abortti vai ei ???

alaikäinen

Olen ilmeisesti raskaana olen alaikäinen eikä ole enää kumppania.
Eikä rohkeutta kertoa. olen pian ensimmäisellä kuulla joten onko abortti edes mahdollinen enää.
Toivon että joku viisas kertoisi mitä tehdä.

8

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..........

      ABortti on mahdollinen viikolle 12 asti, käymällä lääkärissä hakemassa luvan toimenpiteeseen.
      Viikon12 jälkeen abortti on edelleen mahdollinen viikolle 20 asti, mutta silloin vaaditaan Valviralta lupaa.
      En ymmärrä miten olet pian ensimmäisellä kuulla? Jos olet raskaana olet jo ensimmäisellä kuulla.
      Kuinka pitkällä olisit? Milloin alkoivat viimeiset menkat? Paljonko menkat ovat nyt myöhässä entä oletko tehnyt testin?
      JA kun sanot olevasi alaikäinen, niin minkäikäinen olet?

      • Lfkfkdlfkdl

        Ei noita myöhäisiä abortteja ainakaan ennen myönnetty kuin siinä tapauksessa, että lapsi on kehitysvammainen. Terveen sikiön kanssa raja on 12 vko:a.


      • ................
        Lfkfkdlfkdl kirjoitti:

        Ei noita myöhäisiä abortteja ainakaan ennen myönnetty kuin siinä tapauksessa, että lapsi on kehitysvammainen. Terveen sikiön kanssa raja on 12 vko:a.

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/tk.koti?p_artikkeli=dlk00166

        "Raskauden keskeytyksen edellytykset

        Laki raskauden keskeyttämisestä sallii keskeytyksen naisen pyynnöstä, kun hänen esittämänsä perustelut vastaavat laissa mainittuja edellytyksiä. Yhden lääkärin päätöksellä keskeytys voidaan tehdä ennen 12. raskausviikon täyttymistä, jos nainen on alle 17-vuotias tai yli 40-vuotias tai hän on synnyttänyt neljä lasta. Kahden lääkärin lausunto tarvitaan, kun keskeytys tehdään ennen 12. raskausviikon täyttymistä tilanteissa, joissa lapsen synnyttäminen ja hoito olisivat naiselle huomattava rasitus, kun raskaaksi tuloon liittyy rikos tai jos äidin tai isän sairaus vakavasti rajoittaa heidän kykyään hoitaa lasta. Kun raskauden kesto on yli 12 viikkoa, voidaan keskeytys näissä tilanteissa tehdä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston Valviran päätöksellä. Raskauden kestoajasta riippumatta voidaan keskeytys tehdä kahden lääkärin päätöksellä, jos raskauden jatkuminen tai lapsen synnyttäminen aiheuttaisi naisen hengelle tai terveydelle vaaran. Valviran päätös tarvitaan tilanteissa, joissa keskeytystä haetaan sikiön vaikean sairauden tai ruumiinvian vuoksi.

        Pääosa (noin 90 %) keskeytyksistä maassamme tehdään sosiaalisin perustein. Näissä tilanteissa perhesuhteilla, taloudellisella tilanteella, työtilanteella, asumisella, tulevaisuudensuunnitelmilla on vaikutusta asian ratkaisuun."
        Abortin saa sosiaalisilla syillä rv12 jälkeenkin.


    • nainen..

      Niin. Lähtökohdathan ovat aika huonot kun olet vielä alaikäinen eikä poikaystävää ole enää. :/ Ja koulukin varmasti kesken ja asut vanhempiesi luona? Jos et halua vanhemmillesi kertoa, että olet raskaana ja meinaat abortin tehdä, olisi kuitenkin hyvä olemassa joku tukihenkilö :) Eli joku hyvä ystäväsi. Minä en voi puolestasi sanoa, että teetkö abortin vai et.. Peruskoulu olisi vain tosi inhottava lopettaa äitiysloman takia kesken, koska sitten koulu pitkittyy.. :/ Mutta tee kuten parhaaksesi näet.
      Lapsi on iso muutos elämässä ja uusi luku elämässä, mutta ei mikään este millekkään, se tuo vain haasteita. :)

      • abortti vai ei ???

        Olen nyt 16.
        Tein aamulla kaksi testiä.
        Toinen oli negatiivinen ja toinen positiivinen.
        Kerroin ystävälleni ja Ynm
        Äidille en voi kertoa sillä hän sanoi että jos olen alle 20 en lapsista saa edes haaveilla.
        Menkat on nyt 3kk ja 2vko myöhässä.


      • nainen..
        abortti vai ei ??? kirjoitti:

        Olen nyt 16.
        Tein aamulla kaksi testiä.
        Toinen oli negatiivinen ja toinen positiivinen.
        Kerroin ystävälleni ja Ynm
        Äidille en voi kertoa sillä hän sanoi että jos olen alle 20 en lapsista saa edes haaveilla.
        Menkat on nyt 3kk ja 2vko myöhässä.

        Saattaa olla jo liian myöhäistä tehdä abortti?? Sinun täytyy nyt soittaa terveyskeskukseen/käydä luukulla ja kertoa asiasta. Luulen, että olet raskaana. Sinun kannattaisi alkaa tehdä asialle jo jotain! Sitä paitsi, minkä äitisi sille enää mahtaisi? Repii lapsen pois kohdusta vai? Postitiivinen testi ei tule jos ei ole raskaana.


      • "..............."
        abortti vai ei ??? kirjoitti:

        Olen nyt 16.
        Tein aamulla kaksi testiä.
        Toinen oli negatiivinen ja toinen positiivinen.
        Kerroin ystävälleni ja Ynm
        Äidille en voi kertoa sillä hän sanoi että jos olen alle 20 en lapsista saa edes haaveilla.
        Menkat on nyt 3kk ja 2vko myöhässä.

        Jos olet jo noin pitkällä raskaudessa, vaihtoehtoja on vain kaksi. Synnytät sen lapsen ja sen jälkeen joko pidät sen tai annat sen adoptoitavaksi. Kyllä sun varmaan kannattaisi jo kertoa äidillesi. Kohtahan se sun mahakin pyöristyy. Ja heti maanantaina varaat ajan neuvolaan. Se on todella tärkeää viimeistään tässä vaiheessa.


    • ei lasten leikki

      Olisit miettinyt kannattaako lapsena puuhailla aikuisten juttuja. Ei tarvitsisi täällä kitistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2122
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1674
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1501
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      32
      1486
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe