hylätty yo-koe

epätoivoinen

Auttakaa! Pitkän enkun syksyn yo-kokeesta tuli hylätty.. alustavasti ainakin, mutta ei se ytl:ssä muutu, koska kirjoitelma oli mennyt penkin alle, samoin myös kuuntelu meni huonosti. Millä tavoin lähden hiomaan kielitaitoani ynnä muuta kevättä kohti, jotta keväällä saisin hyväksytyn pitkästä englannista? Katselenko sarjoja englannin kielisillä tekstityksillä, luenko sanoja paljon, teenkö vanhoja yo-vihkoja? Epätoivo rupesi nyt iskemään.

28

4170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yo-kokeita

      Jos vain yo-kokeen läpipääsyyn tähtäät suosittelen tekemään vanhoja vihkoja opikirjat kainalossa. Niistä opit yo-kokeissa tarvittavaa ytl:n ymmärrystä, muuta kokeet eivät tunnu testaavankaan.. Jos kuuntelu on myös tosiaan mennut huonosti kannattaa kuunnella netistä uutisia, uutta sanavarastoa saat myös lukemalla uutisia. Sarjoista tuskin on apua, niissä enkku on varsin yksinkertaista. :/

      • ....................

        Riippuu vähän, minkätasoinen kuuntelija ap on. Itselläni oli aikoinaan kuuntelut juuri se heikoin lenkki kielissä. En vain yksinkertaisesti saanut selvää. Nyt vuosia myöhemmin, kun on tullut heiluttua Youtuben kaltaisilla suomitekstittömillä sivuilla ei tuota ongelmaa kuunteleminenkaan. Olen katsellut paljon vanhoja sarjoja ja elokuviakin aikani kuluksi ja sitä kautta kuullun ymmärtämiseni on kehittynyt huomattavasti. Kuvallisen kerronnan seuraaminen helpotti dialogin ymmärtämistä ja pääsin sisälle puheen rytmitykseen, mikä varsinkin brittienglannin kohdalla oli hakusessa. Jos ap:n ongelma on sama, ettei vain ymmärrä, niin täytyy vain kuunnella, koska kielten kuunteleminenkin täytyy oppia, mm. se rytmitys, ja täytyy osata kuunnella kokonaisuutta, eikä yrittää mennä sana kerrallaan. Itse jättäisin mahdolliset enkku-tekstitykset pois, koska silloin keskittyy vain kuuntelemiseen. Tietenkin kuulokkeet päässä, jotta saa paremmin selvää.


    • NNBB

      Kannattaa lukea englanninkielisiä lehtiä ja kirjoja aloilta, jotka kiinnostavat sinua. Kiinnostavuus on tärkeätä, koska et varmastikaan haluaisi lukea suomeksikaan mitään, mikä ei sinua kiinnosta pätkääkään.

      Lue vain äidinkielenään englantia puhuvien kirjoittamia tekstejä - ei siis mitään internet-palstoja, joille kuka tahansa voi kirjoittaa "englantia". Näin lausetajusi ja sanavarastosi kehittyvät. Tämä ei tietenkään suoraaan kehitä kuullun ymmärtämistaitojasi, koska tekstejä ei kuulla: On kuitenkin mahdotonta ymmärtää kuultunakaan lauserakenteita tai sanoja, joita ei osaa eikä tunne.

      Tietysti voit lisäksi kehittää kuuntelupuoltakin aivan millä tahansa menetelmällä. Pelkkä kuunteleminen ei kuitenkaan riitä.

      Jos kielitajusi riittää kieliopin perusasioiden ymmärtämiseen suomen kielen kielioppiasioista, kannattaa hakea kirjastosta jokin englannin kielioppi, jossa vältetään turhaa terminologiaa ja selitetään esimerkkivirkkein englannin kielioppia ja lauserakenteita. Yksi erittäin hyvä kirja on Mattila: Englannin kielioppi ja samojen tekijöiden Lukion englannin kielioppi.

      70-luvun kamaa, ja siksi ei löydy enää kirjakaupoista.

    • rtejkrtk

      Lue esimerkiksi englannin kielisiä tekstejä ja esim oppikirjojen tekstejä ja sanoja tee yo-vihkoja ja harjoittele esseen kirjoitusta. Kuuntelun harjottelu esim siten että katsot tv-ohjelmaa etkä katso tekstiktityksejä ja youtybesta jotain englannin kielistä videoo kuulokkeilla

    • Olen ottanut opiksi

      Katso dvd:ltä elokuvia tai sarjoja. Niissä voit laittaa tekstityksen myös englanniksi. Katso myös sellaista matskua, missä puhutaan erilaisilla aksenteilla ja muista myös erilaiset puhetyylit (=mongerrus, nopea ja hidas puhuminen..) Nämä auttaa kuuntelussa ja esseen tekemisessä. Kieliopissa kaunokirjallisuus on parasta.

      Jos esim. olet lukenut jonkun teoksen suomeksi tai nähnyt elokuvan siitä, niin tapahtumat ovat jo tuttuja. Siten tekstin seuraaminenkin on helpompaa. Jos rohkeutta riittää, niin puhu ulkkareiden kanssa vaikka huonoakin englantia.

      • Olen ottanut opiksi

        Huom!

        Nämä siis oppikirjojen lisäksi!


    • mattivainkinn

      Paljon aloittaja sai pisteitä kirjoitelmasta kun meni penkin alle? Itsellä 85 pistettä ennen kirjoitelmaa ja tuntui että penkin alle meni sekin.Mun pitäs saada siitä noin 40 pistettä että saisin A:n.Meinaa vähän jännätä.Lakki on kuitenkin varmaa kun pitkä matikka, fysiikka ja kemia on L ja äidinkieli M.Eli komoensaatio on varma.En ymmärrä mikä tossa enkussa on nii vaikeeta!

      • 26834797348976893476

        Itselläni oli pari vuotta sitten melkein sama tilanne kuin sinulla. Kirjoitin tosin englannin ylimääräisenä, koska se oli ollut aina ylivoimaisesti heikoin aineeni.


      • Häntä pystyyn

        Englanti ei ole vaikea aine. Siitä tehdään vain sellainen, syystä että englantia osataan nykyään vähän liiankin hyvin. Tällä tarkoitan lähinnä sitä, että suoritusten sovittaminen Gaussin käyrälle on mahdotonta ilman että itse kokeesta tekee mahdotonta. Kirjoitin itse englannista M:n ja se harmittaa minua vieläkin, sillä kursseista sain pelkkiä kymppejä. Jo tuolloin, vuonna 2006, kirjoittaessani minusta tuntui, että kielten kokeet testasivat pikemminkin arpaonnea kuin kielen osaamista. Se tunne on viime vuosina vain vahvistunut, kun kielten kokeita olen seurannut. Matematiikassa on vähän sama oire. Minusta on epäreilua, että opiskelija ei saa osaamisestaan ja työpanoksestaan arvoistaan kiitosta (arvosanojen muodossa) vaan väkisin pitää änkeä kaikki Gaussin käyrälle.

        En kuitenkaan antanut epäreilun arvostelun masentaa itseäni. Nykyisin käytän englantia työkielenäni ja olen usein saanut kiitosta erinomaisesta englanninkielen taidostani. Joten älä sinäkään masennu, huono arvosana ei johdu heikosta osaamisestasi, vaan siitä että arvostelu on vinoutunut.


      • ....................
        Häntä pystyyn kirjoitti:

        Englanti ei ole vaikea aine. Siitä tehdään vain sellainen, syystä että englantia osataan nykyään vähän liiankin hyvin. Tällä tarkoitan lähinnä sitä, että suoritusten sovittaminen Gaussin käyrälle on mahdotonta ilman että itse kokeesta tekee mahdotonta. Kirjoitin itse englannista M:n ja se harmittaa minua vieläkin, sillä kursseista sain pelkkiä kymppejä. Jo tuolloin, vuonna 2006, kirjoittaessani minusta tuntui, että kielten kokeet testasivat pikemminkin arpaonnea kuin kielen osaamista. Se tunne on viime vuosina vain vahvistunut, kun kielten kokeita olen seurannut. Matematiikassa on vähän sama oire. Minusta on epäreilua, että opiskelija ei saa osaamisestaan ja työpanoksestaan arvoistaan kiitosta (arvosanojen muodossa) vaan väkisin pitää änkeä kaikki Gaussin käyrälle.

        En kuitenkaan antanut epäreilun arvostelun masentaa itseäni. Nykyisin käytän englantia työkielenäni ja olen usein saanut kiitosta erinomaisesta englanninkielen taidostani. Joten älä sinäkään masennu, huono arvosana ei johdu heikosta osaamisestasi, vaan siitä että arvostelu on vinoutunut.

        On, juu, tehty vaikeaksi. Mekin harjoittelimme 90-luvun loppupuolella tekemällä vanhoja yo-kuunteluita. Kanadalainen vaihto-oppilaskin päätti kerran tehdä sellaisen ja hänelläkin oli lopulta kaksi kohtaa väärin. Mielestäni hyvin kohtuutonta, että suomalaisilta opiskelijoilta vaaditaan kielellistä osaamista, jota englantia äidinkielenään puhuvallakaan ei välttämättä ole. Jotain ihme kompakysymyksiä, joita ei edes kanukit ymmärrä.


    • ei leffoja...

      Dvd:t ja leffat ovat kieleltään usein laaduttomompia kuin uutiset ja dokumentit. Mistä ap jo nyt tietää että hylsy tuli vai menivätkö pisteet selvästi alle 100?
      Jos kiinnostusta riittää enkun kanssa niin englanninkieleseen maahan ehdottomasti reissuun, vaihto/kielikurssi parantaa taitoja huimasti. Myös netin erilaisia kursseja (joissa on takuu) voisit kokeilla, yleensä noista saa rahat takaisin ellei kirjoita yli E/M. Jossei maksaa tahdo käyt vain lukion kursseja uudestaan kunnes numerot alkavat olla siinä 6-7, sillä pääset jo varmasti läpi.
      1-2 kirjoista ei yoissa kysytä, ala kertaamaan 3-> kurssista. (: Tsemppiä!

      • Olen ottanut opiksi

        Leffoja ja muita juurikin siksi, että niissä on selkeitä dialogeja. Vasta kun taidot ovat muuten hallinnassa, niin sitten sitä vivahteikkuutta lisää. Se pointti dvd:llä on juurikin tuo mahdollisuus valita tekstitys englanniksi tai poistaa se kokonaan.


      • ted.com
        Olen ottanut opiksi kirjoitti:

        Leffoja ja muita juurikin siksi, että niissä on selkeitä dialogeja. Vasta kun taidot ovat muuten hallinnassa, niin sitten sitä vivahteikkuutta lisää. Se pointti dvd:llä on juurikin tuo mahdollisuus valita tekstitys englanniksi tai poistaa se kokonaan.

        Www.ted.com loistava valikoima puheita eri alueaiheista ja voi laittaa myös englanninkielisen tekstin puheen lisäksi. Eri puhujilla ympäri maailmaa erilainen aksentti. Suosittelen


    • kevään 2004 yo

      Onko mitenkään mahdollista että voisit kirjoittaa enkun lyhyenä? Itse olin aikoinaan lukiossa ihan huono enkussa, joten taktikoin hieman ja kirjoitin pakollisena laajana oppimääränä pitkän matikan. Vaikka enkku siis olikin A-kieli. Periaatteessa ei melkein mitään merkitystä, mm. jatko-opintoihin hakiessa laajan oppimäärän L:n lyhyen oppimäärän L:n jne. piste-ero ei todellakaan ole kovinkaan suuri.

      Ja se että on lukiossa huono, ei tarkoita että on huono myös jatko-opinnoissakin ja tulevaisuudessa. Itse sain jatko-opinnoissa yliopiston pakollisesta kurssista 3/5 ja nyt 10 vuotta myöhemmin kielitaitoni taso on upper intermediate eli ylempi keskitaso tai C1 (C2 on äidinkielenään puhuvilla).

    • uintia pöydällä

      Joskus meillä tehtaalla käy myös näin

    • piss off

      Olisit kuunnellut tunneilla ja tehnyt annetut tehtävät. Englanti on yo skaban helpoin kieli.
      Turha sinun on enää juosta vessaan kun kusi on jo housussa.

      • ....................

        Ei se itse asiassa helpoin ole. Huonoa englantia on helppo puhua, mutta jos vaaditaan täydellistä kieliopillista osaamista, on englanti vaikeampaa kuin esim. saksa, jossa kielioppisääntö on siinä yhdessä ruudussa ja sen kun treenaat, niin se on siinä. Englannissa ne säännöt venyvät pidemmälle ja aina on jotain sanoja, tai erityistapauksia, joihin kyseinen sääntö ei käykään ja näidenkin kanssa saattaa tulla vastaavia juttuja, joista saattaapi tulla virheitä.


      • fuck off moron
        .................... kirjoitti:

        Ei se itse asiassa helpoin ole. Huonoa englantia on helppo puhua, mutta jos vaaditaan täydellistä kieliopillista osaamista, on englanti vaikeampaa kuin esim. saksa, jossa kielioppisääntö on siinä yhdessä ruudussa ja sen kun treenaat, niin se on siinä. Englannissa ne säännöt venyvät pidemmälle ja aina on jotain sanoja, tai erityistapauksia, joihin kyseinen sääntö ei käykään ja näidenkin kanssa saattaa tulla vastaavia juttuja, joista saattaapi tulla virheitä.

        Kyllä englanti on paljon ruotsia, ranskaa, italiaa ja latinaa helpompi kieli. Taisit unohtaa että viestiketjun aloittajan aiheena oli yo-koe?
        Teille pilkun....lle on tärkeintä päästä vain pätemään.

        Besserwissereille pitäisi järjestää ihan omat testit esim siitä mihin urea oikeasti päätyy... siis loriseeko se viemäriin vai konsentroituuko se pääkoppaan. :D


      • ....................
        fuck off moron kirjoitti:

        Kyllä englanti on paljon ruotsia, ranskaa, italiaa ja latinaa helpompi kieli. Taisit unohtaa että viestiketjun aloittajan aiheena oli yo-koe?
        Teille pilkun....lle on tärkeintä päästä vain pätemään.

        Besserwissereille pitäisi järjestää ihan omat testit esim siitä mihin urea oikeasti päätyy... siis loriseeko se viemäriin vai konsentroituuko se pääkoppaan. :D

        Niin, juuri yo-koetta silmälläpitäen vastasinkin. Katsos, kun yo-kokeessa vaaditaan sen kieliopin osaamista, eikä suinkaan arkipäiväistä keskustelua erikielisten ihmisten kanssa, joidenka kanssa voi tulla toimeen heikollakin englannilla. Itse pystyn kommunikoimaan englannin kielisten ihmisten kanssa, mutta saksalaisten kanssa on jo vaikeuksia. Tästä huolimatta saksan kieliopin hallitseminen on helpompaa kuin englannin, koska ne saksan kielioppisäännöt ovat yksinkertaisempia. On helpompi vastata koekysymyksiin, kun voi rauhassa miettiä niitä kielioppisääntöjä. Puhuessa miettimiseen ei ole aikaa, mutta sillä ei ole väliäkään, koska vaikka kielioppi ei olisikaan aivan kohdillaan, ihmiset ymmärtävät kumminkin. Eli lukion opetus ei tähtää mihinkään muuhun, kuin niihin yo-kokeisiin. Toisin sanoen, tarkoituksena on opettaa täydellistä kielioppia, eikä suinkaan kommunikointia vieraskielisten kanssa.

        Mutta miksi ihmeessä otit moiset pultit vastauksestani ja haukuit, ihan vieläpä kieliä käyttäen, minut? Lukiotakin sanotaan yleissivistäväksi laitokseksi, mutta ainakaan itseäsi ei ole sivistyneellä käytöksellä pilattu, aggressiivisista ja ylimielisistä vastauksistasi päätellen.


    • onni6811

      panosta kuuntelun saamien pisteiden nostamiseen. Samoin ainekirjoituksesta pistemäärän parantaminen on hyvä,jos saisit paremman tuloksen keväällä..tzemppiä ja onnea..

    • iltalukiolainen

      Mene aikuislukion iltakursseille kertaamaan englantia. Mikäli paikkakunnallasi ei tälläistä mahdollisuutta ole, niin koeta Sotungin etälukiota

    • veetturi

      Miten niin englanti on helppo kieli? Englannin kielioppi on vaikea, koska se on täynnä poikkeuksia ja sanavarastoa on vähintään kolme kertaa enemmän kuin suomenkielessä. Vaikka esimerkiksi osaisi, että sana 'fast' tarkoittaa nopeaa, mutta mitäpä, jos sen sijaan on laitettu kuulun ymmärtämisessä joku muu sana? Ehkä vielä menee rapid ja quick ymmärryksen piikkiin, mutta entäpä, jos sana onkin joku vähemmän tunnettu synonyymi esim. hasty, swift, agile tai vaikka vigorous?

      Itse olin lukiossa aika surkea englannissa, mutta olen parantanut kielitaitoani huimasti opiskeluiden aikana ja erityisesti työelämässä, koska stressasin kamalasti, kun oli pakko puhua englantia ja kirjoittaa sähköposteja sekä lukea niitä, mutta tulin väärinymmärretyksi tai en itse ymmärtänyt.

      Omat vinkkini kielitaidon parantamiseksi:
      - katso joka päivä telkkaria ilman tekstityksiä
      - jos katsot vaikkapa Youtubea, niin kuuntele biisi ensiksi ilman tekstitystä pariin kertaan ja yritä vaikka kirjoittaa sanat ylös. Pause-näppäimellä saat kätevästi tauotettua biisiä, jotta ehdit kirjoittaa. Jos et saa jostain kohdasta selvää, niin kuuntele uudestaan. Kun biisi on loppuun asti kirjoitettu, niin kuuntele biisi tekstitysten kanssa. Kiinnitä huomiota niihin kohtiin, jotka meni väärin. Kuuntele uudelleen ja kuuntele erityisen tarkasti ne kohdat, jotka sinulla meni väärin.
      - lue netistä jonkun uutiskanavan nettisivuja päivittäin esim. BBC, jossa on kunnollista kirjakieltä. Saat sitä kautta myös sanavarastoa lisää.
      - käytä ahkerasti sanakirjaa esim. Ilmainen sanakirja netissä. Minusta mainio sanakirja on EuroTranslator Professional, joka on maksullinen, mutta kun sen asentaa tietokoneelle, niin siitä sanat on helposti ja nopeasti haettavissa myös muilla kielillä eikä sen käyttö ole netin toiminnasta kiinni
      - käy läpi koulutehtäviä
      - jos on rahaa, hanki joku opettaja pitämään sinulle tunteja niissä osa-alueissa, jotka kaipaa parantamista (kielioppi, kuullun ymmärtäminen, keskustelu)
      - työväenopistossa on preppauskursseja edullisesti abiturienteille. Osallistu niihin
      - ylipäätään ota englanti osaksi jokaista päivääsi
      - hanki joku toinen englannin oppikirja ja siihen vastauskirja. Kun teet uusia tehtäviä, niin saat uutta näkökulmaa tehtäviin ja kun saat ne tarkistettua, niin et jää epätietoisuuteen, että menikö tehtävät oikein vai ei.

    • kokela

      Mullaki meni enkku huonosti. Sekin johtuu siitä etten panostanut enkkuun aluksi ja 1 ja 3 kursseita on nelonen. Se harmittaa niin helvetisti, että sanat eivät riitä. Ensinäkin olisin saanut seiskan panostuksella ja toiseksi en oppinut silloin. :(

    • kokela

      Ymmärrän hyvin, että kuuntelemalla ja lukemalla vaikka enkun kielisiä uutisia sitä oppii mutta entä jos sanoja ei ymmärrä niin miten niitä voi mukamas oppia tätä kautta?

    • synmasm

      rauhottukaa lapset. mittikää että maailmassa on miljoonia ihmisiä jotka luulee osaavansa englantia. pääpainoite yhdysvallat. :D englannista puhumattakaan. itsellä entinen äidinkielen maikka joka nykyisin opettaa ranskassa englantia preppas minua peruskoulun ranskassa ja ihmetteli koetulosten itse tarkastettuaan ranskan maikan osaamattomuutta peruskoulussamme. ihan soitti koululle ja saatuaan maikan luurin ääreen uteli ranskaksi missä mättää. eukko ei ymmärtänyt.................

    • ilfthmfgöhbkoökuk

      Ei muuta kun uutta matoa koukkuun ja luntaamaan niin,kun aimmenkin teit..Onnea

    • Asiaa sisältä katsov

      Kirjoittamaan aineita opettajalle silloin tällöin. Opettelet muutamia hienoja fraaseja, joita voit käyttää aineessa kuin aineessa. Ne nostavat pisteitäsi. Puolessa vuodessa nuorten kuuntelutaito sekä myös ajattelukyky paranee, joten saat kyllä keväällä läpi.

    • toiveikasss

      Aloittaja täällä, kiitos kovasti neuvoista! Ajattelinki rueta katselemaan elokuvia enkun teksteillä, kuuntelemaan enkuksi uutisia ja lukemaan sanastoa sekä tekemään vanhoja yo-vihkoja. Mä en halua että lakki menee ohi enkun takia!
      Ja niin, melko varmaa se on että iinä tulee takaisin, ei ytl esseetäni arvostele varmastikkaan paremmaksi kuin ope.. toivottavasti keväällä sitten! Nyt hulluna opiskelemaan, englanti aina ollut se heikko kohta, varsinkin kuuntelu. Sanavarastoa mun pitäis saada todella paljon lisää myös..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1796
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1376
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe