Estonia ja Jumala

Estonia-laivan uppoaminen 28.9.1994 Itämerellä, 852 kuollutta.

Missä mahtoi Jumala olla tuona yönä?

Miksi Hän salli sen tapahtua?

Voisiko ajatella, kuten jotkut uskovat tekevät, että se oli Jumalan rangaistus näille ilojen laivoille, joissa jopa tanssitaan ja kuunnellaan kevytmielistä musiikkia?

Pitäisikö meidän ottaa käyttöön useampia jumalia, joista yksi olisi hyvä, niin sittenhän näitä asioita olisi helpompi myydä tulevaisuuden ihmisille, joita jumalat ja uskonnot kiinnostavat?

Edelleenkään en kykene ymmärtämään kristillistä logiikkaa siinä, että meidän pitäisi saada tähän kammottavaan katastrofiin lohdutusta ajattelemalla jonkun 2000 vuotta sitten ristiinnaulitun kokemaan kärsimystä.

Voisiko joku koettaa selkeästi selittää sen, että mitä siinä koetetaan sanoa?

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Jes.45.html

> Minä, joka luon valon ja luon pimeyden ja tuotan yhtä lailla onnen ja onnettomuuden. Minä olen Herra. Kaiken tämän minä teen. >

Miksi Herra teki Estonian kammottavan suuronnettomuuden?

43

248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyh!

      Sulla on aina sama lässytys. Jos Jumala ei estä ihmistä tekemästä typeryyksiä, Jumalaa ei ole tai hän ei välitä. OLET TYHMÄ RÄKSYTTÄJÄ!

      • >>> Sulla on aina sama lässytys. >>

        Johtunee siitä, että sinä ja lahkosi viisaat edustajat ette kykene antamaan mihinkään oikeaan mieltä askarruttavaan asiaan järkeviä vastauksia.

        Joten siksi minä tuon ajatuksiani julki, että josko he tekisivät kuukausipalkkansa eteen joskus jotain sellaista hyödyllistä työtä ja osaisivat kertoa Jumalansa aivoituksista jotain järkevää, jotta minä kykenisin siihen Jumalaan uskomaan.

        >>> OLET TYHMÄ RÄKSYTTÄJÄ! >>

        Sinun vastauksesi eivät valitettavasti osoita, että olisit yhtään kummempi.


      • pyh!
        bushmanni kirjoitti:

        >>> Sulla on aina sama lässytys. >>

        Johtunee siitä, että sinä ja lahkosi viisaat edustajat ette kykene antamaan mihinkään oikeaan mieltä askarruttavaan asiaan järkeviä vastauksia.

        Joten siksi minä tuon ajatuksiani julki, että josko he tekisivät kuukausipalkkansa eteen joskus jotain sellaista hyödyllistä työtä ja osaisivat kertoa Jumalansa aivoituksista jotain järkevää, jotta minä kykenisin siihen Jumalaan uskomaan.

        >>> OLET TYHMÄ RÄKSYTTÄJÄ! >>

        Sinun vastauksesi eivät valitettavasti osoita, että olisit yhtään kummempi.

        Vastaukset on ajat sitten annettu, mutta sinä vain lässytät.


      • pyh! kirjoitti:

        Vastaukset on ajat sitten annettu, mutta sinä vain lässytät.

        >>> Vastaukset on ajat sitten annettu, mutta sinä vain lässytät. >>

        Voisitko ystävällisesti kerrata pääkohdat muistin virkistykseksi.

        Jumala salli Estonian upota, koska ____________________________.


      • pyh!
        bushmanni kirjoitti:

        >>> Vastaukset on ajat sitten annettu, mutta sinä vain lässytät. >>

        Voisitko ystävällisesti kerrata pääkohdat muistin virkistykseksi.

        Jumala salli Estonian upota, koska ____________________________.

        Kaikki olivat juoppohuoria ja huoraamassa ja ryyppäämässä laivalla. Saivat ansionsa mukaan!


      • pyh!
        pyh! kirjoitti:

        Kaikki olivat juoppohuoria ja huoraamassa ja ryyppäämässä laivalla. Saivat ansionsa mukaan!

        Kirjoita omalla nimimerkilläs äläkä varasta mun nikkiä!!!!


      • näin se menee
        bushmanni kirjoitti:

        >>> Vastaukset on ajat sitten annettu, mutta sinä vain lässytät. >>

        Voisitko ystävällisesti kerrata pääkohdat muistin virkistykseksi.

        Jumala salli Estonian upota, koska ____________________________.

        "Jumala salli Estonian upota, koska ____________________________."

        Koska ihmiset eivät halua Jumalaa elämäänsä vaan lähinnä näyttävät Jumalalle keskisormea. Siispä Jumala jättää ihmiset oman onnensa nojaan synteihinsä.


    • Estonian onnettomuuden syyksi on todettu laivan keulavisiirin irtoaminen kovassa aallokossa - mahdollisesti laivan liian kovan vauhdin ja keulavisiirin puutteellisen rakenteen seurauksena ... joten Bushmanni - sinun tulisi oppia joskus jotain jostakin - esimerkiksi tästä onnettomuudesta voisit oppia sen että jos lähtee kovaan aallokkoon laivalla jonka keulavisiiri irtoaa silloin laiva uppoaa ja laivassa olevat ihmiset ovat selvästikin suuressa vaarassa hukkua. Monet menettivät koko perheensä - toiset lapsensa tai jonkun muun rakkaan läheisen jota he muistelevat yhä vielä suuren surulla.

      Me elämme maailmassa jossa me ihmiset otamme riskejä - ja aina silloin tällöin se kostautuu - ja me tiedämme sen ... Lentokoneita putoilee ja laivoja uppoaa .. joka vuosi kuolee liikenteessä paljon ihmisiä .. esimerkiksi.. Siis jos aiot lähteä esimerkiksi kesälomalle ... tai jonnekin muualle ... niin tiedä jo lähtiessäsi että otat tietyn riskin.. tosin riski on nykyään aika pieni ihmisten lukuun ja liikkuvuuteen verrattuna .. mutta se on siellä kuitenkin aina. meidän tekemämme kulkuvälineet eivät takaa sinulle täysin vaaratonta matkaa .. Tosiasiassa tuhannet ihmiset ovat onnettomuuksissa esimerkiksi Euroopassa joka vuosi .. usein seurauksena on kuolema ..

      Muistan esimerkiksi kun olin Kiinassa työmatkalla ja lensin Pekingistä Zsuhouhun sellaisessa romutukseen valmiina olevassa lentokoneessa jonka tuolit jopa olivat osittain irti lattiasta - lentokorkeus oli sellainen että lennettiin pilvien välissä - mikä sinänsä oli mukava kokemus .. MUTTA samanlainen (oliko sama - en tiedä) lentokone putosi muutamaa viikkoa myöhemmin ja lähes 100 ihmistä kuoli .. mikä pani miettimään asioita .. mutta en minä siitä Jumalaa alkanut syyttämään .. Meidän tulisi olla tietoisia niistä riskeistä joita otamme elämässämme .. ja ymmärtää että se riski jonka otamme voi pahimmassa tapauksessa koitua onnettomuudeksemme ..

      alex

      • >>> Estonian onnettomuuden syyksi on todettu laivan keulavisiirin irtoaminen kovassa aallokossa - mahdollisesti laivan liian kovan vauhdin ja keulavisiirin puutteellisen rakenteen seurauksena ... joten Bushmanni >>>

        Rakas Alex.

        Oletkohan sinä nyt oikein raamatullinen uskova?

        http://www.evl.fi/raamattu/1992/Jes.45.html

        > Minä, joka luon valon ja luon pimeyden ja tuotan yhtä lailla onnen ja onnettomuuden. Minä olen Herra. Kaiken tämän minä teen. >

        Sinun pyhä kirjasi kertoo, että sinun Herrasi, Jumalasi tekee myös onnettomuudet.

        Mitä sinä ajattelet siitä?

        Sinun Jumalasi salli Estonian upota, niin mitä ajatuksia se sinussa herättää?


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> Estonian onnettomuuden syyksi on todettu laivan keulavisiirin irtoaminen kovassa aallokossa - mahdollisesti laivan liian kovan vauhdin ja keulavisiirin puutteellisen rakenteen seurauksena ... joten Bushmanni >>>

        Rakas Alex.

        Oletkohan sinä nyt oikein raamatullinen uskova?

        http://www.evl.fi/raamattu/1992/Jes.45.html

        > Minä, joka luon valon ja luon pimeyden ja tuotan yhtä lailla onnen ja onnettomuuden. Minä olen Herra. Kaiken tämän minä teen. >

        Sinun pyhä kirjasi kertoo, että sinun Herrasi, Jumalasi tekee myös onnettomuudet.

        Mitä sinä ajattelet siitä?

        Sinun Jumalasi salli Estonian upota, niin mitä ajatuksia se sinussa herättää?

        #Mitä sinä ajattelet siitä?#
        No, tästä sinun tekeleestäsi aloitukseksi ajattelen vain että kovin vaikeaa sinulla täytryy olla - ensin teet aloituksen (et kuitenkaan keskustelulle - mutta aloituksen kuitenkin) ja kun saat asiallisen vastauksen niin (tapasi mukaan) et ymmärrä siitä mitään -- ja siksi et myöskään osaa ottaa kantaa vastaukseen jonka olet saanut .. vaan alat tapasi mukaan kuulustelemaan muita palstalaisia jotka eivät ole kanssasi samassa jumaankieltjien kuopassa.

        Siis ajattelen että : "Et taida ihan oikeasti ymmärtää" ..

        Sillä tuntuu siltä, että luulet että voit ottaa riskejä elämässäsi -- ilman että ne ovat riskejä .?? ... ja jos/kun jokin onnettomuus tapahtuu sinulle on se Jumalan syytä. ???

        Siis haloo...
        Kuule Bushmanni ei se ole Jumalan syytä .. vaan esimerkiksi sinun joka panet elämäsi alttiiksi riskille .. onnistuuko tai ei .. ja jos onnistuu jaat pinnat itsellesi ja jos ei onnistu .. syytät Jumalaa ... johon et edes usko ...

        alex


      • Raamattu.
        alex.kasi kirjoitti:

        #Mitä sinä ajattelet siitä?#
        No, tästä sinun tekeleestäsi aloitukseksi ajattelen vain että kovin vaikeaa sinulla täytryy olla - ensin teet aloituksen (et kuitenkaan keskustelulle - mutta aloituksen kuitenkin) ja kun saat asiallisen vastauksen niin (tapasi mukaan) et ymmärrä siitä mitään -- ja siksi et myöskään osaa ottaa kantaa vastaukseen jonka olet saanut .. vaan alat tapasi mukaan kuulustelemaan muita palstalaisia jotka eivät ole kanssasi samassa jumaankieltjien kuopassa.

        Siis ajattelen että : "Et taida ihan oikeasti ymmärtää" ..

        Sillä tuntuu siltä, että luulet että voit ottaa riskejä elämässäsi -- ilman että ne ovat riskejä .?? ... ja jos/kun jokin onnettomuus tapahtuu sinulle on se Jumalan syytä. ???

        Siis haloo...
        Kuule Bushmanni ei se ole Jumalan syytä .. vaan esimerkiksi sinun joka panet elämäsi alttiiksi riskille .. onnistuuko tai ei .. ja jos onnistuu jaat pinnat itsellesi ja jos ei onnistu .. syytät Jumalaa ... johon et edes usko ...

        alex

        Uskovaiset joutuvat onnettomuuksiin ja vaikeuksiin. Suruttomasti elävät taas saattavat menestyä ja välttää onnettomuuden.Eikö tämä ole vastoin Raamatun opetusta,jonka mukaan Herra siunaa ja varjelee omiaan.
        On muistettava,että Raamattu kertoo monien Jumalalle uskollisten joutuneen onnettomuuksiin ja kärsimyksiin.Selvin esimerkki tästä on Jobin kohtalo.
        Eri syistä Jumala sallii omilleen koettelemuksia. Niillä on tarkoituksensa.


      • pyh!
        bushmanni kirjoitti:

        >>> Estonian onnettomuuden syyksi on todettu laivan keulavisiirin irtoaminen kovassa aallokossa - mahdollisesti laivan liian kovan vauhdin ja keulavisiirin puutteellisen rakenteen seurauksena ... joten Bushmanni >>>

        Rakas Alex.

        Oletkohan sinä nyt oikein raamatullinen uskova?

        http://www.evl.fi/raamattu/1992/Jes.45.html

        > Minä, joka luon valon ja luon pimeyden ja tuotan yhtä lailla onnen ja onnettomuuden. Minä olen Herra. Kaiken tämän minä teen. >

        Sinun pyhä kirjasi kertoo, että sinun Herrasi, Jumalasi tekee myös onnettomuudet.

        Mitä sinä ajattelet siitä?

        Sinun Jumalasi salli Estonian upota, niin mitä ajatuksia se sinussa herättää?

        Olet typerä lässyttäjä ja vielä Raamatum vääristelijäkin.


      • alex.kasi kirjoitti:

        #Mitä sinä ajattelet siitä?#
        No, tästä sinun tekeleestäsi aloitukseksi ajattelen vain että kovin vaikeaa sinulla täytryy olla - ensin teet aloituksen (et kuitenkaan keskustelulle - mutta aloituksen kuitenkin) ja kun saat asiallisen vastauksen niin (tapasi mukaan) et ymmärrä siitä mitään -- ja siksi et myöskään osaa ottaa kantaa vastaukseen jonka olet saanut .. vaan alat tapasi mukaan kuulustelemaan muita palstalaisia jotka eivät ole kanssasi samassa jumaankieltjien kuopassa.

        Siis ajattelen että : "Et taida ihan oikeasti ymmärtää" ..

        Sillä tuntuu siltä, että luulet että voit ottaa riskejä elämässäsi -- ilman että ne ovat riskejä .?? ... ja jos/kun jokin onnettomuus tapahtuu sinulle on se Jumalan syytä. ???

        Siis haloo...
        Kuule Bushmanni ei se ole Jumalan syytä .. vaan esimerkiksi sinun joka panet elämäsi alttiiksi riskille .. onnistuuko tai ei .. ja jos onnistuu jaat pinnat itsellesi ja jos ei onnistu .. syytät Jumalaa ... johon et edes usko ...

        alex

        >>> ja kun saat asiallisen vastauksen niin (tapasi mukaan) et ymmärrä siitä mitään >>

        Rakas Alex. Minä ymmärsin sinun vastauksesi oikein hyvin, mutta kun meidän pitäisi pitää tämä keskutelu raamatullisena, raamattuun perustuvana.

        Raamatun mukaan Jumala on vastuussa kaikesta. Hän tekee myös onnettomuudet. Edes perhosen siivenisku ei tapahdu ilman Jumalan sallimusta.

        Joten tästä raamatullisesta näkökulmasta käsin haluaisin keskustella asiasta, en niinkään ateistisen ja jumalat kieltävien sekulaarien näkökulmasta käsin.

        >> Sillä tuntuu siltä, että luulet että voit ottaa riskejä elämässäsi -- ilman että ne ovat riskejä .?? ... ja jos/kun jokin onnettomuus tapahtuu sinulle on se Jumalan syytä. ? >>

        Raamatun mukaan Jumala tekee myös onnettomuudet, niin myt pitää kysyä että miksi?

        http://www.evl.fi/raamattu/1992/Jes.45.html

        > Minä, joka luon valon ja luon pimeyden ja tuotan yhtä lailla onnen ja onnettomuuden. Minä olen Herra. Kaiken tämän minä teen. >

        Osaatko keskutella asiasta raamatun näkökulmasta?

        >> Kuule Bushmanni ei se ole Jumalan syytä >>

        Raamatun mukaan Jumala tekee myös onnettomuudet.

        Hyväksytkö tämän raamatun ilmoituksen ja jos et hyväksy, niin miksi et hyväksy?

        >> johon et edes usko ... >>

        Niin rakas Alex. Juuri näistä syistä minä en usko, eli koska raamatun mukaan Jumala ottaa vastuun myös onnettomuuksista, Hän on minusta hyvin ikävä heppu, enkä siksi kykene Häneen uskomaan.

        Nyt jos sinäkin toimisit Paavalin opetusten mukaan ja puolustaisit sivistyneesti uskoasi ja selittäisit tämän minua vaivaavan epäkohdan niin, että minä taas kykenisin uskomaan Jumalaasi, niin asiat olisivat hienosti.

        Mutta sinä et kykene elämään Pietarin opetusten mukaan, vaan sinä koko ajan käännät keskutelun minuun, etkä puolusta uskoasi, niin mitä se kertoo sinusta, uskostasi ja Jumalastasi, sillä:

        http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Piet.3.html

        >> 15 vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämessänne ja olkaa aina valmiit antamaan vastaus jokaiselle, joka kysyy, mihin teidän toivonne perustuu. 16 Mutta vastatkaa sävyisästi ja kunnioittavasti ja säilyttäkää omatuntonne puhtaana -- silloin ne, jotka parjaavat teidän hyvää vaellustanne kristittynä, joutuvat häpeään juuri siinä, mistä teitä panettelevat. >>

        Joten voisiko nyt rakas Alex vastata kysymykseen sävyisästi ja kunnioittavasti, raamatun mukaan, että miksi Jumala antoi Estonian upota?

        Kun sinä vastaat tähän kunnioittavasti, sävyisästi ja raamatun mukaan, niin silloin joutuvat häpeään ne, jotka sinun uskoasi koettelevat.


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> ja kun saat asiallisen vastauksen niin (tapasi mukaan) et ymmärrä siitä mitään >>

        Rakas Alex. Minä ymmärsin sinun vastauksesi oikein hyvin, mutta kun meidän pitäisi pitää tämä keskutelu raamatullisena, raamattuun perustuvana.

        Raamatun mukaan Jumala on vastuussa kaikesta. Hän tekee myös onnettomuudet. Edes perhosen siivenisku ei tapahdu ilman Jumalan sallimusta.

        Joten tästä raamatullisesta näkökulmasta käsin haluaisin keskustella asiasta, en niinkään ateistisen ja jumalat kieltävien sekulaarien näkökulmasta käsin.

        >> Sillä tuntuu siltä, että luulet että voit ottaa riskejä elämässäsi -- ilman että ne ovat riskejä .?? ... ja jos/kun jokin onnettomuus tapahtuu sinulle on se Jumalan syytä. ? >>

        Raamatun mukaan Jumala tekee myös onnettomuudet, niin myt pitää kysyä että miksi?

        http://www.evl.fi/raamattu/1992/Jes.45.html

        > Minä, joka luon valon ja luon pimeyden ja tuotan yhtä lailla onnen ja onnettomuuden. Minä olen Herra. Kaiken tämän minä teen. >

        Osaatko keskutella asiasta raamatun näkökulmasta?

        >> Kuule Bushmanni ei se ole Jumalan syytä >>

        Raamatun mukaan Jumala tekee myös onnettomuudet.

        Hyväksytkö tämän raamatun ilmoituksen ja jos et hyväksy, niin miksi et hyväksy?

        >> johon et edes usko ... >>

        Niin rakas Alex. Juuri näistä syistä minä en usko, eli koska raamatun mukaan Jumala ottaa vastuun myös onnettomuuksista, Hän on minusta hyvin ikävä heppu, enkä siksi kykene Häneen uskomaan.

        Nyt jos sinäkin toimisit Paavalin opetusten mukaan ja puolustaisit sivistyneesti uskoasi ja selittäisit tämän minua vaivaavan epäkohdan niin, että minä taas kykenisin uskomaan Jumalaasi, niin asiat olisivat hienosti.

        Mutta sinä et kykene elämään Pietarin opetusten mukaan, vaan sinä koko ajan käännät keskutelun minuun, etkä puolusta uskoasi, niin mitä se kertoo sinusta, uskostasi ja Jumalastasi, sillä:

        http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Piet.3.html

        >> 15 vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämessänne ja olkaa aina valmiit antamaan vastaus jokaiselle, joka kysyy, mihin teidän toivonne perustuu. 16 Mutta vastatkaa sävyisästi ja kunnioittavasti ja säilyttäkää omatuntonne puhtaana -- silloin ne, jotka parjaavat teidän hyvää vaellustanne kristittynä, joutuvat häpeään juuri siinä, mistä teitä panettelevat. >>

        Joten voisiko nyt rakas Alex vastata kysymykseen sävyisästi ja kunnioittavasti, raamatun mukaan, että miksi Jumala antoi Estonian upota?

        Kun sinä vastaat tähän kunnioittavasti, sävyisästi ja raamatun mukaan, niin silloin joutuvat häpeään ne, jotka sinun uskoasi koettelevat.

        Teodikean ongelma on oikeasti ratkaisematon ja rehellisimmät teologit kuittaavat homman yksinkertaisesti sillä, että asia on liian vaikea ihmisen ymmärrettäväksi.

        Kaikki muut selitysyritykset on moneen kertaan osoitettu epäjohdonmukaisiksi.

        Useimmiten ne lähtevät vetoamisesta vapaaseen tahtoon, jota ei voisi olla ellei olisi pahuutta ja kärsimystä. Mutta väite vuotaa kuin risainen lahnaverkko.


      • v.aari kirjoitti:

        Teodikean ongelma on oikeasti ratkaisematon ja rehellisimmät teologit kuittaavat homman yksinkertaisesti sillä, että asia on liian vaikea ihmisen ymmärrettäväksi.

        Kaikki muut selitysyritykset on moneen kertaan osoitettu epäjohdonmukaisiksi.

        Useimmiten ne lähtevät vetoamisesta vapaaseen tahtoon, jota ei voisi olla ellei olisi pahuutta ja kärsimystä. Mutta väite vuotaa kuin risainen lahnaverkko.

        >> Teodikean ongelma on oikeasti ratkaisematon ja rehellisimmät teologit kuittaavat homman yksinkertaisesti sillä, että asia on liian vaikea ihmisen ymmärrettäväksi. >>

        Näin se taitaa olla, mutta ajattelin, että kun täällä on niin paljon raamatullisia uskovia, jotka uskovat oikein, juuri kuten on tarkoitettu ja Jumala määrää, niin josko heillä olisi vastauksia tai edes pohdittuja mielipiteitä asiasta.

        Mutta kovin tuntuvat kaikki kiistävän Jumalansa ja Hänen vaikutusvaltansa asioihin, vaikka raamatun perustella asia on erittäin yksiselitteinen.

        >> Useimmiten ne lähtevät vetoamisesta vapaaseen tahtoon, jota ei voisi olla ellei olisi pahuutta ja kärsimystä. >>

        Suurin ongelma tässä lienee se, että kun tässäkin tapauksessa raamatullinen uskova Sirkka-Iita kertoi, että onnettomuuden syy on huolimattomuus ja ahneus, niin jostain syystä Jumala ei kohdista konkreettista osoitustaan asiasta tässä ajassa heille, jotka ovat huolimattomuuteen ja ahneuteen syypäitä, vaan Jumala kohdistaa huomionsa täysin viattomiin sivullisiin, kuten tässä tapauksessa Estonian matkustajiin.

        Tsunamin tapahduttua etenkin amerikkalaiset helluntalaissaarnaajat olivat sitä mieltä, että kyseessä on Jumalan kosto syntisestä ja paheellisesta elämästä jota USA on pullollaan, homoliitoista ja ties mistä.

        Asia jota he eivät tietenkään vaivautuneet miettimään, että miksi ihmeessä Jumala kosti USA:n syntisyyden filipiiniläisiin vaatimatonta elämää viettäviin kalastajiin ja heidän perheisiinsä, sillä hehän tästä Jumalan kostosta eniten kärsivät.

        Joten tuli vain mieleen, että osaavatko tämän palstan paremmat uskovat keskustella asiasta raamatun ilmoituksen pohjalta, vai kiistävätkö he Jumalansa, vai vierittävätkö syyn viattomien uhrien kontolle.


      • marja38

        Estonia-laivan oli alunperin tarkoitus liikennöidä vain Turku-Tukholman väliä, sen vuoksi että laivaa ei oltu tehty avomeren liikennöintiä varten. Saksalaiset rakensivat laivan ja he olisivat halunneet isommat tapit etuvisiiriin, mutta sinne laitettiin pienemmät.

        Sitten laiva otettiin liikennöimään Vaasa-Sundsvallin välille, (jolloin sen nimi oli Wasa King) ja siellä on avomeri. Silloin etuvisiiri oli usein vähän auki. Kapteeni huomasi kun punainen lamppu eli hälytyslamppu paloi, mutta perämies meni aina tarkastamaan asian, ja joka kerta visiiri oli pikkuisen auki.

        Sitten Viro osti laivan 300 miljoonalla markalla. Siellä laivan kapteeni oli entinen panssarilaivan kapteeni. Silja Linen laiva hidasti vauhtia, samoin Viking Linen laivat, mutta Estonia (ent. Wasa King) ajoi täysillä.

        (näin on kuultu kerrottavan)



        **Itse uskon siihen, että jokaiselle ihmiselle on määrätty kuolinpäivä, jota ei voi ylittää:

        Job 14:5
        "Ihmisen elämä on laskettu tarkoin, lasketut ovat sen kuukaudet ja päivät. Sinä olet pannut hänelle rajan, jota hän ei voi ylittää."


      • bushmanni kirjoitti:

        >> Teodikean ongelma on oikeasti ratkaisematon ja rehellisimmät teologit kuittaavat homman yksinkertaisesti sillä, että asia on liian vaikea ihmisen ymmärrettäväksi. >>

        Näin se taitaa olla, mutta ajattelin, että kun täällä on niin paljon raamatullisia uskovia, jotka uskovat oikein, juuri kuten on tarkoitettu ja Jumala määrää, niin josko heillä olisi vastauksia tai edes pohdittuja mielipiteitä asiasta.

        Mutta kovin tuntuvat kaikki kiistävän Jumalansa ja Hänen vaikutusvaltansa asioihin, vaikka raamatun perustella asia on erittäin yksiselitteinen.

        >> Useimmiten ne lähtevät vetoamisesta vapaaseen tahtoon, jota ei voisi olla ellei olisi pahuutta ja kärsimystä. >>

        Suurin ongelma tässä lienee se, että kun tässäkin tapauksessa raamatullinen uskova Sirkka-Iita kertoi, että onnettomuuden syy on huolimattomuus ja ahneus, niin jostain syystä Jumala ei kohdista konkreettista osoitustaan asiasta tässä ajassa heille, jotka ovat huolimattomuuteen ja ahneuteen syypäitä, vaan Jumala kohdistaa huomionsa täysin viattomiin sivullisiin, kuten tässä tapauksessa Estonian matkustajiin.

        Tsunamin tapahduttua etenkin amerikkalaiset helluntalaissaarnaajat olivat sitä mieltä, että kyseessä on Jumalan kosto syntisestä ja paheellisesta elämästä jota USA on pullollaan, homoliitoista ja ties mistä.

        Asia jota he eivät tietenkään vaivautuneet miettimään, että miksi ihmeessä Jumala kosti USA:n syntisyyden filipiiniläisiin vaatimatonta elämää viettäviin kalastajiin ja heidän perheisiinsä, sillä hehän tästä Jumalan kostosta eniten kärsivät.

        Joten tuli vain mieleen, että osaavatko tämän palstan paremmat uskovat keskustella asiasta raamatun ilmoituksen pohjalta, vai kiistävätkö he Jumalansa, vai vierittävätkö syyn viattomien uhrien kontolle.

        BM: // Mutta kovin tuntuvat kaikki kiistävän Jumalansa ja Hänen vaikutusvaltansa asioihin, vaikka raamatun perustella asia on erittäin yksiselitteinen.
        >> Useimmiten ne lähtevät vetoamisesta vapaaseen tahtoon, jota ei voisi olla ellei olisi pahuutta ja kärsimystä. >> //

        Vapaa tahto on vain roomalaiskatolilaisilla. He oat vapaasti tehneet pahaa keskiajalla. Vakavasti ottaen, minä en kiistäisi Jumalan vaikutusaltaa Estonian uppoamiseen, sillä Jumala itse sanoo Jobin kirjassa, että niin paha kuin hyvä tulee häneltä. Eikä hän teologisesti ajateltuna Kaikkivaltias olisikaan, jos paholainen voisi päättää suvereenisti pahanteostaan.

        Meidän on tyytyminen Jeesuksen antamaan vastaukseen, että kiusausten täytyy tulla, mutta voi sitä, jonka kautta ne tulevat. On selvää, että Jumala rankaisee Estonian merelle lähettäneitä.
        Mutta yhtä selvää on, että matkustajat olivat uhreja - myrskyn ja huolimattomuuden uhreja.

        Kaikesta huolimatta uskon vankasti Uuden Testamentin sanaan, että "kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa etsivät". Olemme turvassa, kun Jeesukseen katsomme täällä myrskyävällä matkallamme.
        Kehomme menehtyy ennemmin tai myöhemmin, mutta sisäinen kasvu, rauha, ilo, elämänmerkitys - niitä ei varas vie.

        antti


      • AnttiVKantola kirjoitti:

        BM: // Mutta kovin tuntuvat kaikki kiistävän Jumalansa ja Hänen vaikutusvaltansa asioihin, vaikka raamatun perustella asia on erittäin yksiselitteinen.
        >> Useimmiten ne lähtevät vetoamisesta vapaaseen tahtoon, jota ei voisi olla ellei olisi pahuutta ja kärsimystä. >> //

        Vapaa tahto on vain roomalaiskatolilaisilla. He oat vapaasti tehneet pahaa keskiajalla. Vakavasti ottaen, minä en kiistäisi Jumalan vaikutusaltaa Estonian uppoamiseen, sillä Jumala itse sanoo Jobin kirjassa, että niin paha kuin hyvä tulee häneltä. Eikä hän teologisesti ajateltuna Kaikkivaltias olisikaan, jos paholainen voisi päättää suvereenisti pahanteostaan.

        Meidän on tyytyminen Jeesuksen antamaan vastaukseen, että kiusausten täytyy tulla, mutta voi sitä, jonka kautta ne tulevat. On selvää, että Jumala rankaisee Estonian merelle lähettäneitä.
        Mutta yhtä selvää on, että matkustajat olivat uhreja - myrskyn ja huolimattomuuden uhreja.

        Kaikesta huolimatta uskon vankasti Uuden Testamentin sanaan, että "kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa etsivät". Olemme turvassa, kun Jeesukseen katsomme täällä myrskyävällä matkallamme.
        Kehomme menehtyy ennemmin tai myöhemmin, mutta sisäinen kasvu, rauha, ilo, elämänmerkitys - niitä ei varas vie.

        antti

        SIDOTTU RATKAISUVALTA

        Ihmisen tahdosta taistelevat hyvä ja paha - Jumala ja ssaatana. Ihminen tekee pahaa, vaikka tahtoisi tehdä hyvää. Ihminen on paha, vaikka tahtoisi olla hyvä. http://sley.fi/node/6659

        Tämä todettu ihmisen raadollisuus voipi olla syy Estonian uppoamiseen. Jumala ei tee meistä hyviä robotteja, vaikka pystyisi tekemään. Mitä rakkautta se olisi puolin ja toisin, jos Jumala edeltä ohjelmoisi meidät satavarmasti tykkäämään hänestä tai jos ohjelmoisi meidät perfektionistimaisesti noudattamaan joka pilkkua laissa ilman omaa harkintaa.


      • näin se menee
        Raamattu. kirjoitti:

        Uskovaiset joutuvat onnettomuuksiin ja vaikeuksiin. Suruttomasti elävät taas saattavat menestyä ja välttää onnettomuuden.Eikö tämä ole vastoin Raamatun opetusta,jonka mukaan Herra siunaa ja varjelee omiaan.
        On muistettava,että Raamattu kertoo monien Jumalalle uskollisten joutuneen onnettomuuksiin ja kärsimyksiin.Selvin esimerkki tästä on Jobin kohtalo.
        Eri syistä Jumala sallii omilleen koettelemuksia. Niillä on tarkoituksensa.

        Ei ole, koska Raamattu sanoo, että toisinaan uskovat kärsivät ja jumalattomat menestyvät. Mutta tuomiopäivänä Jumalan kääntää asiat toisinpäin.


    • Voi sinua Jumalaa syyttävä bushmanni !

      # Estonia-laivan uppoaminen 28.9.1994 Itämerellä, 852 kuollutta.#

      Sinä bushmanni kyselet:

      # Missä mahtoi Jumala olla tuona yönä? #

      Kysyisit bushmanni mieluummin, että "missä mahtoi olla niiden päättäjien JÄRKI, jotka laittoivat huoltoa vailla, hajoamispisteessä olevan laivan liikenteeseen myrskyiselle merelle, vaikka laivan paikka olisi ollut telakalla, sillä se oli määrätty huoltoon?

      Sitä se RAHANAHNEUS ja lähimäisistä piittaamattomuus teettää !!!

      On sairasta syyttää Jumalaa ihmisten vääryydestä !

      • Siis tässäkin on kyseessä: "Syyn ja seurauksen laki"

        Jos laiva olisi huollettu ajoissa, tätäkään onnettomuutta ei olisi tapahtunut.

        Siis ihmiset ottavat riskejä toisten kustannuksella, välittämättä vähääkään seurauksista.


      • >>> Kysyisit bushmanni mieluummin, että "missä mahtoi olla niiden päättäjien JÄRKI, jotka laittoivat huoltoa vailla, hajoamispisteessä olevan laivan liikenteeseen myrskyiselle merelle, vaikka laivan paikka olisi ollut telakalla, sillä se oli määrätty huoltoon? >>>

        No miksi ihmeessä Jumalasi salli sitten tämän kauhean piittaamattomuuden kohdistua täysin viattomiin ihmisiin, eli Estonian matkustajiin.

        SIllä ne ihmiset, jotka olivat vastuussa asiasta, olivat nukkumassa kotonaan rauhallista yöunta, eivätkä he joutuneet kokemaan tätä julmaa kohtaloa omasta huolimattomuudestaan ja ahneudestaan?

        Miksi Jumalasi antoi täysin viattomien ihmisten kuolla joidenkin muiden ahneudesta ja piittaamattomuudesta?

        Sillä raamatun mukaan mitään ei tapahdu ilman Jumalasi sallimusta, ei onnettomuuksiakaan, joten miksi Jumalasi rankaisee aiva viattomia muiden töppäilyistä?

        Eikö olisi ollut Jumalan reilumpaa tehdä vaikka maanjäristys sen kesämökin omistajan maaperän alla, joka oli vastuussa Estonian päästämisestä merelle, eikä suinkaan murhata melkein 900 viatonta matkustajaa?

        >>> On sairasta syyttää Jumalaa ihmisten vääryydestä ! >>

        Raamatun mukaan Jumalasi tekee myös onnettomuudet.

        http://www.evl.fi/raamattu/1992/Jes.45.html

        > Minä, joka luon valon ja luon pimeyden ja tuotan yhtä lailla onnen ja onnettomuuden. Minä olen Herra. Kaiken tämän minä teen. >


      • Sirkka-Iita kirjoitti:

        Siis tässäkin on kyseessä: "Syyn ja seurauksen laki"

        Jos laiva olisi huollettu ajoissa, tätäkään onnettomuutta ei olisi tapahtunut.

        Siis ihmiset ottavat riskejä toisten kustannuksella, välittämättä vähääkään seurauksista.

        >> Siis tässäkin on kyseessä: "Syyn ja seurauksen laki"

        Jos laiva olisi huollettu ajoissa, tätäkään onnettomuutta ei olisi tapahtunut.

        Siis ihmiset ottavat riskejä toisten kustannuksella, välittämättä vähääkään seurauksista. >>

        Jumalasi salli tuon hirvittävän rangaistuksen täysin viattomille ihmisille, eli ei niille, joiden vastuulla laivan huono kunto oli.

        Miksi Jumalasi toimi niin?

        MIkä on tarinan opetus Jumalasi näkökulmasta, että 900 ihmisistä pitää hukuttaa jäiselle merelle, jotta tällainen hirveä huolto-ongelma tajutaan?

        Eikö rangaistuksen oikea osoite olisi olleet ne ihmiset, jotka olivat vastuussa laivan huollattamisesta, eikä suinkaan viattomat matkustajat?


      • pyh!
        bushmanni kirjoitti:

        >> Siis tässäkin on kyseessä: "Syyn ja seurauksen laki"

        Jos laiva olisi huollettu ajoissa, tätäkään onnettomuutta ei olisi tapahtunut.

        Siis ihmiset ottavat riskejä toisten kustannuksella, välittämättä vähääkään seurauksista. >>

        Jumalasi salli tuon hirvittävän rangaistuksen täysin viattomille ihmisille, eli ei niille, joiden vastuulla laivan huono kunto oli.

        Miksi Jumalasi toimi niin?

        MIkä on tarinan opetus Jumalasi näkökulmasta, että 900 ihmisistä pitää hukuttaa jäiselle merelle, jotta tällainen hirveä huolto-ongelma tajutaan?

        Eikö rangaistuksen oikea osoite olisi olleet ne ihmiset, jotka olivat vastuussa laivan huollattamisesta, eikä suinkaan viattomat matkustajat?

        Mille viattomille ihmisille?

        Oletko oikeasti noin typerä ihminen?


      • pyh!
        bushmanni kirjoitti:

        >>> Kysyisit bushmanni mieluummin, että "missä mahtoi olla niiden päättäjien JÄRKI, jotka laittoivat huoltoa vailla, hajoamispisteessä olevan laivan liikenteeseen myrskyiselle merelle, vaikka laivan paikka olisi ollut telakalla, sillä se oli määrätty huoltoon? >>>

        No miksi ihmeessä Jumalasi salli sitten tämän kauhean piittaamattomuuden kohdistua täysin viattomiin ihmisiin, eli Estonian matkustajiin.

        SIllä ne ihmiset, jotka olivat vastuussa asiasta, olivat nukkumassa kotonaan rauhallista yöunta, eivätkä he joutuneet kokemaan tätä julmaa kohtaloa omasta huolimattomuudestaan ja ahneudestaan?

        Miksi Jumalasi antoi täysin viattomien ihmisten kuolla joidenkin muiden ahneudesta ja piittaamattomuudesta?

        Sillä raamatun mukaan mitään ei tapahdu ilman Jumalasi sallimusta, ei onnettomuuksiakaan, joten miksi Jumalasi rankaisee aiva viattomia muiden töppäilyistä?

        Eikö olisi ollut Jumalan reilumpaa tehdä vaikka maanjäristys sen kesämökin omistajan maaperän alla, joka oli vastuussa Estonian päästämisestä merelle, eikä suinkaan murhata melkein 900 viatonta matkustajaa?

        >>> On sairasta syyttää Jumalaa ihmisten vääryydestä ! >>

        Raamatun mukaan Jumalasi tekee myös onnettomuudet.

        http://www.evl.fi/raamattu/1992/Jes.45.html

        > Minä, joka luon valon ja luon pimeyden ja tuotan yhtä lailla onnen ja onnettomuuden. Minä olen Herra. Kaiken tämän minä teen. >

        Sinä vääristelet tahallasi Raamattua ja saat siitä rangaistuksesi tuomiopäivänä.


      • Näin se on.
        bushmanni kirjoitti:

        >> Siis tässäkin on kyseessä: "Syyn ja seurauksen laki"

        Jos laiva olisi huollettu ajoissa, tätäkään onnettomuutta ei olisi tapahtunut.

        Siis ihmiset ottavat riskejä toisten kustannuksella, välittämättä vähääkään seurauksista. >>

        Jumalasi salli tuon hirvittävän rangaistuksen täysin viattomille ihmisille, eli ei niille, joiden vastuulla laivan huono kunto oli.

        Miksi Jumalasi toimi niin?

        MIkä on tarinan opetus Jumalasi näkökulmasta, että 900 ihmisistä pitää hukuttaa jäiselle merelle, jotta tällainen hirveä huolto-ongelma tajutaan?

        Eikö rangaistuksen oikea osoite olisi olleet ne ihmiset, jotka olivat vastuussa laivan huollattamisesta, eikä suinkaan viattomat matkustajat?

        Toisten hengestä piittaamattomuus syntiä ja seurauksista kärsivät viattomatkin.


    • Suojelusenkeli?

      Ainakin oli minun luonani.

      Olin esimiehenä järjestelemässä risteilymatkaa reitille:H:ki-Tallinna-T:holma tuona päivänä. Olisimme Tukholmassa vaihtaneet laivaa takaisin.
      Jostain syystä kyselin vielä työtovereilta, että haluaako he todella ottaa Tallinnassa laukut mukaansa, istua laukkuineen Tallinnassa ja sitten mennä Estoniaan illalla jatkamaan matkaa?
      Vaikka ensin kaikki olivat siihen halukkaita, tuli sitten hiljaista ja päätettiin että ei. "Mennään vain perinteiselle Tukholma-risteilylle."

      Niin Jumala oli päättänyt ettemme sinne mene ja minäkin saan olla vielä hengissä ja sain vuosia myöhemmin tulla uskoon, tosin ei adventisti-uskoon.

      • 1234567...

        Vaikka et adventti-uskoon tullut, niin tärkeää on ottaa kolmannen enkelin varoitus-sanoma huomioon.


      • >>> Vaikka ensin kaikki olivat siihen halukkaita, tuli sitten hiljaista ja päätettiin että ei. "Mennään vain perinteiselle Tukholma-risteilylle."

        Niin Jumala oli päättänyt ettemme sinne mene ja minäkin saan olla vielä hengissä >>

        Sehän mukavaa, että Jumala päätti pelastaa juuri sinut!

        Osaatko yhtään arvella, että miksi Jumala ei päättänyt pelastaa niitä melkein 900 muuta ihmistä?


      • suojelusenkeli?
        bushmanni kirjoitti:

        >>> Vaikka ensin kaikki olivat siihen halukkaita, tuli sitten hiljaista ja päätettiin että ei. "Mennään vain perinteiselle Tukholma-risteilylle."

        Niin Jumala oli päättänyt ettemme sinne mene ja minäkin saan olla vielä hengissä >>

        Sehän mukavaa, että Jumala päätti pelastaa juuri sinut!

        Osaatko yhtään arvella, että miksi Jumala ei päättänyt pelastaa niitä melkein 900 muuta ihmistä?

        Ehkä kukaan heistä ei edes halunnut tulla uskoon. Tai osa oli jo tullut ja heidän tehtävänsä oli jo tiensä päässä.

        Voitaisiin myös kysyä:
        Miksi miljoonat ateistit harrastavat irtosuhteita tai homoutta ja saavat aidsin ja kuolevat? Onkohan se Jumalan vika?
        Miksi Jumala on määrännyt että ruskeanreijän ritarit voivat sairastua ja kuolla ennen aikojaan?

        Miksi Jumala on määrännyt moralilait?
        No,siksi että:
        He voivat elämänsä aikana tulla vielä uskoon ja pelastua ja saada ikuisen elämän.

        Täytyy myös muistaa että noin 10 työkaverianikin jäi menemättä sinne laivaan.

        Koen myös että olen saanut tehdä sen jälkeen hyvää työtä Jumalan työtoverina,m.m. paljastaa adventismin pimeitä saloja,mutta myös muutakin.


      • Raamattu.
        suojelusenkeli? kirjoitti:

        Ehkä kukaan heistä ei edes halunnut tulla uskoon. Tai osa oli jo tullut ja heidän tehtävänsä oli jo tiensä päässä.

        Voitaisiin myös kysyä:
        Miksi miljoonat ateistit harrastavat irtosuhteita tai homoutta ja saavat aidsin ja kuolevat? Onkohan se Jumalan vika?
        Miksi Jumala on määrännyt että ruskeanreijän ritarit voivat sairastua ja kuolla ennen aikojaan?

        Miksi Jumala on määrännyt moralilait?
        No,siksi että:
        He voivat elämänsä aikana tulla vielä uskoon ja pelastua ja saada ikuisen elämän.

        Täytyy myös muistaa että noin 10 työkaverianikin jäi menemättä sinne laivaan.

        Koen myös että olen saanut tehdä sen jälkeen hyvää työtä Jumalan työtoverina,m.m. paljastaa adventismin pimeitä saloja,mutta myös muutakin.

        Kyllä kritiikkiä pitää antaa,ja samalla muistaa että isekin olen vain syntinen ja armosta pelastettu.


    • joskus näin!

      Näinkin päin, joka vaaraan menee se vaarassa hukkuu.

      • Järjen käyttö luval.

        Kysymyksessä ei siis ollut se, että "missä Jumala oli sinä yönä", vaan kysymys tulee asettaa, että ***missä mahtoi olla niiden päättäjien JÄRKI, jotka laittoivat huoltoa vailla, hajoamispisteessä olevan laivan liikenteeseen myrskyiselle merelle, vaikka laivan paikka olisi ollut telakalla, sillä se oli määrätty huoltoon?***

        ***Sitä se ihmisten RAHAN AHNEUS ja lähimäisistä piittaamattomuus teettää ***


    • billeri auttaa.

      Otahan bushmanni lääkkeesi, näyttää vakavalta.

    • Paikalla oli

      Jumala oli vastaanottamassa niitä uskovia, jotka tuolla reissulla vaihtoi iänkaikkisuusmatkansa , iankaikkisuuteen.

      Vaikkakin se tapahtuu ylösnousemuksessa.

      Tämä elämä on rajallinen ja siksi valintojen summa on tehtävä oikein,

      pilkkaajille jäi sitten sellaiseksi haudaksi, josta noustaan tuomiolle.

      • pyh!

        Tuskin sillä laivalla oli yhtä ainoaa uskovaa.


      • Jumala on rakkaus
        pyh! kirjoitti:

        Tuskin sillä laivalla oli yhtä ainoaa uskovaa.

        Kuulin eilen radiodein Taivaan ja maan väliltä-ohjelmassa keskusteltavan Estoniasta. Eräs kuulija soitti ja kertoi saaneensa käsiinsä erään tapahtumakertomuksen pelastuslautalta.
        Hänellä oli myös cd, jossa kerrottiin tarkemmin Estonialla olleen raamattukoulun nuorista oppilaista ja opettajasta, jotka olivat palaamassa evankeliointimatkalta Virosta. He olivat väsyneitä, mutta tunsivat kehoitusta jatkaa evankeliointia yhä laivalla. Ja he kuulemma kiertelivät ympäri laivaa kertomassa Jeesuksesta, johon uskomalla voi pelastua.
        Kukaan kuulijoista tai evankelioivista tuskin kuitenkaan arvasi, miten tärkeä sanoma heillä oli ihmisille.
        Lopulta he vetäytyivät hytteihinsä. Heistä pelastui lopulta kuusi autokannen alapuolelta kannelta 1.
        He kuulivat kuinka moni huusi Jumalaa avuksi.
        Yksi oppilaista, joka oli jo päässyt pelastuslautalle oli antanut paikkansa n.30-vuotiaalle ruotsalaismiehelle. Pelastuslautta oli ollut täynnä ja ruotsalaismies oli roikkunut lautan suuaukolla. Heidän siinä keskusteltuaan uskonasioista, oli raamattukoulun oppilas sanonut: "Minun uskonasiani ovat jo kunnossa ja uskon pääseväni taivaaseen, jos en selviä." Niin hän oli luovuttanut paikkansa ja kadonnut itse hyiseen mereen.
        Ruotsalaismies pelastui ja tuli uskoon jo lautalla. Myös hänen perheensä tuli myöhemmin uskoon tapahtuman myötä.
        Tämä tarina oli kuulemma julkaistu ruotsalaisessa lehdessäkin.
        Valitettavasti en voi vahvistaa tapahtunutta, koska kuulin tämän vain radion välityksellä erään naisen kertomana, mutta jos se on totta, niin täytyy vain todeta Johanneksen evankeliumin mukaan(Joh.15:12-13)
        Jeesuksen sanat:
        12. Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut.
        13. Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä

        Kuinka moni tuli uskoon Estonialla eli pelastui iankaikkiseen elämään?


      • suojelusenkeli?
        Jumala on rakkaus kirjoitti:

        Kuulin eilen radiodein Taivaan ja maan väliltä-ohjelmassa keskusteltavan Estoniasta. Eräs kuulija soitti ja kertoi saaneensa käsiinsä erään tapahtumakertomuksen pelastuslautalta.
        Hänellä oli myös cd, jossa kerrottiin tarkemmin Estonialla olleen raamattukoulun nuorista oppilaista ja opettajasta, jotka olivat palaamassa evankeliointimatkalta Virosta. He olivat väsyneitä, mutta tunsivat kehoitusta jatkaa evankeliointia yhä laivalla. Ja he kuulemma kiertelivät ympäri laivaa kertomassa Jeesuksesta, johon uskomalla voi pelastua.
        Kukaan kuulijoista tai evankelioivista tuskin kuitenkaan arvasi, miten tärkeä sanoma heillä oli ihmisille.
        Lopulta he vetäytyivät hytteihinsä. Heistä pelastui lopulta kuusi autokannen alapuolelta kannelta 1.
        He kuulivat kuinka moni huusi Jumalaa avuksi.
        Yksi oppilaista, joka oli jo päässyt pelastuslautalle oli antanut paikkansa n.30-vuotiaalle ruotsalaismiehelle. Pelastuslautta oli ollut täynnä ja ruotsalaismies oli roikkunut lautan suuaukolla. Heidän siinä keskusteltuaan uskonasioista, oli raamattukoulun oppilas sanonut: "Minun uskonasiani ovat jo kunnossa ja uskon pääseväni taivaaseen, jos en selviä." Niin hän oli luovuttanut paikkansa ja kadonnut itse hyiseen mereen.
        Ruotsalaismies pelastui ja tuli uskoon jo lautalla. Myös hänen perheensä tuli myöhemmin uskoon tapahtuman myötä.
        Tämä tarina oli kuulemma julkaistu ruotsalaisessa lehdessäkin.
        Valitettavasti en voi vahvistaa tapahtunutta, koska kuulin tämän vain radion välityksellä erään naisen kertomana, mutta jos se on totta, niin täytyy vain todeta Johanneksen evankeliumin mukaan(Joh.15:12-13)
        Jeesuksen sanat:
        12. Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut.
        13. Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä

        Kuinka moni tuli uskoon Estonialla eli pelastui iankaikkiseen elämään?

        Amen,amen Jumalalle kunnia.


    • // Missä mahtoi Jumala olla tuona yönä?
      Miksi Hän salli sen tapahtua? //

      Eiköhän Jumala ollut siellä satamassa kapteenin suun kautta kertomassa varustamolle, että on liian vaarallista siihen myrskyyn lähteä, mutta ahne varustamo käytti omistajan oikeuttaan painostaen kapteenin merelle.

      Laivassa saattoi olla monta Joonaa, Jumalaa pakenemassa ja iloisia ihmisiä siellä varmaankin oli, mutta enpä usko teoriaan, että Jumalan toimittamasta rangaistuksesta matkustajille olisi ollut kyse.

      Bisnes kärsii, jos jäädään korjaamaan liian heikkoa keulavisiiriä. Riskinteko kannattaa, tulee bisneksen omistaja helposti ajatelleeksi. Riskinotollahan rikastuminen useinmiten tapahtuu.
      Ihmisen raadollisuus oli syynä turmaan, ihmishenkien riskeeraminen, jotta oma bisnes ei kärsi.

      Missä Jumala viipyi, kun ei tullut Estoniaa pelastamaan, jäikö satamaan kaukoputkella katsomaan - en tiedä. Mutta siitä olen kuullut, että laivassa oli uskovia nuoria, jotka rukoilivat hukkuvien ihmisten kanssa.
      Jos bushmanni siirtyy historiasta tähän päivään ja miettii, missä hänen Jumalansa piileksii, niin voin vakuuttaa, että heti, kun bushmanni antaa luvan, niin Jumala astuu hänen purteensa mukaan. Vaikkapa keskellä raivoavaa merta Herra kävelee sinne kannelle ja hytinkin oveen kolkuttaa.

      antti

    • miksi niin?

      Laivaturmasta pelastettiin useita, mutta käsittääkseni he kaikki olivat vain jumalattomia räksyttäjiä pyh!:n mielestä?

      • pyh!

        Laivalla Ruotsiin = viinabileet = jumalattomat räksyttäjät.


    • Laivurit

      LAIVA HUKKUI

    • kjenff

      Miksipä ei sallisi? Tämä maa ei ole sellainen, jonka Jumala tarkoitti ihmisen asuinpaikaksi alunperin. Syntiinlankeemuksen jälkeen Jumala kirosi maan ja sallii sen ja muiden ihmisten tuottaa onnettomuutta ja Jumala on jopa määrännyt ihmisen elämän loppumisen lopulta vanhuuteen jos ei onnettomuuteen sitä ennen.
      Koska nykyisellään ihmisen on kuitenkin kuoltava joskus, Jumala puuttuu hyvin harvoin ihmisten kohtaloihin.

      Jumala istuu kylmän rauhallisesti ja katselee tapahtumia ja pitää kirjaa niistä, jotka herätetään viimeisenä päivänä ikuiseen elämään uudessa maassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2062
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1604
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe