Johdettu ruokarukoiluttaminen ruokalassa tai luokassa??!

Huhhahheijaaa

Hei,millaisia kokemuksia?! Onko luokallasi - ja millä luokalla - ollut opettajan johtamia ruokarukouksia? Joko ruokailuun lähdetäessä luokassa? Tai ruokalan pöydässä? Mitä mieltä?

10

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • urpozap

      Mitä vitun väliä?

      • Kaikki oppilaat eivät ole kristittyjä tai halua rukoilla julkisesti varsin epäkristilliseen tapaan.


      • Miettikää vähän
        icepicked kirjoitti:

        Kaikki oppilaat eivät ole kristittyjä tai halua rukoilla julkisesti varsin epäkristilliseen tapaan.

        Epäkristillinen tapa rukoilla julkisesti ? Joudumme osallistumaan moneen tapahtumaan mistä emme välttämättä pidä.


      • Miettikää vähän kirjoitti:

        Epäkristillinen tapa rukoilla julkisesti ? Joudumme osallistumaan moneen tapahtumaan mistä emme välttämättä pidä.

        Suomen laissa on säädetty, että uskonnon- ja omantunnonvapaus ovat kaikkien oikeuksia. Pakkorukoilutus loukkaa syvästi tätä oikeutta - haluaisitko itse rukoilla vaikkapa viisi kertaa päivässä kumartaen Mekkaan?

        Luuk. 18:9-14
        9 Muutamille, jotka olivat varmoja omasta vanhurskaudestaan ja väheksyivät muita, Jeesus esitti tämän kertomuksen:
        10 "Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani. 11 Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. 12 Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.' 13 Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!'

        14 [i] "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei.* Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan."

        Lue Raamattusi uudelleen.


      • ooce
        icepicked kirjoitti:

        Suomen laissa on säädetty, että uskonnon- ja omantunnonvapaus ovat kaikkien oikeuksia. Pakkorukoilutus loukkaa syvästi tätä oikeutta - haluaisitko itse rukoilla vaikkapa viisi kertaa päivässä kumartaen Mekkaan?

        Luuk. 18:9-14
        9 Muutamille, jotka olivat varmoja omasta vanhurskaudestaan ja väheksyivät muita, Jeesus esitti tämän kertomuksen:
        10 "Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani. 11 Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. 12 Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.' 13 Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!'

        14 [i] "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei.* Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan."

        Lue Raamattusi uudelleen.

        Meillä rukoilutettii luokas koko ala-asteen ajan. Ja itseasiassa, vaikka meän ope sano et se oli yleissivistyksen takia, se oli vaa rauhoitus/hiljennys keino. Eli me saatettii vetää ruokarukous neljäki kertaa jos ei tehty kunnola ja oltu hiljaa. Eipä muuta.

        Se on väärin lasta kohtaan iha vaa senki takii ettei ite asiasta saatu päättää...oltii viel ainut luokka jolle näin tehtii.

        ocetherunq


      • Miettikkää vähän
        ooce kirjoitti:

        Meillä rukoilutettii luokas koko ala-asteen ajan. Ja itseasiassa, vaikka meän ope sano et se oli yleissivistyksen takia, se oli vaa rauhoitus/hiljennys keino. Eli me saatettii vetää ruokarukous neljäki kertaa jos ei tehty kunnola ja oltu hiljaa. Eipä muuta.

        Se on väärin lasta kohtaan iha vaa senki takii ettei ite asiasta saatu päättää...oltii viel ainut luokka jolle näin tehtii.

        ocetherunq

        Vertauksesi oli kyllä kaukaa haettu lapsi ei saa päättää? Jos lapset päättäisivät koulussa olisi välitunti aina. Myös uskonossa tulee käsiteltäväksi ei kristilliset uskonnot. Aivan yleissivistyksen takia niistäkin olisi hyvä jäädä edes se mieleen mitkä uskonnot palvelevat epäjumalia.


      • Miettikkää vähän kirjoitti:

        Vertauksesi oli kyllä kaukaa haettu lapsi ei saa päättää? Jos lapset päättäisivät koulussa olisi välitunti aina. Myös uskonossa tulee käsiteltäväksi ei kristilliset uskonnot. Aivan yleissivistyksen takia niistäkin olisi hyvä jäädä edes se mieleen mitkä uskonnot palvelevat epäjumalia.

        Jaa että oikein epäjumalia! Hindulaiselle oppilaalle Krishna ei ole mikään epäjumala. Älä oleta, että kaikki olisivat kristittyjä. Ateistina koen rukoilutuksen hyvin ahdistavana ja uskonnonvapauttani loukkaavana, ja jos koulussani rukoilutettaisiin oppilaita, ottaisin vapauden muuttaa kaikki "uskon" -verbit kieltomuotoon.


      • Miettikkää vähän
        icepicked kirjoitti:

        Jaa että oikein epäjumalia! Hindulaiselle oppilaalle Krishna ei ole mikään epäjumala. Älä oleta, että kaikki olisivat kristittyjä. Ateistina koen rukoilutuksen hyvin ahdistavana ja uskonnonvapauttani loukkaavana, ja jos koulussani rukoilutettaisiin oppilaita, ottaisin vapauden muuttaa kaikki "uskon" -verbit kieltomuotoon.

        Mitä vanhemmaksi tulet sitä enemmän tulet huomaamaan ahdistusta ja loukkausta elämässäsi. Ei asiat mene aina sen mukaan mitä itse haluaisit olitpa pakana tai ei.


      • Miettikkää vähän kirjoitti:

        Mitä vanhemmaksi tulet sitä enemmän tulet huomaamaan ahdistusta ja loukkausta elämässäsi. Ei asiat mene aina sen mukaan mitä itse haluaisit olitpa pakana tai ei.

        "Perusoikeudet ovat kansalaisen suoja hallintoa vastaan. Demokraattisessa maassa valta on enemmistöllä, ja perusoikeudet suojaavat erityisesti vähemmistöä enemmistön mielivallalta. Suomessa luterilaisilla on enemmistö, joten uskonnonvapaus täällä suojaa erityisesti uskonnottomia ja muiden uskontojen kannattajia" -Mitä on uskonnonvapaus, lyhennetty lainaus.

        En ole pakana vaan ateisti. Olisiko sinusta kiva rukoilla koulussa jotakin mainitsemistasi "epäjumalista?"


    • Lisään Icepickedin siteeraamaan kohtaan mielestäni paremmin sopivan;

      Matteuksen evankeliumi: 6:
      5 Ja kun rukoilette, älkää olko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.
      6 Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.

      (Eli oikeampi tapa rukoilla olisi tosiaan yksinäisyydessä omassa huoneessa)

      Itselläni ei ole ollut kertaakaan ruokarukoilutusta, mutta muistaakseni siskolla oli jossakin paikassa (päiväkodissa tai esikoulussa), sekä vastustan osittain samoista syistä ruokarukoiluttamista ja myös sen takia että se pilaa kirkon mainetta "lasten aivopesijänä" vaikka kyseessä olisikin pelkkä perinne, ei jokainen laske sitä perinteeksi.

      Pidän siis kirkonkin kannalta parempana jos se löysäisi otettaan kouluista eikä pyrkisi tasapainottelemaan konservatiivien uskovaisten ja liberaalien ateistien painiottelun keskellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1658
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe