Kelalta käsketään työkkäriin?

luukulta luukulle

Soitin Kelalle, koska tilapäisesti tuloni olivat suuremmat kuin asumistukea myönnettäessä sallitaan.

Sain kuulla että minulle on suuresti vaihtelevien tulojeni vuoksi myönnetty myös työmarkkinatukea ja nyt minua velvoitetaan menemään työkkäriin asioideni selvittelyyn. En ole itse tuota työmarkkinatukea hakenut ollenkaan, ovat oma-aloitteisesti Kelassa sen laittaneet ja nyt kuulemma kun minulle on "virheellisesti arvioitujen" tulojen perusteella myönnetty asumistukea niin nuo asiat täytyisi tarkistaa työkkärissä.

Minulla on osa-aikainen työpaikka jossa edelleen haluaisin jatkaa. Työkkärihän edellyttää että haetaan kokopäiväistä työtä. Minulla on joku vanha ammatti jonka ammattitaito on ruostunut jo vuosia sitten. Minusta ei enää ole kyseisiin töihin ja olisi helvetillistä joutua pakotetuksi toistaitoisena vastuullisiin töihin tekemään virheitä. Mahtaisiko siitä olla kellekään sanottavampaa hyötyäkään.

Kela haluaisi kai sellaisen lausunnon että en ota vastaan kokopäivätyötä, mutta saako sellaista lausuntoa jos ei mene työkkäriiin henk.koht. tentattavaksi? Onko kellään kokemuksia mitä tällaisessa tapauksessa voi seurata?

Olen ollut siinä luulossa, että asumistuki ja työttömyystuet ovat ihan erikseen eikä niitä sotketa keskenään. Onko tämä joku uusi juoni pakottaa työkkäriin jos hakee asumistukea?

3

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tervetuloa

      Suomeen.
      Mutta sinulla on osa-aikatyö, pidä siitä kiinni. Älä anna byrokraatin viedä sitä sinulta pois.

    • töttöröö vaan

      Asumistuki laskettiin itseni kohdalla edellisen vuoden keskiarvotulojen pohjalta. Lisäksi saan peruspäivärahaa soviteltuna. Ihmettelen kovin mikä on itse ongelma...
      Toisena vuotenahan näin häviää hiukan as.tuessa, mutta toisena tasoittuu.

      Kohdallani tutkittiin työssäoloehtokin huolella- työnantajan on toimitettava viikkotunnit, kun Kela pyytää. Tutkitutapa sinäkin... Jos osa-aikatyösi on jatkuvaa. Saatat yllättyä iloisesti.

    • "Kela haluaisi kai sellaisen lausunnon että en ota vastaan kokopäivätyötä, "

      Saatan olla väärässä mutta pitää olla työnhaku voimassa ja hakea te-toimiston papereissa "kokoaikatyötä" että saa oikeuden hakea soviteltuun päivärahaa?

      "Olen ollut siinä luulossa, että asumistuki ja työttömyystuet ovat ihan erikseen eikä niitä sotketa keskenään."

      Työttömyysetuus on tuloa sekin kuten työpalkka ja vaikuttaa asumistuen määrään siis. Ongelmallinen tilanne toki tuo kun tulot vaihtelee (osa-aikatyö) jne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe