Kesämökin jätehuolto

Mökki 56

Miten on muissa kunnissa järjestetty mökkien jätehuolto? Taivassalo vaatii 1.1.2015 alkaen että kaikki haja-autusaluella olevat kiinteistöt, siis myös vain osan aikaa käytössä olevat, tekevät jätehuoltosopimuksen jätehuoltorekisteriin merkityn jätteenkuljetusliikkeen kanssa. Monet saarimökit ovat useita kuukausia saavuttamattomissa heikkojen jäitten keskellä. Mutta jäteautot pörrää...
Onks järkee? Onko joku jo valittanut esim. hallino-oikeuteen?

138

5840

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • soutajia ja huopaaji

      No mantereella riittää kun maksaa ekomaksun ja saa sillä käydä viemässä kunnanvarastolle ongelmajätteet ja muitakin sekajätettä samalla.

      Kannattaa jättää turhat pakkaukset jo heti myyjän riesaksi ja saunanpesäkin on keksitty muovit olen kerännyt vietäväksi sekajätteeksi koska ei oikein sykähytä niiden polttaminen vaikka merkinnät antaisi myöten.

      En ole tehnyt mitään sopparia enkä tee yksi maksu riittänee mulle ja kierätys ja kompostointi kunniaan.

      • Ön söpimyksiä

        Kyl käikenläisiä söpimyksiä sää tehdä äinä kyn hälyää


      • Taivassalo

        Lue se aloitus ja yritä ymmärtää lukemasi!


      • Ön kyöppiä

        Myissä kynnissä mökkien jätteet käivetään määhän.


      • ...
        Ön söpimyksiä kirjoitti:

        Kyl käikenläisiä söpimyksiä sää tehdä äinä kyn hälyää

        Vitun pulinateini! Hanki tai osta vaikka itsellesi tyttöystävä... Kehutko kaveripirissäsi trollaavasi suomi24 sivustolla.. Nauravat sinut ulos välittömästi ellei jo ole nauranut! Vitun TUF!!!


      • OLEN LOMPAKOLLASI

        ÄÄNMESTÄ YLIVIHREITÄ..SAAT LISÄÄ EKOVEROJA JA JÄTEMAKSUJA....


      • kurjaa
        Ön kyöppiä kirjoitti:

        Myissä kynnissä mökkien jätteet käivetään määhän.

        Säälittävä oot.*


    • on siinä tosi

      toope minkähän laisen sopimuksen olet nyt tehnyt ja alle kirjoittanut.

      • Älä ole toope

        Arvoisa "on siinä tosi toope". Kuka tässä on jonkun sopimuksen tehnyt? Tosin monissa kunnissa se on edessä kun kunta velvoittaa jätteenkuljetussopimuksen tekemistä.


      • Näinmökillä
        Älä ole toope kirjoitti:

        Arvoisa "on siinä tosi toope". Kuka tässä on jonkun sopimuksen tehnyt? Tosin monissa kunnissa se on edessä kun kunta velvoittaa jätteenkuljetussopimuksen tekemistä.

        Jos vielä saa tarkentaa, niin kaikki kunnat vaativat jätteenkuljetussopimuksen tekemistä, sillä jätelain mukaan kaikkien asuinkiinteistöjen tulee liittyä järjestettyyn jätteenkuljetukseen. Ja vielä lisätietona, näin on vaadittu jo vähintään vuosikymmen.

        Se vaihtelee käytäntö vaihtelee, että kilpailuttaako kiinteistönhaltija itse jätteenkuljettajan vai kunta.

        Tätä jätelain täyttymistä liittymisen vaatimusta seurataan kuntatasolla.


      • Jätteet hoituu.
        Näinmökillä kirjoitti:

        Jos vielä saa tarkentaa, niin kaikki kunnat vaativat jätteenkuljetussopimuksen tekemistä, sillä jätelain mukaan kaikkien asuinkiinteistöjen tulee liittyä järjestettyyn jätteenkuljetukseen. Ja vielä lisätietona, näin on vaadittu jo vähintään vuosikymmen.

        Se vaihtelee käytäntö vaihtelee, että kilpailuttaako kiinteistönhaltija itse jätteenkuljettajan vai kunta.

        Tätä jätelain täyttymistä liittymisen vaatimusta seurataan kuntatasolla.

        Puhut soopaa. Mitkä kaikki kunnat vaativat jätteenkuljetussopimuksen tekemistä? Eihän se ole kriminalisoitu joten ei ole pakollinen kunhan itse huolehtii jätteistä asianmukaisella tavalla, lajittelu ja poiskuljettaminen, kuka minnekin vie jätteiden lajittelupisteisiin ja kaatopaikoille.
        Meillä on vapaa-ajan paikka, entinen vakituinen asuinkiinteistö, nykyinen loma-asunto siis. Kertaakaan ei ole vaadittu mitään kyseisiä sopimuksia. Maksamme jätemaksua muutama kymmenen euroa per vuosi ja viemme ja lajittelemme jätteet kunnalliseen keräyspisteeseen. Se on nimenomaan loma-asujille, ei vakkareille.
        Isommat kamat jos syntyy, huonekalut, jääkaapit, metalliromut yms toimitamme toisaalle.


      • --?--
        Jätteet hoituu. kirjoitti:

        Puhut soopaa. Mitkä kaikki kunnat vaativat jätteenkuljetussopimuksen tekemistä? Eihän se ole kriminalisoitu joten ei ole pakollinen kunhan itse huolehtii jätteistä asianmukaisella tavalla, lajittelu ja poiskuljettaminen, kuka minnekin vie jätteiden lajittelupisteisiin ja kaatopaikoille.
        Meillä on vapaa-ajan paikka, entinen vakituinen asuinkiinteistö, nykyinen loma-asunto siis. Kertaakaan ei ole vaadittu mitään kyseisiä sopimuksia. Maksamme jätemaksua muutama kymmenen euroa per vuosi ja viemme ja lajittelemme jätteet kunnalliseen keräyspisteeseen. Se on nimenomaan loma-asujille, ei vakkareille.
        Isommat kamat jos syntyy, huonekalut, jääkaapit, metalliromut yms toimitamme toisaalle.

        Kuka kustantaa sen lajittelupisteen ylläpidon?


      • Jätehuolto kuntoon

      • Näinmökillä
        Jätteet hoituu. kirjoitti:

        Puhut soopaa. Mitkä kaikki kunnat vaativat jätteenkuljetussopimuksen tekemistä? Eihän se ole kriminalisoitu joten ei ole pakollinen kunhan itse huolehtii jätteistä asianmukaisella tavalla, lajittelu ja poiskuljettaminen, kuka minnekin vie jätteiden lajittelupisteisiin ja kaatopaikoille.
        Meillä on vapaa-ajan paikka, entinen vakituinen asuinkiinteistö, nykyinen loma-asunto siis. Kertaakaan ei ole vaadittu mitään kyseisiä sopimuksia. Maksamme jätemaksua muutama kymmenen euroa per vuosi ja viemme ja lajittelemme jätteet kunnalliseen keräyspisteeseen. Se on nimenomaan loma-asujille, ei vakkareille.
        Isommat kamat jos syntyy, huonekalut, jääkaapit, metalliromut yms toimitamme toisaalle.

        Kaikki kunnat vaativat jätteenkuljetussopimuksen tekemistä, koska vaatimus tulee lainsäädännöstä. Lain täyttymistä valvovat kunnan ympäristönsuojelun puoli, tai useimmiten seuranta on 'ulkoistettu' kunnan omistamalle jätelaitokselle.

        Ja lainrikkomisesta ei välttämättä ole suoraan mitään rangaistusta sanottu. Mutta mikäli valvova viranomainen huomaa, ettette ole järjestetyn jätteenkuljetuksen piirissä, velvoittaa viranomainen teidät tällaiseen liittymään.

        Mikäli kunnassa on kiinteistönhaltijan kilpailuttama jätteenkuljetus, vaatii viranomainen teidät tekemään sopimus jätteenkuljetuksesta todennäköisesti hallintopakkokeinoja käyttäen.
        Mikäli kunnassa on kunnan järjestemä jätteenkuljetus, liittää se teidät osaksi tätä järjestelmää ja jätteentyhjennykset alkavat. Ja nämä laskut ovat suoraan ulosottokelpoisia.

        Se, mitä et ehkä ole ymmärtänyt tästä järjestelmästä, että mikäli olette oikeutettuja käyttämään kunnallista lajittelupistettä, olette osana järjestettyä jätteenkuljetusta (sillä tämän yhteispisteen tyhjennyksen hoitaa ammattimainen jätteenkuljetteja, ja teillä on oikeus tätä palvelua käyttää). Tämän takia et tarvitse omaa sopimusta jätteenkuljetuksesta, koska tämä sopimus on jo tehty teidän puolestanne, ja olette osana tätä järjestelmää. Ja tästä käyttöoikeudesta on myös valvovalla viranomaisella tieto (todennäköisesti jätelaitoksen puolelta tieto siirtynyt viranomaisrekisteriin).

        Ja en kyllä puhu soopaa =)


      • Dyyk Kari
        Näinmökillä kirjoitti:

        Kaikki kunnat vaativat jätteenkuljetussopimuksen tekemistä, koska vaatimus tulee lainsäädännöstä. Lain täyttymistä valvovat kunnan ympäristönsuojelun puoli, tai useimmiten seuranta on 'ulkoistettu' kunnan omistamalle jätelaitokselle.

        Ja lainrikkomisesta ei välttämättä ole suoraan mitään rangaistusta sanottu. Mutta mikäli valvova viranomainen huomaa, ettette ole järjestetyn jätteenkuljetuksen piirissä, velvoittaa viranomainen teidät tällaiseen liittymään.

        Mikäli kunnassa on kiinteistönhaltijan kilpailuttama jätteenkuljetus, vaatii viranomainen teidät tekemään sopimus jätteenkuljetuksesta todennäköisesti hallintopakkokeinoja käyttäen.
        Mikäli kunnassa on kunnan järjestemä jätteenkuljetus, liittää se teidät osaksi tätä järjestelmää ja jätteentyhjennykset alkavat. Ja nämä laskut ovat suoraan ulosottokelpoisia.

        Se, mitä et ehkä ole ymmärtänyt tästä järjestelmästä, että mikäli olette oikeutettuja käyttämään kunnallista lajittelupistettä, olette osana järjestettyä jätteenkuljetusta (sillä tämän yhteispisteen tyhjennyksen hoitaa ammattimainen jätteenkuljetteja, ja teillä on oikeus tätä palvelua käyttää). Tämän takia et tarvitse omaa sopimusta jätteenkuljetuksesta, koska tämä sopimus on jo tehty teidän puolestanne, ja olette osana tätä järjestelmää. Ja tästä käyttöoikeudesta on myös valvovalla viranomaisella tieto (todennäköisesti jätelaitoksen puolelta tieto siirtynyt viranomaisrekisteriin).

        Ja en kyllä puhu soopaa =)

        Jep. "Näinmökillä"..puhut asiaa. Näissä jätehuoltoon liittyvissä asioissa tahdotaan vaan ampua ensin ja kysyä sitten. Ei viitsitä ottaa selvää lainsäädännöstä (siis TÄMÄN PÄIVÄN jätelainsäädännöstä) ja mitä kunnat ja niiden omistamat jätelaitosyhtiöt sekä pakkauksia, paperia, sähkölaitteita ym. tuottajavastuun alaista jätettä tuottavat tuottajayhteisöt on velvoitettu tekemään jätteille lakien mukaan. Jotkut haahuilee vielä 1980 luvulla. Ja yks asia vielä: Jätteen kuljettava yritys on useasti eri yritys kuin jätteiden käsittelystä vastaava kunnan tai kuntien yhteisesti omistama jätehuoltolaitos!


      • Jätteet hoituu. kirjoitti:

        Puhut soopaa. Mitkä kaikki kunnat vaativat jätteenkuljetussopimuksen tekemistä? Eihän se ole kriminalisoitu joten ei ole pakollinen kunhan itse huolehtii jätteistä asianmukaisella tavalla, lajittelu ja poiskuljettaminen, kuka minnekin vie jätteiden lajittelupisteisiin ja kaatopaikoille.
        Meillä on vapaa-ajan paikka, entinen vakituinen asuinkiinteistö, nykyinen loma-asunto siis. Kertaakaan ei ole vaadittu mitään kyseisiä sopimuksia. Maksamme jätemaksua muutama kymmenen euroa per vuosi ja viemme ja lajittelemme jätteet kunnalliseen keräyspisteeseen. Se on nimenomaan loma-asujille, ei vakkareille.
        Isommat kamat jos syntyy, huonekalut, jääkaapit, metalliromut yms toimitamme toisaalle.

        Kirjoitit:

        "Maksamme jätemaksua muutama kymmenen euroa per vuosi ja viemme ja lajittelemme jätteet kunnalliseen keräyspisteeseen. Se on nimenomaan loma-asujille, ei vakkareille.Isommat kamat jos syntyy, huonekalut, jääkaapit, metalliromut yms toimitamme toisaalle."

        Näin mekin toimimme. Tuossa alla kysytään sinulta jo "LAJITTELUPISTEESTÄ", vaikka kirjoitit "KERÄYSPISTEESTÄ".
        Meillä on kesäasukkailla omat sekajäteroskikset (sekajätesäiliöt), jotka jätefirma tyhjentää kesällä 2 vk:n välein, talvella harvemmin, muistaakseni kerran kuussa.
        MONTA VUOTTA paikallaan seisoneet SEKAJÄTESÄILIÖT omistaa paikallinen tielautakunta. Myös sekajätesäiliöiden tyhjennyssopimus jätteiden huoltofirman kanssa on paikallisen tielautakunnan nimissä, joka kerää vuosittaiset jätemaksut kesä-/loma-asukkailta.

        Metalli-, pahvi-, lasi- ja sanomalehtijätteet toimitamme kauempana olevaan lajittelupisteeseen. Biojätteensä me ja naapurimme hävitämme omissa pihakomposteissamme.


      • nettomaksaja
        Jätteet hoituu. kirjoitti:

        Puhut soopaa. Mitkä kaikki kunnat vaativat jätteenkuljetussopimuksen tekemistä? Eihän se ole kriminalisoitu joten ei ole pakollinen kunhan itse huolehtii jätteistä asianmukaisella tavalla, lajittelu ja poiskuljettaminen, kuka minnekin vie jätteiden lajittelupisteisiin ja kaatopaikoille.
        Meillä on vapaa-ajan paikka, entinen vakituinen asuinkiinteistö, nykyinen loma-asunto siis. Kertaakaan ei ole vaadittu mitään kyseisiä sopimuksia. Maksamme jätemaksua muutama kymmenen euroa per vuosi ja viemme ja lajittelemme jätteet kunnalliseen keräyspisteeseen. Se on nimenomaan loma-asujille, ei vakkareille.
        Isommat kamat jos syntyy, huonekalut, jääkaapit, metalliromut yms toimitamme toisaalle.

        Meillä pääkaupunkiseudulla
        naapureiden isojen ok-talojen omistajat kuskaavat risut ym. biojätteet lähimetsikköön.
        Lehdet, pahvit ja isot rojut tuodaan meidän vuokrarivarin avoimiin roskiksiin.

        Näin porvareiden ei tarvitse maksaa ylimääräisiä jätehuoltomaksuja, me tosin maksetaan ne jatkuvasti nousevina vuokrina, mutta eihän se heitä häiritse.

        Mutta tärkeintä, ettei alueen arvo laske!


      • Lukitus
        nettomaksaja kirjoitti:

        Meillä pääkaupunkiseudulla
        naapureiden isojen ok-talojen omistajat kuskaavat risut ym. biojätteet lähimetsikköön.
        Lehdet, pahvit ja isot rojut tuodaan meidän vuokrarivarin avoimiin roskiksiin.

        Näin porvareiden ei tarvitse maksaa ylimääräisiä jätehuoltomaksuja, me tosin maksetaan ne jatkuvasti nousevina vuokrina, mutta eihän se heitä häiritse.

        Mutta tärkeintä, ettei alueen arvo laske!

        Vaatikaa vuokranantajaa laittamaan jäteastiat lukkojen taakse. Loppuu se porvareiden siipeily. Monessa taloyhtiössä jäteastiat ovat lukitussa katoksessa.


    • et se siitä

      Meillä on 240L muovipömpeli, ja joku auto sen käy tyhjäämässä, meidän ei tarvi muuta tehdä kun maksella laskuja, todella hyvä ja helppo palvelu.

    • helppoa on

      Meidän mökillä on erityinen paikka jonne roskat viedään ja sallittu aika on 1.5.-30.09. Maksaa 30 euroa ja talvella vien sitten kotiin. Ei mökillä edes tule paljon roskia ja tietenkin riippuu paljonko on porukkaa. 2 aikuisella tulee jätesäkki kuukaudessa ja paljon voi polttaa.

      • MökinMaija

        Meillä roskat viedään kaupungin ylläpitämään kierrätyspisteeseen, noin 4 km:n päähän mökistä, maantien varteen. Lasku tästä hommasta joka syksy noin 80 euroa (mikä on mielestäni älyttömän paljon roskien määrään nähden).
        Kukaan ei tähän järjestelyyn pakottanut, halusin itselleni "laillisen" keinon päästä roskista eroon. Kunnalta ei ole tullut mitään viestiä ko. asiaan liittyen.


      • Turhat valittajat
        MökinMaija kirjoitti:

        Meillä roskat viedään kaupungin ylläpitämään kierrätyspisteeseen, noin 4 km:n päähän mökistä, maantien varteen. Lasku tästä hommasta joka syksy noin 80 euroa (mikä on mielestäni älyttömän paljon roskien määrään nähden).
        Kukaan ei tähän järjestelyyn pakottanut, halusin itselleni "laillisen" keinon päästä roskista eroon. Kunnalta ei ole tullut mitään viestiä ko. asiaan liittyen.

        Tuo " mökin Maijan " 80 euroa saattaa tuntua korkealta, mutta sihen hintaan sitten saa viedä vaikka koko kesän roskat. Silloin hinta muuttuukin jo hyvin kohtuulliseksi. Sitä paitsi 80 eurolla ei juuri nykyisin paljoa tehdä, kun yrittäjän on saatava liki tuo summa tunnissa. Olen ehdttomasti sitä mieltä, että, jos on varaa pitää kesämökkiä, niin on varaa maksaa myös jätehuoltomaksut. Eli se maksaa, joka kuluttaa. siinä on menty paljon eteenpäin ettei enää maksateta sellaisia ihmisiä, jotka eivät mitään palveluja käytä. Tiemaksuistakin monet pihit yrittävät eroon ja haluavat ratsastaa toisten siivellä. tälalisia vapaamatkustajia ei voi kukaan hyväksyä! Eri asia on kunnalliset terveysåalvelut, ne tulee turvata kaikille. Itsellänikin on kesämökki ja siellä jätehuoltopalvelu, joka maksaa noin 100 euroa / vuosi, kun olemme sopineet jätefirman kanssa tyhjennykset vain toukokuusta marraskuuhun. En ole kertaakaan valittanut maksun suuruutta, koska ajattelen juuri niin, että, jos minulla on varaa pitää parin sadan tuhannen kesämökkiä, niin minulla on varaa maksaa jätemaksuni!
        Samoin, jos minulla on vara omistaa omakotitalo, niin minulla pitää olla varaa maksaa sen jätehuoltokin. Menkööt sellaiset vuokralle tai kerros- tai rivitaloihin, jotka haluavat päästä halvemmalla. Ja- on niissäkin jätemaksut!


      • jep jpe
        Turhat valittajat kirjoitti:

        Tuo " mökin Maijan " 80 euroa saattaa tuntua korkealta, mutta sihen hintaan sitten saa viedä vaikka koko kesän roskat. Silloin hinta muuttuukin jo hyvin kohtuulliseksi. Sitä paitsi 80 eurolla ei juuri nykyisin paljoa tehdä, kun yrittäjän on saatava liki tuo summa tunnissa. Olen ehdttomasti sitä mieltä, että, jos on varaa pitää kesämökkiä, niin on varaa maksaa myös jätehuoltomaksut. Eli se maksaa, joka kuluttaa. siinä on menty paljon eteenpäin ettei enää maksateta sellaisia ihmisiä, jotka eivät mitään palveluja käytä. Tiemaksuistakin monet pihit yrittävät eroon ja haluavat ratsastaa toisten siivellä. tälalisia vapaamatkustajia ei voi kukaan hyväksyä! Eri asia on kunnalliset terveysåalvelut, ne tulee turvata kaikille. Itsellänikin on kesämökki ja siellä jätehuoltopalvelu, joka maksaa noin 100 euroa / vuosi, kun olemme sopineet jätefirman kanssa tyhjennykset vain toukokuusta marraskuuhun. En ole kertaakaan valittanut maksun suuruutta, koska ajattelen juuri niin, että, jos minulla on varaa pitää parin sadan tuhannen kesämökkiä, niin minulla on varaa maksaa jätemaksuni!
        Samoin, jos minulla on vara omistaa omakotitalo, niin minulla pitää olla varaa maksaa sen jätehuoltokin. Menkööt sellaiset vuokralle tai kerros- tai rivitaloihin, jotka haluavat päästä halvemmalla. Ja- on niissäkin jätemaksut!

        Katsotaan, kun jäätä työttömäksi ja joudut pärjämään 500€/kk työttömyysrahalla.


      • ylitöitäkin vielä
        jep jpe kirjoitti:

        Katsotaan, kun jäätä työttömäksi ja joudut pärjämään 500€/kk työttömyysrahalla.

        Siinä tapauksessa voi myydä mökin ja muuttaa paikkakunnalle tai valtioon jossa töitä riittäa -kele,


      • Turhat valittajat
        jep jpe kirjoitti:

        Katsotaan, kun jäätä työttömäksi ja joudut pärjämään 500€/kk työttömyysrahalla.

        " jep jpe " :lle sen verran, että on täysin oma vika, jos jää 500 euron peruspäivärahalle, silloin on jääneet liiton maksut maksamatta ! Minun ammatissani ei ole vaaraa jäädä työttömäksi, kun on koko ajan uudetkin työntekijät hakusessa. Huippuammattilaisille on aina töitä :) Ja sitäpaitsi: olen maksanut aika paljon ja pitkään omaeläkettä ja aion jäädä kunnon eläkkeelle jo hyvissä ajoin enne normaalia eläkeikää.
        En oikein ymmärrä sitäkään, että laitetaan viimeisetkin rahat likoon ja ostetaan kesämökki ja sitten tuskaillaan joidenkin jätemaksujen kanssa. Järki käteen siinäkin asiassa, samoin kuin siinäkin, että ostetaan omakotitalo tai osake pienellä omarahoitusosuudella!
        Moni tekee elämässään niin paljon virheitä oman taloutensa kanssa, että pysyy lopun ikäänsä pers'aukisena. Edellinen ei nyt varsinaisesti liity alkuperäiseen kysymykseen, mutta liippaa aika läheltä kuitenkin.
        Niillä kerroilla, kun olen täällä Suomi24 keskusteluissa käynyt, niin tuntuu vähän siltä, että tänne ovat kerääntyneet kaikki yhteiskunnan väliinputoajat ja luuserit.... Hoitakaa asianne nuoresta pitäen niin, että ei tarvitse aikuisina koko ajan ruikuttaa jostain pikku maksuista!


      • 7+11
        Turhat valittajat kirjoitti:

        " jep jpe " :lle sen verran, että on täysin oma vika, jos jää 500 euron peruspäivärahalle, silloin on jääneet liiton maksut maksamatta ! Minun ammatissani ei ole vaaraa jäädä työttömäksi, kun on koko ajan uudetkin työntekijät hakusessa. Huippuammattilaisille on aina töitä :) Ja sitäpaitsi: olen maksanut aika paljon ja pitkään omaeläkettä ja aion jäädä kunnon eläkkeelle jo hyvissä ajoin enne normaalia eläkeikää.
        En oikein ymmärrä sitäkään, että laitetaan viimeisetkin rahat likoon ja ostetaan kesämökki ja sitten tuskaillaan joidenkin jätemaksujen kanssa. Järki käteen siinäkin asiassa, samoin kuin siinäkin, että ostetaan omakotitalo tai osake pienellä omarahoitusosuudella!
        Moni tekee elämässään niin paljon virheitä oman taloutensa kanssa, että pysyy lopun ikäänsä pers'aukisena. Edellinen ei nyt varsinaisesti liity alkuperäiseen kysymykseen, mutta liippaa aika läheltä kuitenkin.
        Niillä kerroilla, kun olen täällä Suomi24 keskusteluissa käynyt, niin tuntuu vähän siltä, että tänne ovat kerääntyneet kaikki yhteiskunnan väliinputoajat ja luuserit.... Hoitakaa asianne nuoresta pitäen niin, että ei tarvitse aikuisina koko ajan ruikuttaa jostain pikku maksuista!

        No sepä hienoa että SINULLA sattuvat asiat olemaan niin hyvin. Kaikilla eivät työssäoloajat riitä ansiosidonnaisen saamiseen - pätkätyöläisenä joka saa noin kerran vuodessa kolmen kuukauden keikan jää monesti uupumaan muutama viikko siitä vaaditusta määrästä. 520 euron työmarkkinatuella mennään, ja toivotaan että jostain lohkeaisi vielä tämän vuoden puolella edes kuukauden työ, jotta saisi sitten vähän aikaa sitä ansiosidonnaista.

        Oletko myös tietoinen siitä, että kaikki eivät osta mökkejä, vaan niitä saattaa päätyä perintöjen kautta ihmisille? Itselleni kävi ainoana perillisenä juuri näin ikävästi - mökki on vielä epäseksikkäällä paikkakunnalla, ilman järvenrantatonttia eli myyminenkään ei onnistu.


      • Älä sotke liittoa...
        Turhat valittajat kirjoitti:

        " jep jpe " :lle sen verran, että on täysin oma vika, jos jää 500 euron peruspäivärahalle, silloin on jääneet liiton maksut maksamatta ! Minun ammatissani ei ole vaaraa jäädä työttömäksi, kun on koko ajan uudetkin työntekijät hakusessa. Huippuammattilaisille on aina töitä :) Ja sitäpaitsi: olen maksanut aika paljon ja pitkään omaeläkettä ja aion jäädä kunnon eläkkeelle jo hyvissä ajoin enne normaalia eläkeikää.
        En oikein ymmärrä sitäkään, että laitetaan viimeisetkin rahat likoon ja ostetaan kesämökki ja sitten tuskaillaan joidenkin jätemaksujen kanssa. Järki käteen siinäkin asiassa, samoin kuin siinäkin, että ostetaan omakotitalo tai osake pienellä omarahoitusosuudella!
        Moni tekee elämässään niin paljon virheitä oman taloutensa kanssa, että pysyy lopun ikäänsä pers'aukisena. Edellinen ei nyt varsinaisesti liity alkuperäiseen kysymykseen, mutta liippaa aika läheltä kuitenkin.
        Niillä kerroilla, kun olen täällä Suomi24 keskusteluissa käynyt, niin tuntuu vähän siltä, että tänne ovat kerääntyneet kaikki yhteiskunnan väliinputoajat ja luuserit.... Hoitakaa asianne nuoresta pitäen niin, että ei tarvitse aikuisina koko ajan ruikuttaa jostain pikku maksuista!

        Liiton maksuilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, ainoastaan työttömyyskassan maksuilla. Ja voit liittyä myös liiton työttömyyskassaan, siis pelkästään siihen kassaan, maksamalla vain sen työttömyyskassaosuuden. Tuon faktan useimmat liiton pellet vaan unohtavat kertoa ja usein jopa valehtelevat kysyttäessä että ei muka olisi mahdollista.

        Älä sotke liittoa asiaan johon se ei liity millään tavalla.


      • kompostin omistaja
        Turhat valittajat kirjoitti:

        Tuo " mökin Maijan " 80 euroa saattaa tuntua korkealta, mutta sihen hintaan sitten saa viedä vaikka koko kesän roskat. Silloin hinta muuttuukin jo hyvin kohtuulliseksi. Sitä paitsi 80 eurolla ei juuri nykyisin paljoa tehdä, kun yrittäjän on saatava liki tuo summa tunnissa. Olen ehdttomasti sitä mieltä, että, jos on varaa pitää kesämökkiä, niin on varaa maksaa myös jätehuoltomaksut. Eli se maksaa, joka kuluttaa. siinä on menty paljon eteenpäin ettei enää maksateta sellaisia ihmisiä, jotka eivät mitään palveluja käytä. Tiemaksuistakin monet pihit yrittävät eroon ja haluavat ratsastaa toisten siivellä. tälalisia vapaamatkustajia ei voi kukaan hyväksyä! Eri asia on kunnalliset terveysåalvelut, ne tulee turvata kaikille. Itsellänikin on kesämökki ja siellä jätehuoltopalvelu, joka maksaa noin 100 euroa / vuosi, kun olemme sopineet jätefirman kanssa tyhjennykset vain toukokuusta marraskuuhun. En ole kertaakaan valittanut maksun suuruutta, koska ajattelen juuri niin, että, jos minulla on varaa pitää parin sadan tuhannen kesämökkiä, niin minulla on varaa maksaa jätemaksuni!
        Samoin, jos minulla on vara omistaa omakotitalo, niin minulla pitää olla varaa maksaa sen jätehuoltokin. Menkööt sellaiset vuokralle tai kerros- tai rivitaloihin, jotka haluavat päästä halvemmalla. Ja- on niissäkin jätemaksut!

        Hienosti kirjoitettu, olet oikeassa !


      • Turhat valittajat kirjoitti:

        Tuo " mökin Maijan " 80 euroa saattaa tuntua korkealta, mutta sihen hintaan sitten saa viedä vaikka koko kesän roskat. Silloin hinta muuttuukin jo hyvin kohtuulliseksi. Sitä paitsi 80 eurolla ei juuri nykyisin paljoa tehdä, kun yrittäjän on saatava liki tuo summa tunnissa. Olen ehdttomasti sitä mieltä, että, jos on varaa pitää kesämökkiä, niin on varaa maksaa myös jätehuoltomaksut. Eli se maksaa, joka kuluttaa. siinä on menty paljon eteenpäin ettei enää maksateta sellaisia ihmisiä, jotka eivät mitään palveluja käytä. Tiemaksuistakin monet pihit yrittävät eroon ja haluavat ratsastaa toisten siivellä. tälalisia vapaamatkustajia ei voi kukaan hyväksyä! Eri asia on kunnalliset terveysåalvelut, ne tulee turvata kaikille. Itsellänikin on kesämökki ja siellä jätehuoltopalvelu, joka maksaa noin 100 euroa / vuosi, kun olemme sopineet jätefirman kanssa tyhjennykset vain toukokuusta marraskuuhun. En ole kertaakaan valittanut maksun suuruutta, koska ajattelen juuri niin, että, jos minulla on varaa pitää parin sadan tuhannen kesämökkiä, niin minulla on varaa maksaa jätemaksuni!
        Samoin, jos minulla on vara omistaa omakotitalo, niin minulla pitää olla varaa maksaa sen jätehuoltokin. Menkööt sellaiset vuokralle tai kerros- tai rivitaloihin, jotka haluavat päästä halvemmalla. Ja- on niissäkin jätemaksut!

        On se jotenkin surkuhupaisaa kun joutuu maksamaan 63€/vuosi kun vie 2 muovikassillista kesän aikana kertyneitä roskia keräyspisteeseen.


    • 7+1

      Me maksetaan joku summa Pirkanmaan jätehuollolle, ja meillä on sellaiset yhteisroskikset. Summaa en nyt muista.

    • roskaroope

      Jyväskylän kaupungin alueella (se on muuten aika iso) maksan toukokuun puolivälistä syyskuun puoliväliin noin yhdeksästä tyhjennyskerrasta( eli yhdeksästä säkillisestä yhteensä viitisenkymppiä.

      VAihtoehtona on viedä ne jäteasemalle noin 45 km päähän.

      • Korpilahdella ei ole mitään vaihtoehtoa. Astia tien viereen ja maksat.


      • jep jep
        xsarat kirjoitti:

        Korpilahdella ei ole mitään vaihtoehtoa. Astia tien viereen ja maksat.

        Onko se joku TV-lupa tapainen maksu, että pitää maksaa vaikkei telkkaria katsoaisikaan?


      • FRS-x.
        jep jep kirjoitti:

        Onko se joku TV-lupa tapainen maksu, että pitää maksaa vaikkei telkkaria katsoaisikaan?

        ON, ainakin Forssan seudulla. Sekajäteastiat, jotka kunnat maksaisivat, on poistettu. Jokaisen kiinteistön tulee tehdä jätteenkuljettajan kanssa sopimus yksin tai sitten ns. kimpassa muiden mökkiläisten kanssa (lähimökit).
        Jos ei tee mitään sopimusta, saa viedä tietyn määrän jätesäkkejä itse kaatopaikalle. Tämä maksu on jotain 50-100 €, eli selvästi korkeampi kuin jokin yhteinen 600 l roskis yhdessä esim. 6 muun mökkinaapurin kanssa. Tällöin kannattaa liittyä yhteen samanlaisten mökkinaapureiden kanssa, eli sellaisten, jotka eivät mökkeile ympärivuotisesti. Tyhjennys 1 krt/kk riittää, esim. kesäkuu-syysku (tai lokakuu) = 4-5 tyhjennyskertaa. Maksu riippuu varmaan siitä, miten kaukana on kaatopaikka, johon roska-auto vie sekajätteet. Kierrätettävästä jätteestä menee pienempi maksu. Niissä kunnilla on omat keräyspisteet. Maksu on aika pieni/vuosi. Esim. pahvit, lasiitavara, sanomalehdet jen.


      • Tämä nyt yleistyy
        FRS-x. kirjoitti:

        ON, ainakin Forssan seudulla. Sekajäteastiat, jotka kunnat maksaisivat, on poistettu. Jokaisen kiinteistön tulee tehdä jätteenkuljettajan kanssa sopimus yksin tai sitten ns. kimpassa muiden mökkiläisten kanssa (lähimökit).
        Jos ei tee mitään sopimusta, saa viedä tietyn määrän jätesäkkejä itse kaatopaikalle. Tämä maksu on jotain 50-100 €, eli selvästi korkeampi kuin jokin yhteinen 600 l roskis yhdessä esim. 6 muun mökkinaapurin kanssa. Tällöin kannattaa liittyä yhteen samanlaisten mökkinaapureiden kanssa, eli sellaisten, jotka eivät mökkeile ympärivuotisesti. Tyhjennys 1 krt/kk riittää, esim. kesäkuu-syysku (tai lokakuu) = 4-5 tyhjennyskertaa. Maksu riippuu varmaan siitä, miten kaukana on kaatopaikka, johon roska-auto vie sekajätteet. Kierrätettävästä jätteestä menee pienempi maksu. Niissä kunnilla on omat keräyspisteet. Maksu on aika pieni/vuosi. Esim. pahvit, lasiitavara, sanomalehdet jen.

        Meillä poistuu kunnan keruupisteet vuoden lopussa. Oli toimiva systeemi, kotimatkalla sai heittää pussukat keräykseen. Jatkossa sitten kuljetusliikkeiden paska-autot hinkkaa pitkin pitäjän mökkiteitä muutaman roskapussin perässä. Tosi ekologista.


      • Etelä-suomessa.
        Tämä nyt yleistyy kirjoitti:

        Meillä poistuu kunnan keruupisteet vuoden lopussa. Oli toimiva systeemi, kotimatkalla sai heittää pussukat keräykseen. Jatkossa sitten kuljetusliikkeiden paska-autot hinkkaa pitkin pitäjän mökkiteitä muutaman roskapussin perässä. Tosi ekologista.

        Hommatkaa yhdessä muiden osavuosimökkiläisten kanssa sopimus yksityisen jätteenkuljettajan kanssa. Maksu riippuu varmaan kuljetusmatkan pituudesta kaatopaikalle. Meillä oli viime vuonna 5 tyhjennyskertää 1 kk välein kesäkuu-lokakuu, 5 mökin kimppa, 600 l yhteisastia sekajätteille. Maksu oli n. 18 € koko tuolta kesäkaudelta / mökkikiinteistö.
        Vakituinen asukas ei oikein sovi kimppaan, koska siltä tulee sekajätettä ympäri vuoden.


    • mmmmmiesss

      Sen voi tehdä niinkin meilläpäin, että tyhjennys on 4 viikon välein, taitaa riittää kesälle neljä tyhjennyskertaa. Meillä on viidellä naapuruksella 600 litran yhteisroskis, joka tänä vuonna tyhjennettiin viimeisen eli neljännen kerran 15.9.
      Lasku on ollut yhteensä vajaa 100 €, eli n. 19 € / kiinteistö / kesäaika.
      Talvelle ei tarvitse ottaa jätekuljetusta, koska aika vähän kukaan on sähköttömillä mökeillään kylmään aikaan. Kukaan ei ole ympärivuotisesti esim. eläkeläisenä.
      Nämä kai polttavat osan roskistaan ja osan vievät vakituisen asuntonsa roskikseen, mikä tietenkään ei ole kaatopaikkayhtiön mielestä jätelain mukaista. Nehan haluavat rahaa mahdollisimman paljo, ihan veroluoteisesti siis, koska tuntuu olevan niin, että joka ainoalla kiinteistöllä jossa on rakennus, pitää olla jätesopimus. Ellei ole, lähettävät jonkun pakkolaskun, 50 € - 100 euroon olen kuullut puhuttavan.
      Osalla asukkaista on pieniä, jopa 120 l (tai 240 l) roskiksia ja niihin sekajätesopimus jätteenkuljetusfirmojen kanssa. Meidän kunnassamme on ainakin viisi roskienkuljetusfirmaa, joista sopii valita.
      ns. ekojätemaksu tulee vielä erikseen kunnalta. Se on kai ollut jotain toistakymppiä kesämökkiläiseltä / vuosi. Itse en ole laskua nähnyt, sillä sisareni on hoitanut sen (vanhempien kuolinpesän puolesta).

    • Tyhmältä kuulostaa

      Melko kohtuuttoman tuntuinen vaatimus tuo Taivassalon juttu. Tosiaan mökkikausi on n. 6kk, vaikka pihaan pääsisi autollakin. Saaret ovat toki vielä oma lukunsa. Kannattanee kysellä tai jopa valittaa.

      • Anneli Jätemäki

        Ei noista valittaminen taida auttaa. Se "vanha" mallihan on että maksat kunnalle jätehuoltomaksua, käytät tai et, ja sillä saat luvan viedä jätteet kunnan ylläpitämään jätepisteeseen. Maksu on suoraan ulosottokelpoinen. Meillä onneksi kunnan piste on ohikulkumatkalla, joillekin se on toisella puolen pitäjää. Mutta silti maksat.


      • Että sikäli
        Anneli Jätemäki kirjoitti:

        Ei noista valittaminen taida auttaa. Se "vanha" mallihan on että maksat kunnalle jätehuoltomaksua, käytät tai et, ja sillä saat luvan viedä jätteet kunnan ylläpitämään jätepisteeseen. Maksu on suoraan ulosottokelpoinen. Meillä onneksi kunnan piste on ohikulkumatkalla, joillekin se on toisella puolen pitäjää. Mutta silti maksat.

        Arvon Anneli. Kahta systeemiä on käytössä. Keskustelun avaajan tapauksesa kunta vaatii hankkimaan jätehuollon alan yrittäjältä. Siinä nyt kuitenkin iso ero kunnan tarjoamaan palveluun nähden.


      • koskaolutonkustavis

        Kyllä ne ihmiset ovat itse pilannut jätejärjestelmän Taivassalossa. Taivassalossa on erillisiä jätepisteitä, johon voi laittaa eri astioihin rautaromut, sekajätteet,paperijätteet ja pienet ongelmajätteet. Näitä ei käytetä oikein ja astiat täytyy täytyttyään lajitella vielä erikseen loppusijoituspaikalla. Tämä kustannus tulee suoraan kunnan maksettavaksi.
        Parhaiten on jäänyt mieleen Taivassalon jätepisteellä ollut vaihtolava joka on tarkoitettu ainoastaan metallijätteille. Jouduin hieraisemaan silmiäni, kun joku järjenjättiläinen oli kerännyt kaisloja mustiin jätesäkkeihin ja täyttänyt vaihtolavan ko.jätesäkeillä. Säkit oli asennettu siististi lavalle ja niitä oli kymmeniä..
        Nämä maksut sitten tulevat kaikkien maksettaviksi, kun nämä kaupunkilaiset eivät osaa käyttää kunnan palveluja oikein.
        Toinen pointti Taivassalon tapauksessa on, että ulkopaikkakuntalaiset mökkeilijät pysähtyvät Taivassalon jätepisteisiin kun on juuri matkanvarrella mm. Kustavilaiset.


    • ihme ja kumma

      Jos on vara mökkiin niin luulisi että on vara maksaa jätehuollostakin. Ihme marisijoita tämä Suomi täynnä.

      • jep jpe

        Jos on varaa tehdä lapsia, niin on varaa maksaa niistä, eikä tarvitse mitään lapsilisiä.

        Ja jos on varaa asua kaupungissa, niin on varaa maksaa vuokratkin, joten ei tarvita myöskään mitään asumistukeja.

        Ja jos on varaa asua suomessa, niin on varaa maksaa ruoasta 2x hinta ja viinastakin 3x hinta, turhaa on itkeä!


      • Ripa Roskavuori jr.
        jep jpe kirjoitti:

        Jos on varaa tehdä lapsia, niin on varaa maksaa niistä, eikä tarvitse mitään lapsilisiä.

        Ja jos on varaa asua kaupungissa, niin on varaa maksaa vuokratkin, joten ei tarvita myöskään mitään asumistukeja.

        Ja jos on varaa asua suomessa, niin on varaa maksaa ruoasta 2x hinta ja viinastakin 3x hinta, turhaa on itkeä!

        Näin on. Itse hoidan roskatuotokset "poissa silmistä poissa mielestä" periaatteella.
        Mikä ei pala, se jääöön muiden harmiksi.
        Näin on meillä jo nejännessä sukupolvessa.


      • ÄÄÄÄllllliö

        Mitä uikutat. Onko varaa ei ole sama asia onko haluja. Kusipäinen lausahdus sinulla, haastat riitaa.


    • Asukas Paraisilta

      Mökkiläiset ovat pelkä riesa. Kunnan asukkaat joutuvat maksamaan mökkiläistenkin tienkäytöt, jätteet ja muut häiriöt. Mökkiläisiä pitäisi kaupungin toimesta verottaa kymmenkertaisella kiinteistöverolla. Näin saataisiin mökeillä loisivat siipiveikot kuriin.

      • jep jpe

        Landelaiset ovat pelkä riesa. Kaupunkilaiset joutuvat maksamaan landelaisten tienkäytön, jätteet ja muut häiriöt. Landelaisia pitäisi kaupungin toimesta verottaa kymmenenkertaisella tietulli ja päästöverolla. Näin saataisiin kaupungiin töihin tulevat ja ruuhkat sekä päästöt aiheuttavat siipiveikot kuriin.


      • Voisi olla ilman mökkiläisiltä saatavaa tuloa parainenkin ja moni muu kunta palveluista tyhjä.


      • ex-

        jokaisen kehätien tien alkuun , armotta maksupääte. Pysköön böndet omillaan, jätteiden kanssa.


      • Varakas maanomistaja
        xsarat kirjoitti:

        Voisi olla ilman mökkiläisiltä saatavaa tuloa parainenkin ja moni muu kunta palveluista tyhjä.

        Mökkiläiset ovat pelkkä kulu. Paraisilla on Nordkalk ja Paroc mm. Siinä ei mökkipummien hiluja kaivata. Emme halua köyhiä tänne. Ja aina voi myydä pari tonttia, niin saa pari miljoona.


      • Heh heh olipa vitsi.
        Varakas maanomistaja kirjoitti:

        Mökkiläiset ovat pelkkä kulu. Paraisilla on Nordkalk ja Paroc mm. Siinä ei mökkipummien hiluja kaivata. Emme halua köyhiä tänne. Ja aina voi myydä pari tonttia, niin saa pari miljoona.

        Monikohan yrittäjä Kaarinasta - Pargasin kautta Nauvoon ja Korppooseen vuoden kuluttua pistäisi lappua luukulle ja kyhäisi konkurssihakemusta itku silmässä, jos ensi keväänä ja kesänä jokainen ympäristön mökkiläinen ja loma kävijä pitäisi huili vuoden?
        Siinä ei auttaisi pari kämäistä firmaa, Nordkalk ja Parocci, jotka verosuunnittelun kautta ohjaavat tulonsaveroparatiiseihin ja maksavat vain nimellisiä vähäisiä veroja.
        Niin ja mitä niiden verot auttavat yhtäkään palveluyritystä?


      • Turhat valittajat
        Varakas maanomistaja kirjoitti:

        Mökkiläiset ovat pelkkä kulu. Paraisilla on Nordkalk ja Paroc mm. Siinä ei mökkipummien hiluja kaivata. Emme halua köyhiä tänne. Ja aina voi myydä pari tonttia, niin saa pari miljoona.

        Ymmärrän sinua täysin, nimimerkki " Varakas maanomistaja " On aivan totta, että, niille, joilla on varaa ostaa kesämökki, ei pidä ohjata senttiäkään yhteiskunnan tukea.
        Lienee maanomistajakin kyllästynyt mökkinaapureihinsa ja niiden aiheuttamiin häiriöihin.
        Olen samaa mieltä kanssasi, että kateelliset ja pers'aukiset täällä ruikuttavat, kuten jo aiemmin kirjoitin!


      • heh heh
        Turhat valittajat kirjoitti:

        Ymmärrän sinua täysin, nimimerkki " Varakas maanomistaja " On aivan totta, että, niille, joilla on varaa ostaa kesämökki, ei pidä ohjata senttiäkään yhteiskunnan tukea.
        Lienee maanomistajakin kyllästynyt mökkinaapureihinsa ja niiden aiheuttamiin häiriöihin.
        Olen samaa mieltä kanssasi, että kateelliset ja pers'aukiset täällä ruikuttavat, kuten jo aiemmin kirjoitin!

        Ja Kehä 3 reunalle pitäisi pystyttä tietulli, vaikka 50€ per suunta, etteivät nämä lahdelaiset pääsisi stadiin pilamaan Helsinkiläisten ilma autoilaan ja viemään stadilaisten työpaikat.

        Aivan käsittämätöntä, että nämä lande pelleet tulee tänne stadiin autoilaan aiheuttamaan meille ruuhkia, saastuttamaan ilmamme ja vielä saastuttamaan luontomme.

        T: Fillareilava stadilainen


      • Tietäjä123

        No en tiedä Paraisista, mutta meillä päin kyllä kaikki maksavat tiemaksut. Parainen, jos se on lossiyhteyksien varassa, niin silloin valtio kai maksaa senkin vakituisille asukkaille. Turistit saavat maksaa itse. Niin että se siitä.
        Meilläpäin on n. 6 km päässä valtion tiet. Sitten on yksityisteitä, johon kaikki kiinteistön omistajat maksavat tiemaksuja. Minäkin maksan kahteen eri yksityistiehen, kolmas ei nyt vielä peri mitään.
        Minusta sinulla on aivan väärä käsitys yksityisteistä. Kyllä kaikki paitsi puhtaat turistit maksavat. He ovat satunnaisia kulkijoita. Mökinomistajat ovat tosiaan ihan eri juttu.
        ÄLÄ LEVITA TÄYTTÄ PPASSSSSKAA, ihan valheellista propagandaasi!

        Mielstäni kiinteistöveroa ei saisi ottaa enempää kuin vakituisista asunnoistakaan.
        En köäytä mitään mökkikuntani palveluita, joista en maksa täyttä hintaa. En käy lääkäreilläkään. Ja kunnan terveydenhoidostahan kunnat saavat maksut matkailijan tai mökkiläisen kotikunnalta. Jopa ulkomaiden (EU) kansalaisille on lain mukaan annettava terveyspalvelut kuten vakituisille asukkaille.

        Juttusi oli täysin asiataonta "tuubaa".

        Meillä ei kyläkaupat ja isommatkaan kaupat pärjäisi ilman vapaa-ajan asukkaiden tuomia rahoja. Monella mökkeily jatkuu ainakin viikonloppuisin läpi vuoden.


      • Lomapummit
        Heh heh olipa vitsi. kirjoitti:

        Monikohan yrittäjä Kaarinasta - Pargasin kautta Nauvoon ja Korppooseen vuoden kuluttua pistäisi lappua luukulle ja kyhäisi konkurssihakemusta itku silmässä, jos ensi keväänä ja kesänä jokainen ympäristön mökkiläinen ja loma kävijä pitäisi huili vuoden?
        Siinä ei auttaisi pari kämäistä firmaa, Nordkalk ja Parocci, jotka verosuunnittelun kautta ohjaavat tulonsaveroparatiiseihin ja maksavat vain nimellisiä vähäisiä veroja.
        Niin ja mitä niiden verot auttavat yhtäkään palveluyritystä?

        Ei yksikään yrittäjä ole kiinnostunut kolikoistanne. Keskari ja makkara ei elätä yhtään yritystä. Pysykää neukkukuutioissanne, jonne köyhät kuuluvat. Turha tulla puuvajoihinne saunomaan normaalien ihmisten alueille.


      • Älä puppeli pelkää
        heh heh kirjoitti:

        Ja Kehä 3 reunalle pitäisi pystyttä tietulli, vaikka 50€ per suunta, etteivät nämä lahdelaiset pääsisi stadiin pilamaan Helsinkiläisten ilma autoilaan ja viemään stadilaisten työpaikat.

        Aivan käsittämätöntä, että nämä lande pelleet tulee tänne stadiin autoilaan aiheuttamaan meille ruuhkia, saastuttamaan ilmamme ja vielä saastuttamaan luontomme.

        T: Fillareilava stadilainen

        Kukaan ei asu stadissa kuin pakosta. Kukaan ei myöskään tule käymään sinne kuin pakosta. Sehän on mamujen, friikkien ja sossupummien reservaatti.


      • Olet pelle
        Tietäjä123 kirjoitti:

        No en tiedä Paraisista, mutta meillä päin kyllä kaikki maksavat tiemaksut. Parainen, jos se on lossiyhteyksien varassa, niin silloin valtio kai maksaa senkin vakituisille asukkaille. Turistit saavat maksaa itse. Niin että se siitä.
        Meilläpäin on n. 6 km päässä valtion tiet. Sitten on yksityisteitä, johon kaikki kiinteistön omistajat maksavat tiemaksuja. Minäkin maksan kahteen eri yksityistiehen, kolmas ei nyt vielä peri mitään.
        Minusta sinulla on aivan väärä käsitys yksityisteistä. Kyllä kaikki paitsi puhtaat turistit maksavat. He ovat satunnaisia kulkijoita. Mökinomistajat ovat tosiaan ihan eri juttu.
        ÄLÄ LEVITA TÄYTTÄ PPASSSSSKAA, ihan valheellista propagandaasi!

        Mielstäni kiinteistöveroa ei saisi ottaa enempää kuin vakituisista asunnoistakaan.
        En köäytä mitään mökkikuntani palveluita, joista en maksa täyttä hintaa. En käy lääkäreilläkään. Ja kunnan terveydenhoidostahan kunnat saavat maksut matkailijan tai mökkiläisen kotikunnalta. Jopa ulkomaiden (EU) kansalaisille on lain mukaan annettava terveyspalvelut kuten vakituisille asukkaille.

        Juttusi oli täysin asiataonta "tuubaa".

        Meillä ei kyläkaupat ja isommatkaan kaupat pärjäisi ilman vapaa-ajan asukkaiden tuomia rahoja. Monella mökkeily jatkuu ainakin viikonloppuisin läpi vuoden.

        Käytät monia palveluita, et vaan tajua sitä.


      • Torppa-x
        Turhat valittajat kirjoitti:

        Ymmärrän sinua täysin, nimimerkki " Varakas maanomistaja " On aivan totta, että, niille, joilla on varaa ostaa kesämökki, ei pidä ohjata senttiäkään yhteiskunnan tukea.
        Lienee maanomistajakin kyllästynyt mökkinaapureihinsa ja niiden aiheuttamiin häiriöihin.
        Olen samaa mieltä kanssasi, että kateelliset ja pers'aukiset täällä ruikuttavat, kuten jo aiemmin kirjoitin!

        Kadehtia pitää myös torpparin jälkeläistä, joka on perinyt pari kesämmökkiä yhdessä kahden sisruksensa kanssa. Nykyään omistus on Suomessa keskittymässä, joten löytyy kokoomuslaisia, jotka mielellään verottavat ihmisiä tuloista riippumatta. Tässä on tuon puolueen verotusmalli. Maksakaa korkeat kiinteistöverot vaikka joutuisitte työttömiksi tai huonolle eläkkeelle. Tähän suuntaan yritttävät poliitikot kusettaa Suomenkin menevän. Johan kattava, erikoisen korkea ALV rokottaa eniten köyhiä.
        Ruotsi ja Tanska ALV on hieman korkeampi, 25 %, ja Unkari aivan huippu, 27% ALV.
        Aivan sairasta. Saksa pärjää vielä 19%:lla. Tämä näkyy jo tavaroiden hinnassa, siksi monet ovat ostaneet Saksasta, onhan tässä jo pelkkä veroetu 5% Suomeen nähden.


    • Oma mökki

      Jo on aikakin pistää erityisesti vastuuntunnottomat mökkiläiset ruotuun, ja tarpeen vaatiessa lujinkin ottein. Loppuu televisioiden ja jääkaappien yms. kanteleminen ympäri metsiä tai niiden kippaaminen sillankaiteen yli kapeikoissa, jotka ovat joskus hyvin matalia, ja näihin sitten törmäilevät moottoriveneet, pienimmillään potkurivaurioin, mutta uhkaamassa on myös henkien menetykset. Näitä varsikin nuorempia porukoita on, jotka tulevat "landelle" viikonloppuisin ajatuksella, ettei mistään tarvitse välittää alkaen naapurirauhasta ympäristöön.

      • rantaswedut assholet

        Niinpä erään Suomen suurimman mökkikunnan yhteisjätepisteellä joskus omaa "muovipussia" kun vein niin eikös ollut lähinaapuri maanviljelijä sullomassa kattohuopaa jäteastiaan ja sitä ei sitten ollut vähän kuin yhden navetta rakennuksen kattotarpeet.:)

        Turha syyllistää sitä mökkiläläistä yleensä metsäteiden pistojen päästä löytyy ihan omat kaatopaikat onneksi nykyään harvemmin on muoveista sienenperunoihin parhaimmillaan lantakasa piilotettu metsään kun ei pihalle mahdu.

        Eikös näiden mökkejen kiinteistöverokin ole suurempi eli se siitä loisiasta alkuasukkaalle tiedoksi sinne "Paraisille"


    • eno ERKKI

      Kyllä taas järjenköyhyys on latia. Veljeni asui pienellä paikkakunnalla Keski-Suomessa, ja oli velvollinen maksamaan jätemaksuja vaikkakaan ei talous tuottanut jätettä. LÄHIN JÄTEPISTE OLI 4-KILOMETRIN PÄÄSSÄ. Laskut tuli ja meni ulos-ottoon. NYT HÄN ON MAKSUISTA VAPAA, Pilvien päällä.

      • ex-

        jokainen talous tuottaa jätettä. Ei ole merkitystä henkilö luvulla.


      • Tietäjä123

        Kyllä ne kaatopaikkayhtiöt haluavat rahansa, asumattomista mökeistä, joissa ei koskaan yövytä. Ne ovat rahanahneita, pääsevät hakemaan ilmaista rahaa, on kuten YLE-vero. Tuohon maksuun pystyy joissain kunnissa vaikuttamaan yksityisillä kimppasopimuksilla jätteenkuljettajien kanssa. Maksu voi mennä pieneksi, jopa 10 €/kk ja sopimusta ei ole pakko tehdä kuin 4-5 kk / vuosi (kesätyhjennykset 1 kk välein). Käytännössä 600 l jäteastia riittää jopa 10 taloudelle, kunhan jokainen tuottaa sekajätettä harkiten. Jotain voi poltellakin tulisijoissa. Tietyt elintarvikepakkaukset ovat soveltuvia poltettaviksi. Nehän vievät muuten helposti paljon tilaa roskiksista. Kartonkitölkit voi myös polttaa, tai viedä hyötyjätekeräykseen keräyspisteisiin, jos sellainen löytyy ko. jätelajille.


    • Kokonaan morjens

      Jätehuolto joka ei toimi ja jota siksi en käytä maksaa Nauvossa n. 200€/vuosi. Lisäksi maksan venesatamalle jotta saan veneen laituriin ja ne muutamat roskat sataman roskikseen. Lisäksi maksan kiinteistöveron mökistä. Tuplaantui kun rakensin lisää, vahingosta viisastuneena en rakenna enää Suomeen mitään. Aika kallista on mökkeily Suomessa. Kotimaassani maksan roskiksen viikottaisesta tyhjentämisestä tontiltani n. 80€/vuosi. Vievät kaikki astiassa ja astian vieressä olevat tavarat, kuten vanhat pihakalusteet kyselemättä. Suomessa yhdeltä kuukaudelta > 1000€/vuosi, mutta sillä ei saa mitään. Hieno maa. Pitäkää se.

      • Nauvolainen

        Hyvä. Pysy pois.


    • Halvarii

      Noin se menee. Maksut maksat vaikka upottaisit roskat mereen. Sinällään ihan järkevää, koska näin saadaan ihmiset luopumaan epämääräisistä roskien hävitystavoista (mm. pysähtymisalueiden roskiksiin tai luontoon).

    • Ekaluokalle

      ALAKOULUUN TAAS: MIKÄ ON JÄTE JA MIKÄ ON ROSKA!!!!

    • EI SOPPARIA

      samoi hamina poisti yhteispisteen johon maksettiin noin 40-50 vuosi. sen kävi yksityinen firma tyhjentämässä kaatikselle. kaupungille ei siis mitään vaivaa mutta piti klopettaa kuitenkin. nyt PITÄIS olla omat sopparit...

    • oravanpyörässä

      Tuollaisen jätehuolto päätöksen tekijät pitäisi saada vastuuseen päätöksistään,mutta en tiedä miten.!?
      Jos miettii millaiset pakokaasupäästöt tulee mökkiläisten roskien hakemisesta /roska tonni ,niin se on käsittämättömän suuri ja se sallitaan,ihme kun ei noihin päästöihin vihreät puutu,eikös se olisi heidän asiansa ajaa.?
      Toinen puoli on kustannukset ,miksi ihmiset pitää ajaa ahtaalle luomalla olemattomia markkinoita ja pakottaa ihmiset niihin päättömien päättäjien päätöksillä .
      itselläni on vain asuinkiinteistön jätehuolto pakko pannassa kulut on 15e/kk ja jos saisin itse hoitaa jätteeni olisi kulut 12e vuosi
      Mietin monesti että mikä järki tuossa nyky jätehuollossa on,jätekuorma-autolla ei liene päästöjä ollenkaan?

      • eräs yrittänyt

        Ei niitä mitenkään vastuuseen saa, sillä ympäristöministeriön ( hallituksen) jäte-ja ympäristöhuoltolailla on kunnat määrätty joko itse tai ostopalveluna järjestämään kiinteistöjen jätehuolto.
        Ja tämä koskee kaikkia kiinteistöjä, riippumatta siitä onko se kesäasunto vai vakituinen asuinkiinteistö.

        Sitten on eri käytäntöjä vähän jokapuolella kuinka nämä sopimukset hoidetaan ja tehdään. Mm. jätehuoltolaki määrää ettei vapaa-ajanasunnon jätteitä saa kuljettaa esim. vakituisen asunnon jätehuoltoon jos keräysreitit ovat alueella järjestetty. Saati esim. "mökiltä" toisen kunnan /kaupungin alueelle.

        Käytäntöjä siis on monia ja vaihtoehtoja millaisen sopimuksen kunnan / yrittäjän kanssa tekee. On Yhteiskeräyspisteet, tai sitten omat astiat , tai myös mahdollisuus "kimpparoskikseen" useamman mökkikiinteistön kanssa. Toki voi myös sopia että kuljettaa itse paikallisen kunnan kaatopaikalle, joka ei ole halpaa sekään. Esim . noin 30€ henkilöautolla /kerta sekajätettä. Ongelmajätteet yleensä maksuttomia.

        Mm. yritin itse saada jätemaksun kohtuullistamista niin eipä onnistunut. Vaikka ei autoa, vähän roskia ( 1 henk.) ja ellei hommaa omaa "pönttöä" niin edestakainen kuljetusmatka reilusti yli 10 km edestakaisin.

        Hylkäysperusteluissa mainittiin että määrättyä jätemaksua ei voida alentaa mm. sosiaaliseen asemaan tai autottomuuteen, tai matkaan vedoten. Ainoina perusteluina maksun kohtuullistamisella (alentamiselle) tai vapautukselle olivat että kiinteistö on todistetusti asuin/ oleskelukelvoton tai kiinteistön omistaja/ haltija on esim. pysyvästi laitoshoidossa.

        Halusin katsoa ihan kokeilumielessä tuon "mahdollisuuden" koska en halunnut vielä omaa "roskista" mantereeseen rantaan hankkia joka ei ole oikein sitten kenenkään valvottavissa. Rannassa käy kyllä iso auto, joka onkin aika absurdia sillä siitä poistettiin juuri vuosi sitten Yhteiskeräyspiste ja nyt se käy tyhjentämässä muutaman yksityisen roskiksen.

        Näin "viisaita" kyykytyksiä kok / viher-vas/ ruot./ krist. -hallitus on järkännyt meille jotka muuten monesti viemme maakuntiin rahaa monenkin jätehuollon hinnan edestä. Ei riitä alati nousevat kiinteistöverot ja tienhoitomaksut.


      • Näinmökillä
        eräs yrittänyt kirjoitti:

        Ei niitä mitenkään vastuuseen saa, sillä ympäristöministeriön ( hallituksen) jäte-ja ympäristöhuoltolailla on kunnat määrätty joko itse tai ostopalveluna järjestämään kiinteistöjen jätehuolto.
        Ja tämä koskee kaikkia kiinteistöjä, riippumatta siitä onko se kesäasunto vai vakituinen asuinkiinteistö.

        Sitten on eri käytäntöjä vähän jokapuolella kuinka nämä sopimukset hoidetaan ja tehdään. Mm. jätehuoltolaki määrää ettei vapaa-ajanasunnon jätteitä saa kuljettaa esim. vakituisen asunnon jätehuoltoon jos keräysreitit ovat alueella järjestetty. Saati esim. "mökiltä" toisen kunnan /kaupungin alueelle.

        Käytäntöjä siis on monia ja vaihtoehtoja millaisen sopimuksen kunnan / yrittäjän kanssa tekee. On Yhteiskeräyspisteet, tai sitten omat astiat , tai myös mahdollisuus "kimpparoskikseen" useamman mökkikiinteistön kanssa. Toki voi myös sopia että kuljettaa itse paikallisen kunnan kaatopaikalle, joka ei ole halpaa sekään. Esim . noin 30€ henkilöautolla /kerta sekajätettä. Ongelmajätteet yleensä maksuttomia.

        Mm. yritin itse saada jätemaksun kohtuullistamista niin eipä onnistunut. Vaikka ei autoa, vähän roskia ( 1 henk.) ja ellei hommaa omaa "pönttöä" niin edestakainen kuljetusmatka reilusti yli 10 km edestakaisin.

        Hylkäysperusteluissa mainittiin että määrättyä jätemaksua ei voida alentaa mm. sosiaaliseen asemaan tai autottomuuteen, tai matkaan vedoten. Ainoina perusteluina maksun kohtuullistamisella (alentamiselle) tai vapautukselle olivat että kiinteistö on todistetusti asuin/ oleskelukelvoton tai kiinteistön omistaja/ haltija on esim. pysyvästi laitoshoidossa.

        Halusin katsoa ihan kokeilumielessä tuon "mahdollisuuden" koska en halunnut vielä omaa "roskista" mantereeseen rantaan hankkia joka ei ole oikein sitten kenenkään valvottavissa. Rannassa käy kyllä iso auto, joka onkin aika absurdia sillä siitä poistettiin juuri vuosi sitten Yhteiskeräyspiste ja nyt se käy tyhjentämässä muutaman yksityisen roskiksen.

        Näin "viisaita" kyykytyksiä kok / viher-vas/ ruot./ krist. -hallitus on järkännyt meille jotka muuten monesti viemme maakuntiin rahaa monenkin jätehuollon hinnan edestä. Ei riitä alati nousevat kiinteistöverot ja tienhoitomaksut.

        Muutama tarkennus mainitsemistasi laeista, joita ei siis ole. Jätelaki ja ympäristönsuojelulaki ovat lakeja, jotka määrittävät pitkälti jätehuoltoa.

        Jätehuolto tulee kattaa omat kustannuksensa (tulee jätelaista). Näin ollen siihen ei voida käyttää verovaroja, vaan sen tulee kattaa omat kustannuksensa. Yleisimpiä keinoja kerätä rahaa toiminnan kulujen kattamiseksi ovat ns. porttimaksut jäteasemilla ja ekomaksut asukkaille.
        Usein esimerkiksi ekomaksulla katetaan jäteneuvontapalveluiden, vaarallisten jätteiden ja ekopisteiden kustannukset.

        Yhdyskuntajätteen omistaa jätelain mukaan kunta, ja sillä on oikeus päättää mitä sille tehdään, ympäristönsuojelulain puitteissa tietysti.

        Yleisesti nämä yhteispisteet joudutaan poistamaan käytöstä toistuvan väärinkäytön takia. Yllättäen ihmiset eivät tiedäkään mikä on yhdyskuntajäte (yksinkertaistetusti syntyy keittiössä), ja vievät sinne tv:t, sohvat, rakennusjätteet ym. mitkä eivät sille pisteelle kuulu. Usein myös vaarallisia jätteitä päätyy näihin astioihin, kuten maaleja, painekyllästettyä puuta, akkuja..
        Näin ollen yhteispiste lakkautetaan, ja lähialueen kiinteistöt saavat itse perustaa kimppa-astian (jota joku puuhamies jaksaa ehkä pari vuotta vahtia, lopulta kyllästyen väärinkäyttöön) tai ottaa suoraan käyttöön kiinteistökohtaiset astiat. Tällöin ainakin vastuunjako toimii. Jos 240l jäteastiassa on akkuja, sohvia vieressä tms. niin lasku lähtee oikealle jätteen tuottajalle.

        Käytännön elämästä nähtynä, että maanviljely aiheuttaa eniten ongelmia. Tavaraa ostetaan y-tunnukselle, mutta samasta toiminnasta syntyvä jäte onkin heidän mielestään kotitaloudessa syntynyttä jätettä. Näin ollen yksi maanviljelijä usein saa 8m3 jäteastian joka viikko täyttymään yli, vaikka siinä olisi yhteensä vain kaksi kymmentä kiinteistöä, joista 10 kesämökkejä.

        Loppujen lopuksi on kaikkein selvin tilanne, että oikeasti kaikki kiinteistöt kuuluvat järjestetyn jätehuollon piiriin, ja kaikilla kiinteistöillä on oma sekajäteastiansa.


      • eräs yrittänyt
        Näinmökillä kirjoitti:

        Muutama tarkennus mainitsemistasi laeista, joita ei siis ole. Jätelaki ja ympäristönsuojelulaki ovat lakeja, jotka määrittävät pitkälti jätehuoltoa.

        Jätehuolto tulee kattaa omat kustannuksensa (tulee jätelaista). Näin ollen siihen ei voida käyttää verovaroja, vaan sen tulee kattaa omat kustannuksensa. Yleisimpiä keinoja kerätä rahaa toiminnan kulujen kattamiseksi ovat ns. porttimaksut jäteasemilla ja ekomaksut asukkaille.
        Usein esimerkiksi ekomaksulla katetaan jäteneuvontapalveluiden, vaarallisten jätteiden ja ekopisteiden kustannukset.

        Yhdyskuntajätteen omistaa jätelain mukaan kunta, ja sillä on oikeus päättää mitä sille tehdään, ympäristönsuojelulain puitteissa tietysti.

        Yleisesti nämä yhteispisteet joudutaan poistamaan käytöstä toistuvan väärinkäytön takia. Yllättäen ihmiset eivät tiedäkään mikä on yhdyskuntajäte (yksinkertaistetusti syntyy keittiössä), ja vievät sinne tv:t, sohvat, rakennusjätteet ym. mitkä eivät sille pisteelle kuulu. Usein myös vaarallisia jätteitä päätyy näihin astioihin, kuten maaleja, painekyllästettyä puuta, akkuja..
        Näin ollen yhteispiste lakkautetaan, ja lähialueen kiinteistöt saavat itse perustaa kimppa-astian (jota joku puuhamies jaksaa ehkä pari vuotta vahtia, lopulta kyllästyen väärinkäyttöön) tai ottaa suoraan käyttöön kiinteistökohtaiset astiat. Tällöin ainakin vastuunjako toimii. Jos 240l jäteastiassa on akkuja, sohvia vieressä tms. niin lasku lähtee oikealle jätteen tuottajalle.

        Käytännön elämästä nähtynä, että maanviljely aiheuttaa eniten ongelmia. Tavaraa ostetaan y-tunnukselle, mutta samasta toiminnasta syntyvä jäte onkin heidän mielestään kotitaloudessa syntynyttä jätettä. Näin ollen yksi maanviljelijä usein saa 8m3 jäteastian joka viikko täyttymään yli, vaikka siinä olisi yhteensä vain kaksi kymmentä kiinteistöä, joista 10 kesämökkejä.

        Loppujen lopuksi on kaikkein selvin tilanne, että oikeasti kaikki kiinteistöt kuuluvat järjestetyn jätehuollon piiriin, ja kaikilla kiinteistöillä on oma sekajäteastiansa.

        -"Jätehuolto tulee kattaa omat kustannuksensa (tulee jätelaista). Näin ollen siihen ei voida käyttää verovaroja, vaan sen tulee kattaa omat kustannuksensa."

        Kyllä, aivan hyvä tarkennus vaikka toki tuon tiesinkin mutta moniko ei tiedä koko olemassa olevasta jätelaista kuten täältäkin voi lukea useasta kohtaa.

        Tuo on myös sikäli ongelmallinen tilanne omien astioiden kohdalle mm. rannoilla ettei niille ole sitten mitään valvontaa. No yhteisavaimella tyhjentäjän kanssa voit lukittuna pitää, niin ylimäärä vierasta roinaa alkaa ilmestyä astioiden viereen. Ja näitä tuovat ihan "talolliset" mantereelta käsin, tämäkin nähty tilanne. Näin voivat vähentää omia "tyhjennyskertojaan" ja päästä halvemmalla. Tai sitten vievät yleiskeräyspisteisiin johon heillä ei ole oikeutta viedä, elleivät ole liittyneet käyttäjiksi ja maksavat yleensä korkeamman maksun asuinkiinteistön taksalla. Nuo edellä mainitsemani "astioiden vierestä" noudetut maksatetaan kuitenkin yleisenä jätemaksun nousuna.

        -"Tällöin ainakin vastuunjako toimii. Jos 240l jäteastiassa on akkuja, sohvia vieressä tms. niin lasku lähtee oikealle jätteen tuottajalle."

        Näin ei juuri käy valvomattomalla paikalla olevalle omalla roskiksella jos ei lukossa. Lasku tulee astian omistajalle vaikka jäte olisi tullut Ihan muualta jonkun heittämänä.

        Ihmettelen suuresti ettei esim. taajamassa olevaa yleispistettä ( oman kesäkunnan mukaan) pystytä valvomaan nykytekniikalla? Kyllä halutessa pystytään.

        Kaikkien edun mukaista olisi todellakin kiinteistökohtaiset (ympärivuotiset) astiat sekä yhtenäiset tyhjennysvälit samalla kierroksella sekä kesäasukkaille riittävä määrä valvottuja yhteispisteitä, jolloin väärinkäyttäjät joutuisivat myös maksumiehiksi ja kustannukset jakautuisivat tasaisemmin.

        Myönnän että utopistinen homma tämä on kun tietää ihmisten tavat.


      • Tietäjä123

        Näin on. Nyt on näkymät sellaisia, että kun oikeaa työtä ei enää ole olemassa, niin tehdään keksittyjä töitä. Oikein lain voimalla saadaan kupattua veronmaksajia.

        Samaa sarjaahan ovat Suomen kalleimmat ajokorttikoulutuksen kulut.
        Koulutuksen taso on aivan järjettömän laaja, sitä ei kukaan tarvitse niin paljoa.


      • Näinmökillä
        eräs yrittänyt kirjoitti:

        -"Jätehuolto tulee kattaa omat kustannuksensa (tulee jätelaista). Näin ollen siihen ei voida käyttää verovaroja, vaan sen tulee kattaa omat kustannuksensa."

        Kyllä, aivan hyvä tarkennus vaikka toki tuon tiesinkin mutta moniko ei tiedä koko olemassa olevasta jätelaista kuten täältäkin voi lukea useasta kohtaa.

        Tuo on myös sikäli ongelmallinen tilanne omien astioiden kohdalle mm. rannoilla ettei niille ole sitten mitään valvontaa. No yhteisavaimella tyhjentäjän kanssa voit lukittuna pitää, niin ylimäärä vierasta roinaa alkaa ilmestyä astioiden viereen. Ja näitä tuovat ihan "talolliset" mantereelta käsin, tämäkin nähty tilanne. Näin voivat vähentää omia "tyhjennyskertojaan" ja päästä halvemmalla. Tai sitten vievät yleiskeräyspisteisiin johon heillä ei ole oikeutta viedä, elleivät ole liittyneet käyttäjiksi ja maksavat yleensä korkeamman maksun asuinkiinteistön taksalla. Nuo edellä mainitsemani "astioiden vierestä" noudetut maksatetaan kuitenkin yleisenä jätemaksun nousuna.

        -"Tällöin ainakin vastuunjako toimii. Jos 240l jäteastiassa on akkuja, sohvia vieressä tms. niin lasku lähtee oikealle jätteen tuottajalle."

        Näin ei juuri käy valvomattomalla paikalla olevalle omalla roskiksella jos ei lukossa. Lasku tulee astian omistajalle vaikka jäte olisi tullut Ihan muualta jonkun heittämänä.

        Ihmettelen suuresti ettei esim. taajamassa olevaa yleispistettä ( oman kesäkunnan mukaan) pystytä valvomaan nykytekniikalla? Kyllä halutessa pystytään.

        Kaikkien edun mukaista olisi todellakin kiinteistökohtaiset (ympärivuotiset) astiat sekä yhtenäiset tyhjennysvälit samalla kierroksella sekä kesäasukkaille riittävä määrä valvottuja yhteispisteitä, jolloin väärinkäyttäjät joutuisivat myös maksumiehiksi ja kustannukset jakautuisivat tasaisemmin.

        Myönnän että utopistinen homma tämä on kun tietää ihmisten tavat.

        Ihan hyviä havaintoja tosielämästä. Jätepisteiden väärinkäyttö on erittäin yleistä. Ja voisi jopa tietyillä alueilla kutsua sitä kansanhuviksi..

        Yhteisjätepisteitä pystyy kyllä valvomaan, mutta kustannukset ovat suuret. Tarvitaan ip-pohjainen kamera (1500€), 3/4G datansiirto (20€/kk), inframusta valonheitin (1000€) ja ip-pohjainen tallennin (50€/kk), sähköistys sekä koko järjestelmän huollot ja korjaukset. Sakkomaksuja roskaamisesta käytännössä pystytään lähettämään vain jos henkilö tunnistetaan tai auton rekisterinumero näkyy. Tallenteiden läpikatsominen, sakkomaksun laatiminen, reklamaatioihin vastaaminen ym. hallintotoimet maksavat usein enemmän, kuin itse sakkosumma on, joten pelkästään rahalla katsottuna ei valvonta useinkaan ole kustannusten kannalta järkevää.

        Kimppajätepisteitä (kotitalouksien itsensä perustama) pitäisi kimppalaisten itse valvoa, eli asentaa vastaava järjestelmä.. Kaikki tiedot väärinkäytöstä ohjattaisiin poliisille ja kunnan ympäristösuojeluun tällaisessa tapauksessa. Joten tämä ei taida olla oikein realismia.

        Oikeuskäytäntö on osoittanut, että maanomistajasta tulee jätteenhaltija kun jätteet ovat tämän tontilla. Eli jos naapuri tuo sinun tontillesi sohvan, on se sinun tontinomistajana toimitettava jäteasemalle ja maksettava siitä jätemaksu. Tämän takia esimerkiksi Destia maksaa vuodessa paljon jätemaksuja sohvista yms. mitä on tienvarsille tuotu.

        Usein mökkiläinen saa luvatonta jätteentuontia hillittyä lukitsemalla jäteastiansa, ja laittamalla astiaan lapun, että kenen käytössä se on ainoastaan.


      • eräs yrittänyt
        Näinmökillä kirjoitti:

        Ihan hyviä havaintoja tosielämästä. Jätepisteiden väärinkäyttö on erittäin yleistä. Ja voisi jopa tietyillä alueilla kutsua sitä kansanhuviksi..

        Yhteisjätepisteitä pystyy kyllä valvomaan, mutta kustannukset ovat suuret. Tarvitaan ip-pohjainen kamera (1500€), 3/4G datansiirto (20€/kk), inframusta valonheitin (1000€) ja ip-pohjainen tallennin (50€/kk), sähköistys sekä koko järjestelmän huollot ja korjaukset. Sakkomaksuja roskaamisesta käytännössä pystytään lähettämään vain jos henkilö tunnistetaan tai auton rekisterinumero näkyy. Tallenteiden läpikatsominen, sakkomaksun laatiminen, reklamaatioihin vastaaminen ym. hallintotoimet maksavat usein enemmän, kuin itse sakkosumma on, joten pelkästään rahalla katsottuna ei valvonta useinkaan ole kustannusten kannalta järkevää.

        Kimppajätepisteitä (kotitalouksien itsensä perustama) pitäisi kimppalaisten itse valvoa, eli asentaa vastaava järjestelmä.. Kaikki tiedot väärinkäytöstä ohjattaisiin poliisille ja kunnan ympäristösuojeluun tällaisessa tapauksessa. Joten tämä ei taida olla oikein realismia.

        Oikeuskäytäntö on osoittanut, että maanomistajasta tulee jätteenhaltija kun jätteet ovat tämän tontilla. Eli jos naapuri tuo sinun tontillesi sohvan, on se sinun tontinomistajana toimitettava jäteasemalle ja maksettava siitä jätemaksu. Tämän takia esimerkiksi Destia maksaa vuodessa paljon jätemaksuja sohvista yms. mitä on tienvarsille tuotu.

        Usein mökkiläinen saa luvatonta jätteentuontia hillittyä lukitsemalla jäteastiansa, ja laittamalla astiaan lapun, että kenen käytössä se on ainoastaan.

        Aivan , kyllä todellinen ja jatkuva valvonta tulee kalliiksi noin mutta usein riittää jo riittävä valaistus ( liiketunnistimilla) sekä kyltitys valvotusta alueesta, sekä tolpan päähän asennettu feikkikamera.
        Eräässä kohteessa kokeiltiin niin hämärään aikaan jopa 4-6 "kuormaa" kääntyi ja lasti jatkoi matkaa.

        Mutta kun sellaiset " aivottomat" tiedetään niin valittavasti ne kuormat varmasti kipattiin toisaalle sitten.

        Juuri tuon takia että maanomistajasta tulee jätteenhaltija -ja sitten pahimmillaan maksajakin vielä ylimääristä, moni maanomistaja tiensä varrelle ei helposti anna lupaa sijoittaa astioita maallensa.

        Itse nyt seuraan tämän vuoden lopun vielä tilannetta, eli käytän sitä sitä kaukana olevaa yleis lajittelupisteen käyttöä mutta näillä näkymin ensi vuonna tulen hankkimaan oman astian rantaan kunhan vaan maanomistaja (osakaskunta) sen tulee jatkossa sallimaan.

        Ensimmäisenä vuotena tietysti astian hankinta lisää hieman kustannusta mutta jo kahdessa vuodessa maksaa alentuneena maksuna itsensä takaisin. Tällöin kustannus tulee jäämään 6 kk: n ajalta ( 6 tyhjennystä) kaikkine osuuksineen.
        Tietysti sekin mahdollista että taas "säästösyistä" jätelautakunta ( Jns:n seutu) supistaa ajoreittejä ja lakkauttaa kunnan jätehuoltosuunnittelun vastaavan esityksestä senkin reitin.

        Vuosi sitten meinasivat hissunkissun lakkauttaa jopa lähimmän taajamankin yleispisteen mutta sain vihiä asiasta ja ehdin s-posteilla "pommittamaan" niin paljon vielä eri tahoja että hävisivät äänestyksessä ja paikat säilyivät, nyt jopa valvotummin ja ehostetummin.

        Näistä asioista ei mikään taho, kunta eikä sopimustoimija Puhas Oy. infonnut millään tavoin esim. kesäasukkaita sen enempää kuin eri järviltä valittujen Mökkiläistoimikuntaakaan. Eli saivat vasta minun kauttani asiasta tietää.

        Eli tuli sellainen tuntuma että aikamoinen "jätemafia" jyllää ainakin sielläpäin maata.


      • eräs yrittänyt
        eräs yrittänyt kirjoitti:

        Aivan , kyllä todellinen ja jatkuva valvonta tulee kalliiksi noin mutta usein riittää jo riittävä valaistus ( liiketunnistimilla) sekä kyltitys valvotusta alueesta, sekä tolpan päähän asennettu feikkikamera.
        Eräässä kohteessa kokeiltiin niin hämärään aikaan jopa 4-6 "kuormaa" kääntyi ja lasti jatkoi matkaa.

        Mutta kun sellaiset " aivottomat" tiedetään niin valittavasti ne kuormat varmasti kipattiin toisaalle sitten.

        Juuri tuon takia että maanomistajasta tulee jätteenhaltija -ja sitten pahimmillaan maksajakin vielä ylimääristä, moni maanomistaja tiensä varrelle ei helposti anna lupaa sijoittaa astioita maallensa.

        Itse nyt seuraan tämän vuoden lopun vielä tilannetta, eli käytän sitä sitä kaukana olevaa yleis lajittelupisteen käyttöä mutta näillä näkymin ensi vuonna tulen hankkimaan oman astian rantaan kunhan vaan maanomistaja (osakaskunta) sen tulee jatkossa sallimaan.

        Ensimmäisenä vuotena tietysti astian hankinta lisää hieman kustannusta mutta jo kahdessa vuodessa maksaa alentuneena maksuna itsensä takaisin. Tällöin kustannus tulee jäämään 6 kk: n ajalta ( 6 tyhjennystä) kaikkine osuuksineen.
        Tietysti sekin mahdollista että taas "säästösyistä" jätelautakunta ( Jns:n seutu) supistaa ajoreittejä ja lakkauttaa kunnan jätehuoltosuunnittelun vastaavan esityksestä senkin reitin.

        Vuosi sitten meinasivat hissunkissun lakkauttaa jopa lähimmän taajamankin yleispisteen mutta sain vihiä asiasta ja ehdin s-posteilla "pommittamaan" niin paljon vielä eri tahoja että hävisivät äänestyksessä ja paikat säilyivät, nyt jopa valvotummin ja ehostetummin.

        Näistä asioista ei mikään taho, kunta eikä sopimustoimija Puhas Oy. infonnut millään tavoin esim. kesäasukkaita sen enempää kuin eri järviltä valittujen Mökkiläistoimikuntaakaan. Eli saivat vasta minun kauttani asiasta tietää.

        Eli tuli sellainen tuntuma että aikamoinen "jätemafia" jyllää ainakin sielläpäin maata.

        Lisäys ja korjaus:

        "Tällöin kustannus tulee jäämään 6 kk: n ajalta ( 6 tyhjennystä) kaikkine osuuksineen."

        Tähän lisäys " ..tulee jäämään siis n. 60 %:n nykyisestä Yhteispisteen käytöstä".

        Toinen lisäys vielä: Tämä ei ole periaatteessa itselleni pelkästään mikään "kustannustaistelu" vaan siihen liittyy koko homman järkiperäistämisen ja kaikkien vastuuseen saattamiseen johtava ympäristönsuojelu- pointti vahvasti.

        Kiitän *Näinmökillä"-merkkiä asiallisesta depatista.


    • hilsu,,,,

      ei mitään järkeä ,,,viemme mökiltä roskat ,,kotiasuntomme roskiin

    • ex-

      ... joku käy paskalla naapuri mökin Puusessä. ja totta on omin silmin nähnyt.

      • Samma de här.

        Niin teen minäkin. Mökkiläiset poistuvat viimeistään syyskuussa, mikä onkaan helpompaa kuin paskoa toisten huusseihin, mitäs eivät lukitse. Eräskin ihmetteli viime keväänä että miten hänen huussissaan "kuorma" meinaa kohota reiän yläpuolelle ja hän sentään tyhjensi huussin viimo syksynä :)))
        Oma huussini on uudenveroinen, lähes käyttämätön.


    • että tämmöstäki

      Rovaniemellä jätemaksu menee resituumille jos kiinteistöllä on sähköliittymä, muuten ei.
      Ts. saasteetonta sähköä ei ole

    • Mökkiläinen

      Kesämökkit alkavat jo olla järjestetyn jätehuollon piirissä. Nyt pitäisi vielä saada veneillä ja asuntoautoilla lomailevat maksullisen jätehuollon piiriin. Siivoutuisi tienvarret ja luonto.

      • parin mokin porukkaa

        Aivan. Veneet ja asuntoautot ovat siinä määrin ongelmallisempia mökkeihin verattuna, ettei niissä ole mitään omaa jätteidenkäsittelymahdollisuutta.
        Meillä mökillä tulee pari peltipurkkia vuodessa jätteisiin vietäväksi ja nekin viedään asunnon roskikseen.
        Poltettavaksi kelpaava poltetaan - maatuva kompostoidaan. Tarvikkeita ostettaessa pyritään mahdollisimman paljon ennalta pakkaamattomiin tuotteisiin tai pakkausiin jotka voidaan tuhota omin tavoin


    • jäte maksut on aivan turhaa rahat menkuin kaivoon

      • .....

        No sää varmaan sitten alat omilla rahoillasi pyörittämään jätehuoltoyhtiötä, joka hoitaa kuntalaisten jätteet ilman jätemaksuja.


    • kalukki

      Mie upotan järvehen

      • Yöäk !

        Ja teitä tyhjäpäitä, joilta ei voi kauhalla vaatia kun on lusikalla saanut, riittää.


    • selvää säästöä

      Viet sinne marketin roskikseen sontakasas mennässä ja tullessa!

      • 45 euroa/kg

        Maksoin tästä vuodesta Taivassalon kunnalle jätehuoltomaksua
        yli 90 euroa vaikka en mitään jätehuoltoa tarvinnut. Tuskin mokillä
        syötävät sapuskatkaan maksoivat niin paljoa kun muutama
        kerta kesällä käytiin viikonvaihteessa. Vajaan muovikassillisen
        toin muovista pakkausjätettä oman asunnon sopimusroskikseen
        koska Taivassalon kunnalla ei edes ollut mitään jäteasemaa
        kulkemani tien varressa. Valitus osottautui aivan turhaksi.
        Oli kuulemma yksi ja sama tariffi kaikille ,myös kesäasuntoihin.
        Siis vakiasukkaat maksoivat saman summan. Kummatkohan
        maksoivat jätteistään enemmän ? En voi olla samanaikaisesti
        asunnollani ja mökillä mutta molempiin pitää kuitenkin maksaa eikä
        jätettä saisi tuoda mukanaan asunnon roskikseen vaikka siitä
        on sopimus jätehuoltoyhtiön kanssa. Aika käsittämätöntä.
        Tosin asuntoni on toisessa kunnassa mutta samalle kaatopaikalle
        kaikki viedään. Mökillä poltetaan kaikki pahvilautaset saunan
        pesässä ja pullot ja tölkit ovat pantillisia ja menevät kierrätykseen.
        Asuntoni jätemaksu on suunnilleen saman suuruinen koko
        vuodelta kun mökistä noin 4:ltä kuukaudelta. Lisäksi vakituisen
        asunnon jätemäärä on monikymmenkertainen,mutta se onkin eri
        kunnassa. Milloinkahan Taivassalossa määrätään kaikille
        kesäasunnoille sama kiinteistövero koosta riippumatta?
        Ensi vuosi on enemmän kuin mielenkiintoinen uuden systeemin
        tullessa tilalle. Silloin ehkä joutuvat lintsaritkin maksumiehiksi
        koska kunnan järjestämänä on tullut vaan tappiota.
        Toivottavasti toiminta järkeistyy ja maksetaan vain tuotetusta
        jätteestä. Itselläni se tarkoittaisi yhtä tyhjennystä kesässä
        muovista pakkausjätettä. Kaikki muu palaa ja kompostoituu
        ihan laillisesti. Ei taida olla eduksi hiilijalanjäljelle ettei Roskia saa
        tuoda mukanaan pois mökiltä kotiroskikseen vaan ne pitää hakea
        sieltä isolla roska-autolla. Aika sairasta!


    • mökkien roskat saa varmaan, yleensä haravoimalla pihasta pois,jne jne jen...

    • zippe

      Meillä ei ole mitään kirjoitettua sopimusta,mutta paikallinen yrittäjä hakee soitosta roskat.Määrä on saatu pidettyä minimissä polttamalla kaikki poltettava ja vain sekajäte keräämällä talteen.Nyt joutuu ehkä kaksi kertaa vuodessa kuorman noutamaan 8€ kerta.Ei mielestämme paha, enkä itke vaikeutta!

      • Näinmökillä

        Järjestely on varmaan teille ihan kohtuullisen helppo, mutta lainmukainen se ei ole.

        Ainoa keino noudattaa lakia on, että jätteenkuljetuksesta on kirjallinen sopimus jätetiedostoon liittyneen ammattimaisen jätteenkuljettajan kanssa, ja jätteet käydään tyhjentämässä kunnan jätehuoltomääräysten mukaisten tyhjennysvälejä noudattaen.


      • Olet hullu!

        Olet luonnon ja ilmakehän turmelija. Juuri kaltaistesi vuoksi otsonikerros ohenee ohenemistaan. Vihonviimeinen tapa alkaa poltella jätettä. Kierrätyskin on ja kaatopaikat.


    • mökin omistaja

      Kyllä on järkeä. Meillä Lempäälässä kaikki kiinteistöt vakituiset ja kesäasukkaat ovat jätehuollon piirissä. Emme tehneet itse sopimusta vaan meidät laitettiin siihen automaattisesti. NS.rantakaavassa olevat kesäasunnot siis ne mistä maksatte suuremman kiinteistöveron kun vakiasunnosta maksetaan n.60e vuodessa ja vakiasukkaat,siis kirjoilla olevat maksavat enemmän. Tämä on muuten oikeudenmukaista paitsi niiltä ns.mökkiläisiltä jotka asuvat ympärivuoden mökillä. Tiehoitokunnista ne varmaan saavat nämä roskahuoltofirmat tiedot eli kuka on osakas niin se maksaa. Kyllä on hyvä ettei ihmiset roskita edes omia tonttejaan saati sitten vie roskia mennessään asunto-osakeyhtiöiden tai tievarsiroskisten korjattaviksi.Liittykää ihmeessä se on teidän etu ja maksu on pieni kun ajattelee että sinne voi laittaa sekajätteen kaikki.Itse voit biokompostia pitää ja saat hyvää multaa kukille ja pensaille ja vc maggikin tulee kompostoitua siinä samassa.

    • -varkaat ruotuun-

      Ekomaksulla kustannetaan ihan muita kuluja kuin mökkiläisten jätekuljetuksia.
      Jokaisessa kunnassa pitää olla ja tulee olemaan aluejätemaksu niille joilla ei ole omaa roskista tai muuta esim. kimpparoskista. Aluekeräysmaksulla katetaan niiden aluekeräyspisteiden hoito joihin ne joilla ei ole edellämainittuja sitoumiksia jättävät roskansa. Kukaan mökkiläinen ei voi jättää jätteitään muiden hoidettavaksi sillä sehän on toisten maksuilla ratsastamista. Onneksi aloitetaan kiinteistöjen ja jätemaksujen maksaneiden seuranta ns. ristiinajolla. Sillä saadaan juuri nämä roskansa muiden harmiksi jättäneet kiinni ja heille asianomainen maksu.
      Aika erikoista että joku saaristoasukas Tai kuka hyvänsä valittaa ettei hänen jätteitään käydä noutamassa mökkipihasta. Voidaanhan ne sieltäkin hakea mutta kustannuksia ei voi jakaa muiden maksettavaksi.
      Mistä ne jätteet sinne mökille ovat tulleet? Ihan itsestäänkö? Kyllä täysisäilykepurkki painaa enemmän kuin tyhjä ja jos on jaksanut sen sinne mökille viedä nii jaksaa sen tyhjän kuorenkin kuljettaa asianmukaiseen paikkaan.
      Tämä tämmöinen roskien jättäminen muiden maksettavaksi on samanlaista varastamista kuin kahden ruudun päälle parkkeeraaminen tai kaupasta jonkun tuotteen vohkiminen ohi kassan.

      • lajitelkaa jätteenne

        Tiedättekö että sekajätteestä valtio verottaa 50 €/tonni jäteveroa. Se mennee siitä roskasta joka sinne sekajätepönttöön laitetaan eli se on 'ruoskaraha' siitä että ei lajitella hyötykäyttökelpoisia jätteitä erikseen.
        Veron perii tullilaitos. Vero sisältyy siihen jätteen kuljetushintaan jonka pöntön tyhjennysfirma teiltä veloittaa. Firma maksaa kaatopaikalle jätemaksun jäteveroineen ja kaatopaikka tilittää sen valtiolle.
        Olen se henkilö joka tekee nämä verotilitykset tullille joka kolmas kuukausi joten tiedän asian varmasti.
        Tämäkin vero kuuluu tietenkin niiden maksettavaksi jotka jätettä tuottavat. Ei yhteiskunnan.


      • Näinmökillä
        lajitelkaa jätteenne kirjoitti:

        Tiedättekö että sekajätteestä valtio verottaa 50 €/tonni jäteveroa. Se mennee siitä roskasta joka sinne sekajätepönttöön laitetaan eli se on 'ruoskaraha' siitä että ei lajitella hyötykäyttökelpoisia jätteitä erikseen.
        Veron perii tullilaitos. Vero sisältyy siihen jätteen kuljetushintaan jonka pöntön tyhjennysfirma teiltä veloittaa. Firma maksaa kaatopaikalle jätemaksun jäteveroineen ja kaatopaikka tilittää sen valtiolle.
        Olen se henkilö joka tekee nämä verotilitykset tullille joka kolmas kuukausi joten tiedän asian varmasti.
        Tämäkin vero kuuluu tietenkin niiden maksettavaksi jotka jätettä tuottavat. Ei yhteiskunnan.

        Totta.. Tähän voisi vielä tarkentaa, että se 50€/t (1.1.2015 alkaen 55€/t) maksetaan kaatopaikalle toimittavasta jätteestä. Jos esimerkiksi sinun kunnan alueellasi yhdyskuntajätteet menevät polttoon, ei siitä makseta jäteveroa valtiolle.

        1.1.2016 alkaen kun orgaanisen jätteen kaatopaikkausta rajoitetaan, ei käytännössä enää yhdyskuntajätettä sijoiteta kaatopaikalle. Tällöin valtion jäteverotuottu tippuu rajusti, ja todennäköisesti pian tämän jälkeen tulee jätteenpolttovero (pelkkä aavistus).


    • ruskaa pakkasella

      paskapuhetta!

    • Kaahee kitinä

      yhestä jätemaksusta muutaman kymmen €uron takia,Silloin ei kitistä kun ostetaa kaupasta tai haetaan Virosta kaljaa ja viinaa autolastettain vuoden aikana.

      • QqWw

        En minä Taivassalosta ruhtyisi Ukin kaatopaikalle itse ryhtyisi kuskaamaan roskijani


    • Sumpsan Sulttaani

      Aiheesta riippumatta kirjoittelu repsahtaa, (ei tämä mitään keskustelua ole vaan persoonatonta etupäässä vastuutonta kirjoittelua). Kainuussa Ekokymppi vaatii keräilysopimuksen tai ellei sitä ole niin mökkialueilla peritään Aluekeräilymaksu, muutama kymppi vuodessa, jota vastaan on pääteiden varressa Jätemökkejä ja lavoja. Niihin saa jättää pienen sekajätteen ja "vaikeat tapaukset" viedä Lajitteluasemille. Hyvin toimii eikä maksa paljon muuhun mökkeilyyn verrattuna. Laki vaatinee näin, en tiedä, minä olen vain tämmönen eläkeläistölliskö. Monet kirjoittajat ovat todella fiksun tuntoisia.

      • Tietäjä123

        Sekajätteiden keräyspaikat on monesta kunnasta poistettu (muut kuin varsinainen kaatopaikka).
        Syynä on se, että sinne alkoi tulla vaikka keneltä turistillta todella paljon sekajätettä, ja varsinkin ongelmajätteitä, jota sinne ei saisi laittaa.
        Kuntalaiset pakotettiin sen jälkeen tekemään omat jätesopimuksensa roskankuljetusfirmojen kanssa. Tyhjennyt kai vähintään 1 kerta/4 viikkoa.


    • Ensin hommataan kallis lomapaikka,sitten ruvetaan itkemään jätemaksuista.Viskellään roskat pitkin teidenvarsia.

    • Jätesäkki

      Me emme rakasta sinua emmekä jätteitäsi, vaan rahojasi!

    • dddwwxxcc

      Jätelaki on perseestä.siinä varastetaan suoraan viattomien ihmisten rahat. Kukaan ei väitä,että ei tule jätettä,mutta kuinka paljon se on taas eri asia. Esim. täälä lapissa lapeco laskuttaa joka kk noin 12 euroa vaikka jäteastia olisi tyhjä. Yksinäisellä ihmisellä ei kertakaikkiaan tule jätettä paljoa. Pakkomaksuja eu: myötä jatkuvasti.

    • Röskiä jatekassiin

      Jös ön ömä mökki niin pitää höitää röskänsä silleen ettei ympäristö piläänny.

    • Nuotio vai ei

      Jätehuollosta täytyy maksaa jos sinulla on kiinteistö. Toitpa jätteitä kunnan jätepisteeseen tai et.

    • laki vaatii

      Jätemaksu on kuin kiinteistövero pakollinen vaikka et koskaan veisi mitään kunnan keräyspisteeseen.

    • KALLIIKSI TULEE

      TÄSSÄ KÄY NÄIN KUN ÄÄNESTÄTTE VAALEISSA YLIVIHREITÄ KANSANEDUSTAJIA JA KUNNANVALTUUTETTUJA.....

    • Näyttää olevan

      ..täällä Järvi-Suomessa tapana valittaa kesämökkien jätemaksuista, kun mökillä ei tule jätettä ja jos tulee, niin viedään kaupunkiin (huom. heitetään tiensivuun sopivan tilaisuuden tullen). Tilanne on hyvin nähtävissä valtateiden (mm. VT4) varsilla roskaantumisena ja yksityisten/yhteisöjen roska-astioiden täyttymisenä ulkopuolisten roskista.
      Joskus olemme oikein kädestä pitäen käynneet toivottamassa uudet kyläläiset tervetulleiksi, kun olemme tavoittaneet roska-astiallamme tuiki tuntemattomia.."Voi ei me täältä olla, meillä on mökki K**gasniemellä, mutta tää roska-astia on niin sopivasti matkan varrella".

      Niimpä, onhan se mukavaa, kun meidän roska-astia kelpaa...

    • 000999

      Siellä on sohvia,pakastimia Nelostien varrella varalaskukentän laitamilla,hyvä sinne yöaikaan niitä kuskata,vain pimeys touhua todistaa!
      Mökkiläisethän ne järvetkin pilaa vaikka maajussit ajavat lietettä järvien rantaan,puro vie paskan suoraan Iiro Viinasen rakastamaan Puulaan,siitä ei puhuta.

    • näin meillä

      Jätemaksu on meillä ollut jo vuosia useita kymppejä ja asema mihin roskat pitäsi viedä on 30km väärään suuntaan. Pitäisi siis ajaa 60km roskapussia viedessä. Viemme jätteet kotiroskikseen mistä tietysti maksamme erikseen.

      Tuo mökkiläisen jätemaksu on meillä selkeää rahastusta, ei muuta.
      Naapurikunnan jäteasema olisi matkan varrella, mutta yhden pussukan takia ei viitsi edes pysähtyä. Kotiroskikseen mahtuu kyllä, koska tuottamiemme roskien määrä on vakio olimme sitten kotona tai mökillä.

    • Mökkiläismummo

      Meidän kesämökkikunnassamme on jätehuolto järjestetty yhteisille kokoamis-
      paikoille josta kuljetetaan edelleen kaatopaikoille. Jätehuoltomaksu peritään
      kerran vuodessa ja se on n. 75,00 €. Ei mielestäni mitenkään kohtuuton.
      Muutenhan kesämökkiläiset joutuisivat hautaamaan kaikki roskapussinsakin
      maastoon.

    • farangkhiinok

      Itse asun Thaimaassa mutta silti on jätemaksut maksettava kun mökki siellä kerran kököttää. Myös tiemaksut on maksettava. Aika turhaan menee koska en ole käynyt suomessa vuosiin mutta menköön. En jaksa moisesta kinastella.

      • kummamuka

        Eihän sulla ole siihen mitään sanomistakaan.Aina omistaja maksaa


    • jopas on
    • dsvsvasdadfadfadfdfa

      ainakin meillä päin saa tehdä kimppasopimuksiakin. eli yhden mökin pihalla on roskis, jonne sopimuksen tehneet roskansa vievät. ja talveksi irtisanovat sopimuksen ja vievät roskiksen pois.

      vähänhän tossa oli hämminkiä kun aluekeräily aikoinaan loppui. yksi hoono-soomi-mökkiläinen päätti tuoda roskansa meidän roskikseen. millään ei mennyt perille, vaikka kaksi kertaa kävin roskapussin palauttamassa ovelle. viimeisellä kerralla levitin sen pitkin mökkiläisen pihoja, niin johan rupesi suomen kielikin löytymään :D

    • Ihmislapsi on

      sitten Saa`tanan tyhmä pilata oma ympäristö ja koko planeettaa roskaamalla sekä saatuttamalla.Oliskohan siellä SAUNAN takan näille ympäristön pilaajille vielä paikkaa?

    • Svinni

      Arvoisa "on siinä tosi toope". Kuka tässä on jonkun sopimuksen tehnyt? Tosin monissa kunnissa se on edessä kun kunta velvoittaa jätteenkuljetussopimuksen tekemistä. http://goo.gl/AysFJ9

    • hulevesi

      Kul mä ymmärrän jos on jätemaksu siitä että saa viedä jätepisteeseen roskat,mut mä en ymmärrä että hulevesimaksu sadevesistä on vesilaskussa .Nyt kun mökkiläisiä alkaa koskettaa tuo kunnallistekniikka niin sadevesistäkin maksat vesilaskun yhteydessä. Minusta tienhoitokunta saisi hoitaa maksut jätteenmaksuista koska ne tietää kuka asuu mökillään kesän ja kuka kokoaikaisesti.Yhdistäkää kunnat vaan virkamiehiä siellä on varaa vähentää liikoja päällekäisyyksiä

    • MAAILMA MUUTTUU

      KÄYN MÖKILLÄ JOKA ON ENTINEN VAKIASUNTO, SIELLÄ EDELLISET ASUKKAAT OVAT HAUDANNEET KAIKKI MAAHAN ON LASIA METALLIA MUOVIA, KAIKKEA MIKÄ EI OLE MAATUNUT. KUN ISTUTAN KUKKIA JA NOSTAN MUOVIN PALAN ON SEN ALLA VALTAVA MUURAHAISKOTI. LASI ON MIELESTÄNI PAHINTA MITÄ ENNEN HAUDATTIIN MAAHAN.

      • Tavuviiva

        Sama ta-vu-vii-voil-la ettei mene vaan meni ohi "huonokuuloisiltakaan"

        KÄYN MÖ-KIL-LÄ JO-KA ON EN-TI-NEN VA-KI-AS-UN-TO, SIEL-LÄ ED-EL-LI-SET AS-UK-KAAT OVAT HAU-DAN-NEET KAIK-KI MAA-HAN ON LA-SIA ME-TAL-LIA MUO-VIA, KAIK-KEA MI-KÄ EI OLE MAA-TU-NUT. KUN IS-TU-TAN KUK-KIA JA NOS-TAN MUO-VIN PA-LAN ON SEN AL-LA VAL-TA-VA MUU-RA-HAIS-KO-TI. LA-SI ON MIE-LES-TÄ-NI PA-HIN-TA MI-TÄ EN-NEN HAU-DAT-TIIN MAA-HAN

        PS. Se nappi missä lukee Caps Lock aiheuttaa sen ettei kaikki kirjaimet tule ISOILLA. shift eli sillä näppäimellä jossa on nuoli ylöspäin saat Pisteen jälkeen ison alkukirjaimen jos tahot.


    • Eräs mökkiläinen

      Tässä on erikoinen tilanne esim. mökkiläisellä jolla on mökki vaikka Keräsaaressa.
      Moni kulkee veneellä Livonsaaren kautta ja ei käy varsinaisesti koskaan Taivassalon mantereen puolella. Pitääkö hänen siis roudata roskapussinsa mantereelle noin 5 kilsan päähän. Vai tuoko jätehuolto Livonsaaren roskalaatikon?

      • Näinmökillä

        Etsin Taivassalon jätehuoltomääräykset. Ilmeisesti Taivassalo on niin pieni paikkakunta, että ovat tehneet Uudenkaupungin ja monen muun kaupungin kanssa yhteiset (todella huomattavan yksinkertaiset ja vanhat) jätehuoltomääräykset.
        Löytyy osoitteesta: http://www.taivassalo.fi/tiedostot/yleiset Jätehuoltomääräykset Taivassalo.pdf

        "7 § Järjestetty jätteenkuljetus

        Järjestetyn jätteenkuljetuksen alueena on koko kunta tai kunnan erikseen
        päättämä kunnan osa-alue..."

        "12 § Keräysvälineiden sijoittaminen

        Jäteautoilla on oltava esteetön pääsy vähintään 10 metrin päähän käsin
        siirrettävästä jäteastiasta tai -säkistä. Jätesäiliöt, jotka eivät ole käsin siirrettävissä, on sijoitettava siten, että jäteautoilla on esteetön pääsy niiden välittömään läheisyyteen.

        Keräysvälineet on sijoitettava tasaiselle, vaakasuoralle ja kulutusta kestävälle
        alustalle. Keräysvälineen haltijan on huolehdittava siitä, etteivät jäteastiat pääse
        siirtymään paikoiltaan ja että astioiden kannet pysyvät kaikissa sääolosuhteissa
        suljettuina. Käsin siirrettävät keräysvälineet, joita ei ole varustettu pyörillä, on sijoitettava niin, että kuormaus voidaan suorittaa sijaintipaikalta.

        Keräysvälineiden sijoittamisessa suhtee ssa rakennuksiin on noudatettava myös
        paloviranomaisten ohjeita."

        Karttaa en löytänyt, onko koko kunta jätteenkeräyksen piirissä, vai ainoastaan osa siitä. En myöskään Taivassaloa tunne juurikaan, joten en tiedä pääseekö kuorma-autolla edes ajamaan Livonsaareen..Kuitenkin miltei kaikkialla Suomessa ovat syrjäiset mökkisaaret rajattu järjestetyn jätteenkuljetuksen ulkopuolelle. Tällaisessa paikassa on ainoa vaihtoehto laittaa jäteastia mantereen puolelle, jäteautolla tyhjennettävään paikkaan.
        Mielenkiintoista on sako- ja umpikaivojen tyhjennys, sillä näitä jätteitä ei saa tuotua mantereelle. Näitä sitten tyhjennetään traktoreilla tai vedestä käsin proomuilla, joka on kyllä mielenkiintoisen haasteellista. Usein nämä kaivot ovat sijoitettu sellaisiin paikkoihin, että tyhjentäminen vaatii jo sinnikkyyttä ja kekseliäisyyttä. Ja oma pikantti lisänsä on, että Suomen saaristoissa on monia kiinteistöjä millä ei ole mitään osoitetta.

        Mutta asia selviää varmasti sinulle, kun vielä varmistat asian Taivassalon kunnan ympäristöpuolen ihmisiltä..


    • Hit and run

      Oon polttanu roskat yleensä mökin rannassa ja joskus oon vieny niitä paikallisen vanhusten hoitokodin pihalla olevaan roskikseen :D

    • turengin kekkeruusi

      Kätevää viedä muiden maksamiin systeemeihin, jätepuristimet esim. jäähallit ja muut urheilupyhätöt...

    • -niet bonimai-

      Miksiköhän ekopisteiden hyötyjäteastioihin ilmestyy sellaisia sekajäte yms. törkykasseja joissa on ihan tavan suomalaiselle ymmärtämätöntä tekstiä sisältäviä papereita ja pakkauksia. Jotain 'osuuspankin merkkejä' yms. tunnistamattomia kirjaimia. Ufotko niitä tuo vai ketkä? Kuka maksaa?

    • tätä samaa kitinää

      Joo kamaa kitinää käydään tiemaksuista ykitysteillä.On "vara ostaa" mökki mutta sitten ei enää ole varaa maksaa tie-ja jätemaksua.Myykään tönönne pois niin ei tarvitse valittaa.

      • TorpparisukuaHämeest

        Josku oli varaa, ehkä peritty tai itse rakennettu. Ei aina ostettu. Onko oikein, että työttömyyden tai eläkkeelle menon tähden pitäisi myydä omaisuuttaan pois?
        Tätähän Kokoomus haluaa. Kaikille samat maksut ja verotkin, vaikka tuloja ei enää olisi itsestä riippumattomista sysistä.


    • Suomi on Junttila

      Suhteellisuutta jäte- ja ekomaksuihin. Meillä se on yhteensä 70€/vuosi.
      Todella kohtuullista mielestäni.
      Lisäksi mökkipaikkakunnan keskustassa on iso lajittelupiste, jonne voi vielä kaiken metalli-, lasi- ja rautaromun.
      Kerran vuodessa järjestävät kaikille ilmaisen romurallin. Kunnan torille voi tuoda vanhat jääkaapit, ruohonleikkurit, perämoottorit ja vaikka veneen raadot.

      Jos on varaa pitää mökkiä, on tajuttava, että siitä on aina kiinteitä kuluja/vuosi. Kannattaa jemmata ja ajatella summaa 1000-2000€/vuosi. Jos tähän ei ole varaa, myy mökki pois, se on sinulle liian kallis.

      Jos jätemaksu ahdistaa, miksi ei ole suurempaa huutoa vaikkapa siitä, että lapsettomat maksavat liikaa veroja ja kustantavat päivähoidot ja terveyspalvelut, autottomat teiden ja parkkitalojen rakentamiset, TV:tä katsomatta maksat siitäkin.

      On erinomaista, että jätteitä ei enää 70-luvun ja sitä ennen tyyliin dumpata vajan taakse ja lähimaastoon.
      Silti tuntuu olevan pitkä aika Keski-Euroopan siisteystasoon, pihamaat ja talot ränsistyy ja ne vanhat ruohonleikkurit ja autonraadot edelleen heitetään talojen taakse....

      • -taivaspaikan saaja-

        Mikäli oikeasti lajittelee jätteensä hyötyjätteisiin eli palava jäte, metalli, lasi paperi,pahvi, vanhat vaatteet yms. biojätteisiin eli kotikompostijätteeseen ja hyätykäyttökelvottomaan jätteeseen joka viedään kaatopaikalle niin silloin jätemaksu on pieni. koti tai mökkipöntön tyhjennysväli on monta viikkoa ja kertatyhjennys maksaa alle kympin. Eikä jätepönttö haise helteelläkään.


    • Helsnginranta

      Kokoomusvetoinen Taivassalo perii vuonna 2014 yli 90 euroa mökkiläisiltä. Ensi vuonna tulee tehdä sopimus suoraan jonkun yrittäjän kanssa kolmesta.

      Jäteautolla on hankala ajaa kapeita metsätöitä kerran kuukaudessa. Ei tunnu järkevältä hajautettu malli taloudellisesti ja ekologisesti.

    • Olet yksi

      mökki ruikuttaja ,myy mökkisi loppuu ruikutus.

    • taivahan tosi

      juu mutta kun meidän kunta yrittää vaatia jäte maksua kodistani ,joka on ollut tyhjillään 10 v
      edes kesällä siellä ei asuta,kun hiiret on paskineet enkä halua hiirikuumetta itselleni..
      eli ROSKIA EI TULE.[paitsi nuo hiiren papanat]
      ENKä varmana maksa

    • Tyhmäsalo

      Nykyinen jätehuolto Taivassalossa on toiminut hyvin. Kuorma-autolla vietävät jätelavat on sijoitettu hyvin. Seuraavaksi jätteet jäävät luontoon.

    • mökkihöperö50

      Naapuri kunnassa vehmaalla vaadittiin jo vuosia aikaan jokaiselle oma Jäte laatikko mitä roska-auto tyhjentää.Ainut missä pystyy neuvottelemaan miten usein se tyhjennetään ja kuinka iso astia on.Samoin mökkiläisen ei tarvii maksaa kuin kesä-syyskuusta.uskon että sopimukset ovat kunta kohtaisia koska eivät samaan aikaan ole joka kuntaan tulleet.

    • TIMO KOKKONEN

      Olen jätehuollon ammattilainen olen R.O.T.T.A. Matkalla takasin IISALMEEN johon KUULUn

    • Ei ole vaikea

      kuskata niitä tavaroita sinne mökille joista syntyy sitä jätettä,mutta on hel`vetin vaikea kuskata se syntynyt jäte poisVoi VI- -U sitä uusavottumuutta ja aikaan saamattomuutta,valittaa kyllä osataan.

    • Paskanpolttaja

      Saaripaikat aika mielenkiintoisia, vesimatkaa ja pikkutietä, johon puristusautolla ei ole asiaa. Kesälomakuukausi vaihtelee vuosittain, lisäksi viikonloput. Kaupunkiasunnossa jätelajittelu toiminut 15 vuotta , johon tuotu talousjätteet myös saaresta aina kun on käydään kaupungissa..
      90 vuosi ja tiemaksu 50.
      Norjalainen tuhkaaja polttaa pahimmat paskat.
      Taivassalossa on kameravalvontakylttejä, olis laitettu edes riistakameroita!

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe