Loppu lähenee...

Kituuttaja

Se on sitten ylihuomenna asuntolaina maksettuna viimeistä killinkiä myöden! 12 vuotta siihen meni, mutta kohtuullisen hyvä fiilis näin 36 vuotiaana. Nyt jää sitten 1500 euroa enemmän tumppuun joka kuukausi :) JEAH mikä fiilis!

Kiippis!

33

906

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • örjan

      24-vuotiaana voit aloittaa joko pikavippikierteen tai sitten vaurastumisen, voit myös jäädä lillumaan ja 'elää vähän.'. Sinä olet valinnut fiksusti, onnea!

    • huojennus on

      jep, ei tosirikkaat koe ikinä sitä onnentunnetta, kun viimeinen laina on maksettu.

      • Minä + me muut

        Minäkin pystyisin maksamaan asuntolainaani nopeammin pois. Itse asiassa, jos en olisi vaihtanut tasokkaampaan asuntoon, lainani olisi jo maksettu.

        Mikä itseisarvo velattomuus on? Aloittajakin tapauksessa se on johtanut 'sitku elämään'. Aiotaan alkaa elää lainanmaksun jälkeen??

        Kohtuus kaikessa, kultainen keskitie. Siinä minun mottojani, myös lainan hoidon kannalta. Aion elää myös lainan hoidon aikana. Ajaa hyvällä autolla, matkustella, ostaa härpäkkeitä, enkä laske jokaista killinkiä. Lyhennän myös järkevällä aikataululla kohtuullisen kokoista asuntolainaa.

        Mulla on vain yksi elämä, enkä aio tuhota siitä osaa kitkuttelemalla ja tavoittelemalla velattomuutta. Jos sairaus iskee tai joudun työttömäksi, loppulaina hoituu päivittämällä asuminen yhtä laatuluokkaa alemmaksi.


      • hilavitkuttimia
        Minä + me muut kirjoitti:

        Minäkin pystyisin maksamaan asuntolainaani nopeammin pois. Itse asiassa, jos en olisi vaihtanut tasokkaampaan asuntoon, lainani olisi jo maksettu.

        Mikä itseisarvo velattomuus on? Aloittajakin tapauksessa se on johtanut 'sitku elämään'. Aiotaan alkaa elää lainanmaksun jälkeen??

        Kohtuus kaikessa, kultainen keskitie. Siinä minun mottojani, myös lainan hoidon kannalta. Aion elää myös lainan hoidon aikana. Ajaa hyvällä autolla, matkustella, ostaa härpäkkeitä, enkä laske jokaista killinkiä. Lyhennän myös järkevällä aikataululla kohtuullisen kokoista asuntolainaa.

        Mulla on vain yksi elämä, enkä aio tuhota siitä osaa kitkuttelemalla ja tavoittelemalla velattomuutta. Jos sairaus iskee tai joudun työttömäksi, loppulaina hoituu päivittämällä asuminen yhtä laatuluokkaa alemmaksi.

        Tuntuu siltä, että kuulut joille typerään roinaan rahansa haaskaaminen on "elämää". Ei, tavara on pelkkää tavaraa, elämän kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Onko sillä, joka haaskaa tonnin puhelimeen joka vuosi jotenkin parempi elämä kuin sillä joka 20 euroa puhelimeen 5 vuoden välein? Ei, toinen vain haaskaa rahoja johonkin, joka pikemminkin heikentää elämää. Onko tonnin autolla kulkevalla huonompi elämä kuin sillä, jolla on Ferrari? Ei, vain ääliö väittää sellaista. Toisille auto on pelkkä kulkuneuvo, eikä auton korkeampi hinta muuta elämää pätkän vertaa onnellisemmaksi. Auto vain maksaa enemmän, siinä kaikki.

        Jos ihmisellä ei ole ystäviä, ei hänellä ole elämää, vaikka asunto olisi täynnä härpäkkeitä. Ihmiset ovat elämää, ei roina.


      • lisää vielä
        hilavitkuttimia kirjoitti:

        Tuntuu siltä, että kuulut joille typerään roinaan rahansa haaskaaminen on "elämää". Ei, tavara on pelkkää tavaraa, elämän kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Onko sillä, joka haaskaa tonnin puhelimeen joka vuosi jotenkin parempi elämä kuin sillä joka 20 euroa puhelimeen 5 vuoden välein? Ei, toinen vain haaskaa rahoja johonkin, joka pikemminkin heikentää elämää. Onko tonnin autolla kulkevalla huonompi elämä kuin sillä, jolla on Ferrari? Ei, vain ääliö väittää sellaista. Toisille auto on pelkkä kulkuneuvo, eikä auton korkeampi hinta muuta elämää pätkän vertaa onnellisemmaksi. Auto vain maksaa enemmän, siinä kaikki.

        Jos ihmisellä ei ole ystäviä, ei hänellä ole elämää, vaikka asunto olisi täynnä härpäkkeitä. Ihmiset ovat elämää, ei roina.

        On muutenki mystistä, että ihmiset ovat niin typeriä, että luulevat tavaran tekevän elämästä onnellista. Oikeasti ei ole mitään yhteyttä tavaroiden määrän ja onnellisuuden kanssa. Pikemminkin, tavara tekee ihmisen onnettomaksi, jos sillä korvataan ihmissuhteiden puutetta.


      • Hyvää työpäivää
        Minä + me muut kirjoitti:

        Minäkin pystyisin maksamaan asuntolainaani nopeammin pois. Itse asiassa, jos en olisi vaihtanut tasokkaampaan asuntoon, lainani olisi jo maksettu.

        Mikä itseisarvo velattomuus on? Aloittajakin tapauksessa se on johtanut 'sitku elämään'. Aiotaan alkaa elää lainanmaksun jälkeen??

        Kohtuus kaikessa, kultainen keskitie. Siinä minun mottojani, myös lainan hoidon kannalta. Aion elää myös lainan hoidon aikana. Ajaa hyvällä autolla, matkustella, ostaa härpäkkeitä, enkä laske jokaista killinkiä. Lyhennän myös järkevällä aikataululla kohtuullisen kokoista asuntolainaa.

        Mulla on vain yksi elämä, enkä aio tuhota siitä osaa kitkuttelemalla ja tavoittelemalla velattomuutta. Jos sairaus iskee tai joudun työttömäksi, loppulaina hoituu päivittämällä asuminen yhtä laatuluokkaa alemmaksi.

        Sinulla on vain yksi elämä, jonka käytät tekemällä töitä. Kunhan täytät 50, huomaat että olisi mukavaa olla velaton ja varakas, jotta ei tarvitsisi puurtaa viralliseen eläkeikään asti. Ainakin minusta on, ja sellainen palkkio hieman säästeliäämmästä elämästä nuorena tuntuu nyt vähintäänkin riittävältä.


      • Minä taas
        lisää vielä kirjoitti:

        On muutenki mystistä, että ihmiset ovat niin typeriä, että luulevat tavaran tekevän elämästä onnellista. Oikeasti ei ole mitään yhteyttä tavaroiden määrän ja onnellisuuden kanssa. Pikemminkin, tavara tekee ihmisen onnettomaksi, jos sillä korvataan ihmissuhteiden puutetta.

        "Jos ihmisellä ei ole ystäviä, ei hänellä ole elämää, vaikka asunto olisi täynnä härpäkkeitä. Ihmiset ovat elämää, ei roina."

        "On muutenki mystistä, että ihmiset ovat niin typeriä, että luulevat tavaran tekevän elämästä onnellista. Oikeasti ei ole mitään yhteyttä tavaroiden määrän ja onnellisuuden kanssa. Pikemminkin, tavara tekee ihmisen onnettomaksi, jos sillä korvataan ihmissuhteiden puutetta."

        Ensinnäkin 'roina' , härpäkkeet' ja auton omistaminen tai niiden puuttuminen ei vaikuta mitenkään ihmissuhteiden määrää tai laatuun. Toiseksi, jos on oikea kitupiikki ja säästää vaan silmät kiiluen ja verenmaku suussa kaikki rahansa asuntolainan nopeaan lyhentämiseen, kärsii siinä myös ihmissuhteet. Joten, ottaa ihan lungisti vaan lyhennysten kanssa....

        Kolmanneksi haluan sanoa niille jotka elävät 'SITKU-elämää ja alkavat sitten elämään kun jäävät ennen aikaiselle mukavalla eläkkeelle 50-vuotiaana. Osa teistä on jo kuollut siinä vaiheessa, osan terveys on huonolla tolalla. Osa elää 100-vuotiaaksi ja pieni eläke ei enää riitä kun on syöty pesämunat 30 vuotta sitten. ELÄKÄÄ NYT !! Kultainen keskitie, osa säästöön, osalla nauttikaa!!!


      • niinpäniin
        Minä taas kirjoitti:

        "Jos ihmisellä ei ole ystäviä, ei hänellä ole elämää, vaikka asunto olisi täynnä härpäkkeitä. Ihmiset ovat elämää, ei roina."

        "On muutenki mystistä, että ihmiset ovat niin typeriä, että luulevat tavaran tekevän elämästä onnellista. Oikeasti ei ole mitään yhteyttä tavaroiden määrän ja onnellisuuden kanssa. Pikemminkin, tavara tekee ihmisen onnettomaksi, jos sillä korvataan ihmissuhteiden puutetta."

        Ensinnäkin 'roina' , härpäkkeet' ja auton omistaminen tai niiden puuttuminen ei vaikuta mitenkään ihmissuhteiden määrää tai laatuun. Toiseksi, jos on oikea kitupiikki ja säästää vaan silmät kiiluen ja verenmaku suussa kaikki rahansa asuntolainan nopeaan lyhentämiseen, kärsii siinä myös ihmissuhteet. Joten, ottaa ihan lungisti vaan lyhennysten kanssa....

        Kolmanneksi haluan sanoa niille jotka elävät 'SITKU-elämää ja alkavat sitten elämään kun jäävät ennen aikaiselle mukavalla eläkkeelle 50-vuotiaana. Osa teistä on jo kuollut siinä vaiheessa, osan terveys on huonolla tolalla. Osa elää 100-vuotiaaksi ja pieni eläke ei enää riitä kun on syöty pesämunat 30 vuotta sitten. ELÄKÄÄ NYT !! Kultainen keskitie, osa säästöön, osalla nauttikaa!!!

        Joten kehoitat haaskaamaan rahat nyt, jotta voit kitua myöhemmin? En edelleenkään ymmärrä viestisi ideaa.

        Jos kerran "elämisen" aloittamiseen riittää tasan 0 euroa niin mitä merkitystä on sillä säästääkö rahaa vai ei? Sinähän totesit, että roinalla, härpäkkeillä tai autolla ei ole mitään merkitystå, joten miten ihmissuhteet voi mennä säästämisessä, jos kerran tavaralla ei ole vaikutusta ihmissuhteisiin? Ja nykyaikana 50 vuotta ei ole mikään omituinen elinaika. Suuri osa juoksee maratoneja vielä tuossa iässä. Ylivoimaisesti suurin osa alle 50-vuotiaana kuolleista on nykyään itsemurhan tehneitä, aika harva kuolee luonnollisesti.


    • Kekkonen2

      ap:n tilanne ei ole huono missään nimessä.kyllä moni vaihtaisi asemaansa hänen kanssaan...itse olen valinnut siinä mielessä toisin, että olen pitänyt lyhennysvappaata nyt jo viitisen vuotta ainakin. pari vuotta tulee vielä lisää. kun on sopivan edullinen laina niin ei sitä kannata nykyisellä korkotasolla maksaa pois yhtään enempää kuin on pakko

      • lyhennyssijoitus

        Itselläni on 25 vuoden asuntolaina, enkä ole tehnyt yhtään ylimääräistä lyhennystä siihen, vaikka varaa olisikin. Ylimääräisille rahat voi näillä koroilla sijoittaa tuottoisammin ilman suurta riskiä. Samoin muualla säästössä olevat rahat antavat pahan päivän varalle joustoa ilman että tarvitsee pankin kanssa neuvotella mitään. Kun korot joskus lähtevät nousuun, siirrän osan säästöistäni lainanlyhennyksiksi, mutta en ennen sitä.


      • En uskalla
        lyhennyssijoitus kirjoitti:

        Itselläni on 25 vuoden asuntolaina, enkä ole tehnyt yhtään ylimääräistä lyhennystä siihen, vaikka varaa olisikin. Ylimääräisille rahat voi näillä koroilla sijoittaa tuottoisammin ilman suurta riskiä. Samoin muualla säästössä olevat rahat antavat pahan päivän varalle joustoa ilman että tarvitsee pankin kanssa neuvotella mitään. Kun korot joskus lähtevät nousuun, siirrän osan säästöistäni lainanlyhennyksiksi, mutta en ennen sitä.

        Itse en tuohon vaan pystyisi. Johtuu ehkä siitä että asuntolainan ottaminen jäi minulla aika myöhäiseksi, eli olin reilusti yli 40. Omia säästöjä oli siinä vaiheessa noin 100 000, lainaa otin 150 000, ja sitä olen lyhennellyt 1500 euroa kuussa, ja monta kertaa jo laittanut ylimääräisiä lyhennyksiäkin (1000-2000 euroa kerralla). Laina-aika laskettiin 8 vuodeksi mutta yritän kyllä selvitä siitä nopeammin.

        Puskurirahastona pidän noin 10 000 euroa ihan tavallisella säästötilillä, niin että on varaa hoitaa mahdolliset yllättävät menot. Niitäkään en uskaltaisi laittaa mihinkään osakkeisiin, rahastoihin tms. enkä muutenkaan voi kuvitellakaan että sellaisia ostaisin ennen kuin laina on maksettu. Minusta on epämiellyttävää olla velkaa.

        Ja myönnän että elän kyllä jossain määrin sitku-elämää; en niin että se vaikuttaisi mitenkään jokapäiväiseen kulutukseen, mutta vähän suurempien juttujen suhteen. Esim. olen jo päättänyt että sitten kun laina on maksetettu, laitan yhden vuoden lyhennysten verran eli 20 000 euroa johonkin luksusreissuun.


      • RiittaP
        En uskalla kirjoitti:

        Itse en tuohon vaan pystyisi. Johtuu ehkä siitä että asuntolainan ottaminen jäi minulla aika myöhäiseksi, eli olin reilusti yli 40. Omia säästöjä oli siinä vaiheessa noin 100 000, lainaa otin 150 000, ja sitä olen lyhennellyt 1500 euroa kuussa, ja monta kertaa jo laittanut ylimääräisiä lyhennyksiäkin (1000-2000 euroa kerralla). Laina-aika laskettiin 8 vuodeksi mutta yritän kyllä selvitä siitä nopeammin.

        Puskurirahastona pidän noin 10 000 euroa ihan tavallisella säästötilillä, niin että on varaa hoitaa mahdolliset yllättävät menot. Niitäkään en uskaltaisi laittaa mihinkään osakkeisiin, rahastoihin tms. enkä muutenkaan voi kuvitellakaan että sellaisia ostaisin ennen kuin laina on maksettu. Minusta on epämiellyttävää olla velkaa.

        Ja myönnän että elän kyllä jossain määrin sitku-elämää; en niin että se vaikuttaisi mitenkään jokapäiväiseen kulutukseen, mutta vähän suurempien juttujen suhteen. Esim. olen jo päättänyt että sitten kun laina on maksetettu, laitan yhden vuoden lyhennysten verran eli 20 000 euroa johonkin luksusreissuun.

        Teet ihan viisaasti, kun et sijoita osakkeisiin ja rahastoihin jos oma pääsi ei yhtään riskiä kestä. Taloudellisesti sinulla olisi siihen mahdollisuus ja osa tuosta puskurirahastostakin voisi olla osakerahastossa. Harvoin tulee sellaista tilannetta, että tarvitaan lyhyellä varoitusajalla 10000€.

        Mutta jos osakesijoitukset aiheuttavat sydämentykytystä, parempi pysytellä niistä poissa.


    • 1+14

      ja sitten maksat ajan mittaan toiseen kertaan sen kämppäsi erilaisten remottien muodossa :)

      on se onnellista olla asunnonomistaja ;)

      • Vuokralla neljästi

        Kyllä vuokrasta säästyvillä rahoilla tekee kummasti remonttia. Riittäväthän ne vuokraisännänkin remontteihin ja vielä jää yli.


    • sdfdskfkljs

      Onneksi olkoon! Tiedän tunteen, minulla se oli viime marraskuussa. Tarjosin pullat työkavereille.

    • Jenniina

      Onneksi olkoon! Hieno juttu.

      • Ottia Täh??

        Vuokralla olon hehkuttajalle : Vuokralla olo on ehdottomasti kallein asumismuoto. Mielummin käytän asumisessa säästyneet eurot itse kuin antaisin ne vuokranantajalle.


    • ygku

      vuokralainen maksaa pelkästä luvasta saada pitää kamojaan jossakin ja saada nukkua siellä.Ei mitään omaa oikeutta tehdä mitään.

      • vuokraa kokoikänsä

        Siitä on olemassa joku laskelma että, vuokeanmaksaminen "kannatttaa" jonkin tietynajan ja sen jälkeen se alkaa kääntymään tappioksi. Joskus muutamia vuosia sitten se oli n. 15v. Siis sehän perustuu siihen, että jos maksat vaikka 400e vuokraa, niin maksaisit 250e lainan pääomaa ja 150e hoitovastiketta, ja vaikka maksaisit 550e vuokraa, niin siltikin maksaisit omaksi 400e kk ja hoitorahaa 150e. Yhtiövastikkeet ei nimittäin hirveesti muutu vaikka asunnoin koko ja pääoma muuttuu. Korkorahat taas ei oikeestaan kuulu tähän, vaan ne on etsittävä muualta, eikä se pitkässä juoksussa ole tuota 150e paljoa isompi.

        Mutta totuushan on se, että on paljon ihmisiä joilla ei ole oikeaa mahdollisuutta sitoa itseään pitkään asuntolainaan. 20v vuokralla asunut 40v ihminen ei edes teoriassakaan pysty isoon lainaan, kun aika tulee vastaan nopeasti. Se vaatis nimittäin todella kohtuuhintaisen omistusasunnon ja todella merkittävän omasäästöosuuden, että laina-aika ei nouse pitkäksi... siis se vaatii myös todella merkittävän kuukauden lainanhoitorahan, ja sillon ei 150e lyhennys yli satasen lainaan enää riitä.

        Ja edelleen. AP kaltaisen ihmisen ei kannata tulla tänne leukailemaan makestusta lainasta. Se on vaan hyvä tuuri, että on tuon ikäisenä yksi perusasia kunnossa. Kaikki ei ole päässyt nuorena säästämään syystä tai toisesta ja ei ole saanut muutenkaan sellaista lähtökohtaa elämään. Jos ap on nyt 1500e sitten vapaana kuukaudessa, niin säästämään vaan ja laskemaan paljonko on käteistä parin vuoden päästä.... se on nimittäin HIENOA, että olis vaikka parin vuoden päästä 30 000e säästössä. Se on omaa eläkerahaa joka on tarpeen jos jatkossa kaikki ei mene niinkuin on nyt mennyt


    • 55v oloneuvos

      Onneksi olkoon ja tervetuloa klubiin.
      Kyllä ne lainat kannattaa nuorena maksaa pois. Nuorena ei pieni kituuttaminen tunnu missään ja on mukava tunne kun tietää, että elämä on menossa aina vaan parempaan suuntaan. Sitten viisikymppisenä ei myöskään tarvitse väkisin yrittää pysyä nuorempien tahdissa vaan voi ottaa työelämässä rennommin ja jäädä vaikka eläkkeelle aikaisemmin jos siltä tuntuu.

    • Silmät auki

      Hieno juttu. Olen onnellinen puolestasi. Itse olen nuori ja vuokralla. Mutta täyttäessäni 36, minulla on varallisuutta niin paljon, että voin ostaa oman kämpän ilman lainaa halutessani. Vaikka kaikki mainostaa "omassa" kämpässä asumisen hienoutta ja kannattavuutta, niin olen laskenut asioita ja todennut, että vuokra-asuminen ei välttämättä ole niin huono juttu. Olen tehnyt lähes samanlaisista uusista asunnoista vertailun ja todennut, että vuokralla voi jopa voittaa omistusasujan varallisuudessa laina-ajan jälkeen. Vuokralaisella voi siis olla tilillä enemmän katetta kuin omistusasujan kämpän arvo on.

      Ja sanotaan se vielä, että kummassakin tapauksessa asumismenot laitetaan tasan. Eli elämiseen jää molemmilla yhtä paljon rahaa.

      Tämähän perustuu siis siihen, että omistusasuja sijoittaa omaan kämppään. Omistusasujan kulut on vastike, lyhennys ja korko. Kuten ketjun aloittajakin sanoi, 1500 € jää nyt ylimääräistä, eli lyhennys on ollut noin tuota luokkaa.

      Esimerkkitapauksessani oli samaa luokkaa lyhennykset. Vuokralaisen kulut oli alle 1000 €. Jos vuokralainen sijoittaa joka kuukausi tuon erotuksen vaikkapa pörssiin, voi hän laina-aikana tienata paljon paremmin kuin omistusasuja. Se on fakta, laskekaa itse jos haluatte. Olen myös huomioinut inflaation, eli asunnonarvon nousun.

      Toki, jos vuokralainen ei säästä niitä rahoja ja kuluttaa ne, niin sanomattakin selvää kumpi voittaa taiston. Itsellä ei tämän takia ole kovin suuri hätä "omaan" kämppään. Nykyisellä vuokralla ei minun kannattaisi ostaa yli 80 000 € asuntoa. Kaikki alle 80 000 € kämpät veisi voiton vuokralla asumisesta, mutta voin kertoa, että 80 000 €:llä ei tänä päivänä saa mitään asumiskelpoista kämppää tältä alueelta.

      Juu, tiedän että kuulostaa järjettömältä, mutta jos tuntuu pahalta nämä väitteen, niin saa esittää laskelmat, jolla kumotaan nämä väitteet. Minulle kun ei riitä se, että pankkineiti suositteli... Naapuri sanoi... Kaveri kerto, että kannattaa... Työkaveri tuumasi...

      • Mitä vouhkaat?

        Vuokralla ei kannata asua.
        Minä en maksa mitään vastiketta, ja olen omistusasuja kaupungissa.
        Minulla on omakotitalo. Maksettu.
        Minulla on kesämökki maalla. Maksettu.
        Minulla on metsätila. Maksettu.
        Minulla on auto. Maksettu.
        Tyttärelläkin on auto. Maksettu.
        Rahaakin on tilillä. Säästetty.
        Velkaa vaan ei ole.

        Ikää on viisikymppiä, ja taskut oli tyhjät kun synnyin.


      • nuukajussi

        Minkä verran hra Silmät auki on arvioinut vuokran nousevan asumisaikana?

        Ja onhan ne asuntolainan korkomenot valtavat, minullakin kokonaiskorko on 0,358%

        Jos on kaltaisesi mestarisijoittaja niin eikö kannattaisi ostaa se oma kämppä samantien ja lyhentää lainaa mahd vähän ja sijoittaa loput? Ei tarvitsisi vuokramurjussa asua.


      • nuukajussi

        Toivottavasti et ollut laskenut suunnitelmiasi Talvivaaraan sijoittamalla.


      • lyhennyksistä

        Ymmärrän osittain ideasi, mutta oikeastaan lyhennys ei ole samalla lailla kustannus kuin korot tai vastike. Oikeastaan lyhennykseen laitettu raha on sijoitettua rahaa. Toki sijoitus voi mennä pieleen, kuten voi osakkeissakin. Ja lyhennyksen määräkin vaihtelee hurjasti, toisinaan lainaa ei lyhennetä ollenkaan (muualla euroopassa on yleistä, että asuntolainasta maksetaan pelkkää korkoa). Joka tapauksessa, verrattaessa vuokraa ja asuntolainaa pitää verrata korkoa vastiketta vuokran määrään, lyhennystä ei pidä laskea mukaan.

        Monissa laskelmissa unohdetaan, että henkilö voi aina myydä asunnon ja siirtyä takaisin vuokralle. Voi jopa olla muutaman vuoden omistusasujana, sitten muutaman vuokralla ja sitten taas omistusasujana (näin teki yksi tuttavani). Kuvitelma, että on olemassa vain luokat "omistusasujat" ja "vuokra-asujat", on typerä. Periaatteessa ihminen voi asua itse vuokralla ja omistaa itse muutaman sijoitusasunnon. Vaikka tuo ei ole yleistä, niin näitäkin ihmisiä on.

        Lisäksi, vuokralla olon ja omistusasumisen kannattavuus riippuu paikkakunnasta ja jopa kaupunginosasta. Pienillä paikkakunnilla on usein kalliit vuokrat suhteessa hintoihin ja näissä omistusasuminen on kannattavampaa, jos ei ole muuttamassa mihinkään. Nimittäin ei ole harvinaista, että vuokra on kalliimpi kuin kaikki omistusasumiseen liittyvät kustannukset, lyhennys mukaan luettuna. Tosin, jos haluaakin muuttaa, asunnon myynti voi olla vaikeaa pikkupaikkakunnalla...


    • RiittaP

      Niin houkuttelevalta kuin velattomuus tuntuisikin, niin tällä korkotasolla se ei ole oikein järkevää. Asuntolainaan tehty lyhennys vastaa sijoittamista lyhyeen korkoon. Kuka haluaa sijoittaa lyhyisiin korkoihin tällä korkotasolla?

      Meillä on asuntolainaa 220000€ ja sijoituksia 200000€. Mitään kiirettä ei pidetä asuntolainan poismaksun kanssa, mutta tarvittaessa voidaan tehdä osingoilla ylimääräisiä lyhennyksiä jos vanne alkaa kiristää päätä.

    • grgrgr

      asutosi arvo romahtaa. Fakta. Se homehtuu ja lahoo. Sine meni koko elämäsi.-

      • Tiedätkös

        Koko elämä menee muutenkin.
        Mutta ole vain ihan rauhassa kateellinen.
        Koko sen elämäsi ajan.


      • voivoigg

        Kyllähän asunto homehtuu ja lahoo, jos sitä ei aika ajoin remontoi. Jos on ostanut asunnon eliniäkseen, ei arvon romahduksella paljon merkitystä ole. Eikä velattomalla muutenkaan arvon alennukset samalla tavalla haittaa. Ja kyllä asunto yleensä vähintään eliniän kestää ja sehän riittää. Kaikki ei toki asuntoa koko elinajakseen osta, mutta osa ostaa.


    • Olen erimieltä

      Mikä ihmeen ajatus tuo on, että koska korot on alhaalla, ei lainaa kannata lyhentää? Silloinhan lainaa nimenomaan kannattaa lyhentää, kun ei rahat mene korkojen maksuun. Sitten kun asunto on nopeasti maksettu, voi ottaa lisää lainaa vaikka toiseen asuntoon, jonka vuokraa pois. Tai kesämökkiin. Ja sitten kolmanteen asuntoon. Sen sijaan, että olisi vuosikausia lyhentämätön asuntolaina ja rahat osakkeissa, joiden arvo huojuu ja heiluu. Tai käy kuten erään uraanikaivoksen osakkeiden arvon, meni jäteveden mukana...

      • nuukajussi

        Koska korko lasketaan velkapääomasta kannattaa lainaa lyhentää vielä enemmän korkojen ollessa korkealla.

        Esim. Sovittu jos erä olisi 1000 euroa ja koron osuus 300 euroa vähenee lainapääoma 700 eurolla. Jos maksaa kuitenkin 2000 euroa, on koron osuus edelleen 300 euroa ja lainapääoma vähenee 1700 eurolla.


      • prosenttilaskija
        nuukajussi kirjoitti:

        Koska korko lasketaan velkapääomasta kannattaa lainaa lyhentää vielä enemmän korkojen ollessa korkealla.

        Esim. Sovittu jos erä olisi 1000 euroa ja koron osuus 300 euroa vähenee lainapääoma 700 eurolla. Jos maksaa kuitenkin 2000 euroa, on koron osuus edelleen 300 euroa ja lainapääoma vähenee 1700 eurolla.

        Ideahan on siinä, että lainan lyhennys on varma sijoitus, jonka tuotto on koron verran ja jota ei saa enää pois. Matalien korkojen aikana kannattaa sijoittaa ylimääräiset johonkin tuottoisampaan, mutta sopivan turvalliseen kohteeseen. Kun korot nousevat, voi realisoida sijoituksiaan ja lyhentää kerralla enemmän. Sijoituksissa on tietenkin aina riskinsä, ja parhaiten tuottavat sijoitukset heilahtelevat niin, että juuri silloin kun korot nousevat, ei ehkä olekaan viisasta muuttaa niitä rahaksi. Mutta jonkun kolmen prosentin tuoton saa hyvinkin turvallisesti ja tasaisesti ja se on jo reilusti enemmän kuin asuntolainan korko. Pienellä riskillä saa huomattavasti enemmän, ja tietenkin sijoitukset kannattaa hajauttaa eri paikkoihin. Tärkeintä tietenkin on ymmärtää, että ylimääräisiä rahoja joita ei juuri nyt käytä ylimääräisiin lainanlyhennyksiin, ei ole tarkoitettu tuhlattavaksi.


    • PaskaJaska

      Tärkeintähän on suunnitelmallisuus, tekee sitten rahan kanssa mitä tahansa.

      Omistettu asunto, jossa omapääoma on kiinni, ilman että asuntoa vastaan on lainaa, on taloudellisesti hyvin huono ratkaisu.

      Tietenkin riskien hallintaan tulee paneutua, tapahtui "mitätahansa" tulee asumisen ja toimeentulon olla jotenkin turvattua. Mielestäni riski ei saa olla korkeampi kuin mitä oikeasti voi kantaa. Riski muodostuu helposti korkeaksi, mutta se pitää mielestäni olla yksi taloudenhoidon kulmakivistä.

      Talouden lyhimmän tähtäimen tulee olla ainakin 5-10 vuotta.

      Mentaliteetilla, mulle nyt heti ja kaikki. Ei talouden hoidosta tule mitään.

      "Autokin pitäis vaihtaa, otanko uuden bemarin suvin vaiko jonkin käytetyn vastaavan" Vaikka auton voisi vaihtaa uuteen 2 x vuodessa velattomasti, onko se taloudellisesti järkevää? Valintoja pitää myöskin katsoa elämäntilanteen ja halutun elintason kulmasta. Liian voimakas taloudellisuusajattelu johtaa henkiseen köyhtymiseen. Rahaa tulee myöskin osata käyttää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      1992
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1526
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1438
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1395
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe