Ei rahaa/rohkeutta erota

Ei kuten elokuvissa

Mieheni katsoo vapaa-aikansa televisiota, kaikki kelpaa, uusinnatkin, jotka hän on nähnyt. En työllistynyt heti opintojeni jälkeen ja elämässään eteenpäin menneet ystäväni ottivat luuseriin etäisyyttä. Niinpä olin otettu mieheni huomiosta aikoinaan. Hänellä oli kunnon työ ja hän oli keskiluokkaisesta kodista. Ei päihdeongelmia. Hän edusti turvallisuutta ja sellaista vakaata elämää, jota kaipasin. Edellinen suhteeni oli päättynyt, koska miehellä ei ollut varaa sitoutua minuun silloisessa elämäntilanteessani. Ajattelin jo, ettei kukaan kunnollinen ihminen voi pitää minusta ja kirosin ammatinvalintaani. Toista lasta odottaessani en voinut kävellä kivutta. Pyysin miestäni auttamaan kotitöissä, mutta sain kuulla olevani rasittava valittaja. Lasketun ajan aikoihin olin kuumeinen ja köhäinen. Silloin mieheni totesi ettei rakasta minua, koska en ole enää iloinen ja hauska, kuten silloin kun tapasimme. Olen tehnyt määräaikaisia töitä koko liittomme ajan, paitsi hoitaessa i lapsia kotona vuoden ja 8 kuukautta per lapsi. Olisin mielelläni ollut lasten kanssa pidempäänkin kotona, mutta mieheni ei sallinut sitä. Töitä olen tehnyt koko ajan, mutta uraa minulla ei ole . lapset ovat elämäni ainoa merkittävä asia. Työtä teen heidät elättääkseni. Maksan kuluistamme puolet, vaikka miehelläni on suurempi palkka. Tosin asumiskuluja meillä ei ole vastiketta enempää. Asunto on miehen. Mies räyhää lapsille, jopa maidon kaatuminen aiheuttaa kamalan huudon. Hän jättää itse sohvapöydälle astiansa syötyään telkkaria katsellen, ei korjaa ruokapöydästä astioita tai täytä tiskikonetta, ei pese pyykkiä jne. Jos minulla on joku harmi töissä, hän tiuskii, että mitä sinä minulle oikein avaudut. Sitten pitäisi kuitenkin olla hänen panopuunsa. Toivon elämältä terveyttä, jaksamista ja sitä, että onnistuisin saamaan vakituisen työn ja sitä kautta taloudellisen itsenäisyyden. Että pääsisin vapaaksi, ettei tarvitsisi kulkea omassa kodissaan varpaisillaan. Ettei minun tarvitsisi päivittäin mennä väliin kun isä räyhää lapsilleen. Että jos joskus -äärimmäisen epätodennäköistä tosin- tapaisin jonkun, joka haluaisi viettää aikaa seurassani, ei taloudellisilla asioilla olisi merkitystä. Aikamoisia haaveita. Todellisessa elämässä en voi ottaa avioeroa ja onneton joka päivä elämäni loppuun saakka.

29

828

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heippa

      Kirjoitat tässä välähdyksiä elämästäsi, menneestä ja nykyisestä. Et ole tyytyväinen. Tuo viimeinen lauseesi on todella lohduton ajatus siitä, että olisit onneton joka päivä elämäsi loppuun saakka.

      Ehkä liitossanne olisi nyt pysähtymisen paikka. Mikä on hyvin ja mihin teistä kumpikin toivoo muutosta? Mitä miehesi toivoo liitoltanne? Ehkä hänkään ei ole tyytyväinen. Minusta näyttää, että sinä olet menettänyt toivosi. Ehkä olisi kuitenkin hyvä pohtia yhdessä asiantuntijan kanssa liittonne tilaa. Onko niin, että ette pysty keskustelemaan kahdestaan? Jos miehesi ei suostu keskustelemaan, kahdestaan tai ammattilaisen kanssa, olisi varmasti hyvä, jos sinä voisit kuitenkin puhua elämästäsi jonkun ulkopuolisen kanssa.

      Elämässäsi on kuitenkin paljon hyvää; lapset. Mielestäsi toiveesikin ovat aivan kohtuulliset: terveyttä, jaksamista ja taloudellista itsenäisyyttä ja vapaus omassa kodissa sekä kasvurauha lapsille.

      Rahan tai rohkeuden puute eivät ole riittäviä syitä pysyä yhdessä. Yhteiset lapset ovat merkittävämpi syy. Mutta haluatteko jatkaa yhdessä? Mikä olisi lapsille parasta? Räyhääminen maitolasista tms. on kohtuutonta, jos se on jatkuvaa.
      Toivon, että jaksat etsiä yhden ihmisen, jonka kanssa voisit keskustella elämästäsi. Uskoa ja toivoa paremmasta huomisesta ei saa menettää. Sinulla on lapset, heidänkin vuokseen toivon, että jaksat etsiä tukea omaan elämääsi. Ha ansaitsevat rohkean äidin.

      Tsemppiä, toivoo Päivi-pappi Hämeestä

      • iloon

        Vaikuttaa siltä, että sinä ja miehesi kaipaatte enemmän iloa elämäänne. Hakekaa sitä kaksin kodin ulkopuolelta yhdessä, ilman lapsia. Hoitojärjestelyt tuttujen kanssa? Käykää ilmaisissa näyttelyissä, luontopoluilla, ja kulttuuri- ja liikuntatapahtumissa. Osallistukaa, jos terveys vain sallii. Kun ilo palaa elämäänne, voitte paremmin, ja teillä on enemmän annettavaa lapsillekin.


    • ap123456789

      Joo, varmastikin niin. Aina ei käy kuin Stromsössä. Parisuhdeterapiassa kävimme kaksi kertaa. Kotona sain sitten kuulla, että olen katkeroitunut ämmä ja ongelma on se, että marisen ja pahoittelen mieleni ja syyttelin siellä sitten miestäni.Kyllä miehelläni on varaa keskiluokkaiseen elämään. Minulla ei yksin.Harrastaakin voisi yhdessä rahan puolesta, mutta hän ei halua. Itseasiassa pidän monista sellaisista asioista, jotka eivät edes maksa paljon, kuten lenkkeilystä ja luonnossa liikkumisesta. Omasta koirsta tai kissasta olisi seuraa. Allergian takia meillä ei ole lemmikkejä. Merkillinen ajatus, että kaikille kävisi hyvin, jos vain voisi "puhua jonkun ulkopuolisen kanssa". Ei se mitään muuta. Ei kukaan vakinaista ketään siksi, että toiselle ihmiselle tulisi parempi mieli tai että pääsisin omilleni.Jotkut onnistuvat, tekevät parempia päätöksiä ja sitten olen minä.

      • hei haloo

        Ootteko te naiset noissa kulissisuhteissanne miehen kanssa vain rahan takia?Ryhdistäytykää ja kouluttakaa itsenne ja itsenäistykää.Suomessa pääsee nainen vaikka presidentiksi jos haluaa, mutta kaikki ei vissiin halua...


      • Ap12345678
        hei haloo kirjoitti:

        Ootteko te naiset noissa kulissisuhteissanne miehen kanssa vain rahan takia?Ryhdistäytykää ja kouluttakaa itsenne ja itsenäistykää.Suomessa pääsee nainen vaikka presidentiksi jos haluaa, mutta kaikki ei vissiin halua...

        Minulla on korkeakoulututkinto ja opistoasteen tutkinto. Pirullisinta määräaikaisissa töissä on etsiä uutta työtä edellisen työsuhteen aikana, yrittää jotenkin saada järjestettyä itsensä keskellä päivää oleviin haastatteluihin toiselle puolelle kaupunkia työpäivän aikana totta kai.Jos jättää työn hakemisen työsuhteen päättymisen jälkeiseen aikaa todennäköisyys saada haastattelukutsuja ja uutta työtä laskee. Nettihakulomakkeitä näpyttelet sitten lasten nukkuessa tehtyäsi kotityöt.Lomaa ei välttämättä Ole vuosiin. Aloitat uuden sijaisuuden edellisen työn loman aikana, koska aloituksesta ei neuvotella. Mieti siinä mihin mummolaan ja miten pitkäksi aikaa saa kaoset laitettua. Ei uuden alan opiskelu ilman tukia ilmaista ole. Eläminen maksaa. Kovin on sinullakin elämä ollut helppoa kun tuollaista herjaa heittelet ilmaan. Ehkä sinulla on joku lampun henki, joten sinulle on riittänyt, että tahdot jotakin. Lainaisitkos lamppuasi hetkeksi minullekin? Maksan sinulle vitosen vuokraa.


      • ap09876543
        Ap12345678 kirjoitti:

        Minulla on korkeakoulututkinto ja opistoasteen tutkinto. Pirullisinta määräaikaisissa töissä on etsiä uutta työtä edellisen työsuhteen aikana, yrittää jotenkin saada järjestettyä itsensä keskellä päivää oleviin haastatteluihin toiselle puolelle kaupunkia työpäivän aikana totta kai.Jos jättää työn hakemisen työsuhteen päättymisen jälkeiseen aikaa todennäköisyys saada haastattelukutsuja ja uutta työtä laskee. Nettihakulomakkeitä näpyttelet sitten lasten nukkuessa tehtyäsi kotityöt.Lomaa ei välttämättä Ole vuosiin. Aloitat uuden sijaisuuden edellisen työn loman aikana, koska aloituksesta ei neuvotella. Mieti siinä mihin mummolaan ja miten pitkäksi aikaa saa kaoset laitettua. Ei uuden alan opiskelu ilman tukia ilmaista ole. Eläminen maksaa. Kovin on sinullakin elämä ollut helppoa kun tuollaista herjaa heittelet ilmaan. Ehkä sinulla on joku lampun henki, joten sinulle on riittänyt, että tahdot jotakin. Lainaisitkos lamppuasi hetkeksi minullekin? Maksan sinulle vitosen vuokraa.

        Piti kirjoittamani kaoset eikä kaoset.


    • onnellinen eronnut

      Herätys paikallaan. Mieti miltä tuntuu erota sitten vanhana kun kukaan ei huoli ?
      Sinulla on elämä edessäsi. Jätä se idiootti. Löydät uuden elämän.
      Voit olla varma, että kun vanhenet hän etsii uuden, lähde ajoissa
      Käytöksensä ei ole rakkaustta vaan vallanhalua.

    • Joskus näin...

      Kokemuksesta voin kertoa että onnettomaan avioliittoon ei tarvitse jäädä ja ei ole kenellekkään oikein että lapset ovat ainua syy pysyä yhdessä.

      Itsekkin luulin että muutos ei ole mahdollista, yritin niellä onnettomuuteni, katkeruuteni ja tehdä lapseni ja mieheni onnelliseksi.

      Pitkän hoitovapaan jälkeen palasin töihin, aloin kouluttaa itseäni lisää ja sain kaikin puolin lisää itsevarmuutta. Kun olin vuosia "mäkättänyt, kitissyt, märissyt, ruinannut ja anellut" eikä suhteessamme tullut muutosta lähdin. Vaikka olin jo vuosia puhunut miehelleni miten onneton olin tämä eropyyntö tuli hänelle yllätyksenä sillä hän ei uskonut että minulla olisi koskaan rohkeutta lähteä.

      Nyt elän lasteni kanssa täyttäelämää jossa olemme omillamme ja onnellisia. Joskun on vain parempi olla yksin.

    • Heippa

      tarkennan vielä tätä ajatusta keskustelusta jonkun ulkopuolisen kanssa. Ajattelen kyllä niin, että kun ihminen kertoo asioistaan jollekin ulkopuoliselle, hän itse kuulee ne toisella tavalla. Ne näyttäytyvät uudella tavalla. Ja toisaalta kun saa palautetta toiselta ihmiseltä, joutuu väistämättä katsomaan omaa elämäänsä jostain uudesta näkökulmasta. Jos pariterapia tuottaa vain katkeruutta ja syyttelyä, sitä tuskin kannattaa jatkaa. Mutta parisuhteen pulmista voi keskustella myös yksin. Usein tällaisesta keskustelusta saa rohkeutta tehdä ne ratkaisut jotka ovat tarpeellisia.

      Moikkaa Päivi-pappi Hämeestä

    • Aivoni ajattelevi

      Mielestäni erota voi jos mitta on tullut niin täyteen, että entiseen ei ole paluuta (syystä tai toisesta).
      Joskus tuntuu siltä, että on kummallinen käsitys siitä, että että kun pahaksi päässyt elämäntilanne aletaan ruovia jollain "auttajalla" niin se toisi "onnen" takaisin. En usko että kaikkiin asioihin tulee vastaus puhumisesta.
      Minusta Rakkaus ja suhde edellyttää niitä tekojakin, eikä vain hyviä teorioita.
      Voi miten monet ovat niin auliita antamaan niitä "kultaisia neuvojaan", ja ummistavat silmänsä siltä tosiasialta, että joskus ero on molempien mielenterveyden kannalta se ainoa oikea ratkaisu, olkootkin lapsia tai ei.
      Eroa suunnitteleva on jo todennäköisesti tajunnut suhteensa toivottomuuden ja siksi tuo viimeisellä hetkellään/voimillaan asiansa meille muille tietoon.
      Eli neuvoni on; kuuntele sisintäsi. Ja tee ratkaisu niin nopeasti kuin kykenet. Siihen loppuu kaikki huonon suhteen tuoma kärsimys.
      Älä myöskään pelkää taloudellista pärjäämistä. Meillä Suomessa on asumistuet, toimeentulotuet, leipäjonot, eu-kassit ym.avut saatavilla,
      joten rahan takia ei suhteeseen kannata jäädä. Eikä oman työttömyyden. Olisiko ihmisestä edes täysipainoiseen työhön, jonka suhde rassaa?
      Sitten lopuksi, hoida itsesi kuntoon , eheäksi ja tasapainoiseksi ihmiseksi, ennenkuin alat haaveilla mahdollisesta uudesta suhteesta.
      Itsenäisty ensin rauhassa. Tsemppiä ja voimahalaus.

      • 6+14

        Niin, kääntäisin pallon aloittajalle: sinulla ei ole rahaa eikä rohkeutta KOSKA ET EROA. Eli ne eron esteiksi katsomasi verukkeet ovat juurikin seurausta siitä, että olet jäänyt ja katsonut, ilman että mikään muuttuu milliäkään paremmaksi, ja sitten olet katsonut ja jäänyt, ja hups asiat ovat HUONOMMIN kuin vuosi sitten, ja sitten katselet taas jne.

        Kun eroat ja menet töihin, kas sinulla onkin omaa rahaa, tunnet olosi pirteämmäksi jne. Pystyt terveesti erottamaan todelliset uhkakuvat ja miehen satuilut asioista, jotka koskaan eivät toteudu tai joilla ei ole mitään realismipohjaa. Viet vaan lapset mennessäsi ja kerrot lastenvalvojalle millainen tuo isukki oikeasti arjessa on.


      • kanna vastuusi aikuinen

        Ajattelevi,et kai se sinä ollut joka ei rahaa miettinyt? Käytät laspsilisät yn tuet omaan hauskanpitoon. Hoida lapset ,äläkä rehvastele täällä itsekkyydellä. Hae eu pusseja ,mutta ei lasten kustannuksella. Helppo on huudella ja neuvoa kun merellä on hätä.


    • mek

      Hos olette naimisissa vaikka 10 vuotta niin omaisuus menee jakoon eli kummankin puolison omaisuus lasketaan ja siitä vähennetään velat ja se nettovarallisuus menee niin että varakkaampi maksaa tasinko köyhemmälle jos ei ole avioehtoa.

      • Ap0987654

        Meillä on avioehto. Kun mies kosi, hän samalla läppäsi avioehdon allekirjoitettavakseni.Koska edellinen suhde oli päättynyt sosioekonomisen asemani takia, ajattelin, että mieheni varmaankin rakastaa minua, mutta avioehto oli järkevä hänen kannaltaan, jotta hän voi sitoutua minuun asemastani huolimatta. Tässä nyt olen näitä määräaikaisia töitä tehnyt niin kauan, että en jaksa uskoa, että tilanteeni tässä taloudellisessa tilanteessa muuttuu. Olen lukuisia kertoja päässyt vakituisten paikkojen rekrytoinneissa toiseksi parhaaksi. Eli osaaminen jollakin tavalla tunnustettu, mutta aina jotakin on jäänyt puuttumaan."Mene töihin" kehoitukset kertovat minusta kehoittajasta itsestään. Kovin on rajallinen käsitys ihmisellä ja jonkinlainen empatiakyvyttömyys. En voi eheytyä ennen kun olen taloudellisesti itsenäinen. Ja työtävieroksuvaksi ja laiskaksi nimittelyn koen loukkaavaksi. Joku lohdutteli leipäjonoilla! Anteeksi, mutta en usko, että se on tavoittelemisen arvoinen ratkaisu.Todennäköisesti mieheni heittää minut pihalle ja nostaa oikeusjutun viedäkseen lapseni. Olisihan hänellä paremmat olosuhteet tarjottavaksi kuin äidillä pikkuyksiössä.


      • mek
        Ap0987654 kirjoitti:

        Meillä on avioehto. Kun mies kosi, hän samalla läppäsi avioehdon allekirjoitettavakseni.Koska edellinen suhde oli päättynyt sosioekonomisen asemani takia, ajattelin, että mieheni varmaankin rakastaa minua, mutta avioehto oli järkevä hänen kannaltaan, jotta hän voi sitoutua minuun asemastani huolimatta. Tässä nyt olen näitä määräaikaisia töitä tehnyt niin kauan, että en jaksa uskoa, että tilanteeni tässä taloudellisessa tilanteessa muuttuu. Olen lukuisia kertoja päässyt vakituisten paikkojen rekrytoinneissa toiseksi parhaaksi. Eli osaaminen jollakin tavalla tunnustettu, mutta aina jotakin on jäänyt puuttumaan."Mene töihin" kehoitukset kertovat minusta kehoittajasta itsestään. Kovin on rajallinen käsitys ihmisellä ja jonkinlainen empatiakyvyttömyys. En voi eheytyä ennen kun olen taloudellisesti itsenäinen. Ja työtävieroksuvaksi ja laiskaksi nimittelyn koen loukkaavaksi. Joku lohdutteli leipäjonoilla! Anteeksi, mutta en usko, että se on tavoittelemisen arvoinen ratkaisu.Todennäköisesti mieheni heittää minut pihalle ja nostaa oikeusjutun viedäkseen lapseni. Olisihan hänellä paremmat olosuhteet tarjottavaksi kuin äidillä pikkuyksiössä.

        Avioehdon voi aina riitauttaan erossa jos se on kohtuuton ja kun teillä ao avioehto niin sinä säätät rahasi ja mies hoittaa kaikki lasten kulut ja ruuat kun sinä et saa mitää tasinko erossa avioehdon johdosta ja sinin pitää säästää omaan kämppään jos ero tulee ja se siitä.


      • ap45689432
        mek kirjoitti:

        Avioehdon voi aina riitauttaan erossa jos se on kohtuuton ja kun teillä ao avioehto niin sinä säätät rahasi ja mies hoittaa kaikki lasten kulut ja ruuat kun sinä et saa mitää tasinko erossa avioehdon johdosta ja sinin pitää säästää omaan kämppään jos ero tulee ja se siitä.

        Minä olen maksanut taloutemme kulut puoliksi mieheni kanssa, vaikka tuloni ovat paljon pienemmät.Olen säästänyt kaiken yli jäävän, mutta ei sillä asuntoa kolmelle osteta. En saa asuntolainaa, koska olen määräaikaisessa työssä. Maksan myös auton ylläpito- ja käyttökustannukset, vaikka kuljen omat työmatkani jalan, pyörällä tai julkisilla, riipuen siitä missä kulloinkin olen töissä.Jos en saakaan enää uutta työtä, joutuisin elämään säästöilläni. Yksiöön en lasten kanssa mahdu ja kaksiot ovat kalliita. Lapsistani en haluaisi luopua. En kestä ajatusta,että en näkisi heitä päivittäin.


      • mek
        ap45689432 kirjoitti:

        Minä olen maksanut taloutemme kulut puoliksi mieheni kanssa, vaikka tuloni ovat paljon pienemmät.Olen säästänyt kaiken yli jäävän, mutta ei sillä asuntoa kolmelle osteta. En saa asuntolainaa, koska olen määräaikaisessa työssä. Maksan myös auton ylläpito- ja käyttökustannukset, vaikka kuljen omat työmatkani jalan, pyörällä tai julkisilla, riipuen siitä missä kulloinkin olen töissä.Jos en saakaan enää uutta työtä, joutuisin elämään säästöilläni. Yksiöön en lasten kanssa mahdu ja kaksiot ovat kalliita. Lapsistani en haluaisi luopua. En kestä ajatusta,että en näkisi heitä päivittäin.

        Lopeta se puolisksi maksaminen vaan sanot miehellesi iahna suoraan että pyst6yn maksamaan tämän verran ja se siitä ja jos miehelläsi isommat tulot niin maksaa tilojen suhteessa menoja. Jos miehellä vaikka 1/3 osa isommat ulot kuin sinulla niin hän maksaa yhteisistä menoista 2/3 ja sinä 1/3 osan niin menee menot tasan tulojen suhteessa. Jos et käytä autoa niin et maksa mitään kuluja jos se on miehesi auto. Pidäppä kirjaa menosita ja mitä maselet kun teillä avioehto kun jos riitautaa sen mahdollisen eron yhteydessä niin pitää olla todisteet että olet yhteisiä menoja maksellut.


      • 4/3 ei ole 2/1
        mek kirjoitti:

        Lopeta se puolisksi maksaminen vaan sanot miehellesi iahna suoraan että pyst6yn maksamaan tämän verran ja se siitä ja jos miehelläsi isommat tulot niin maksaa tilojen suhteessa menoja. Jos miehellä vaikka 1/3 osa isommat ulot kuin sinulla niin hän maksaa yhteisistä menoista 2/3 ja sinä 1/3 osan niin menee menot tasan tulojen suhteessa. Jos et käytä autoa niin et maksa mitään kuluja jos se on miehesi auto. Pidäppä kirjaa menosita ja mitä maselet kun teillä avioehto kun jos riitautaa sen mahdollisen eron yhteydessä niin pitää olla todisteet että olet yhteisiä menoja maksellut.

        Laskuoppia mek:lle:
        Esimerkissäsi tulojen suhde on 4/3 ja menojen suhde 2/1. Miten tämä on mielestäsi "tasan"?


    • rohkeutta !!!

      Vaikeita asioita ...
      ja valitettavasti tilanteessa joutuu itse tekemään ne päätökset.
      Itselläni tilannee että pienituloisena/hoitovapaalla elin mieheni "siivellä" ja kaikki rahani menivät elämiseen ja lasten hankintoihin...mies hoiti kaikki isot asiat...
      Pikkuhiljaa aloin tuntea että elämä ei voi olla "kynnysmattona" olemista...kun aina sain kuulla että olen miehelle vain nalkuttava kitisevä akka .
      Lopulta sain kerättyä itsetunnon rippeet kasaan ja hain vuokra-asunnon...pienituloisena saan asumistukea ja loppujen lopuksi aika vähällä rahalla pärjätään lasten kanssa.
      Jälkeenpäin olen harmitellut vain sitä että "haaskasin" vuosia epätyydyttävässä suhteessa vain siksi että en saanut aikaiseksi tehdä asioille mitään...
      koska ei ollut rahaa, en pärjäisi yksin, mies oli oikeassa ja olen kyvytön tekemän omia päätöksia... mutta ei se ihan niin ollutkaan
      Nyt olen vihdoin omillani,erosta on reilu 2v raha-asiat kunnossa ja levollisella mielellä kun voin omassa kodissa tehdä mitä haluan!
      Olen jo päälle 40v ja aika tyhjästä lähdin rakentamaan uutta elämää...mutta kannatti...ja jopa pientä romantiikkaakin on kuvioissa :-)

      • mek

        Mistä tuoolaisen kaltaisia miehiä oikeun löytyy ja itse miehenä töissä kiireita ja painan sen ajan pitkää päivää kun remontti saadaan tehtya. Tienaan ylitöillä aika paljon aj ollaan naiseni kanssa sovittu että yhtivastke maksellaan vuotellen mutta nyt makselen áinakin koleltakuukaudelta sen yhtiöastikkeen että nasilleni jää omasta palkasta ylimääräistä ja voidaan tehdä kaikkea kiva ja tämän yön jälkeen 12h työt loppuu ja mennään normaaliin 8h päivää niin vapilla nautitaan elämästä. Sairas5ta tuollainen että parisuhteessa sanotaan etti toinen yksin pärjää ja miksi on tämän naisen ottanut kun ei ole miestyytyväinen ratkaisuunsa.


    • ap. yhä edelleen

      Pääkaupunkiseudulla asuminen on kallista etenkin tietyillä alueilla. Jos vuokrat ja omistusasunnot eivät olisi niin kalliita, lähtisin. Nyt mies kunnostautui vetämällä olemattomasta asiasta kilarit tuttavien seurassa. Häpesin, mutta toisaalta olen helpottunut, kun "salaisuus" miehen räyhäämisestä paljastui. Voi olla, että nyt kun hänen ei tarvitse enää varjella julkisivua, hän heittää minut pihalle. Pelkään, että menetän lapseni. Minulla ei ole henk.koht. tukiverkostoa, joka tukisi minua oikeustaistelun yli. Mies on sanonut pitävänsä lapset, jos päätän lähteä. Lapset ovat elämäni punainen lanka. En halua jättää heitä mieheni räyhäämisen armoille. Mieheni mukaan se huutaminen on kasvattamista.

      • mek

        VAikka teillä on avioehto niin oikeusa päättää kumpi jääasuntoon asumaan ja se joka sitä eneiten tarvitsee. Miehesi joutuu silti maksamaan sinulle ja jos ero tulee niin riitauta avioehto niin saat paremmin tasinko koska oelt osallistunut perheen elättämiseen samalla lailla kun miehesi. Yhdellöä tuttavallani oli kanssa avioehto mutta silti maksoi melkein 50 tonnia erossa vaimolleen ja se korvaus tuli kotitöidern tekemisestä kodissa jossa asuivat.


      • pelolla_hallitulle

        Miehesi sanoo sitä ja miehesi sanoo tätä..kun nyt ymmärtäisit kysyä asioita ulkopuoliselta neutraalilta/auttavalta taholta. Miehesi sanoo että et saa lähteä ja niinpä jäät kuin Dobby-raukka Harry Potter-kirjassa (luen sitä juuri lapselleni). Ota itse selvää suoraan lastenvalvojan kanssa keskustellen tuosta lähihuoltajuudesta. Äidit ovat saaneet 80-90 % lähihuoltajuuksista, sanoisin että pienten lasten ollessa kyseessä täytyy äidin omassa elämänhallinnassa olla isoja puutteita jos lapset määrätään isälle. Kukaanhan ei määrää mitään sinun ylitsesi, eli jos haluat lähihuoltajuuden niin sanot sen jämäkästi viranomaistaholle ja that's it, mies voi sen riitauttaa halutessaan ja viedä oikeuteen mutta hävinnee juttunsa jos sen vaivan näkee. Moni nainen asemassasi on hakenut vuokra-asuntoa kaupungilta avioerotilanteessa, ja lähtenyt lasten kanssa. Ehkä salaa miehen poissa ollessa.
        Eli ainoa virhe josta varoittaisin on lähteminen pois yksin ilman lapsia.
        Puhu nyt hyvä ihminen ensin lastenvalvojan kanssa. Miehestä saattaa tulla kuin ilmapallo josta on ilmat päästetty ulos lähtösi jälkeen, eli suuri uho loppunee siihen ja alkaa uuden vaimon etsintä?


      • Niin valitettavasti
        pelolla_hallitulle kirjoitti:

        Miehesi sanoo sitä ja miehesi sanoo tätä..kun nyt ymmärtäisit kysyä asioita ulkopuoliselta neutraalilta/auttavalta taholta. Miehesi sanoo että et saa lähteä ja niinpä jäät kuin Dobby-raukka Harry Potter-kirjassa (luen sitä juuri lapselleni). Ota itse selvää suoraan lastenvalvojan kanssa keskustellen tuosta lähihuoltajuudesta. Äidit ovat saaneet 80-90 % lähihuoltajuuksista, sanoisin että pienten lasten ollessa kyseessä täytyy äidin omassa elämänhallinnassa olla isoja puutteita jos lapset määrätään isälle. Kukaanhan ei määrää mitään sinun ylitsesi, eli jos haluat lähihuoltajuuden niin sanot sen jämäkästi viranomaistaholle ja that's it, mies voi sen riitauttaa halutessaan ja viedä oikeuteen mutta hävinnee juttunsa jos sen vaivan näkee. Moni nainen asemassasi on hakenut vuokra-asuntoa kaupungilta avioerotilanteessa, ja lähtenyt lasten kanssa. Ehkä salaa miehen poissa ollessa.
        Eli ainoa virhe josta varoittaisin on lähteminen pois yksin ilman lapsia.
        Puhu nyt hyvä ihminen ensin lastenvalvojan kanssa. Miehestä saattaa tulla kuin ilmapallo josta on ilmat päästetty ulos lähtösi jälkeen, eli suuri uho loppunee siihen ja alkaa uuden vaimon etsintä?

        femakkomafia hallitsee huoltajuusasioissa ja nainen saa käytännössä aina huoltajuuden (on sitten käyttäytynyt miten tahansa)...


      • ,.,.,.,

        Viittaan edelliseen kirjoitukseeni. Vähätuloisena saat asumistukea. Juuri lapsia sinun tarvitsee varjella isältään. Räyhäävästä isästä ei ole mitään iloa lapsille. Haittaa vain. Käänny lastenvalvojan puoleen, ja pyydä apua. Olet liian herkkäuskoinen miehesi uhkailuille.


      • Laske toimeentulosi

      • Ruutuässä
        Laske toimeentulosi kirjoitti:

        Eron jälkeen suurituloinen maksaa pienituloiselle lähivanhemmalle lapsista elatusmaksua tulojen suhteessa. Pienituloinen saa myös lapsilisän yksinhuoltajakorotuksella ja asumistukea. Ei tarvitse asua yksiössä eikä kaksiossa, vaan sen kokoisessa asunnossa, mitä tarvitsettekin.

        Laskurit löytyvät netistä:
        https://easiointi.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication
        http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/elatusapulaskuri

        Kiitos laskurista. Ehkä minulla voi sittenkin olla vielä elämää edessä1


    • .,.,.,,

      Kaikilla on varaa erot.. Ei siitä kiinni ole. Miksi yrität huijata itseäsi? Muuta lasten kanssa vuokra-asuntoon. Saat asumistukea vuokraan, elatusavun ja lapsilisän. Toimeentulotukea, jos palkkasi on todella pieni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe