17-vuotiaana muutto ilman vanhempien lupaa

Avuton...

Hei,
Haluaisin tietää onko minulla mahdollisuuksia muuttaa asumaan yksin vuokralle, ollessani alaikäinen. Äitini on yksihuoltaja ja hänellä on periaate että ei saa muuttaa omilleen ennen täysi-ikäisyyttä. Hän on itse muuttanut 16-vuotiaana omilleen. Syy miksi haluan muuttaa omilleni on perheemme ilmapiiri. Minulla on täysi-ikäinen sisko joka asuu kotona, tulen siskoni kanssa joskus ihan OK hyvin toimeen, mutta 95% ajasta ilmapiiri on yhtä helvettiä. Äitini tietää millainen isosiskoni on minulle, kuinka hän minua haukkuu ja alentaa. Haluaisin oman mielenterveyteni takia muuttaa omilleni. Olen ollut masentunut, ja tiedän että jos jään kotiin asumaan vielä vuodeksi masennus todennäköisesti iskee takaisin. Olen laskenut kelan sivuilta että saisin reilu 600e tukia kuukaudessa, ja opiskelen lähihoitajaksi niin työllistyn heti kun valmistuisin. (1,5v jäljellä koulua) ja teen koulun ohella vanhainkodissa töitä josta saan hyvin rahaa. Isälleni ei ole mahdollisuutta lähteä asumaan, isä on haluton ottamaan vastuuta tai huolehtimaan minusta tai siskostani. Haluaisin faktoja! (Pahoittelut että kirjoitukseni menee perheväkivaltaan, vaikka fyysistä väkivaltaa meillä ei ole)

6

294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ymmärtäjä

      Tuota on paljon perheissä tuota henkistä vakivaltaa,eikä se ole hyväksi kellekkään ,lapsille etenkään.Saathan sinä muuttaa,en tiedä pitääkö olla vanhempien allekirjoitus asunnonhakulomakkeeseen,tai vuokrasopimukseen,mutta asiahan selviää kysymällä.Uskon että selviäisit hienosti,ja mielenterveytesi kannalta se olisi varmasti viisas,ja uskon että äitisikin ymmärtää sen.Joten keskusteleppa asiasta äitisi kanssa,tai mene sosiaalitoimistoon puhumaan tilanteestasi rehellisesti ellei äitisi suostu.Onko siihen miten kauan kun täytät 18,liian kaunko,jotta jaksaisit odottaa siihen asti?Kaikkea hyvää elämääsi!

      • Vielämietityttää

        Kiitos! Täytän 18 ensi vuoden syksystä, joten on vielä kuitenkin aikaa. Olen koittanut puhua äitini kanssa muutosta, mutta hänen periaate pitää, tuntuu ettei ota minua tosissaan ja luulee että haluan oman asunnon päästäkseni rällästämään. Mutta niin, pitää sitten varmaan mennä sossuille puhumaan. Onkohan siinä riski, että jos kerron etten pysty asumaan kotona, että sossut laittaisivat lastenkotiin?


      • siivilleen
        Vielämietityttää kirjoitti:

        Kiitos! Täytän 18 ensi vuoden syksystä, joten on vielä kuitenkin aikaa. Olen koittanut puhua äitini kanssa muutosta, mutta hänen periaate pitää, tuntuu ettei ota minua tosissaan ja luulee että haluan oman asunnon päästäkseni rällästämään. Mutta niin, pitää sitten varmaan mennä sossuille puhumaan. Onkohan siinä riski, että jos kerron etten pysty asumaan kotona, että sossut laittaisivat lastenkotiin?

        Ei tietenkään lastenkotiin. Tuo mitä kerroit, että opiskelet ja teet töitä vanhainkodissa, osoittaa niin hyvää elämänhallintaa että saat varmasti jonkin opiskelija-asunnon tyyppisen (sitä voisit kysyä oppilaitoksesta opolta tms) tai löytyy muu ratkaisu, esim. huone sijaisperheestä. Kannattaa lähteä!


      • menox vaan

        Nuorten tukiasunto tai hoitsujen asuntola jos sellainen on.Käy puhumassa nuoriso.osastolla asiasta.Tai sitten vaan järkkäät asiat ja sanot,että muutat,koska mitään parannusta ei siskon käytökseen tule.Ihme sisko kun viitsii asua mamman hoteissa aikuisena.


    • Surunkyynelsiskot

      Naishenkilö: Kyllä, ei katsota oikeuttavan henkiseen kiristämiseen.

      Helsingin kaupunki: Meillä on mennyt väärin...

      Ulkopuolinen nais-henkliö: "Ei saada olla poliisissa ollenkaan."


      Ulkopuolinen nais-henkilö, ulkopuolinen, poliisi.
      _ Koska olen jo niin raskaassa työssä, ettei sitä ymmärrä, poliisitkaan. _

      Ulkopuolinen, mieshenkilö, poliisinlapsi:
      - Eipähän ole työ aina peruttu.
      SYY: Toiminto, lapsiin, naisiin kohdistunut haureus.
      Aihe: Lapseen kohdistunut haureus
      Ulkopuolinen, mieshenkilö: Eipähän ole terve.
      Naishenkilö, allekirjoittanut. En ole poliisissa töissä.


      "Ei oikeutta poliisi mielivallan käyttöön."

      Kone näyttää tässä väärin, blogi-pari-suhde osin

    • Näillä eteenpäin!

      Hyvä Avuton, soita heti asuinpaikkakuntasi sosiaalityöntekijälle ja varaa sinne keskusteluaika. Pyydä siihen apua koulusi terveydenhoitajalta. He ovat oikeita ja ammattitaitoisia ihmisiä, jotka pystyvät auttamaan Sinua varmasti. Ota keskustelutilaisuuteen tueksi joku lähimmäinen, niin ei jännitä niin paljoa. Kirjoita paperille kaikki se mitä haluat heiltä kysyä. Pyydä myös päästä terveydenhuollon piiriin ja hae ainakin keskusteluapua ja ehkä myös terapiaa itsellesi, jos tunnet siihen tarvetta nyt tai sitten hieman myöhemmin. Puhu kaikesta, ettei jää käsittelemättömiä asioita.

      Olet harvinaisen kypsä ja empaattinen nuori nainen ikäiseksesi. Suojele itseäsi siskosi aiheuttamalta henkiseltä väkivallalta ja vastuuntunnottomalta äidiltä, joka ei jostain syystä kykene puollustamaan eikä suojelemaan Sinua, eikä siten edistä kasvuasi.

      Kaikkea hyvää ja kaunista elämääsi.
      Tulethan tänne kertomaan mitä Sinulle kuuluu, kun asiat ovat kääntyneet parempaan suuntaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1691
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1317
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe