Onko pakko ajaa liikennekulttuurin mukaisesti jos en taho?
Ylivoimaisesti ajetaan liikennekulttuurin mukaan ja meitä toisin ajelevia taitaa olla pieni vähemmistö.
Eihän lakikaan vaadi ajamaan kovaa, vaan nopeuden voi itse valita. Laki asettaa vain suurimmat sallitut nopeudet, mutta ei puhu mitään vähimmäisnopeuksista.
On tuhat ja yksi syytä ajaa alle nopeusrajoitusta osoittavien liikennemerkkien.
Liikenneonnettomuudet johtuvat paljolti juuri suurista nopeuksista.
Keli ja olosuhteet eivät ole läheskään aina otollisia käyttää suurimpia sallittuja nopeuksia.
Mutta se liikennkulttuuri, sen orjiahan meistä suurin osa on.
Liikennekulttuuri pakottaa:
- ajamaan aina yhtä lujaa kuin kaikki muutkin ja mielellään vielä lujempaa
- ajamaan pimeässä, usvaisessa, sateessa, hirvivaara-alueella aina samaa vauhtia kuin
kirkkaalla kesäkelilläkin.
- ajamaan röyhkeästi suojatien yli pysähtymättä
- ajamaan liikennevaloissa vanhoilla vihreillä
- ajamaan toisen puskurissa kiinni turvavälistä piittaamatta
- ohittelemaan jatkuvasti, vaikka tieosuudella olisi tiuhaan 60 rajoituksia
- ajamaan mutkissa vasenta laitaa tien kaartuessa vasemmalle
Näitä esimerkkejä olisi vaikka kuinka paljon
Miksi moottoritiellä ei voi ajaa hiljempaa kuin 100 tai 120?
Aamu ja iltaruuhkissa ei ole mitään järkeä ohitella. Ohittelu on vain eräänlaista urheilua,
joka opitaan ensimmäiseksi, mikä on nuorelle, vasta kortin saaneelle miehelle elämän suola
ja itsetunnon koetinkivi. Nuoren miehen pitää saada päteä ja hakea haasteita autolla
ajon kovuudesta. Nuorella miehellä pitää olla auton tavaratilassa mahdollisimman
kovääniset kajarit, jolla haetaan pätemisen tarvetta ja tullaan varmasti kuulluksi ja huo-
matuksi. Nuoren miehen pitää osata polttaa kumia ja kokeilla, miten kovaa autolla
pääsee, sekä suditella ja kaasutella railakkaasti.
Liikenteessä pitää kaikilla olla kiire ja hidastelua ei sallita. Liikenteessä pitää ja kuuluu
ottaa riskejä ja uskaltaa. Se pelaa ei joka pelkuri on.
Kaikkien kuuluu ajaa aina jonossa hyvin lähellä toisiaan ja väliä ei saa jättää, tai peräs-
sätulija täyttää sen heti. Jarruvalojen kuuluu palaa jonossa ajaessa tiuhaan varsinkin
silloin kun joku jonon hännillä tulija lähtee ohittamaan koko letkaa ja puikkelehtii aina
toisten eteen väkisin työntyen. Se on sitä rohkeaa miehen ajotaitoa pystyä ohittamaan
koko letka vastaantulijoista välittämättä kiilaten aina viime tipassa jonkun muun eteen
ahtaaseen väliin ja se toinen saa sitten painaa jarrua, että tämä ohittelija mahtuu ra-
koon. Itse ajan mielelläni jonon hännillä 100 metrin välimatkaa pitäen, koska täten
minun ei tarvitse stressaantua toisten peräpuskurin jarruvaloja herkeämättä tuijottaen.
Tässä tätä liikennekulttuuria, josta voisin kirjoittaa vaikka kokonaisen romaanin
-
Liikennekulttuurista
8
81
Vastaukset
- 14+15
"- ajamaan röyhkeästi suojatien yli pysähtymättä"
Tätä kohtaa en oikein ymmärrä. Miksi pitäisi pysähtyä ajettaessa suojatien yli?- viisas autoilija
" ajamaan röyhkeästi suojatien yli pysähtymättä "
Joo tota, olisi pitänyt kirjoittaa selvemmin tämä kohta, eli näin:"ajaessa röyhkeästi ohi suojatien eteen pysähtyneen auton, joka halusi antaa jalankulkijalle tietä eli esteettömän pääsyn ylitse!"
Vilkkaissa risteyksissä harvemmin voi ajaa suojatien yli pysähtymättä. Kannattaa lisäksi pysähtyä kauemmas siitä suojatien kohdalta, vaikka 5 metriä, niin sille jalankulkijalle tulee turvallisempi olo ja näkeekin paremmin, että tuleeko sitä toista kaistaa vauhdilla auto vai pitääkö pysähtyä ensimmäisen auton eteen odottamaan hullun kaaharin ylitystä
- jarrupoljin
Hyvä viisas autoilija: voit aivan vapaasti ajaa rajoituksia hitaammin, mutta muista ajaa hetkeksi sivuun silloin kun taaksesi kertyy jonoa. Muuten syyllistyt haitantekoon liikenteessä. Moottoritiellä voit myös ajaa hitaasti muita häiritsemättä oikealla kaistalla. Suomen liikennekulttuuri on oikeasti erikoinen, mutta siitä ei voi syyttää sinua nopeammin ajavia. Monissa paikoissa myöskin liian matala nopeusrajoitus aiheuttaa kuvaamiasi tilanteita. Suomen liikennekulttuuri alkoi mennä metsään siinä vaiheessa, kun päättäjät alkoivat budjetoida sakkorahoja sekä poliisista tehtiin verottajan kädenjatke.
- 2+10
Kumpi haittaa 100km/h rajoitusalueella liikennettä. Minä, ajaessani kuorma-auton edellä 85 km/h vai kuorma-auto ajaessaan minun edelläni 85 km/h? ? Kumman pitää ajaa sivuun?
2+10 kirjoitti:
Kumpi haittaa 100km/h rajoitusalueella liikennettä. Minä, ajaessani kuorma-auton edellä 85 km/h vai kuorma-auto ajaessaan minun edelläni 85 km/h? ? Kumman pitää ajaa sivuun?
Edelläajava aiheuttaa haittaa. Kuorma-auto ei käytännössä ikinä pääse henkilöauton taakse, mikäli henkilöauto ei aja sitä hitaammin. Toisin päin tuo voi jo teoriassa tapahtua...
Juu, sinulla voi hyvillä suorilla olla nopeutta 85 km/h, mutta jos aina mutkissa, ylämäissä ja muissa mahdollisissa ohituskohdissa perinteisesti tiputat sen nopeutesi jonnekin 70 km/h luokkaan, niin kyllähän siitä aika paljon haittaa on.- overhead
2+10 kirjoitti:
Kumpi haittaa 100km/h rajoitusalueella liikennettä. Minä, ajaessani kuorma-auton edellä 85 km/h vai kuorma-auto ajaessaan minun edelläni 85 km/h? ? Kumman pitää ajaa sivuun?
Juuri sinunlaisesi alinopeutta nysväävät tientukot ovat suurin ongelma. Todennäköisesti ohituskaistalla vielä nostat nopeutesi 120 km/h:ssa ja estät normaalisti ajavien ohituksen. Juuri sinunlaisesi autoilijat aiheuttavat sen, että että perustellusti voidaan sanoa Suomen liikennekulttuurin olevan surkea!
- ........
Kakat suomessa mitään liikennekultturia ole!Hyvä että ollaan luolasta päästy ulos ja ruvetaan puhumaan liikenne kultturista . Hei kultturimaissa ajetaan vasemmalle.
- Redneck Baboons
"Suomen liikennekulttuuri alkoi mennä metsään siinä vaiheessa, kun päättäjät alkoivat budjetoida sakkorahoja sekä poliisista tehtiin verottajan kädenjatke."
Ei mennyt, vaan siinä vaiheessa kun tänne tuli nopeusrajoitukset joiden rikkominen on kuitenkin sallittua. Siitä on seurannut monen muunkin säännön rajojen venyttämistä. Suuntamerkin käyttäminen miten saattuu olkoon nyt yhtenä sellaisena esimerkkinä. Ja onhan näitä kummallisuuksia, kuten aloittaja listaa. Ja viimeisenä omituisuutena tämä puhalluskokeesta kieltäytyminen ilman sanktioita poliisin tumputtaessa käteensä.
Sen voin kokemuksesta sanoa, ettei suomalainen aja mannereurooppalaiseen tapaan verrattuna vielä kovinkaan huonosti. Mutta sinne päin ollaan vauhdilla menossa. Onhan punaniskoilla nyt harjoituskenttänään moottoritiet, joissa voi ajella kovaa muista piittaamatta. Itse antaisin 80% autoilijoista sakon jo kotipihassa. Ihme on, jos sitä pidemmälle pääsee ilman jotakin kulttuurillista tolloilua. Hyvin moni ei pääse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p561836Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,481619- 521564
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.51507Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis61495Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin61405Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä81306Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta121271Revi siitä ja revi siitä
Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla41163Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä
Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni41128