Toriparkin hyödyllisyys

Hyötynäkökohta

Näyttää, että monet meistä ovat tietämättömiä niistä tempuista ja juonista, joita vastustajat käyttäv't yrityksissään tehdä tyhjäksi Turun toriparkkisuunnitelmat. Vastustaja tietää, että monia ei voida suostutella eikä ostaa luopumaan hyvästä, joten se käyttää juonia, jotka palvelevat Turun tuhoamista yhtä hyvin. Yksi niistä on eksyminen pääasiasta.
Menetämmekö näyn todellisesta päämäärästä ja alamme seurata asioita, jotka on tarkoitettu saamaan meidät pois kurssista.
Päämäärämme pitäisi olla toriparkin hyötyjen tunteminen.

84

712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viisaat päättäjämme?

      Meillähän on toditsita ihan toistesta osaamisesta. Kyllä Turussa osataan; valtuuston viisautta pursuuvat aktivistit saivat jo aikaan päätöksen, että kaikki Turun energiajäte kuljetetaann ensin rekoilla satamaan, sitten laivalla Viron tai Ruostin satamiin joista ne sitten viedään paikallisiin jätteenkäsittelylaitoksiin energiaksi poltettavaksi. Ja sitä jätemäärää voi käydä ihastelemassa Topinojalla! Yksikään aktivisteista ei ole osannut antaa hyväksyttävää, edes jalkiviisasta, selitystä pähkähullun päätöksen perusteluiksi?.

      • Nero patti

        Ei ihme, että kaupungin ympäristötoimisto aina silloin tällöin tarkistaa roskapussiemme sisällön. Kaikkein kummimmalta nääs tuntuu vanhan valu rautapaistinpannun rahtaaminen Ruotsiin poltettavaksi?


      • efes3
        Nero patti kirjoitti:

        Ei ihme, että kaupungin ympäristötoimisto aina silloin tällöin tarkistaa roskapussiemme sisällön. Kaikkein kummimmalta nääs tuntuu vanhan valu rautapaistinpannun rahtaaminen Ruotsiin poltettavaksi?

        Nero patti tos iaan...

        Mitäpä jos laittaisit sen valu raut a pannu n sinne metallijätteeseen..

        Ja sen jälkeen menisit vaikkapa maahanmuuttajien kanssa opettelemaan suomenkieltä.


      • Henkitys Suoja Osta!
        efes3 kirjoitti:

        Nero patti tos iaan...

        Mitäpä jos laittaisit sen valu raut a pannu n sinne metallijätteeseen..

        Ja sen jälkeen menisit vaikkapa maahanmuuttajien kanssa opettelemaan suomenkieltä.

        Nyt varovasti, hei: ruotsalaiset voi saaha kaiun tuntemattomasta alue vesirajansa taa tunkeilijasta, jos pääsee veteen livahtaman kesken saaristouiton, ellei näin kävisi, mikä on toden naköistä, heidän leväkuuntelulaitteistonsa arvaten, pohjaan jo kertaalleen palanut pannuni pääsee maan kamaralle, poltetaan ja sen kärtsä leviää lounas tuulen mukana takasin Turkusse. Sitä ei estäne mikää.


      • ei turhaa uutta
        Henkitys Suoja Osta! kirjoitti:

        Nyt varovasti, hei: ruotsalaiset voi saaha kaiun tuntemattomasta alue vesirajansa taa tunkeilijasta, jos pääsee veteen livahtaman kesken saaristouiton, ellei näin kävisi, mikä on toden naköistä, heidän leväkuuntelulaitteistonsa arvaten, pohjaan jo kertaalleen palanut pannuni pääsee maan kamaralle, poltetaan ja sen kärtsä leviää lounas tuulen mukana takasin Turkusse. Sitä ei estäne mikää.

        "On turha jankuttaa, että "parkkipaikkoja jo on tarpeeksi". Niitä ei ole tarpeeksi MAAN ALLA. Ja parkkipaikkoja on liikaa KATUJEN VARSILLA."

        Höpö, höpö. Jos sun mielestä autoja on liikaa katujen varsilla torin lähistöllä, niin suosittelen P-Louheen parkkeeraamista. Ratapihankadun digitaaliopaste näyttää jatkuvasti että P-Louhessa on 250-350 parkkipaikkaa vapaana, autot vaan sinne, sisäänkäynti/ulostulo 20 metriä torilta, ei kauempaa kuin mahdollisen maanalaisen toriparkin joka maksaa 200 miljoonaa euroa miljoonien vuosittaiset ylläpitokustannukset. Miksi P-Louhi ei kelpaa, vaikka sen sisäänkäynti on vain 20 metriä torilta ja autot ajetaan Puolalanpuiston takaa parkkiluolaan joka on sentään kaliossa, eikä mutavellimaassa? Jos syynä on liian kallis pysäköintimaksu, niin tulevassa torin maanalaisessa toriparkissa parkkimaksu on paljon, paljon korkeampi että 200 miljoonan euron rakennuskustannukset saataisiin edes joskus kuoletettua.

        Otetaan P-Louhi täyskäyttöön, niin koko maanalaista toriparkkia ei edes tarvita, se on jopa yhtä lähellä eli sisäänkäynti 20 metriä torilta.


    • Lisätilaa autoille

      Olemme huomanneet kaksi erilaista tapaa keskustella aiheesta toriparkki.
      Toriparkin kannattajat puhuvat maltillisen asiallisesti ja ottaen huomioon todelliset hyötynäkökohdat.
      Vastustajat riitelevät.

    • Turku good will.

      Osittain lainattuja ajatuksia toriparkin puolesta:

      "Kävelykeskustan toteuttaminen Turkuun on ehdoton edellytys koko keskusta-alueen kehitykselle. Maailmanlaajuinen suuntaus kaupunkikehittämisessä on vapauttaa autoilta tilaa jalankulkijoille. Kävelykadut, ostoskadut ja aukiot tuovat ajanviettotilaa ihmisille. Tämän perusteella keskusta elävöityy ja liikkeet saavat asiakkaita.
      Tämän tapaista keskustaa ei voi toteuttaa muuten kuin autojen kadunvarsipaikkoja vähentämällä ja autoliikennettä maan alle ohjaamalla. Näin tulee menetellä.
      Toriparkin rakentaminen on Turun kehityksen kannalta ehdoton toimenpide."

    • sairas idea

      Höpö, höpö, sun jutussa ei ollut yhtään asiaa.

      P-Louhen digitaaliopaste Ratapihankdulla kertoo että P-Louhessa on aina 250-350 parkkipaikkaa vapaana. Toivottavasti toriparkkilobbarit eivät keksi hajottaa tuota opastetta;)

      P-Louhen käynti on 20 metriä torilta, ei siis kenellekään liian kaukana.
      Maanalainen 200 miljoonaa euroa maksava toriparkki ei koskaan maksa itseään takaisin, ja päälle vielä miljoonien vuosittaiset ylläpitokustannukset. Toriparkki Oy kaatuu kaupunkilaisten syliin, ja me maksamme. Kertooko joku maanalaisen toriparkin parkkipaikkahinnan jolla laitos kuolettaa 100 miljoonan rakennuskulut ja miljoonien vuosittaiset ylläpitokulut? Taitaa tulla kallis tuntimaksu parkkiruudulle =))

      • meidän matemaatikot

        toriparkin rakentamiskustannus on 51 M€ ja kuoletusaika 50 vuotta. Vuotuiset käyttökustannukset arviotu 1,2 M€. Kun pysäköintilaitoksessa on paikkoja 600 ja käyttöaste tulee olemaan 90% ei 3 € tuntitaksalla voi tehdä konkurssia.


      • Tieto hei älä jätä!

        Jos ja kun tori kunnostetaan autottomaksi ilman toriparkkia, loppuvat nykyiset autopaikat niin uudisrakentamisen kuin keskustan muun kehittymisen myötä.

        Louhta joudutaann siis laajentamaan. Mutta, mutta: se ei olekaan ihan helppoa eikäm ilmaista? Räjäytystyö uhkaa yllä olevia vahnoja kiinteistöjä, kallio halkeilee ja pohjavesi valuu niittenkin alta niin, että niiden perustukset lahoavat, sisääntuloja täytyy lisätä, ei nekään ihan halpoja ole, Louhi on näet melkein kolmenkymmenen metrin syvyydessä maan alla. (eivät ne ajioluiskatkaan ihan lyhyiksi jääne?

        Taitaa louhen laajnetaminen käydä kalliimmaksi kaupungille kuin pelkkä Kauppatorin pinnan uusiminen valmiille toriparkin kannelle? Kuka kertoo Louhen uusien paikkojen neliöhinnan ihan oikeesti?


    • Miksi tuhoat?

      Et ole käsittänyt ideaa.
      Koko keskusta pitää saada kuntoon. Se edellyttää, että autot pitää saada pois kadun varsilta. Saisitko tämän toteutumaan kieltämällä autolla ajamisen torin ympärille?
      Voisit laittaa liikennemerkit ohjaamaan autot pois keskustasta Louheen, ja siten kääntäisit liikenteen pois keskustan liikkeistä Skanssiin ja Myllyyn.
      Tahdotko ajaa ihmiset pois keskustasta? Se on ilmeisesti tarkoituksesi.

    • Kauppatori v. 2026

      Torikauppaa vuonna 2026.

      Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen vaatimuksesta torin pöytämyynti on lintu-, sika- ja sorkkaepidemiavaaran vuoksi hygieniasyistä kielletty, tilalla ovat iloisenväriset kontit, joihin on polttoleikattu luukut myyntiä varten ja ne on sisustettu tuulisähköllä toimivilla saniteettitiloilla. Myyntiosiossa on hygieniavarmistettuja kylmätiskejä, joilta kaupunkilaiset voivat ostaa purkitettua kuhaa, tyhjjiöpakattuja kuivattuja uusiaperunoita tilli-suolaliemessä ja norjalaisia UHT-kuumennettuja lohipullia, jotka säilyvät avaamattomina vähintään 6 viikkoa. Herkullisia ahvenenpyrstöjä jauhokoisavellissä myydään myös metallipaperiin umpiopakattuna.

      Kuuluisat venäläisherkut kuten made- ja simpukankielikukko ja chilihuurrettu kanaviillokkilörtsy ovat nyttemmin kielletyt suoramyynnissä - tosin niitä voi tilata kontin seinässä olevasta nettimyymälästä, jossa voi myös tarkistaa niiden maun sähköisesti toimivan suihkeen muodossa.

      Pikapintasuolattu raakavihannesmakkara on suosittua jäätelön korvikkeena kuin myös tillilihapuikot koululaisten - nyttemmin maksullisina - välipaloina.

      Ortodoksikirkon puolella toria sijaitsee autonparkkeerausrakennus, jonka kolmikerroksinen osa on - valtuuston vaatimuksesta, torin kirkkoäkymän säilyttämiseksi - päällystetty läpinäkyvällä teräksisellä kettuverkkoaitaseinällä.

      Torilla asioidessaan autoilija jättää kaksikerroksisen nelivetonsa pysäköinninvalvojlalle, joka siirtää auton hydrauliikkanosturilla vapaaseen kerrokseen säilöön. Autot ovat 2-kerroksisia sentakia, että ensimmäisestä kerroksesta puolet on vesisäiliötä, jonka vedestä, toisen puolikkaan ekakerroksen kokoinen voimalalaitos tekee ns. superhydroksiidivetyä, jolla auto kulkee. Ajaja sekä matkustajat kulkevat toisessa kerroksessa.

      Torin ympärystön myymälät on muutettu tontinjalostajien lobbauksen perusteella urbaaneiksi miniyksiöiksi, joissa nykyään asuu yli tuhat suurilapsista urbaaniperhettä. Uusimman väestölaskennan mukaan enin osa asukkaista on puoliksi maahanmuuttajataustaisia sekaperheitä, joissa siis jompikumpi vanhempi on ns. "tullistatulleita", kuten saadaan virallisesti sanoa.

    • Tri. Kaikkonen

      Taas tämä sairas toriparkkilobbari, huoh....

      Hakeudu nyt pikaisesti hoitoon.

    • Pian paluumuuttaja

      Ettekö te turkulaiset ole yhtään huolissanne mihin suuntaan kaupunkinne kehitys on menossa? Koko keskustanne on kamalan näköinen sekamelska, ei sinne mielellään lähde ostoksille. Miksi menisinkään, onhan Skanssi ja Mylly olemassa. Syksyllä yritin asioida keskustassa mutta eihän siellä ole edes kävelytilaa, ihmiset tuuppii ja tyrkkii. Maisema on kuin itä-euroopasta, rakennukset torin ympärillä kuin muinaisjäänteet julkisivut repsottaen, liiketilat tyhjillään, tori sekava ja epämukava kävellä.

      Lisäksi haalitte aivan hillittömän paljon maahanmuuttajia, kokonaisia asuinalueita on jo näiden vallassa. Muuta tehtävää heillä ei näy olevan kuin kaupungilla maleksiminen ja lukuisten lastenrattaiden työntäminen, sosiaaliturva näemmä toimii.

      Vastustamalla kaikkea kehitätte kaupunkianne? Kaupungin keskustan kuuluisi olla kaupungin sydän, ja kuvastaa miten paljon kaupunkilaiset arvostavat kaupunkiaan. On muuten rumin tori jonka olen nähnyt koko Suomessa, enkä varmasti tule sinne autollakaan.
      Lisäpikanttina ruskeana liejuna vellova Aurajoki, jonka hajujen äärellä paikalliset tykkäävät ryystää viiniä ja olutta.

      Ei millään pahalla, mutta Turku häviää kaupunkina Suomessa kaikille muille... Kadun muuttoani tänne, ja parin vuoden sisään suunnitelmissa palata takaisin edelliseen asuinkaupunkiini (jolla on useita maanalaisia parkkipaikkoja, kaunis puhdas vesi satamoineen ja viehättävä katuympäristö joka on rauhoitettu jalankulkuun, kaupungin päättäjät kehittävät kaupunkia koko ajan eivätkä vastusta jatkuvasti kaikkia uudistuksia).

      Turku on nimensä mukaisesti Suomen vanhin kaupunki. Myös ajatusmallit ja päähänpinttymät ovat kuin vanhan känkkäränkän takataskusta. Tunnelman oikein aistii kun lukee paikallislehtiä ja kuuntelee päättäjiä.

    • Samaa mieltä.

      Toriparkin tarpeellisuudesta:

      "Kävelykeskustan toteuttaminen Turkuun on ehdoton edellytys koko keskusta-alueen kehitykselle.
      Maailmanlaajuinen suuntaus kaupunkikehittämisessä on vapauttaa autoilta tilaa jalankulkijoille. Kävelykadut, ostoskadut ja aukiot tuovat ajanviettotilaa ihmisille. Tämän perusteella keskusta elävöityy ja liikkeet saavat asiakkaita.
      Tämäntapaista keskustaa ei voi toteuttaa muuten kuin autojen kadunvarsipaikkoja vähentämällä ja autoliikennettä maan alle ohjaamalla. Näin tulee menetellä.
      Toriparkin rakentaminen on Turun kehityksen kannalta tarpeellinen toimenpide."

      • Oikein .

        Kiitos kauniista ja totuuden mukaisista sanoista, herra tai rouva Samaa mieltä.


    • Лена

      Елена Кравчук Как найти Иохана? Планируем детей и хотим, чтобы социальная служба и женская консультация не навязывали нам свои услуги. А они точно будут. Допустить этого не можем. Йохан знаменит защитой матерей. Лена

    • ex Ratikan Rahastaja

      Onneksi Toriparkki on tulopssa. Sen takaa jo nykyisen bussiliikenteen tukehtuminen sekä kuskien että katutilan ja toripysäkkien loppumiseen. Ellei nyt sitten vihreitten tavoite ole koko torin ottaminen ns. joukkoliikenteen käyttöön?

    • Valmistaudutaan

      Toriparkki tulee! Oletko valmis?

    • kestää kestää

      Mää ehrota et rakentakaa se torikansi nii ko kirjastosilla kaiteetki.

    • Ajatteleva pari

      Yksikään järkevä ihminen ei voi kannattaa Louhen laajentamista. Senhän maksaisi Turun kaupunki, kun taas toriparkin kustannukset hoituvat Toriparkki Oy.n kukkarosta.
      Louden laajennus maksaisi Turun kaupungille niin monet sadat miljoonat eurot, että sellainen ei ole edes mahdollista. Louhen laajennuksen mittavat vahingot olisivat tuhoamassa kiinteistöjä laajalla alueella .
      Älkää enää puhuko sekavia.

    • Toivotaan, toivotaan

      Mielestäni tänään TS:n henkilöhaastattelussa kuultiin hieno oivallus Turun kaupunginhallituksen uudesta isännästä: "Toivotaan, että Turklu vihdoinkin ottaa maakunnan veturin roolin ja alkaa tehdä koko maakunnan kehittämisenkin kannalta myönteisiä päätöksiä!"

    • Aina Kulkevainen

      Asiantuntijat ovat varoittaneet rakentamasta parkkitaloa savipatjan päälle.
      Eikä pidä houkutella kaupungin keskustaan lisää henkilöautoja. Eivät niiden pakokaasut minnekään katoa, vaikka autot maan alle ohjattaisiinkin. Kyllä ne sieltä jotain kautta joutuvat ylös ihmisten . Meidän pitäisi rohkaista kaupunkilaisia käyttämään julkista liikennettä, niin että päästät saataisiin vähenemään ja keskustan ilma puhdistuisi. Pitäähän miedän ajatella asukkaiden terveyttä ja viihtyvyyttä.
      Tulevaisuus ei ole henkilöautojen, vaan saasteettomampien liikennevälineiden. Muistammehan, mitä tapahtui perinteiselle mukavalle Puutorille, kun sen alle pykättiin parkkitalo: kuollut ja kuopattu aukio se on nyt.

      • Aina Kulkevainen

        "...ylös ihmisten hengitysilmaan", "päästöt", piti kirjoittaa.


      • naapuri kunnasta

        Taitaa olla muut syyt puutorin kuihtumiseen kuin parkkiluola,voisiko olla syy vaikka päätepysäkkien siirto kauppatorille. Esim. hansakorttelin parkkitilat samassa syvyydessä kuin tuleva toriparkki,onkohan ne kiinteistöt sortunut johonkin päin. Pakokaasut ohjataa puhdistettuna taivaan tuuliin. TÄSSÄKIN asiassa pitää ajatella tulevaisuutta,Turussa 10v:n päästä n.20000t:ta(lue kaksikymmentätuhatta) uutta asukasta naapurikunnat. Kyllä tämän hankkeen (yksityisen) lisäksi Turku varmaankin panostaa joukkoliikenteeseen ja sehän on pakko. Miksi pitää valehdella jatkuvasti näistä jutuista ja vääristellä asioita,mäenpään aivopierut ymmärrän mutta nämä suht sivistyneet ihmiset jaksaa sitä paskaa jauhaa päivästä toiseen.


      • joopajootaas
        naapuri kunnasta kirjoitti:

        Taitaa olla muut syyt puutorin kuihtumiseen kuin parkkiluola,voisiko olla syy vaikka päätepysäkkien siirto kauppatorille. Esim. hansakorttelin parkkitilat samassa syvyydessä kuin tuleva toriparkki,onkohan ne kiinteistöt sortunut johonkin päin. Pakokaasut ohjataa puhdistettuna taivaan tuuliin. TÄSSÄKIN asiassa pitää ajatella tulevaisuutta,Turussa 10v:n päästä n.20000t:ta(lue kaksikymmentätuhatta) uutta asukasta naapurikunnat. Kyllä tämän hankkeen (yksityisen) lisäksi Turku varmaankin panostaa joukkoliikenteeseen ja sehän on pakko. Miksi pitää valehdella jatkuvasti näistä jutuista ja vääristellä asioita,mäenpään aivopierut ymmärrän mutta nämä suht sivistyneet ihmiset jaksaa sitä paskaa jauhaa päivästä toiseen.

        "Pakokaasut ohjataa puhdistettuna taivaan tuuliin. "

        Missään havainnekuvissa ei ole muuten piirretty niitä pömpeleitä, mistä ne pakokaasut siihen torille tupsahtavat. Voihan niitä yrittää tuunata nätimmiksikin, kuten Puutorilla

        https://lh6.googleusercontent.com/--T3oL8aOfsI/TgOZe8mjMJI/AAAAAAAABcg/Q70VD6ad5I4/s800/puutori3-800.jpg

        mutta kun niitä tarvitaan 7-8 kpl siihen torikannelle. Eikö edelleenkään ole sanottu, miten ne torikauppiaiden autot torille ryhmittyvät, koska valmistuvaan toriparkkiin ne eivät mahdu.

        http://www.torinonni.fi/wp-content/gallery/kuvia-mikkelin-toriparkki/mikkelin_toriparkki-1.jpg

        http://www.maisemat.fi/database/havainnot_huomiot/images/44_KUOPIO_5_9_2010_pekka_piiparinen.jpg

        http://www.vastavalo.fi/albums/userpics/11816/normal_20070719ARIA46.JPG


      • kyllästynyt paskan puhuj
        joopajootaas kirjoitti:

        "Pakokaasut ohjataa puhdistettuna taivaan tuuliin. "

        Missään havainnekuvissa ei ole muuten piirretty niitä pömpeleitä, mistä ne pakokaasut siihen torille tupsahtavat. Voihan niitä yrittää tuunata nätimmiksikin, kuten Puutorilla

        https://lh6.googleusercontent.com/--T3oL8aOfsI/TgOZe8mjMJI/AAAAAAAABcg/Q70VD6ad5I4/s800/puutori3-800.jpg

        mutta kun niitä tarvitaan 7-8 kpl siihen torikannelle. Eikö edelleenkään ole sanottu, miten ne torikauppiaiden autot torille ryhmittyvät, koska valmistuvaan toriparkkiin ne eivät mahdu.

        http://www.torinonni.fi/wp-content/gallery/kuvia-mikkelin-toriparkki/mikkelin_toriparkki-1.jpg

        http://www.maisemat.fi/database/havainnot_huomiot/images/44_KUOPIO_5_9_2010_pekka_piiparinen.jpg

        http://www.vastavalo.fi/albums/userpics/11816/normal_20070719ARIA46.JPG

        Googleta vaikka "Turun toriparkki kaavaselostus",siellä on tietoa typerimmällekin jankuttajalle. Toki jos on lukihärö niin sitten ei voi mitään.


      • sama juttu
        kyllästynyt paskan puhuj kirjoitti:

        Googleta vaikka "Turun toriparkki kaavaselostus",siellä on tietoa typerimmällekin jankuttajalle. Toki jos on lukihärö niin sitten ei voi mitään.

        Älä jauha paskaa. Toriparkki OYn nettisivuilla väitetään "Myös torikauppiaiden tavara-autot pysäköinti onnistuu Toriparkissa.". No kun ei onnistu.


        http://www.turuntoriparkki.fi/www/att.php?type=2&id=168

        Sokea runkkarikin näkee, että koko toriparkkihanke on juosten kustu ja se ei nykyisellä suunnittelulla täytä mitenkään niitä lupauksia, mitä sille on asetettu. Siis täysin ottamatta kantaa hankkeeseen puolesta tai vastaan; huonosti suunniteltu ja markkinointi perustuu suoranaisiin valheisiin. Ei hyvä.


      • Läpinäkyvää
        sama juttu kirjoitti:

        Älä jauha paskaa. Toriparkki OYn nettisivuilla väitetään "Myös torikauppiaiden tavara-autot pysäköinti onnistuu Toriparkissa.". No kun ei onnistu.


        http://www.turuntoriparkki.fi/www/att.php?type=2&id=168

        Sokea runkkarikin näkee, että koko toriparkkihanke on juosten kustu ja se ei nykyisellä suunnittelulla täytä mitenkään niitä lupauksia, mitä sille on asetettu. Siis täysin ottamatta kantaa hankkeeseen puolesta tai vastaan; huonosti suunniteltu ja markkinointi perustuu suoranaisiin valheisiin. Ei hyvä.

        Ja mikä pelottavinta, sille ei ole edes suunniteltu mitään järkeviä ominaisuuksia. Jos näistä muutamasta asiasta mitä toriparkki 'tarjoaa', jää toteutumatta, niin se ei sitten ole mitään muuta kuin autovarasto keskellä kaupunkia. Järkevää?

        Ehkä tuo markkinointi on tehty sillä ajatuksella, että tulevaisuuden torikauppiaat ajavat Renault Clioilla myymään. Silloinhan ne mahtuvat kivasti halliin sisälle =P


    • Kaikkea sitä kuulee

      Höpö höpö.
      "Aina kulkevainen". Missä on sellaisia asiantuntijoita? Mikä tekee heistä asiantuntijoita? Riittääkö Vihreän liiton jäsenyys asiantuntija-titteliksi?

    • Täyskymppi

      Puutorin parkkitila rakennettiin sen jälkeen kun torilta olivat jo aikaa päivin kauppiaat kadonneet.
      Älkääpä ottako valheittenne tueksi lisävalheita.

      • Valheen paljastaja.

        No niinhän se tapahtui.
        Nyt katosi Puutorin vetäminen esimerkiksi, että kauppatori muka kuihtuu niin kuin puutorikin.
        Valheella on lyhyet jäljet.


    • toriparkki on jo

      P-Louhen Ratapihankadun digitaaliopasteen mukaan siellä on aina vähintään 350-450 vapaata parkkiruutua (jokainen voi itse tarkistaa). Ja torilla kävijöillä käynti 20 metriä torilta, edes maanalainen toriparkki ei ole varmaan lähempänä.

      P-Louhi käyttöön ja torinseutu vapaaksi autoista.

      • Läpinäkyvää

        Ja eiköhän se vielä onnistu, että jatketaan sitä Louhen maanalaista käytävää siten, että hissi nousisi ylös täsmälleen keskikohdasta toria. Silloin ei tarvitsisi kävellä senttiäkään, ollakseen keskellä Turkua!
        Lisäksi myös torikannen korjaamisessa säästäisi _tuhansia euroja_, kun uuden hissin kohdalle ei tarvita monen neliön kohdalta uutta kivetystä =P


    • kyllä

      aivoinvaliideja on paljon. toriparkin vastustus tekee lisää.

    • Kyösti kivenhakkaaja

      Herätkää nyt hyvät turkulaiset toriparkin vastustajat ja käykää vierailulla Helsingissä tai tutustukaa Tampereen kehittämissuunnitelmiin.

      Jos Turkuun ei piakisesti saada toimivaa kävelykeskustaa, metroa, raitiovaunua sekä toimivaa bussiliikennettä, niin Tampereen jalkoihin jäädään pahemman kerran. Ei tänne kukaan enää kohta halua muuttaa... Paitsi sieltä tullista?

      Tulkaa kerran junalla turkuun ja huomaatte miten matkailija kokee turkuun saapumisen. Pääset kätevästi junaradan ja helkkarin leveän nopealiikenteisen tien väliin. Et suinkaan keskustaan. Keskustaan on jopa hankala päästä. Kun sinne saat itsesi keinoteltua (maksaa n. 3e aikuiselta), niin siellähän ei olekkaan kuin aukea kivetty hehtaari jota bussit ja taksit kiertää kilpaa. Muutama nakkikioski ja edellisen yön veret sekä hodarikääreet vielä maassa. Ympäröivät rakennukset huokuvat kuolemistaan ja odottavat purkumääräystä.

      Mieletäni juna-asemalta voisi hyvinkin olla metrotunneli kauppatorin alle ja sieltä lähtä ns. toriparkkihallista lisää metroa/bussia/raitiovaunua.

      Miettikääpä, että Helsinki suunnittelee parhaillaan ns. tipparataa ja siinä sitä vasta kaupunkia rei-itetäänkin. Vastustaako kukaan paikallinen? Ehkäpä hiljainen kourallinen..

      Kaupunkien pitää kehittyä ja toriparkki on turun ensimmäinen askel oikeaan suuntaan.

      • ---------------

        Keskustan arvokkaat historialliset talot on tuhottu. Olisi mukava saapua Turkuun jos ne olisivat paikallaan.

        Prutaali ja sivistymätön poliitikkojen ja gryndereiden vandalismi on ollut pahin jarru Turun kehitykselle.

        Meidän Turku ty voisi ruveta ajamaan vanhojen rakennusten uudelleen rakentamista keskustaan. Olisi työllistäminenkin näin järkevää.


      • Läpinäkyvää

        Hyviä ajatuksia, joita yhtäkään toriparkki ei mahdollista eikä tue.
        Toriparkki olisi ihan jees ajatus, jos se toteuttaisi muutakin kuin autojen varastoinnin. Mutta niin se on, se on ainoastaan varasto, mikä estää kaikki muut maanalaiset rakenteet kohdaltaan. Onko siis todellakaan mitään järkeä rakentaa sellaista?

        Ja sen verran tahdon huomauttaa Kampista (joka ei siis ole pelkkä autovarasto, vaan linja-autoterminaali), niin se ei edes ollut keskustassa kun se rakennettiin. Keskusta on ihmisten käsitys kaupungin ytimestä. Kun Kamppi valmistui, ja vuosien aikana vakiinnutti asemansa, alkoi ihmisten käsitys keskustasta siirtyä Espalta kohti Kamppia.

        Tästä voisi sen ajatuksen vetää, että miksi pitää rakentaa torin alle, kun keskusta on vain mielikuva, joka voi siirtyä mihin ilmansuuntaan tahansa (missä siis on jotain, minkä ihmiset kokevat kaupungin keskustaksi).


    • Helppoja käyttää!

      "Kävin Nurmeksessa, siellä toriparkki oli puolityhjä!"

      Minä puolestani kävin Vaasassa kuin myös Kuopiossa. Niiden toriparkit olivat lähes täynnä ja torikauppa kävi kuin siimaa! Myös ns. naispaikat olivat viimeistä ruutua myöten varattuja!

    • Avasin ja hömmästyin
      • valheitavalheita

        "Toriparkki lisää torin viihtyisyyttä, kun autot pysäköidään maan alle, pois joukkoliikenteen, pyöräilijöiden ja kävelijöiden tieltä. Myös torikauppiaiden tavara-autot pysäköinti onnistuu Toriparkissa.

        Pysäköintilaitoksesta on tulossa osittain kaksikerroksinen, ja syvimmilläänkin mennään kahdeksan metriä torin pinnan alapuolelle. "


        Kaksi toisensa kumoavaa väitettä.


      • ------------
        valheitavalheita kirjoitti:

        "Toriparkki lisää torin viihtyisyyttä, kun autot pysäköidään maan alle, pois joukkoliikenteen, pyöräilijöiden ja kävelijöiden tieltä. Myös torikauppiaiden tavara-autot pysäköinti onnistuu Toriparkissa.

        Pysäköintilaitoksesta on tulossa osittain kaksikerroksinen, ja syvimmilläänkin mennään kahdeksan metriä torin pinnan alapuolelle. "


        Kaksi toisensa kumoavaa väitettä.

        Asfaltoidaan torinpinta ja laitetaan parkkipaikkoja täyteen! Kyllä se siitä!


      • eikäku
        ------------ kirjoitti:

        Asfaltoidaan torinpinta ja laitetaan parkkipaikkoja täyteen! Kyllä se siitä!

        Asfaltoidaan toripinta ja katetaan se ja katolle torimyynti, alapuolelle autot. Mahtuisi linjurit ja kuormuritkin näppärästi kannen alle.


    • Oikeaa tietoa
      • Ei uskontoja

        Monille on asia selvinnyt. Mutta vastaan hangoittelijoita riittää silti. He ovat omaksuneet uskonnon nimeltä "ei toriparkille". Sitä he julistavat elämäntyönään.


    • Ajateltavaksi:

      Lainaus edellisestä linkistä:


      " Varsin tavanomaisesta ja täysin mahdollisesta saveen rakentamisesta on muodostunut jo tuttu pelote, jota projektin vastustajat tykkäävät viljellä ilman minkäänlaista käsitystä rakennus- ja geotekniikasta.

      Toriparkista on nyt jahkailtu vuosikaudet. Toivottavasti asia saataisiin viimeinkin ratkaistua.

      Keskustelua tullaan varmasti jatkamaan, joten olisi suotavaa ottaa asioista selvää, ennen kuin lähtee niitä kommentoimaan.




      A-J Järvinen, Turku"

    • Odotettu

      Kiitos A-J Järvinen.

      Tätä kirjoitustasi tarvitsin.

      Kerttu.

    • Huippuhyvää .
    • Mukana kaivuuseen

      Ei minun auta pullikoida vastaan. Muutan kelkkani suunnan. Onneks en ole omalla nimelläni vastustellut torin alle tehtävää autotilaa.

      • Avattu katse

        Samoin ovat tehneet jo monet. Ovat nähneet asian oikein.


    • Loppu nyt

      Sama täällä.

    • totuus esiin!

      Näyttää, että monet meistä ovat
      tietämättömiä niistä tempuista ja juonista,
      joita toriparkkilobbarit käyttävät yrityksissään
      manipuloida Turkuun toriparkkikatastrofi.

      Lobbari tietää, että monia ei voida suostutella
      eikä ostaa luopumaan hyvästä, joten se
      käyttää juonia, jotka palvelevat Turun
      tuhoamista yhtä hyvin. Yksi niistä on
      eksyminen pääasiasta.

      Menetämmekö näyn todellisesta
      päämäärästä ja alamme seurata asioita, jotka
      on tarkoitettu saamaan meidät pois kurssista.
      Päämäärämme pitäisi olla toriparkin haittojen tunteminen.

    • Ylös - ales...

      Louhen lattiarakenne lieneen noin 25 metrin syvyydessä hissikuilun ulostulotasosta. Jos kuilu halutaan louhia keskeelle toria - kuten edellä on väläytelty - pitää ensin kaivautua kalliossa toisen mokoman verran syvemmälle eli noin viitenkymmeneen metriin alaspäin torin pinnalta ja sitten nousta saveen seisotetulla hissillä viitisentoista asuinkerroksen verran torille. Turkulaista viisautta?

      • hää??

        MItä helvettiä sä sekoilet?? ?


    • Älkää törttöilkö

      Mahdoton ajatuskin jättää toriparkki rakentamatta.

      • Tuhon tietä kulkee

        On se mahdollista tuhota Turun keskusta jättämällä toriparkki rakentamatta.


      • Juujuujuujuu
        Tuhon tietä kulkee kirjoitti:

        On se mahdollista tuhota Turun keskusta jättämällä toriparkki rakentamatta.

        Autovarastosta koko keskustan tuhoutuminen kiinni? Nyt lobbarit jotain realismia kiitos. Lukijoille tulee jo myötähäpeän tunnetta =)


    • Piste .

      Loppuun käsitelty. Toriparkki tehdään. Ja piste.

      .

      • ----------

        Älä ole ollenkaan varma. Arpa kohtalon on aina arvaamaton. kaikki huomenna voi olla toisin...


    • asiaa itse asiasta

      Turun Sanomissa oli hyvä kirjoitus aiheestamme: 13.11.2014
      Katsokaa se.

    • soon loppu ny.

      Muutan tapani. En enää änkyröi vastaan. Antaa toriparkin tulla.

    • Monta hyvää.

      Toriparkkia on helppo myöhemmin laajentaa. Tarvetta tulee kymmenen vuoden sisällä toriparkin valmistuttua. Nyt aluksi sinne menee noin 700 autoa. Tarve olisi 1500 autolle.

      Saveen rakentaminen on myös edullista, jos vaikka Turun kaupunki haluaa myöhemmin ottaa valtuutensa ja laajentaa parkkihallia.

      • Turkuonhölmölä

        Voi pyhät kyrvät!


    • Turku Lainen

      Parkkihalli olisi alunpitäenkin pitänyt suunnitella isommaksi, koko keskusta-alueen alle ulottuvaksi.

    • Leipäjonolainen

      Nyt on selvinnyt, miksi vastustavat toriparkkia.
      Vastustajat ovat kateuden sokaisemia. Monet ovat jo ilmaisseet motiivinsa, miksi he ovat toriparkkia vastaan: "Liikemiehet rikastuvat siitä."
      Onko kateus noin suurta? Miksi joku ei saisi rikastua? Harmittaako se sinua? Miksi?

      • Turun Sanowat

        Liikemiehet maksattavat meillä kaupunkilaisella viulut. Te ette ole koskaan seisonut leipäjonossa ja aivan ilmeisesti asenteenne on ylimielinen ja ihmisarvoa loukkaava.


    • Järki voitti!

      Aika on ajanut toriparkkien ohi!

      Nyt suunnitellaan pyöräilyn ja saasteettomuuden ehdoilla.

      Olipa hyvä että asiaa vitkuteltiin näin kauan, nyt toriparkki on turha ja haitallinen investointi, joka onneksi jäi aikoinaan tekemättä.

    • Asiantunteva

      Jos toriparkkia ei tehdä nyt, tulee se Turulle erittäin kalliiksi, koska myöhemmin ei ehkä enää löydy yksityisiä rakentajia ja maksajia.
      Toriparkin vastustajat ovat jo nyt aiheuttaneet Turulle suuria menetyksiä.

    • Älkää kadehtiko

      Kyllä ne loppuu leipäjonotkin kohta elleivät liikemiehet ja kauppiaat menesty.
      Leipäjakelu toimii vain niiden ansiosta, jotka antavat menestyvistä liikkeistään leipää jaettavaksi.

      • Pointti 1.

        Tuo on kaikkien hyvä muistaa.


    • Nyt kaivuutöihin.

      Maanantaina kaupunginisät päättivät, että Turun keskusta-aluetta aletaan laittaa kuntoon. Ensin tehdään toriparkki. Tätä puoltava päätös tapahtui kaupunginhallituksen kokouksessa 17.11.2014 äänin 33 / 34.

      Päätös on tehty!

    • Urpo .

      Yrittäkää saada teidän päättäjät lukemaa näit tavalliste tallaajie keskustelui.

    • Nyt se alkaa .

      Hyötynäkökohtia on enemmän kuin kielteisiä.

    • HYÖTYÄ ON

      ON. VARMASTI.

    • Kielteistä ei ole

      Huomionarvoisia hyötynäkökohtia.

    • Rumaa kiusaa niillä

      Mutta kyllä toriparkki saadaan kiusantekijöistä huolimatta.

      • --------------

        Kirjastosilta on varoitus: Toriparkin korjaukset tulevat vielä kalliimmaksi.


    • Tervetuloa toriparkk

      ----------- ellei toriparkkia rakenneta asiantuntevasti.


      Turussa ei ole ehkä mitään muuta rakennusprojektia tarkisteltu, tutkittu ja käsitelty niin tarkkaan ja kaikissa oikeusasteissa kuin tulevaa toriparkkia. Kaikki on otettu huomioon. Ja mitään haittanäkökohtia ei ole löydetty.
      Kiusantekijät ovat yrittäneet kaikkensa tuhotakseen Turkua. Mutta yhtäkään kestävää vastustukseen pätevää argumenttia ei ole olemassa.

      • 71 vielä

        Seurannut olen. Korkein oikeus on tarkistanut insinöörien suunnitelmia tuiki tarkkaan ja todennut ne lopulta korjausten jälkeen hyviksi.


      • Vahva perustus

        Tosi on. Vaarat on eliminoitu.


      • älähän höpise
        71 vielä kirjoitti:

        Seurannut olen. Korkein oikeus on tarkistanut insinöörien suunnitelmia tuiki tarkkaan ja todennut ne lopulta korjausten jälkeen hyviksi.

        Mitään rakennussuuntielmia tai piirrustuksia ei ole olemassa. Ei ole rakennuttajaa, ei suunnittelijaa, ei arkkitehtitoimistoa. Mitään ei ole vielä päätetty suuntaan tai toiseen.


    • Kaivinkone valmiina

      -------------

      No mikä sitten estää, ettei töitä aloiteta?

    • Miten tapahtuisi

      Nämä viestit pitää saada luettaviksi kaupunginhallituksen kaikille jäsenille.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1863
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1426
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe