Luumuja 10 grammaa vastaa yhtä perunaa sokerimäärissä.

uusajattelija

Näin sanoi diabeteshoitajani kun kerroin syöneeni hieman enemmän luumuja ja sokerit hieman nousivat. Illan luumusatsi näkyi vielä aamunkin arvoissa ja päiväruuan jälkeen mittausarvot vain alenivat.

Tästä ymmärsin että kyllä nuokin hoitajat ymmärtää mitä sokereita perunastakin muodostuu kun vertasivat sitä heti luumuihin. Sama tietysti koskee muitakin hedelmiä, eli omana päivässä riittää.
Hoitaja kertoili myös minun selvinneen diabeteksesta yllättävän vähillä lääkkeillä, mutta en viitsinyt mainita mitä ruokavaliota suunnilleen noudattelen.

Diabeetikon kannattaisikin enemmän ottaa selvää eri ruoka-aineiden vaikutuksista ja paljonko ne vaikuttavat sokeritasoihin.

18

365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VP?

      uusajattelija

      Kysyppä siltä hoitajalta sitä perunan kokoa.

      10gr luumua on noin 0,8gr sokeria joten taitaa olla pieniä perunat hoitajan kotipaikalla.

      100gr perunaa hiilih. 13,1 gr
      100gr luumuja hiilih. 8,4gr

      Tämä näin äkkiä laskettuna-kiire kauppaan . Haluaako joku korjata?

      • Huomasin kyllä tilanteen mutta ajattelin että "potut pottuina" ja merkittävää oli että diabeteshoitaja teki tuon vertailun, eli pottujen hiilihydraatit huomataan ja huomioidaan.

        Toinen kommentti vietä oli, että kannattaisi kokeeksi mitata sokerit ennen pääateriaa ja sitten pari tuntia sen jälkeen. Tein työtä käskettyä mutta kuinka ollakaan niin aterian jälkeinen sokeritulos oli 0,4 piirua alhaisempi, eli pienempi pihvi, hieman perunamuusia, salaattien kera käytännössä laski sokeriarvoja.

        Taisi olla ennen ateriaa mittaus vielä hieman "luumuvaikutteinen". Tosin otan aamulla noita ravinnelisiä joita diabeetikolle suositellaan, Q10 lisukkeineen ja Berberiini ja kromi yhdistelmää.

        Toivoteen etten nyt loukkaisi muita kirjoittajia ja lukijoita.


      • Olet ihan pihalla
        uusajattelija kirjoitti:

        Huomasin kyllä tilanteen mutta ajattelin että "potut pottuina" ja merkittävää oli että diabeteshoitaja teki tuon vertailun, eli pottujen hiilihydraatit huomataan ja huomioidaan.

        Toinen kommentti vietä oli, että kannattaisi kokeeksi mitata sokerit ennen pääateriaa ja sitten pari tuntia sen jälkeen. Tein työtä käskettyä mutta kuinka ollakaan niin aterian jälkeinen sokeritulos oli 0,4 piirua alhaisempi, eli pienempi pihvi, hieman perunamuusia, salaattien kera käytännössä laski sokeriarvoja.

        Taisi olla ennen ateriaa mittaus vielä hieman "luumuvaikutteinen". Tosin otan aamulla noita ravinnelisiä joita diabeetikolle suositellaan, Q10 lisukkeineen ja Berberiini ja kromi yhdistelmää.

        Toivoteen etten nyt loukkaisi muita kirjoittajia ja lukijoita.

        Mittaustuloksesi osoittavat ettei sinulla ole diabetestä, mitä siis teet täällä diabetespalstalla häiriköimässä. Diabeetikolla tuollaisenkin aterian jälkeen verensokerit ovat hieman koholla. Taisit syödä tahallasi ennen hoitajakäyntiä luumuja jotta sait verensokerisi nousemaan jotta sinua ei heitettäisi ulos diabeteshoidosta. Oikea diabeetikko ei tee tuollaista sabotaasia itselleen kun on menossa sokerimittaukseen, sehän antaa vain väärän kuvan hoidosta. Minulla on ollut diabetes jo yli 15 vuotta ja lääkitys (myös perusinsuliini) ja silti minua ei laiteta diabeteshoitajalle vaan hyvän hoitotasapainon omaavana tavallinen terveyskeskuslääkäri ja -hoitaja seuraavat minua vuosikäynneillä. Tuollaiset ennen-jälkeen aterian sokerimittaukset ovat olleet minulle rutiinia jo kauan, sinulle tuo tuntuu olevan uutuus. Mutta näinhän se yleensä onkin, juuri diabetesdiagnoosin saaneet esiintyvät pätevänä diabetesasiantuntijana ja yrittää neuvoa paremmin tautinsa tuntevia diabeetikkoja. Tuollaista vasta "sairastunutta" ns. asiantuntijat vievät kuin litranmittaa ja he vielä uskovat kaiken sinisilmäisesti.


      • Olet ihan pihalla kirjoitti:

        Mittaustuloksesi osoittavat ettei sinulla ole diabetestä, mitä siis teet täällä diabetespalstalla häiriköimässä. Diabeetikolla tuollaisenkin aterian jälkeen verensokerit ovat hieman koholla. Taisit syödä tahallasi ennen hoitajakäyntiä luumuja jotta sait verensokerisi nousemaan jotta sinua ei heitettäisi ulos diabeteshoidosta. Oikea diabeetikko ei tee tuollaista sabotaasia itselleen kun on menossa sokerimittaukseen, sehän antaa vain väärän kuvan hoidosta. Minulla on ollut diabetes jo yli 15 vuotta ja lääkitys (myös perusinsuliini) ja silti minua ei laiteta diabeteshoitajalle vaan hyvän hoitotasapainon omaavana tavallinen terveyskeskuslääkäri ja -hoitaja seuraavat minua vuosikäynneillä. Tuollaiset ennen-jälkeen aterian sokerimittaukset ovat olleet minulle rutiinia jo kauan, sinulle tuo tuntuu olevan uutuus. Mutta näinhän se yleensä onkin, juuri diabetesdiagnoosin saaneet esiintyvät pätevänä diabetesasiantuntijana ja yrittää neuvoa paremmin tautinsa tuntevia diabeetikkoja. Tuollaista vasta "sairastunutta" ns. asiantuntijat vievät kuin litranmittaa ja he vielä uskovat kaiken sinisilmäisesti.

        Kiitos kommenteista joihin totean olleeni "diabeetikon kirjoissa" jo yli 20 vuotta, eli ei mikään aloittelija, tosin pillerien varassa. Hoitotasapainoni on kuitenkin parantunut hiilihydraattien vähentämisen kautta. Diabeteshoitaja totesikin minulla olevan hyvä arvot ja vähäinen lääkitys todettuna pitkäaikaissokerin arvojen kautta. Veriarvojani ei mitattu minkään "luumukuurin" kautta vaan ne perustuivat omiin mittauksiini.

        Korostan kuitenkin miten täällä, muka asiaa tuntevat" suosittavat diabeetikoille runsaasti hedelmiä jotka sisältävät sokeria.

        Itse olen hankkinut tietoani asiaa tuntevan kirjallisuuden kautta ja tekemällä omia mittauksiani lähinnä kokeilumielessä.

        Olen hyvin kiitollinen jos olen omilla toimillani pystynyt alentamaan sokeriarvoja, sekä lääkitystänikin. Tehkää samoin.


      • Olet ihan pihalla
        uusajattelija kirjoitti:

        Kiitos kommenteista joihin totean olleeni "diabeetikon kirjoissa" jo yli 20 vuotta, eli ei mikään aloittelija, tosin pillerien varassa. Hoitotasapainoni on kuitenkin parantunut hiilihydraattien vähentämisen kautta. Diabeteshoitaja totesikin minulla olevan hyvä arvot ja vähäinen lääkitys todettuna pitkäaikaissokerin arvojen kautta. Veriarvojani ei mitattu minkään "luumukuurin" kautta vaan ne perustuivat omiin mittauksiini.

        Korostan kuitenkin miten täällä, muka asiaa tuntevat" suosittavat diabeetikoille runsaasti hedelmiä jotka sisältävät sokeria.

        Itse olen hankkinut tietoani asiaa tuntevan kirjallisuuden kautta ja tekemällä omia mittauksiani lähinnä kokeilumielessä.

        Olen hyvin kiitollinen jos olen omilla toimillani pystynyt alentamaan sokeriarvoja, sekä lääkitystänikin. Tehkää samoin.

        Mikä tuo "vähäinen" lääkityksesi sitten on? Kyllähän minullakin on lääkitys, mutta en pidä sitä niin tiukalla että kaksi tuntia aterian jälkeen putoaisi alle lähtötason. Mieluummin saa olla hiukan yli jotta pääsee kevyemmällä lääkityksellä. Et myöskään kertonut mitä nuo mittaamasi verensokeriarvot olivat. Minulla paastoarvo ja ennen ateriaa oleva arvo on keskimäärin 5 ( - 0,5).


      • Olet ihan pihalla kirjoitti:

        Mikä tuo "vähäinen" lääkityksesi sitten on? Kyllähän minullakin on lääkitys, mutta en pidä sitä niin tiukalla että kaksi tuntia aterian jälkeen putoaisi alle lähtötason. Mieluummin saa olla hiukan yli jotta pääsee kevyemmällä lääkityksellä. Et myöskään kertonut mitä nuo mittaamasi verensokeriarvot olivat. Minulla paastoarvo ja ennen ateriaa oleva arvo on keskimäärin 5 ( - 0,5).

        En nyt ala luettelemaan mittausarvojani mutta tuo "vähänen lääkitykseni" perustuu diabeteshoitajan mainintaan kun keskustelimme asioista, todeten tilanteeni hyväsi pitempiaikaisen "sokerikauden" jälkeen. Arvot olivat kuitenkin sinun arvojesi yläpuolella, koska takana oli edellisen illan "luumukuuri" joka nosti arvoja.

        Olen kyllä kanssasi samaa mieltä "lääkityksen tiukkuudesta" eli aina ei osaa noudattaa tuota "tiukempaa hiilihydraattikuuria" joka luonnostaan pitäisi arvot alempana. Väillä kun tuo syksyn hedelmäsatokin tuntuu niin hyvältä kun sitä "muka asiantuntija vp&h" kin mainostaa (anteeksi mainintani) diabeetikoille.

        Painonhallinnan asiantuntijat suosittavat pienempää määrää noita hedelmiäkin, viralliset suositukset enemmän..


      • Olet ihan pihalla
        uusajattelija kirjoitti:

        En nyt ala luettelemaan mittausarvojani mutta tuo "vähänen lääkitykseni" perustuu diabeteshoitajan mainintaan kun keskustelimme asioista, todeten tilanteeni hyväsi pitempiaikaisen "sokerikauden" jälkeen. Arvot olivat kuitenkin sinun arvojesi yläpuolella, koska takana oli edellisen illan "luumukuuri" joka nosti arvoja.

        Olen kyllä kanssasi samaa mieltä "lääkityksen tiukkuudesta" eli aina ei osaa noudattaa tuota "tiukempaa hiilihydraattikuuria" joka luonnostaan pitäisi arvot alempana. Väillä kun tuo syksyn hedelmäsatokin tuntuu niin hyvältä kun sitä "muka asiantuntija vp&h" kin mainostaa (anteeksi mainintani) diabeetikoille.

        Painonhallinnan asiantuntijat suosittavat pienempää määrää noita hedelmiäkin, viralliset suositukset enemmän..

        Lääkityksesi taitaa olla arka asia kun et uskalla sitä kertoa. Vaikuttaako siihen se että Veijo paukuttelee henkseleitään kertoen päässeensä kaikista lääkkeistä eroon ja sinulla tuo ei onnistu.

        Kyllä minä ainakin nautin syksyn hedelmistä ja mikä onkaan nauttiessa kun lääkitykseni auttaa pitämään sokerit silti oikeilla tasoilla.


      • Olet ihan pihalla kirjoitti:

        Lääkityksesi taitaa olla arka asia kun et uskalla sitä kertoa. Vaikuttaako siihen se että Veijo paukuttelee henkseleitään kertoen päässeensä kaikista lääkkeistä eroon ja sinulla tuo ei onnistu.

        Kyllä minä ainakin nautin syksyn hedelmistä ja mikä onkaan nauttiessa kun lääkitykseni auttaa pitämään sokerit silti oikeilla tasoilla.

        Niin tuo Diabetesliiton ja THL suositukset menee että väärät ruokavaliot korjataan lääkinnän määrällä. Syö sinä vain rauhassa sokerisi ja hiilihydraattisia ja korjaa sitten lääkkeilläsi.

        Niin se näyttää olevan että "paviaanilauma" on palannut trollaamaan.


      • Tiukka paikka!
        uusajattelija kirjoitti:

        Niin tuo Diabetesliiton ja THL suositukset menee että väärät ruokavaliot korjataan lääkinnän määrällä. Syö sinä vain rauhassa sokerisi ja hiilihydraattisia ja korjaa sitten lääkkeilläsi.

        Niin se näyttää olevan että "paviaanilauma" on palannut trollaamaan.

        Näyttää olevan todella arka asia tuo lääkityksesi kun et kerro sitä vaan yrität herjaamalla siirtää asian sivuun. Taitaa lääkkeitä mennä niin paljon että pelkäät menettäväsi kasvosi Veijon edessä jos hän tietäisi.


      • Tiukka paikka! kirjoitti:

        Näyttää olevan todella arka asia tuo lääkityksesi kun et kerro sitä vaan yrität herjaamalla siirtää asian sivuun. Taitaa lääkkeitä mennä niin paljon että pelkäät menettäväsi kasvosi Veijon edessä jos hän tietäisi.

        Sinulle tuo "tiukempi paikka" taitaa olla kun pitää taas kiinnittää huomiosi Veijoon, ei vaivaako tuo "veijo syndoma" kovinkin pahana.

        Toisaalla perätään asiakeskustelua niin yritä nyt ottaa opiksesi mitä kirjoittelet ja ehkä sekoilet.


      • Pelkkää herjaamista
        uusajattelija kirjoitti:

        Sinulle tuo "tiukempi paikka" taitaa olla kun pitää taas kiinnittää huomiosi Veijoon, ei vaivaako tuo "veijo syndoma" kovinkin pahana.

        Toisaalla perätään asiakeskustelua niin yritä nyt ottaa opiksesi mitä kirjoittelet ja ehkä sekoilet.

        Eikä sitä lääkitystä kerrottu vieläkään.


    • luumu ei ole peruna

      Koko tämä avaus uusajattelijan vastauksineen on niin sekava, välttelevä ja epämääräinen että trollaus tässä on kyseessä. Ei mitään reaalimaailman asiaa diabeetikon kannalta, muuta kuin miten hoitaja vertasi luumua perunaan. Eihän tuollaisessa trollissa ole päätä eikä häntää.

      • Et taida itse ymmärtää mitä "trollaus" tarkoittaa mutta sinulla se tarkoittaa samojen "tyhmyyksien esittämistä" ilman minkäänlaista kehittymistä.

        Minusta tuo diabeteshoitajan luumujen ja perunan vertailu ositti, että kyllä heillä on kuitenkin ymmärrys hiilihydraattien vaikutuksesta verensokerin tasoon eri ravinteilla.


      • VP?

        luumu ei ole peruna

        ja meni koko juttu yli hilseen??


      • Kyllä meni
        VP? kirjoitti:

        luumu ei ole peruna

        ja meni koko juttu yli hilseen??

        Oli niin sekava juttu.


    • ollikolaolli

      mielestäni voisitte kaikki imeä *****ttä

    • Tässä näitte edellä kolme esimerkkiä miltä sivun "asiakeskustelu" todellisuudessa näyttää. vp&h voisi ottaa mallia mielipiteittensä tueksi tai vihjeeksi ylläpitoon.

    • Hyvä kun huomasit

      Niin ja Veijo vieläpä aloitti tuon moittimasi kolmen ketjun.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe