Nexus 7 jäätyy

Talvipyöräilijä

Ostin heinäkuussa Helkama Kulkuri City 7-pyörän 7-vaihteisella Shimanon Nexus-napavaihteella. Tänään, kun pyöräilin (kello oli n. 7.30, kun lähdin) noin -5 C pakkasessa, hetken pyöräilyn jälkeen jouduin ajamaan yhdellä vaihteella loppumatkan. Alaspäin vaihto ei onnistunut, sillä vaihteen valintakahva pyöri vapaasti. Ylöspäinkään ei voinut vekslata, sillä 4-vaihteesta ylöspäin kahva oli jumissa. Voisiko navassa olla kosteutta, joka jäätyy vai mikä on ongelmana?

17

3671

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkup. Maantiepyöräi

      Jos napavaihteella ajetaan sekä kesällä että talvella, se on avattava syksyisin ja keväisin rasvojen vaihtoon. Kesärasvat jähmettyvät pakkasella. Hyvää tuossa on, että napa tulee putsattua riittävän usein. Itse en ostaisi talvikäyttöön(kään) napavaihdetta pl. ehkä Rohloff tai uusin Alfine-versio.

      • Useinmiten vaihdevaijeri jäätyy ensimmäisenä, vaihdapa pelkkä kuori ni todnäk taas tomii, parisensataa moist tehnyt.


      • kiitosanteex

        Itse olen huomannut että jos pyörään pääsee kondensoitumaan kosteutta, ei talvirasvatkaan välttämättä toimi. Näin on käynyt kun pyöräilen myös talvella työmatkat. Ongelma johtunee siitä että pyörä on sisällä sekä kotona että työpaikalla jolloin isot lämpötilaerot aiheuttaa kondensoitumista jonka taas huomaa muutamien kilometrien pakkasessa ajon jälkeen vaihteiden ja vaijereiden takelteluna.


      • kiitosanteex kirjoitti:

        Itse olen huomannut että jos pyörään pääsee kondensoitumaan kosteutta, ei talvirasvatkaan välttämättä toimi. Näin on käynyt kun pyöräilen myös talvella työmatkat. Ongelma johtunee siitä että pyörä on sisällä sekä kotona että työpaikalla jolloin isot lämpötilaerot aiheuttaa kondensoitumista jonka taas huomaa muutamien kilometrien pakkasessa ajon jälkeen vaihteiden ja vaijereiden takelteluna.

        Juuri näin.


      • Jep jep
        mika.erik kirjoitti:

        Useinmiten vaihdevaijeri jäätyy ensimmäisenä, vaihdapa pelkkä kuori ni todnäk taas tomii, parisensataa moist tehnyt.

        Oire on juuri tuo aloittajan kuvaama vaihdevaijerin jäätyessä. Vaihteistossa itsessään ei ilmeisesti ole mitään vikaa, se ei vain saa komentoja.

        Vaijerin kuoreen kertyy kosteutta. Siltä suojautuminen käy itse kunkin suosikkiaineella, kunhan valitsee sellaisen joka ei pilaa kuoren ominaisuuksia. Itse käytän aseöljyä, toiset vannovat silikonin nimeen, kolmannet tunkevat sinne CRC:tä. Joka tapauksessa vaijerin ja kuoren vaihtaminen auttaa hetken. Kuoren täyttäminen vaijerin lisäksi sopivalla aineella auttaa yleensä koko talven.

        Alkup. Maantiepyöräi:n kanssa ei kannata alkaa keskustella vaihteiden (tai minkään muunkaan pyöriin liittyvän) paremmuudesta. Paitsi jos haluaa ehtymättömän hupilähteen...


      • Pomppukeppi
        kiitosanteex kirjoitti:

        Itse olen huomannut että jos pyörään pääsee kondensoitumaan kosteutta, ei talvirasvatkaan välttämättä toimi. Näin on käynyt kun pyöräilen myös talvella työmatkat. Ongelma johtunee siitä että pyörä on sisällä sekä kotona että työpaikalla jolloin isot lämpötilaerot aiheuttaa kondensoitumista jonka taas huomaa muutamien kilometrien pakkasessa ajon jälkeen vaihteiden ja vaijereiden takelteluna.

        "Itse olen huomannut että jos pyörään pääsee kondensoitumaan kosteutta, ei talvirasvatkaan välttämättä toimi."

        Juuri näin. Pyörissähän on käytännössä kaksi erillistä ongelmaa talvisin. Rasvojen jähmettyminen ja pyörässä olevan kosteuden jäätyminen. Ne ovat kaksi ihan eri ongelmaa eivätkä niiden ratkaisut ole aina samoja. Pelkkä rasvojen lisääminen ja vaihtaminen pakkasessa juokseviin ei ratkaise kaikkia kosteuden aiheuttamia ongelmia koska pelkkä rasva ei estä veden jäätymistä jos se pääsee sopivaan paikkaan ja niitähän pyörässä löytyy.


    • Talvipyöräilijä

      Aloin miettimään, että voisiko vika olla vaihtajassa? (Revoshift) Sillä jos olen jumittunut esim. nelosvaihteella, alaspäin vaihdettaessa kahva pyörii ilman vastusta, mutta jos taas yritään vaihtaa isommalle vaihteelle, kahva on jumissa eikä liiku mihinkään. Tämä toistuu aina kun on pakkasta.

      P.S. Säilytän pyörääni öisin lämmitetyssä pyörävajassa.

      • talvipolkija

        Kyllä varmaan se vaijeri on kuoressaan jumissa eikä liiku kun kahvan pitäisi antaa löysää. Tällaisessa tapauksessa voi ainakin muissa vaihteenvalitsintyypeissä vaijerin pää päästä pois paikaltaan ja se täytyy asettaa uudelleen paikalleen ja voidella vaijeri toimivaksi tai vaihtaa se.


      • Talvipyöräilijä
        talvipolkija kirjoitti:

        Kyllä varmaan se vaijeri on kuoressaan jumissa eikä liiku kun kahvan pitäisi antaa löysää. Tällaisessa tapauksessa voi ainakin muissa vaihteenvalitsintyypeissä vaijerin pää päästä pois paikaltaan ja se täytyy asettaa uudelleen paikalleen ja voidella vaijeri toimivaksi tai vaihtaa se.

        Voiko olla niin, että vaihteisto jäätyy jo 5 min ajon jälkeen? Näin minulla on käynyt.


      • talvipolkija
        Talvipyöräilijä kirjoitti:

        Voiko olla niin, että vaihteisto jäätyy jo 5 min ajon jälkeen? Näin minulla on käynyt.

        Toki. Jää kyllä sulaa lämpimässä varastossa mutta kosteus ei poistu mihinkään vaan jäätyy äkkiä uudelleen. Itse asiassa lämpötilan vaihtelu vain pahentaa tilannetta kondension vuoksi.


      • vaijeri se on
        talvipolkija kirjoitti:

        Toki. Jää kyllä sulaa lämpimässä varastossa mutta kosteus ei poistu mihinkään vaan jäätyy äkkiä uudelleen. Itse asiassa lämpötilan vaihtelu vain pahentaa tilannetta kondension vuoksi.

        Varsinkin noin nopea jäätyminen kertoo siitä, että jäätyvä osa on vaijeri eikä vaihteisto.

        Vaijerin kuoreen pitäisi saada kuiva ilmasto tai sitten niin paljon jotain vettä syrjäyttävää ainetta ettei siellä jää tilaa jäätyä jumittavasti.


    • Talvipyöräilijä

      Kiitos kaikille vastauksista.

    • sular

      Kokeile Lukkosulaa.

    • Talvipyöräilijä

      Kannattaisiko vaijerin kuoreen/vaijeriin laittaa lukkosulaa tai vastaavaa ainetta, vai kannattaako vaijerin vaihto?

      • vaijeri se on

        Jos vaihdat, vaihda sekä vaijeri että kuori.

        Vaihtaessasi suihkuta vaijerin kuoreen niin paljon haluamaasi voiteluainetta kuin saat sinne menemään. Sen jälkeen vaijeri paikalleen ja menoksi, kestää melko monet pakkaset jäätymättä.


      • talvipolkija
        vaijeri se on kirjoitti:

        Jos vaihdat, vaihda sekä vaijeri että kuori.

        Vaihtaessasi suihkuta vaijerin kuoreen niin paljon haluamaasi voiteluainetta kuin saat sinne menemään. Sen jälkeen vaijeri paikalleen ja menoksi, kestää melko monet pakkaset jäätymättä.

        Ei mitään lukkosulaa, siitä on vain hetken apu sulamiseen ja voiteluominaisuudet ovat onnettomat isopropanolin vuoksi


    • Talviajaja

      Ei talvipyöräilyssäkään auta muuta kuin asianmukaiset varusteet. Itse ajan Rohloffilla kesät talvet, toimii.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1843
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1406
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1307
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe