Unen pituus

Unen pituus on pitkälti iästä riippuvainen, niinpä vauvat nukkuvat lähes vuorokauden ympäri, aikuiset vähemmän ja vanhukset vähiten.

Meidän iässämme on unimäärä lienee n. 8 tuntia. Liian vähäinen unimäärä aiheuttaa lihavuutta, huonontaa muistia jne.

Kun olin kilpirauhasleikkauksessa viime lokakuussa, olen ihmeekseni päätynyt n. viiden tunnin yöuniin. Kilpirauhanen onkin uskomattoman paljon ihmisen psyykeen vaikuttava ja hoitokeinoista riidellään.

Dementia uhkaa meikäikäisiä ja vaikkapa hyvät kielitaidot estävät sen syntymistä.

Parin kielen osaamisella, syntyy dementia n. 5 vuotta myöhemmin. Edellinen pätee jopa lukutaidottomiin, eikä ole kiinni opillisesta sivistyksestä.

29

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huh, kuinka kylmä työhuone onkaan tuuletuksen jälkeen! Pakkasen puolella on yö ollut, nyt sentään pari lämpöastetta näkyy olevan.
      Hyvin nukutun yön jälkeen 7 tunnin, onkin aika taas ottaa kantaa palstan antiin. Tuossa kuuntelin juuri Estonian pelastusoperaation johtajan selostusta 20 vuotta sitten tapahtuneesta uppoamistragediasta, jolloin hän lopuksi mainitsi yöunen kaikonneen 3 kuukauden aikana.

      Noinhan se on , kun järkytymme jostakin, kuka enemmästä, kuka vähemmästä, valtaa se ajatukset niin syvältä, ettei edes unimekanismimme toimi normaalisti. Perin inhimillstä se onkin, ei ihminen ole tunteeton, kyllä me sisäistämme muidenkin kärsimykset.

      Omakohtaisesti on varmaan jokainen kokenut, kun jokin on häirinnyt yöuntamme,
      omat ajatukset, jotka on selvitettävä, tai fyysiset kiputilatkin. Normaalisti uskon ikäpolvemme jo oppineen oman unirytminsä, elellen sen varassa tätäkin elämänvaihettaan.
      Mikäs sen ihanampaa on kuin herätä aamuunsa venytellen hyvin nukkuneena, iloisen uteliaana kohtaamaan uutta päivää.

    • Lorena*

      Olen miettinyt mistä voi johtua aikoinaan oppimistani kielistä 2 on miltei unohtunut tyystin ja kolmaskin kieli aiheuttaa ongelmia palauttaa sanoja mieleen. Onneksi Suomen kieli on vielä hallinnassa. Ruotsin kieltä en ole pitkään aikaan käyttänyt kun ei ole ollut niin tarpeenkaan joten se on aivan hakusessa.

      Englannin kielen palutan mieleeni ainakin sanat ennen matkaa lukemalla lehtiä
      k.o. kielellä. Kylläpä pitkäaikaismuisti palauttaa sanoja mieleen ihan tyydyttävästi.
      Tällä kohtaa elämää matkaan lähtö innostus ei enää syki samalla tavalla kun 10 - 5 vuotta sitten. Ikä on rauhottanut elämän kuvioita, valitsee vain ne asiat jotka mieltää tarpeellisiksi ja hyviksi.Lähiympäristössä on mielenkiintoisia menokohteita. jPääkaupunkiseutu lyhyen junamatkan päässä on ihan hyvä päivämatka kohde jossa pärjää hyvin Suomen kielellä.

      Onko niin, iän karttuessa elämän kello käy ikäänkuin hitaammin - tulee kriittisemmäksi valitessa vapaa ajan vietto mahdollisuuksia. Yksineläessä ei ole toista osapuolta joka antaisi lisää vauhtia elämänmenoon, tämänkin huomioidessa ajattelen yksineäessä on valinnan vapaus, mutta kaksin eläessä tulee vaihtoehtoja eri asioiden muodossa huomioitua. Kumpi parempi jää jokaisen ratkaistavaksi

    • Menen myöhään nukkumaan ja nukun kauan aamulla. Yöunen pituudeksi tulee 7-8 tuntia. Päivänokosia en tarvitse.
      Minäkin olen unohtanut vieraat kielet, joita ennen osasin.
      Kuitenkin pikku kertaaminen ennen Espanjan tai Italian matkaa palauttaa mieleen kielen rakenteet ja sanat, englanti taittuu ja Virossa puhu viroa.
      Koska en ole vielä dementoitunut, niin ajattelinkin siirtää koko vaivan siirtymisen muutamalla vuodella. Oppisikohan meikäläinen venäjää. Näyttää pikkuisen siltä, että kyseistä kieltä tarvitaan maassamme lähitulevaisuudessa, ja jo nytkin. Olisi hyvä osata puhua venäläisten kanssa heidän omaa kieltään.Vitsi, vitsi! En muistaisi kuitenkaan oppimaani:-D

    • Nytpä taisit alottaja vähän puppuja puhua sellaisella vähän-sinnepäin-tietämyksellä, no ei se mitään, nukutaan vaan kunhan nukutaan. Olisihan minulla paljonkin tietoa nukkumisesta ja unennäöstä, kun parikymmentä vuotta oikein tosissani otin selvää niistä asioista, unitutkijoiden jäljiltä. Oonhan niistä aikaisemmin jo kirjoittanutkin, tietoa sain nukkumisesta, muttei se olekaan niin yksinkertainen konsti, nukkua niinkuin olisi hyvä nukkua. Nukunhan edelleen, miten sattuu, mutta sen oletan johtuvan elämäntilanteista. Joskus levottomasti, joskus sikeämmin.

      Olisi terveellistä, jos pystyisi nukkumaan kolmisen tuntia yhtäjaksoista unta, siinä ajassa ennättää kuulemma nämä eri univaiheet käydä läpi. Aina on kuitenkin se määräävä tekijä hyvin nukkumiselle unen syvyys, ei pituus, voisihan jollekin riittää jopa tuo kolmekin tuntia. Ja iltapäivällä pienet puolentunnin torkut, ei tuntikausia - huh.

      Koko ajan teen itse vielä nykyisin unityötä, hyvin nukkumista opetellen, olen tyytyväinen, kun tuon kolme tuntia yhtäpäätä nukun. Sitten monesti nousen, juon teetä, saatan tunnin pari valvoa jotain tehden. Niin pitkällä olen jo oppimisessa, että sitten mentyäni takaisin petiin, saatan sen toisen kolmetuntisen nukahtaa. Hyvin yksilöllisiähän ovat uniaikamme. Taitaa suurin osa teistäkin vielä hillua valveilla, kun nukun sitä sikeintä untani.

      Narripeliä tuo sinun " kielilläpuhumisjuttusi", tietysti. Mutta piristävä ajatus sinänsä niille, jotka haluaisivat elää satavuotiaaksi. Mutta jos tarkoitat vain muutaman sanan kielilläpuhumista, niin kyllä varmaan kaikilla palstalaisilla on mahdollisuus siihen viiteen - kymmeneen vuoteen eloansa jatkaa. Hupaisia ajatuksia tuo mieleeni tuollainen tilanne....enpä kerro tarkemmin.

      No tästä vaan kaikki venäjän kurssille, tavaritsi.Taivaassa tavataan venäjää solkaten.

      • Kolmas rivi korjattavaa.....parikymmentä vuotta SITTEN, en sentään noin pitkää aikaa !


      • En mitään tyhjentävää nukkumisesta halunnut sanoa , kunhan kirjoitin.

        Taidat astua hajupojan jälkiä, hajutyttökö?

        Harva täällä kovin tyhjentäviä viestejä laatii, jaa no, ehkä sinä. Täällä on pelkkä kirjoittelukin jonkinlaisessa asemassa ja vain omia käsityksiään voi esittää.


      • Ruuneperi kirjoitti:

        En mitään tyhjentävää nukkumisesta halunnut sanoa , kunhan kirjoitin.

        Taidat astua hajupojan jälkiä, hajutyttökö?

        Harva täällä kovin tyhjentäviä viestejä laatii, jaa no, ehkä sinä. Täällä on pelkkä kirjoittelukin jonkinlaisessa asemassa ja vain omia käsityksiään voi esittää.

        Mitäs tyhjentäviä viestejä minä, enkös nimenomaan omia käsityksiäni melkeinpä aina esitä. Omituista on taas suhtautumisesi minuun ja tuo oli omituisuuden huippu...."Taidat astua hajupojan jälkiä, hajutyttökö?" Kyllä minulla on omanarvontuntoni tallella, mutta silti tuntuu pahalta heti aamuyöstä lukea peräti kahden kirjoittajan voimalla kirjoitukseni lyttäämistä. Avoimin mielin tuli taas kirjoiteltua, siinäpä aina minun ´ virheeni ´.

        Luuletko sini-sinisirkku, etten tiedä kaksi-ja jopa monikielisyyden merkitystä. Kaikki lapseni ovat erittäin kielitaitoisia, ilmeisesti geeniperintöä se.
        Taisipa tulla tuppauduttua väärään seuraan.Ylimielisiltä tuntuvat kannanottonne.


      • "Pupun puhuminen vähän sinnepäin tiedoilla" oli väheksyntäsi. Rehvastelu ei kyllä tullut mieleenikään, eikä minkään sortin tyhjentävyys.

        En kirjoittanut parin sanan kielillä osaamisesta, vaan Suomessa vaikkapa kotimaisten kielten osaamisesta ilman koulutusta ja jopa lukutaitoa.

        Ei sinun varpaillesi kukaan "kielissä yritä astua".


      • Ruuneperi kirjoitti:

        "Pupun puhuminen vähän sinnepäin tiedoilla" oli väheksyntäsi. Rehvastelu ei kyllä tullut mieleenikään, eikä minkään sortin tyhjentävyys.

        En kirjoittanut parin sanan kielillä osaamisesta, vaan Suomessa vaikkapa kotimaisten kielten osaamisesta ilman koulutusta ja jopa lukutaitoa.

        Ei sinun varpaillesi kukaan "kielissä yritä astua".

        No kiitos vastaamisestasi, pääasia, että huomaamme molemmat kirjoittaneemme vähän epämääräisesti.


    • Ei sus, kyllä Ruuneperi ihan asiaa puhuu! On tieteellisesti todettu jo kaksikielisyyden tuovan etua aivokapasiteetillemme, puhumattakaan useamman kielen hallinnasta. Se aktivoi alueita aivoissamme, jotka jäävät herättyään käyttöön muillakin alueilla.
      Monet vanhemmat laittavatkin lapsensa ns. kielikylpyyn jo tarhaikäisinä, enkä yhtään epäile, etteikö maahanmuuttajienkin lapset omaksuessaan suomenkielen kouluissa, saavuta siitä etua, verrattuna vanhempiinsa.
      Tuosta dementoitumisesta en tiedä, joltakin osalta sekin on geneettistä, siihen en osaa ottaa kantaa, onnekseni ei suvussa tiettävästi ole ainakaan Alzheimeriä. Muutenhan tässä voi ihan rauhassa höppänöityä, hassunhauska olen ollut koko ikäni, enkäpä taida tästä olomuodosta paljon suuntaa vaihtaa:D

      • Suurin osa vanhuksista kuolee aivan terveet aivot päässään --vaikka ovat jo siinä normaalissa kuoleman kolkuttamina Siis selvennän jos joku ei taas ymmärrä tätä kirjoitusta -- Emmehän me kaikki saa vanhanakaan minkäänlaista muistisairautta . Sairaus on luettavissa vain jos se todetaan sairaukseksi -- tai mitenkä sekin on -- kun on vanhuksia jotka muistaa nuoruutensa ja eiliset tapahtumatkin -- niitä tarkoitan --ovat terveitä --ei siis muistisairautta- mutta mielellään pikkunenkin unohdus helposti merkataan --jaha hänelläkin on jo se muistisairaus --ja nimenkin tiedetään ilman Diaknoosia lääkäriltä,
        Ja nyt kun ihmiset käyttää lääkkeitä enemmän kun olisi tarpeen olettaisin senkin aiheuttavan kaikenlaisia sivuvaikutuksia -- niistä ei paljoo saa tietoo --koska sillon menis lääkäreiltä suurin osa tienististäpois.
        Esimerkiksi juuri unilääkkeisiin tulee riippuvaiseksi

        Onneksi en ole lääkkeiden orja . ne on mielestäni vaan ja vaan pakon edessä nautittava -- eikä jos ottais niinkun varovaisuudenvuoksi.

        Nukun kun nukuttaa ja onneksi on aina nukuttanut -- n 8 tuntia vuorokaudessa . --voi olla että jokin mielenliikutus häiritsee unen saamista -- mutta aamulla sitten jatkan ,kun ei ole työhönkään tarvis lähteä.
        Joskus ajattelinkin --kun mieheni olis valvonut eikä antanut minun nukkua --menin nukkumaan ja näin kuulemma nukuin ONNENI OHI. nyt kaduttaa.
        kenenkään unta ei saa häiritä -- edes puolisoiden ;=)


      • sini-sirkku!
        Enhän saa rauhaa, ennenko käyn halaamassa sinuu, otatko vastaan! Muuta en nyt höperehä.


      • sini-sirkku ek
        sus.morsian kirjoitti:

        sini-sirkku!
        Enhän saa rauhaa, ennenko käyn halaamassa sinuu, otatko vastaan! Muuta en nyt höperehä.

        Moi sus :D
        Olen juuri lähdössä liikenteeseen, roskat pitää viedä samalla. Luen sitten kun palaan.
        Kiva saada halaus, vaikka en ole selvillä miks:D


      • sini-sirkku ek kirjoitti:

        Moi sus :D
        Olen juuri lähdössä liikenteeseen, roskat pitää viedä samalla. Luen sitten kun palaan.
        Kiva saada halaus, vaikka en ole selvillä miks:D

        Ihan hyvä ketjuhan tämä on, kaikki on tehneet itsensä ymmärrettäviksi, ja sain vielä lämpimän halauksen susmorsiamelta:D, täältä toinen ystävyysrutistus lähtee osaanottajille


      • keittiöapulainen
        sini-sirkku kirjoitti:

        Ihan hyvä ketjuhan tämä on, kaikki on tehneet itsensä ymmärrettäviksi, ja sain vielä lämpimän halauksen susmorsiamelta:D, täältä toinen ystävyysrutistus lähtee osaanottajille

        Vai lampaanpotkasta tillilihaa?

        Minä teen sitä ihan toisen eläinen paistista

        Hyvää ruokahalua


      • keittiöapulainen kirjoitti:

        Vai lampaanpotkasta tillilihaa?

        Minä teen sitä ihan toisen eläinen paistista

        Hyvää ruokahalua

        Kiitos toivotuksesta, hyvää siitä tulikin!
        En paistinosista ole koskaan tehnyt tillilihaa, jos käytän nautaa olen lavasta tai niskasta sen valmistanut. Lapa on melkein parempaa, hieman rustoa ja kalvoakin siihen kuuluu.
        Sain viimeiset tillit kuivamaan kehikkoon ja varret meni maustamaan keitosta. Ostin kolme lampaan potkaa, ja nyt ne on paloiteltuna kirpeähkössä tillikastikkeessa menossa aamulla pakastimeen. Aamulla kuorin vielä jähmettyneen rasvan pinnalta, lihoista samoin poistin kaiken näkyvän rasvan.
        Rosmariini, minttu, valko & keltasipuli, tillin lisäksi tekivät hyvän säväyksen. Ja pippurit ja merisuolat perään:)


    • isoäiti*/koekaniini

      Koekaniiniksi lupautuneena kerään itselleni muistoja ja kokemuksia. Unitesti oli viime kokemukseni. Menin sinne sataprosenttisen varmana etten pysty nukkumaan, kun tiesin olevani sidottu kaikenlaisiin mittareihin ja vempaimiin täysin tuntemattomassa ympäristössä

      Uuden rohkeanpunaisen pyjaman ostin ja lukemiseksi otin mukaani ruotsalaisen Jonas Jonassonin kirjan 100 vuotiaasta miehestä. Olin ostanut kirjan miehelleni ja kuunnellut hänen hihitystään kirjaa lukiessaan ja nyt minulla oli koko yö aikaa lukea ja hihitellä.
      Tilapäinen makuuhuoneeni oli viihtyisä suurine vuoteineen ja televisioineen, ja tunsin oloni kohtalaisen mukavaksi johtoihin ja instrumentteihin sidottuna.
      Luulo ei kuitenkaan ole tiedon väärti ja niinhän siinä kävi, että nukuin sikeästi kuin tökkösuolattu silli. Kirjasta ehdin lukea vain muutaman sivun ennen esirippujen putoamista ja telkkaria en ehtinyt edes avata, vaikka suosittu jännäri olisi siellä viihdyttänyt.

      Vieraan miehen lempeisiin sanoihin heräsin ja tuijotin hämmästyneenä seinällä
      olevaa kelloa, aamuahan se näytti.
      Iän mukana unentarve ei vähene, mutta tulee usein jaksottaiseksi, kertoili herättelijä ja kyseli yöni kulumista.
      En ollut herännyt kertaakaan, vaikka yleensä herään kerran pari yössä. Joskus valvottaa ja eri aikavyöhykkeelle siirtyminen saattaa saada biologisen kelloni avian sekaisin, mutta unilääkkeisiin en halua turvautua. Liikunta on parasta unilääkettä minulle.

      Tutkimusten mukaan kielitaito kuten monet muutkin taidot jatkuvassa käytössä
      ehkäisevät varhaista demantiaa ja Alzheimeria,
      Minua testannut neurologi kertoi myös Alzheimerin ensi
      oireiden saattavan ilmetä jo 20 vuotta ennen varsinaisen taudin puhkeamista.

    • *Kukkahame*

      Voin ilmoittautua pelkkänä poikkeuksena uniketjuun, unentarpeeni on täysin poikkeava ketjun kirjoittajien mukaan.
      Tarvitsen 8 -10 tunnin unet, sitten on päivä kun ja jos olen jossain isossa tavaratalossa kiertelemässä tai ''sisärenkaan'' tapaamisessa, tarvitsen pienet päiväunet.

      Kieliä en osaa ainuttakaan kunnolla, suuria sairauksia on ollut pitkin elämänpolkua ja tässä vielä yritän jotain ymmärtääkin, ja välillä muistella menneitä aikoja.
      Muistissani ei ole ollut katkoja kummemmin, joskus jopa toivon unohtavani joitan tapahtumia.

      Kaikissa poikkeus vahvistaa säännön tai tutkimuksenkin pistää uusiksi.

    • fundsija1

      Olen huolestuneena ajatellut maahanmuuttajien ongelmia, jotka johtuvat ikääntymisestä.
      Ruotsissa asuessani tulin tietoiseksi dementituneiden ruotsinsuomalaisten hoidossa ilmenneistä aikeuksista. Monet heistä puhuivat täydellisesti ruotsia ennen sairastumistaan. dementian seurauksena monet unohtivat täysin ruotsinkielen hallinnan. Seurauksena, että hoitoloiden henkilökunta ei pystynyt kommunikoimaan heidän kanssaa, ellei laitoksessa ollut suomenkielistä palvelua. Käsitykseni mukaan täällä on nousemasa samanlaisia ongelmia maahanmuuttajien ikääntyessä.

      • Jonkunverran voi tullakin, ainakin iäkkäämmillä naishenkilöillä, jotka huonoimmin suomea muutenkin osaavat. Mutta jälkipolvensa osaavat, ainakin ketä tunnen,erinomaista suomenkieltä, syntyneet Suomessa ja käyneet koulunsa täällä. Heillä perhe ja koko sukukin kyllä auttavat toisiaan, ei ongelmia mielestäni juurikaan.


    • Ramoona*

      Eilen katsoin osan MOT-ohjelmasta, jossa puhuttiin kilpirauhasen vajaatoimnnan hoidoista. Valvira on asettanut muutamalle lääkärille hoitokiellon jonkin tietyn lääkkeen osalta. Ohjelmassa esiintyi potilaita, joille vain tämä lääke oli tuonut helpotusta.Käsittääkseni kilpirauhasen vajaatoimintaa nykyisin hoidetaan herkemmin myös silloin, kun arvot ovat rajoissa, tosin alakantissa. Tavallisimmin käytetty lääke lienee hyvin turvalliseksi todettukin. Minunkin lähipiirissäni on nainen, joka saattoi näin lopettaa monen muun lääkkeen ottamisen ja mieliala on kohentunut . Ylimedikalisaatiosta ei voi puhua, jos saa yhdellä lääkityksellä elämänlaadun kohenemaan ja muuta lääkitystä vähemmäksi.

      Unen laatu ja pituus on ollut täällä esillä viime aikoina moneen kertaan, ja onhan se elintärkeä asia. Liika nukkuminenkin voi olla hälytysmerkki, esimerkiksi masennuksesta kertova. Viime aikoina olen lukenut, miten liian vähäinen uni vaikuttaa sokeriarvoihinkin, edesauttaa disbeteksen puhkeamista ja pahenemista. Olen sellaisenkin syyn lihomiseen lukenut, että uneton käy jääkaapilla tiuhaan, mutta eiväthöhän syyt ole monimutkaisemmat, stressihormonien kanssa voi olla yhteyttä.

      Tarvitseeko vanhana enemmän unta kuin nuorempana, eikö se ole yksilöllistä, kuten muinakin ikäkausina. Aina olen omia nuoriani patistellut nukkumaan ajoissa, ja paikkansa pitää sanonta : Kun nuori mies nukkuu, se on kuin rahaa panisi pankkiin. Siihen usein vitsinä vastataan, että onpahan senkin ajan pois pahanteosta. Nuoriso saattaa kyllä viikonloppuisin tallettaa unta viikon varalle, helposti saattavat teinit yli puolenpäivän uinailla. Minä olen tällainen 7-8 tunnin tapaus, herätä saatan välillä, mutta ei se mitään, meditoin itseni uudelleen uneen tai alan vaikka lukea jotain. Kaikkeni olen tehnyt, että nukkumisolosuhteet ovat otolliset, ajattelin vielä uuden sängynkin ostaa, kunhan testailen niitä. Niin hyviä vuoteita on saatavilla, että niihinhän nukahtaa jo huonekaluliikkeessä kokeillessaan.

      Vakaasti uskon, että kielivoimistelu auttaa demnetian torjunnassa siinä missä muukin liikunta , eikä tarvitse olla vieraskaan kieli. Tämä palstakin auttaa , samoin ristisanat, mahdollisimman monipuolinen lukeminen runoista tilastoihin, laulaminen, loruilu, muistelu, mielipiteiden vaihto, kiistely. Käsin kirjoittamista ei pidä unohtaa, uskon että käden kautta sanoihin pukeminen on aivoja erityisesti stimuloivaa. Vieraiden kielten opettelu ainakin saa aivosolut töihin, mutta aika moni jättää kouluaikaisen pääomansa käyttämättä. Vieraskielisiä lehtiä kannattaa lukea, jos ei sanavarasto yllä kaunokirjalliseen tekstiin, hakeutua puhetilanteisiin - aina vähäinenkin taito saa hyvää palautetta. Vieraskielisistä tv-sarjoista oppii paljon, saksalaiset puhuvatkin niin selkeästi. Itselleni on toisen kansalliskielen käyttö luontevaa, naapureista suuri osa ja suvussakin on kaksikielisiä ja kielikylpyyn voi kaikenikäisenä pulahtaa .

      Emme me kaikki dementoidu viiden vuoden viiveelläkään, minunkin vanhempani elivät iäkkäksi ihan skarppeina. Mutta aina kannattaa viivytystaisteluita käydä, kun aseetkin ovat ihan miellyttäviä.

      • Hyvä aloitus Ramoona, lähdettävä kohta asioille, vastailen kyllä päivemmällä, heippa!


      • Minäkin tuon "kilpirauhasohjelman" katsoin ja kauhistuin. Lähestyn asiaa lähinnä potilaan näkökulmasta ja kauhistunut olen jos joku "emeritus" on ainoan kerran elämässään saattanut hyvää hoitoa antaneen lääkärin "toimintakieltoon".

        Kauhistunut olin myös sen svenska talande lääkärin mielipiteistä kun tämä kuvasi tuota virallisen lääkärihoidon ulkopuolista uhkaa. "Ilman verovaroja" suoritettua hoitoakin kauhisteltiin.

        Kiinnostukseni asiaa kohtaan on poikkeuksellisen suuri kun kilpirauhasestani poistettiin viime syksynä hyvälaatuinen kasvain, adenooma, ja samalla vioitettiin myös itse kilpirauhasta.

        Vointini on ollut äärimmäisenkin huonoa ja olen jo pyytänyt hormonitutkimusta hoitojen pohjaksi.


      • sus.morsian kirjoitti:

        Hyvä aloitus Ramoona, lähdettävä kohta asioille, vastailen kyllä päivemmällä, heippa!

        Enhän mie nyt jaksakaan näihin Ramoonan aiheisiin mittään kirjotella, johan oon monneenkin kertaan maininnu tästäki kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja sen vaikutuksista jos mihin. Mut eihän tää alotus kaiketi minnekään karkaa.


    • *Kukkahame*

      Seurasin kahta dementiapotilasta muutaman vuoden ajan hyvin läheltä.
      Muisti heikkeni ja suurin osa päivän normaaleista toiminnoista oli hoitajien muistutettava, vessassa käyntikin tuppasi unohtumaan mutta potilas oli omalla tavallaan rauhaton joka toimi singnaalina ja hoidokki hoidettii pöntölle.

      Sitten oli asioita jotka palasi mieleen kuten puhelin soitot, tuttu ääni ja muistettiin nimi ja asioitakin joista voi keskustella, sitten yht' äkkiä asia taas unohtui, kenen kanssa oli puheissa.

      Loppuvaiheessa puheen muodostus heikkeni ja keskustelut loppuivat.
      Tavatessa oli hartioiden ja jäsenien 'hierontaa', siinä hyräillessä tuttua laulua voi alkaa pientä ääntä nuottia hipoen kuulua.
      Jalat toimivat loppuun asti mutta pää oli kuin tyhjentynyt kaikesta.

    • fundsija1

      susmorsian:lle
      Nämä maahanmuuttajaperheet omaksuvat yllättävän nopeasti tietyissä asiossa suomalaiset tavat. Esimerkiksi teini-ikäiset kyseenalaistavat melko usein autoritäärisen perhedynastian. Kohta nyt toimiva perhekohtainen vanhustenhoito on heidänkin osaltaan muisto vain.

      • Tähän uniketjuun nyt jumituimme puhumaan maahanmuuttajista, mutta turhapa omaa ketjua aloittaakaan, hyvin vähän vois kiinnostaa muita.
        Mie tässä kelailin noita muistoja tuntemastani Iranin pohjoisosassa asuneesta kurdiperheestä, suku monikymmenjäseninen, Suomessa, osa jäi Iraniin. Samoin tunsin Euroopan laidoilta, Kosovon albaaniperheen, pari afganistanilaista nuorta.

        Eivät kaikki kurdit ole lainkaan jokin yhtenäinen kansa, esimerkiksi Iranin ja Turkin kurdit eivät mitään sydänystäviä ole. Euroopassa lienee nyt lähes tai yli miljoona kurdia, Suomessa kymmenisentuhatta. Luultavasti niitä parhaiten suomalaisuuteen sopeutuneita.

        Parhaiten tuntemani kurdiperhe tuli monien mutkien kauttta parikymmentä vuotta sitten Suomeen, kolme lasta kahdeksasta syntyneet Suomessa. Isä puhuu nykyisin aika hyvää suomenkieltä, edelleen myös muistissaan persia (farsi), kurdi,turkki ja arabian kielet. Ennätin tuntea heidät erittäin hyvin kaheksan-kymmenen vuotta, tänne Hervantaan muuttaessani erkanin aika laila heistä, emme tapaa enää.

        No nyt lavertelen ummet ja lammet, puhuit suomalaisten tapojen omaksumisesta, heillä se tuntui käyneen suht. helposti. Kahdella pojista on ollut jo vuosikaudet omat kebab tms. ravintolansa, perheen nyt 33-vuotias tytär on ollut paljon työllistettynä vanhusten hoitoon Koukkuniemessä, pidettyjä työntekijöitä he.

        Kyllä he ovat nyt ihan suomalaisina suomalaisten joukossa, oma kieli on kyllä edelleen kotioloissa farsia, mutta ehkä moni heidän kulttuuriinsa kuuluva tapa on vähän kerrassaan jo hävinnyt. Erittäin hyvin sopeutuneita muuttuneissa oloissa, nuorimmat pojat, suomessa syntyneet ja koulunsa käyneet, nyt noin kakskymppisiä tietysti eniten. Perhe ei ole ollutkaan muslimiperhe.

        Tiivis perheyhteys heillä on vielä, mutta kaikki asuvat jo omillaan, eivät vanhempien kodissa, vaikka aina usein yhdessä ovatkin. Kyllä se aika tiukassa on, vielä, tämä vanha perhedynastia vaikutus, mutta pari sukupolvea eteenpäin voi olla jo melko löystynyt. Nuoret naiset ovat vapauttaneet itsensä ehkä eniten, itsenäisiä naisia ovat. Toistaiseksi vielä vanhemmat ovat perheen pää, isä tietysti eniten, auttelee lapsiaan kykynsä, mahdollisuuksiensa mukaan.

        No tällaista nyt tänä aamuna. Minusta tuntuu kuitenkin, että vielä pari sukupolvea ainakin suvun kunnia-asia on pitää vanhuksistaan huolta. Tuntemassani perheessä on siis viisi poikaa, kolme jo hyvin toimeentulevina omillaan, vanhemmat ovat heille tärkeitä.
        Näin siis Lähi-Idän ihmisillä uussuomalaisilla, afrikkalaisilla voi ollakin enemmän sopeutumisvaikeuksia, en tiedä.


    • 142011

      Monenlaisia on nukkujia ja etenkin ikään nähden ei voi luottaa tutkimuksiin huntra %.Nukutaan pätkissä tai koko yö yhtämittaa, onhan toki paljon vuorotyöläisiä ainakin hoitoalalla joiden rytmi muotoutuu työn mukaan.

      Monelle unirytmin muuttuminen voi olla helppoa, kaikille ei ja sairauksien ilmentyminen vuosien varrella voi paljolti johtua rytmimuutoksista.
      Nuori tai vanha jokainen tarvitsee unensa, pitkän, normaalin tai lyhyen, jokainen päättää mikä itselle normaali.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe