Sosiaalityö 2015

Tiituli.

Aika aloittaa tämä ketju. Onko muita yrittäjiä ensi vuodelle? Minne ja millä taktiikalla? Itse luin viimeksi hieman huonosti ja rannalle jäin. Turku olisi ykköstavoite.

228

2513

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sosuli

      Turkuun mielin minäkin. Taktiikkana raaka lukeminen, viimeksi jäi puhtaasti siitä kiinni. Muuten ihan ok pisteet, eivät vain tänä vuonna riittäneet.

    • minä

      Turkuun ensisijaisesti. Aion kaikki hakutoiveet käyttää sosiaalityölle, mutta muita kaupunkeja pitää vielä pohtia. Ilmeisesti aloituspaikkoja on tulossa ensi vuonnakin lisää ainakin osaan yliopistoja. Taktiikkana mulla on lukea, lukea ja lukea. Heti aion aloittaa kun julkaisevat kirjan. Melko varmasti vaihtuu, kun ollut se Juhilan jo niin monta vuotta

    • minä
    • Tiituli.

      JES!!!

    • takin

      Onko kirja siis sama kaikissa pääsykokeissa? Onko kukaan hakemassa Tampereelle?

    • Tiituli.

      ON! Yhteishaku.

    • cves

      Täälläkin yksi hakija :) Kuopioon ykkösenä ja Rovaniemelle kakkosena, ei vielä mitään kiveen hakattua järjestystä mutta Kuopio varmaan ykkösenä.
      Juuri eilen tilasin tuon kirjan (haen ekaa kertaa) ja mulla kanssa taktiikkana juurikin lukeminen, lukeminen, lukeminen.. Ja valmennuskurssi :) Motivaatio on (ainakin nyt..) tosi kova ja kaikkeni aion tehdä että Kuopiosta paikka aukeaisi (tai Rovaniemeltä). Etelästä olen eli muutto olisi edessä sitten.

      takin/ yhteishaussa voi hakea samalla pääsykokeella useampaan vaihtoehtoon (helsinki, turku, tampere, kuopio, jkylä, rniemi) eli kyllä, kaikkiin tuo sama kirja. :)

    • blääh

      Turkuun! Aloitin sosionomiopinnot tuossa ja huh huh, ei ole yhtään sitä mitä odotin. Ihan samanlaista opiskelua kun lähihoitajilla tai muulla alemmalla asteella, ryhmätyötä ryhmätyön perään, tuntuu kuin ei opiskelisi ollenkaan. Kivahan se heille jotka jaksaa bileissä juosta, mutta itteä ei oikeen sellanen nappaa kun on jo perhettä...Aika kypsää siis tää opiskelu...Sosiaalityöstä saanu sellasen käsityksen että siellä oikeesti tehdään jotain

      • kouluunkoluuun

        Missä opiskelet sosionomiksi? Olen itse hakenut ja menossa valintakokeisiinn Iisalmeen. Aiemmin olen hakenut Seinäjoelle.
        Millaisia kokemuksia sinulla on koulusta ja opetuksesta yms? Kauan olet opiskellut? Onko harjoittelua ensimmäisenä opiskeluvuonna?


    • blääh

      Turkuturku :D Koulu on ihan kiva mutta opetus on ihan hanurista, 2-4 tuntia päivässä silloin tällöin, paitsi ehkä 1 pitkä päivä (8 tuntia), muutama itsenäinen tehtävä mutta muuten tuntuu ihan samalta kun työttömänä :D pari kuukautta olen vasta opiskellut, olen kyllä kuullut että kyllä tämä tästä lähtisi rullaamaan joulun jälkeen. Ensimmäisenä vuonna on 1 harjoittelu, joka toteutetaan projektina, eli ryhmässä muidn opiskelijoiden kanssa (about 5-10 henk) menee johonkin paikkaan esim. päiväkoti, vanhainkoti ja siellä tehdään tehtäviä. En siis väheksy, koulutuksen antama pätevyys on varmasti hyvä ja kiva heille jotka jaksavat ja nauttivat tämän kaltaisesta opetuksesta. Itselle ei sovi.

    • sossu2015

      Milloin virallinen tieto pääsykoekirjasta tulee? Voiko tuohon lapin tietoon luottaa? Mille sivuille tieto tulee, kun on tullakseen? Pisteen päähän jäi viimevuonna sisäänpääsy, tänä vuonna uudestaan koitokseen!

    • minä

      Tieto löytyi kuitenkin ihan yliopiston omilta sivuilta, joten en nyt näe miksi siellä meitä hakijoita huijaisivat. Päiivittyy myös varmaan marraskuun aikana yhteisvalinnan www-sivuille. http://www.yhteiskuntatieteet-yhteisvalinnat.fi/

    • Norppaism15

      Täällä myynnissä Yliopistovalmennuksen 2014 sosiaalityön materiaalipaketti: sisältää kirjan ja vastaukset harjoituskokeisiin. Laita sähköpostia tulemaan, jos olet kiinnostunut ([email protected]).

      • abiii

        Oliko sulle hyötyä materiaalipaketista? Pääsitkö sisään?


    • Sinnekö

      Pohdin tässä miten laittaisi hakujärjestyksen: onko kellään kokemusta millaista on opiskella sosiaalityötä Kuopiossa?

    • apapap

      Tuskin kovin moni opiskelupaikan jo saanut lukee tätä ketjua ja varsinkaan sellainen, jolla on opiskelupaikka Kuopiossa lähtisi täällä kertomaan, millaista opiskelu on. Haloo hei, pysytäänkö asiassa, tämä koskee nyt pääsykokeisiin valmistautumista eikä sitä, milaista on opiskella Kuopiossa.

      • SaijaRantalaaa

        Hei! Itse ajattelin hakea Tampereelle enskeväänä, olen nyt abi siis :) tilasin just ton juhilan kirjan ja mietin että olisko täällä halukkaita tekemään pieni opiskeluryhmä? Vaikka näin alkuun facebookissa mutta sitten voitais sopia tarkemmin :) ehkä 2-6 hengen ryhmä olis sopiva? Oppis ehkä paremmin jos toinen selittää yms !


    • ahurremd

      Minäkin haen näillä näkymin :) Helsinkiläisenä olisi Hki isoin haave, mutta voi olla, että päädyn joko Turkuun tai Tampereeseen kuitenkin, ihan tilastojen ystävänä. Yhteiskuntapolitiikkaan hain 2 v sitten, rannalle jäin, mutten mitenkään älyttömän pahasti lukumäärään nähden. Oon insinööri koulutukseltani ja ikää siis "jo" 24v, mutta ei oo napannut nämä insinöörijutut juuri lainkaan. :)

      Mustakin FB-ryhmä olisi hauska idea, olis kiva et olis semmonen privaatti tsemppiryhmä.

    • mammmma

      Täällä haetaan Kuopioon. Tosin odotan lasta ja laskettu aika parin kuukauden päästä. Lykkäisin siis mahdollista opiskelupaikkaa. Jos en pääse sisään niin ei maata kaada, yritän ensi vuonna uudelleen ja olempahan nähnyt sitten millaiset ne kokeet tulee olemaan! :)

    • abiii

      Täällä kanssa yks Kuopioon hakija. Sinne otetaan nyt 65 sisään, yllätyin. Mutta kova lukeminen tosiaan on alkamassa. :) Tsemppiä kaikille, toivottavasti ensi vuonna nähdään sosiaalityön opiskelun merkeissä ;)

    • poiuhh

      Mahtaako Turkuun nousta myös sisäänotto?

    • hakemaan vaan
    • Eivoiolla

      Tuo on kyllä ihan pelleilyä että Suomen suurin yliopisto, alueella jossa asuu suurin osa populaa, ottaa vaan 20 sisään. Herää Helsingin yliopisto ja lisää resursseja tärkeään koulutukseen!

    • Diurnal

      Opiskelen Tampereen yliopistossa sosiaalityötä nyt ensimmäistä vuotta ja ensimmäisellä hakuyrittämällä sisään. Heti alusta alkaen on tuntunut siltä, että tämä on se mun ala. Jos jollain tulee kysyttävää sosiaalityön opinnoista tai Tampereen yliopistosta niin vastailen mielelläni.

      • SaijaRantalaaaa

        Hei! Olisko sulla vaikka sähköpostia tms? :) Mullois paljon kysymyksiä, meinaa yritän hakea keväällä Tampereelle opiskelemaan sosiaalityötä :) mun sähköposti [email protected] saa laittaa myös viestiä jos joku haluaa tsemppi-kaverin pääsykokeita varten (8


      • Tmpre

        Onko Tampereella paljon lähiopetusta/läsnäolovelvollisuutta? Vai voisiko opiskella etänä esim. alkuun (avoimen kautta vaikkapa)?


      • diurnal
        Tmpre kirjoitti:

        Onko Tampereella paljon lähiopetusta/läsnäolovelvollisuutta? Vai voisiko opiskella etänä esim. alkuun (avoimen kautta vaikkapa)?

        Suunnilleen puolet kursseista kirjatentitään itsenäisesti ja loput luentokursseja. Luentokursseista suurimmalla osalla läsnäolopakko, koska luentojen pohjalta tehdään luentopäiväkirja tai essee. Kuitenkin luentoja ainakin itselläni on ollut noin 2-3 päivänä viikosss.


      • Tmpere
        diurnal kirjoitti:

        Suunnilleen puolet kursseista kirjatentitään itsenäisesti ja loput luentokursseja. Luentokursseista suurimmalla osalla läsnäolopakko, koska luentojen pohjalta tehdään luentopäiväkirja tai essee. Kuitenkin luentoja ainakin itselläni on ollut noin 2-3 päivänä viikosss.

        Kiitos viestistä diurnal. Eli käytännössä etäopiskelu pidemmän päälle haastavaa. Täytyy miettiä tarkkaan hakujärjestystä. Tampere vain mukava kaupunki, tekisi mieli laittaa haussa ykköseksi.


    • epätoivoinen

      Itse ajattelin hakea Helsinkiin. Aika epätoivonen yritys taitaa olla, varsinkin ilman lukiotaustaa... Olen siis koulutukseltani merkonomi.

      Oon jo varautunut siihen, että en tule saamaan opiskelupaikkaa, mutta aion silti yrittää kaikkeni päästäkseni sisään. Tietääkö kukaan ketään, joka olisi päässyt yliopistoon käymättä lukiota? Onko ihan täys mahdottomuus?

      • Sostt2be

        Täällä kanssa haetaan. Tuntuu siltä, että vihdoin on löytynyt se oma juttu. Helsingissä ollaan, kotona kaksi pientä lasta ni Helsinkiin epätoivoisesti yritetään. Muuten menis koko elämä uuteen uskoon, kun pitäis koko perhe raahata mukana sinne kaupunkiin minne pääsis. Jos jollakin vinkkejä lukemiseen kahden alle 2v:n kanssa, kaikki otetaan kyllä kaikki vastaan! Mä en tiedä yhtään miten aikataulutan. Motivaatio kuitenkin kohdillaan!

        Tsemppiä lukemiseen itse kullekin! :)


      • Sostt2be
        Sostt2be kirjoitti:

        Täällä kanssa haetaan. Tuntuu siltä, että vihdoin on löytynyt se oma juttu. Helsingissä ollaan, kotona kaksi pientä lasta ni Helsinkiin epätoivoisesti yritetään. Muuten menis koko elämä uuteen uskoon, kun pitäis koko perhe raahata mukana sinne kaupunkiin minne pääsis. Jos jollakin vinkkejä lukemiseen kahden alle 2v:n kanssa, kaikki otetaan kyllä kaikki vastaan! Mä en tiedä yhtään miten aikataulutan. Motivaatio kuitenkin kohdillaan!

        Tsemppiä lukemiseen itse kullekin! :)

        Merkonomille vielä, minä tiedän amispohjalta yliopistoon päässeen. Yhden tosin vain, mut kaikki on mahdollista kun vaan antaa palaa :)


      • kas_toiveikas

        Hei! Älä menetä toivoasi! itse opiskelen Helsingissä sosiaalityötä lähihoitaja pohjalla, en siis ole käynyt lukiota. Ei tausta vaikuta siihen, kuinka pääsykokeissa onnistuu, ainoa haitta on, että lähtöpisteitä ei saa, mutta kun hyvin onnistuu kokeessa, se ei haittaa! Nyt vaan hullua lukemista ja toivoa kehiin!! ;)


    • sofiaa1

      Toi fb-ryhmä kuulostaisi tosi hyvältä, oon mukana! Haen ite ekaa kertaa ja Tampereelle olisi tarkoitus :) Vinkkejä ja kaikkea mahdollista tietoa otetaan vastaan..stressi alkaa nousta jo nyt :D

      • SaijaRantalaaaaa

        Sofiaa1: Laita vaikka viestiä [email protected] nii sanon sitte mun facebookin nii voidaan tehdä se ryhmä! :)


    • Eppi1

      Hei,

      mietin sellaista kun kirjassa tekstien välissä on noita liitetietoja, esimerkiksi: "Argumentti riskien yksilöllisyydestä heikentää tätä perustelua. (Helén 2004, 223-224.)"
      Eihän näitä tietoja pidä opetella ulkoa? Tai eihän niitä pidä tietää kokeessa?
      Oletteko te, jotka olette jo kerran lukeneet kyseiseen pääsykokeeseen opetelleet nämä?

      Ja tosiaan aion siis hakea ainakin Turkuun ja Tampereelle :)

      • Eppi1

        Ja tarkoitin siis nimenomaan liitetietoa tuossa sulkujen sisällä!


      • noupp
        Eppi1 kirjoitti:

        Ja tarkoitin siis nimenomaan liitetietoa tuossa sulkujen sisällä!

        ei tarvitse


    • 10kertaaTodenSanoo

      Kahden pienen lapsen äidille vinkkejä lukemiseen :) Itselläni oli vuoden ikäinen lapsi kun hain sosiaalityötä opiskelemaan. En pystynyt päivisin lukemaan, koska lapsenhoito vei ajan ja keskittymisen lukemiselta. Normaalisti olisin lukenut muistiinpanojen kautta, mutta nyt pystyin lukemaan vain öisin. Tein siis pidemmän kaavan mukaan, eli luin pelkästään kirjaa. Useasti lapseni nukkui rinnan päällä ja itse luin kirjaa, ei mikään mukava lukuasento. Koska minulla ei ollut aikaa ja mahdollisuutta kirjoittaa muistiinpanoja, luin kirjan 10 kertaa. Mutta se kannatti, pääsin sisään ensimmäisellä yrittämällä!

      Kyllä se siis on mahdollista, mutta aloita lukeminen todella hyvissä ajoin ja opettele asiat ulkoa. Sosiaalityön opiskeleminen on antoisaa ja kyllä pienten lasten äitikin voi opiskella yliopistossa.

    • mariiina1

      Moikka. :) Itse valmistun keväällä kosmetologiksi, ja teidän jo nyt ettei kyseinen ammatti taida ollla minun juttuni, ja töitäkin kosmareilla on niin vähän. Olen jo pitkään miettinyt sosiaalityötä, mutta huono lukio menestysksen takia olen haudannut unelmani. Nuorena ei oikein koulu kiinnostanut ja nyt harmittaa. Olen siis 23 ja ajattelin kuitenkin hakea, aion lukea pääsykoekirjaa lukea, lukea, lukea, koska koulumenestyksestä ei pisteitä heru, joten koe ratkaisee. :) Voiko huonolla koulumenestyksellä päästä yliopistoon?

      • Hfpdn

        Hei! Opiskelen sosiaalityötä ensimmäistä vuotta! Tämä on todellakin mun juttu:)! Aivan mahtavaa ollu! Ja sinä joka epäröit huonoa koulumenestystä, unohda sellanen! Mulla on vaikeen asteen lukihäiriö, lisäksi ylioppilastodistus oli pelkkää A ja B ... Ja kuitenkin pääsin sisään:) täytyy vaan tehdä töitä ehkä enemmän kuin muut? Alotin lukemisen tammikuussa, melkein joka päivä luin muutaman tunnin:) kävin myös töissä. Kannattaa alottaa ajoissa lukeminen niin helpottaa suunnattomasti loppulukemisia!:) kävin myös valmennuskurssin joka oli huono.. En kokenut siitä olevan hyötyä, ehkä essee osiossa vähän. Pisteitä sain kokeestä yhteensä jotain 48p:) eli tsemppi päälle ja asenne että pääsee sisään;)!


    • mariina1

      Niin, se fb-ryhmä olis loistava juttu, Vertaistukea tarvitaan, itse tilasin kirjan tänään ja aloitan lukemisen heti ku saan kirjan käsiin. :)

    • KalakukkoAirways
    • Tfdffff

      Helsingistä muutin Rovaniemelle syksyllä opiskelemaan. Jälkikäteen ajatellen iha hyvä, etten Helsinkiin päässyt. Suosittelen Lapin Yliopistoa, mukavan pieni ja kotoisa.

    • Alaa vaihtanut

      Vinkkiä: Ei kannata panostaa lukukertoihin van nimenomaan sisältöön. Hauki on kala -opettelu ehkä toimii tosin joillakin. Itse aloitin lukemisen toukokuussa, luin kirjan ehkä pari kertaa läpi ja tein hyvät muistiinpanot, joista kertasin asioita. Eli niihin itse panostaisin.

      Itse opintosisältöihinhän voi kuka tahansa mennä tutustumaan kunkin yliopiston nettisivuilla, jossa siis pitäisi opinto-ohjelmat olla kaikkien luettavissa, kunhan vaan osaa ne sieltä etsiä.

      Itse opinnoista sitten, Kuopiosta on kokemusta. Tenteistä läpipääseminen on ainakin ollut helppoa. Olenkohan kaksi kirjaa lukenut kokonaisuudessaan tentteihin, ja melkein kaikki kurssit siis jo läpikäytyinä. Tämä ei tosin suositeltavaa, niin kuin tuli töihin mennessä sitten kantapään kautta opittua.

      Oma perehtyminen on kyllä todella tärkeää, kuten myös henkinen kantti, sillä sitä ei kirjoista opeteta (eikä valitettavasti myöskään kursseilla). Työelämään mennessäni jo valmiistunut maisterit kun vain totesivat, että töitä tekemällähän tämä työ opitaan. Sepä kiva kun vaatimuksena kuitenkin maisterin tutkinto. Esim. Kela-asiat pitää omalla ajalla opetella, niistä ei opinnoissa puhuta mitään, vain kauniita sanoja teorioista, joilla ei käytännön työssä tee yhtikäs mitään. (Ja ai niin, en ole siis tyytyväinen uravalintaani, mutta toisaalta siihen olen, että edes yritin.)

    • kynsilakka1

      Onko facebookkiin tehty jo sosiaalityö 2015 ryhmä? Semmonen oli viime vuonna. Linkakkaa tänne jos sellanen on! Siitä oli paljon apua monille :)

    • pikkumia

      Hki alueella ketään, joka haluaisi lukea kimpassa?

      • Hantt

        Hei, voisin ainakin lähempänä pääsykokeita mielellään muutaman kerran tavata. Olen koulutukseltani sosionomi ja tehnyt sosiaalityöntekijän töitä reilun vuoden. Olen nyt kotiäitinä, joten kovin intensiiviseen lukupiiriin ei valitettavasti aikaa. Sähköpostini on [email protected], jos kiinnostaa.


      • ihmettelen

        Miksi ihmeessä et pyri maisterivalinnassa? Mitä järkeä pyrkiä pääsykokeen kautta, kun sosionomit pääsevät niin helposti maisterivalinnan kautta (lähes 50% hakijoista pääsee Helsinkiin ja muualle vielä enemmän)?


      • Hantt

        Aionkin tehdä aineopinnot avoimen yo:n kautta, jos en nyt pääse tutkinto-opiskelijaksi. Nehän kuitenkin maisterivalintaan vaaditaan.


    • pausk1

      Onko täällä ketään joka jo opiskelisi sosiaalityötä Jyväskylässä? Mitä mahtaa tarkoittaa oppiaine esittelyssä (yhteiskuntatieteiden yhteisvalinnan sivuilla) tutkimuksellisesti suuntautunut? Näkyykö tuo tutkimuspainotus paljon opetuksessa tai sivuaineiden valinnassa?

    • äippäII

      Hei!
      olen aikeissa pyrkiä Kuopioon lukemaan sosiaalityötä. Onko jollakin myynnissä Juhilan kirjasta itse opiskeluun tarkoitettua valmennusaineistoa? Pääsykoekirja minulla jo onkin entuudesta. Onko valmennuskurssista vastaavaa hyötyä ja tietääkö kukaan missä se järjestetään Joensuussa (asun siis Joensuussa)?

    • dina2

      Moikka! Jokos olette jo alkaneet lukemaan pääsykokeisiin?? :) Itse luin kirjan kertaalleen läpi ja nyt aloitin uudestaan, alleviivaan tärkeitä asioita ja kirjoitan muistiinpanoja. Itse pyrin ensisijaisesti turkuun pelkän pääsykokeen kautta, joten urakkaa riittää. Samalla myös opiskelen kosmetologi opintoni loppuun eli valmistun keväällä kosmetologiksi. :)

    • toinenkertatoden...

      Moi!

      Mistä olette ostaneet näitä valmennusmateriaaleja uusina? Tai olisko jollakin myynnissä?

    • Aada2

      Heeeei, onko facebook ryhmää tulossa? Ois kiva semmonen, saa vähän vertaistukee ja tsemppiä sieltä :)

    • amandaa

      Oon ite hakemassa nyt ehkä tampereelle sosiaalityötä:) Mulla ei oo yo todistuksesta mitään apua eli pelkällä valintakokeella mennään.. Vähän välillä mietityttää onko mahdollisuuksia päästä :( Kirjan oon lukenu kerran ja muistiinpanoja tehnyt ja kohta alkaa toinen kierros! Onko jotain ketkä on päässy pelkällä kokeella sisäään? iiiiiik epätoivo ja paniikki iskee :DD Todella kovasti haluisin nimittäin päästä opiskelee!

    • lyut

      Osaakohan kukaan sanoa, mihin yliopistoon voi hakea suoraan maisteriopintoihin, jos on perus- ja aineopinnot suoritettuina ja AMK- tutkinto. Olen hakemassa myös yhteishaun kautta Tampereelle, jonne olisin kerran jo päässyt, mutta typeränä hain vain Helsinkiin. Tampereen sivuilta käsitin, että sinne voisi hakea suoraan tuohon maisteriohjelmaan. Onko kellään kokemusta?

      • Lyhäri

        Ainakin Turkuun voi hakea ns. Erillisvalinnan kautta :)


      • Hantt

        Käsittäisin, että kaikkiin yliopistoihin?


    • Transcend

      Hei lyut, kannattaa olla suoraan yhteydessä Tampereen yliopistoon tai muihin yliopistoihin ja kysyä asiaa sieltä. Jos sulla on perus- ja aineopinnot suoritettuna ja soveltuva alempi korkeakoulututkinto, niin voi hyvinkin olla että voit hakea maisteriohjelmaan ja tarvittaessa suorittaa täydentäviä opintoja. Kannattaa aina kysyä jos saisi asiat sovittua ilman hakurumbaa :)

    • Matskut

      Ostan Valmennuskeskuksen vuoden 2014 sosiaalityön itseopiskelumateriaalin. Tarjoa sähköpostilla [email protected]

      • Matskut

        Saa myös tarjota muiden valmentajien itseopiskelumatskuja (sosiaalityö 2014) [email protected]


    • Tekno

      Enpä tiedä, meneekö suunta hieman pieleen kun lisääntyvän tekniikan takia pitää tehdä e-opintoja, joissa on tekninen painotus? Mihin se ihminen jää?

    • Totuusolitama

      Se nyt vaan on niin että seuraavien 10 vuoden aikana kaikki julkiset palvelut tullaan kustannussyistä digitalisoimaan/virtualisoimaan niin pitkälle kuin suinkin on mahdollista. Ihmisen kohtaaminen jää sitten erilaisen vapaaehtoistyön harteille. Näin se vaan menee, ei voi mitään.

    • dsdsdsdsds3

      ei haittaisi itseäni ainakaan, vaikka menisi palvelut digitaalisiksi.

    • itseopiskeluun

      Myynnissä valmennuskeskuksen Sosiaalityön kurssimateriaali 2014 juhilan kirjan pohjalta. Tällä menin sisään Helsinkiin, joten voin lämpimästi suositella....ajattelin hinnaksi 50-70€ postikulut. Menee ensimmäiselle kiinnostuneelle muuton alta. Laita s-postia jos haluat tämän:[email protected].

    • Ulpuii

      Mulla olis PALJON luettu ja muistiinpanojakin sisältävä yms yliopistovalmennuksen etäpaketti myynnissä. 20€
      Paketti Tampereella, samalla kun noutaa niin voi tulla haistelemaan yliopistolle ja kyseleen millaista olis opiskelu. Laita viestiä [email protected]

    • xxy

      Moi!

      Mulla ois kanssa myynnissä Valmennuskeskuksen tiivistelmäkirja, jossa on mallivastauksia jne. Laita tänne sähköpostia, jos kiinnostaa, niin otan yhteyttä :)

      • xxy

        sähköpostiosoite


      • krisuh
        xxy kirjoitti:

        sähköpostiosoite

        Hei. Minua kiinnostaisi valmennuspaketti. S.post. krisuliini88(at)hotmail.com


    • HölmöEiTajuu
      • Millainen

      • HölmöEiTajuu

        Hallelujaa!!!!


    • Juuli65

      Mutta tuo paikkojen lisääminen koskee ilmeisesti vain maisterivalintaa, joten ei iloa yhteisvalinnassa hakeville. :(

      • OikeaSuunta

        Sinänsä mielenkiintoista, jos nimenomaan maisteripaikkojen täytössä on ollut hankaluuksia tähänkin asti… Mutta toivottavasti lopputulos on parempi, eli että saadaan lisää sossuja maahan. Mutta maksaako kukaan heille palkaa, eli onko säästövimmassa kuitenkaan töitä tarpeesta huolimatta, se on toinen tarina.


      • Soteko

        Tämähän se kauhuskenaario onkin että nyt ylikoulutetaan joka yliopistossa ja esim. SOTE uudistus voi jossakin muodossa toteutessaan tuoda työmarkkinoille yllätyksen. Kortisto voi kutsua sossumaisteriarmeijaa.


      • Hmmmmmmm

        Ei niitä taida ihan armeijaksi asti olla vaikka irtisanottaisiin kaikki...


    • Kattis199

      Mulla olisi myynnissä viime vuoden yliopistovalmennuksen materiaalipaketti, tiivistelmäkirja ja lisämateriaalia, jos jotain vielä kiinnostaa. Laita s-posti osoitetta tänne, paketti on Turussa, voin toki lähettää sen myös.

    • Espoo-80

      Heippa!
      Olen vasta aloittelemassa lukemista, viime vuonna valmistauduin melko huolellisesti pääsykokeisiin. Helsinkiin yritin, tuloksena 8. varasija. Jos pk-seutulaisia kiinnostaa, olisi mukava tavata vaikka pari kertaa ja ihan vain keskustella sisällöistä esimerkiksi.

      Laita sähköpostia, jos kiinnostaa.

    • soteon

      SOTE-uudistus tulee tuomaan muutoksen ja työllisyys tulee laskemaan. Siellähän on nyt jo selvin sanoin kirjoitettu, että sosiaalista puolta tulisi siirtää enemmän järjestöille ja muille vapaaehtoistahoille ja työntekijöitä vähentää. Sote-uudistus tulee ratkaisemaan sekä terveydenhuollon että sosiaalipuolen työllisyysongelman vähentämällä radikaalisti työpaikkoja.

    • Hjklöjjjjjjjj

      Moikka! Minulla olisi myynnissä Yliopistovalmennuksen valmennusmateriaali! :) Jos olet kiinnostunut laita s-postia; [email protected]

    • Rootmoot

      Morjes! Mulla olisi myynnissä Eximian 2014 sosiaalityön valmennuskurssin materiaalit.

      Sisältää siis:
      Aineistovalmennus, sivumäärä 47
      Teoria ja tehtävät, sivumäärä 39
      Kenraalikokeen vastaukset

      Jos yllämainittu paketti kiinnostaa, laita mailia [email protected]

      Itse pääsin kyseisillä materiaaleilla Helsingin Yliopistoon sisään. Vastaan myös mielelläni muihinkin kysymyksiin :)

      Niin ja tosiaan, nouto mieluiten Helsingin alueelta.

    • Rootmoot
    • SOSry

      Moi kaikki, ja erityisesti Pirkanmaan lähistöllä oleilevat huomio!

      Tampereen yliopiston sosiaalityön opiskelijoiden ainejärjestö SOS ry järjestää perjantaina 24.4. klo 17.00 alkaen Suuren Pääsykoeillan juuri teille sosiaalityötä opiskelemaan hakeville.

      Pääsykoeilta ei ole valmennuskurssi eikä se tarjoa valmiita vastauksia siihen, miten menestyä pääsykokeessa. Sen sijaan opintojen eri vaiheissa olevat opiskelijat kertovat, miten he selviytyivät luku-urakasta, millaisin keinoin voi tukea oppimista ja miten pääsykoetilaisuus etenee. Esittelemme pääsykoekirjan pääteemoja ja avaamme tarvittaessa käsitteitä ja teorioita, jotka ovat jääneet mietityttämään. Tarjolla on myös pientä purtavaa! Virallisen osuuden jälkeen halukkaat voivat tulla SOS-seurassa vielä istumaan iltaa.

      Pääsykoeilta pidetään Tampereen yliopiston tiloissa, tarkka paikka ilmoitetaan myöhemmin. Tapahtumalle on tehty oma Facebook-event, joka löytyy osoitteesta: https://www.facebook.com/events/413201458860798/

      Jotta osaisimme arvioida osallistujien määrän, pyydämme kiinnostuneita ilmoittautumaan 21.4. mennessä tapahtumaan osoitteeseen [email protected].

      Lämpimästi tervetuloa!

      Toivoo, SOS ry:n väki

    • xcxccxcxcxcxcx

      Mikäli SOTE-uudistus vie työpaikat ja aiheuttaa työttömyyttä, niin osa varmasti lähtee Britteihin töihin (missä sossu pula on jopa Suomea suurempi).
      Siinä sitten ihmetellään, kun korkeastikoulutetut karkaavat Suomesta.

      • Meri88

        Moikka! Itse yritän päästä lukemaan Kuopioon sosiaalityötä, lukeminen on ihan hyvässä vauhdissa!
        Kysyttiinkö teiltä hakuvaiheessa yo-todistuksen arvosanoja? Itse olen kirjottanut jo useampi vuosi sitten ja minulla on yksi amk-tutkinto takana, mutta jäin miettimään etteikö arvosanoja kysytäkään hakuvaiheessa..?
        Tsemppiä lukuhetkiin kaikille!


      • Rootmoot
        Meri88 kirjoitti:

        Moikka! Itse yritän päästä lukemaan Kuopioon sosiaalityötä, lukeminen on ihan hyvässä vauhdissa!
        Kysyttiinkö teiltä hakuvaiheessa yo-todistuksen arvosanoja? Itse olen kirjottanut jo useampi vuosi sitten ja minulla on yksi amk-tutkinto takana, mutta jäin miettimään etteikö arvosanoja kysytäkään hakuvaiheessa..?
        Tsemppiä lukuhetkiin kaikille!

        Yliopisto saa arvosanasi vanhalta oppilaitokseltasi.


    • Stefang94

      Jos ootte jo tehny sen facebook ryhmän nii voiks joku kertoo miten siihe pääsis :) olis kiva myös muutenvaan tsemppaa jonku kanssa toisiamme. Mun sähköposti osoite on: [email protected]

    • salla100

      Hei! Olisko kukaan hakija helsingin seudulla halukas joku päivä lukemaan ja juttelemaan kirjasta?
      Voisin myös ostaa valmennusmateriaalia, jos jollain on vielä myynnissä. Laita viestiä [email protected]

    • Annyy

      Hei!

      Tänä keväänä haen Jyväskylään opiskelemaan sosiaalityötä.. viime kevään haussa pääsin Kuopioon ja otinkin paikan vastaan, mutta pidin välivuoden ja nyt kokeilen uudestaan Jyväskylään. Viime keväänä jäi vain 0.5 pisteestä kiinni Jyväskylään pääsy! Jospa tänä keväänä sitten menis paremmin.
      Minulta voi kysyä tietoja pääsykokeista ja yritän auttaa mahdollisimman hyvin. Olisi kiva myös löytää joku, jonka kanssa voisi keskustella pääsykoe aineistosta.

      • annnn

        Moi, sosiaalityöhön hakevana minua tietenkin kiinnostaa kuinka paljon luit? pitääkö kokeessa tietää tosi tarkkoja tietoja (esim. tutkijoiden nimiä, mielipiteitä)?


      • Annyy

        Hei!
        En nyt tarkkaan muista, mutta kirjan luin 4 tai 5 kertaa ja lisäksi tein muistiinpanoja, käsitekarttoja yms.. tein myös käsitteistä lappuja joissa toisella puolella oli käsitteen nimi ja toisella määritelmä, niistä oli paljon apua! Eli tärkeämpää muistaa käsitteet kuin henkilöt, vaikka kaikki tärkeimmät henkilöt on hyvä muistaa. Jotain vuosilukua taidettiin kysyä, joten hyvä olisi tietenkin osata myös ne yksityiskohdat. Kannattaa aluksi opetella kokonaisuudet ja sen jälkeen päntätä yksityiskohtia niin paljon kuin kerkeää. Huom minun mielipiteisiin kannattaa kuitenkin suhtautua varauksella, koska en voi tietää mitä ne kysyy tämän kevään haussa.

        Luin samaan aikaan myös toiseen pääsykokeeseen, joten ajallisesti en kuitenkaan lukenut mielestäni paljoa. En osaa arvioida aikaa tarkasti.

        Onnea pääsykokeeseen!


    • Minnama111

      Minä haen Helsinkiin, Tampereelle, Turkuun, Kuopioon sekä Jyväskylään, ja viimeisimpänä Ouluun. Huomenna alkaa Valmennuskeskuksen valmennuskurssi, onkohan täällä muita sinne tulijoita? Asun siis Helsingissä. Voisin mielelläni mailaillakin jonkun kanssa kirjasta tai keskustella jossain ryhmässä.

      • salla100

        hei! Mulla ei ole valmennuskurssia, mutta keskustelisin mielelläni kirjasta. Olen nyt lukenut sen muutaman kerran. Saa laittaa s.postia [email protected]


    • Helena123

      Onko tänä vuonna facebookkissa mitään yhteistä "valmennusryhmää"? Onko kukaan jo perustanut? :)

    • Somppis

      Moi! Oisko kukaan kiinnostunu ostamaan eximia itseopiskelumateriaalia? En ole tehnyt merkintöjä materiaaliin. Toi materiaali oli hyvävä apuna lukemisessa:) Materiaali maksaisi 40 e sisältäen postimaksun.

    • dppppppppp

      Moi, mulla on kanssa myytävänä Eximian vuoden 2013 itseopiskelumateriaalit. Jonkin verran merkintöjä, mutta hyvässä kunnossa ovat. Hinta 40 euroa sis. postikulut.

      inmasome(at)student.jyu.fi

    • tampere14

      Minä pääsin viime vuonna sisään ja luin yhteensä kolmisen viikkoa. Yhden viikon tammikuussa, mutta lopetin kun ajattelin, etten haluakaan pyrkiä ja sitten kaksi viikkoa juuri ennen koetta. Muuten olin vähän selaillut kirjaa. Mielestäni oleellista ei ole se, kuinka paljon lukee vaan, että lukee ajatuksella.

    • Bääbääbää

      Hei te jo sisäänpäässeet! Opettelitteko te ne lähdeviitteet tai siis ne tarkennukset kirjan takana???

      • nytlloa

        Ei niitä tarvitse osata.


    • JenLehtin

      Moikka! Koitin perustaa facebookkiin valmennusryhmää. Minun tarvitsee kuitenkin liittää sinne yksi kaveri heti aluksi, että pystyn perustamaan ryhmän...(?)

    • Kumppanuussuhdeonvaikeaa

      Mulla on todella suuuria vaikeuksia hahmottaa kumppanuussuhdetta. Siis asiana todellakin helppoa, mutta kokonaisuuden hahmottamisessa on vaikeuksia... eli miten juuri transkultuurisuus, eroihin perustuva sosiaalityö ja sen ongelmat, elämänpolitiikka, osallistava sosiaalityö, täysivaltainen kansalaisuus ja valtautuminen, kansalaisyhteiskunnan vahvistaminen yms liittyvät toisiinsa. Ymmärrän kyllä, että osallistava sosiaalityö ja valtautuminen ovat esimerkiksi tätä eroihin perustavaa sosiaalityötä. Mutta muuten menee ihan yli hilseen ja aivot menevät solmuun. Hmph. Turhauttaa! Se facebook ryhmä olisi kyllä hyvä.

      Osaako joku kertoa loogisesti tuon kumppanuussuhteen punaisen langan ja miten nuo kaikki pienet asiat liittyvät kokonaisuudessa toisiinsa?

    • Helenaa89

      JenLehtinen, mä olisin kiinnostunut siitä ryhmästä. Onko sulla s-postia johon voisin laittaa viestiä?
      - Helena

      • Helenaa89

        Laitoin viestiä. :)


      • Kouluun2015

        Heippa! Täällä yksi fb ryhmästä kiinnostunut! Ilmoittakaahan kun sellainen löytyy facebookista ;)


      • fook

        Kiinnostaa myös fbryhmä ja muukin vertaistuki :D esim maililla tms. Onko Kuopion seudulla lukijoita?


    • JenLeh

      Nyt on ryhmä perustettu!
      Pitäisi löytyä kun laittaa hakuun Sosiaalityö 2015. Sitten vaan liittymispyyntöä sisään :)
      Tervetuloa!

      • Kiinnostaislöytää

        Minä en ainakaan löytänyt :( Muilla samaa ongelmaa? :(


      • Niimpäniin

        En minäkään löydä :( ?


      • JenLeh

        Eivät muutkaan löytäneet!! Ja koitettiin yhden ystäväni kanssa lähettää pyyntöjä ihmisten sähköposteihin (jotka olivat siis olleet minuun yhteydessä sähköpostitse, että haluaisivat liittyä ryhmään), mutta sekään ei onnistunut. Koitin tehdä ryhmästä jopa täysin julkisen, eikä sekään auttanut!

        Vitsi, nyt on kyllä pakko luovuttaa. Olen niin huono tälläisten kanssa ja stressitaso vaan nousee. Toivottavasti joku muu koittaa perustaa ryhmän ja jopa onnistuu siinä. En ymmärrä mikä siinä nyt mättää. Tsemppiä seuraavalle yrittäjälle :)


      • Helenaa89

        Mä voisin yrittää. :)


      • Helenaa89

        Noniin eli koittakaas nyt etsiä facesta Sosiaalityö 2015- ryhmä. :)


      • Niimpäniin

        Ei vieläkään :(


    • Sosiaalityö2015

      Eipä löydy kyllä ryhmää.. :/ Koittakaa muuttaa niitä ryhmän asetuksia niin että kaikki voi löytää ryhmän..? :D

    • Helenaaa89

      No miksköhän se ei näy? :O Oon kyl ennen perustanut ryhmmiä ihan samalla lailla, eikö oo ollu mitään ongelmaa. Outoo.. Mitäs nyt?

      • fook

        Ei löydy kyllä! Merkillistä! Sanokaa jos joku onnistuu, minäkin voin illalla kokeilla!


      • Helenaaa89

        Pitäiskö kokeilla jos ensin lisää kaveriksi ja sit koittaa lisätä ryhmään? Haluuko joku kokeilla? Mulle voi laittaa s-postilla nimensä, [email protected], nii lisään kaveriksi facessa ja sitä kautta ryhmään.


      • Annnst
        Helenaaa89 kirjoitti:

        Pitäiskö kokeilla jos ensin lisää kaveriksi ja sit koittaa lisätä ryhmään? Haluuko joku kokeilla? Mulle voi laittaa s-postilla nimensä, [email protected], nii lisään kaveriksi facessa ja sitä kautta ryhmään.

        Jee, toimii! :)


      • fbryhmääkaipaava
        Annnst kirjoitti:

        Jee, toimii! :)

        onko facebookissa siis nyt ryhmä? :)


      • aleksiKOIvuperä

        on ja aina tulee olemaankin SOSIAALITYÖ 4EVER!!!


    • tiitu__

      Liittyisin kans, mikäli ryhmä ny pelittää. :)

    • aapppro

      Mites lukemiset sujuu? :)

    • SOSry

      Moi kaikki Tampereen seudulla sosiaaltyön pääsykokeeseen opiskelevat!

      Me Tamepreen yliopistossa sosiaalityötä opiskelevat järjestämme avoimen pääsykoeillan 24.4. klo 17-20 Tampereen yliopiston tiloissa.

      Illan ohjelmassa on keskustelua pääsykokeesta ja siihen valmistautumisesta, mutta käymme myös läpi tärkeitä kirjan teemoja ja avaamme käsitteitä. Tarjolla on myös pientä purtavaa.

      Tule, jos olet jo ihan kyllästynyt lukemaan ja tule, vaikka et olisi lukenut vielä sivuakaan! Pääsykokeeseen on vielä hyvin aikaa ja kaikki on vielä mahdollista!

      Tapahtuman Facebook-event täällä:
      https://www.facebook.com/events/413201458860798/

      Terveisin, Tampereen yliopiston sosiaalityön ainejärjestö SOS ry:n väki

    • kajdoaiilrpfsks

      Hei, mulla vielä myynnissä Eximian valmennuskurssimatskut. Jonkin verran merkintöjä. Hinta 30 euroa sis. postikulut. [email protected]

      • sall

        Laitoin viestiä:)


    • akatemia123

      Itse mietin, että olisiko liian myöhäistä aloittaa lukeminen Helsinkiin.

      • Annamennävaan

        Ikinä ei ole liian myöhäistä. Oletko ilmoittautunut kokeeseen? Sulla on nyt tasan kolme viikkoa aikaa :)


      • akatemia123

        Kiitos kannustuksesta!:) Olen kyllä ilmoittautunut kokeeseen. Toivottavasti kirja on innostava.


    • krrrts

      OSTAN PÄÄSYKOEMATERIAALIA! Erityisesti hyvä tiivistelmä Juhilan kirjasta kiinnostaa. laita meiliä kuurastas at gmail piste com . Saa laittaa myös kutsun pääsykoevertaisryhmään facebookissa!

      • mymmelimmmmmmm

        ryhmä löytyy nyt hakusanalla ''sosiaalityö 2015'' :)


    • kouluunpliis

      Miten meni?! :)

      • kukkahattuneiti

        Monivalinta- ja avokysymykset tuntu helpolta, tuli suoraan selkärangasta. Esseiden kohdalla tuli aika vastaan, toinen jäi viimeistelemättä. :c se vähän harmittelee, mutta ompahan koe ohi!


    • ammina

      Joo, sama juttu, että esseen kohdalla aika tuli vastaan ja viimeistely jäi tekemättä. Siitä jäi aika epävarma olo, tuon pääsemisen suhteen. Monivalinnat tuli mullakin selkärangasta. ;)

      • ammina

        Mites muilla muuten meni?


    • BAlalail

      Apua, oliko siellä kaksi esseetä?

    • kouluunpliis

      Jätin muutaman monivalinnan/oikein-väärin vastaamatta, kun olin niin epävarma. Nyt jälkeenpäin mietittynä olisi voinut ottaa riskin koska aika hilkulla on varmaan sisäänpääsy... :-( ekan esseen (se pidempi) kirjoitin hieman aiheen vierestä, käsittelin asiaa enemmänkin koko kumppanuussuhteen näkökulmasta, en vain horisontaalisen asiantuntijuuden avulla :-( noh, ens vuonna uusiks vain!

      • kukkahattuneiti

        Mut toisaalta, vääristä vastauksista olis lähteny 1 piste, vastaamatta jättäessä ei tapahdu mitään, eli kai sekin voi olla ''positiivista''. :D
        Mitä muuten vastasitte siihen foucault'n biovalta-avokysymykseen?
        Ite tungin muutaman asian kumppanuussuhteestakin yleisesti sinne vaikka ei varmaan olisi pitänyt.
        Mun mielestä oli ihan typerää laittaa niin pitkä aineisto esseeseen sinne, ekan kerran läpi luettuani ajatukseni oli että MITÄ minä just luin. :'D
        Tuloksia odotellessa..


      • ammina

        Vastasin lyhennetysti että Foucaultlaisesta näkökulmasta valta on biovaltaa, se kohdistuu ihmisiin ja populaatioihin. Se muokkaa yksilöitä. Valta elää ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa ja vallan ja tiedon sidos on vastavuoroinen. Eli siis riipien sen mitä asiasta muistin.

        Joo, se aineisto oli mustakin hankala. e. oikeestaan, kukkahattuneiti.. eikös ollut niiltä fiksua laittaa niin pitkä aineisto sinne. Me ei ehkä oltu ainoita joille tuli kiire.


      • ykkjgg

        Mulla jäi kans pari monivalintaan vastaamatta, essee oli ihan hirvee! Mä menin jotenkin ihan lukkoon siinä ja ajatus ei kulkenut vaikka aluks ajattelin että helppo... ens vuonna varmaan uusiks


      • kukkahattuneiti

        Juu oli jotenkin kamalan vaikeelukuista, varsinkin kun mielessä pyöri lähinnä Juhilan kirjan asiat kannesta kanteen.
        Tietääkö joku näkeekö vastausanalyysejä netistä ennen tulosten julkistamista?


      • ammina

        Vaikealukusuuden lisäks musta oli jotenkin kauheen hankala kirjottaa sitä esseetä. Aika loppu kesken enkä ehtiny kirjottaa kokoavaa kappaletta. Jumitin varmaan liian pitkään sen aineiston parissa.


    • epätasoilmiö

      Miten kirjotitte esseen? Teittekö kahdessa eri osassa, vai yhdistittekö sen horisontaalisuuden siihen tekstiin?

      • ammina

        Avasin ensin horisontaalisuuden sitten kirjoitin aineisto-osuuden ja yhdistin sen Juhilaan.. lopuksi olisin vielä kirjoittanut kokoavan kappaleen jos olisin ehtinyt, mutta... ;)


    • ammina

      Ensin avasin horisontaalisuuden, sitten aineisto-osuuden, jonka yhdistelin Juhilaan, lopuksi oli tarkoitus kirjoittaa kokoava kappale, mutta se jäi tekemättä kun aika tuli vastaan.

    • lojfnksjwfji

      Mä tein tavallaan kahessa eri osassa, eka horisontaalinen asiantuntijuus ja sit aineisto. Tosin yhteenvedossa kokosin ne molemmat sitten yhteen. Varmaan kumpikin tapa on ihan ok.

    • HIMPULAA12

      Millaisia otsikoita teidän esseissä oli?

    • ballen

      Itse laitoin otsikoksi Turilas ja jäärä, mutta nyt miettiessäni ei ehkä ollut ihan nappi. Tarkoitus oli ottaa kantaa asenteeseen, jossa työntekijä pitää jääräpäisesti kiinni omasta tontistaan, eikä päästä turilasta, sosiaalityön prototyyppiasiakasta sisälle päätöksentekoon, mutta nyt ajattelen, että tais olla ihan vikatikki koko ajatusleikki. Jos se ei aukee tarkastajalle ni varmaan antaa miinuksia tosta.Tarkoitus ei ollut olla mitenkään kategorisoiva mutta tossahan just ottaa kantaa... äääh...

    • nhhk

      Eika siitä otsikosta miinusta tuu, mä en muistanu jättää otsikolle tilaa ja multa siis puuttui otsikot kokonaan. Toivottavasti eivät hylkää koko koetta ton takia..

      • Olennaistako

        Jos katsoo vanhoja kokeita ja niiden pisteytyksiä, niissä mainitaan otsikko. Näin ollen luulen että otsikon unohtaminen vähentää pisteen, ja koska esseitä oli kaksi, pahimmillaan kaksi pistettä. Kova on peli.

        Musta on muutenkin hanurista kun huomio kiinnitetään epäolennaisuuksiin, mm. että nimi on joka paperissa. Vaikka kirjoittaisit ryhmän parhaan esseen, sitä ei kai edes lueta jos ei ole nimi joka lapussa. Ketä tämä palvelee?


      • nhhk

        Joo katoin kans vanhoja pääsykokeita ja 2 pistettä siitä lähtee jos otsikko unohtuu. Aloin vaan vauhdilla kirjottaa siihen laatikkoo ja ku lopuks mietin otsikkoa ni eihän sitä saanu siihen mitenkää enää mahdutettua ;)


    • nhhk

      Toivottavasti ei oo just ratkasevat pisteet..

    • HIMPULAA12

      Ai vitsit miten paljon pisteitä tossa voi mennä. Mun otsikko oli tosi tylsästi vaan sosiaalityö ja valta tai jotain tuohon suuntaan, en muista tarkalleen hutasin siihen jotain paniikissa.

    • samabala

      Tuliko siis kaksi erillistä otsikkoa ja erilliset esseet? Minä käsitin niin, että nuo kuuluivat yhtenäisesti käsiteltäväski yhden esseen ja otsikon alle? Eikö tehtävänannossa ensin pyydetty määrittelemään ja sitten siitä jatkamaan, ei kahta erillistä esseetä?

    • Esseisti

      Niitä oli 2 eri paperinivaskaa, toinen jotain 1c ja toinen 2a tai jotain. Samaa aineistoa käytettiin, mutta eri tehtävän anto, toisessa 5 sivua toisessa 7 sivua tilaa. Molemmissa puhuttiin esseestä. Sitä en muista sanottiinko molemmissa että otsikoi.

      Mutta joo kyllä minä ainakin kirjoitin 2 esseetä, jos niitä nyt esseeksi voi sanoa kun tuli niin kiire.

    • Allaauringon

      Eikä? Mä en huomannut että oli kaksi erilistä tehtävää ja että niile oli 5sivua ja sitten erikseen se 7 sivua? Apua! Mulla on siis jäänyt toi toinen esseen kokonaan kirjottamatta! No se oli sit kyl siinä.

      • Esseisti

        Tosi kurja juttu. Se oli mun mielestä aika sekava se systeemi. Mutta eikun ensi vuonna uudellen. Tsemppiä!


      • ammina

        Sulta on varmaan puuttunu se paperi siitä nivaskasta. Kävittekö kokeen aluks läpi ne paperit?


    • noora22

      Monivalinnat tuntui helpoilta ja esseet ihan ylivoimasilta :D kokeen jälkeen oli helpottunut olo. Nyt kun päivät kuluu, niin tuntuu enemmän ja enemmän vaan sille, että meni ihan penkin alle. Kauhun sekaisin tunnelmin odotan tuloksia.

      En muista yhtään mitä oon vastaillut. Muistan vaan että meinasin lyödä hanskat tiskiin tokassa esseessä, kun huomasin että on vaan 50 min aikaa tehdä sitä enkä meinannut löytää sitä esseekysymystä mistään :D ja oon 95% varma, että unohdin siitä otsikon.

      • juuri2

        Ihan ku mun suusta, paitsi et kokeen jälkeenkään ei ollu helpottunu olo, pikemminkin sekava.


      • noora22

        Juu :) helpottuneella tarkotan sellasta et kun avas yliopiston ovet, niin tuntu samalta kun ois alkanu kesäloma. Pitkä pänttäys ja stressi takana.


    • Opiskelemaan
    • baibaistadi

      Aaargh mutta toihan ei viel kerro, kuinka moni oli pääsykokeessa?

    • noora22

      Kyllä tää odottaminen alkaa jo pitkästyttää..

      • uteliashakija

        Olisi kiva, jos joku lähettäisi viestiä heti, kun näkee omat tulokset opintopolusta.


    • blaila

      Näyttää Helsinkiin, että haku kesken.

    • tepaNEN12

      En päässyt Tampereelle :(

      • hakija765

        Milloin sä sait tietää? Osaatko yhtään sanoa perusteluja, miksi se ei ole läpi? Mulla itselläni yksi essee jäi vähän kesken..


      • tepaNEN12

        No eihän tossa opintopolussa mitään perusteluja lue.


      • 65432

        Viime syksynä oli maininta amk:n kokeista, jos oli jokin osio tekemättä, mutta ei sen kummempia perusteluja.


    • Emlia

      Mulla ei näy vielä mitään :O hain Tampereelle, Turkuun ja Jyväskylään .

    • noora22

      Ei Kuopioonkaan näy vielä..

    • hakija567

      Itse hain rovaniemelle ja kuopioon, enkä ole saanut tuloksia. Jossain luki, että jos on hyväksytty niin saa tiedon ennen 1.7 ja muut 3.7.

      • dfhdfhdfh

        Tuo ei ole totta, monella näkyy myös hylätty/varasija jo monelta alalta.


    • sakara

      Täh, miksi joku on saanut jo tuloksia Tampereelle? Minulla on sekin kohteena mutta Opintopolku näyttää kaikissa että valinta kesken. Yksi kohde näyttää minulla että "et saanut opiskelupaikkaa" mutta se ei ole mikään hakemistani sosiaalityön opiskelupaikoista.

      Mut ilmeisesti tulokset aika lähellä sitten! Juuri äsken tarkistin tilanteen. Hermojaraastavaa tämä odottelu, minulla viides hakuvuosi menossa.

    • sakara

      Ai niin, yritin liittyä tuohon facebookin ryhmään nyt viimein mutta pyyntöä ei hyväksytä. Ryhmä jo kesälomalla?

    • noora22

      Oon niin varma, että laukee kauhee päänsärky tulosten tulon jälkeen. En oo 5kk pystyny miettii mitään muuta kun tätä koetta. Mun päänahka ei oo varmaan koskaan ollut näin kiree.
      Oon myös melko varma, että en pääse edes varasijoiden kärkipäähän, mutta tää epätietoisuus ajaa mut ihan hulluks ja seuraan monta kertaa päivässä, aina kun mahdollista, olisiko joku saanut jo Kuopion tuloksia mistä tahansa tiedekunnasta.

      Haetko sakara viidettä kertaa yhteishaussa vai viidettä kertaa sosiaalityötä?

      Mä haen 3. kertaa yhteishaussa ja ekaa kertaa sosiaalityötä. Amk:n pääsykokeisiin en saanut edes kutsuja tänä keväänä.

    • sakara

      Haen viidettä kertaa sosiaalityötä opiskelemaan Helsinkiin. Oon päässyt aiemmin maakuntayliopistoihin. Mutta perhesyistä helpointa opiskella täällä. Yhtenä vuonna näistä neljästä en hakenut lainkaan eli neljäs yritys ja viides vuosi.

      Yhteishaussa jo varmaan... aika mones vuosi, minulla on aiempia tutkintoja muilta aloilta.

      Käyn vielä kerran tuolla Opintopolussa ja sitten pakko keskittyä töihin :)

      • noora22

        Okei :)

        Pidetään peukkuja!


      • sakara

        En päässyt. Harmittaa! Varasijoilla mutta hyvin kaukana siellä.


    • huonoihminen

      Mulla näkyi opintopolussa, etten saanut paikkaa ja että lähtöpisteet on 0. Miten voi olla? Vime vuonna olin ekaa kertaa ja sillon sain 24,5 p mutta en ehtinyt oikeestaan yhtään lukea. Ja nyt on 0 pistettä. Voiko tää pitää paikkansa?

      • Harmittaaa

        Juu ei täälläkään saatu paikkaa, vaikka koe meni mielestäni paremmin kuin viime vuonna. Varasijakin oli todella huono, en voi käsittää miten huonosti meni vaikka fiilis oli hyvä! Katotaan sitten taas ens vuonna...alkaa meneen kyllä usko jo.... Toinen kerta enkä päässyt. Luin paljon tälläkin kertaa.


      • epäonnistunut

        Mitkä ihmeen lähtöpisteet? Mistä sellaset näkee? Ei mulla vaan opintopolussa lue mitään sellaista. Mulla vaan lukee et 114. varasija


      • Harmittaaa

        Joo ei mullakaan mitään lähtöpisteitä näy!! Joo varasija on meikäläisellä myös samaa luokkaa...en tienny että yli sadankin voi mennä ne!!!


    • perseessänionkarhu

      No en tajua yhtään mitä noi lähtöpisteet voi tarkottaa. Aivan järkyttävää paskaa kyllä. Ei mitään varasijaa missää vaan että et saanut paikkaa ja valinta on lopullinen ja sitten noi lähtöpisteet 0. Toisessa kohdassa lukee, etten saanut paikkaa ja että äidinkielen numero ei riitä hakemiseen. Miten helvetissä se mihinkään vaikuttaa? Hain pelkän pääsykokeen perusteella.

    • Swanni

      Mä Kuopiossa varasijalla 8... Raastavaa.

    • Emmy1

      Opintopolkuun en oo päässyt ainakaan pariin tuntiin, käyttökatko :/ Mitkä oli pisterajat Kuopioon voisko joku kertoo niin vois vähän ennakoida?

    • mitäonlähtöpisteet

      1. Helsingin yliopisto, Valtiotieteellinen tiedekunta - Sosiaalityö, valtiotieteiden kandidaatti ja maisteri ET SAANUT OPISKELUPAIKKAA. LÄHTÖPISTEIDEN MÄÄRÄ ON 0.

      • epäonnistunut

        Onko siinä mitään perusteluja noille lähtöpisteille?


    • Zioi

      Mulla näyttää alemmissa toiveissa et hyväksytty ylempään toiveeseen mut sen kohdalla et valinta on kesken? Mitä ihmettä...

      • mnjöö

        Jyväskylä taitaa kupeksia.


    • noora22

      Varasija 82 Kuopio. Plääh.

    • mitäonlähtöpisteet

      Ei mitään muuta lue kuin vain tuo teksti. En yhtään hahmota mistä nämä lähtöpisteet on annettu.

    • jklasdfhkls

      Varasija 50 Kuopio

    • vaanmä

      Mulla lukee, että kuopion kohdalla valinta kesken? Miten teille on jo tulokset tullut.

      • hhjj

        vaikka mulla näyttää kuopioon varasija 50 niin ylhäällä lukee että opiskelijavalinta kesken...


    • vaanmä

      Hmm.. Onko turun tulokset jo tullut? Turun kohdalla mulla näyttää melko hyvää varasijaa, mikä on aika uskomatonta jos on totta, sillä jätin todella suuren osan monivalinnoista tyhjiksi, eikä ne esseetkään kovin kummoisia olleet, kun luin niin vähän. Joten ehkä tossa on joku mennyt sekaisin, ja toi "hyvä" varasija onkin kuopioon. vaikka lukee turun kohdalla. Siinä olisi enemmän järkeä..

    • jesajaws

      Tos kokeessahan oli se sääntö että jos ei saa jotain tiettyä määrää oikein ekasta osiosta (vähä yli 50% muistaakseni) niin edes sitä esseeosuuta ei lasketa --> lähtöpisteet nollille? Oisko noin. Itellä lähin varasija 10 lappin. Tuskin pääsen mutta liputetaan ny pari päivää sen puolesta

      • kylläluulisi

        Viime vuonna pääsi varasijalta 18 Rovaniemelle.


    • hakija876

      Minut hyväksyttiin Rovaniemelle. Mitään pisteitä ei lue.

      • päkäne

        Mitä sulla lukee siinä kohtaa.?Mulla on, että opiskelijavalinta kesken


    • mitäonlähtöpisteet

      Jesajaws, en usko että ois menny noin huonosti se kirjaosuus, sain siitä viime vuonnakin melkein lukematta ihan hyvät pisteet, lisäksi olin varma kaikista muista paitsi yhdesä kohdasta johon jätinkin sit vastaamatta. Että oisko tosiaan 0 se tulos... yleensä, kävin siis googlettamassa, noi lähtöpisteet lasketaan todistukseen liittyen. Ei siis pitäis olla varsianiset kokeen pisteet. Aarg kun vaan sais tietää voiko tosiaan mun tulos olla noin huano. Luin ihan simona, tein mielikuvakarttaa ja tärppejä ja viime vuonna siis pisteet oli ok, mut ei 0.

      • Nääääin

        Lähtöpisteet on ne pisteet joita voi saada lukion kirjoituksista. Oletko käynyt lukiota? Opintopolussa ei näy kokeesta saatavat pisteet. Ne näkyy kotiin tulevassa kirjeessä. Lähtöpisteesi on 0, ei koepisteet.


    • sossutyo

      Jes pääsin ykkös toiveeseeni! Noihin haluttuihin yliopistoihinhan on vaatinut sen noin 45 pojoo edeltävinä vuosina. Uskoin, että pojot riittäs max kuopioo tai rovaniemel, kun unohdin esseistäkin otsikot :D Mutta hyvä näin ei tarvi savvvoon lähteä..

    • sosiaalityö

      Pääsin ylimpään hakutoiveeseen ja lukee että valintatilanne lopullinen. Mitään pisteitä ei missään näy, kiva olisi tietää paljonko pisteitä sain. Valintakoe ei mielestäni mennyt kovin hyvin mutta todistuspisteet nähtävästi paikkasi paljon.

    • IloinenValtiotieteidenYo

      Mä pääsin Helsinkiin. Luottavainen olo oli pääsykokeen jälkeen, mutta psyykkasin itseäni koko ajan Tampereelle/Turkuun sekä varauduin myös ajatuksen tasolla Jyväskylään (muuttaminen muualle perheen takia olisi mahdotonta eli matkustelua tentteihin jne. olisi tullut paljon...). Mitään pisteitä ei näy, mutta uskoisin, että olen päässyt yhteispistekiintiössä, koska lähtöpisteitä vuoden 2003 yo-todituksesta kuitenkin 51. Olen pari tutkintoa suorittanut ja työ- sekä perhe-elämässä joitakin vuosia vaikuttanut - että nyt muutetaan kurssia ihan tuntuvasti :)

      Tavallaan tuntuu, että olen varmasti ihan vanhus, mutta toisaalta pääsykokeessa ympärille katsellessa tuli sellainen olo, että aika vähän taitaa olla hakijoita alle/noin 20 v. Ehkä tämä ei ole se ala, johon haetaan suoraan lukion penkiltä.

      • dsffdsfdsdffds

        Alanvaihtajille sosiaalityö taitaa olla melkeinpä yleisin ala. Muutenkin vanhemmiten ihmiset googlettelee suuremmalla intensiteetillä työllisyystilannetta eri aloilla. Ehkä sitä 18-20-vuotiaana ei tule ensimmäisenä mieleen työllistääkö joku mielenkiintoiselta kuulostava ala X. Vanhemmiten realiteetit enemmän läsnä. Siksipä moni meistä hakee sossuksi, jos ensimmäinen tutkinto ei ole koulutusta
        vastaaviin töihin työllistänyt.


      • IloinenValtiotieteidenYo
        dsffdsfdsdffds kirjoitti:

        Alanvaihtajille sosiaalityö taitaa olla melkeinpä yleisin ala. Muutenkin vanhemmiten ihmiset googlettelee suuremmalla intensiteetillä työllisyystilannetta eri aloilla. Ehkä sitä 18-20-vuotiaana ei tule ensimmäisenä mieleen työllistääkö joku mielenkiintoiselta kuulostava ala X. Vanhemmiten realiteetit enemmän läsnä. Siksipä moni meistä hakee sossuksi, jos ensimmäinen tutkinto ei ole koulutusta
        vastaaviin töihin työllistänyt.

        Niinno mun tilanteessa kyse ei ole siitä, etteikö ensimmäinen tutkinto (maisteri) tai toinen (ammatti) johtaisi töihin. Niitä on onneksi kyllä riittänyt ja täysin koulutusta vastaavana. Syyt ovat ihan muualla. Toinen työ tuntuu vaan niin kovin väärältä ja toinen on mm. erittäin haasteellinen ajankäyttönsä takia perheelliselle.

        Opintoihin kuuluneen pakollisen sosiologian peruskurssin kautta raapaisin sosiaalityötä jo tyyliin 2007 ja siitä lähtien se on kummitellut mielessä. Joka kevät enemmän tai vähemmän. Tänä keväänä jostakin syystä kummitus muuttui todellisuudeksi pyrkimisen muodossa.


    • Aabbll

      Onko tietoa, että miltä varasijoilta on vielä päässyt Kuopioon aiempina vuosina?

      • vaanmä

        Suurinpiirtein sijalta 10


      • po55

    • Hmmmmm

      Pääsin Rovaniemeen ja Kuopiossa oon varasijalla 5, Turussa 39.. Millaisetkohan on mahikset Kuopioon. Ja tosiaan olis kiva tietää noi omat pisteet että kauas jäi Turusta.

      • vaanmä

        Minulta todennäköisesti ainakin vapautuu kuopion paikka, joten yhtä sijaa lähempänä olet! Oon itse turkuun varasijalla 14, ens vuonna varmaan uus yritys paremmalla lukemisella... kai ne pisteet lukee niissä lapuissa sit mitkä tulevat kotiin..?


    • freppi

      Täällä yksi Kuopioon päässyt! En hakenut muualle, laitoin tähän kaikkeni ja luotin että pystyn. Onnittelut kaikille päässeille ja tsemppiä vielä jonottaville.

    • IloinenValtiotieteidenYo

      Mulla oli lapin yliopisto 6. Vaihtoehto ja sain sieltä eilen kirjeen, jossa luki kokeen osa-aluepisteet (aineisto 25, kirjakokeen pisteet 20, yo-tutkinto 51). 96 yhteensä ja Hki:n paikan olen siis vastaanottanut jo. Kirjeessä luki että yhteishaun tuloskirje lähetetään viimeistään 1.7 ja sitä ennen sijoittelua voi seurata opintopolusta. Eikö kukaan muu ole saanut moista kirjettä?

      • Hemmikki

        En ole saanut mitään kirjettä.


    • h2ooo

      Lukeeko muilla varasijalla olevilla, että valinta on vielä kesken?

      • eide

        Kyllä lukee..


      • pienestäkiinni

        Minne ootte varalla?


    • odjfjijfivjidh

      Tampereelle 1. varasijalla.

    • Elkkunen

      Kyllä ryhmään uusia ymmärtääkseni hyväksytään jatkuvasti :) tervetuloa vaan sinne keskustelemaan! Minäkin pääsin Helsinkiin opiskelemaan sosiaalityötä, jee!!!

    • Tampereenyliopistokuts

      Mäkin pääsin Tampereelle ykkösvalintaani! :) Mä katsoin netpostista pisteet, vaikka kirjettä ei ole vielä tullutkaan. Ja opintotoimistoista saa soittamalla.

    • materiaaleja

      Hei! Minulla olisi tarpeettomana Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina-kirja, ei merkintöjä ja muutenkin ok kunnossa. Lisäksi yliopistovalmennuksen materiaaleja vuodelta 2013, sis. tiivistelmän, tehtäviä vastauksineen, essee-ohjeita.. Ottanut vähän osumaa, mutta ei ole merkintöjä tässäkään. Laita mailia singet( at)ulapland.fi.

    • milka.m

      Myyn mahdollisimman pian pois nurkista viime vuoden (2015) Valmennuskeskuksen materiaaleja sosiaalityön valmennuskurssilta ja kaikki omat muistiinpanoni Juhilan kirjasta. Hinta 50e. Pääsin itse ko. valmennuskurssin siivittämänä viime kesänä Helsingin yliopistoon lukemaan sosiaalityötä. Nouto Helsingistä tai postitus. Yhteydenotot: [email protected]

      • Nunnu123

        Aloittelen lukemista kevään pääsykokeisiin ja hieman ahdistaa nuo esseet. Olen ollut vuosia töissä jo (sosiaalialalla), mutta ei ole todellakaan tarvinnut yläasteen jälkeen juuri miettiä esseen kirjoitusta. Ikää kohta lähempänä 30v.
        Minkä verran siis kokeessa kiinnitetään huomiota oikeinkirjoitukseen ym. kielioppiin.? Vai ratkaiseeko sisältö? :D
        Kiitos tuhannesti jos joku viitsii vastata!!


      • Kuopioon

        Sosiaalityön yhteisvalinta, valintakoe 19.5.2015
        Mallivastaukset
        Esseen kirjoittaminen 0-3 p
        "Hyvä essee on jäsennelty (aloitus,jäsentynyt käsittely,lopetus), vastaa annettuun kysymykseen ja pysyy asiassa. Kirjoittajan tulee hyödyntää sekä annettua aineistoa että teosta siten, että esseestä muodostuu loogisesti etenevä kokonaisuus. Esseen tulee olla sujuvaa, ymmärrettävää ja oikeakielistä tekstiä, jota on helppo lukea."

        Kannattaa katsoa vanhoja valintakoetehtäviä ----> http://www.yhteiskuntatieteet-yhteisvalinnat.fi/sosiaalityo/valintakoetehtavat.html


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe