En pärjää yliopistossa

sfsdfsd

Tuntuu, etten muista mitään aiemmista opinnoistani peruskoulussa tai lukiossa. Uuden oppiminen on todella vaikeaa nykyisin. Yritän parhaani, mutta tuntuu, että pitäisi aloittaa ihan alusta 1. luokalta... Mikä avuksi?

14

1270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selviydyt kyllä

      Miten sinä sinne yliopistoon pääsit? Luitko pääsykokeeseen vuoden 8 tuntia joka päivä? Tai menit viidennellä yrityksellä sisään? Silloin ennuste on huono.

      Normaalijärkinen ja normaalin ahkera selviytyy kyllä, aina jää jotain takkiin, kun vaan käy paikan päällä tai lukee jonkin verran. Ei yliopistossa niin kovin paljon vaadita.

    • ahistaa

      Itellä sama homma. Papereilla sisään, intti välissä, nyt olen ihan kujalla. En osaa lukion asioita, enkä osaa opiskella. Luulin että opiskelu nappaa minut mukani, kuten lukiossa, mutta ei, tämä on tuskaa päivästä toiseen. Ajattelin että alkukankeutta mutta on vain pahentunut. Motivaatio alkaa laskea ja itsetuhoiset ajatukset nostaa päätään. Pitäiskö vaihtaa amkiin? Ärsyttävää, olin lukiossa huippuoppilas, kirjoitin L-E paperit. Teknillisessä olen siis tällä hetkellä

      • kylsediit

        Joo. Aikoinaan kun itse pääsin yliopistoon, olin ollut kympin huippuoppilas lukiossa niissä aineissa, mitä menin opiskelemaan. Niin olivat olleet melkein kaikki muutkin. Yksi ja toinen hämmästyi, kun ei enää ollut se paras, harjoitustöissä tuli virheitä, tenteistä reput jne. Itkua siinä väänsi useampikin.

        Mutta kyllä se siitä sitten. Valmistuttu on.


    • ap.

      Niin, siis te olette huippuoppilaita. Onnea siitä. Itse olen ollut alaluokkia lukuunottamatta keskitason tai alemman keskitason oppilas. Yo-kokeet meni hieman perseelleen odotuksiin nähden. Yliopistoon pääsin pelkillä pääsykokeilla alalle, jonne nyt pääsi melkein jokainen hakija. Suurin osa ei ottanut paikkaa vastaan edes. Lisäksi olen armottoman mukavuudenhaluinen ja laiska. Tuskin menestyisin edes ammattikoulussa.

      • löäåpo

        Ai, ai! Mukavuudenhalu ja laiskuus voivat tuhota koko opiskelun. Pidä ne kurissa. Tekemällä se opiskelu edistyy väkisin.


    • fasdfaw

      Ongelmahan on se, että mekaanisella opiskelulla ei enää pärjää yliopistolla. Itse lukiosta valmistuin muutama vuosi takaperin, jossa helposti vetelin 9 tasoa Ma/Fy/Ke -saralla ilman, että jouduin juurikaan vaivaa näkemään. Asiatkin vain opittiin tekemään, mutta soveltuvissa tehtävissä tuli hirveästi ongelmia.

      Nykyään yliopistolla teekkarina opiskelutekniikka ja työmäärät ovat ihan erilaiset lukioon verrattuna. Asioiden sisäistämiseen menee jo tunteja, jonka jälkeen voi vasta alkaa harkitsemaan tehtäviä.

    • Lies_Lies_and_svensk

      Menet Turkuun.Euroopan Gomorraan.Pyrit Åbo Akademin Yliopistoon.
      Siellä sa lukea tentissä kokeeseen.Opinto-oppaan mukaankin.
      Samtliga hjälpmedel tillåtna i examen - suora lainaus - jatkuu vielä että -
      ... - utan www --- mikä surkuhupaisasti vielä tarkoittaa että ei www:tä
      sentään saa käyttää - että kilauttais kaverille joka tentin jo fuskaamalla
      läpäissyt vaikka emaililla tai web-cam yhteydellä.

      Näillä on mm Turussa siten että ova myötäneet Turun yliopistollekin
      opiskelijoille di-tutkintoa että on ollut aika jona Turun Yliopistossa
      on turussa vihdoin saanut vuosisadan odotuksen jälkeen - tieteen
      kehdossa - opiskella di-tutkintoa mutta yhteisiä kursseja tämän
      Åbo Akademin (lue Juha Kankkusen akatemia) kanssa ja - että
      Åbo Akademi myöntää -- siis tutkintotodistuksen Turun Yliopstossa
      Di-tutkintoa suorittaneelle - ennen autonomista (venakot nyt opettaa)
      aikaa.

      Ja näillä Turun epeleillä on yhteinen Leninin mauseleumin kokoinen
      it-rakennus - ja vanha tyhjän panttina vieressä (data city)

      Ja jos on pitkä matikka ja fysiikat (reaali) m tai ällä lukiossa ja
      pääsykokeessa saa 40 max yhteistpisteestä n. 5 - jossa siis
      on lukion pitkän matikan kokeen vastine - di-matemaatiikka ja
      toinen koe , kemia tai fysiikka - kuten lukion yo-koe

      Niin siis mat-koe 20p(max) fys.koe 20p(max) ja ällien ja ämmien
      lähtöpistelitanian svenskit ulko-oven tietokoneajolistassa toukokuus-
      saa - siis n. 5-7 pistettä - /40 niin joku ilmeinen fuskaus on svedujen
      yo-kokeessa jossa hesan lautakunnassa on aina yksi dragsvik-jäsen.
      Ja kun n. 5-7 pisteellä pääsee opiskelemaan kännykkää tai ...
      Niin jotain pahasti mättää sitten työelämässä.

      Onko mielenkiintoa

    • teknistieteellinen

      itseäni on eniten rassannut huonot materiaalit

      lukiokirjoja on ikävä. niissä oli aina näpäkästi kaikki materiaali (harjoitustehtävät, esimerkkitehtävät, ja asiat väännetty rautalangasta)

      nyt on vaan prujut, jotka on hirveetä jargonia, tehtäviä (varsinkin perustehtäviä) huonosti ja esimerkkitehtäviä ei ole

      olis jännä tietää miten muut on opiskellu, ku ite oon ihan hukassa. lukiossa pärjäsin hyvin ja helposti matemaattisissa aineissa (L-E), nyt noi on ihan tuskaa (joka on vähän ikävää ala huomioonottaen)

      mielenterveysongelmieni takia oon hidas sopeutumaan muutoksiin, muisti oikuttelee ja kaikki vähänkin vaikea tuntuu ylivoimaiselta. enkä uskalla pyytää apua

      • Että tälleen

        Et ole huomannut, että yliopistossa opetellaan muutakin kuin pelkkää opiskeltavaa asiaa. Opiskellaan samalla tiedonhakua ja ongelmien ratkomista puutteellisinkin tiedoin.

        Luuletko, että loppututkintosi suoritettuasi saat kaikkiin ratkaistavaksesi annettaviin tehtäviin samalla täydellisen tietopaketin, jolla homma ratkeaa? Saat parhaillaankin vain epäyhtenäisiä tiedonsirpaleita, joista koostaa jonkinlainen hatara kuva, jos sitäkään. Siksi tuohon maailmaan on syytä tutustua jo opiskeluaikaan.


      • ohjelmointia...???
        Että tälleen kirjoitti:

        Et ole huomannut, että yliopistossa opetellaan muutakin kuin pelkkää opiskeltavaa asiaa. Opiskellaan samalla tiedonhakua ja ongelmien ratkomista puutteellisinkin tiedoin.

        Luuletko, että loppututkintosi suoritettuasi saat kaikkiin ratkaistavaksesi annettaviin tehtäviin samalla täydellisen tietopaketin, jolla homma ratkeaa? Saat parhaillaankin vain epäyhtenäisiä tiedonsirpaleita, joista koostaa jonkinlainen hatara kuva, jos sitäkään. Siksi tuohon maailmaan on syytä tutustua jo opiskeluaikaan.

        Joo juuri näin ajattelinkin, että se on tahallista ja tarpeellista ja läsnä työelämässäkin

        Siksi olenkin miettinyt, että onko yliopisto sittenkään oikea paikka minulle
        toisaalta
        -oon aina ollu hyvä koulussa ja halunnu yläasteelta lähtien yliopistoon
        -olen 100% teoriaihminen, mikään käytönnönläheinen ei kiinnosta pätkän vertaa (jopa siihen pisteeseen asti, että matematiikassakin vituttaa kaikki käytännön elämään sovelletut tehtävät. mielummin lasken jotain puhtaasti teoreettista)

        että en tiedä olisko se AMKkikaan sen mieluisampi sitten
        haluisin vaan takaisin lukioon ;(


    • fnfkmeutti

      Ite olin tosi hyvä koulussa ja lukiossa. Nyt saan keskimäärin kakkosia kaikista tenteistä ja suoritan tutkintoa vuoden yli tavoteajan. Opiskelen kyllä arkisin päivittäin ja suunnittelen opiskelun. Vaivaa joutuu näkemään näinkin huonoihin tuloksiin.
      Ilmeisesti olen vähän hidas ja tarvitsen aikaa kypsyttelyyn. Olen tosi motivoitunut alalle ja valmistumaan. Elämässä on kyllä asioita jotka vaikuttaa vauhtiin.


      Kannattaa miettiä, mikä on oleellista kursseissa ja tenttimatskussa. Eikä opetella KAIKKEA ulkoa ja unohtaa heti kurssin jälkeen. Niin kun suuri osa meiän tiedekunnan opiskelijoista...

      • luonnontieteellisiä

        Sanoisin että työmäärä vaihtelee vähän sen mukaan että opiskeleeko esim humanistisia, luonnontieteellisiä vai kieliä


      • opiskelija 35v

        Mulla on mennyt jo 10 vuotta yli tavoteajan. Enkä varmasti koskaan valmistu mutta oleilenpahan että on jotain tekemistä päivisin.


      • Jonon jatkoksi
        opiskelija 35v kirjoitti:

        Mulla on mennyt jo 10 vuotta yli tavoteajan. Enkä varmasti koskaan valmistu mutta oleilenpahan että on jotain tekemistä päivisin.

        Ei tuo vielä mitään. Tiedän muutaman, jotka rankka opiskelijaelämä vei hautaan neli-viisikymppisinä ja ilman alempaakaan yliopistotutkintoa. Mutta useiden yliopistokaupunkien kapakka-approbaturit oli tullut kylläkin suoritetuksi jopa useampaan kertaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe