Moottoriöljy purkkarin koneeseen.

1+1=3

Mitähän öljyä käytätte purjeveneen moottorissa?

Kaupassa meinasin ostaa Mobil delvac 10W-30 öljyä. Sitten tuli mieleen tehdä galluppi mitä öljyä kukin käyttää.

Luulisi, että telakat laittaa samaa öljyä moottoriin kuin moottoriin.

60

4776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15W40

      Itse käytän Mobil delvac 15W40 (tai muuta, jonka API vastaa moottorivalmistajan suosituksia). Oman moottorini ohjekirja suosittaa 10W30 silloin, jos moottoria käytetään talvipakkasilla.

    • sailor___

      Itse ostin myös Mobil Delvac 15W40:ä. Saa esim Motonetistä. 4 litran purkkikoko on sopiva omalle koneelleni.

    • 20+16

      Edellinen omistaja käytti Yanmarissa Esso XT4 15W40.
      Kun en sitä löytänyt, laitoin nyt tätä:
      Shell-Nautilus 4T 15W40 inboard

    • 12+9

      Käytän volvo pentam 15w40 diesel koneeseen tehtyö öljyä.

      • sailor___

        VDS-2 vai VDS-3? VDS-3 on noista parempaa ja tietysti kalliimpaa.


      • ks. SAE, API/ACEA

        Volvo-Penta ei tietenkään valmista öljyjä, mutta myy logollaan valmistettuja tuotteita. Jos välttämättä haluaa ostaa V-P:n myymälästä V-P:n "koneeseen tehtyä öljyä" eikä öljyfirmojen vastaavia ja halvempia tuotemerkkejä, se on oma valinta.
        Yleensä venemoottorin ohjekirjasta selviää, minkälaisia öljyjä moottorin valmistaja suosittelee (SAE, API, ACEA jne).
        SAE-numerot, esim. 5W-30 tai 15W-40 ovat viskositeettilukuja.
        Se, mitä API- tai ACEA- luokilla tarkoitetaan, selviää vaikkapa täältä:
        http://www.valvoline.fi/tuoteinfo_api_acea.php
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottoriöljy


      • Joakim1
        ks. SAE, API/ACEA kirjoitti:

        Volvo-Penta ei tietenkään valmista öljyjä, mutta myy logollaan valmistettuja tuotteita. Jos välttämättä haluaa ostaa V-P:n myymälästä V-P:n "koneeseen tehtyä öljyä" eikä öljyfirmojen vastaavia ja halvempia tuotemerkkejä, se on oma valinta.
        Yleensä venemoottorin ohjekirjasta selviää, minkälaisia öljyjä moottorin valmistaja suosittelee (SAE, API, ACEA jne).
        SAE-numerot, esim. 5W-30 tai 15W-40 ovat viskositeettilukuja.
        Se, mitä API- tai ACEA- luokilla tarkoitetaan, selviää vaikkapa täältä:
        http://www.valvoline.fi/tuoteinfo_api_acea.php
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottoriöljy

        Löytyy myös Volvon oman VDS-2/3/4 standardin läpäisseitä öljyjä, jos ei halua pelkillä yleisluokituksilla mennä. Tässä esimerkiksi VDS-3 öljyä 4 €/l: http://www.motonet.fi/fi/tuote/591520/Neste-Diesel-15W40-Turbo-LXE-20L

        Sama pienemmässä koossa 5,5 €/l: http://www.motonet.fi/fi/tuote/591520/Neste-Diesel-15W40-Turbo-LXE-20L

        Volvon "oma" maksaa kai 10-13 €/l pakkauskoosta ja ostopaikasta riippuen.

        VDS-2 -öljyä, joka on ainakin minun VP:n manuaalin vaatimus, saa vielä hieman halvemmalla, vaikkapa Biltemasta.


      • 12+9
        Joakim1 kirjoitti:

        Löytyy myös Volvon oman VDS-2/3/4 standardin läpäisseitä öljyjä, jos ei halua pelkillä yleisluokituksilla mennä. Tässä esimerkiksi VDS-3 öljyä 4 €/l: http://www.motonet.fi/fi/tuote/591520/Neste-Diesel-15W40-Turbo-LXE-20L

        Sama pienemmässä koossa 5,5 €/l: http://www.motonet.fi/fi/tuote/591520/Neste-Diesel-15W40-Turbo-LXE-20L

        Volvon "oma" maksaa kai 10-13 €/l pakkauskoosta ja ostopaikasta riippuen.

        VDS-2 -öljyä, joka on ainakin minun VP:n manuaalin vaatimus, saa vielä hieman halvemmalla, vaikkapa Biltemasta.

        Minä käytän volvon tarroilla olevaa öljyä. Ei tarvitse miettiä sopivuutta. Hinta ei ole mulle ollut ongelma.


      • njet problem
        12+9 kirjoitti:

        Minä käytän volvon tarroilla olevaa öljyä. Ei tarvitse miettiä sopivuutta. Hinta ei ole mulle ollut ongelma.

        Eikä tyhmyys maksa mitään, sitä saa ilmaiseksi. Sen käyttäminen on sitten eri asia.


      • er4444
        njet problem kirjoitti:

        Eikä tyhmyys maksa mitään, sitä saa ilmaiseksi. Sen käyttäminen on sitten eri asia.

        En nyt ole toi alkuperäinen kirjoittaja mutta itse teen samoin.

        Jos ei rahalla ole niin väliä mutta ei jaksa juosta miljoonaa kauppaa läpi hakemassa suodattimia öljyjä sinkkejä jne. Menee Suoraan volvon kauppaan ja sanoo että nämä. Maksaa jonkinverran enemmän mutta jos aika on arvokasta niin näin pääsee nopeesti ja helposti eikä tarvii tungeksia jossain motoneteissä tai kökkiä ruuhkassa...

        Joskus tilannut netistä mutta aina ei ole tullut näin tehtyä...


      • rahalla on väliä
        er4444 kirjoitti:

        En nyt ole toi alkuperäinen kirjoittaja mutta itse teen samoin.

        Jos ei rahalla ole niin väliä mutta ei jaksa juosta miljoonaa kauppaa läpi hakemassa suodattimia öljyjä sinkkejä jne. Menee Suoraan volvon kauppaan ja sanoo että nämä. Maksaa jonkinverran enemmän mutta jos aika on arvokasta niin näin pääsee nopeesti ja helposti eikä tarvii tungeksia jossain motoneteissä tai kökkiä ruuhkassa...

        Joskus tilannut netistä mutta aina ei ole tullut näin tehtyä...

        Onpa todella harvassa ne ihmiset, joille Volvon kauppa on lähempänä kuin se mikä muu hyvänsä liike, josta saa öljyä, suodattimia ja pakkasnestettä. Eikä todella tarvitse juosta monessa kaupassa, miljoonasta puhumattakaan, yksi riittää. Eikä matka siihen johonkin muuhun kauppaan ole ainakaan ruuhkaisempi kuin Volvolle. Volvon tiskillä ei ehkä todellakaan ole liikoja muita asiakkaita, mihin lienee hyvä syy.


    • Smörjaa

      Penta 2002 koneena ja käytän Delvac 15W40.
      Välillä olen laittanut Nesteen vastaavaa, missä on kai samat API- ja ACEA luokat. Olisiko sama öljy?

      • Penta 2002 täälläkin, mutta tarjolla olisi öljyksi Delvac 10W30. Uskaltaako laittaa?


      • ihan sama mitä
        bollox kirjoitti:

        Penta 2002 täälläkin, mutta tarjolla olisi öljyksi Delvac 10W30. Uskaltaako laittaa?

        Ihan ilman sarvia ja hampaita: purkkarin kone ei ole koskaan huoltoon kuollut, huollon puutteeseen sen sijaan tuon tuostakin.


      • bollox kirjoitti:

        Penta 2002 täälläkin, mutta tarjolla olisi öljyksi Delvac 10W30. Uskaltaako laittaa?

        Mielestäni 10W30 on turhan ohutta venemoottoriin, jota ei koskaan käytetä talvella. Kyllä sitä voi käyttää, mutta öljytaso on syytä tarkistaa hiukan useammin kuin käytettäessä esim. 15W40-öljyä.


      • veneilijä tekee näin
        Hakro kirjoitti:

        Mielestäni 10W30 on turhan ohutta venemoottoriin, jota ei koskaan käytetä talvella. Kyllä sitä voi käyttää, mutta öljytaso on syytä tarkistaa hiukan useammin kuin käytettäessä esim. 15W40-öljyä.

        Öljy tarkastetaan aina ennen ajoa (tai aina ajon jälkeen).
        Ei sitä sen useammin tarvitse katsioa, vaikka käyytäisikin hiukan notkeampaa öljyä.

        Sitäpaitsi aika nopeasti oppii kuinka paljon kone kuluttaa öljyä laadusta riippumatta. Sitä varten koneessa on tuntimittari ja muistin virkisrykseksi konepäiväkirja.


      • veneilijä tekee näin kirjoitti:

        Öljy tarkastetaan aina ennen ajoa (tai aina ajon jälkeen).
        Ei sitä sen useammin tarvitse katsioa, vaikka käyytäisikin hiukan notkeampaa öljyä.

        Sitäpaitsi aika nopeasti oppii kuinka paljon kone kuluttaa öljyä laadusta riippumatta. Sitä varten koneessa on tuntimittari ja muistin virkisrykseksi konepäiväkirja.

        Tarkastatko myös autosi moottoriöljyn aina ennen ajoon lähtöä (tai aina ajon jälkeen)?

        Jos veneen moottori on kunnossa ja öljy on sopivaa laatua, päivittäinen tarkastus on hätävarjelun liioittelua. Purkkarin moottoria käytetään harvoin enemmän kuin puoli tuntia päivässä.


      • Melkeen
        Hakro kirjoitti:

        Tarkastatko myös autosi moottoriöljyn aina ennen ajoon lähtöä (tai aina ajon jälkeen)?

        Jos veneen moottori on kunnossa ja öljy on sopivaa laatua, päivittäinen tarkastus on hätävarjelun liioittelua. Purkkarin moottoria käytetään harvoin enemmän kuin puoli tuntia päivässä.

        Autossa kun autossa on öljymäärän hälytys, harvemmassa venekoneessa. Venemoottorin toinen riski on veden joutuminen voiteluöljyn sekaan - seisoessa laponeston häiriöstä tai seilatessa kovassa kelissä.

        Vaikka koneeni ei vielä havaittavasti kuluta öljyä niin katson ennen lähtöä öljyn määrän ja myös ennen käynnistystä kovan kelin purjehduksen jälkeen.


      • 3736
        Melkeen kirjoitti:

        Autossa kun autossa on öljymäärän hälytys, harvemmassa venekoneessa. Venemoottorin toinen riski on veden joutuminen voiteluöljyn sekaan - seisoessa laponeston häiriöstä tai seilatessa kovassa kelissä.

        Vaikka koneeni ei vielä havaittavasti kuluta öljyä niin katson ennen lähtöä öljyn määrän ja myös ennen käynnistystä kovan kelin purjehduksen jälkeen.

        Aika harvassa autossa on määrä mittaukset...
        Öljypaine anturi on/off löytynee lähes kaikista koneista.
        Voi jäähdytysnesteet mennä autossakin öljyyn, mutta molemmissa vaativat tiivisteiden pettämistä..
        Pakoputken joutsenkaulan tulisi estää meriveden pääsyn takaperin koneeseen.


      • 19+5
        Melkeen kirjoitti:

        Autossa kun autossa on öljymäärän hälytys, harvemmassa venekoneessa. Venemoottorin toinen riski on veden joutuminen voiteluöljyn sekaan - seisoessa laponeston häiriöstä tai seilatessa kovassa kelissä.

        Vaikka koneeni ei vielä havaittavasti kuluta öljyä niin katson ennen lähtöä öljyn määrän ja myös ennen käynnistystä kovan kelin purjehduksen jälkeen.

        Täytyy kyllä sanoa, että jos muistaa/jaksaa tarkastaa öljymäärän aina ennen moottorin käynnistystä, niin se on hatunnoston arvoinen suoritus!
        Itse tarkastan öljyt noin pari kolme kertaa kaudessa.

        Minulla ei kyllä ole koskaan ollut autoa, mikä hälyttäisi öljymäärästä.


      • 16+10
        Hakro kirjoitti:

        Tarkastatko myös autosi moottoriöljyn aina ennen ajoon lähtöä (tai aina ajon jälkeen)?

        Jos veneen moottori on kunnossa ja öljy on sopivaa laatua, päivittäinen tarkastus on hätävarjelun liioittelua. Purkkarin moottoria käytetään harvoin enemmän kuin puoli tuntia päivässä.

        """"Purkkarin moottoria käytetään harvoin enemmän kuin puoli tuntia päivässä. """

        Miten ihmeessä ihmiset oikein veneilevät/purjehtivat?
        Kyllä minulle vaan tulee huomattavasti enemmän konetunteja.
        Ihan vaan esimerkiksi viime kesänä, kun oli täysin pläkä, niin ajoin koneella Turun saariston eteläosasta Marikseen. Se kesti jo 13 h.
        On myös sellaisia kesiä, jolloin ei käytännössä tuule lainkaan muutamaan päivään.
        Olen pariin otteeseen joutunut ajamaan koneella esim Tukholmasta Turun saaristoon.
        Siinä ei puolituntia päivässä riitä.


      • Joakim1
        19+5 kirjoitti:

        Täytyy kyllä sanoa, että jos muistaa/jaksaa tarkastaa öljymäärän aina ennen moottorin käynnistystä, niin se on hatunnoston arvoinen suoritus!
        Itse tarkastan öljyt noin pari kolme kertaa kaudessa.

        Minulla ei kyllä ole koskaan ollut autoa, mikä hälyttäisi öljymäärästä.

        Venemoottoriin ei ole koskaan ollut tarvetta lisätä öljyä, joten tarkastusväli on minullakin se muutama kertaa kaudessa. Tuskin kulutus muuttuu 15w-40 ->10w-30. Molemmat ovat täysin normaaleja Suomen kesäkauden lämpötiloihin.

        Ainakin ranskalaisissa autoissa on öljymääränäyttö varsin tyypillinen. Jo -96 mallisessa oli öljynpainemittari, joka näytti virrat päälle laitettaessa öljymäärää. Nykyisessä -05 mallisessa tulee vain "Oil OK" virrat päälle laitettaessa näyttöön.


      • 16+10 kirjoitti:

        """"Purkkarin moottoria käytetään harvoin enemmän kuin puoli tuntia päivässä. """

        Miten ihmeessä ihmiset oikein veneilevät/purjehtivat?
        Kyllä minulle vaan tulee huomattavasti enemmän konetunteja.
        Ihan vaan esimerkiksi viime kesänä, kun oli täysin pläkä, niin ajoin koneella Turun saariston eteläosasta Marikseen. Se kesti jo 13 h.
        On myös sellaisia kesiä, jolloin ei käytännössä tuule lainkaan muutamaan päivään.
        Olen pariin otteeseen joutunut ajamaan koneella esim Tukholmasta Turun saaristoon.
        Siinä ei puolituntia päivässä riitä.

        On monta tapaa purjehtia. Lausumani perustui useiden purjehdustuttujeni omakohtaiseen arvioon. Se ei tarkoita, ettei joskus tulisi ajetuksi useampia tunteja yhtämittaa.

        Itselläni on koneajoa kertynyt keskimäärin viitisenkymmentä tuntia kaudessa viimeksi kuluneen neljännesvuosisadan aikana samalla veneellä ja samalla koneella. Tietenkin siellä on useampituntisia koneajoja, mutta aika tyypillisesti kone on käynnisssä 5 - 10 minuuttia aamulla lähdettäessä ja saman verran illalla satamaan tultaessa.

        Olen harrastanut jopa sitä, että jos ei tuule, ei purjehdita vaan pysytään satamassa. Tämä on tietenkin makuasia.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Venemoottoriin ei ole koskaan ollut tarvetta lisätä öljyä, joten tarkastusväli on minullakin se muutama kertaa kaudessa. Tuskin kulutus muuttuu 15w-40 ->10w-30. Molemmat ovat täysin normaaleja Suomen kesäkauden lämpötiloihin.

        Ainakin ranskalaisissa autoissa on öljymääränäyttö varsin tyypillinen. Jo -96 mallisessa oli öljynpainemittari, joka näytti virrat päälle laitettaessa öljymäärää. Nykyisessä -05 mallisessa tulee vain "Oil OK" virrat päälle laitettaessa näyttöön.

        On kiistaton fakta, että ohuempaa öljyä kuluu enemmän kuin paksumpaa. Eri juttu on se, että purkkarin käyttötunneilla tällä ei ole mitään merkitystä.

        Toisaalta moniasteöljyn viskositeettialuetta on erityisesti yläpäästä kasvatettu lisäaineilla, jotka vähitellen käytössä häviävät. Siten 15W40-öljystä voi tulla 15W30 ja 10W30-öljystä 10W20.

        Autoista puheen ollen, itselläni on "ylemmän keskiluokan" ranskalaisauto vm. 2013, jossa ei ole öljytason ilmaisinta.

        Öljynmittapuikon tilalle asennettavia öljytason ilmaisimia on saatavissa myös lisävarusteina tai tarvikeosina. Sellaisen voi asentaa myös venemoottoriin (vaatii tietysti sähkökytkennät).


      • -Mika-
        3736 kirjoitti:

        Aika harvassa autossa on määrä mittaukset...
        Öljypaine anturi on/off löytynee lähes kaikista koneista.
        Voi jäähdytysnesteet mennä autossakin öljyyn, mutta molemmissa vaativat tiivisteiden pettämistä..
        Pakoputken joutsenkaulan tulisi estää meriveden pääsyn takaperin koneeseen.

        "Aika harvassa autossa on määrä mittaukset..."
        Kyllä mulla on ollut nyt kolmessa viimeisimmässä öljymäärän mittaus ja hälytin. Kun kääntää virrat päälle, mutta ei vielä starttaa, niin öljynpainemittarissa on eri asteikko ja se näyttääkin öljymäärää ja pilli huutaa, jos öljyä on alle hälytysrajan. Auton käydessä on sitten sama mittari öljynpainemittarina. Tämä on hyvin yleinen ratkaisu ranskalaisissa autoissa. Vanhin auto, missä mulla on tuollainen ollut, oli vuoden 1952 Rover 100.

        Veneen dieselissä mulla on yksiasteiset (30) Delwacit ollut aina. Sitä veneen konetta kun ei pakkasella starttailla, niin ei tarvitse moniasteöljyjä. Vanhaan koneeseen laitan vain mineraaliöljyä ja "paksua" sellaista.


      • Oilman
        Hakro kirjoitti:

        On kiistaton fakta, että ohuempaa öljyä kuluu enemmän kuin paksumpaa. Eri juttu on se, että purkkarin käyttötunneilla tällä ei ole mitään merkitystä.

        Toisaalta moniasteöljyn viskositeettialuetta on erityisesti yläpäästä kasvatettu lisäaineilla, jotka vähitellen käytössä häviävät. Siten 15W40-öljystä voi tulla 15W30 ja 10W30-öljystä 10W20.

        Autoista puheen ollen, itselläni on "ylemmän keskiluokan" ranskalaisauto vm. 2013, jossa ei ole öljytason ilmaisinta.

        Öljynmittapuikon tilalle asennettavia öljytason ilmaisimia on saatavissa myös lisävarusteina tai tarvikeosina. Sellaisen voi asentaa myös venemoottoriin (vaatii tietysti sähkökytkennät).

        Ikinä en ole öljymäärää tarkastanut autosta (vaihdatan n. 2 v välein), enkä ole veneestäkään sitä ikinä katsonut. Aivan varmasti riittää. Jos merimoottori syö öljyä, näkee sen perästä ajossa ja laiturissa peräpeilistä.

        Autossa havaitseminen on huonompaa, takaa tulijat havaitsevat sen kyllä...


      • Melkeen
        -Mika- kirjoitti:

        "Aika harvassa autossa on määrä mittaukset..."
        Kyllä mulla on ollut nyt kolmessa viimeisimmässä öljymäärän mittaus ja hälytin. Kun kääntää virrat päälle, mutta ei vielä starttaa, niin öljynpainemittarissa on eri asteikko ja se näyttääkin öljymäärää ja pilli huutaa, jos öljyä on alle hälytysrajan. Auton käydessä on sitten sama mittari öljynpainemittarina. Tämä on hyvin yleinen ratkaisu ranskalaisissa autoissa. Vanhin auto, missä mulla on tuollainen ollut, oli vuoden 1952 Rover 100.

        Veneen dieselissä mulla on yksiasteiset (30) Delwacit ollut aina. Sitä veneen konetta kun ei pakkasella starttailla, niin ei tarvitse moniasteöljyjä. Vanhaan koneeseen laitan vain mineraaliöljyä ja "paksua" sellaista.

        Laitoit Mika paremmaks, mulla ensimmäinen kun ilmoitti öljymäärän oli -86 Citroën BX Gran Turismo;) oli siinä ajotietokonekin...

        Mutta totta tuokin, ihan uusissa ranskanperunoissa häläreitä on vähennetty


      • roveristi
        Melkeen kirjoitti:

        Laitoit Mika paremmaks, mulla ensimmäinen kun ilmoitti öljymäärän oli -86 Citroën BX Gran Turismo;) oli siinä ajotietokonekin...

        Mutta totta tuokin, ihan uusissa ranskanperunoissa häläreitä on vähennetty

        Rover 75:ssä jo 65 vuotta sitten ennen käynnistystä nähdä kampikammion öljyn tason painamalla nappia "oil level"... britit osasivat silloinkin ;-)


    • Sailor 1

      JOS, ja kun se öljy vaihdetaan joka vuosi, tuntien, tai kymmenien tuntien käytön jälkeen, on ihan sama mitä merkkiä se on, kunhan tuote on Dieseliin tarkoitettua
      5W30 tai 15W40, edellyttäen että kyseessä Diesel moottori.

    • Sailor 1

      Edelleen olen sitä mieltä että jos joka kesä vaihtaa moottorin öljyt, Öljyn merkillä ei ole väliä. Tietysti Dieseliin siihen tarkoitettua öljyä. (Kauankohan tämä teksti näkyy..?)

    • asfasd

      Vertailu mv puolelta,

      3000 h ajettu Yanmar 4JH-DTE, 120 h ajoa/kesä, ei tarvitse lisätä kertaakaan öljyä kauden aikana. Öljynä nyt viime vuosina ollut Tebskan 15W-40. Mobilin Delvac SAE 30 kävisi myös mainiosti, mutta sitä ei monestakaan kaupasta enää saa isommissa astioissa.

    • iohjsadf

      pitääkö olla mineraaliöljyä vai käykö synteettinen?

      • mineraali sittenkin?

        Hyvä kysymys!
        Moottorivalmistajan ohjekirja antaa tietenkin suosituksensa moottoriöljystä. Sen mukaan kai on viisainta menetellä. Silti asiaa tulee pohtineeksi öljyä ostaessa.
        Useimmat nettiartikkelit ja keskustelut tuntuivat puoltavan mineraaliöljyä venedieseliin, koska se on halvempaa. Toinen syy oli synteettisen öljyn pesevä ominaiuus. Jos moottori on vanha ja siinä on aina käytetty mineraaliöljyjä, synteettiseen pesevään öljyyn vaihtaminen saattaa olla jopa haitallista.

        Tässä muutama sitaatti:
        "Yanmar's own oil was to API CD until the introduction of the YM engine, when it became API CI-4. According to Yanmar this oil can be used in all engines requiring API CD upwards. Its TBN is between 10 and 12.
        Otherwise, use a quality oil to API CF-4, which is the official replacement for API CD.
        But use a synthetic? I wouldn't - although I do in my car."
        http://coxengineering.sharepoint.com/Pages/Oilforyachtengines.aspx


        " for most sailors, the existing mineral blends are fine, and a whole lot cheaper given the typical oil change requirements. It is also worth noting that it is probably not a good idea to put a low-viscosity synthetic oil designed for engines that run all the time into an engine that sits for very long periods or will be going into long-term storage"
        http://www.practical-sailor.com/issues/35_7/psadvisory/Marine-Diesel-Engines_5807-1.html


        "Generally you should not switch from regular oil to synthetic. There are lot's of reports of the syn leaking by the main seals and running the engine out of oil. Synthetics are great if you start using them when the engine is new, you would have to check with the manufacturer regarding warranty."
        http://www.cruisersforum.com/forums/f55/synthetic-oil-vs-conventional-oil-64093.html


      • mineraali sittenkin? kirjoitti:

        Hyvä kysymys!
        Moottorivalmistajan ohjekirja antaa tietenkin suosituksensa moottoriöljystä. Sen mukaan kai on viisainta menetellä. Silti asiaa tulee pohtineeksi öljyä ostaessa.
        Useimmat nettiartikkelit ja keskustelut tuntuivat puoltavan mineraaliöljyä venedieseliin, koska se on halvempaa. Toinen syy oli synteettisen öljyn pesevä ominaiuus. Jos moottori on vanha ja siinä on aina käytetty mineraaliöljyjä, synteettiseen pesevään öljyyn vaihtaminen saattaa olla jopa haitallista.

        Tässä muutama sitaatti:
        "Yanmar's own oil was to API CD until the introduction of the YM engine, when it became API CI-4. According to Yanmar this oil can be used in all engines requiring API CD upwards. Its TBN is between 10 and 12.
        Otherwise, use a quality oil to API CF-4, which is the official replacement for API CD.
        But use a synthetic? I wouldn't - although I do in my car."
        http://coxengineering.sharepoint.com/Pages/Oilforyachtengines.aspx


        " for most sailors, the existing mineral blends are fine, and a whole lot cheaper given the typical oil change requirements. It is also worth noting that it is probably not a good idea to put a low-viscosity synthetic oil designed for engines that run all the time into an engine that sits for very long periods or will be going into long-term storage"
        http://www.practical-sailor.com/issues/35_7/psadvisory/Marine-Diesel-Engines_5807-1.html


        "Generally you should not switch from regular oil to synthetic. There are lot's of reports of the syn leaking by the main seals and running the engine out of oil. Synthetics are great if you start using them when the engine is new, you would have to check with the manufacturer regarding warranty."
        http://www.cruisersforum.com/forums/f55/synthetic-oil-vs-conventional-oil-64093.html

        >> Toinen syy oli synteettisen öljyn pesevä ominaiuus. Jos moottori on vanha ja siinä on aina käytetty mineraaliöljyjä, synteettiseen pesevään öljyyn vaihtaminen saattaa olla jopa haitallista.


      • ei pidä paikkaansa?
        Hakro kirjoitti:

        >> Toinen syy oli synteettisen öljyn pesevä ominaiuus. Jos moottori on vanha ja siinä on aina käytetty mineraaliöljyjä, synteettiseen pesevään öljyyn vaihtaminen saattaa olla jopa haitallista.

        Miten selität sen, että esim. Yanmar varoittaa/kieltää käyttämästä synteettisiä öljyjä muissa kuin uusissa BY-sarjan moottoreissaan? Ei kai se voi perustua "lähes puoli vuosisataa vanhaan tietoon"?

        Siteeraan ruotsinkielistä lähdettä, koska suomenkielisiä en sattunut löytämään ja englanti tuntuu ärsyttävän joitakin lukijoita:
        "Till samtliga Yanmar Marinmotorer - Utom till de nya BY - motorerna där syntetolja föreskrivs skall en ren mineralolja användas. Alla former av syntetoljor -hel eller del är förbjudna att använda. Dessa oljor kan skada motorerna svårt och orsaka haverier. I tabellen nedan framgår vilken oljekvalitet som gäller för respektive motor".
        http://www.lidingomarin.se/yanmar/oljevolym_yanmar.htm

        Joku syy kai täytyy olla siihen, miksi tämän tyyppisiä varoituksia synteettisten öljyjen käyttämisesta vanhempiin venedieseleihin julkaistaan. En usko, että kysymys on pelkästään historiallisista yksiasteöljyistä tai öljynsuodattimen puuttumisesta tms.


      • Joakim1
        ei pidä paikkaansa? kirjoitti:

        Miten selität sen, että esim. Yanmar varoittaa/kieltää käyttämästä synteettisiä öljyjä muissa kuin uusissa BY-sarjan moottoreissaan? Ei kai se voi perustua "lähes puoli vuosisataa vanhaan tietoon"?

        Siteeraan ruotsinkielistä lähdettä, koska suomenkielisiä en sattunut löytämään ja englanti tuntuu ärsyttävän joitakin lukijoita:
        "Till samtliga Yanmar Marinmotorer - Utom till de nya BY - motorerna där syntetolja föreskrivs skall en ren mineralolja användas. Alla former av syntetoljor -hel eller del är förbjudna att använda. Dessa oljor kan skada motorerna svårt och orsaka haverier. I tabellen nedan framgår vilken oljekvalitet som gäller för respektive motor".
        http://www.lidingomarin.se/yanmar/oljevolym_yanmar.htm

        Joku syy kai täytyy olla siihen, miksi tämän tyyppisiä varoituksia synteettisten öljyjen käyttämisesta vanhempiin venedieseleihin julkaistaan. En usko, että kysymys on pelkästään historiallisista yksiasteöljyistä tai öljynsuodattimen puuttumisesta tms.

        Yanmar-manuaalit eivät kyllä puhu mitään mineraali vs. synteettinen, mutta öljyvaatimus on sellainen, että se täyttyy mineraaliöljyillä ja lisäksi on kielto käyttää tietyn luokituksen öljyjä, jotka usein ovat synteettisiä. Tämä ei liity edes moottorin ikään, sillä hiljattain markkinoille tulllut YM-sarjakin kuuluu näihin. Tässä 3YM30 manuaalista:

        "• API Service Categories: CD or higher
        TBN value: 9 or more
        The oil must be changed when the Total
        Base Number (TBN) has been reduced
        to 2.0.
        TBN (mgKOH/g) test method: JIS
        K-2501–5.2–2(HCI), ASTM D4739(HCI)
        • Recommended SAE Viscosity: 10W30,
        15W40. Engine oil 10W30 and 15W40
        can be used throughout the year.
        • NEVER use API Service Category CG-4
        or CH-4 oils."

        Esimerkiksi Mobil Delvac MX 15W40 on CH-4 öljy. En tiedä onko se synteettinen tai edes osasynteettinen.

        Motonetin Motox on mineraaliöljy, mutta CG-4 mainitaan eli ei saa käyttää: http://motonet.fi/fi/tuote/599503/Motox-Super-15W-40-SLCFCG-4-5l

        Itseasissa alkaa olla vaikea löytyy öljyä, joka eli olisi CG-4 tai CH-4, varsinkin kun CI-4 täyttää standardin mukaan myös edelliset. Esimerkiksi Motonet laajasta valikoimasta ei löydy "niin huonoa" 15W-40 öljyä. Tässä yksi https://www.toknet.fi/moottorioljyt/teboil-moniaste-15w-40-4-l/6415790328540/dp

        Sinänsä tietysti mielenkiintoista, että VP suosittaa VDS-2/3 öljyjä, jotka kaikki ovat Yanmarin kieltolistalla, vaikka moottorit ovat aika "samanlaisia".


      • VP:n mineraaliöljy
        Joakim1 kirjoitti:

        Yanmar-manuaalit eivät kyllä puhu mitään mineraali vs. synteettinen, mutta öljyvaatimus on sellainen, että se täyttyy mineraaliöljyillä ja lisäksi on kielto käyttää tietyn luokituksen öljyjä, jotka usein ovat synteettisiä. Tämä ei liity edes moottorin ikään, sillä hiljattain markkinoille tulllut YM-sarjakin kuuluu näihin. Tässä 3YM30 manuaalista:

        "• API Service Categories: CD or higher
        TBN value: 9 or more
        The oil must be changed when the Total
        Base Number (TBN) has been reduced
        to 2.0.
        TBN (mgKOH/g) test method: JIS
        K-2501–5.2–2(HCI), ASTM D4739(HCI)
        • Recommended SAE Viscosity: 10W30,
        15W40. Engine oil 10W30 and 15W40
        can be used throughout the year.
        • NEVER use API Service Category CG-4
        or CH-4 oils."

        Esimerkiksi Mobil Delvac MX 15W40 on CH-4 öljy. En tiedä onko se synteettinen tai edes osasynteettinen.

        Motonetin Motox on mineraaliöljy, mutta CG-4 mainitaan eli ei saa käyttää: http://motonet.fi/fi/tuote/599503/Motox-Super-15W-40-SLCFCG-4-5l

        Itseasissa alkaa olla vaikea löytyy öljyä, joka eli olisi CG-4 tai CH-4, varsinkin kun CI-4 täyttää standardin mukaan myös edelliset. Esimerkiksi Motonet laajasta valikoimasta ei löydy "niin huonoa" 15W-40 öljyä. Tässä yksi https://www.toknet.fi/moottorioljyt/teboil-moniaste-15w-40-4-l/6415790328540/dp

        Sinänsä tietysti mielenkiintoista, että VP suosittaa VDS-2/3 öljyjä, jotka kaikki ovat Yanmarin kieltolistalla, vaikka moottorit ovat aika "samanlaisia".

        En ymmärtänyt kommenttiasi VP:n öljyistä. Eikö Volvo Pentan VDS3 ole nimenomaan mineraaliöljy? Miksi se olisi Yanmarin kieltolistalla?
        http://www.yachtboatparts.com/volvo-penta-engine-oil-vds3-15w40-3840002-3840003-3840004-642-p.asp
        http://comportal.penta.volvo.se/upload/Parts Accessories Brochures/Chemicals_2013.pdf
        VP:n synteettiset öljyt on tarkoitettu heidän bensakoneisiinsa.


      • Joakim1
        VP:n mineraaliöljy kirjoitti:

        En ymmärtänyt kommenttiasi VP:n öljyistä. Eikö Volvo Pentan VDS3 ole nimenomaan mineraaliöljy? Miksi se olisi Yanmarin kieltolistalla?
        http://www.yachtboatparts.com/volvo-penta-engine-oil-vds3-15w40-3840002-3840003-3840004-642-p.asp
        http://comportal.penta.volvo.se/upload/Parts Accessories Brochures/Chemicals_2013.pdf
        VP:n synteettiset öljyt on tarkoitettu heidän bensakoneisiinsa.

        Koska Yanmarin manuaalissa sanotaan "NEVER use API Service Category CG-4 or CH-4 oils" ja Volvon oma ja kaikkien muidenkin VDS-3 -öljyt ovat juuri noita CG-4 ja/tai CH-4 öljyjä olivat sitten mineraali-, osa- tai täyssynteettiöljyjä.


      • Delvac MX
        Joakim1 kirjoitti:

        Yanmar-manuaalit eivät kyllä puhu mitään mineraali vs. synteettinen, mutta öljyvaatimus on sellainen, että se täyttyy mineraaliöljyillä ja lisäksi on kielto käyttää tietyn luokituksen öljyjä, jotka usein ovat synteettisiä. Tämä ei liity edes moottorin ikään, sillä hiljattain markkinoille tulllut YM-sarjakin kuuluu näihin. Tässä 3YM30 manuaalista:

        "• API Service Categories: CD or higher
        TBN value: 9 or more
        The oil must be changed when the Total
        Base Number (TBN) has been reduced
        to 2.0.
        TBN (mgKOH/g) test method: JIS
        K-2501–5.2–2(HCI), ASTM D4739(HCI)
        • Recommended SAE Viscosity: 10W30,
        15W40. Engine oil 10W30 and 15W40
        can be used throughout the year.
        • NEVER use API Service Category CG-4
        or CH-4 oils."

        Esimerkiksi Mobil Delvac MX 15W40 on CH-4 öljy. En tiedä onko se synteettinen tai edes osasynteettinen.

        Motonetin Motox on mineraaliöljy, mutta CG-4 mainitaan eli ei saa käyttää: http://motonet.fi/fi/tuote/599503/Motox-Super-15W-40-SLCFCG-4-5l

        Itseasissa alkaa olla vaikea löytyy öljyä, joka eli olisi CG-4 tai CH-4, varsinkin kun CI-4 täyttää standardin mukaan myös edelliset. Esimerkiksi Motonet laajasta valikoimasta ei löydy "niin huonoa" 15W-40 öljyä. Tässä yksi https://www.toknet.fi/moottorioljyt/teboil-moniaste-15w-40-4-l/6415790328540/dp

        Sinänsä tietysti mielenkiintoista, että VP suosittaa VDS-2/3 öljyjä, jotka kaikki ovat Yanmarin kieltolistalla, vaikka moottorit ovat aika "samanlaisia".

        "Mobil Delvac MX is Mobil’s premium mineral diesel engine
        oil."
        http://www.team-bhp.com/forum/technical-stuff/20449-delvac-1-delvac-mx.html


      • Melkeen
        Joakim1 kirjoitti:

        Yanmar-manuaalit eivät kyllä puhu mitään mineraali vs. synteettinen, mutta öljyvaatimus on sellainen, että se täyttyy mineraaliöljyillä ja lisäksi on kielto käyttää tietyn luokituksen öljyjä, jotka usein ovat synteettisiä. Tämä ei liity edes moottorin ikään, sillä hiljattain markkinoille tulllut YM-sarjakin kuuluu näihin. Tässä 3YM30 manuaalista:

        "• API Service Categories: CD or higher
        TBN value: 9 or more
        The oil must be changed when the Total
        Base Number (TBN) has been reduced
        to 2.0.
        TBN (mgKOH/g) test method: JIS
        K-2501–5.2–2(HCI), ASTM D4739(HCI)
        • Recommended SAE Viscosity: 10W30,
        15W40. Engine oil 10W30 and 15W40
        can be used throughout the year.
        • NEVER use API Service Category CG-4
        or CH-4 oils."

        Esimerkiksi Mobil Delvac MX 15W40 on CH-4 öljy. En tiedä onko se synteettinen tai edes osasynteettinen.

        Motonetin Motox on mineraaliöljy, mutta CG-4 mainitaan eli ei saa käyttää: http://motonet.fi/fi/tuote/599503/Motox-Super-15W-40-SLCFCG-4-5l

        Itseasissa alkaa olla vaikea löytyy öljyä, joka eli olisi CG-4 tai CH-4, varsinkin kun CI-4 täyttää standardin mukaan myös edelliset. Esimerkiksi Motonet laajasta valikoimasta ei löydy "niin huonoa" 15W-40 öljyä. Tässä yksi https://www.toknet.fi/moottorioljyt/teboil-moniaste-15w-40-4-l/6415790328540/dp

        Sinänsä tietysti mielenkiintoista, että VP suosittaa VDS-2/3 öljyjä, jotka kaikki ovat Yanmarin kieltolistalla, vaikka moottorit ovat aika "samanlaisia".

        Nykyinen Mobil Delvac Super 1400 on sitten taas CG-4 laatua.

        Ennenaikaan sanottiin ettei synteettinen öljy sopisi vanhaan koneeseen siksikin kun entiset tiivistemateriaalit ei välttämättä kestä synteettisiä. Omakohtainen kokemus yhdestä kampiakselin stefasta ja vaihdelootasta, joka pian oli öljyssä ympäriinsä.

        Syväpilssisessä veneessä reilusti vesirajan alla asustava kone hukkui pari kertaa laponestoventtiilin jumituttua, niitä peruja kiinnostus öljyn määrään.

        Lyhyitä jaksoja käyvä kone "tahtoo usein tehdä lisää öljyä" kun lämmöt ei ehdi nousta kunnolla niin joukkoon alkaa kertyä kondenssivettä ja polttoainettakin...


      • sekoilenko API:ssa?
        Joakim1 kirjoitti:

        Koska Yanmarin manuaalissa sanotaan "NEVER use API Service Category CG-4 or CH-4 oils" ja Volvon oma ja kaikkien muidenkin VDS-3 -öljyt ovat juuri noita CG-4 ja/tai CH-4 öljyjä olivat sitten mineraali-, osa- tai täyssynteettiöljyjä.

        Volvo Pentan VDS-3 mineraaliöljyn todetaan täyttävän API CI-4 ja ACEA E5 vaatimukset (ks. comportal.penta.volvo.se …).

        Yanmar 3YM30:n öljyvaatimus oli API CD "or higher" ja API CG-4 tai CH-4 laatua pidä käyttää.

        Miksei VP:n API CI-4 kelpaisi myös Yanmarille?

        "CI-4 oils are superior in performance to those meeting API CH-4, CG-4 and CF-4 and can effectively lubricate engines calling for those API Service Categories"
        http://www.oilspecifications.org/api_eolcs.php


      • Joakim1
        sekoilenko API:ssa? kirjoitti:

        Volvo Pentan VDS-3 mineraaliöljyn todetaan täyttävän API CI-4 ja ACEA E5 vaatimukset (ks. comportal.penta.volvo.se …).

        Yanmar 3YM30:n öljyvaatimus oli API CD "or higher" ja API CG-4 tai CH-4 laatua pidä käyttää.

        Miksei VP:n API CI-4 kelpaisi myös Yanmarille?

        "CI-4 oils are superior in performance to those meeting API CH-4, CG-4 and CF-4 and can effectively lubricate engines calling for those API Service Categories"
        http://www.oilspecifications.org/api_eolcs.php

        Kysy Yanmarin edustajalta. Minä en tiedä muuta kuin sen, että manuaali kieltää käyttämästä noita CG-4 ja CH-4 öljyjä. Kai siihen joku syy on kun manuaaliin laittavat oikein isoilla kirjaimilla hyvin selvän kiellon.

        Ainakin tuossa "VP:n mineraaliöljyn" linkissä mainitaan CG-4, samoin vaikkapa Delvac MX:ssä mainitaan CH-4 (ja CI-4 Plus jne). Tuo Mobil on VDS-2/3/4 mukainen ja sitä ostin juuri VP:hen. Aiemman veneen Yanmarissa käytin noita halvempia, jotka eivät täytä CH-4 eikä CG-4 vaatimuksia.


      • ei pidä paikkaansa? kirjoitti:

        Miten selität sen, että esim. Yanmar varoittaa/kieltää käyttämästä synteettisiä öljyjä muissa kuin uusissa BY-sarjan moottoreissaan? Ei kai se voi perustua "lähes puoli vuosisataa vanhaan tietoon"?

        Siteeraan ruotsinkielistä lähdettä, koska suomenkielisiä en sattunut löytämään ja englanti tuntuu ärsyttävän joitakin lukijoita:
        "Till samtliga Yanmar Marinmotorer - Utom till de nya BY - motorerna där syntetolja föreskrivs skall en ren mineralolja användas. Alla former av syntetoljor -hel eller del är förbjudna att använda. Dessa oljor kan skada motorerna svårt och orsaka haverier. I tabellen nedan framgår vilken oljekvalitet som gäller för respektive motor".
        http://www.lidingomarin.se/yanmar/oljevolym_yanmar.htm

        Joku syy kai täytyy olla siihen, miksi tämän tyyppisiä varoituksia synteettisten öljyjen käyttämisesta vanhempiin venedieseleihin julkaistaan. En usko, että kysymys on pelkästään historiallisista yksiasteöljyistä tai öljynsuodattimen puuttumisesta tms.

        >> Miten selität sen, että esim. Yanmar varoittaa/kieltää käyttämästä synteettisiä öljyjä muissa kuin uusissa BY-sarjan moottoreissaan? Ei kai se voi perustua "lähes puoli vuosisataa vanhaan tietoon"?


      • Öljyhebreaa
        Joakim1 kirjoitti:

        Koska Yanmarin manuaalissa sanotaan "NEVER use API Service Category CG-4 or CH-4 oils" ja Volvon oma ja kaikkien muidenkin VDS-3 -öljyt ovat juuri noita CG-4 ja/tai CH-4 öljyjä olivat sitten mineraali-, osa- tai täyssynteettiöljyjä.

        Olisiko tuon yanmarin API CG-4 tai CH-4 kiellon takana vain se, että ne on tarkoitettu vähärikkisen polttoaineen kanssa käytettäväksi ja siellä on oletuksena ettei merilöpö sellaista aina ole? CD laatu taas on vuodelta 1955, jo poistunut luokitus - silloin polttoaineessa rikkiä riitti ja kaiketi öljyissä oli puskurikapasiteettia.

        Nanni/Kubotan öljysuositus on CF mini ja monestakin öljylaadusta CF löytyy, kyllä toisista vielä tuo CD:kin. Esimerkiksi Mobil delvac super 1400, mitä nykyään hyllyssä on MX:n sijaan, siinä on noita Yanmarin kieltämiä uudempia luokkia myös, mutta kelpaisi Nannille vaan ei Yanmarille? Samanlaisia korkeakierroksisia, ahtamattomia, esikammiokoneita kuitenkin - ja ilman katalysaattorina:)


    • be smart

      Ottamatta sen enempää kantaa yksittäisiin kirjoituksiin, niin mistä se johtuu, että lontooksi kirjoitettuun juttuun suhtaudutaan ikään kuin todempana kuin suomeksi?

      Onha varmasti niin,että tieteellisisä artikkeleita tehdään enemmän lontooksi, mutta ihan vastaavasti lontooksi kirjoitetaan myös enemmän roskaa.

      Toinen asia, mikä pistää silmään on ettei lontoota tunnuta paljoa osattavan. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun juttu on ymmärretty ihan päin vastoin kuin se on kirjoitettu.

      • outo reaktio

        Jos kritisoit viestini viitteitä, valitsin englannin kieliset kahdesta syystä: 1) suomen- tai ruotsinkielisiä artikkeleita ko aiheesta en sattunut löytämään ja 2) arvelin englannin kielen lukijoille helpommin ymmärrättäviksi kuin saksankieliset sitaatit.
        Jos pidät ko artikkeleita "roskana" tai "väärin ymmärrettyinä", pahoittelen valintojani. Olen pitänyt coxengineering-sivustoa asiallisena samoin kuin practical sailoria ja cruisersforumia.


    • -Mika-

      Noissa eri maiden öljyjä koskevissa jutuissa on se paha puoli, ettei ne oikein päde täällä suomessa. Useimmin siksi, että täällä on aina käytetty paljon parempia öljylaatuja kuin muualla maailmassa.
      Tästä on lukemattomasti kokemuksia tuolta autopuolelta.
      Kun iäkkäämpiä autoja ollaan tuotu jenkeistä tai jopa euroopasta, niin niistä näkee, että peseviä öljyjä ei ole käytetty. Suomessa taas kaikki öljyt on peseviä.
      Esim. jenkkilässä on lähes kaikki normaalissa myynnissä olevat mineraaliöljyt näitä ei peseviä. Tai ainakin ollut jokin aika sitten.

    • Agraariari

      Monitraa, n. 3 €/l
      SAE 10W-30
      API CG-4, CF-4, CF/SF; ACEA E3; GL-4/GL-5

      Eli saman tavaran voi moottoriöljykäytön lisäksi laittaa myös vaihteistoon tai vetolaitteeseen ja vaikka perämoottorin peräöljyksi.

      Ja tietysti sen venettä vetelevän traktorin öljyksi myös.

      • huono ehdotus!

        SAE 15W-40 on moniin meridieseleihin sopivampi viskositeetti kuin ehdottamasi 10W-30.

        Kaikissa merivaihteissa ei voi käyttää moottoriöljyä! Monissa käytetään ATF-öljyä. Varmistakaa ohjekirjasta ennenkuin laitatte moottoriöljyä vaihteeseen.


      • Agraariari
        huono ehdotus! kirjoitti:

        SAE 15W-40 on moniin meridieseleihin sopivampi viskositeetti kuin ehdottamasi 10W-30.

        Kaikissa merivaihteissa ei voi käyttää moottoriöljyä! Monissa käytetään ATF-öljyä. Varmistakaa ohjekirjasta ennenkuin laitatte moottoriöljyä vaihteeseen.

        Nojoo, Monitrahan on moottoriöljy ja vaihteistoöljy ja hydrauliöljy. Ja vain niihin kohteisiin jotka yllä olevasta API luokituksesta selviävät.

        Jos on joku erikoisvaihteisto niin tietysti pitää käyttää oikean luokituksen öljyä. Tyhmää laittaa vaikkapa auton automaattilootaan Monitraa - sanoisinko että uusavuttomuuta.

        Ja se että 70-luvulla suunniteltuun volvopenteleeseen olen laittanut samaa rasvaa kuin saman vuosikymmenen massikkaan - ei ole ollut ongelmia. Väittävät että voisi kuluttaa enemmän 10W30 kuin 15W40 öljyä. So what? Jos pinnan tarkistaa pari kertaa kaudessa niin tuo notkeampikin pysyy aika lailla koneessa, ehkä kerran muutaman desin lisäys.

        S110 ja S120 vetolaitteissa V-P suosittelee mööttoriöljyä, luulisi että vaihteistoöljyn ominaisuudet omaava Monitra moottoriöljy voisi olla vielä parempi vaihtoehto.

        Jokainen käyttäköön sitä voiteluainetta mistä tykkää ja jos purkin vihreä väri helpottaa henkisesti, ja on vakuuttunut siitä että käyttämällä enemmän rahaa purjehdusnautinto on parempi niin siitä vaan... :)


      • Agraariari
        huono ehdotus! kirjoitti:

        SAE 15W-40 on moniin meridieseleihin sopivampi viskositeetti kuin ehdottamasi 10W-30.

        Kaikissa merivaihteissa ei voi käyttää moottoriöljyä! Monissa käytetään ATF-öljyä. Varmistakaa ohjekirjasta ennenkuin laitatte moottoriöljyä vaihteeseen.

        Pirruuttan katoin ohjekirjasta mitä öljyä ohjekirja suosittelee venediiseliini:
        moottorin vähintään CD luokan dieselöljyä, SAE 20 (yli 10C) tai SAE 10W (alle 10C)
        vetolaitteeseen dieselöljyä, vähintään CD ja SAE 20W-30

        Eihän nuo vanhat louskut mihinkään nykyöljyn luokattomuuteen hajoa! Oli sitten 10W30 tai 15W40 - hyvin putputtaa sen muutaman kymmenen tuntia kesässä mitä tarvitseekin.


      • "erikoisvaihteisto"?
        Agraariari kirjoitti:

        Nojoo, Monitrahan on moottoriöljy ja vaihteistoöljy ja hydrauliöljy. Ja vain niihin kohteisiin jotka yllä olevasta API luokituksesta selviävät.

        Jos on joku erikoisvaihteisto niin tietysti pitää käyttää oikean luokituksen öljyä. Tyhmää laittaa vaikkapa auton automaattilootaan Monitraa - sanoisinko että uusavuttomuuta.

        Ja se että 70-luvulla suunniteltuun volvopenteleeseen olen laittanut samaa rasvaa kuin saman vuosikymmenen massikkaan - ei ole ollut ongelmia. Väittävät että voisi kuluttaa enemmän 10W30 kuin 15W40 öljyä. So what? Jos pinnan tarkistaa pari kertaa kaudessa niin tuo notkeampikin pysyy aika lailla koneessa, ehkä kerran muutaman desin lisäys.

        S110 ja S120 vetolaitteissa V-P suosittelee mööttoriöljyä, luulisi että vaihteistoöljyn ominaisuudet omaava Monitra moottoriöljy voisi olla vielä parempi vaihtoehto.

        Jokainen käyttäköön sitä voiteluainetta mistä tykkää ja jos purkin vihreä väri helpottaa henkisesti, ja on vakuuttunut siitä että käyttämällä enemmän rahaa purjehdusnautinto on parempi niin siitä vaan... :)

        "Jos on joku erikoisvaihteisto niin tietysti pitää käyttää oikean luokituksen öljyä. Tyhmää laittaa vaikkapa auton automaattilootaan Monitraa - sanoisinko että uusavuttomuuta"

        Ensin neuvoit, että Monitra sopii kaikkeen. Akselivetoisissa moottoreissa kysymys ei ole "jostain erikoisvaihteistosta". Laitan tähän Yanmarin linkin, josta huomaat aika monissa vaihteissa käytettävän eri öljyö kuin moottorissa.
        http://www.yanmarhelp.com/i_box2.htm


      • Agraariari
        "erikoisvaihteisto"? kirjoitti:

        "Jos on joku erikoisvaihteisto niin tietysti pitää käyttää oikean luokituksen öljyä. Tyhmää laittaa vaikkapa auton automaattilootaan Monitraa - sanoisinko että uusavuttomuuta"

        Ensin neuvoit, että Monitra sopii kaikkeen. Akselivetoisissa moottoreissa kysymys ei ole "jostain erikoisvaihteistosta". Laitan tähän Yanmarin linkin, josta huomaat aika monissa vaihteissa käytettävän eri öljyö kuin moottorissa.
        http://www.yanmarhelp.com/i_box2.htm

        Joo, niinpä näkyy, puolenkymmentä vaihteistoa joihin pitää laittaa sitä punasta eli automaattilootaöljyä. Sen lisäksi kaksi joihin vaaditaan jotain "Quicksilver" nestettä. Kaikkiin muihin käy Monitra (se on 10W30 moottoriöljy, 80W90 vaihteistoöljy ja ISO VG46 hydrauliikkaöljy).

        Mist mie kaikkii automaativenelootia voin tietää, mutta kait omistajat tietävät sen itse jos poistettava litku on punasta :-o

        Vai ei? Vai pitääkö uskoa kaikkea mitä nettipalstalla kirjotetaan? Onko järki hakusessa? Vai että Monitraa automaattilootaan - kaikkea sitä kuulee!!!


      • S&S
        Agraariari kirjoitti:

        Pirruuttan katoin ohjekirjasta mitä öljyä ohjekirja suosittelee venediiseliini:
        moottorin vähintään CD luokan dieselöljyä, SAE 20 (yli 10C) tai SAE 10W (alle 10C)
        vetolaitteeseen dieselöljyä, vähintään CD ja SAE 20W-30

        Eihän nuo vanhat louskut mihinkään nykyöljyn luokattomuuteen hajoa! Oli sitten 10W30 tai 15W40 - hyvin putputtaa sen muutaman kymmenen tuntia kesässä mitä tarvitseekin.

        Kubota-pohjaisen Beta Marinen ohjekirja suosittelee "hyvälaatuista 15-40w mineraali tai moniasteöljyä, jota käytetään useimmissa dieselautoissa. Älä käytä "turbodiesel öljyjä äläkä lisäaineita". Laatusuosituksena on lisäksi API CC/CD/CE. Taitaa olla vähän vanhat suositukset. Vaikea löytää tänä päivänä tuollaisia öljyjä. Ohjekirja on vuodelta 2006.


    • sy Snoopy

      Olen aina ostanut ohjekirjan suosittamaa kansainväliset standardit täyttävää öljyä. Merkki on jonkun verran vaihdellut maanosan mukaan. Pienissä moottoreissa, joissa öljymäärä on pieni ja ehkä ajetaankin vähemmän kustannuksilla ei ole niin väliä, mutta isommissa koneissa, joissa öljytila on suurempi ja varsinkin kun vaihdan 150-200 h välein oljyn hinnalla alkaa olla jo merkitystä.
      www.snoopy.fi

      • tositarina öljystä

        Snoopyn viitattua muiden maanosien öljyihin, kerron tositarinan erään tapaamani suomalaisveneen öljyongelmasta Tyynellä valtamerellä. Vene oli v. 1977 Ranskassa rakennettu puinen 10-metrinen suippoperäinen ketsi. Kun se oli purjehtimassa Tahitilta päiväntasaajareittiä pitkin Papua Uuden Guineaa kohti, moottorin öljy oli jossain vaiheessa tyhjentynyt pilssiveden sekaan. Moottoria ei tietenkään voinut käyttää ilman öljyä ja lähin öljykauppa oli kaukana yli tuhannen mailin päässä. Tuulikin oli loppunut. Tropiikin kaukaisilla saarilla on yhä II maailmansodan jäljiltä erilaista sotaromua, mm auton moottoreita. Tässä tapauksessa romu oli onneksi. Kekseliäs purjehtijapari keräsi moottorinromuista öljyä ja laittoi sitä veneensä dieseliin. Kone toimi taas ja reissun jatkaminen onnistui.
        Opetus: mikä tahansa moottoriöljy on parempi kuin ei mitään öljyä. API-luokitus ei ole maailman tärkein asia.


      • tositarina öljystä kirjoitti:

        Snoopyn viitattua muiden maanosien öljyihin, kerron tositarinan erään tapaamani suomalaisveneen öljyongelmasta Tyynellä valtamerellä. Vene oli v. 1977 Ranskassa rakennettu puinen 10-metrinen suippoperäinen ketsi. Kun se oli purjehtimassa Tahitilta päiväntasaajareittiä pitkin Papua Uuden Guineaa kohti, moottorin öljy oli jossain vaiheessa tyhjentynyt pilssiveden sekaan. Moottoria ei tietenkään voinut käyttää ilman öljyä ja lähin öljykauppa oli kaukana yli tuhannen mailin päässä. Tuulikin oli loppunut. Tropiikin kaukaisilla saarilla on yhä II maailmansodan jäljiltä erilaista sotaromua, mm auton moottoreita. Tässä tapauksessa romu oli onneksi. Kekseliäs purjehtijapari keräsi moottorinromuista öljyä ja laittoi sitä veneensä dieseliin. Kone toimi taas ja reissun jatkaminen onnistui.
        Opetus: mikä tahansa moottoriöljy on parempi kuin ei mitään öljyä. API-luokitus ei ole maailman tärkein asia.

        Jep. Öljylaadun miettimisen sijaan kannattaa käyttää aika ja energia siihen, että vaihtaa ne öljyt joka syksy ennen telakointia.

        Jos ajotunteja kaudessa alle 100 tuntia niin mineraalipohjainen on täysin riittävä perinteiseen dieseliin. Jos reilusti yli niin synteettinen helpompi ratkaisu kuin se, että lähtisi kesken kauden vaihtamaan.


      • Jopukka

        Mitä järkeä on vaihtaa öljyt 100-200 käyttötunnin välein purkkarien moottoreissa kun saman merkkisillä öljyillä autoissa vaihtoväli voi olla jopa 30 000 km. Onkohan koko hommassa mitään mieltä???


      • aijaijaijai
        Jopukka kirjoitti:

        Mitä järkeä on vaihtaa öljyt 100-200 käyttötunnin välein purkkarien moottoreissa kun saman merkkisillä öljyillä autoissa vaihtoväli voi olla jopa 30 000 km. Onkohan koko hommassa mitään mieltä???

        onhan siinä. monesta syystä. a) kyseessä ei ole longlife öljyt, jolloin 10 000 km/yksi vuosi on normiautollakin vaihtoväli. 10 000/ 80 km/h = 125 tuntia. b) paskoja öljyjä ei kannata seisottaa koneessa puolta vuotta käyttämättömänä => kerran vuoteen syksyllä laitetaan uudet 15W 40 mineraalit koneeseen. ei maksa paljoa, eikä ole iso vaiva. miksi kitiset? voit jättää vaihtamattakin, jos haluat. älä kuitenkaan väärennä huoltokirjaan merkintöjä. saattaa vaikuttaa veneesi jälleenmyyntioarvoon. itse en ainakaan antaisi koneelle, jota ei ole huollettu, kovin paljoa arvoa ostohetkellä.


      • Jopukka
        aijaijaijai kirjoitti:

        onhan siinä. monesta syystä. a) kyseessä ei ole longlife öljyt, jolloin 10 000 km/yksi vuosi on normiautollakin vaihtoväli. 10 000/ 80 km/h = 125 tuntia. b) paskoja öljyjä ei kannata seisottaa koneessa puolta vuotta käyttämättömänä => kerran vuoteen syksyllä laitetaan uudet 15W 40 mineraalit koneeseen. ei maksa paljoa, eikä ole iso vaiva. miksi kitiset? voit jättää vaihtamattakin, jos haluat. älä kuitenkaan väärennä huoltokirjaan merkintöjä. saattaa vaikuttaa veneesi jälleenmyyntioarvoon. itse en ainakaan antaisi koneelle, jota ei ole huollettu, kovin paljoa arvoa ostohetkellä.

        Mulla oli 18 vuotta Hiace. Ajoin sillä 385 000 km.aÖljynvaihtovälinä pidin takuuajan jälkeen 30 000 km ja öljynä Mobil Delvac MX 15 W 40 .
        Hyvin pelitti. Ei koneremppaa tai muutakaan vikojaa.
        Purkkarilla käyttö on paljon rauhallisempaa ja vähemmän kuluttavaa Matkanopeuteni on yleensä n. 6 solumua ja rpm ei nouse yli 2200 kierroksen.
        Öljytuotteet on niin hyvin markkinoitu että omilla aivoilla ajatteleminen tuntuu unohtuneen tältä osin. Turhat öljynvaihdot saa tehdä jos niin haluaa.
        Ei yksistään vaihtoväli vaan miten laitetta käytät takaa toimivuuden.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2122
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1674
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1501
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      32
      1486
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe