Sierran vaihteistoöljy

Sierrailija

26v. vanhan Sierrani vaihteiston synkronointi on kulunut.
Vika on hankala pakkasilla...ei meinaa mennä vaihde päälle liikennevaloissa...takana alkaa torvet soimaan...

Voiko vian helpottamiseksi käyttää ohuempaa öljyä?
Alkuperäinen suositus on Mobil GL-4 Synteettinen, tai Mobilube GX 80W-90.
Nämä oljythän on tarkoitettu kestämään kovinta rasitusta kaikkein suurimmalla kuormalla.
Itse ajelen yhden hengen kuormalla rauhallista ajoa. Eiköhän ohuempikin öljy riittäisi tällaiseen ajoon?
Mitähän öljyä asiantuntijat suosittelisitte?

Asiallisia vastauksia- kiitos.

48

1526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannattaa kokeilla RedLinen MTL öljyä. Ei omakohtaisia kokemuksia, mutta olen kuullut tästä hyvää palautetta kuluneiden vaihteistojen kohdalla. Öljy suunniteltu nimenomaan synkronointia ajatellen eikä ole liian liukasta.

      • Lisäyksenä vielä, että omassa (ei tosin 26v. vanhassa) autossa vaihteet alkoi toimimaan huomattavasti paremmin Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 vaihdon myötä. Siitä olen myös lukenut vain hyvää palautetta.


      • TAF-X
        magnetpro.fi kirjoitti:

        Lisäyksenä vielä, että omassa (ei tosin 26v. vanhassa) autossa vaihteet alkoi toimimaan huomattavasti paremmin Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 vaihdon myötä. Siitä olen myös lukenut vain hyvää palautetta.

        Toi Castrol Syntrans Transaxle on hyvää ja vielä parempaa olisi saman valmistajan TAF-X jos sitä joku sattuu vielä jostakln löytämään (paljon parempi vaihtoehto kuin R-L).


      • mazda4642
        TAF-X kirjoitti:

        Toi Castrol Syntrans Transaxle on hyvää ja vielä parempaa olisi saman valmistajan TAF-X jos sitä joku sattuu vielä jostakln löytämään (paljon parempi vaihtoehto kuin R-L).

        "(paljon parempi vaihtoehto kuin R-L). "

        Minulla on kyllä täysin päinvastaisia kokemuksia. Nykyään on laatikossa Castrol Syntrans Multivehicle 75w-90 joka on ihan hyvä öljy sekin mutta kyllä Redline MTL:llä meni vaihteet selvästi paremmin päälle, erityisesti kylmällä. Toki jos laatikko ei ole tarkka öljyistä niin eroa ei huomaa mutta oma Mazda on eriittäin tarkka niin synkronointi kuin kylmäominaisuuksista, sen takia huomaa redlinen edun.

        "Toi Castrol Syntrans Transaxle on hyvää ja vielä parempaa olisi saman valmistajan TAF-X"

        Syntrans transaxle on entinen TAF-X, vain nimi on muuttunut. Et taida olla ihan öljyasioista perillä.


      • Castrol
        mazda4642 kirjoitti:

        "(paljon parempi vaihtoehto kuin R-L). "

        Minulla on kyllä täysin päinvastaisia kokemuksia. Nykyään on laatikossa Castrol Syntrans Multivehicle 75w-90 joka on ihan hyvä öljy sekin mutta kyllä Redline MTL:llä meni vaihteet selvästi paremmin päälle, erityisesti kylmällä. Toki jos laatikko ei ole tarkka öljyistä niin eroa ei huomaa mutta oma Mazda on eriittäin tarkka niin synkronointi kuin kylmäominaisuuksista, sen takia huomaa redlinen edun.

        "Toi Castrol Syntrans Transaxle on hyvää ja vielä parempaa olisi saman valmistajan TAF-X"

        Syntrans transaxle on entinen TAF-X, vain nimi on muuttunut. Et taida olla ihan öljyasioista perillä.

        No synstrans transaxle ei ole TAF-X.


        Syntrans Transaxle 75W-90

        Typical Characteristics
        Name Method Units Syntrans Transaxle
        Appearance Visual - bright & clear
        Pour Point DIN-ISO 3016 °C -54
        Density @ 15C DIN EN ISO 12185 g/ml 0.866
        Viscosity, Kinematic 100C ASTM D445 mm²/s 14.8
        Viscosity, Brookfield @ -40C DIN 51398 mPa.s (cP) < 50.000
        Flash Point, COC DIN-ISO 2592 °C 210
        Viscosity, Kinematic 40C ASTM D445 mm²/s 78
        Viscosity Index ISO 2909 - 195

        API GL-4
        VW G 052 911
        VW 501 50

        Please Note: Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 does not meet specification API GL-5. Castrol TAF-X 75w-90 met API GL-5, therefore Castrol Syntrans Transaxle is NOT a direct replacement. If you are unsure if this new product meets you requirements consult your handbook or contact our team.


        TAF-X 75W-90

        TYPICAL CHARACTERISTICS
        SAE Viscosity Rating 75W-90
        Density at 20ºC 0.860
        Viscosity at 40ºC, mm²/s 73
        Viscosity at 100ºC, mm²/s 14.4
        Viscosity Index 210
        Flash Point (open) ºC 220
        Pour Point ºC -45

        API Service Level GL4/5
        VW 501 50

        esim. pintapaineen kesto parempi Taf-X:ssä GL4/5 vs. GL4. Edustaja voi vaikka kuinka kertoa että kyseessä on sama tuote, mutta kun ei ole.


      • mazda4642 vastaus
        mazda4642 kirjoitti:

        "(paljon parempi vaihtoehto kuin R-L). "

        Minulla on kyllä täysin päinvastaisia kokemuksia. Nykyään on laatikossa Castrol Syntrans Multivehicle 75w-90 joka on ihan hyvä öljy sekin mutta kyllä Redline MTL:llä meni vaihteet selvästi paremmin päälle, erityisesti kylmällä. Toki jos laatikko ei ole tarkka öljyistä niin eroa ei huomaa mutta oma Mazda on eriittäin tarkka niin synkronointi kuin kylmäominaisuuksista, sen takia huomaa redlinen edun.

        "Toi Castrol Syntrans Transaxle on hyvää ja vielä parempaa olisi saman valmistajan TAF-X"

        Syntrans transaxle on entinen TAF-X, vain nimi on muuttunut. Et taida olla ihan öljyasioista perillä.

        ^Siinä se vasta asiantuntija on, "Syntrans transaxle on entinen TAF-X" ei juma!!!... Ota asioista selvää ennen kuin rupeat laukomaan "totuuksia"


      • kylnäio
        mazda4642 vastaus kirjoitti:

        ^Siinä se vasta asiantuntija on, "Syntrans transaxle on entinen TAF-X" ei juma!!!... Ota asioista selvää ennen kuin rupeat laukomaan "totuuksia"

        Pätee moneen muuhunkin viimeaikaiseen keskusteluketjuun. Tietämyksen tasolla ei juhlita edes lasten hiekkalaatikolla.


      • mazda4642

      • mazda4642
        mazda4642 vastaus kirjoitti:

        ^Siinä se vasta asiantuntija on, "Syntrans transaxle on entinen TAF-X" ei juma!!!... Ota asioista selvää ennen kuin rupeat laukomaan "totuuksia"

        Vai kuvitteletteko tietävänne Castrolin tuotteistä paremmin kuin Castrol itse????

        En tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa kun tällä raivoisasti väitetään ettei ole sama tuote vaikka Castrolin omilla sivuilla selkeästi lukee niin...


      • Castrol TAF-X
        mazda4642 kirjoitti:

        Vai kuvitteletteko tietävänne Castrolin tuotteistä paremmin kuin Castrol itse????

        En tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa kun tällä raivoisasti väitetään ettei ole sama tuote vaikka Castrolin omilla sivuilla selkeästi lukee niin...

        Kuule mazda mies tai nainen. Datasheet kertoo aivan selvästi eri tuote PISTE. Kumma homma ettei ihmiset osaa etsiä faktoja vaan mielummin uskotaan mainontaa. Toi sanotaanko nyt vaikka uutuus painos TAF-X:stä on huonompaa suomeksi halvennettu versio, että katteet ovat paremmin kohdallaan. Mix TAF-X on luokitus GL4 ja GL5 ja uudemmassa vain luokitus GL4? Onko sama tuote HÄH? Pelkässä GL4 on huonompi pintapaineen kesto rasituksessa kuin GL4/GL5 tuotteessa. Kannattaa aina lukea datasheetit ennen kuin rupeaa viisastelemaan... Tietenkin voi olla porukka ei niistä datoista mitään ymmärrä...


      • masalle castrollia
        mazda4642 kirjoitti:

        Vai kuvitteletteko tietävänne Castrolin tuotteistä paremmin kuin Castrol itse????

        En tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa kun tällä raivoisasti väitetään ettei ole sama tuote vaikka Castrolin omilla sivuilla selkeästi lukee niin...

        TAF-X: www.uleiauto.ro/phpeuri/oiluri/castrol/TAF-X.pdf

        SYNTRANS TRANSAXLE: http://msdspds.castrol.com/msdspds/msdspds.nsf/CastrolResults?OpenForm&c=Finland (FI)&l=Finnish (FI)&p=Syntrans Transaxle 75W-90&n=&b=All&t=PDS&autosearch=No&autoload=No&sitelang=FI&output=Full&spu=Lubricants&unrestrictedmb=No&cols=0

        OLIKO KYSEESSÄ SAMA TUOTE? ölyasiantuntija...


      • mazda4642
        Castrol TAF-X kirjoitti:

        Kuule mazda mies tai nainen. Datasheet kertoo aivan selvästi eri tuote PISTE. Kumma homma ettei ihmiset osaa etsiä faktoja vaan mielummin uskotaan mainontaa. Toi sanotaanko nyt vaikka uutuus painos TAF-X:stä on huonompaa suomeksi halvennettu versio, että katteet ovat paremmin kohdallaan. Mix TAF-X on luokitus GL4 ja GL5 ja uudemmassa vain luokitus GL4? Onko sama tuote HÄH? Pelkässä GL4 on huonompi pintapaineen kesto rasituksessa kuin GL4/GL5 tuotteessa. Kannattaa aina lukea datasheetit ennen kuin rupeaa viisastelemaan... Tietenkin voi olla porukka ei niistä datoista mitään ymmärrä...

        "Mix TAF-X on luokitus GL4 ja GL5 ja uudemmassa vain luokitus GL4?"

        Syntrans transaxlen luokitus on GL-4 mikä tarkoittaa GL-4/GL-5, taas todistit ettet tiedä mitään öljyistä kun et edes ymmärrä mitä GL-4 tarkoittaa. Ero on vain että valmistajat käyttävät 4 merkintään kun täyttää gl5 luokituksen muttei tuhoa gl4 öljyä vaativien laatikkojen keltaisen metallin osia kuten pronssisynkrot.

        Kaikkien tuotteiden luokitukset ja ominaisuudet päivittyvät ajan myötä, kyseessä on edelleen kuitenkin sama tuote kuten Castrol sivuillaan kertoo. Mutta jos tiedät Castrolia paremmin niin ilmoita ihmeessä että heillä on virhe sivuillaan. Kirjoita tännekin mitä vastasivat niin saadaan kaikki kunnon naurut.


      • _matti_
        mazda4642 kirjoitti:

        "Mix TAF-X on luokitus GL4 ja GL5 ja uudemmassa vain luokitus GL4?"

        Syntrans transaxlen luokitus on GL-4 mikä tarkoittaa GL-4/GL-5, taas todistit ettet tiedä mitään öljyistä kun et edes ymmärrä mitä GL-4 tarkoittaa. Ero on vain että valmistajat käyttävät 4 merkintään kun täyttää gl5 luokituksen muttei tuhoa gl4 öljyä vaativien laatikkojen keltaisen metallin osia kuten pronssisynkrot.

        Kaikkien tuotteiden luokitukset ja ominaisuudet päivittyvät ajan myötä, kyseessä on edelleen kuitenkin sama tuote kuten Castrol sivuillaan kertoo. Mutta jos tiedät Castrolia paremmin niin ilmoita ihmeessä että heillä on virhe sivuillaan. Kirjoita tännekin mitä vastasivat niin saadaan kaikki kunnon naurut.

        En ole tänne aikasemmin vastannut, mutta vastaanpa nyt kun täällä ollaan hakoteillä. Olen kysynyt sähköpostilla edellämainituista Castrollin tuotteista ja vastaus oli että eivät ole samoja tuotteita, uutuus on vaan lähinnä TAF-X:sää, niin kuin tuolta teknisistä tiedoista tulee ilmi. Uutuudessa mm. viskositeetti indeksi huonompi ja luultavasti halvennettu tuote.


      • niin se vain menee
        mazda4642 kirjoitti:

        "Mix TAF-X on luokitus GL4 ja GL5 ja uudemmassa vain luokitus GL4?"

        Syntrans transaxlen luokitus on GL-4 mikä tarkoittaa GL-4/GL-5, taas todistit ettet tiedä mitään öljyistä kun et edes ymmärrä mitä GL-4 tarkoittaa. Ero on vain että valmistajat käyttävät 4 merkintään kun täyttää gl5 luokituksen muttei tuhoa gl4 öljyä vaativien laatikkojen keltaisen metallin osia kuten pronssisynkrot.

        Kaikkien tuotteiden luokitukset ja ominaisuudet päivittyvät ajan myötä, kyseessä on edelleen kuitenkin sama tuote kuten Castrol sivuillaan kertoo. Mutta jos tiedät Castrolia paremmin niin ilmoita ihmeessä että heillä on virhe sivuillaan. Kirjoita tännekin mitä vastasivat niin saadaan kaikki kunnon naurut.

        GL5 luokitus VOI tuhota synkrot, mutta GL4/GL5 luokitus EI tuhoa synkroja.


      • Puhuitko pussiin!!!!
        mazda4642 kirjoitti:

        "Mix TAF-X on luokitus GL4 ja GL5 ja uudemmassa vain luokitus GL4?"

        Syntrans transaxlen luokitus on GL-4 mikä tarkoittaa GL-4/GL-5, taas todistit ettet tiedä mitään öljyistä kun et edes ymmärrä mitä GL-4 tarkoittaa. Ero on vain että valmistajat käyttävät 4 merkintään kun täyttää gl5 luokituksen muttei tuhoa gl4 öljyä vaativien laatikkojen keltaisen metallin osia kuten pronssisynkrot.

        Kaikkien tuotteiden luokitukset ja ominaisuudet päivittyvät ajan myötä, kyseessä on edelleen kuitenkin sama tuote kuten Castrol sivuillaan kertoo. Mutta jos tiedät Castrolia paremmin niin ilmoita ihmeessä että heillä on virhe sivuillaan. Kirjoita tännekin mitä vastasivat niin saadaan kaikki kunnon naurut.

        No höh! Tää mazdailija puhuu ihan sekoja, ekaksi se väitää GL5 luokitus (taf-x) tuhoaa synkrot ja sen jälkeen vaahtoaa Syntrans transaxle on sama tuote vaikka siinä ei ole GL5 luokitusta ja ei tuhoa synkroja, ei JUMA!!. Miten se synkron tuhooja taf-x on sitten sama tuote kuin Syntrans transaxle? VASTAA!!!!


      • hehheh happi loppuu
        mazda4642 kirjoitti:

        "Mix TAF-X on luokitus GL4 ja GL5 ja uudemmassa vain luokitus GL4?"

        Syntrans transaxlen luokitus on GL-4 mikä tarkoittaa GL-4/GL-5, taas todistit ettet tiedä mitään öljyistä kun et edes ymmärrä mitä GL-4 tarkoittaa. Ero on vain että valmistajat käyttävät 4 merkintään kun täyttää gl5 luokituksen muttei tuhoa gl4 öljyä vaativien laatikkojen keltaisen metallin osia kuten pronssisynkrot.

        Kaikkien tuotteiden luokitukset ja ominaisuudet päivittyvät ajan myötä, kyseessä on edelleen kuitenkin sama tuote kuten Castrol sivuillaan kertoo. Mutta jos tiedät Castrolia paremmin niin ilmoita ihmeessä että heillä on virhe sivuillaan. Kirjoita tännekin mitä vastasivat niin saadaan kaikki kunnon naurut.

        Heh ollaan porukalla naurettu mazdailijan sekopäisille kirjoituksille HAHAAAAAA! vastaa pian!


      • pussipiru
        mazda4642 kirjoitti:

        "Mix TAF-X on luokitus GL4 ja GL5 ja uudemmassa vain luokitus GL4?"

        Syntrans transaxlen luokitus on GL-4 mikä tarkoittaa GL-4/GL-5, taas todistit ettet tiedä mitään öljyistä kun et edes ymmärrä mitä GL-4 tarkoittaa. Ero on vain että valmistajat käyttävät 4 merkintään kun täyttää gl5 luokituksen muttei tuhoa gl4 öljyä vaativien laatikkojen keltaisen metallin osia kuten pronssisynkrot.

        Kaikkien tuotteiden luokitukset ja ominaisuudet päivittyvät ajan myötä, kyseessä on edelleen kuitenkin sama tuote kuten Castrol sivuillaan kertoo. Mutta jos tiedät Castrolia paremmin niin ilmoita ihmeessä että heillä on virhe sivuillaan. Kirjoita tännekin mitä vastasivat niin saadaan kaikki kunnon naurut.

        Kyllä on ollut hauskaa mazda4642 kustannuksella... PUHUITKO ITSESI PUSSIIN? kaipailen vastauksia!!!


      • ;) ei jösses ;)
        mazda4642 kirjoitti:

        "Mix TAF-X on luokitus GL4 ja GL5 ja uudemmassa vain luokitus GL4?"

        Syntrans transaxlen luokitus on GL-4 mikä tarkoittaa GL-4/GL-5, taas todistit ettet tiedä mitään öljyistä kun et edes ymmärrä mitä GL-4 tarkoittaa. Ero on vain että valmistajat käyttävät 4 merkintään kun täyttää gl5 luokituksen muttei tuhoa gl4 öljyä vaativien laatikkojen keltaisen metallin osia kuten pronssisynkrot.

        Kaikkien tuotteiden luokitukset ja ominaisuudet päivittyvät ajan myötä, kyseessä on edelleen kuitenkin sama tuote kuten Castrol sivuillaan kertoo. Mutta jos tiedät Castrolia paremmin niin ilmoita ihmeessä että heillä on virhe sivuillaan. Kirjoita tännekin mitä vastasivat niin saadaan kaikki kunnon naurut.

        Hahaa ollaanpa saatu kunnon naurut mazdailijan kustannuksella. Oliko ne castrollit samaa tuotetta ;)


      • TAF-X on parempaa
        mazda4642 kirjoitti:

        "Mix TAF-X on luokitus GL4 ja GL5 ja uudemmassa vain luokitus GL4?"

        Syntrans transaxlen luokitus on GL-4 mikä tarkoittaa GL-4/GL-5, taas todistit ettet tiedä mitään öljyistä kun et edes ymmärrä mitä GL-4 tarkoittaa. Ero on vain että valmistajat käyttävät 4 merkintään kun täyttää gl5 luokituksen muttei tuhoa gl4 öljyä vaativien laatikkojen keltaisen metallin osia kuten pronssisynkrot.

        Kaikkien tuotteiden luokitukset ja ominaisuudet päivittyvät ajan myötä, kyseessä on edelleen kuitenkin sama tuote kuten Castrol sivuillaan kertoo. Mutta jos tiedät Castrolia paremmin niin ilmoita ihmeessä että heillä on virhe sivuillaan. Kirjoita tännekin mitä vastasivat niin saadaan kaikki kunnon naurut.

        Meinaatko mazdailija tappaa meidät nauruun? Vastaa pian!


    • 5675658

      Redline vaihteistoöljyt tosiaan ovat tunnettuja ratkaisemaan synkronointiongelmia, muutenkin ovat valmistettu esteripohjaisista normaaleja öjyjä paljon laadukkaammasta perusöljystä. Tämän takia se viskositeettikaan ei ole niin ehdoton koska esteripohjainen ohut öljy voi suojata yhtä hyvin kuin tavallinen paksu öljy.

      Redlinen MTL on 70w-80 eli erittän juokseva kylmällä, oikeastaan yhtä juokseva kuin ATF öljy. Kuumaviskositeettikin on Redlinen mukaan lähellä 85 ja koska on esteripohjainen niin uskon että voi korvata 80w-90 öljyn. Toki Redlineltä löytyy myös paksumpaa 75w-90 öljyä jos haluaa varmasti riittävän paksua kuumana, ja tämäkin on täyssynteeettisenä 75w öljynä PALJON juoksevampaa kylmänä kuin 80w-90 jotka useimmiten ovat mineraalipohjaisia.

      Suosittelen jompaakumpaa noista redlinen synrkonointiöljyistä, markkinoilla ei taida olla muita yhtä hyviä öljyjä. Toki näkyy hinnassa mutta harvoinhan niitä vaihteistoöljyjä tarvii vaihtaa. Ja itsellä tosiaan kokemusta redlinesta vaihteistossa ja voin sanoa että on parasta mitä olen kokeillut.

      • Motul

    • RedLine

      Redline vaihteisto öljyt vanhenevat NOPEASTI!! Lukekaa testejä!! Varmaan hyvä öljy jos viitsii vaihtaa laatikkoon 2krt. vuodessa.

      • siinä pojille ja

      • 5675658

        Jos unohtaa kaiket ihmeen testit ja ajattelen vaikka omia KOKEMUKSIA niin Redlinellä kestää kaikista kauimmin ennen kuin vaihteet alkavat takkuamaan ja menevät huonosti päälle. Muistaakseni 6-7v ajelin Redlinellä ennen kuin pakki meni huonosti päälle, tavallisilla öljyilla riitti 2v niin alkoi takkuilemaan.


      • 35262
        siinä pojille ja kirjoitti:

        tytöille testi: http://www.oilpros.net/G2457.pdf
        Redline: Hyvin ikääntyy/vaahtoaa ja huono viskositeetti kylmässä, turhaa mainos hypeä koko tuote...

        Ootko ihan tosissasi?? Tuohan on Amsoilin oma mainos eikä mitään puolueeton testi. Vai mitä siinä ekan sivun alanurkassa lukee?


      • jösses

      • jeps joo

    • PAO rules

      Amsoil PAO-pohjainen voitti.

      • 544523

        Olipa suuri yllätys kun oli Amsoilin tekemä testi.


    • livakkaa?

      Saksalainen Liqui Moly oli "unohtunut" testistä...
      Mitäs mieltä siitä öljystä?

    • Taas tsuhnittiin!

      Auton vaihteistoöljyn vaihto oli mielenkiintoinen kokemus.
      Pari vuotta sitten öljy vaihdettiin eräässä paikallisessa öljyhuollossa.
      Kun avasin tulpan, niin öljyä alkoi valua reippaasti. Ihmettelin tulvaa, koska öljyn pinta kuuluu olla korkeintaan täyttöreiän tasalla. Autoni oli vaakasuorassa.
      Vanhaa öljyä ei oltu imuroitu pois, koska se vie aikaa.... siispä vanhan öljyn päälle oli laskettu ihan oikea määrä uutta öljyä, jolloin sitä oli vaihteistossa reilusti liikaa.
      Imin tyhjennyspumpulla kaiken sotkun pois...se vei aikaa ja kului koko kuukauden ärräpäät...
      Autoalan korjaamoissa on suurin puute rehellisyydestä ja ammattitaidoista. Sen olen joutunut kokemaan useita kertoja. Jos aikoo homman saada kuntoon, on se tehtävä itse.
      Laiskuus ja tyhmyys on alan kannattavuuden perusta.

      • Tästäkin syystä öljyt tulee vaihdettua aina itse.
        Moottoriöljyn vaihdossakaan ne eivät pahemmin odota, että vanhat öljyt valuis kunnolla pois. Propun kiristäminenkin huollon toimesta aina vähän mietitytti.

        Tuon vaihteistoöljyn vaihdon kanssa itsellä kävin kerran niin, että vaikka annoinkin vanhan öljyn valua kunnolla pois ja laitoin uutta selvästi alle suosituksen, niin silti täyttöreiästä valui. Auto oli minullakin vaakasuorassa ja sormella kokeillessa en huomannut öljyn pinnan olevan täyttöreijän kohdalla. Mutta silti öljyä alkoi pikkuhiljaa valumaan. Tämä tosiaan -04 Corolalssa. Mistä moinen voisi johtua?


      • Taas tsuhnittiin!
        magnetpro.fi kirjoitti:

        Tästäkin syystä öljyt tulee vaihdettua aina itse.
        Moottoriöljyn vaihdossakaan ne eivät pahemmin odota, että vanhat öljyt valuis kunnolla pois. Propun kiristäminenkin huollon toimesta aina vähän mietitytti.

        Tuon vaihteistoöljyn vaihdon kanssa itsellä kävin kerran niin, että vaikka annoinkin vanhan öljyn valua kunnolla pois ja laitoin uutta selvästi alle suosituksen, niin silti täyttöreiästä valui. Auto oli minullakin vaakasuorassa ja sormella kokeillessa en huomannut öljyn pinnan olevan täyttöreijän kohdalla. Mutta silti öljyä alkoi pikkuhiljaa valumaan. Tämä tosiaan -04 Corolalssa. Mistä moinen voisi johtua?

        Vanha vaihteistoöljy on kuin tervaa. Varsinkin pakkasella sen poisotto on todella aikaa vievää.
        Itselleni tuo öljyfirman tunarointi aiheutti öljyn kulkeutumisen kytkimeen ja siihen kunnon vapinat...
        Kun öljyä oli monta desilitraa liikaa, niin ajaessa öljy lämpenee ja sen tilavuus kasvaa, vaihdekoppaan syntyy ylipainetta ja öljyä alkaa pursuta siihen suuntaan, johonka se pääsee...minun kohdalla siis kytkimeen. Taaksepäin vuoto ei haittaa.
        Laitoin halpaan imuriin muoviletkun jatkoksi sopivan kaarevaksi taivuttamani kupariputken, ja sillä pystyi rapsuttamaan täyttöaukon alapuolella olevaa syvennystä, joka on siellä juuri sakan kerääntymistä varten.
        Nyt jännittää, kuinka kauan menee, kun kytkin puhdistuu öljystä...täytyyhän sen ainakin vähän kuivua, kun uutta ei enää tule.
        Kyllä kannatti opetella hoitamaan ja korjaamaan oma auto. Olen säästänyt paljon ja oppinut, kuinka härskiä bisnestä korjaamot tekee.


      • sierrailija
        Taas tsuhnittiin! kirjoitti:

        Vanha vaihteistoöljy on kuin tervaa. Varsinkin pakkasella sen poisotto on todella aikaa vievää.
        Itselleni tuo öljyfirman tunarointi aiheutti öljyn kulkeutumisen kytkimeen ja siihen kunnon vapinat...
        Kun öljyä oli monta desilitraa liikaa, niin ajaessa öljy lämpenee ja sen tilavuus kasvaa, vaihdekoppaan syntyy ylipainetta ja öljyä alkaa pursuta siihen suuntaan, johonka se pääsee...minun kohdalla siis kytkimeen. Taaksepäin vuoto ei haittaa.
        Laitoin halpaan imuriin muoviletkun jatkoksi sopivan kaarevaksi taivuttamani kupariputken, ja sillä pystyi rapsuttamaan täyttöaukon alapuolella olevaa syvennystä, joka on siellä juuri sakan kerääntymistä varten.
        Nyt jännittää, kuinka kauan menee, kun kytkin puhdistuu öljystä...täytyyhän sen ainakin vähän kuivua, kun uutta ei enää tule.
        Kyllä kannatti opetella hoitamaan ja korjaamaan oma auto. Olen säästänyt paljon ja oppinut, kuinka härskiä bisnestä korjaamot tekee.

        Tuohon magnetpron Corollan ongelmaan tiedän syyn.
        Vaihteistoöljyn kuuluu olla tahmeaa, tarttuvaa ja muodostaa sitkeä kalvo hammaspyörien pinnalle. Ja kun laatikossa on hirmuinen määrä hammaspyöriä, niin tartuntapinta-alaa on uskomattoman paljon. Vaikka öljy olisi lämmintäkin, niin öljy tekee sille määrättyä tehtävää ja pysyttelee sitkaasti hampaissa. Auto kannattaa jättää tunneiksi valuttamaan öljyä ja se kannattaa laittaa läpinäkyvään mitta-astiaan, josta näkee ulos tulleen öljyn määrän.
        Viileällä ilmalla hammaspyöriin jää käsitykseni mukaan 1...2 desilitraa ja sitä saa odotella...
        Mikäli on työkalut ja perustaito, niin auto ramppien päälle, tai tee se itse korjaamon nosturille. Siellä hallissa on lämmintä, mutta autolla kannattaa ajaa 20...30 km, jotta öljy lämpenee.
        Öljynvaihtofirmoja ei kannata käyttää. Eivät viitsi odottaa öljyn valumista, vaan laittavat uuden öljyn vanhan päälle ja sitten ongelmia piisaa...


      • sierrailija kirjoitti:

        Tuohon magnetpron Corollan ongelmaan tiedän syyn.
        Vaihteistoöljyn kuuluu olla tahmeaa, tarttuvaa ja muodostaa sitkeä kalvo hammaspyörien pinnalle. Ja kun laatikossa on hirmuinen määrä hammaspyöriä, niin tartuntapinta-alaa on uskomattoman paljon. Vaikka öljy olisi lämmintäkin, niin öljy tekee sille määrättyä tehtävää ja pysyttelee sitkaasti hampaissa. Auto kannattaa jättää tunneiksi valuttamaan öljyä ja se kannattaa laittaa läpinäkyvään mitta-astiaan, josta näkee ulos tulleen öljyn määrän.
        Viileällä ilmalla hammaspyöriin jää käsitykseni mukaan 1...2 desilitraa ja sitä saa odotella...
        Mikäli on työkalut ja perustaito, niin auto ramppien päälle, tai tee se itse korjaamon nosturille. Siellä hallissa on lämmintä, mutta autolla kannattaa ajaa 20...30 km, jotta öljy lämpenee.
        Öljynvaihtofirmoja ei kannata käyttää. Eivät viitsi odottaa öljyn valumista, vaan laittavat uuden öljyn vanhan päälle ja sitten ongelmia piisaa...

        Voi se tosiaankin olla niin, että vanha öljy oli sitkeää ja sitä jäi sinne sisälle jonkin verran. Kiitos tiedoista, sierrailija!
        Se uusi Castrolin öljy ei muistaakseni kovin sitkeä ollut ja öljynvaihtokin tapahtui kesäkelillä. Jännä siinä tosiaan oli se, että vaikkei sormituntuman mukaan öljy ei ollut täyttöreiän tasolla, niin sitä silti valui pois jostain syystä. Sitä ei joko yksinkertaisesti tuntenut tai sitten täyttövaiheessa (letku ruisku) osa jäi jonnekkin täyttöreiän yläpuolelle, jos sellainen on edes teoriassa mahdollista.
        No kuitenkin, hyvin ne vaihteet alkoi silloin Castrolilla toimimaan. Eron huomasi erityisesti pakkasilla.


    • hmmmmm

      Kokeile Bilteman täyssynteettistä vaihteistoöljyä 75W-90. Vaihteet menevät yhtä helposti päälle kuin kesäkelissä. On kuin rasvattu aina.

      • Biltsu on hyvää

        Bilteman öljy on parempaa kuin R-L viskositeetti indeksi sama, mutta Biltsussa GL4 ja GL5 luokitus vs. R-L GL4 eli biltsussa parempi pintapainee kesto. R-L on testien mukaan todella jäykkää kylmässä, ei pääse edes ilmoitettuun luokitukseen...


    • ? ärrr murr !

      Onkohan nykyisten autojen vaihdelaatikossa ylipaineen poistoreikää, vai onko se huohotusaukko?

      Omassa vanhassa autossani ei näkynyt olevan, vaikka tiirailin lampun kanssa joka paikasta, mihin yletyin.

      On se aika julmaa, jos öljyn ylitäyttö aiheuttaa öljyn menemisen kytkimeen ja hajottaa kytkimen.

      Alan ymmärtää, miksei autoni valmistaja suosittele vaihteistoöljyn vaihtoa, vaan ainoastaan lisäyksen tarpeen vaatiessa.

      • rohveetta..aa..aaa

        Vaihteistoöljyn tulemista saa odottaa kuin Jessen (J:n Poika) tulemista...kestää...kestääääää...ää...äää.


    • Kulunut mikä

      kulunut ei siihen enää mikään öljyvaihto apua tuo..

    • Sierrailija

      Nyt kun olen kohta kolme kuukautta ajellut uudella vaihteistoöljyllä, niin vasta nyt alkaa vaihtaminen sujua paremmin.
      Olen ajellut Sierrallani kaikki 26 v.melko rauhallisesti, joten vaihteiston laakerit lienee melko tiukat. Sinne ei uusi öljy pääse, jos ajelee vain muutaman kilometrin kauppareissuja. Sellaisella matkalla öljy ei lämpene.
      Olen arvellut, että jos vaihteiston laakerit on vielä tiukat, niin uusi öljy pääsee laakeriin syrjäyttämään/sekoittumaan vanhan öljyn kanssa vasta yli 100 km:n ajon kuluessa, kun öljy lämpenee riittävästi.
      Eli vaikka laatikossa on uusi öljy, niin laakereissa pyörii vanha kelvoton öljy.
      Muuta selitystä en kansakoulupohjalta keksi.
      Kunhan tulee kevät ja lämpö nousee yli 20 C, niin posottelen yli sata kilometriä moottoritietä. Siellä se selviää.

    • FFFFFFFFFFFFFFFFFFF1

      Laakerointi ja synkronointi ovat kaksi ihan eri asiaa. Ja 26 vuoden jälkeen laakerit ovat kaikkea muuta kuin tiukat - eivätkä ne tiukat ole olleet alunperinkään kun siellä on se laakerivälys.

      Vaihteistossa ei ole osastoa vanhalle öljylle ja toista uudelle öljylle vaan siellä pyörii/kiertää/roiskuu se yksi ja sama öljy joka siellä majailee.

      Mikä estää ajamasta 100 km lenkkiä samantien?

      • Sierrailija

        Köyhyys.


      • vbvbvbvvvvvvvvv
        Sierrailija kirjoitti:

        Köyhyys.

        Saman hintainen se 100 km lenkki on kesällä kuin talvella.


    • Sierrailija

      Vaihdelaatikko on helkutin iso rautamurikka.
      Kesällä lämpenee helpommin. Nyt joutuisi ajamaan hitailla talvinopeuksilla paljon pitemmän matkan, että öljyt kiertelisi jokaisen rakosen...
      Toisen vetoakselin ulompi nivelkin rupattelee omiaan...
      Täytyy ootella ...aikaa on (ehkä?).
      Rikkaitten elämä on helppoa. Taidankin alkaa lottoamaan.

      • 8976123

        Enpä ole ikinä ennen kuullut, että öljy saavuttaisi laatikossa vain kesällä "joka rakosen".


    • Muutamia faktoja

      Olipas hauskaa luettavaa,ensinnäkin jos on ollu ikuisuuden öljyt lootassa on varmasti ne öljy JO huonot voitelemaan,sillä on voitu se lootakin sitten väljistää?
      Väljää ei sitten saakkaan millään öljyillä kuntoon, ja kun sinne öljyt joku vaihtaa niin se pitääkin olla oikeaa kamaa,väärä saattaa rikkoa sen ajan päästä samoin kuin väärät täyttömäärät.
      Jos öljy menee kytkimeen asti on sillon kyllä jo pääakselin stefakin risa ja sekin pitää uusia,näin ainakin takavetoautoissa,etuvetosissa voi olla kaikki mahdollista?
      Ja se että joku öljy on vaihtanu nimeä ja olisi samaa ei aina pidä paikkaansa KOSKA sitä öljyä kehitetään kokoajan vastaamaan uusien autojen vaatimuksia,ei sinne voida kaataa -50 luvun öljyä nykyautoihin mutta ei välttämättä sitä nykyöljyä sinne -50 luvun autoonkaan.
      Jos meinaa vaihtaa loota/peräöljyä on auto oltava ainakin lämpimässä tallissa yhdenyönläpi ja sitten vaihdettava tai helpommin käy kesällä ajonjälkeen,jokatapauksessa AINA jää öljyä sinne minne sitä ollaan vaihtamassa,mulla kuin purkamisella sitä ei koskaan saada kokonaan pois!

    • Sierrailija

      Onko kellään kokemusta seuraavista manuaalivaihteistojen kunnostusaineista:
      RVS-Tecnology /myyjä Fixus-ketju
      Resurs Total/ myyjä Kaasutinexpertti
      Laitoin syksyllä Liqui Moly 75w-90 vaihteistoöljyä Sierraani, ja muutama kuukausi uudella öljyllä paransi vaihteiston toimintaa paljon, mutta haluaisin vielä kokeilla noita kunnostusaineita, jos saisin kokeilleilta tietoa näitten UUSIEN IHMEAINEITTEN vaikutuksista...
      Kun sentään eletään AVARUUSAIKAA; niin ainahan voi toivoa?
      Jatkan Sierrailuani, sillä toimiihan se paremmin kuin minä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1826
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      46
      1608
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1497
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1485
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe