla voi olla jopa yli 15 V.


    • Oc 46

      Meillä noin 600 Ah AGM akusto, vene on ollut 6 kk talvikaudet Kreikassa ja Turkissa. Ei ole koskaan ladattu talvikauden aikana ja aina keväällä akut ovat hyvässä kunnossa ja varaustilassa.

      Turhaa puhetta ne etelän talvikauden akuille liian kuumat olosuhteet, paremminkin ne ovat optimaaliset. Kreikan tai Turkin talvikausi on ihan sopiva talvehtiville akuille, vuorokauden keskilämpötila yleensä selvästi alle 20 C. Kun akut ovat veneen sisällä lokeroissaan, niiden lämpö ei juuri ehdi muuttua jonkin kuuman päivän aikana, ilta ja yö ovat sitten taas viileitä.

      • Joakim1

        Välimerellä on tietysti viileää talvella, mutta onhan maailmassa talvella kuumiakin paikkoja.


      • seppomartti

        Kreikassa ja Turkissa vedessä olevassa veneessä on talvella tasalämpö 16-17 astetta kun vesipatteri on pohjan alla


      • Bossu

        AGM pitääkin paremmin, mutta tavallinen lyijyakku, josta tässä oli kyse voi menettää varauksensa nopeammin. Sellaisia olen ladannut talvella kerran-kaksi täyteen.


      • Oc 46
        Bossu kirjoitti:

        AGM pitääkin paremmin, mutta tavallinen lyijyakku, josta tässä oli kyse voi menettää varauksensa nopeammin. Sellaisia olen ladannut talvella kerran-kaksi täyteen.

        "Akut ovat nyt umpinaisia "huoltovapaita" lyijyakkuja". Tuo maininta sopii sekä huoltovapaisiin perinteisiin, geeli ja AGM-akkuihin. Aloitustekstissä ei akkujen tyyppiä paremmin täsmennetä.
        Myös tavallinen täysi hyväkuntoinen lyijyakku kestää 6 kk säilytyksen lataamatta, jos ei säilytetä turhan kuumassa. Sille tietysti välilatauskaan ei ole pahitteeksi.


    • Sailor 5

      Syksyllä kun lataa (Lokakuussa) akut telakoinnin yhteydessä täyteen, ja päävirta "off-asentoon", niin keväällä sähköt tallessa. Nimm. samat akut jo 10 vuotta.

      • oma kokwmus

        Itse asiassa, mitä kylmempi, sen parempi. Jos akun lataa täyteen, se kestää pakkasta. Jotkut pakastavat tarkoituksella, sillä kylmän akun varaus ei purkauduttua. Sen sijaan tyhjä akkuhan ei pakkasta kesrä vaan poksahtaa. Lämmin on OK mutta purkautuminen noin nopeampaa. Jos akku on täynnä, kunnossa ja kokonaan irti, se ei silti ehdi syväpurkautua 6 kk. aikana.


      • seppomartti
        oma kokwmus kirjoitti:

        Itse asiassa, mitä kylmempi, sen parempi. Jos akun lataa täyteen, se kestää pakkasta. Jotkut pakastavat tarkoituksella, sillä kylmän akun varaus ei purkauduttua. Sen sijaan tyhjä akkuhan ei pakkasta kesrä vaan poksahtaa. Lämmin on OK mutta purkautuminen noin nopeampaa. Jos akku on täynnä, kunnossa ja kokonaan irti, se ei silti ehdi syväpurkautua 6 kk. aikana.

        No kyllä kerkiää 6 kk aikana kun Välimeren maissa on syksyllä ja keväällä yli 30 astetta sisällä ja keskitalvellakin lämpötilaero Suoimen talveen on luokkaa 35 astetta. Siitähän tässä on kyse kun olosuhteet ovat erilaiset.


      • Oc 46
        seppomartti kirjoitti:

        No kyllä kerkiää 6 kk aikana kun Välimeren maissa on syksyllä ja keväällä yli 30 astetta sisällä ja keskitalvellakin lämpötilaero Suoimen talveen on luokkaa 35 astetta. Siitähän tässä on kyse kun olosuhteet ovat erilaiset.

        Minulla on noin 20 V kokemus Välimeren alueella usean eri veneen telakoinnista, kunnossa oleva täyteen ladattu akku ei siellä tarvitse välilatausta 6 kk talvitelakoinnin (esim. 1.11.-30.4.) aikana.

        Akkujen kannalta Välimeren talvi vastaa aika hyvin akkutaulukoiden normaalilämpötilaa.

        Tavallisen lyijyakun itsepurkaus on normaalilämpötilassa 3 - 4 % / kk.
        Siis täytenä varastoidussa akussa on 6 kk päästä varausta 76 - 82 %.

        AGM-akkujen itsepurkaus on normaalilämpötilassa 0,5 - 2 % / kk,
        25ºC lämpötilassakin akku purkautuu vain 1-5% / kk.
        Siis täytenä varastoidussa akussa on 6 kk päästä varausta 88 - 97 %
        tai jos keskilämpötila on 25ºC (jo olisi kuuma talvi) niin 70 - 94 %.

        Tietysti akut voi jättää 6 kk ajaksi lataukseenkin,
        JOS tietää varmuudella, että latausmenetelmä on omille akuille sopiva ja
        JOS tietää, että latausjännitteet ovat omille akuille TÄSMÄLLEEN oikeat ja
        JOS lataus toimii 6 kk ajan VARMASTI oikein sähkökatkoista yms. huolimatta.

        Mielestäni akkujen kannalta riskittömin tapa talvisäilytykseen on irrottaa akkukaapeli joko tai -navasta ja puhdistaa akkujen yläpinta..


      • Ulkomailla käynyt
        Oc 46 kirjoitti:

        Minulla on noin 20 V kokemus Välimeren alueella usean eri veneen telakoinnista, kunnossa oleva täyteen ladattu akku ei siellä tarvitse välilatausta 6 kk talvitelakoinnin (esim. 1.11.-30.4.) aikana.

        Akkujen kannalta Välimeren talvi vastaa aika hyvin akkutaulukoiden normaalilämpötilaa.

        Tavallisen lyijyakun itsepurkaus on normaalilämpötilassa 3 - 4 % / kk.
        Siis täytenä varastoidussa akussa on 6 kk päästä varausta 76 - 82 %.

        AGM-akkujen itsepurkaus on normaalilämpötilassa 0,5 - 2 % / kk,
        25ºC lämpötilassakin akku purkautuu vain 1-5% / kk.
        Siis täytenä varastoidussa akussa on 6 kk päästä varausta 88 - 97 %
        tai jos keskilämpötila on 25ºC (jo olisi kuuma talvi) niin 70 - 94 %.

        Tietysti akut voi jättää 6 kk ajaksi lataukseenkin,
        JOS tietää varmuudella, että latausmenetelmä on omille akuille sopiva ja
        JOS tietää, että latausjännitteet ovat omille akuille TÄSMÄLLEEN oikeat ja
        JOS lataus toimii 6 kk ajan VARMASTI oikein sähkökatkoista yms. huolimatta.

        Mielestäni akkujen kannalta riskittömin tapa talvisäilytykseen on irrottaa akkukaapeli joko tai -navasta ja puhdistaa akkujen yläpinta..

        Tuo olikin erittäin hyödyllistä tietoa Välimerelle. Pidänkin sen mielessä, jos joskus käännyn väärään suuntaan Hangon kohdalla :D


    • 34ft

      Asuntovaunun ja -auton talvehtimisen aikana en ole koskaan ladannut akkuja talven aikana (loka-huhtikuu). navat irti syksyllä akuista riitää. Kunnossa oleva akku kestää hyvin talven yli. Toinen juttu jos vanha akku joka purkaa itseään.

      • Bossu

        Sepä se, niistä on vaikea tietää. Akulla voi olla vielä pari vuotta elinikää normaalikäytössä, mutta se ei enää kestä olla lataamatta puolta vuotta, etenkään lämpimässä.


    • Rakastakaa akkujanne

      Minä käytän aurinkopaneelia ylläpitolataukseen ympärivuoden.

      Talvella se on ohuen valkoisen venepeiton alla, ja lataa joitain
      ampeertunnin osia per vuorokausi.

      Akut ovat alkuperäiset Varta nesteakut,
      yhdeksäs kesä meni juuri, ja aikuissa ei ole havaittavissa heikkenemistä.

      Kesäisin en pura akkuja alle 12.3 Volttia.

      Eli, pitämällä akut aina melko täynnä, ja talvisin ylläpitolataamalla pienellä jaksoittaisella virralla, akut kestävät pitkään.
      Purkamalla akut usein tyhjäksi ne tuhoutuvat nopeasti.

      BTW:
      Huoltovapaa akku == huolletaan vaihtamalla uudet akut :-)
      Huollettava akku == huolletaan lisäämällä vettä !!

    • 16+6

      Jos vene on vedessä niin kannattaa miettiä tarkkaan galvaanisen vuotovirran mahdollisuus. Onko galvaaninen erotin maasähkölinjassa vai ei. Jos ei niin varaudu siihen että jotain yllättävää saattaa syöpyä.

      • Oman kunto ei riitä

        Jos oma vene on kunnossa, mutta maasähkössä niin naapuriveneen tai laiturisähköjen vika voi aiheuttaa syöpymää myös omaan veneeseen.


    • sy Snoopy

      Mulla olleet muistaakseni 4 kk yhtämittaa maasähkössä. Ainut mitä piti tarkistaa oli, että akkuvettä on riittävästi. Se kuluu, kun mun akut on ei-huotovapaita 6 v golfauton akkuja. Kestivät kuitenkin 8,5 v sillä tyylillä käytettynä. Suurin kuormitus tuli jääboksista, HR-radiosta, autoradiosta ja sisävaloista. Jos on älykäs maasähkö se ei tuhoa akkuja.
      www.snoopy.fi

    • Lataile vaan

      Jatkuva akkulataus älylaturilla pitää akut kunnossa. Jos akut päästää purkautumaan, niin silloin ne menee pilalle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1796
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1376
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe