Exän kanssa perhepäivällisiä

M+TT

Seurustelen miehen kanssa jonka erosta on viisi vuotta. Vaimo petti ja jätti.. läksi toisen matkaan, mies jäi pariskunnan yhteiseen kotiin. Lapset ovat jo aikuisia ja asuvat muualla. Ero oli kipeä ja tuli yllättäen.... no siinä vähän taustaa mut nyt tähän hetkeen. Me emme asu yhdessä, tämä on ollut molemmille hyvä ratkaisu. Kun lapset tulevat tapaamaan isäänsä, niin exä tulee myös joko vain muuten kylään tai kuten viime kerralla laittamaan ruokaa koko perheelle. En pidä tästä kuviosta ollenkaan, se loukkaa minua ja olen sen sanonut miehelleni. Hänen mielestään on ihan ok et exä piipahtelee onhan hän hänen lastensa äiti.... Minä olen myös eronnut ja exäni on kuollut. Kertokaa mielipiteenne onko tämä mielestänne ihan oikein ja soveliasta käytöstä.... Kiitos

32

2099

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jojojosse

      Olet mustasukkainen, se voi pilata suhteenne. Jos minulta vaadittaisiin etten saa jutella exän kanssa niin menisi kyllä kumppani kiertoon.

      Tottakai on ok että ex piipahtelee. Kyllä hän varmaan kahvit keittäisi jos ovelle tulisi esim. vanha luokkakaveri jota ei ole nähnyt vuosiin. Elämä sujuu helpommin kun pitää asialliset välit. Ihan turhaa draamaa ja asioiden mutkistamista hoitaa hommat niin että lasten vanhemmat eivät voi viettää asiallisesti paria tuntia samassa huoneessa. Sitten tulee näitä tilanteita että synnttärit ja häät ja melkein hautajaisetkin vietetään kahdesti kun ei entiset puolisot ei voi olla samassa tilaisuudessa. Naurettavaa lapsellisuutta.

      • OMG :-/

        On Ok , että exä "piipahtelee" ??? Juu olisi varmaan jos lapset olisi pieniä ja alaikäisiä , mutta jos lapset kerran on AIKUISIA miksi sen exän pitää olla mukana tapaamisissa?

        Jos mies haikailee menneen perään , minä antaisin sellaisen miehen palata sitten sinne menneeseen odottelemaan koska se exä taas päättää pettää.

        Aloittajalle; Ei tuollaista tarvitse katsella jos se kerran loukkaa sinua eikä mies ymmärrä miksi se loukkaa sinua. Oikeasti ei tarvitse exänsä kanssa olla riidoissa mutta jos edelleen eletään kuin perhe yhdessä aikaa viettäen ja syöden se sitten pitää antaa miehen palata exänsä luokse. Älä tuhlaa omaa elämääsi moisen kanssa sinulle löytyy varmasti sellainenkin kumppani joka haluaa elää kanssasi ja osaa huomioda sinunkin tunteesi asioissa.

        TSEMPPIÄ !


      • lapset on lapsia
        OMG :-/ kirjoitti:

        On Ok , että exä "piipahtelee" ??? Juu olisi varmaan jos lapset olisi pieniä ja alaikäisiä , mutta jos lapset kerran on AIKUISIA miksi sen exän pitää olla mukana tapaamisissa?

        Jos mies haikailee menneen perään , minä antaisin sellaisen miehen palata sitten sinne menneeseen odottelemaan koska se exä taas päättää pettää.

        Aloittajalle; Ei tuollaista tarvitse katsella jos se kerran loukkaa sinua eikä mies ymmärrä miksi se loukkaa sinua. Oikeasti ei tarvitse exänsä kanssa olla riidoissa mutta jos edelleen eletään kuin perhe yhdessä aikaa viettäen ja syöden se sitten pitää antaa miehen palata exänsä luokse. Älä tuhlaa omaa elämääsi moisen kanssa sinulle löytyy varmasti sellainenkin kumppani joka haluaa elää kanssasi ja osaa huomioda sinunkin tunteesi asioissa.

        TSEMPPIÄ !

        Itse äitinä haluan olla lasteni elämässä ja kyllä kaksi on jo aikuisia, vai meinaatko että vanhempana olo loppuu kun lapsi täyttää 18 ? Ihan siis ymmärrettävää että eronneetkin viettävät aikaansa aikuisten lasten kanssa yhdessä, olivathan he kerran perhe.


      • M+TT
        lapset on lapsia kirjoitti:

        Itse äitinä haluan olla lasteni elämässä ja kyllä kaksi on jo aikuisia, vai meinaatko että vanhempana olo loppuu kun lapsi täyttää 18 ? Ihan siis ymmärrettävää että eronneetkin viettävät aikaansa aikuisten lasten kanssa yhdessä, olivathan he kerran perhe.

        Kyllä aikuiten lasten elämässä voi olla muutenkin, kuin tulemalla entiseen kotiin. Olen itsekkin äiti.


      • ---
        M+TT kirjoitti:

        Kyllä aikuiten lasten elämässä voi olla muutenkin, kuin tulemalla entiseen kotiin. Olen itsekkin äiti.

        Ihan ok-han se on.


      • entäpä jos ?
        M+TT kirjoitti:

        Kyllä aikuiten lasten elämässä voi olla muutenkin, kuin tulemalla entiseen kotiin. Olen itsekkin äiti.

        Jaa, eli kun lähdet ovesta ei takaisin tartte tulla edes käymään ? Entäpä jos oikeasti haluavatkin, erostaan huolimatta, aikuisten lastensa kanssa syödä yhdessä ?


    • oma tupa

      Teillä on siis molemmilla omat kodit. Sinulla ei luonnollisestikaan ole mitään sanomista miehesi kotiasioihin. On kaikkien kannalta hyvä, että hänellä on toimiva suhde myös exäänsä.

      Puuttumalla miehen asioihin heikennät vain omaa asemaasi.

      • M+TT

        Kotiasioihin.....?? ei exän kokkailut ole kotiasioita...... hän jätti sen lieden silloin, kun jätti miehensäkin..


      • 2naista

        Mutta pitääkö lastentekoa muistella loppu elämä.,syödä ja juoda sivussa.On miehellä tunteita naiseensa, et sinä ole hänen nainenn, olet korvike.Jos jatkat , käske eroseminaariin olis jo aika erota oikeesti.Lapset osaa puhua molemmille,kaikkea kuuleekin,et ole mustis vann yrität etsiä omaa paikkaasi,joka on aiheellista ,tee joku järki jätä perhe rauhaan jos sinulle ei kunnioitusta tule,,näitä suomessa riittää,onhan vapaitakin miehiä sinullekin.


    • Niin.

      Ei tarvitse sietää tuollaista, miehesi on joko moukka tai idiootti.

    • ehkä

      En haluaisi x päsmäröimään entistä taloutta,riittää kun kerran on lähtenyt toisen matkaan niin riittää kun tuo lapset sovittuun paikkaan,mutta en halua että kotiini asti.Lasten asiat voi hoitaa vaikka sosiaalitoimiston suositus niin sanottu reppuvihko johon kirjataan mitä lapsi tarvitsee,tai mitä kommenttia yleensä haluaa lasten parhaaksi......muuta nyt ei tule mieleen

      • M+TT

        Heidän lapset ovat jo aikuisia, nuorinkin 25..


    • äitpuol

      siis ootko varma että ettet oo jossakin kakkos osassa tässä tarinassa...meneppäs sinne samaan aikaan kun vanha perhe on ,niin saat nähdä oletko vaivaantunut,vieras vai missä sinun petipaikkasi silloin on....totuuden saat selville olemalla läsnä myös lasten tapaamisissa. Eikös se ole parisuhteen onni että hyväksyy myös aikuiset lapset vanhempien seuraan eli uusioperheenkin seuraan,silloin myös ex tulee tutuksi ja voitte jakaa syntymä ym juhlapäivät kaikki yhdessä,sinä tämän exän luovuttaman uuden kumppanisi kanssa..ei mitään muttia synny kun tarttuu asioihin eikä kuvittele...Kyllä miehen tai naisen pitää tietää miten toimia jos uusi on kupeessa ja rinnalla ..ei piilottluja ja salailuja ,silloin siinä ei ole kaikki asiat puhtaina pöydällä.

    • Tuttu pulma

      Toimivat välit lasten äitiin ovat todella tärkeitä. Puheyhteys eron jälkeen syntyy, kun osoitetaan välittämistä ja tarjotaan rauhan merkkejä kuten ruokaa. Se on helpottavaa molemmille. Seksi tai yhteen palaaminen on siitä vielä kaukana. Ei kuitenkaan ole mahdotonta, että ex haluaa miestä takaisin, ja se tekisi asiasta monimutkaisen.

      Minusta sinun pitäisi keskustella miehen kanssa. Sinun tunteesi ovat tärkeitä, ja niin ovat miehen hyvät välit lasten äitiin. Kanssakäymistä voi rajoittaa tilanteisiin, joissa lapset tai sinä olette läsnä. Parasta olisi, jos ottaisit tilasi olemalla luonnollisella tavalla mukana noissa tilanteissa, edes näyttäytymällä. Sillä tavalla vältät vaikutelman, että sinä olet sivullinen, jota ei tarvitse muistaa.

      • Mies.

        "Toimivat välit lasten äitiin ovat todella tärkeitä"

        Tämä on totta silloin, kun lapset ovat pieniä ja asuvat jommankumman vanhemman luona. Aloittajan tilanne on sietämätön. Ehdottoman tärkeää on olla aina itse paikalla, kun exä tulee "vierailulle"


      • fgjalfg
        Mies. kirjoitti:

        "Toimivat välit lasten äitiin ovat todella tärkeitä"

        Tämä on totta silloin, kun lapset ovat pieniä ja asuvat jommankumman vanhemman luona. Aloittajan tilanne on sietämätön. Ehdottoman tärkeää on olla aina itse paikalla, kun exä tulee "vierailulle"

        se talo tulee olemaan lasten lasten mummola joten aika vaikeahan tuosta on nyt mennä sanomaan kuka siellä saa ja kuka ei saa käydä!sopu sijaa antaa


    • kaikkea kanssa

      Ei missään nimessä ole soveliasta käytöstä exältä ja miehesi on tuossa kuviossa täysi idiootti kun suostuu moiseen ja riskeeraa teidän nykyisen suhteenne. Aikuiset lapset voivat tavata molempia vanhempiaan ilman teennäisiä "perhepäivällisiä", jotka todennäköisesti ovatkin vain exän keino osoittaa valtaansa entiseen miehensä ja yli hänen nykyisen kumppaninsa eli sinun ja parisuhteenne. Minulle ei eronneena tulisi mieleenkään mennä sotkeutumaan exäni elämään ja kiilautua hänen ja hänen naisystävänsä väliin. Katson että molemmilla on oikeus rakentaa tulevaisuuttaan puhtaalta pöydältä ja siihen kuuluu aikuisen ihmisen käsitys siitä että uudelle ihmissuhteelle on annettava mahdollisuus ja parisuhteeseen kuuluva intiimi yksityisyys. Fiksut aikuiset lapset kyllä ymmärtävät tämän.

    • erho

      kuvio jonka tarkoitus todellakin näyttää ettei sulla ole mitään asemaa siinä talossa-perheessäkin...olet vain miehen nk seurustelu kumppani..ex vaimon sen niin salliessa.miehenä sanon, että vihellät sen pelin poikki-faktat pöytään miesystävällesi.. muuten vieras ihminen pompottaa sua lopun ikääsi ..sen verran miestä pitää olla ettei exät kummittele nurkissa aina jonkun tekosyyn varjolla!!

    • Eiole oikea

      Tässä teidään mielipiteet.Nyt minuun vuoro.
      Olen ulkomaalainen nainen ja asunut suomessa noin 20v.
      Miksi aina eroon suomalaisesta miehestä on vikaa siinnä.
      Suomalaiset miehet on riipuvaisia ex vaimoista ja ex suhdeista.Miehet rakentaa uuttaa elämää ja parisuhdetta että voisivat unohdaa edellisen parisuhdeen.No ei see nyt näin unohduu ottamalla uusi nainen tilalle.Itse ei rakenta mitään uuttaa parisuhdeta eiklä koskaan ole puhunutkaan edellisista miehista.
      Ei minäkään ei hyväksyy kui joku ex tulisi mun mieheen keitiöön heilumaan.Onneksi ei ole itseleen näin käynyt.Voin ketroo näinkin ettei toistaa kertaa tullakaan kuin ma sen tiedäisin.Miesystävälle kerrot Minä tai Ex? Itse kerroin kerran omaan ex miehelle otatko alkoholi tai Minut.Hän otti minut ja alkoholi ei ottanut 10vuottaa.

    • mies 32

      Siis mitä? Heidän lapset on aikuisia ja heidän äiti tulee tekemään ruokaa?

      Aika outo kuvio.

      Kantasi on hyvun ymmärrettävä.

      Miksi lapset ei voi kyläillä äitinsä luona erikseen.

      Oikeaan ja soveliaisuuteen en sen paremmin ota antaa mutta erittäin outoahan tuo on.

    • 4+9

      On se ihan soveliasta, että käy kylässä kun olet paikalla. Se ei ole soveliasta jos sinun ex miehesi tulee paikalle.. Voi aiheuttaa pelottavia tilanteita.

      • M+TT

        Minun ex-mieheni ei tule paikalle.... hän on kuollut.


    • Öyestä

      Minusta myös tuosa on jotain todella omituista ja miettisin asemassasi varmasti aivan samaa..., nyt en vaan osaa perustella, että mitä.

    • eronnutexä

      Meillä kuvio toimii siten, että aikuiset lapset vierailevat kumppaneineen tai ilman heitä kummankin vanhemman luona erikseen. Ex-mieheni asuu uuden kumppaninsa kanssa ja minä asun yksin. Homma toiminut näin ihan hyvin. Emme kaipaa yhteisiä päivällisiä!
      Luulen, että lapseni pitävät tapaa mielekkäänä eikä tarvitse olla vaivautunut.

      On eri asia, kun tulevaisuudessa pulmia aiheuttavat lastenlasten juhlat. Kutsutaanko sinne myös ex-mieheni uusi kumppani vai ei? Sen päättävät juhlien järjestäjät eli lapseni!

    • ei minäminäminä

      Hei M TT, tässä oma tilanteeni; kumppanini oli ollut eronneena yli 4 vuotta, kun aloimme seurustella. Ex-vaimo käytti häntä edelleen hyväkseen "lapsen parhaaksi", eli vaihdatti autoonsa renkaat ja öljyt, teetti pikkuremontit asunnolla ja lisäksi oli lapsen kuljetus kaikkiin mahdollisiin harrastuksiin, joita ex oli keksinyt vuosien varrella. Ex myös kävi entisessä yhteisessä kodissa lähes miten halusi (mies asuu siinä edelleen) "katsomassa oliko jotain omia tavaroita jäänyt sinne".
      Lapsi on nyt teini ja asuu edelleen äitinsä ja hänen uuden perheen kanssa. Tapaamiset isän kanssa toimivat hyvin. Olemme nyt kihloissa ja yhteiselämää on kestänyt reilut viisi vuotta.

      Seurustelumme alkuaikoina meille tuli miehen kanssa kohtuullisen usein eripuraa em. toimintamallista, koska mies ei huomannut siinä exänsä taholta mitään erityistä, olihan hän tehnyt nuo samat toimet (huoltohommat) naimisissaoloaikanakin. Keskusteltuamme tilanteesta avoimesti, hän käsitti, että edellinen parisuhde oli jo ohi ja ex halusi roikkua hänessä palvelujen avulla ja kontrolloida hänen elämäänsä. Minun siihen tulo lisäsi "kierroksia", käyntien ja pyyntöjen määrä kasvoi mahdottomaksi, jopa lumet olisi pitänyt kolata ja ruoho leikata, kun ei millään itse ehtisi... (asuntojen välimatka on yli 15km).

      Lopulta mies ilmoitti, että hänellä on omakin elämä ja palvelut exälle loppuvat muilta osin, mutta, lapsen harrastuksiin liittyviä matkoissa hän auttaa omien menojen salliessa, mutta ei enää peruuta menojaan niiden vuoksi, jollei asiasta tiedoteta ajoissa.

      Puolen vuoden taistelun, itkun ja nimittelyn jälkeen tilanne on nyt oikein hyvä. Yhteisissä juhlissa käymme parina tai mies käy yksin, miten milloinkin.

      Miehesi ei varmaankaan ole kiinnostunut exästään muuten, kuin pitää tätä ihan vaan ystävänä, jonka kanssa on mukava jutella joskus. Miehen koti on vain muodostunut sopivaksi koko perheen tapaamispaikaksi. Ehdota, että nämä yhteiset tapaamiset ja ruokailu siirretään naisen kotiin, tai ravintolaan, koska lapsetkin ovat jo aikuisia. Kerro, että miehen kotona tapahtuva exän taholta tuleva tuttavallinen "kotoilu" on sinulle nöyryyttävää ja koet sen takia itsesi ulkopuoliseksi miehen elämässä, tai sopikaa, että sinäkin olet siellä paikanpäällä "emäntänä" ja myös valmistat ruuan koko sakille ystävällisissä merkeissä.. Asiallinen keskustelu auttaa monesti ja usein sovussa eronneet toimivat keskenään ystävinä monia vuosia eron jälkeen.

    • Toimivat välit kaikille olisi se että jos mies olisi fiksu hän kutsuisi naisystävänsä samalla käymään kun exä tulee lasten kanssa tekemään ruokaa.. Miksi noissa erimaiden kulttuuressa yhdessä olo on paljon helpompaa uusien ja exien kanssa . Ehkä siksi että heidät esitellään nykyisinä rakkaina. Jos mies ei näin tee. Et ole se rakas vaan ajanviete.

    • Kielo_

      Minusta on ihan ok. Minusta sinä olet vain mustasukkainen. Ajatteletko, että entinen nainen tuntee samalla tavalla exäänsä kohtaan kuin sinä? Voin rehellisesti vastata, että tuskin tuntee.

      Omasta erosta on kymmenen vuotta. Koen edelleen, että minä, exäni ja lapset olemme perhe, vaikka minä ja exäni olemme tahoillamme onnellisesti uusissa liitoissa. Meillä oli omat hyvät syymme erota. Silti minä ja exäni tullaan aina olemaan meidän yhteisten lastemme äiti ja isä.

      • M+TT

        Mieheni ex haluaisi palata entiseen kotiinsa, entisen miehensä luo, mutta mies ei ole häntä takaisin ottanut.... ainakaan vielä. Niin että ei hän siellä ihan puhtaasti lapsia ole tapaamassa...


    • en osaa sanoa

      se vanha talo taitaa olla niille muistoja täynnä oleva pesä, sinne tulevat tulevaisuudessa myös lasten lapset eli yhteiset lastenlapset. minusta sinulla ei ole tuossa vaihtoehtoja kun niellä kuvio ja katsoa mitä tuleman pitää tai erota, en usko että exiä saa erotettua, voi johtua nimenomaan lapsista ja tästä vanhasta yhteisestä pesätalosta, jossa halutaan tulevaisuudessakin viettää porukalla aikaa, ethän silloinkaan voi vaatia ettei lasten äiti sinne tule jos se on miehelle ok vai voitko?

    • Olosuhteet

      Ystävälliset välit exään, kun on yhteisiä lapsia, aikuisiakin, ovat eronneen oma päätös, päätös jo ennen kuin te tapasitte. Mutta jos äiti haluaa aina olla isän ja lasten kanssa samassa paikassa, vaikuttaa, kuin äiti haluaisi kontrolloida lasten ja isän keskinäistä suhdetta. Miksi hän niin toimii, syitä on satoja. Mutta isän voisi herättää tähän epäreiluuteen niin, että hänellä on isänä oikeus myös tavata lapsiaan ilman että äiti on aina läsnä, isän ja lasten välinen suhde ei ole luonteva, jos äiti häärää aina mukana vahtimassa, mitä tapahtuu. Liian kiltit miehet uskovat äitiä, vaikka ei tarvitsisi, ainakaan kun lapset ovat jo täysi-ikäisiä ja päättävät itse.

      Luulen, että osasyy ex.vaimon kontrollointihalussa oma uskottomuus avioeron syynä. Nainen voi pelätä, että isä puhuu aikuisille lapsille ex-parin menneestä eron aiheuttajasta ja noista tapahtumista. Uskoton haluaa yleensä säilyttää oman uskottomuutensa vanhempien eron syynä, tabuna ja vaieta siitä elämänsä loppuun asti, omien lastensa edessä.

      Silti, aikuinen päättää itse, kun yhteisiä lapsia on, uuden kumppanin pitää mukautua. Siihen, että ex olisi salaystävä, ei kannata suostua, mutta avoin ystävyys on lasten vuoksi pakko sallia ja siihen pitää sopeutua.

      • ..jatkuu

        ..ex-vaimon muut kontrolloinnit, katso leffa 20 tapaa pilata avioliitto, miehesi ex-vaimon käytäs on samanmoista kuin Hannele Laurin roolihahmolla, tuossa leffassa.


    • Anonyymi

      Kuka haluaa huoran kotiinsa kokkaamaan ? Puhu sille miehelle vähän järkeä päähän, eikö hänellä ole yhtään häpyä näyttää exälleen ulko-ovea. Melkoinen lapatossu semmoinen mies, joka mielestelee jokaista akkaa.

      Naapurissa kun muija kävi vieraissa ja jäi kiinni, sen kuuli kaikki alueen asukit, tuli lähtö saman t ien. Siinä on miehellä oikea periaate. Ilotalot on erikseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1957
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1506
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      27
      1423
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe