Paljonko teillä menee ruokaan kk/€

kysyn vaan

Per henkilö. Tietysti se riippuu vähän siitä, käyttekö esim vanhemmilla syömässä, käykö vanhemmat teillä syömässä tai lapset ja lapsenlapset perheineen, mutta noin suuntaa-antavasti. Meillä menee varmaan joku 600€/kk ruokaan. Emme käy kellään syömässä, eikä meillä käy juuri kukaan ruokapöydässä paitsi me kaksi aikuista ihmistä. Olemmeko tuhlureita vai nuukia?

281

10914

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täytyy elää

      Jos Teillä menee 600 €/ hlö kuukaudessa, olette tuhlareita. Mutta yhteensä tuo summa aivan normaali.

      • Ön nörmääliä

        Kyl nörmäälin symmän vöi syödä jös hälyää


      • ÖN VÄLITYKSIÖÄ
        Ön nörmääliä kirjoitti:

        Kyl nörmäälin symmän vöi syödä jös hälyää

        OLEN TEHNYT TÄSTÄ HENKILÖSTÄ 16247KERTAA VALITUKSEN!!!!
        TÄMÄ PITÄÄ SAADA LOPPUMAAN KEINOLLA MILLÄ HYVÄNSÄ!!!!!!!!!


      • 1122334455667788
        ÖN VÄLITYKSIÖÄ kirjoitti:

        OLEN TEHNYT TÄSTÄ HENKILÖSTÄ 16247KERTAA VALITUKSEN!!!!
        TÄMÄ PITÄÄ SAADA LOPPUMAAN KEINOLLA MILLÄ HYVÄNSÄ!!!!!!!!!

        Äsh! Anna ölön tyhmiään mölötellä. Mitä tuosta. Jos orkut mölötöksellään saa, niin mulle ainakin sopii. ölömölölööpööhööö..


      • ihmettelijä

        300 euroa on sopiva summa kahdelle.ellei sitten aio itseään lihavaksi aio syöttää.makaronia 10 pussia maksoi 2 euroa,montako annosta saa 5kg makaronia.leipä maksaa 1.59 euroa 700 g.


      • mölö ölö hölö
        ÖN VÄLITYKSIÖÄ kirjoitti:

        OLEN TEHNYT TÄSTÄ HENKILÖSTÄ 16247KERTAA VALITUKSEN!!!!
        TÄMÄ PITÄÄ SAADA LOPPUMAAN KEINOLLA MILLÄ HYVÄNSÄ!!!!!!!!!

        moro ölö,onko ölöllä maha purut vaivana vai ottaako kaalii.ootko otaanu pannuu.entäpä pottuu.jos oot ihmettelel miksi ei ölöä


      • ORAAKKELI5
        Ön nörmääliä kirjoitti:

        Kyl nörmäälin symmän vöi syödä jös hälyää

        Fanitan sua !


      • ÖN ÖN
        Ön nörmääliä kirjoitti:

        Kyl nörmäälin symmän vöi syödä jös hälyää

        :) MINÄ TEHTÄ VÄLITUS!


      • :)))
        ORAAKKELI5 kirjoitti:

        Fanitan sua !

        Niin mäkin! Mua alkaa aina naurattaa ton ÄÖY:n jutut...


      • kuluttaja Porista
        1122334455667788 kirjoitti:

        Äsh! Anna ölön tyhmiään mölötellä. Mitä tuosta. Jos orkut mölötöksellään saa, niin mulle ainakin sopii. ölömölölööpööhööö..

        Minulla yksin menee noin 500 eur/kk kaupasta ostettuun ruokaan. Ulkoruokailut tulee siihen tietysti pääälle.

        Sitä se teettää, kun syö hyvin.


      • yksi vain
        kuluttaja Porista kirjoitti:

        Minulla yksin menee noin 500 eur/kk kaupasta ostettuun ruokaan. Ulkoruokailut tulee siihen tietysti pääälle.

        Sitä se teettää, kun syö hyvin.

        no jo kun yksin asuin mulla ei mennyt ruokaan kuin 200 €


      • jöööööpäs!
        ÖN VÄLITYKSIÖÄ kirjoitti:

        OLEN TEHNYT TÄSTÄ HENKILÖSTÄ 16247KERTAA VALITUKSEN!!!!
        TÄMÄ PITÄÄ SAADA LOPPUMAAN KEINOLLA MILLÄ HYVÄNSÄ!!!!!!!!!

        Tuohan on vallan mainio ja hauska tyyppi ääkkösineen kaikkineen!


      • hölömöläenen
        ÖN VÄLITYKSIÖÄ kirjoitti:

        OLEN TEHNYT TÄSTÄ HENKILÖSTÄ 16247KERTAA VALITUKSEN!!!!
        TÄMÄ PITÄÄ SAADA LOPPUMAAN KEINOLLA MILLÄ HYVÄNSÄ!!!!!!!!!

        pidä taukoa suomi24:sta niin helpottaa


      • ihmettelijä kirjoitti:

        300 euroa on sopiva summa kahdelle.ellei sitten aio itseään lihavaksi aio syöttää.makaronia 10 pussia maksoi 2 euroa,montako annosta saa 5kg makaronia.leipä maksaa 1.59 euroa 700 g.

        Terveellinen ruoka on kallinpaa kuin halpa. Makkarakastike perunoilla neljälle maksaa noin 3€ ja uunilohi kukkakaalimuussilla noin 14€. Ei sitä hinnalla ketään lihoteta, vaan sillä ruoan laadulla.


      • elämä ön hänkälää
        ÖN VÄLITYKSIÖÄ kirjoitti:

        OLEN TEHNYT TÄSTÄ HENKILÖSTÄ 16247KERTAA VALITUKSEN!!!!
        TÄMÄ PITÄÄ SAADA LOPPUMAAN KEINOLLA MILLÄ HYVÄNSÄ!!!!!!!!!

        trölillä ei mene ryökään rähää ölenkään kyn sillä ön nöin ähkeriä ryökkiöitä. :)


      • tavallinen, normaali
        ÖN VÄLITYKSIÖÄ kirjoitti:

        OLEN TEHNYT TÄSTÄ HENKILÖSTÄ 16247KERTAA VALITUKSEN!!!!
        TÄMÄ PITÄÄ SAADA LOPPUMAAN KEINOLLA MILLÄ HYVÄNSÄ!!!!!!!!!

        Yksi ja toinen ja minäkin on pyytänyt jotain tehtäväksi. Ehdotin IP-bannausta. Metaviestittely on luonnonvarojen tuhlaamista.


      • Ylläpidolle
        ÖN VÄLITYKSIÖÄ kirjoitti:

        OLEN TEHNYT TÄSTÄ HENKILÖSTÄ 16247KERTAA VALITUKSEN!!!!
        TÄMÄ PITÄÄ SAADA LOPPUMAAN KEINOLLA MILLÄ HYVÄNSÄ!!!!!!!!!

        ÖN VÄLITYKSIÖÄ14.10.2014 16:02


        Samaa mieltä; lopetettava on, koska itsellään ei ymmärrys riitää. Olen ihmetellyt miksi ylläpito ei hoida.


      • pian anorektikko
        yksi vain kirjoitti:

        no jo kun yksin asuin mulla ei mennyt ruokaan kuin 200 €

        Meillä menee ukon kanssa ruokiin 50€/viikko, siis yhteensä.
        Ei kyllä paljoa syödä, mutta minkäs teet kun enempää rahaa ei ole eikä tule...


      • Kotiruokaa

        N. 300e riittää yhdelle. Minullekkin :)


      • jjhgjghhhhhhh
        :))) kirjoitti:

        Niin mäkin! Mua alkaa aina naurattaa ton ÄÖY:n jutut...

        Tuee mievee tavja.


      • leipää&sirkushuveja
        ÖN VÄLITYKSIÖÄ kirjoitti:

        OLEN TEHNYT TÄSTÄ HENKILÖSTÄ 16247KERTAA VALITUKSEN!!!!
        TÄMÄ PITÄÄ SAADA LOPPUMAAN KEINOLLA MILLÄ HYVÄNSÄ!!!!!!!!!

        "OLEN TEHNYT TÄSTÄ HENKILÖSTÄ 16247KERTAA VALITUKSEN!!!!
        TÄMÄ PITÄÄ SAADA LOPPUMAAN KEINOLLA MILLÄ HYVÄNSÄ!!!!!!!!! "


        Montas euroa sulla menee kuukaudessa ruokaan?


      • VÄLI VÄLI VÄLI
        leipää&sirkushuveja kirjoitti:

        "OLEN TEHNYT TÄSTÄ HENKILÖSTÄ 16247KERTAA VALITUKSEN!!!!
        TÄMÄ PITÄÄ SAADA LOPPUMAAN KEINOLLA MILLÄ HYVÄNSÄ!!!!!!!!! "


        Montas euroa sulla menee kuukaudessa ruokaan?

        ÖN MÖNTÄ EURÖÄ JÖS HÖLYÄÄ MENNÄ!!!!
        NYT TEEN VÄLITYKSEN ITSESTÄNY 16247 KERTÄÄÄ!!!!


      • Ön mukavää
        ÖN VÄLITYKSIÖÄ kirjoitti:

        OLEN TEHNYT TÄSTÄ HENKILÖSTÄ 16247KERTAA VALITUKSEN!!!!
        TÄMÄ PITÄÄ SAADA LOPPUMAAN KEINOLLA MILLÄ HYVÄNSÄ!!!!!!!!!

        Mielipide tuokin, joten miksi pitää saada loppumaan. Voit hyvin kepeästi - ihan yhdellä pienellä hiiren rullan pyöräytyksellä, pompata tuon viestin yli jos ei kiinnosta. Minä taas luen aina "Ön nörmääliä" viestit.


      • hgfbxx
        yksi vain kirjoitti:

        no jo kun yksin asuin mulla ei mennyt ruokaan kuin 200 €

        Sama homma, yksin asuessa n. 200€/kk max. Yleensä meni vain satanen. Nykyään menee sitten tuo 600€/kk molempien ruokaan, jos enemmänkin. Ja paino on noussut, kun ruokailutottumukset muuttuneet.


      • Niin önkin :D
        Ön mukavää kirjoitti:

        Mielipide tuokin, joten miksi pitää saada loppumaan. Voit hyvin kepeästi - ihan yhdellä pienellä hiiren rullan pyöräytyksellä, pompata tuon viestin yli jos ei kiinnosta. Minä taas luen aina "Ön nörmääliä" viestit.

        Juuri niin, minustakin hauskoja kommentteja ääöö- kaverilla :D Jotkut nyt näköjään vaan provosoituu noista jutuista... Antakaa kaverin rauhassa kommentoida, niinhän te muutkin teette!


      • kykkien kykkiä
        1122334455667788 kirjoitti:

        Äsh! Anna ölön tyhmiään mölötellä. Mitä tuosta. Jos orkut mölötöksellään saa, niin mulle ainakin sopii. ölömölölööpööhööö..

        Minusta "öytö linty" on harmiton ja joskus hauskakin etenkin, jos on onnistunut pudottamaan riitelevät keskustelijat maan pinnalle. Hänen kannanottonsa ovat neutraaleja. Antaa kaikkien kukkien kukkia.


      • retuperäne kirjoitti:

        Terveellinen ruoka on kallinpaa kuin halpa. Makkarakastike perunoilla neljälle maksaa noin 3€ ja uunilohi kukkakaalimuussilla noin 14€. Ei sitä hinnalla ketään lihoteta, vaan sillä ruoan laadulla.

        Mä asun kahdestaan mun poikaystävän ja meidän koiran kanssa. Meillä menee 50€/kk yhteensä
        9.50€ koiranruoka


    • Ruokamenot

      Meillä menee 250€/kk. Toinen puoliso syö päivittäin työpaikalla.

      • Taloudellinen mummo

        Minulla menee 100 euroa / kk ruokaan . Asun yksin ja ei ole kotieläimiä . Olen eläkeläinen .


      • kerronpa minäkin
        Taloudellinen mummo kirjoitti:

        Minulla menee 100 euroa / kk ruokaan . Asun yksin ja ei ole kotieläimiä . Olen eläkeläinen .

        "Taloudellinen mummo"

        Sinä pääset tosi halvalla, minäkin asun yksin ja ruokaan menee noin. 300 euroa kuukaudessa. En syö lihaa juuri olleskaan vaan melkein pelkästään kalaa ja broileria. Olen ronkeli, sen myönnän, esim. broilerin paistisukaleet eivät käy vaikka olisvat tarjouksessa, niiden pitää olla filesuikaleita. Seistä en tee koskaan kalakeittoa, ainoastaan kuhafileestä ja sen hintahan on meillä täällä maalla 34.90 kg. Eli elän leveästi kun ei tarvi välittää muista ja siltikin olen saanut koottua sievoisen summan pankkitililleni. Olen myyjänä elintarvikeliikkeessä. En käytä alkohlia enkä tupakkaa olleskaan.


      • ahne
        Taloudellinen mummo kirjoitti:

        Minulla menee 100 euroa / kk ruokaan . Asun yksin ja ei ole kotieläimiä . Olen eläkeläinen .

        samma här mummo.Satku kuukaudessa riittää mutta ei siinä "ulkona"syödä!


      • Nuuka opiskelija
        Taloudellinen mummo kirjoitti:

        Minulla menee 100 euroa / kk ruokaan . Asun yksin ja ei ole kotieläimiä . Olen eläkeläinen .

        Minulla menee kans 100 e/kk ruokaan. Asun yksin, ei ole kotieläimiä ja olen opiskelija. 100 e riittää hyvin varsinkin kun syön kasvisruokaa. 300 e kuulostaa summalta, jolla voisi syödä lähes mitä lystää, hinnasta viis.


      • suomisissi
        Nuuka opiskelija kirjoitti:

        Minulla menee kans 100 e/kk ruokaan. Asun yksin, ei ole kotieläimiä ja olen opiskelija. 100 e riittää hyvin varsinkin kun syön kasvisruokaa. 300 e kuulostaa summalta, jolla voisi syödä lähes mitä lystää, hinnasta viis.

        Meitäkin on kaksi aikuista ja meillä menee 250€/kk pelkään ruokaan juomiin. Tuohon ei kuulu pesuaineet ja hygieniatuotteet ym.. Taitaa olla aika tuhdissa kunnossa tuo aloittajapariskunta... Me syödään terveellisesti ja monipuolisesti, teemme kaikki ruuat itse, ei eineksiä.


      • :DD

        Montako puolisoa sulla on ?


      • :DD

        Montako puolisoa sulla on ?


      • mummopappa
        kerronpa minäkin kirjoitti:

        "Taloudellinen mummo"

        Sinä pääset tosi halvalla, minäkin asun yksin ja ruokaan menee noin. 300 euroa kuukaudessa. En syö lihaa juuri olleskaan vaan melkein pelkästään kalaa ja broileria. Olen ronkeli, sen myönnän, esim. broilerin paistisukaleet eivät käy vaikka olisvat tarjouksessa, niiden pitää olla filesuikaleita. Seistä en tee koskaan kalakeittoa, ainoastaan kuhafileestä ja sen hintahan on meillä täällä maalla 34.90 kg. Eli elän leveästi kun ei tarvi välittää muista ja siltikin olen saanut koottua sievoisen summan pankkitililleni. Olen myyjänä elintarvikeliikkeessä. En käytä alkohlia enkä tupakkaa olleskaan.

        Täällä mummo ja pappa, jotka syövät vain kotona. On laskettu ruokamenot tarkkaan kohta kolmen vuoden ajalla ja päivittäinen ruokameno on kahdelta yhteensä 12 euroa eli yhteensä kuukaudessa kahdelta 360 euroa. Kaikki syödään mikä ostetaan eikä mitään heitetä hukkaan. Ei herkutella, mutta syödään terveellisesti.


      • ei ulkona syö
        ahne kirjoitti:

        samma här mummo.Satku kuukaudessa riittää mutta ei siinä "ulkona"syödä!

        siis sisäsyöppö!


      • mussu 1
        kerronpa minäkin kirjoitti:

        "Taloudellinen mummo"

        Sinä pääset tosi halvalla, minäkin asun yksin ja ruokaan menee noin. 300 euroa kuukaudessa. En syö lihaa juuri olleskaan vaan melkein pelkästään kalaa ja broileria. Olen ronkeli, sen myönnän, esim. broilerin paistisukaleet eivät käy vaikka olisvat tarjouksessa, niiden pitää olla filesuikaleita. Seistä en tee koskaan kalakeittoa, ainoastaan kuhafileestä ja sen hintahan on meillä täällä maalla 34.90 kg. Eli elän leveästi kun ei tarvi välittää muista ja siltikin olen saanut koottua sievoisen summan pankkitililleni. Olen myyjänä elintarvikeliikkeessä. En käytä alkohlia enkä tupakkaa olleskaan.

        Broiderikin on lihaa


      • kerronnpa minäkin
        Nuuka opiskelija kirjoitti:

        Minulla menee kans 100 e/kk ruokaan. Asun yksin, ei ole kotieläimiä ja olen opiskelija. 100 e riittää hyvin varsinkin kun syön kasvisruokaa. 300 e kuulostaa summalta, jolla voisi syödä lähes mitä lystää, hinnasta viis.

        "300 euroa kuulostaa summalta, jolla voisi syödä lähes mitä lystää, hinnasta viis."

        Tuo on aivan totta, en paljon katsele mitä mikin maksaa, ostan sitä mitä mieli tekee.


    • konnunkokki

      Herttileijaa!!!! 600 egeä on tosi paljon kahdelta! Olemme eläkeläispari, minä entinen kokki, saamme menemään ruokaan enimmillään 270 euroa yhteensä. Tähän summaan sisältyy pari kertaa kuussa syöty kreikkalainen/kiinalainen yms ulkoruokailu, muuten teen ruuan tuoreista raaka-aineista itse. Tosin poimimme marjat ja sienet, mies kalastaa ja joskus tulee hirven yms riistan lihaa ja käytän pakastinta tehokkaasti. Ruokahävikki on meillä minimaallinen. Käymme kaupassa kerran viikossa listan kanssa, viikolla voi joutua hakemaan jotakin pientä lähikaupasta. Luultavasti ammattitaito on vielä hyppysissä, ei tarvitse ostaa eineksiä eikä muutakaan `helposti´valmistettavaa, aikaakin on.

      • maanviljelijä

        Kuka tulee toimeen 600, minulta menee yksin1300. Jos käy vieraita summa tuplaantuu helposti. Yleensäkin tällä kylällä menee jo pelkkiin ruokajuomiin 1000 kuussa. Mut minä olen melkein raitis.


      • Käy se näinkin

        Luonnonantimien avulla kyllä säästää ruokalaskussa paljonkin.
        Kaikilla tosin ei välttämättä ole mahdollisuuksia lähteä metsästä näitä hakemaan.
        No marjastaminen ja sienestys kyllä onnistuu oikeastaan missä vain, mutta juurikin tuo kalastus ja metsästys on toinen juttu.
        Oma kokkaaminen myös tosiaan on toinen millä pennin saa venytettyä aika pitkälle.
        En ole tarkemmin laskenut, mitä mulla menee pelkkään ruokaan kuukaudessa, mutta kyllä siihen varmaan useampi satku menee, 300€ on varmaan aikalailla siinä kintaalla ehkä ylikin hieman(asun ja elän yksin). Teen vielä fyysisesti raskasta työtä, joten en yksinkertaisesti jaksaisi millään minibudjetin järsimisellä tätä sirkustani pyörittää.
        Töihin tosin ostan einesruokaa, olen sen verran laiska etten viitsi tehdä kahta eri ruokaa päivälle ja hyvääkään ruokaa en kyllä syö kahdesti päivässä.
        Syön myöskin paljon metsäsienistä tehtyä ruokaa, jotka kerään itse. Hyvää on ja edullista, maksaa sen keräämisen vaivan ainoastaan.
        Nytkin minulla on pakkanen täysi valmiiksi tehtyjä sieniherkkuja, piirakkaa, muhennosta ja keittoa.
        Mutta tosiaan, kyllähän ruokalaskussa säästää, kun viitsii vähän edes katsoa, mitä ostaa ja tekee kaiken itse. Esimerkiksi iso kattilallinen jauhelihasoppaa maksaa noin vitosen ja siitä kyllä syö raavaampikin mies 3-4 päivää. Vähän leipää ja maitoa lisukkeeksi.


      • Käy se näinkin
        Käy se näinkin kirjoitti:

        Luonnonantimien avulla kyllä säästää ruokalaskussa paljonkin.
        Kaikilla tosin ei välttämättä ole mahdollisuuksia lähteä metsästä näitä hakemaan.
        No marjastaminen ja sienestys kyllä onnistuu oikeastaan missä vain, mutta juurikin tuo kalastus ja metsästys on toinen juttu.
        Oma kokkaaminen myös tosiaan on toinen millä pennin saa venytettyä aika pitkälle.
        En ole tarkemmin laskenut, mitä mulla menee pelkkään ruokaan kuukaudessa, mutta kyllä siihen varmaan useampi satku menee, 300€ on varmaan aikalailla siinä kintaalla ehkä ylikin hieman(asun ja elän yksin). Teen vielä fyysisesti raskasta työtä, joten en yksinkertaisesti jaksaisi millään minibudjetin järsimisellä tätä sirkustani pyörittää.
        Töihin tosin ostan einesruokaa, olen sen verran laiska etten viitsi tehdä kahta eri ruokaa päivälle ja hyvääkään ruokaa en kyllä syö kahdesti päivässä.
        Syön myöskin paljon metsäsienistä tehtyä ruokaa, jotka kerään itse. Hyvää on ja edullista, maksaa sen keräämisen vaivan ainoastaan.
        Nytkin minulla on pakkanen täysi valmiiksi tehtyjä sieniherkkuja, piirakkaa, muhennosta ja keittoa.
        Mutta tosiaan, kyllähän ruokalaskussa säästää, kun viitsii vähän edes katsoa, mitä ostaa ja tekee kaiken itse. Esimerkiksi iso kattilallinen jauhelihasoppaa maksaa noin vitosen ja siitä kyllä syö raavaampikin mies 3-4 päivää. Vähän leipää ja maitoa lisukkeeksi.

        Niin juu, toki täytyy kyllä muistaa myös tämä terveellisyys syömisessä. Siitä huolimatta, että se maksaa vähän enempi.
        Kyllä sitä joskus talviaikaan veetuttaa ostaa esim suomalaisia tomaattia 6€ kilohinnalla, mutta kyllä se tunne niitä syödessä häviää.
        Toki ulkolaisia tomaattia saa halvemmalla silloin, mutta enpä oikein ole oppinut niitä syömään. Usein niissä on esim. niin paksu ja sitkeä kuori, että niihin tarvitsisi Matti Näsää lainatakseni rälläkän ja peltisakset, että ne saa pureksittua kunnolla. Suomalainen kasvihuonetomaatti on vastaavasti mukavampi pureksia. Ja näin..;)


      • kananliha
        maanviljelijä kirjoitti:

        Kuka tulee toimeen 600, minulta menee yksin1300. Jos käy vieraita summa tuplaantuu helposti. Yleensäkin tällä kylällä menee jo pelkkiin ruokajuomiin 1000 kuussa. Mut minä olen melkein raitis.

        Olen hyvässä lihassa oleva maatiaisnainen, asun yksin, syön lähes aina kotona enkä juurikaan ruoki muita. Ostan niukasti lihaa, makeaa tai pullaa, paljon kasviksia, hedelmiä ja pähkinöitä. Kuukauden kauppalasku on 300 euron kahden puolen, siihen kuuluvat myös ei-syötävät taloustarvikkeet kuten paperit ja pesuaineet sekä tankillinen bensaa. Olen pitänyt itseäni tuhlaavaisena.

        Maanviljelijä näkyy syövän melkein semmoisen summan kuin minä saan eläkettä käteen kuussa. Ettei vaan olis Huittisista.


      • Mummeli+60

        Allekirjotan edellisen toimintatavan.Olen myöskin ammattilainen ruuanvalmistuksessa en käy metsällä enkä kalasta,mutta hävikkiä ei nykyään tule koska olen nyt eläkkeellä ja yksin.Ruokakuluni on 180-200kk ja siihen ostan oluttakin silloin tällöin.Pakastinta ja tarjouksia hyödynnän 100%ja olen saanut lapseni ja itsenikin hämmästymään,että näinkin syö todella hyvin.


      • maanviljelijä
        kananliha kirjoitti:

        Olen hyvässä lihassa oleva maatiaisnainen, asun yksin, syön lähes aina kotona enkä juurikaan ruoki muita. Ostan niukasti lihaa, makeaa tai pullaa, paljon kasviksia, hedelmiä ja pähkinöitä. Kuukauden kauppalasku on 300 euron kahden puolen, siihen kuuluvat myös ei-syötävät taloustarvikkeet kuten paperit ja pesuaineet sekä tankillinen bensaa. Olen pitänyt itseäni tuhlaavaisena.

        Maanviljelijä näkyy syövän melkein semmoisen summan kuin minä saan eläkettä käteen kuussa. Ettei vaan olis Huittisista.

        Kanan-lihalle. Meillä maanviljelijöillä on kohtuulliset eläkkeet, riippuu paljonko on aikanaan maksanut. Ruokalasku minulla on ihan olematon muihin menoihin verrattuna. Ajattelen että menot tulojen mukaan, eikä minun ole tarvinnut pihistellä menoistani, kun on kaikkinaiset tukijaiset olut.


      • kananliha
        maanviljelijä kirjoitti:

        Kanan-lihalle. Meillä maanviljelijöillä on kohtuulliset eläkkeet, riippuu paljonko on aikanaan maksanut. Ruokalasku minulla on ihan olematon muihin menoihin verrattuna. Ajattelen että menot tulojen mukaan, eikä minun ole tarvinnut pihistellä menoistani, kun on kaikkinaiset tukijaiset olut.

        maanviljelijä, tiedän kyllä, koska olen perinyt yhden maanviljelijän joka söi itsensä hengiltä. Maailmaa ja mammonaa suhteutan kuitenkin siihen, mitä saan eläkettä 34 vuoden työurasta, ilman mitään tukiaisia. Itse maksettua eläkettä käytän herrojen viihdyttämiseen ulkomaanmatkoilla, kapteenista perämieheen.


    • kokkikokkeli

      Yksin asuva eläkenainen ja noin 300 e menee kuukaudessa. Siihen on tosin laskettu kaikki mitä marketeilta saa eli wc- ja talouspaperit, pyykki- ja tiskiaineet. Suihku- ja käsisaippuat. Shampoot ja rasvat. hammastahnat, dödöt ym.
      Avustan aika paljon opiskelevaa poikaani ja ainakin kerran viikossa vien hänelle ruokatarvikkeita ja muuta.
      Teen itse yleensä kaiken ruuan ja hävikki lähes nolla. Pakastin käytössä aktiivisesti. Sunnuntaina tein taas jättannoksen kaalilaatikkoa kun minulla oli vielä käyttämättä cittarin tarjouksesta ostamani kaalit 0,39 e kg.
      Vein kummallekin lapselleni sekä ex-miehelle sitä.
      Joskus kutsun lapset, miniäehdokkaan sekä exän syömään. Usein ex antaa minulle sieniä, marjoja tms. mitä tuo kotipaikaltaan pohjoiskarjalasta niin teen sitten niistä jotain hyvää meille kaikille.

      • köyhä eläkeläinen

        Olen samaa mieltä neljän edellisen kanssa. Kenen jalka syksyllä kapsaa sen suu talvella napsaa. Sienet ja marjat sekä hyvissä väleissä kotitarvekalastajan kanssa pitää ruokalaskun kohtuullisena. Eipä tonnin eläkkeestä herkkuihin ole varaakaan, ja kasvisruualla elämä on elämisen arvoista. Makaroonit ja muut turhat hiilarit jätän kaupan hyllyyn. Silmälasien uusinta ja edessä oleva kallis hammasremontti pistää tinkimään vähän kaikesta. Niin, paljonkohan menisi pelkästään ruokaan... Arviolta 50e/kk on noin 200e, se ei paljoa heitä.


      • uusinta
        köyhä eläkeläinen kirjoitti:

        Olen samaa mieltä neljän edellisen kanssa. Kenen jalka syksyllä kapsaa sen suu talvella napsaa. Sienet ja marjat sekä hyvissä väleissä kotitarvekalastajan kanssa pitää ruokalaskun kohtuullisena. Eipä tonnin eläkkeestä herkkuihin ole varaakaan, ja kasvisruualla elämä on elämisen arvoista. Makaroonit ja muut turhat hiilarit jätän kaupan hyllyyn. Silmälasien uusinta ja edessä oleva kallis hammasremontti pistää tinkimään vähän kaikesta. Niin, paljonkohan menisi pelkästään ruokaan... Arviolta 50e/kk on noin 200e, se ei paljoa heitä.

        ...tarkoitan tietysti 50 euroa viikossa, on 200 euroa kuussa. Pahoittelen epätarkkuuttani.


      • Opiskelija-89
        uusinta kirjoitti:

        ...tarkoitan tietysti 50 euroa viikossa, on 200 euroa kuussa. Pahoittelen epätarkkuuttani.

        Itse olen opiskelija ja olen käynyt sienessä tosi paljon. Täältä Helsingistäkin on tosi hyvin saanut suppilovahveroita vieläkin. Harmi, ettei ole kuin ihan pieni pakastinlokero, mutta olen kuivattanut niitä. Ihmettelen suuresti aloittajan ruokalaskua! Miten ihmeessä voi kahdelta mennä 600€ safkaan??? Mun on pakko pärjätä satasella kuussa. Jos saisin ostaa mitä vaan eikä tarvis katsoa hintoja niin menis 200€. Mutta sama täällä, ehdottomasti makaronit ja muut pullamössöhiilarit todellakin jätän ostamatta. Käyn myös eri kaupoissa tarjousten perässä, mutta pääasiassa Lidlissä kun siellä nyt vaan on halvempaa.


      • Ennen rikkaampi..
        uusinta kirjoitti:

        ...tarkoitan tietysti 50 euroa viikossa, on 200 euroa kuussa. Pahoittelen epätarkkuuttani.

        Kyllä meilläkin varmaan tuo 600 menee, ihan ruokaan, vaikka tarjouksista pyritään ostamaan. Mut siihen tulee sit kissojenkin ruuat. Meitä on 2 aikuista pientuloista eläkeläistä. Toisen eläke menee vuokraan ja autoon/sen kuluihin, toinen maksaa ruokalaskut ja muut laskut. Ulkona syömme tosi harvoin, ehkä joskus eläkepäivänä.. Pyrin tekemään kaiken ruuan itse, paitsi leivät, vaikka varmasti tulisi halvemmaksi leipoa ja ostaa välillä eineksiä, vaan kun ne ei maistu miltään.!
        Ei kyllä jää varaa ostaa vaatteita juurikaan, eikä reissaamiseen. Maalla tarvitaan autoa, bensoihin menee enempi kuin ennen, kun asuimme kaupungissa.
        Ja sit kun tulee eteen just nuo silmälääkärit ja lasit, kenties muu vakavampi vaiva, joka vaatii erikoislääkäriä.. milläs maksat? Tai auto hajoaa! Lainattu on ja sekin on kurjaa, kun ei tahdo saada maksetuksi takaisin..


      • ZZZ2
        uusinta kirjoitti:

        ...tarkoitan tietysti 50 euroa viikossa, on 200 euroa kuussa. Pahoittelen epätarkkuuttani.

        Meillä 2 aikuista ja 2 koululaista. Elintarvikkeet päivittäistavarat, mitä nyt Prismasta. CM:sta tai Lidlistä haetaan, yhteensä nykyään noin 1000 euroa per kk. Eli 250 eur /hlö.

        Lapset syö arkisin kouluruokaa, toinen aikuisista syö arkisinkin kotona, toinen ehkä joka toinen arkipäivä.

        Menoja pääryhmittäin (ruoka - lämmitys - talo - auto - harrastukset - vaatteet -matkat jne.) seurattu excel-taulukossa vuodesta 2001.


    • makutuuppari

      Vaimon kanssa kaksin , menee varmaan 300 ja ylikin yhteensä kuussa , siinä olisi tingittävää , saisi vähän uusia silmälaseja ja vaatteita välillä , jos poitsu tulee ja on pidempään summa tuplaantuu äkkiä ja enemmänkin !

      • 80 kahelta jos nuukasi elellää


    • Liki 20v nainen

      Itsellä menee noin 100€/kk ruokaan ja se meinaa siis tosiaankin vaan ruokaa; ei mitään herkkuja tai perustarvikkeita (vessapaperi yms.) ole laskettu mukaan.

      • ei tuhlari

        korkeintaan 100e ruokaan


    • Suuuunmukaista

      Minä yksineläjän ruokaostoksista sain 130€ maininnan pooooonus ostoihin . Oletan että jokainen kuukausi ei ole aivan samatasoinen mutta isoa eroa ei varmaan tule.

    • Tuhlureita. Meillä menee kauppaan yleensä 400 e/kk. Kolmen hengen talous koira ja summassa on mukana kaikki muutkin ostokset kuin ruoka eli esim. pesuaineita.
      Perunoita ei osteta kaupasta ja osan vuodesta tomaatit, sipuli ja porkkanat tulee kasvimaalta, mut mun mielestä 600 e/kk on paljon kahdelta.

      • ....................

        Kasvimaahankin menee rahaa!

        Huomaa vielä: Kaikilla ei ole mahdollisuutta pitää kasvimaata.


      • Mau, kas!

        Meneehän sitä ilman ylärajaa ruokaankin rahaa, kun tulot on eriluokkaa kuin pieneläkeläisellä eikä pikkurahasta ole puutetta.


    • mies -81

      Meillä menee puolison kanssa yhteensä noin 400-800€, riippuu täysin siitä mitä milloinkin tekee mieli. Syömme molemmat viikonloppuja lukuunottamatta eri ruokia, joten kaikkea pitää aina ostaa hyvin pieni määrä ja kaupassa käydä miltei päivittäin. Eniten ehkä kustannuksia lisää juuri nuo lähes päivittäiset kauppareissut, jolloin tulee useasti ostettua kaikkea sellaista mitä ei kuitenkaan käytä. Mutta toisaalta, en tiedä tänään, mitä huomenna tekee mieli syödä, joten minkäs teet.

      • Syömme hyvin

        Aika paljon teillä menee. Meillä menee noin 550-600€ 4 henkisellä perheellä, 4 aikuista.. Tosin saan hiukan aina ilmaistakin ruokaa, kuten salaattia tms. muttei tuo vaikuta menoihin merkittävästi. Tuohon 600 sisältyy jo kaikki mitä Lidlistä saa.. eli pesuaineet paperit yms. Emme syö valmisruokia ollenkaan.


      • mies -81
        Syömme hyvin kirjoitti:

        Aika paljon teillä menee. Meillä menee noin 550-600€ 4 henkisellä perheellä, 4 aikuista.. Tosin saan hiukan aina ilmaistakin ruokaa, kuten salaattia tms. muttei tuo vaikuta menoihin merkittävästi. Tuohon 600 sisältyy jo kaikki mitä Lidlistä saa.. eli pesuaineet paperit yms. Emme syö valmisruokia ollenkaan.

        No näyttää pikavilkaisulla ketjuun menevä melko paljon, tuo menee siis ruokaan, ei alkoholiin tai tupakkatuotteisiin. Ongelma meillä on juuri tuo kun molemmat syö eri ruokia ja kaupassa ravataan melkein päivittäin.


    • elämä opettaa

      Tuhlureita taidatte olla. Meitä on kaksi aikuista ja koira ja tullaan toimeen noin 40€ viikko joten kuussa selvitään alle 200€. Kahdet työmarkkinatuet opettaa elämään iisisti.Mitään gurme-aterioita ei rakennella.

      • älä valehtele...

        älä viitti valehdella katto vähän kaupan hintoja , tolla 40 eurolla ei kukaan elä viikkoo ei eres yksi henkilö, kuolisit nälkään jos tolla yrität hengis pysyä,,,


      • älä valehtele... kirjoitti:

        älä viitti valehdella katto vähän kaupan hintoja , tolla 40 eurolla ei kukaan elä viikkoo ei eres yksi henkilö, kuolisit nälkään jos tolla yrität hengis pysyä,,,

        Sori vaan,mä oon ite joutunut elää 50€ / 2 viikkoa.Helvetillistä kitkutusta se oli,mut hengissä oon vieläkin.Sillon aikanaan tuli kyllä vedettyä urakalla puuroa.


      • iouiytfudyrtfugi
        miisku-l kirjoitti:

        Sori vaan,mä oon ite joutunut elää 50€ / 2 viikkoa.Helvetillistä kitkutusta se oli,mut hengissä oon vieläkin.Sillon aikanaan tuli kyllä vedettyä urakalla puuroa.

        50 euroa kahdessa viikossa = 108 euroa kuukaudessa.

        Uskokaa tai älkää mutta sillä saa kyllä tarpeelliset ruoat kasaan.

        Sitä ihmettelen kun rahat menee vähiin, ihmiset alkaa syömään puuroja ja makaroneja. Tarpeettomia hiilihydraatteja, kun keho huutaa proteiineja.

        Eli, kun itse olen elänyt tuollaisilla summilla, olen etsinyt niitä halvimpia proteiineja, niiden lisäksi sitten kasviksia ja hedelmiä ja kas, sillä pärjää ja on myös terveellistä.


      • Opiskelija-89
        miisku-l kirjoitti:

        Sori vaan,mä oon ite joutunut elää 50€ / 2 viikkoa.Helvetillistä kitkutusta se oli,mut hengissä oon vieläkin.Sillon aikanaan tuli kyllä vedettyä urakalla puuroa.

        Voi, kyllä pystyy elämään 40€ viikko jos on PAKKO!


      • Opiskelija-89
        Opiskelija-89 kirjoitti:

        Voi, kyllä pystyy elämään 40€ viikko jos on PAKKO!

        Sori, luin JA kirjoitin väärin. Tarkoitin, että 40€/kk pystyy kyllä elämään jos on pakko! Kahtena kuukautena piti pärjätä tuolla summalla kun meni rahat lääkkeisiin.


    • juhlistaja

      Minulla menee jo kaljaan ja juhlimiseen 600 €/kk ja sen päälle vielä meidän sapuskat, vaikka kaksi henkeä meitä onkin, niin veikkaisin, että summa tuplaantuu..

    • neljän hlö:n perhe

      Kahdelta PELKKÄÄN RUOKAAN tosi paljon. Jos summa sisältää kaikki kosmetiikkatavarat, vessapaperit, pesuaineet yms. niin sit kohtuullinen ehkä kahdelta...

    • Asun yksin ja kun käyn Lidlissä niin menee noin 150 € kuussa ruokaan. S-kaupassa kun kävin niin noin 200 € kuussa.

      • ....................

        Paljonko siihen mersuun menee kuukaudessa rahaa?


      • .................... kirjoitti:

        Paljonko siihen mersuun menee kuukaudessa rahaa?

        Noin 100 €. Tuo 150€ sisältää kaikki dödöt ja wc-paperit ynnä muut.


    • Stupukka

      2€ kk riittää
      terveisin kokoomus.. Fantastista aattelin, kerrassaan hieno juttu!

    • aasaasasasa

      Minä ja ala-asteikäinen koululainen; yhteensä meiltä menee ruokaan 250-280 euroa kuukaudessa. Tarkka kirjanpito, joskus menee muutama euro yli 300, esim. joulukuussa (joulusuklaat) ja heinäkuussa (torilta mansikoita).

    • 390 e/kk tuhlaillen

      Meillä on kaksi työssä käyvää aikuista, syömme molemmat 5 päivänä viikossa työpaikkalounaat, joihin menee noin 5 e/ateria/hlö. Meillä on työnantajan osittain tukema lounasruokailu. Yhteensä siis menee lounasruokailuihin noin 200 e/kk.

      Lisäksi ostamme ruokaa kotiin niin, että kerran viikossa tehdään isommat ostokset jossain Prismassa tai Cittarissa, se lasku on yleensä 30 - 50 euroa eli kk-tasolla menee keskimäärin 160 euroa noihin, ja mukana on shampoot, vesssapaperit ym. Papereiden, pesuaineiden yms osuus on arviolta noin 30 e/kk.

      Joskus haetaan lisäksi lähi Siwasta jätskiä, pähkinöitä, tuoretta leipää, lisää kahvimaitoa tms. Ne laskut on luokkaa 15 e/kerta ja kuukaudessa yhteensä noin 60 euroa.

      200 e - 30 e 160 e 60 e = 390 e. Eli noin 390 e menee kuukaudessa ruokaan. Meidän olisi helppo säästää ruokakuluissa, jos tehtäisi enemmän ruokaa itse ja vietäisi töihin eväät, mutta me säästetään mieluummin aikaa. Rahallinen säästö jäisi melko pieneksi, koska meidän lounasruokailut on kuitenkin aika kohtuullisen hintaisia. Toinen missä voitaisi ihan helposti säästää, olisi ettei osteltaisi herkkuja lähikaupasta, mutta kun se on niin kivaa :-) ja työssä käyvä ostaa mieluummmin tuoreet leivät valmiina kuin alkaa vääntämään itse sämpylöitä kotona, vaikka tottakai siinä säästäisi rahaa. Eli meilläkin olisi kyllä mahdollista selvitä pienemmillä kuluilla, jos oikeasti olisi tiukkaa.

      Mutta kyllä 600 e on paljon! Onko teillä siinä mukana muutakin kuin ruokaa? Pesuaineet? Olutta?

    • ressu1

      mä ruokin 6 henkisen perheen 450 eurolla..ihan hyvin nyt oon yksin ja ruokaan menee about 300 tosi vedän pihviä jne

    • 8+5

      Yksin asun ja ruokaan menee noin 120e/kk. Toimeentulotuella joudun tällä hetkellä elämään, joten tuo summa on ollut kompromissi terveellisen/monipuolisen ja halvan ruuan väliltä. Toki huomattavasti halvemmallakin pääsisi, jos ei terveydestään välittäisi.

    • elena1

      Työssä käyvä yksineläjä olen. Muitakin rahanreikiä on kuin ruoka. Vuokra, sähkö, puhelinlasku ja muut laskut mahdolliset lääkekulut vain mainitakseni. Varsinaisiin ruokamenoihin menee kuukausittain vajaa 100€. Joskus voi mennä vain n. 50€ , jos sattuu kohdalle hyvät tarjoukset :)

      • Mikko-sika

        Ei tuolla 50 eurolla paljon piereskellä ei ainakaan koko kuukautta . Taitaa Elena käydä usein kyläilemässä ruuan toivossa . Vai yöt vieraissa ?


      • elena1
        Mikko-sika kirjoitti:

        Ei tuolla 50 eurolla paljon piereskellä ei ainakaan koko kuukautta . Taitaa Elena käydä usein kyläilemässä ruuan toivossa . Vai yöt vieraissa ?

        Niin, jos sattuu kohdalle hyvät tarjoukset ! Ja sitä paitsi en juurikaan mene kylään syömään ! Ja yötkin pysyn yksin kotona ! Tarjouksista puheen ollen.... Esim. keräkaalia saa väliin tosi halvalla. Silloin ostan sitä, jauhelihaa lisäksi ja kasvissuikaleita tai keittojuureksia. Nam :) tykkään laittaa itse ruokaa ja teenkin kerralla kunnon satsin. Ketäpä se haittaisi, jos syönkin vaikka viikon yhtä ja samaa laatua (esim. kaalikeitto). Samalla sähköllä keittää isommankin kattilallisen ja sitten vaan mikrossa lämmittelee. Sämpylöitäkin teen itse aika usein ; vettä hanasta, pieni nokare hiivaa eikä jauhotkaan maksa maltaita. Pärjää mukavasti, jos vaan haluaa.


    • Kultamunia ?

      Toi 600,e on ihan tolkuton summa. Olette todellakin sekopäisiä tuhlareita. Itellä menee ruoka ja limut 150,e kk. Ja olen tyytyväinen ollut elintarvikkeisiini.

      • Mikko-sika

        LIMUKKA EI OLE MITÄÄN RUOKAA .


    • annush

      Meillä menee 800-1100 euroa kuussa , meitä on 6 henkkiä.

    • Normaalipainoinen

      150 eruoa/kk/hlö, jos lasketaan vain pelkkä ruoka, ei siis shamppoita, sukkia eikä olutta.

    • hapsis1

      Mekin pariskunta ja joka kerta tehdään itse ruoat. Ostamme luomua osittain ja kokeilemme usein uusia ruokia. Syömme myös herkkuja. Kukaudessa ruokaan menee n. 500e molemmilta yhteensä. Alkoholia ja tupakkaa emme käytä. Haluamme panostaa hyvään ruokaan elämässä se kun on yksi elämän nautinnoista.

    • msr

      meitä kaksi henkeä ja 1v lapsi ja noin 300 €/kk. Ruokaa ei heitetä pois, kekseihin ja muihin herkkuihin menee välillä rahaa, jos en jaksa leipoa, mutta muuten tehdään kaikki itse ja mielestäni syödään hyvin tolla rahalla.

    • zannig

      Mun mielestä ei tartte omla suurikaan tuhlaaja että saa kulutettua 400 kuussa ruokaan. Sn 1-2kertaa kuussa ulkona, ostan niitä ruokia mitä mieli tekee ja raaka-sineisiin panostan. Vähemmälläkin tulis toimeen varmasti, mut kyllä se ruoka ja ravinto onitelle tärkeää, ihailen ja ehkä vähän samalla ihmettelen miten joku voi selvitä 150e/kk ruokalaskulla, kun pelkkä juusto, leipä, hedelmät ja liha on jo helåosti 20e.

    • Tuella toimeen

      Jos joutuu elämään pelkällä perustoimeentulotuella, niin 480,20e on laskettu kattamaan (http://www.stm.fi/toimeentulo/tuet_ja_etuudet/toimeentulotuki):
      ravintomenot
      vaatemenot
      vähäiset terveydenhuoltomenot
      henkilökohtaisen puhtauden ja kodin puhtauden menot
      paikallisliikenteen maksut
      lehtitilaukset
      televisiolupa
      puhelimen käyttö
      harrastus- ja virkistystoiminta.

      • ...

        Hämmästyttävää, että jostain paikasta tässä maailmassa saa ilmaista rahaa tuohon kaikkeen. Olen pennusta pitäen joutunut hankkimaan roponi hanttihommilla, jos muuta ei ole ollut tarjolla, minulla ei ole varaa lehtiin, harrastuksiin tai virkistystoimintaan.

        Ja tuon kaiken saa jossain maailmankolkassa tekemättä hanttihommia. Huikea etu, ihan pelkällä asuinpaikalla tienattuna.


      • Mies-1956-HKI
        ... kirjoitti:

        Hämmästyttävää, että jostain paikasta tässä maailmassa saa ilmaista rahaa tuohon kaikkeen. Olen pennusta pitäen joutunut hankkimaan roponi hanttihommilla, jos muuta ei ole ollut tarjolla, minulla ei ole varaa lehtiin, harrastuksiin tai virkistystoimintaan.

        Ja tuon kaiken saa jossain maailmankolkassa tekemättä hanttihommia. Huikea etu, ihan pelkällä asuinpaikalla tienattuna.

        Enää sinulle ei annettaisi edes hanttihommia. Niin vaikea on tilanne nykyään.
        Katsottaisiin vain ikääsi ja jos olet yli 50 v naurettaisiin ulos. Näin koen tilanteen olevan Helsingissä. Täytän 59 v. alkukeväästä ensi vuonna.
        Jään melko varmasti työttömäksi ensi kesänä, kun atk-järjestelmien uusiminen saadaan viedyksi loppuun. Olen tuolloin ollut ulkoistettuna hieman yli 2 vuotta.
        Nytkin jo huomaan, että hommat vähenevät.

        Muurareilla voi maalla olla kysyntää. Varsinkin jos teet pimeästi hommia, ei mielellään rahaa käytetä vaan vaihdetaan töitä.

        Ongelma vain on se, että silkkaa rahaakin tarvitsee. Johan sitä vaikka mitä veroja ja vakuutuksia tippuu postilaatikosta. Voi hyvinkin olla, että meitä on kohta kolme neljästä työttöminä. Lapset ovat molemmat jo ylittäneet 20 v ja asuvat kotona.
        Kylllä Kokoomus haluaa, että köyhemmiltä putsataan loputkin omaisuus pois. Meillä on kyllä omaisuutta, mutta kysyn vain miten kauan.


      • ihminensinäminähän
        Mies-1956-HKI kirjoitti:

        Enää sinulle ei annettaisi edes hanttihommia. Niin vaikea on tilanne nykyään.
        Katsottaisiin vain ikääsi ja jos olet yli 50 v naurettaisiin ulos. Näin koen tilanteen olevan Helsingissä. Täytän 59 v. alkukeväästä ensi vuonna.
        Jään melko varmasti työttömäksi ensi kesänä, kun atk-järjestelmien uusiminen saadaan viedyksi loppuun. Olen tuolloin ollut ulkoistettuna hieman yli 2 vuotta.
        Nytkin jo huomaan, että hommat vähenevät.

        Muurareilla voi maalla olla kysyntää. Varsinkin jos teet pimeästi hommia, ei mielellään rahaa käytetä vaan vaihdetaan töitä.

        Ongelma vain on se, että silkkaa rahaakin tarvitsee. Johan sitä vaikka mitä veroja ja vakuutuksia tippuu postilaatikosta. Voi hyvinkin olla, että meitä on kohta kolme neljästä työttöminä. Lapset ovat molemmat jo ylittäneet 20 v ja asuvat kotona.
        Kylllä Kokoomus haluaa, että köyhemmiltä putsataan loputkin omaisuus pois. Meillä on kyllä omaisuutta, mutta kysyn vain miten kauan.

        Olen pahoillani että sinua loukattiin tuolla letkauksella toimeentulotuesta. On rankkaa jäädä työttömäksi päälle viisikymppisenä, uutta vakityötä on vaikea löytää. Itse koetan työllistää työttömänä olevia vanhempia ammatti-ihmisiä, mutta se on pisara meressä. Ahdistaa, kun kuuntelee mitä kaikkia keinoja ihmiset ovat ottaneet käyttöön selviytyäkseen elämän perustarpeista, ja toisaalta kuulee selviytymistarinoita jotka pistävät ihailemaan ihmisten sitkeyttä.

        Jospa emme täällä laukoisi julmuuksia toisillemme vaan säästäisimme voimavaramme kaikenlaiseen maailmanparannukseen, pienikin tuki saattaa auttaa yli pahimman. Otetaan elämän haasteetkin vastaan ja ollaan valmiita luopumaan turhasta. Parhaat asiat ovat usein aivan ilmaisia.


      • ...

        Myöskään esim. opintolainan lyhennyksiin ei voi saada mitään erillistä tukea, eli tuo 480,20 €/kk on laskettu kattamaan myös ne (ja ylipäätään kaikkien lainojen takaisinmaksut, minkä tahansa lainan nostaminen kuitenkin lasketaan tuloksi ihan kuin palkka kun toimeentulotuen tarpeesta tehdään laskelmaa, eli tulopuolella lainat huomioidaan, menopuolella ei).

        Itselleni jää pelkän vuokran ja kuukausittaisen opintolainan lyhennyksen jälkeen rahaa käteen aika tarkkaan 400 €/kk, ja sillä pitää saada kustannettua kaikki muu, siis aivan kaikki kun enempää rahaa en saa. Ja kun nyt mainittiin nuo paikallisliikenteen maksut, niin enpä minä ainakaan ole koskaan mihinkään kaukoliikenteenkään maksuihin mitään ekstratukea saanut, matkojen tarkoituksesta riippumatta.


    • Pirkkoo

      300-400 e/kk yhteensä, sisältäen miehen lounaseväät ja hygieniatuotteet. Perheessä 2 aikuista ja 2 kouluikäistä. Summasta ainakin satanen menee kasviksiin ja hedelmiin, koska haluamme niitä paljon syödä terveellisyyden vuoksi ja on varaa. Olen aika taitava venyttämään ruokabudjettia ja jos tarve tulisi niin selvittäisiin 200 e/kk suht monipuolisesti syöden, mutta koska ei ole pakko niin en viitsi. Perusruokaa syömme. Marjastamme ja sienestämme ja pari kuukautta vuodesta saamme salaatin omasta maasta, muutoin ostetaan kaikki.

      • fsadjhfkajfkdj

        Niin, ja kersat saavat ilmaisen kouluruokailun.


    • toivo rautavaara

      Kysymys on suhteellinen, ennen ruokaan ja vaatteisiin ihmiset käyttivät suuren osan tuloistaan, nykyään huomattavasti vähemmän. Riippuu tietysti siitä mitä te syötte ja missä, kotona 600eurolla ostaa varmasti laadukkaita raaka-aineita luomua, kotimaista jne. Ainahan siitä voi säästää mutta mielestäni laadulla on merkitystä mitä suuhun laittaa. Et juurikaan kertonut millaista ruokaa syötte tai onko toisella teistä erikoisruokavalio esim keliakia.

      • se on suhteellista

        Huomionarvoinen asia on myös, että ihmisten energiantarve on erilainen. Miehet ja muutoin isokokoiset ihmiset tarvitsevat enemmän energiaa kuin esim. n. 155 cm pituinen siro naishenkilö. Itse 176 cm pituisena naisena en millään ihan pienillä annoksilla elä. Enemmän siis joutuu ruokaan laittamaan rahaa. Toiseksi tuo ruokakin on eri hintaista eri paikkakunnilla. Helsingissä ruoka maksaa kuten kaikki muukin ihan sikana.


      • lukgyifutdyrtfuygih
        se on suhteellista kirjoitti:

        Huomionarvoinen asia on myös, että ihmisten energiantarve on erilainen. Miehet ja muutoin isokokoiset ihmiset tarvitsevat enemmän energiaa kuin esim. n. 155 cm pituinen siro naishenkilö. Itse 176 cm pituisena naisena en millään ihan pienillä annoksilla elä. Enemmän siis joutuu ruokaan laittamaan rahaa. Toiseksi tuo ruokakin on eri hintaista eri paikkakunnilla. Helsingissä ruoka maksaa kuten kaikki muukin ihan sikana.

        Ehkä jossakin kaupassa Helsingissä ruoka maksaa enemmän kuin muualla, mutta kun Lidl ja S-ryhmä ovat yhtenäistäneet hinnat koko maassa, tuon täytyy siis tarkoittaa K-ryhmää.


    • Aika paljon..

      Olen viimeiset neljä kuukautta pitänyt todella tarkkaa kirjanpitoa aivan kaikesta rahankäytöstäni (Marttaliiton sivuilta löytyi erinomainen Excel-pohja jota muokkasin jonkin verran). Siinä on osioina mm. "Ruokailu kotona" ja "Ruokailu ulkona".

      Tuo on kyllä ollut varsin valaisevaa. Olen saanut selville että minulla menee kuukaudesta riippuen kotona ruokailuun 450 - 600 euroa ja ulkona ruokailuun 100 - 250 euroa. Joten siihen verrattuna teidän kulutuksenne on nuukaa, kun 600 eurolla syö kaksi aikuista.

      Toki oma kulutukseni on sitten kaikkea muuta kuin nuukaa. En koskaan katso kaupassa minkään ruoan hintaa, vaan ostan puhtaasti mitä haluan. Syön paljon kokolihaa, tuoreita vihanneksi ja hedelmiä. Ja syön myös runsaasti valmisruokaa, useamman kerran viikossa (valmisruoalla en tarkoita eineksiä vaan esim. Stockan herkun valmisruokatiskiltä ostettua ruokaa). Alkoholiin ei rahaa toisaalta kulu minulta juuri lainkaan.

      • lucyxfycvjhbk

        Marttakerhon pohja on varmasti hyvä, mutta itse tein oman rahankäytön tilastoinnin pohjan, tilastokeskuksen kotitalouksien rahankäyttö tutkimuksen perusteella.

        Siinä on mm. ruokaostokset jaettu noin 250 eri osa-alueeseen, mm. juustot on jaettu omiin osiinsa: emmental, edam jne. Eli aika tarkka aluejako, noita taitaa olla kaikkiaan noin 1000 erilaista kohdetta jotka siinä on huomioitu koko kotitalouden rahankäytössä.

        No, enemmän katson isompia kokonaisuuksia tuosta, kuin yksittäisi tuotteita, mutta jos jokin yksittäinen tuote, johon olen käyttänyt rahaa, näyttää olevan huomattavasti korkeammalla kuin ihmiset siihen satsaavat, pitäisi hälytyskellojen soida.


    • vyönkiristäjä

      Olen eläkkeellä. Laskujen maksamisen (vuokra, sähkö, lääkkeet) jälkeen jää noin 100 euroa/kk, sillä sitten vatsa täyteen. Onneksi leivänpäälle saa ilmaista... ylähuulen ;)

      • kbhvucyxtcytguihoiuc

        Isäni on 80 vuotias ja saa eläkettä käteen noin 1150 euroa kuukaudessa.

        Itse olen elänyt, suuremmilla asumiskuluilla viimeiset viisi vuotta noin 1000 euroa / kk budjetilla, ilman edes suuremmin pihistelemättä.

        Isälläni ei koskaan riitä raha mihinkään, koska hänelle tulee niitä laskuja. Tuntuu kuin laskujen saanti olisi välttämätön paha, eikä liity mitenkään siihen, että minkä takia niitä tulee. No, selityksenä on puhelinmyyjät jotka onnisuvat myymään hänelle ihan mitä vaan, sen lisäksi raha palaa jokapäiväiseen kahvillakäyntiin, noin 5 - 10 euroa per päivä.

        Pienestä se on kiinni kun pienellä koitetaan mennä.


    • Maksaa mitä maksaa

      n. 130 euroa viikossa/ 2 aikuista. Siinä on hygienia plus pesuaineetkin. Ei ole tullut erikseen laskettua ruuan osuutta. Toisella tulee vielä työpaikkaruoka ja kerran pari kuukaudessa ravintolaruuat viikonloppuisin. Vieraita käy harvoin emmekä harrasta vanhemmilla syömistä vaan käymme ravintolassa. Meidän kummankaan suvussa ei ole ruuanlaittotaitoisia edes, eikä kellään mitään kiinnostusta siihen. Meillä lapsenakin syötiin pääasiassa einestä. Ei me oikein viitsitä joulunakaan mennä kenenkään einespöytään.

    • Määrittelykysymys

      350-400, riippuen mitä sanaan ruokaan lasketaan mukaan. Meillä se on kaikki se, mitä tuosta nenän alla olevasta reiästä laitetaan sisään. Siis kaikki kuten ruoka, juomat, vitamiinit.

      Tietysti on tuhlareita, mutta aina pitää asiat määritellä selkeästi. Sitä paitsi meillä on kotikirjanpito, joten tiedämme tarkkaan.

    • 600euroo

      Mielenkiintoinen kysymys. Lasketaanpa.

      Työpaikkaruokailu kahvit ja pullat, tekee keskimäärin noin 10 euroa per työpäivä. Työpäiviä minulla tulee kuukaudessa noin 19 kpl. Eli pelkkä työpaikalla kuluva syöminen ja juominen tekee kuukaudessa jo noin 190 euroa.

      Vaimollani on työpaikkaruokala, eikä hän juo kahvia tai pullaa, hänellä menee noin 7 euroa per päivä, kertaa 21. Tekee noin 150 euroa per kuukausi.

      Ruokaostoksiin (sis koko talous) menee noin 50-70 euroa per viikko, jos jätetään pesuaineet, vessapaperit, vaatteet, yms pois. Eli tekee noin 280 euroa per kuukausi.

      Kotitaloutemme on 2 2 lasta.

      Yhteensä nämä laskettuna, RUOKA siis. 190 150 280 = 620 euroa.

      Työpaikkaruokailu vie muuten melko ison siivun ruokaan menevästä rahasta. Ruokaan 8 euroa, ja kahvit ja pullat siihen päälle niin kymppi on äkkiä mennyt. Varsinkin minulla, kun aina ei ole mahdollista syödä työpaikkaruokalassa, ja joskus tulee otettua kahvit ja pullatkin, toki firman alennuksella, mutta kuitenkin.

      Ja kyse aivan kohtuuostoksista, ruokaa ei mene roskiin juurikaan. Leivätkin syödään pakastimen kautta yksitellen, ettei homehdu. Eli näin äkkiseltään kyllä tuo 600 euroa menee varsin helposti rikki. Eikä meillä ainakaan 2 lasta (pieniä ovat vielä) tee ruokaostoksiin kuin ehkä noin 100 euroa enemmän. Sanoisin että työssäkäyvä pariskunta ilman lapsia, niin 500 euroa menee silläkin, ja helposti.

      Mitä tulee eläkkeellä oleviin, niin he säästävät pitkän pennin, kun ei tarvitse työpaikkaruokailla. Ruokakulumme ovat 280 euroa, mikäli olisimme vapaaherroja emmekä kävisi töissä, niin tuohon korkeintaan 100 euroa lisää, niin olisimme jossain 380 euron kuukausimenoissa. Eli se työpaikkaruokailu on vaan niin kallista, että on turha verrata työssäkäyvien ja työssäkäymättömien menoja. Ja kun töissäkin on pakko syödä että jaksaa. Eväillä ei pärjää, lämmin ruoka se on oltava. Itse en pysty liikkuvasta työstäni johtuen ainakaan edes kantamaan eväitä mukana, on niin paljon muutakin kannettavaa. Pitäisi olla kylmälaukku, ei, ei siitä mitään tulisi. Ja kylmää ruokaa sitten syödä, ei, ei kiitos. Pidän kyllä siitä kiinni, että syön töissä kunnon lämpimän aterian.

      Minulla on siis viikossa noin 4 päivää töitä ja 3 päivää vapaata, yleensä. Vaimollani on 5 ja 2. Eli vapailla sitten menee siihen kotikokkaamiseen.

    • Hui mitä tuhlareita

      Olen eläkkeellä, mutta vähän aikaa sitten olin työssä. Sama summa meni, koska otin työhön aina oman ruoka-annokseni mukaan.

      Ruokaan menee n. 120-140,- euroa kuukaudessa. Kaiken teen itse, mitään ei mene roskiin, tietenkään. Teen laatikoita, keittoja, risottoja yms., eikä maksa paljon. Leivon sämpylöitä joskus. pullaa ja omenapiirakoita yms. Ja oikein tuhlatessa, ostan jäätelöä.

      Summaan ei sisälly pesuaineet, shampoot yms.

      Siitä huolimatta nuoret haukkuvat suuria ikäluokkia tuhlareiksi ja vaikka miksi. Pienipalkkaisesta työstä saa pienen eläkkeen, sitä ei kannata kadehtia.

    • heräteostostelijat

      Meillä menee samanverran. Kahden aikuisen talous ja ruokamenot 600-700 e kuussa. Ei tosin katsota juuri mitä ostetaan, ostetaan mitä mieli tekee ja mikä miellyttää, ei niinkään sitä mikä on edullista. Syödään myös paljon valmisruokia ja herkkuja/välipalatuotteita niin että mitenkään optimoitu ei ruokahuoltomme ole. Olemme tietoisia että kolmasosallakin nykymenoista voisimme syödä ihan hyvin, mutta käytämme mieluummin aikamme ja jaksamisemme muihin asioihin kuin kyökissä tuhnaamiseen. Ja käytämme rahat sellaiseen ruokaan mistä saamme mielihyvää, emme siihen mikä olisi edullisinta.

      • heräteostostelijat

        Tuo sisältää siis myös wc- ja talouspaperit, pesuaineet yms. päivittäistavarat.


    • eletään kuin pelloss

      Monelta nuorelta hukassa rahan käyttö, saavat liian helposti pikaluottoja ja luotolla maksetaan luottoa,miksi näin?

    • hyväruokahyväterveys

      Meillä menee melkein 1000 e/kk ruokaan. Sen näkee hyvin Bonus-kirjeestä joka saapuu kotiin joka kuukausi.

      Itsellä menee lähi-ässään yli 300 € ja miehellä joku 700 €.

      Terveisiä Pohjois-Helsingistä.

      • hyväruokahyväterveys

        Sorry,

        summat sisältää kaikkea mitä perus- ässä kaupasta voi ostaa, eli ei vain ruokaa ;)

        Vessapaperit, koiranmuonat, juomia, pesuaineita jne


    • Pullea M

      Minä olen laskenut ettå 200€ pitää jäädä ruokaan. Toisaalta itse pidän terveellistä ruokaa enemmän arvossa, kuin rahamäärää mitä menee. Kuitenkin ostan aina kaikki tarkasti alennuksesta ja kilohinnatkin on jo ulkomuistista hallinnassa. Nyt oli ruokana lihaperunasoselaatikkoa, riistapastaa, tonnikalariisisalaattia ja silakkapihvejä. Tietenkin vähän ketsuppia ja AB-piimää juomana. Kahvit tottakai ja pulla. Työttömänä on aikaa tehdä mitä erikoisempia ruokaihmeitä ja ei tämä tule edes kalliiksi! Töihin lähtö saattaa tulla ja sitten ei ole aikaa tarjouksille ja kunnon ruoalle, vaikka haluja olisi. Ruokamenojen euromäärä kasvaa ja joutuu ostamaan valmiita aterioita.

      • tyhmyri

        meitä on kaksi. syömme ulkona käytämme 1500euroa 4.viiikossa


      • Säynätsalo
        tyhmyri kirjoitti:

        meitä on kaksi. syömme ulkona käytämme 1500euroa 4.viiikossa

        Lähinnä varmaan Kebab paikoissa käytte kun ei ton enempää mee rahaa.


    • kiitti vatusti Suomi

      "Monelta nuorelta hukassa rahan käyttö, saavat liian helposti pikaluottoja ja luotolla maksetaan luottoa,miksi näin? "

      Tässä maailmassa on kuule kaikilla kaikki hukassa. Nuorilla ole taloudenpito yhtään sen huonommissa kantimissa kun suomen mukamas niin älykkäillä ja koulutetuilla kansanedustajilla ja ministereillä! Velaksi eletään vaikkei ole mistä ottaa.

      Antakaa vaan aikuiset lisää hyvää esimerkkiä!

      Niin ja antakaa vaan lisää niitä pätkä-, silppu-, nollatuntisopimus- ja vuokratöitä niin että nuoren - työssäkäyvänkään - on täysin mahdotonta suunnitella talouttaan kun ei ikinä tiedä onko töitä ja kuinka paljon missäkin kuussa.

    • 20eurolla saa yhden hengen ruoat. Lidlistä vaikka 20 pussia makaroonia ja 20 pakettia lihapullia. Makarooni 17snt pussi. Lihapulla 70snt paketti. Ja makarooni lihapulla mössö kattilallinenhan kestää se 2 päivää ainaki :)

      • kaurapuuroo

        Taas joku tuputtaa sitä makarooooniaaaan! Miettikääpä sen terveellisyyttä. Mieluummin kaurapuuroa - sillähän Markus-setä meitä nuoria aikoinaan valisti terveellisen ruuan pariin.


    • Sudenmorsian

      600 euroa kuukaudessa! Taidatte olla tosi herkuttelijoita! Ihmettelen kyllä, itsekin kahdelle ruokaa laittavana, mihin ihmeessä saatte tuon summan menemään???

      • kierrän kaukaa

        Lihatiskillä tuo summa menee herkkupepulla että hujahtaa. Ostaa vaan kaikkea valmista herkkuruokaa.


    • .,,,,,,,,,,,,,

      meiltä menee kuukaures 20 kuus kun oikeen tarkana on , onhan kaupan hinnat suomes todella alhasia eikä nälkä ole päässy yllättään , hoh hoijaa tairan mennä ottaan punasen pillerin ,,,,,

    • Minä

      Mulla menee 60 euroa viikossa. Viikonloppuisin luonani syö 2 lasta.

    • mallas

      Ruokaa ei kulu juuri lainkaan, jos sahtia ei lasketa elintarvikkeeksi.

      • Perinteet kunniaan

        Sahtihan on nestemäistä leipää. Teetkö muuten itse? Paljonko tulee litrahinnaksi?


    • Johan maito yksinään

      Maitoakin menee jo kahden ihmisen taloudessa helposti yli litra päivässä (muroihin aamulla, kahvimaidoksi, ruokajuomaksi, ruuanlaittoon yms.) Jo siihen yksin menee 30 euroa kuukaudessa.

    • flame_

      ruoka on sika kallista, mistä sen ostatte jos noin halvalla pääsette? mulla menee n.5€/pvä, asun yksin, ei oo lasket.pesuaineita wcpap.ym.mukaan, shampoot maksaa sikana ja kaikki ei vaahtoudu ja niitä joutuu käyttää paljon. kahvi maksaa, liha maksaa. k'äyn prisma/s.market, cittarit kalliita, laatu siel parempi. yritän säästää matkaa varten, miten? on kurjaa kun ei rahaa mihkään. byhyyh. :(

      • tiedä siitä laadusta

        Kyllähän se on Lidl ja tarjoukset harkiten muualta.
        Ja vakaa mietintä mitä ostaa ja tehdä itse mahdollisimman paljon, kauden kasviksista.
        Perunaruoka on helppoa ja halpaa, lihaa vain vähän. Porkkana lisukkeena, raaste tai keitetty. Kaalista voi tehdä isompia eriä kerralla, samoin voi keittää itse hernekeiton, ja pakastaa osan.
        Makkarat jääköön kauppaan. Juusto isona eränä tarjouksesta. Kauden hedelmät käyttöön, nyt manskut.
        Makaronilaatikkoa, vihannesta lihan lisäksi sekaan. Kananmunaruokia.


    • kuukkkkk

      Tuhlareita tai oluen lipittäjiä... ja tupakat ..ne menee yleensä ruokalaskuun!!!

    • perheenäiti

      Meillä ei jää edes 600e pakollisten kulujen jälkeen, kun itse olen naurettavapalkkaisessa työssä ja mieheni ikuisella sairaslomalla. Viisihenkinen perhe ja _joka päivä_ lasten kavereita ym lapsia syömässä keskimäärin 3-4 kappaletta omien lisäksi. Käyn kerran viikossa kaupassa, jonne menee 70-80 euroa kerralla eli 280-320e/kk, enempää ei edes ole käytettävissä, joskus ei näinkään paljoa. Sillä saa nelisen kassillista ruokaa ja se riittää kun tekee kaiken itse eikä osta ylimääräisiä sokeriherkkuja. Noudatan ravitsemussuosituksia mahdollisimman pitkälle (paljon kasviksia, täysjyvätuotteet, rasvattomat ja sokerittomat maitotuotteet, ei valmisruokia jne) ja syömme liharuokaa vain kahdesti viikossa (isoin säästö), muuten kasvisruokia. Synttärikuukausina menee 40-50e ylimääräistä kermoihin ja kahvimaitoihin ym. Mielestäni syömme erittäin hyvin eikä mitään puutu.

      • dsfdsdfsf

        Unohdit sitten kuitenkin että lapsilla on koulussa/tarhassa ilmaiset ruokailut?


      • perheenäiti
        dsfdsdfsf kirjoitti:

        Unohdit sitten kuitenkin että lapsilla on koulussa/tarhassa ilmaiset ruokailut?

        Vain yksi on vasta koulussa syömässä, muut isän kanssa kotona päivät.


    • pihi ja köyhä

      120 euroa/kk yksin asuvana.

    • köyhämystöäkö

      Kaksi aikuista, budjetti on 8 euroa/ päivä, jonka tulee ruoan lisäksi riittää myös muihin päivittäistavaroihin (esim. vessapaperi jne...). Rahaa ruokaan menee siis keskimäärin ehkä 7e/pvä (siis kahdelta aikuiselta), eli kuussa se tekee noin 210 euroa. Sen enempää rahaa kun ei vain ole käytettävissä. Riittää nipin napin. Hedelmiä syömme, samoin täysjyvätuotteita (hieman kalliimpia, kuin vehnämössöt)... Monipuolisuuteen on pyrkimys, mutta vaikeaa on.

    • mirantha1

      No justiinsa, meillä opiskelijan ja työttömän tulot on yhteensä pikkasen päälle tonnin, meillä EI mene ruokaan 600 euroa kuukaudessa. Vaikka mikäs siinä olisi laittaessa jos tuloja olisi... Ehkä pari sataa menee kauppaan kuukaudessa, siihen on laskettu mukaan kaikki pesuaineet sun muut pakolliset saunaoluet ja miehen tupakatkin. Niistä ei ole luovuttu kun kerran vielä on rahat riittäneet.

    • ählämiii

      Syö turkkilaisten pizzerioitten pizzaa joka päivä. Iso pizza riittää pariksi päiväksi. 6 euron hilsepizzat on edullisia.

    • 150-200egee

      Tällä hetkellä työttömänä jää pakollisten menojen (vuokra, sähkö,vesi ym. ) jälkeen
      noin 400 euroa /kk. käteen.
      Sillä pitäisi syödä, ostaa taloustarvikkeet, maksaa puhelin/nettilaskut, ja liikkuakin joskus jossain. (auto käytössä).
      Ruokaan menee arviolta n. 150-200 e /kk.

      • Oho, aika paljon sulla jää käteen kuitenkin, minäkin olen työtön ja asun halvimmassa kerrostalossa kunnassani, ja minulla jää käteen vuokran ja laskujen jälkeen noin 150 €.


      • Työtön...
        triba kirjoitti:

        Oho, aika paljon sulla jää käteen kuitenkin, minäkin olen työtön ja asun halvimmassa kerrostalossa kunnassani, ja minulla jää käteen vuokran ja laskujen jälkeen noin 150 €.

        Mulla kans jää 150€.


    • miettiva

      Olen eläkeläinen ja sen lisäksi teen muutamana päivänä viikossa töitä. Työpaikkaruokailu maksaa vaan 1,99 € ateria ja jos työpäiviä on enimmillään 14 kappaletta,niin yhteensä 27,86.

      Sitten kotiin ostan ruokaa noin 150-300 € riippuen siitä,mitä syön. Tykkään mm. pihveistä ja yleensäkin lihasta ja myös kalaruuista tykkään,niin ne ehkä eniten maksaa. Sitten olen kova juomaan maitoa niin ruokajuomana,kuin kahvimaitona,niin sekin maksaa aika paljon. Tohon 150-300 € sisältyy myös hygieniatuotteet,kuten vessapaperi,shampoot,pesuaineet,hammastahnat.

      Silloin ruokaan menee se 300 €,jos tulee käytyä kaupassa lähes päivittäin tekemässä pikkuostoksia,kuten maito. Viime aikoina en edes ostoslistaa ole tehnyt,vaan menen kauppaan ilman sitä ja ostan,mitä tarvitsen.

    • mutta tupla bonus

      kahden päivän ruoka 95€ prisma!

    • Mietin juuri tätä samaa ennen kuin näin tuon otsikon. Olen kerännyt ruokalaskut neljältä kuukaudelta, ja ilman ravintolareissuja meiltä kahdelta menee yhteensä 300-400 € ruokaan. Jos ravintolat otetaan mukaan, niin varmaan satasella nousee (olen nautiskelija ja käymme noin kaksi tai kolme kertaa kuukaudessa ulkona syömässä). Minä maksan ruoat ja mies bensat, joten tuo menee ihan hyvin.

    • Rantakadun vaari

      Meitä on kaksi ja ruokalaskut on siinä 5-600€ paikkeilla. Säästääkin vois, mutta emäntä tuhlaa kaikkiin vihreisiin ja kummallisiin juureksiin niin kauheesti. Perna, liha ja makkara riittäs, Ite en syö mitään vihreetä tai punasta, paitti omenoita syksysin ja mrjoja suaraan pensaasta kun pääsee semmoseen kylään syksyllä, jossa on pensaita. Kaalit, sipulit ja porkkanat on kanssa jäneksiä ja toukkia varten, prna on oikeeta ruakaa ja lanttu pistää vattan sekasin. Puurot menettelee ja talkkunavelli, semmonen hämäläinen. Lihan lisäks kun sais itte kalaa järvestä, niin jo kelpais! Tahtoo olla vaan noi eläkkeet piäniä, kun ei juur mitään jää näppiin sen kelan maksaman vaivasen tonnin jälkeen. Sitten taas kelpais kun Lippos Paavon leikkaamat eläkkee palautettais, muttei kai semmosta ennää tapahdu?

    • Vastaan vaan

      Jaa,a. Meitil taitaa mennä n 120€/kk / 2 henkilöä.

      • No se on jo hyvin, mitä kaikkea te syötte?


    • lipetti J

      Meillä menee rahaa noin 400 euroa, mutta summa pitää sisällään työpaikkaruokailun sekä pesuaineet ja muut marketista ostettavat asiat kuten shampoot ja wc-paperit. Perheen koko on siis minä 2 nuorta. Nuoret syövät koulussa ruoan ja minä töissä eväät, mutta joka päivä teen iltaisin lämpimän ruoan ja viikonloppuisin kaksi lämmintä ateriaa.

      Aina on ruokaa pöytään riittänyt, mutta katson aika tarkkaan, että aterian hinta ei nouse liian korkealle. Ravintoloissa käydään syömässä ehkä 1-2 kertaa/v. Ruoan perustana on halvat raaka-aineet eli peruna, kaali, porkkana ja muut juurekset. Proteiinia tulee broilerista ja pavuista pääsääntöisesti. Myös jauhelihaa syödään viikoittain. Lohi ja muut kalliimmat eläinproteiinin lähteet ostetaan vain tarjouksesta. Ruokajuomana vesi, viikonloppuisin leivon leivät, välipalat on usein tyyliin pannukakkua tai pinaattilettuja. Karkkipäivä on kerran viikossa.

      Jos on rahasta tiukkaa, tingitään ruoasta vielä enemmän.

      Tiukka budjetti johtuu yksinhuoltajuudesta. En ole valmis tinkimään asumisesta, vaan haluan asua omistusasunnossa.

    • Talousihme 50+

      Hyvä huomi ketjun alkupäässä. Itselläni toteutuu n. 220 euron kuukausimeno ruokaan, MUTTA johon sisältyy herkuttelun osuus n. 30-40 euroa. Huh! On se ennenkin ollut mielessä, mutta kun pitää mukamas olla aina iltapäväkahvilla jotain hyvää. Tänään kyllä viimeksi tuli mieleeni, että parilla Lidlin digestive-keksillä kahvi ois hoidettu useamminkin, eikä vain silloin, kun en ole käynyt kaupassa.

      Puolet ruokatarvikkeista Lidlistä ja kerran kuussa, joskus kaksikin, haen Tallinnasta käsikärryllisen ruokatarvikkeita, jotka siellä ovat halpoja. Juusto ei oikein enää kuulu niihin, mutta esim. murukahvi, kypsät broitsun koivet, jotkut kalatuotteet, leivokset, tattari, jne.

      • Vai 'ihme' ?

        Mitä Tallinnan matkan hinnalla saisi kotimaasta? Ettei vain ne samat tuotteet, läheltä.


    • Huntti.

      100.- / kk per hlö riittää ihan hyvin, enempään ei ole edes varaa!

    • 44444

      Minulla menee ruokaan 250€/kk.

      En syö mitään turhaa epäterveellistä, karkki, keksit ja muu pas-ka nollatoleranssi.
      Olen 25-vuotias työtön. Urheilen paljon.

    • asioita

      Riippuu ihmisistä ,mutta hinnan kanssa onkin vaihtelee kaikille. Elän yksin eli koko kuukauden noin menisi 250-300€/kk ,koska ruoan hinta ei kaikki samat joko halpa tai kallis. Esimerkiksi jos söisin 3-4 kerta päivässä pienellä annoksella niin se kyllä enemmän tuhlata kuukaudessa. Esimerkiksi jos urheilullinen niin tarvitaan enemmän kuin ei-urheilullinen. Suosittelisin ,että 2-3 kerta kuukaudessa lihaa kun eivät he ole halpoja. Löytyy kyllä halpoja ,että hyvää ruokaa. Käyn joskus äidillä syömään ,koska puolet ilmaista eli äitini ei maksanut paljoa. Kahdelle aikuiselle olisi 300-400€/kk riittäisi ,mutta oletteko aktiivisia liikkuja tai vähäinen sitä vaikuttaa. Lapsille voi kyllä tarvitaan puuroa ,koska se hyvä lapselle kasvaa ja terveyttä. Olin itse lapsena silloin ,että kelpasi vaikka siskonmakkarakeitto, puuro, ihan perusruokia (halvalla). Kesällä yleensä grillillä lihaa tai makkaraa. Täytyy myöntää ,että ruokakaupoissa ei kovin paljon ole halpoja kuin nousseet. Pitäisi keksiä ruoasta ,että ei kallis olisikin ostaa. Veljeni on metsästäjä /kalastaja eli äidilleni ainakin ilmaisia ja käyn joskus äidillä syömässä joka pitää seuraa :).
      En voi tähän sanoa ,että onko tuhlari tai pihi mutta vaihtelee aina ja miksi.
      Jos haluaa säästöt osasta rahoilla niin ehkä pitäisi ostaa vain halvalla ruokaan.
      Se vain raha vain rahaa. Totta kai ,että jos vieraita niin kyllä rahaa menee tuplasti.
      Googlettakaa ,että kyllä on ruokareseptejä vaikka 50€/viikkoa perheelle sekä muuta. Allergian ruokia on erilleen.

    • anelma44

      Kolme henkilön ruokakunta ja ruokaan menee viikossa n. 80€.Siihen on laskettu yksi lämmin atreia..ilta ja aamupala. Kuukaudessa mennee siis n.360-380€. Itse teen ruoat ja leivon myös makeat syömiset , marjat ja mehut omia. Herkkuja ostetaan vain viikonlopuksi eli makeat herkut on minimissä..sokerijutut ovat ihan turhia. Päivälliset syödään työpaikalla ja koulussa eli se säästää yhden aterian verran kuluja..kaikilta. 120-150€ /henkilö menee taloudessamme ruokaan.

    • fhdkfhskjhdfk

      Olen sitä mieltä että kaikki ne lapsiperheet jotka laskelmistaan unohtavat ilmaisen koulu- tai tarharuuan, ja kehuskelevat omalla erinomaisella säästäväisyydellään voisivat vaikka tästä eteenpäin ruveta maksamaan myös niistä kodin ulkopuolella tarjottavista ilmaisista lounaista.

      • tiitutaatu

        kouluruoka on ilmaista, mutta hoitopaikan ruuan joutuu kyllä maksamaan joka kuukausi ilmestyvällä hoitomaksulla...ja hoitomaksut on monessa perheessä aika isot.


    • ilkka*

      Ollan kans pariskunta, ja toi 600€ on aika oikea luku. Siihen kuuluu myös tupakit ja oluet/sidukat.

      • vain ruokakulut

        Tupakkaa ja olutta tms ei saa laskea ruokaan. Paljonko niihin menee? Eli kuin paljon säästyisi jos ei tupakoi ja kuin paljon enemmän jäisi jos jättää oluet ym minimiin?


    • satku

      ...Hai .Siin on avioliitonkin lumo poissa kun pannut kolisee............

    • tuhlari olet

      Lueppa uusi kelan lehdykkä, siinä juttu jossa 4 henkinen perhe tulee toimeen 300€:n ruokamenoilla kuukaudessa,
      vertailuna vielä omat ruokamenoni joihin varaan n. 130 euroa,
      tuo summa sisältää myös kissani ruokinnan sekä kissanhiekat.
      Ja hyvin tulen tomeen

      olet siis varsinainen tuhluri ruokaostoksissasi ...

    • siinäs kuulit

      Olette laiskoja herkkupeppuja jotka ostavat kaiken valmiina. Keittäisitte edes perunat ei voi olla ylivoimaista.

    • Suunitelmallisuutta

      Yksin asun kahden koiran kanssa. käyn kerran viikossa kaupassa ja ostamassa viikon safkat. Pyrin ettei tulis käytyä täydennys keikalla. Kassan kautta meni
      1.5kg terttutomaatteja, 2 kurkkua, 1kg porkkanaa, tuoreita herkkusieniä, 1kg sipulia, 2 pkt ruusukaalia, 2x penne rigate kuivapastaa, 3x tomaattimurskaa, 3x ruokakermaa, maito, 2x raejuustoa, voimariini, 2x naudan jauhelihaa, pkt broiskun koipia, 10kpl kananmunia, 270g ylikypsä saunapalvi leikkelettä, 12 kpl ruispalat leipä, 1kg oltermanni, juhlamokka kahvi, 2x Wok pakaste vihannes. Kaikki paitsi tomaatit ja tuoreet sienet Suomalaista perusruokaa. Kuitin loppusumma oli 37,38
      Näistä raaka-aineista kokkailen aterioita. En harrasta kerta aterioita, vaan teen aina 2-3 päivälle sapuskan. Pakastinta käytän. Edullisestikkin saa hyvää safkaa!

    • erkka_er 1987

      olette varmaan nuukia , kun kyllähän teillä varmaan riittäisi rahaa 600euroon helpostikkin, mutta siinä kohtaa pitää ottaa itseään niskasta kiinni.

    • Ei tuhlausta...

      1 henkilö ja kissa, kuukauden kauppamenot vaihtelevat n. 200-250€ joka sisältää myös pesuaineet, wc- ja talouspaperit yms. marketista ostettavat "päivittäistavarat". Ja ei todellakaan tarvitse pihistellä vaan teen maukkaita monipuolisia ruokia. En myöskään syö ylihintaisia valmisruokia vaan teen ruuat itse.

    • Äitimammma

      Tyhmiä tuhlaajia

    • hirveetä tuhlausta

      Kysyy per henkilö ja ilmoittaa käyttävänsä 600 kk ruokaan, voi siis ymmärtää että per henkilö?

      Todella paljon siis.

    • flame_

      millä säästää, mistä halvinta, mitä ostatte? lihakin maksaa 3-7€.

    • mek

      Jos tuohon summaan kuului ruuan kanssa nautittavat viinitkin niin ei ole likaa mutta jos vain ruuat niin syötte aika hyviä ruokia

    • 450 ekee kuussa ! Siinä mukana duuniin tehdyt eväät ! Leipä haetaan leipomosta
      suoraan !

    • Kokoomuksen mies

      Meillä menee 240 kaljakeisseihin isännälle ja hernekeittoa tai maksalaatikkoa 60 eurolla. Eli aika tuhlareita ootte.

    • 300-600€ riittää.

      300€ ei riitä mihinkään sinkku 50v miehelle. Varmaankin 600€ riittää.

      • 200-250€ riittää

        Hyvin riittää 300€.

        200 € riittää hyvin yhdelle henkilölle kun vähän katsoo mitä ostaa eikä mussuta niitä ylihintaisia valmisaterioita. Ruoka kannattaa tehdä isompina erinä (3-4 annosta kerralla) ja hyödyntää myös pakastinta eli syöt 1 annoksen ja loput jääkaappiin/pakkaseen. Isompia annoksia on helpompi tehdä, säästyy aikaa eikä mene aineksia hukkaan niin helposti.

        T: 48v sinkkumies.


    • Köyhä Hämeestä

      Asun yksin ja 150 e/kk on ehdoton minimi. 200 euroa on parempi, sitten ei tarvitse niin kauheasti miettiä mihin ruokiin rahat riittäisivät.

      • Yksinäinen työtön

        Minä yksinäinen ihminen saan työttömyysrahaa käteen kuussa 580e ja siitä pitää vähentää kaikki laskut, vuokra, vesi, yms niin siitä voit päätellä paljonko minulla on varaa laittaa kuukaudessa ruokaan :(......olen aina pyrkinyt siihen että alle 3-4e ruokaan päivässä niin jotenkin selviää kuukauden ennen seuraavaa rahaa ja mitään ns yllätyslaskuja ei saa tulla tai talous on pitkään pilalla :(


      • 480e/kk jäätävä
        Yksinäinen työtön kirjoitti:

        Minä yksinäinen ihminen saan työttömyysrahaa käteen kuussa 580e ja siitä pitää vähentää kaikki laskut, vuokra, vesi, yms niin siitä voit päätellä paljonko minulla on varaa laittaa kuukaudessa ruokaan :(......olen aina pyrkinyt siihen että alle 3-4e ruokaan päivässä niin jotenkin selviää kuukauden ennen seuraavaa rahaa ja mitään ns yllätyslaskuja ei saa tulla tai talous on pitkään pilalla :(

        Sulla pitää jäädä elämiseen n 480e/kk kun ensin vähennetty asumiskulut päältä. Eli sinun pitää saada asumistukena ja toimeentulotukena täydennystä jos 480e/kk ( saattaa olla enemmänkin nyt) ei täyty. Asumiskuluihin lasketaan vuokra, vesi ( jos on erillinen maksu) lämmityskin osin jos lämmitys on sähköllä. Tai puilla. Eli sossuun siitä tai kelaan selvittämään jos et ole hakenut sinulle kuuluvia etuisuuksia.


    • Diettaaja

      noin 200e/kk ilman vehnätuotteita. Vielä ku korvais pääsis sokerista ja maidosta eroon, mut maistuu viel nii hyvälle. Joskus menee 150e/kk jos alkaa diettaa.

    • 300-500e kuukaudessa menee

    • Näin

      Harrastan ruoanlaittoa. Ostan usein erikoistuotteita kuten erilaisia mausteseoksia ym. Yksinasuvan talous. Kauppaan menee n. 55 /vko eli 200 e/kk. Jos syö eineksiä, menee enemmän. Kun laittaa ruoan itse, vähemmän. Kyllä tähänkin summaan sisltyy tarjoustuotteita, joita pyrin hyödyntämään mahdollisimman usein. Ostan elintarvikkeet aina sieltä, mistä ne halvimmalla saa. Seuraan tarjouksia tarkasti.

    • halvallakin pääsee

      meillä menee noin 500€ kuukaudessa perheessä 2 aikuista ja 2v,7v ja 9v lapset. toi summa sisältää ruoan,vaipat,pesuaineet

      • ilmaistako

        Ilmeisesti saatte ilmaiseksi paljon, koska ei tämän maan hinnoilla voi mitenkään 5 henkinen perhe tulla toimeen 500e/kk


      • virkamiesnainen

        En oikein luota tuohon 500e:oon. Ystäväni 5-henkisessä perheessä menee ruokaan 1000e/kk. Niin toisellakin ystävälläni nelihenkisessä perheessä. Eivätkä he todellakaan enää vaippoja kaupasta osta kumpainenkaan, joten tonniin ei sisältyy lähinnä ruokaa.


    • olen köyhä mutta

      200 /kk menee ruokaan

    • Omavarainen perhe

      Ei tuo ainakaan tuhlailua ole! Ihan kohtuullista. Meillä menee noin 800 ruokaan / kk, kun lapsemme syö arkisin koulussa. Noin kaksi kertaa kuukaudessa syömme ravintolassa, jonne menee kolmesta annoksesta noin 70 euroa / kerta. Mielestäni ruoassa ei kannata pihistella, me syömme paljon vihanneksia ja kohtuullisesti kalaa.
      Meillä on ainakin tähän hyvin varaa, koska emme käytä lainkaan alkoholia emmekä tupakoi! Minusta muutenkin sellaisten on turha valittaa rahapulaansa, jotka polttavat askin päivässä tupakkaa ja pistävät alkoholiin joka viikonloppu kymmeniä euroja! Enkä sitäkään jaksa käsittää kuinka monesti juuri köyhimmät, työttömyyskorvauksilla ja sosiaalitukea saavat polttavat tupakkaa ja käyttävät alkoholia. Miten ihmeessä heillä on siihen varaa? Ehkä se sitten on terveellisestä ruoasta pois?

      • Taitavat lainata kavereilta / puolisolta rahaa. Itse en polta enkä juo, mutta silti on aika tiukkaa kyllä.


      • virkamiesnainen

        Tupakkaan ja alkoholiin on aina varaa. Kaikesta muusta voi tinkiä :).


    • Lidlissä sää hälväll

      Mölen yksin jä myllä menee väjää sätä eyröä kyyssä. Jö pitkän äikää näin. Ei öle värää enempään syöntiin.

    • Köyhäin

      Meidän perheellä jää päivässä ruokaan rahaa 67 senttiä , paljonko sit kk menee no kaikki 20euroa. Lapsi saa aina kerran päivässä ruuan koulussa paitsi viikonloppuna.

      • 1112

        Mihin teidän toimeentulotukenne menee? Tällaisiin oloihin ei lasta saa jättää. Pelkällä vehnällä ja potulla tulee vaikeuksia.


    • Meillä

      En ole laskenut minkälainen ruokalaskumme olisi kuukaudessa. Ei satasella/henkilö voi mitenkään syödä monipuolisesti jos kaikki ruoka ostetaan kaupasta.
      Meillä syödään monipuolisesti ja terveellisesti. Samaa ruokaa ei syödä koskaan kahta päivää kauempaa, yleensä joka päivälle valmistetaan uusi ruoka. Ruokaa valmistetaan sopiva määrä kerrallaan ja koskaan ei heitetä roskiin.
      Marjat ja sienet poimin itse ja säilön talven varalle. Mehut, hillot ja hyytelöt valmistan itse. Kalaa pakastan ja valmistan silloin kun sitä enemmän saadaan, lihaa pakastan kun metsämies sitä metsästää. Itse kasvatan yrttejä, juureksia, tomaatteja ja paprikoita. Valmistan itse paljon ruokaa ja leivon, en osta eineksiä. Teen suuria annoksia pakastimeen kerralla, se säästää energiaa ja aikaa. Käytän hyväksi jämäruokia mahdollisuuksien mukaan seuraavana päivänä tai pakastan pakastamiseen kelvolliset ruuat toiselle päivälle. Hieman viitseliäisyyttä, aikaa ja intoa keittiöhommiin, siinä säästää ja syö terveellisesti.

    • Ihan hyvin pärjää 100e:lla kuussa siis yksi ihminen joten toi ois mulle tuhlareita.

      • Pjotr Pjatr

        3 euroa per päivä ruokaan, mitä hemmetin ilmaa syöt :D vai ootko joku 140 senttinen tappi? Voishan tolla pärjätä jos haluu vetää kropan kuolioon jollain riisillä ja tonnikalalla. Voit kyllä unohtaa liikkumisen tolla ruokavaliolla.

        t. 193 cm 103 kg lihasta


      • 1112

        Kyllä monikin varmasti pakon edessä pärjää 100-150€, kun vaihtoehtoja ei ole, mutta jos terveyttään yhtään pystyy ajattelemaan niin pyrkisin pistämään hyviin proteiineihin, rasvoihin ja tuoreisiin kasviksiin vaikka sen 200€ kuussa.

        Kasvisruokavaliokin on ihan hyvä, mutta helposti jää proteiinit vähäisiksi, jollei pysy tarkkana. Minäkin opiskelijana kituutin, mutta nyt suon itselleni vapauksia kituutuksesta Sanoisin, että 300 eurolla yksi ihminen maistelee jo kuukausittain melko vapaasti jos jonkinlaista muonaa.


    • Lidl kärtänölekki

      Kärtänölenkki päivässä kyllä yleensä riittää. Sen sää ldlistä nykysin jötäki älle kähdeksänkymmentä senttiä....jööö..jä silti eiky lihhöö vään...jööö..

    • Kaikkee sitä.

      Kelan lehtee tossa tavailin justiinsa, siinä 4 henkinen malliperhe Sastamalasta, pärjää 75€/vko, joten karkeesti tuon verran yhdeltä per/kk.
      tällaiset jutut auttaa kelan viisaita päättämään, että tuo riittää mainiosti, eikä muuta tarvita.

    • Yksinasuva

      Sapuskaan menee n. 300 €/kk. Summa perustuu kirjanpitoon. Lokakuussa menossa säästöviikot, pärjännen 250 €:lla.

      Viinit ja oluet eivät sisälly lukuihin.

    • lidlissä kärtänöl..

      Se pitää välittää syömi/24 yllipitöön kyn ei ky lihhöö väikkä ei syö kyin älle sätä eyröä kyyssä Lidlissä kätö jöö ön kärtänölenkki hälpää...jööööööö....

    • virkamiesnainen

      Syön työpaikkalounaan à 6.10e/pv x 20= 122e/kk
      Kotona illalla en juurikaan ruokaa laittele, syön todella vähän. Viikonloppuisin teen ruokaa miesystävälleni ja lapsille heidän kumppaneille. Siinä 350 e/kk menee työpaikkalounaiden lisäksi. Kun lapset eivät asu enää kotona, niin nautin nyt elämän ylellisyyksistä, kuten magnesium vissyvedestä :). Siihen menee 20e/kk.

      • Kallista on....

        "Syön työpaikkalounaan à 6.10e/pv x 20= 122e/kk"

        Kannattaisikohan harkita eväitä eli teet itse sen ruuan töihin ? Kai teillä on mahdollisuus lämmittää omat ruuat mikrossa. Sinua nimittäin ryöstetään reilusti ylihintaisella työpaikkalounaalla.


      • laskuri
        Kallista on.... kirjoitti:

        "Syön työpaikkalounaan à 6.10e/pv x 20= 122e/kk"

        Kannattaisikohan harkita eväitä eli teet itse sen ruuan töihin ? Kai teillä on mahdollisuus lämmittää omat ruuat mikrossa. Sinua nimittäin ryöstetään reilusti ylihintaisella työpaikkalounaalla.

        Haloo. "Kannattaisikohan harkita eväitä eli teet itse sen ruuan töihin ?" No ei todellakaan! Minua ei ainakaan huvita syödä koko viikkoa samaa sapuskaa töissä. Pienten yksittäisannosten vääntäminen ei innosta - milloin ehtii harrastaa, jos illat vääntää ruokia?

        Ja kuten tuossa jo mainitsin, lemppari mikroateriaani 4-5e/kpl verrattuna työpaikkalounas on todella edullinen. Sitä paitsi ei todellakaan ole ylihintainen työpaikkalounas. Minäkin maksan tuon 6.10e, tai jälkiruoan kanssa 7.10e. Työnantajan tukea tuossa myös on, oikeasti annos maksaa n. 10e ilman jälkiruokaa.

        Siksi toiseksi on sosiaalista käydä työkavereiden kanssa lounaalla. Nautin siitä vähintään yhtä paljon kuin ateriasta.


    • mussun mussun

      150-200 riittää aivan hyvin kahdelle. syöttäkö kaaviaria vai mitä kummaa, jos menee yli 300?

      • ei tarvi mussuttaa

        Fyysistä työtä tekevä mies olen ja lähemmäs 300e/kk ruokaan menee. Eineksiä todella vähän, mutta liha on kallista. Kalaa ja broileria usein, mutta kyllä niihinkin rahaa menee. Työpaikkaruokalassa en käy vaan otan eväät mukaan töihin.


    • cho-

      2 aikuista koira (seniori) kauppalasku on n. 400-500e/kk mutta siihen sisältyy myös wc-paperit, shampoot/pesuaineet, koiran luut, oluet yms. Mielestäni ihan ok, tosin vähemmälläkin pärjäisi ja itse asiassa joutuukin välillä pärjäämään jos joutuu esim. eläinlääkärissä käymään yllättäen.
      600e/kk _pelkkään_ ruokaan on aika tuhlausta, tosin jos tulot antaa myöden niin mikäs siinä :)

    • udette72

      no meitä on 4 ja joka toinen vkl meitä on 5 mä tienaan 600 siitä puolet vuokraan jää 300 jos en maksa muita laskuja tiukkaa tekee....

    • sniks

      Meitä on kaksi ja noin 250 e/kk menee elintarvikkeisiin ja muihin kodin kulutustarvikkeisiin. Lihaa ja kalaa ostamme vähän. Kun käymme kaupassa, niin mietimme kyllä tarkkaan mitä ostamme.

    • Espolainen100

      syöttekö vaan perunaa, makaroonia ja vettä kraanasta ? Meitä 3 henkeä ja vähän alle 1000 eur /kk, joka viikonloppu menee pe-su vähintään 150 eur.

      • laskuri

        Jotenkin vaikuttaa siltä, että vaan espoolaiset osaa laskea... Minullakin meni ruokaan kahden lapsen kanssa n.500-600e/kk -vaikka olimme kaikki pienikokoisia/pieniruokaisia. Oli myös pakko katsoa mitä ostaa, "unohtaa" kauppaan paljon, muuten tuo summa ei olisi riittänyt.


    • grii

      Yksin asun ja ruokaan menee n. 30 euroa viikko. Eilen ostin viikon ruuat:

      Kalapuikkoja 2,5 e
      Salaattia 90 cent
      Tomaattia 2 e
      Kurkku 1 e
      Parsakaali 2,5 e
      Homejuusto 2,5 e
      Emmental 3 e
      Pakastevihannekset 2 e
      Rahkaa 4 prk 3,20 e
      Kananmunat 2 e
      Koiralle makkaraa ja herkkuja 5 e
      Voita 3 e
      Näkkäriä 3 e

      yhteensä n. 27 e ja tuota kun täydentää kuivakaapin antimilla (puuroa, riisiä) ja pakastimen marjoilla, niin pärjää hyvinkin viikon. Koira tietenkin syö kuivaruokaa enimmäkseen. Eli kuukaudessa n. 120 e.

      • laskuri

        "Koiralle makkaraa ja herkkuja 5 e"

        Aika halpaa... mutta onko terveellistä koiralle? Tyttäreni kävi juuri ostamassa koiranruokaa, alennuksessa 49/säkki. Riittää kuulemma kolmeksi viikoksi. Keskikokoinen koira, tosin pentu vielä.


      • grii
        laskuri kirjoitti:

        "Koiralle makkaraa ja herkkuja 5 e"

        Aika halpaa... mutta onko terveellistä koiralle? Tyttäreni kävi juuri ostamassa koiranruokaa, alennuksessa 49/säkki. Riittää kuulemma kolmeksi viikoksi. Keskikokoinen koira, tosin pentu vielä.

        Niin mainitsinkin tuolla, että koira syö enimmäkseen kuivaruokaa, hyvälaatuista sellaista. Viikottain ostan myös lenkkimakkaraa ja koiranmakkaraa vaihtelun vuoksi. Kotiruokaa syö myös. Terveellistä enimmäkseen kyllä juu.


    • mökin ukkeli

      7€ /pv.
      Enempään ei ole varaa.

    • grii

      Niin ja matkustellessa, muuten lomaillessa satsaan ruokaankin enemmän. Mutta perusarki on perusterveellistä safkaa, joka on sekin hyvää. En osaa elää niin leveästi, että mukaan lähtisi päivittäin fileepihvejä, tuoreita yrttejä, kalliita hedelmiä, tm, raha menee ennemmin johonki elämykselliseen.

    • suursyömäri
    • ravintoaJaliikuntaa

      Olemme kahden hengen talous ja kauppaan (ruoka taloustavarat) menee noin 500€ kuukaudessa. Panostamme ruuan laatuun, kalaa, kanaa, naudanlihaa, kasviksia, hedelmiä, marjoja jne. Ruokavaliomme on erittäin terveellinen. Kallista on ruoka nykyään. En kuitenkaan missään nimessä halua syödä mitään eineksiä tai marinadilitkuissa lilluvia lihoja. Mahdollisimman puhdasta ruokaa suosimme.

    • Opiskelija97

      minulla yksinään menee 70-100e ruokaan kuussa ei ihan mitään gurmee safkaa siis
      näitä opiskelija butjetteja (Y) eli plus miinus 20e per viikko kiitos lidl
      mutta syön 5 kertaa viikossa kouluaterian
      että aika tuhdisti syötte mun näkökulmasta ja mun safkatkaan ei oo niitä kaikki halvimpia

    • SokKKK-market

      Kun hain 3kk kaljat Tallinnasta, niin ruokamenot tippui tasoon 200e/kk.

      Ostan valmisruokia tai keittoja sekä viikonloppuisin kalliimpia liha- tai kalaruokia.
      Maksan myös "yksinasujan lisää" leivästä ja joistakin muista tuotteista pienempiä pakkauksia ostaessani.
      Toisaalta katson myös tarjoustuotteita sillointällöin (-30%, -50%).

      Jos ette osta alkoholituotteita, niin 600e/kk on tosi paljon.
      Teette varmaan heräteostoja, kuhaa tiskistä joka toinen päivä?
      Juustoihin ja leikkeisiin saa myös uppoamaan rahaa, jos ei katso kilohintaa.

      Jos ostaa sen 24pack olutta viikossa, niin siihen menee se 100e/kk.
      Tupakasta en tiedä, mutta sehän on toinen veroilla rokotettu menoerä.
      Makeiset, pullat ja keksit sisältävät sokerin "haittaveroa".

      Lisäksi menoja saa alas valitsemalla kaupaksi Lidlin.
      Perheellinen (5 hlöä) tuttavani on saanut lähes puolitettua ostosreissun hinnan.

    • JuokaaWhiskyä

      4 henkeä = 2 aikuista 1 yli 15v ja yksi alle 15v. ruokaan uppoaa n 600€ kk ja sillä syödään sisäfilettäkin 2-3 krt kk. Valmisruokia ei osteta vaan kaikki tehdään itse.
      Kaalikeitot , makkarakeitot ym. sopat ovat myös listalla. Lihapullat ja pihvit tehdään itse koska muksut ei kaupan tekosia syö.

    • Minä vaan

      6-henkinen lapsiperhe ja max. 600 euroa/kk ja se todellakin sisältää vaipat ym. hygieniatuotteet. Tällä on pärjättävä, jos tulot on pienet! Tiskituotteet voi unohtaa ja käytetään mahdollisimman paljon -30% tuotteita sekä lidliä. Jos vaipat loppuu niin onneksi on keksitty kestovaipat. Karkkia vain karkkipäivänä, ei tupakkaa tai alkoholia. Ei ole kotieläimiä. Kyllä sillä vaan pärjää, kun on pärjättävä! ja ei ylimääräisiä kauppareissuja, jolloin rahaakin kuluu turhaan ja aina kauppalistan kanssa kauppaan, eikä nälkäisenä ostoksille jolloin tulee haalittua kaikkea turhaa =)

    • 1000000000

      Ei ole tullut koskaan laskettua.Menee mitä menee.Raha on käyttöä varten!!

    • ruokaa oltava

      Olen eläkeläisnainen.
      Ostan kaikkea mitä haluan niin paljon kuin haluan. Täällä maailmassa käydessä pitää edes syödä hyvin jos on varaa.
      En ole lihava, olen nirso kuten kissanikin. En tiedä paljonko kuukaudessa menee, maksan sen mikä menee, onneksi on kohtalainen eläke eikä velkoja, yleensä jää säästöönkin..

    • 15+2

      Meillä menee ruokaan noin 150e kk. Käydään Viipurissa ruokakaupoissa. Bensa on nykyään Venäjällä 60 senttiä litra, joten tankki täyteen joka kerralla. Venäläiset kasvikset on noin 60% halvempia mitä Suomessa ja hygieniatuotteet laadukkaita ja edullisia. Shampoot ja hoitoaineet maksaa 10-50senttiä kpl. Jos ostaa valmisruokia, niin ne ei maksa juurikaan mitään. Esim. pussikeitot ja nuudelit jotain 5-15 sentin luokkaa. Vessapaperit ja kaikki halvempaa. Tavaraa saa muutamalla kympillä niin paljon, että voi ei tule edes käytettyä kaikkea:-/

      • 7+8

        Niin ja tupakki 2 e aski ja votkapullo 4e. Viinaa ei paljoa osteta joka kerralla, koska sitä ei vaan tule niin paljoa juotua.


      • laskuri

        Auts. En ostaisi venäläisiä kasviksia. Niissä vasta on paljon "lisäaineita".


    • työläine

      ruokaan ei oo varaa käyttää ku 50 e / kk ja silti liian tiukill ollaa

      • Onneksi on kauraleipää

        Muista se kaura. Sen avulla selvittiin veloista ja laskuista, ja sydän voi hyvin kaiken stressin jälkeen. Kaurasta saa hyvää velliä, sämpylöitä, jne, katsopa reseptejä netistä!


    • kalle99

      alkakaa kertoa halvin kauppa ja miten voi säästää???? menee hermo rahan menoooonnnn.

    • tulot yht 2800/kk

      500-1200€ per hklö menee, pelkkään safkaan, joka kk joutuu lainaa jostain lisää rahaa kun vuokra on jo 850€/kk. Kolmistaan ollaan, velkaannutaan, mut hyvä ruoka tuo lohtua elämään. Tänään söin yksin 700g sisäfilettä, vähä kermaperunoita kera parin laatuoluen. Jälkkäriks puol lootaa jotain aino jäätelöä..ja ainii pihviä paistaessa meni puol kiekkoo leipäjuustoo, yöllä töissä on eväät, mut Kyl pizza tulee aina lisäks syötyy..elämä on vittumaista mutta nälkää en sulata

    • per sauki

      Meillä menee 2 aikuisen taloudessa noin 700 euroa kuussa ruokiin, mutta käytämmekin välillä Foodien kotiinkuljetusta ja Alepan hinnat on sairaan kalliit

    • hintatietoinen

      OLEN yhden henkilön taloudessa asuva eläkeläismies , asun maalla .Käyn keskim. kerran viikossa ostoksilla , yleensä Lidlissä Lasku on n.20 euron luokkaa / kerta , taloudessa koira ja kissakin , ostan näille yleensä ainakin lihaa purkissa, joskus muutakin . Ostan harvoin muuta kun ruokaa !

      OLIN aiemmin kolme vuotta mukana Nilssonin taloustutkimuksessa ja silloinki tulos kauppakulujen suhteen oli samansuuntaista . Sen tutkimuksen mukaan keskimääräinen yhden hengen talous käyttää tarvittaviinsa ostoksiin noin 200 euroa /kk (Tähän kuuluu miltei kaikki ruokaostokset ja joitakin taloushankintoja) JOTEN elän keskim. pienemmillä kuluilla , meistä kun on moneksi !

    • hylätty

      20 e kk ,syömme perheeni kanssa rottia ja siiliä ja merestä kalaa. asumme teltassa ei tarvi maksaa mitään mistään.

    • 12+20

      Meillä on nelihenkinen perhe ja meillä menee 225 euroa kuukaudessa henkilöäkohden.

      • työtön ilman tressiä

        Lähelläni on hyvä ruokapaikka jossa todella monipuolinen "salaattipöytä" on vain 4,90. Sisältää monin verroin niin monenlaista mitä voi vain toivoa sisältäen leivät, maidon ja päälle kahvit. Mukaan teen vielä tuhdit sämpylät, jolla pärjään loppupäivän.
        Tuolla käyn syömässä joka päivä (myös la, su) ja kuukauden pärjään alle 150 EUR. Hinta olisi liki kympin jos ottaisi siihen mukaan muusin ja jotain pihvejä. No näitä en ottaisi muutoinkaan, koska muusihan ei ole enää oikeista perunoista tehtyä vaan lisäainesekoitetta. Lihapihvit kuulemma kuten maccarissä 100%:sti possua (tietenkin kun ei nautaa seassa), mutta lihapitoisuus vain 2-3% kuten kaupassakin. Loppu 97% pelkkää yökkää.
        Näin saan huippuedullisesti parasta ravintoa mitä on yleensä saatavissa. Voisin käydä töissä ja maksaa annoksesta jopa kymmenen kertaa enemmän ja saisin oikeasti oikeaa ravintoa paljon vähemmän, mutta haitallisia lisäaineita paljon enemmän.
        Suosittelen edullista hyvää kasvisruokaa.


    • Kulinaati

      Noin 1000 euroa menee kauppaan, laadukas kama maksaa.

    • valehdelkaa lisää

      Aitojen valehtelijoiden ketju.
      Jos kalori tarve on n. 2200 kcal/vrk on se ruoka annoksista laskettaessa n. 2,5 kg /vrk. Tuossa mukana kuorinta ja kuypsennys hävikki.
      2 x 2,5kg x 30 vrk = 150 kg /kk

      Sairaita hulluja.

      • laskuri

        Kalorilaskuri on aivan erikseen! Eri ruoka-aineissa on eri kalorimääriä! Ruuassa kuten kaikessa muussakin laatu maksaa. Sekä se, että ostaa valmisannoksia. Tosin yksinasuva, joka viikot syö työpaikkalounaan, ei iltaisin kovin paljon ruokaa puputa. Syön itsekin tosiaan töissä 5xvko, siihen menee n. 150 e/kk (enkä taatusti laita lautaselle ruokaa enempää kuin 300-400g). Illalla syön mikroaterian/puuroja/leipää/jogurttia/viiliä/kasviksia yms. vaihtelevasti, mutten paljoa. Viikolla ruokiin menee n. 50 e/vko. Viikonloppuisin käy ruokavieraita, niihin panostan - tosin mitään gourmet -ruokia en tee. Ruokaan menee n.50 e/vkl. Eli yhteensä 400e/kk. Mainittakoon lisäksi, että tarvitsen n. 1600 kcal/pv. Lemppari mikroruokani maksavat 4-5e/kpl. Laktoositon maitojuoma 1,79e/l. Lempparini, naudan paistijauheliha Snellmannin, n. 14e/kg. Juustoviipaleet 10-17% rasvaa n. 5e/300 g.


    • näin.

      Itselläni menee yksin asuvana ukkona n. 35-40 € /viikko eli 150-180 € /kk.

      Mässäile en, etanolia en käytä, koska ne lisäksi lihottavatkin.

    • Kaks x DI

      Varmaan 1000 - 1500 kuussa yhteensä, en ole kattonut. Meitä on kaksi aikuista ja syömme molemmat päivisin ulkona, viikonloppuisin tehdään välillä ite ruokaa jos ei olla jossain matkoilla. Kaupassa en kato ikinä hintoja, joten en osaa tarkkaan sanoa.

    • Herkuttelija 1

      Jaa;a noin 1000e-1500e per lärvi eli kaks henkee 2000e-3000e Kyllä syödä pittää.

    • Nainen31vvvvv

      Oon sairaspäivärahalla ja mulla on erikoisruokavalio allergioitten takia.

      Asun yksin ja ruokaan ym.(pesuaineet hyg.tuotteet)menee n. 150 e kk.
      Perus suomalaista kotiruokaa syön. Alkoholia en juo ja tupakkaa en polta.

      Kävisin kyllä Lidlissä, mutt siellä ei ikävä kyllä ole tuotteita kuin pari jotka sopivat erikoisruokavalioon:(. Käyn prismassa. En missään nimessä cittarissa. HInnat siellä aivan järkyttävät!!
      Siellä on kyllä parempi toi hevi osasto, kun prismassa. Euron päiviltä tapaan hakea hedelmiä ja lihaa.

      Kaikki mitä syön on ruista tai täysjyvää. Ei maksa sen enempää kun se paha valkonen höttö jota lapsena söi;). Tietenkin jos muuta ei olis niin sitä söis eikä tietäis muusta. Mutta ruis tekee vaan makarooneista ja kaikesta muusta niin paljon paremman makuista:).

      Tsemppiä kaikille ja voimia elämässä etiäpäin!

    • @okaro

      Hampurilaisen saa eurolla

    • Köyhimykset

      Meillä on 6 henkinen perhe koira ja muutama jyrsijä, ruokaan menee noin 1000e/kk siihen kuuluu tupakat molemmille vanhemmille ja kaljat mitä tulee juotua noin laatikollinen 2 viikossa.
      eli noin 300 tupakkaan 50 kaljaan ja 650 kaikkeen ruokaan / mitä nyt kaupasta tuleekaan ostettua.
      toivottavasti sais tupakan polton lopetettua ni vois joskus ehkä käydä ulkona syömässä tai jotain.

    • Mies@Kruununhaka

      Hei kaikki,

      Valmistan aina itse ruokani alusta loppuun. Käytän ruoassa paljon kanaa, koska siitä saa helposti proteiineja ja pyrin välttämään ylimääräistä punaisen lihan käyttöä.

      Yhdellä kertaa käytetyt ruoka-aineet maksavat yhteensä noin 60 euroa ja sillä syntyy noin 6-7 annosta, eli yhden ruoka-annoksen hinta on lähes 10 euroa. Tämän lisäksi valmistan aamupalasmoothien, johon käytän myös noin 10 euroa. Pyrin syömään lämpimän aterian noin kolme kertaa päivässä, joten ruokaan menee 30-40 euroa päivässä. 35€ x 30 = 1050€

      Broilerin sisäfile, mausteet ja luomutuotteet nostavat jonkin verran ruoan hintoja.

      Toisin sanoen, en sanoisi, että 600€/kk on kovin paljon.

    • lesta+6

      1200€ kuukausi ja 3henkee...aika halpaa.

    • minä itte

      mikä tuo 4,90€ salaattipaikka on, kerro??

      • varmasti parasta ruokaa

        Normaaleissa lounaspaikoissa ja huoltoasemissa on salaattipöydät hinnoiteltu erikseen. Näitä EI KOSKAAN ilmoiteta hinnastossa, koska näitä ei haluta markkinoida olemattoman tai jopa tappiollisen katteensa vuoksi.
        "Ei lihansyöjät" halutaan kuitenkin myös palvella, koska he tuovat mukanaan myös normaalia kaiken vetävää ainesta.
        Salaattipöytä pitää erikseen kysyä, koska sitä ei ole hinnastossa. Salattipöytää kysyttäessä myyjillä on ohje tarjota "keittolounasta" esim. 6,20 EUR, johon kuuluu tuo salaattipöytä ja päivän keitto. Nuo keitot ovat yleensä pikaisesti valmistettavia "jauho kiehauta" mömmöä, jotka ovat mielestäni ruuaksi kelpaamatonta. Sitä ei kannata syödä, ja siitä myöskään maksaa.
        Kannattaa pyytää kassalta ihan näin; "haluaisin pelkän salaattipöydän" niin sen saa vaikka sitä ei ole hinnastossa mainittu. Hinta on yleensä 4,00-5,50 EUR. Tällöin voi ottaa suoraan ison lautasen sen pienen vadin sijaan, koska salaatti on nyt pääruoka.


    • sähköputkimies

      Kun minä käyn ruokaostoksilla, niin puolet laskusta on olutta. Viinakaupassa käynti nostaa alkoholin osuuden tuplaksi. Satanen per käynti on aika tavallinen ja käyn kerran viikossa.
      Emäntä ostaa lähinnä ruokaa ja joskus viiniä ja siideriä. Häneltä menee tavallisesti jotain 60 euroa, myös kerran viikossa.
      Kahdestaan nämä pistelemme napaamme.

    • takas kotiin

      Minä ostan:

      -muroja
      -leipää
      -juustoa leivän päälle ( voita tietty)
      - tummaa suklaata
      - tomaattia banaania
      - kalapuikkoja/-fileitä
      - kahvia

      Minulla on niin kiva harrastus, siksi syön näin yksipuolisesti:)

    • Edustusrouva 34v

      Pesantit hakee ja tekee.

      Mies tekee hillot, noin 34000€/kk.

      Minä iskun kotona ja virkkaan puudeleille tossuja talveksi.

      • Edustusrouva 34v

        jos tuosta laskee hintaa, niin koetan lyhyellä matikallani selvitä.

        työläiset tulevat palvelufirmasta, ne maksavat noin 800€ kappaleelta.

        Heitä on kolme.

        tämä tekee 2400 euroa kuukaudessa.

        Kauppalasku on usein noin 7000€ kuussa.

        Tämä on yhteensä noin 10000€.

        Se jakautuu 4 henkilölle, eli minä, mies ja kaksi lasta.

        Mies tosin ei usein syö kotona.

        Hinta on siis 2500€ - 3300€ kuukaudessa per henkilö.

        Palvelijat auttavat kyllä muussakin kun ruuan tekemisessä ja tarjoilussa, eli en tiedä palöjon se oikeasti on ruuassa hintana, sillä he myös siivoavat, tiskaavat, ulkoiluttavat koirat huonolla säällä, vievät tenavat kouluun yms.


    • ruoka maksaa

      Meitä on kolme ruokailijaa perheessä, ja yhdellä erikoisruokavalio. Pelkät ruokamenot ovat olleet 600€/kk, mutta se summa sisältää gluteenittomat tuotteet, myös välipalat.

      Valmistan kaiken itse, mutta ostan paljon luomua. Erikoisruokavalio nostaa myös ruokalaskun osuutta. Leipominen kannattaa, sillä en kaupan leipiä halua perheelle syöttää.

      Tuon summan lisäksi olen poiminut ja pakastanut kotimaiset marjat, sienet ja omenat. Niitä ei tarvitse kaupasta ostaa.

    • 0nrahtaa

      nuukia

    • Keittokursseja

      Yrittäjäpariskunta täällä.2 henkilöä.Todella tiukka budjetti.

      Meillä syödään joka aamu puuro,siivu pekonia ja pari kananmunaa per hlö.
      Lounaalla on kotona ennakolta valmistettu sämpylä ja teetä.
      Illallisella on yleensä keitto tai pataruoka.

      Kasvikset ja salaatti kasvatetaan itse kesäaikaan.
      Talvisin juureksia,kesällä kasviksia.
      Sydäntalvella menee enemmän puuroja.
      Kalaa meillä on pari kertaa vikossa,kanaa oikeastaan aina sillä chihuahua syö.Broilerin ja kanan lisäksi ei oikeastaan osteta mitään muuta lihaa,paitsi luita,josta keitellään keittoja.Koira syö sitten luut.
      Punaviiniä menee ruoan kanssa 2-4 pulloa kuukaudessa =max 40e.Satunnaisesti vielä yksi kaksi pirkkaolut bägiä yht max 20e.

      Suunnitelmallinen ateriointi meillä kahdelle maksaa 100e luokkaa kuukaudessa.Aamiainen on aina sama ja lounaalla tietää saavansa sämpylän.
      Me siis syödään terveellisesti ja kasvispainotteisesti.Ei olla niin lihavia eikä laihoja.Ei pihistellä ruoan määrässä.
      Alkoholiin menee 60e.Alkoholin lasken sisään ruokakuluihin.

      = 160-180 e/kk 2hlö

      Ps:
      Terveellinen ruokailu ei ole kallista.Juurekset ovat halpoja.Yhdestä lantusta tekee kaksi riisinoodelikeittoa.
      Keitot eivät vain suomalaisten mielestä "oikeaa" ruokaa.

      Aterioita kannattaa suunnitella.
      Se mitä on tarkoitus syödä jo valmiiksi lautaselle ja pöydälle eteen.Esim mandariini jälkiruoaksi.

    • vähän

      8e. viikko

    • IAFUDGDGFUIguodi
    • The spider

      448.32.455.22.94.2

    • A"Q 2q 2wqw eqwewwws

      apua eikö ihmiset osaa itse päättää edes paljon laittaa ruokaan?

    • pali3

      joopajoo meillä menee 190-220€ 2 aikuista ja minä olen yli painoinen,potut kasvatetaa itse.

    • Morotonki!!

      Asustelen yksinäni ja mulla menee jotain 150-250euroa kk ruokiin. Alkomahooliin meneekin sitten jotain 500euroa per kk. :D

    • 14+9

      Kolme henkilöä ruokakunnassa. Minimi, mikä menee on ~75 €, eli 25 € / henkilö. Yleensä menee kuitenkin satanen, koska joskus tulee ostettua myös eineksiä.

      Maidon juonnin lopettaminen pudottaisi summaa merkittävästi, mutta jostakin se kalsiumikin on otettava.

    • erakko

      Eipä ole paljon euroja sapuskaan laittaa. Työttömänä kun on niin täytyy Dyykata roskiksista kauppojen pihoilta yöaikaan....hyvää sapuskaa löytyy.

      50 ekeä kuukaudessa paikalliseen sivaan laitan.

      Kalat ongin järvestä ja kasvatan muutaman kanasen jotka munivat mukavia munia ilokseni, jos kana ei muni niin se joutuu grilliini.

      Potut kasvatan itse, samoin nauriit ja porkkanat. Marjat kerään kellariin kun ei ole pakastinta. Ei ole nettiyhteyttä mutta nytkin netissä olen ....taisi tuolla naapurilla olla suojaamaton nettiyhteys niin pääsen siivellä netteilemään.
      Eipä ole huolta että muodin mukana pitäs kulkea ja dresmanilata ostaa kaksi yhen hinnalla..heh...roskiksista saa viisi ilimatteeksi.

      Itserakentamani tuuligeneraattori tekee vähän sähköä joten siirtomaksua ei sähköstä tarvii maksaa ja kun täällä korvessa asuu niin vesimaksujakaan ei ole kun ei ole sisä vessaa, huusi pihanperällä on oiva paikka lukupaikaksi naapurin hylkäämille sanomalehdille.

      Kyllä sitä aika vähällä pärjää jos ei ole liian vaativainen olemassaoloonsa.

    • werhol
    • että näin

      Tämän päivän kauppakuitti:

      reilu vehnäleseviipale 1.39
      sipuli 0.17
      miniluumutomaatti rasia 1.59
      kurkku suomi 0.90
      kevyt nakki 0.99
      flora kulta margariini 1.99
      coleslaw salaatti 1.59
      sulatejuustoviipale 2.39
      sika-nauta jauheliha 2.59
      maitojuoma rasvaton 0.96
      peruna ja keittojuurekset 1.38
      ylikypsä saunapalvikinkku 2.49
      makaroni 0.24
      herkkumaksamakkara 1.65
      vapaa kultamuna 10kpl 1.65
      muovikassi 0.18

      olen yksin asuva mies.

      kyllä noilla viikon pärjää

      • johan on

        Vitu n herkkuperse!!


    • Keskimäärin ruokaan menee noin 500e/kk yksin kun asuu. Riippuu tietenkin siitä mitä syö mutta itse tykkään syödä hyvistä aineksista valmistettuja ruokia.

    • 400 e

    • taatanan kallista

      Yksinasuva nainen ja menee n.300 / kk.Siinä ehkä jotain pyykinpesuainetta ja wc-pap.törkeän kallista on ruoka täällä.En syö juuri pun.lihaa,sika-naudasta lähes oksennan kun se on niin vetistä.En syö paljoa salaattejakaan talvella kun eivät maistu milleen.Koirat syö n.12o eur lisäksi kuussa.Ulkona en syö enkä juo.

    • dyykkkari

      ihmettelen kyllä niitä jotka saa syötyä satasella kuussa!

      itse syön lähes päivittäin opiskelijalounaan 2,60€ -- pelkästään siihen menee kymmeniä euroja kuussa. sitten päälle aamiainen, illallinen (en syö erikseen iltapalaa ja illallista).

      pärjään pikkurahalla vain, koska dyykkaan säännöllisesti..
      luulen että tuo 100e/kk on vain alakanttiin arvioitu..

      • toinen opiskelija

        "ihmettelen kyllä niitä jotka saa syötyä satasella kuussa!"

        Sehän on helppoa kuin mikä. Aluksi voi käyttää apuna vaikka tätä listaa, johon on merkitty maksimihinta päivän jokaiselle aterialle/suupalalle:

        aamupala 0,50 €
        lounas 0,50 €
        välipala 0,50 €
        päivällinen 1,00 €
        iltapala 0,50 €

        3 € päivässä tekee 90 € kuussa. Joskus voi siis lipsua budjetista ja käydä vaikka ulkona syömässä ilman että 100 € ylittyy.

        Tässä esimerkkipäivä:

        aamupala: kaurapuuroa, kananmuna, kaaliraastetta oliiviöljyllä
        lounas: intialaista linssikastiketta ja keitettyä ohraa, ituja
        välipala: ruisleipää juustolla, omena
        päivällinen: broilerin suikaleita kermaviilikastikkeella, uunijuureksia
        iltapala: porkkana-misokeitto, lasi maitoa


    • juoppo vissii

      mää juan mun rahat heti ekana päivänä tai sit toisena viimestää , emmä syö mittää :)

    • Jees. . ...

      N.20e viikko, eli 4 viikkoa 4x20e=80e

      • miihha

        vedätkö makaroonia ja nuudelia? ja tuskin asut pk-seudulla?


      • tarjousten perässä
        miihha kirjoitti:

        vedätkö makaroonia ja nuudelia? ja tuskin asut pk-seudulla?

        Pk-seudun marketeissa ruoka on jonnin verran halvempaa kuin maakunnissa (omien vertailujen pohjalta). Mistä moinen harhakäsitys että etelässä olisi kallista?


    • Semmoset 500 euroa on budjetoitu kuukausittain ruokakauppareissuihin, kaksi aikuista ja yksi lapsi. Tuosta ostetaan kyllä kaikkea kodin kuluvaa, kuten pesuaineet yms. ja ehkä satunnaisesti jotkut alushousut tai sukat, mutta ei isompia vaatekertoja. Yleensä menee muutaman kympin päälle: se johtuu lähinnä siitä, jos haetaan täydennyksiä keskellä viikkoa lähimarketista, niin tulee ehkä samalla ostettua jotain muutakin kuin vaan ne maidot ja jogurtit. Hyvin syödään mielestämme, ei juuri eineksiä syödä, vaan itse kokkaillaan perusruokia perusraaka-aineista. Ostetaan luomua, jos ei ole suhteettoman kallista.

    • pitää olla alle 300

      Laitanpa myös lusikkani tähän soppaan.
      Minä, yksin asuva eläkkeellä oleva nainen
      tarvitsen 250 - 300 euroa kuukaudessa pelkkiin
      ruokaostoksiin, mikä ei siis sisällä ruokakauppojen
      kulutustuotteita, taloustavaroita, tarvikkeita eikä pesuaineita ollenkaan.

    • pieni laiheliini

      Yksin asun ja n. 30 ege viikko lounassetelit päälle.

    • elä työ

      260 euroa työtön ja eläkeläinen ja minä onnistun olemaan tosi ylipainoinen.kotiruokaa tehdään aina itse.

    • 30€ päiväbudjetilla!

      900€ menee kuukaudessa, yksin asun.

      • KäyköKateeksi :)

        Ja rahat tienaan takaisin päivässä :)
        Tienaan binäärioptioilla.


      • Anonyymi
        KäyköKateeksi :) kirjoitti:

        Ja rahat tienaan takaisin päivässä :)
        Tienaan binäärioptioilla.

        Ja sekunnissa menetin kaikki rahani :(


    • eimee

      joka kk ei mee mitään

    • Anonyymi

      Lidlissä noussut monien ruokien hinta 30%, tarkkana pitää olla mitä ostaa ellei halua ruokalaskun nousevan.

    • Anonyymi

      Jos käyt k-kaupassa niin menee enemmän kun s-kaupassa tai Lidlissä.

      • Anonyymi

        K-kaupassa käynnistä pitempi aika, silloin ei ollut vielä hinnat nousseet entisestä, varmaan nyt on niissäkin. Salessa oli myös hinnat niin korkeat ettei tullut ostettua oikein mitään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1347
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe