Hyvästi Phuket

Hyvästi Phuket

Tällä palstalla on ollut kyselyjä Phuketin rantatuoleista, joten kerron tilanteesta. Palattiin juuri reisusta, josta n. viikko vietettiin Phuketissa.
Rantatuolit on poistettu Phuketin KAIKILTA rannoilta, eivätkä ne ole tulossa takaisin ainakaan ihan heti. Pyrkimyksenä ilmeisesti on, että sama tullaan tekemään Thaimaan kaikilla turistirannoilla, joskin esim PhiPhillä tuoleja vielä oli.

Tämä oli kuudes reissuni Phuketiin ja kun keskustelin tuttujen ravintoloitsijoiden kanssa esim Karonilla ne oli aika toivottomia tulevan sesongin suhteen. Normaalistihan niiden liikevaihdosta on tullut vain pieni osa rantatuolien vuokrasta. Silti ne ovat olleet iso tulonlähde koska rantatuolissa tilataan juotavaa ja syötävää -minkä tuolipojat on hakeneet siltä ravintoloitsijalta rantakadun toiselta puolelta.

Matkatoimistot ja esim Rayadivers ovat hehkuttaneet "paratiisirantojen palaamisesta Phuketiin". Myönnän kyllä, että viime vuosina meno on muuttunut rannoilla niin villiksi, että jotain oli varmasti pakko tehdä. Mielestäni rantatuolien täydellinen poistaminen oli silti väärä liike.
(Ja Rayan porukan komenttia ihmettelen koska Rayalla rantatuoleja vuokrataan edelleen. Kunhan armeijan porukat ehtivät saarelle, niin nekin tuolit katoavat. Kehukaa sitten omaa saartanne ja ihastelkaa miten paljon vähemmän päiväretkeläisiä sinne tuleekaan tuomaan saarelaisille täysin tarpeetonta rahaa. )

Todelliset paratiisirannat ovat mielestäni aivan mahtavia: puhdasta hiekkaa kilometrikaupalla, rannan toisessa päässä vene vain meitä varten, yksi pieni rantakahvila ja me kaksi siinä ainoina asiakkaina. Ihanaa, eikö.

Phuketissa käy kuitenkin vuosittain miljoonia turisteja, siellä on jatkuvasti liikettä, meteliä, tapahtumaa, elämää. Phuketin vahvuus onkin, että sieltä löytyy jokaiselle jotain, siellä on lähes kaikkea mitä lomalta hakee. Rantojen edelliset palvelut ovat olleet monelle yksi iso juttu Phuketissa.
Paratiisirantoja Thaimaan suurimmasta turistikeskuksesta on turha hakea, eivätkä ne sellaiseksi muutu rantatuolit ja -palvelut poistamalla.

Eli tilanne on nyt se, että kuumalla hiekalla maataan pyyhkeiden päällä.
Jos haluaa juotavaa on haettava se itse kaupasta ja syötävän kanssa on ihan sama juttu. Ja koska rannoilla ei ole palveluja, ovat rantojen läheiset ravintolat nostaneet hintojaan. Tuolipojat eivät enää katso tavroidesi perään kun lähdet esim pitemmälle rantakävelylle tai vessan, joten kaikki kamat pitää kuljettaa mukana.

Kuulostaa varmasti siltä, että marisen ja niin teenkin. Vuosien kuluessa olen jotenkin vain tottunut siihen, että loman ensimmäisinä päivinä parantelen lentokoomaa menemällä aamulla rannalle, torkun rantatuolissa aurinkovarjon alla hyvän kirjan kanssa, käyn uimassa ja tilaan välillä oluen, kookospähkinän, veden ja pientä syötävää. Olen valmis maksamaan siitä.

Muutama päivä tätä ja sen jälkeen onkin valmis suuntaamaan joko saarille tai sisämaahan katsomaan todellista Thaimaata, paratiisisaaria, luolia, viidakkoja ja tapaamaan todellisia thaimaalaisia. Se on hienoa, mutta tavallaan aivan yhtä hienoa on palata reissussa rähjääntyneenä takaisin Phuketin vilskeeseen ja maata ne viimeiset päivät rantatuolin turvassa :-)
Mutta nyt se ei enää käy, joten hyvästi Phuketin ei niin paratiisimaiset rannat.

65

3962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • druba

      Vai näin on surkeatilanne.Kuka nyt krapulaoluen ojentaa,purtavat kattaa,varjonpaikkaa vaihtaa? Tervetuloa melanooma. Adios phuket/ t-maa :)

    • Enää reilu kk

      Oltiin pari vuotta sitten Khao Lakissa ja siellä ei tuoleja ollut koska on luonnonsuojelualuetta.asia ei häirinnyt millään tavoin meitä.johtuen varmaan siitä että hotellimme oli ihan rannalla ja pyyhkeet ym pystyi jättään altaalle kun mentiin rannalle.samoin syötävät ja juotavat sai helposti jotellin ranta rafloista.itse tykkään ainakin ettei mitään kaupustelijoita rannoilla kulje.nyt suuntana bangtao ja hotelli aivan rannassa,joten tuskin tuoleja kaivataan nytkään jos niitä ei ole.

      • hotelli kauempana

        Olet oikeassa, asia ei haittaa jos hotelli on ihan rannassa.
        Phuketissa valtaosa hotelleista on kauempana, jotkut monen sadan metrin päässä sisämaassa. Silloin asialla on merkitystä.
        Suurin osa esim. pakettimatkalaisten hotelleista esim. Patongilla, Karonilla, Katalla ja Kamalalla ovat juuri näitä "mukavan kävelymatkan päässä..."
        Hyvää ja oikein kaunista lomaa teille!


      • liisa3

        Khao Lakissa ei ollut rantatuoleja ennen tsunamiakaan.


    • thaikkufani

      Kiitos kun kerroit tämän!! Onpas ikävä juttu, että asia on näin :(

    • viisasta puhetta

      Hyvä, asiallinen pohdinta oli! Kaikilla asioilla näyttää tosiaan olevan kaksi puolta.

      • Ein Herr

        Olen käynyt 6 krt Thaimaassa ja kerran olen maannut rannalla, joka kesti noin 15 min. Asia tapahtui mun eka kerralla 1998 Patongilla. Ainakaan minun iholleni auringonotto ei ole terveellistä jne.
        Minä tykkään katsoa varjosta kauniita naisia. Olen saanut aikani kulumaan ilman rannalla makaamista vallan mainiosti.

        Jos ne yrittääki saada porukan rannalta makaamasta kaupungin yrityksiin ostoksille?????


      • kekkuli kunniaan!
        Ein Herr kirjoitti:

        Olen käynyt 6 krt Thaimaassa ja kerran olen maannut rannalla, joka kesti noin 15 min. Asia tapahtui mun eka kerralla 1998 Patongilla. Ainakaan minun iholleni auringonotto ei ole terveellistä jne.
        Minä tykkään katsoa varjosta kauniita naisia. Olen saanut aikani kulumaan ilman rannalla makaamista vallan mainiosti.

        Jos ne yrittääki saada porukan rannalta makaamasta kaupungin yrityksiin ostoksille?????

        Vuosi sitten kertoivat sellaista statistiikkaa, että turisti/päivä oli hukkuneita, paraina kaksi. Aluksi maattiin rannalla ja sitten nahka palaneena mentiin Andamaanien aaltoihin viilentymään, jolloin virta vei ja keuhkot tuli täyteen vettä.

        Parempi vaan päivystää nurkkapöydässä, jos ei ole luonnonkellukkkeita ja pysyä kekkulissa, ettei jalat kanna rantaan saakka.


    • Juajo

      Aika erikoista on tuolien poisvienti. Mieluummin minä ainakin makaan aurinkovuoteella kuin kuumalla hiekalla. Mieluummin olisin rannalla kuin altaalla. Kohtahan siellä on autiota. Venäläiset on jo pois. Niitä oli ainakin Karonilla haitaksi asti. Krabilla ja Ao nangissa ei ole tuoleja, mutta siellä käytiinkin "paratiisisaarilla" Bodalla ja Chickenilla, jossa pyyhkeen päällä aurinkoa otettiin. On tuo kyllä aika ihme juttu ja en kyllä ymmärrä miksi.

    • matkaaja

      Muksi rantatuolit on poistettu?

      • siksi.

        Ravintolat pystyttivät luvatta valtion maalle (rannalle) kojut ja rantatuolit ei myöskään ollut lupaa myyntiin. Perustelut olivat "rantojen luonnolliseen tilaan saaminen" mutta totuus toinen. Mafialle laitetaan pikku hiljaa kapuloita rattaisiin.


    • Upeaamahtavaa

      Hyvä vaan, että rannat on taas oikeita rantoja, eikä muovituoleilla ja aurinkovarjoilla vieri viereen ja rivi riviin peitettyjä kenttiä, joille ei ollut mitään asiaa jos ei maksanut koko rannan sentilleen vallanneille tuolikauppiaille. Jos se niiden poisto saa hienoperseisemmän porukan jäämään pois, niin se on vaan loistojuttu ja niille itselle voi voi. Rannoilla on silloin tilaa vieläkin enemmän meille, jotka hakevat luonnontilaisempaa ja kaunista paratiisimaista maisemaa, jossa saa olla kaupustelijoilta ym. tyrkyttäjiltä rauhassa. Marketista ostetulla kahden euron kylmäboksilla voi aivan hyvin mennessään viedä kaikki päivän juomat ja syömiset. Rauhallisemmat paratiisimaiset rannat ovat palanneet. Upeaa!

      • juuri palannut

        Voihan sitä olla tuotakin mieltä.
        Ihmettelen kyllä miten rannat muuttuu luonnolliseksi ja paratiisimaisemmaksi sillä, että ne tuhannet ihmiset ei loikoilekaan muovituoleissa aurinkovarjon alla, vaan istuvat niiden marketista hakemiensa kylmäboksien päällä. :-). Ja miten ranta muuttuu luonnontilaiseksi sillä, että se myllätään kaivinkoneilla niin kapeaksi ja jyrkäksi että nousuveden aikana siellä ei voi enää olla. (Ja laskuveden aikana saa kahlata tooodeeellaaa pitkälle jos aikoo uida.)
        Lisäksi mietityttää paljonko siitä paratiisimaisuudesta on jäljellä vaikkapa pari viikkoa sesongin alkamisesta kun turisteista hyvin harva vaivautuu viemään roskansa pois. Aikaisemmin tuolipojat siivoilivat omaa palstaansa ja iso merkitys niillä rantatuolien mukana tulleilla roskiksillakin oli.
        Nyt rantojen roskahuollosta ei tuntunut vastaavan kukaan. Rannoilla oli jo pari viikkoa sitten enemmän muovia, lasia ja meren tuomaa roskaa kuin koskaan ennen olen nähnyt.
        Kannatan paratiisirantoja ja viihdyn niillä, mutta mielestäni ranta jolla on samaan aikaan satoja ( = tuhansia) ihmisiä ei sellainen ole. Sellainen ranta on mielestäni parhaimmillaan turistien palvelukeskus missä on mukava viettää aikaa. Huonoimmillaan se on -no menkää katsomaan.


      • Täysin samaa mieltä edellisen kanssa omakohtaista kokemusta tuolitommista rannoista Khao-Lak,Koh Lanta,Krabi Ao Nang vuosia sitten 03.Tosin hotelellla on ollut omat ranta tuolit uimaaltaalla rannassa mutta kun on löytänyt hyvän rauhallisen kohdan rannalta niin ei häiritse rantakauppiat,hierojat taimuut rahan kerääjät eikä se ranta pyyhkeen päällä loikoilu niin hirveä kokemus ole no saattaa siinä iholle hiekka tarttua kun siinä Beachillä loikoilee mutta siitän selviää viimeistäään hotellin suihkussa.Nuorena kun tuli noilla yleisillä uimarannoilla käytyä eipä siellä aurinkotuoleja näkynyt eikä ollut kenellekkään mikään ongelma.


      • reeta3

        Hyvä vaan, kun ei ole tuoleja! Me lähetään ukon kanssa maaliskuussa, ei todellakaan lähdetä rannoille makoilemaan. On parempaa tekemistä, kuin grillata rannoilla.


    • Missä noin tehty ?

      Ja miten ranta muuttuu luonnontilaiseksi sillä, että se myllätään kaivinkoneilla niin kapeaksi ja jyrkäksi että nousuveden aikana siellä ei voi enää olla. (Ja laskuveden aikana saa kahlata tooodeeellaaa pitkälle jos aikoo uida.)


      MIKÄ JUTTU TUO ON ??? Missä noin on tehty? Ja tuo roskien jättäminen on niin surullista. Krabin ihanilla saarilla tuo turistien roskajätökset, kertisastiat ym. tosi ikävä juttu !!

      • hulluksi menee

        Pattayalla tätä ongelmaa ei onneksi ole


      • ketjun aloittaja

        Karonilla ja Patongilla ainakin kaivinkoneet mylläsivät. Varmasti siinä on jokin suurempi viisaus takana, mutta meille se ei kyllä auennut.
        Ranrojen roskista ei tosiaan tuntunut vastaavan oikeastaan kukaan. Karonin eteläpäässä sijaitsevan hienostohotellin henkilökunta kyllä siivoili siinä hotellin edessä, mutta siinä se olikin.
        No valtaosa pohjoismaalaisista turistiteista kyllä vei roskiaan pois, mutta esim monet muut eurooppalaiset jättivät kaiken hiekalle. Enkä tarkoita tällä pelkästään venäläisiä.


      • phhuui
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Karonilla ja Patongilla ainakin kaivinkoneet mylläsivät. Varmasti siinä on jokin suurempi viisaus takana, mutta meille se ei kyllä auennut.
        Ranrojen roskista ei tosiaan tuntunut vastaavan oikeastaan kukaan. Karonin eteläpäässä sijaitsevan hienostohotellin henkilökunta kyllä siivoili siinä hotellin edessä, mutta siinä se olikin.
        No valtaosa pohjoismaalaisista turistiteista kyllä vei roskiaan pois, mutta esim monet muut eurooppalaiset jättivät kaiken hiekalle. Enkä tarkoita tällä pelkästään venäläisiä.

        Kymmenen vuotta tsunamista. Nyt uskalletaan pöyhiä rantahiekkaa kaivinkoneilla eikä taida kulkukoirille löytyä luita purtavaksi..


    • mr. Sato

      Ompa erikoinen juttu. Tuolit ja mafian myyntikojut viety pois. Koskaan en ole niitä tarvinnut 3kk:n aikana Vanhemmat ihmiset tarvitsee 1-2vkk lomalla. Muut ei. Sit kai hierojien lavatkin on poistettu. Hyvä jos rihkamakauppiaatkin saadaan pysymään poissa. Kohta se selviää mikä meno siellä nyt on. Nyt sit erottuvat jyvät akanoista. Kuka rannalla ottaa aurinkoa? Kevennys :) Toivottavasti tilaa on nyt paremmin Patongilla. Vielä kun saadaan pois nämä neukut & turisteja kusettavat jetskii-ukot alkaa näyttämään hyvältä. OIKEA ON SUUNTA ! Kunnolliset ranta-ravintolat palvelee farangeja hyvin. Osa taikkuduunareista kärsii tietysti ansion menetyksestä, mutta kokonaisuutena HUIPPU juttu jos tämä toteutuu. Rantapisnekset ovat olleet aina epämääräisiä. Toivottavasti ollaan menossa parempaanpäin. Annan viranomaisille 110 pistettä.

    • 2000202

      Ongelma tuossa on se että phukettia on pyörittänyt mafia 100%

      Turistien rahat videää, kiskurihinnat sovittu joka paikkaan samat (400-1000% normaalista)
      mutta mitään hyötyä ei jää paikallisille, ei veroja, ei koulujen tukemista, ei terveydenhuoltoa, sosiaaliturvaa, ei mitään !

      hyvä vain että putsasivat, läskituristit saisi pysyä espanjassa

      • voitko tarkentaa

        Onhan Phuket varmasti kalliimpi kuin monet muut kohteet Thaimaassa, mutta ei nyt ihan noin paljon sentään. Ok, taksimatkat maksaa jos ei tingi. Ja tinkimisestä huolimatta taksit on n. 2x kalliimpia kuin monessa muussa paikassa. (Puhun nyt takseista, en lavabusseista).
        Se on paljon, mutta silti vain 100% enemmän.
        Mutta tuo 400-1000% ! No huh.
        Mistä otit tuon, voitko mainita esimerkkejä?
        Minun vaatimattoman kokemukseni mukaan Phuketissa olut maksaa ravintolassa 80-150 bathia, riippuen paikasta ja tasosta. Muualla kuin Phuketissa olen sen saanut halvimmillaan 50 bathilla.
        Ravintolassa normiruoka maksaa n. 100-200 bathia annos. Muualla halvin ravintolaruoka minkä olen syönyt oli 50 bathia (pat thai)
        Rantatuolit -silloin kun niitä vielä oli- maksoi 2 kpl: 150 bathia/ päivä. Muualla hinta on pyörinyt siinä satasen nurkilla.
        Hieronta n.300-400, muualla hinnasta tippuu ehkä satasen, jossain kalliimpaakin.
        Tässä siis minun kokemukseni, eli Phuket on hieman kalliimpi. Mutta voitko kertoa mistä olet maksanut Phuketissa 4-10 kertaisen hinnan muihin lomakohteisiin verrattuna.
        Hyviä lomia!


    • juupa ju

      ota mukaan oma sänky,,, ei tarvii valittaa,,, ei kuule sinua kaipaa sinne vaikka kkuin valitat,,..

    • Normitonta ruokaa

      "Ravintolassa normiruoka maksaa n. 100-200 bathia annos."

      Minkä normin mukaan ruoka on valmistettu, kun se noin halpaa on?

      • normituristi

        Hei. Suo anteeksi epäselvä ilmaisuni. Normiruoalla tarkoitin sitä normaalia turistiravintoloiden ruokaa mitä me normituristit syödään.
        Meidän perheen kohdalla se tarkoittaa esim: juniorille hampurilainen ranskalaisilla, neiti ottaa pizzan, rouva pat thain tai katkarapuja ananaksessa ja minä alkupalaksi tom yamin ja pat thain katkaravuilla. siis yhteensä 5 annosta.

        Sapuskojen yhteishinnaksi tulee paikasta riippuen n. 400-800 bathia. Siis Phuketissa. Kiva kuulla että se on mielestäsi halpaa. :-)
        Hyvää lomaa!


      • ettätäh?

        Ravintolassa normiruoka 100-200 THB???
        Ravintolassa halvimmillaan, jos näin katsotaan, ruoka maxaa 30 THB, pullotettu vesi juomana 0,5 l = 7 THB, ja kulinaarisimmille lähteille pääsee ruoalla 40 THB.
        Nämä kaikki vain JOS on kiinnostusta vähän "vilkuilla ympärilleen". Mutta, eihän se nyt sovi suomalaiselle luonnolle, joka tietää kaiken kahden viikon lomamatkan jälkeen paremmin kuin muut.
        Meille länsimaalaisille "soveliaaksi" tehdyissä paikoissa (hygienia on Thaimaalaisissa ruokapaikoissa yleensäkin hyvä), henkilöille, jotka kotonakin syövät vain valmisruokia, tilauspizzoja, kebabia ja pastaa (makaroonipaskaa) eivät vai voi käsittää, että oikeaa ruokaa voi ihan aikuisten oikeasti saada 100-150 THB/annos, jossa on jo "turistilisää", siis sitä että "mekin saadaan vähän rikastua jos paiskitaan duunia".


      • wefqsf
        ettätäh? kirjoitti:

        Ravintolassa normiruoka 100-200 THB???
        Ravintolassa halvimmillaan, jos näin katsotaan, ruoka maxaa 30 THB, pullotettu vesi juomana 0,5 l = 7 THB, ja kulinaarisimmille lähteille pääsee ruoalla 40 THB.
        Nämä kaikki vain JOS on kiinnostusta vähän "vilkuilla ympärilleen". Mutta, eihän se nyt sovi suomalaiselle luonnolle, joka tietää kaiken kahden viikon lomamatkan jälkeen paremmin kuin muut.
        Meille länsimaalaisille "soveliaaksi" tehdyissä paikoissa (hygienia on Thaimaalaisissa ruokapaikoissa yleensäkin hyvä), henkilöille, jotka kotonakin syövät vain valmisruokia, tilauspizzoja, kebabia ja pastaa (makaroonipaskaa) eivät vai voi käsittää, että oikeaa ruokaa voi ihan aikuisten oikeasti saada 100-150 THB/annos, jossa on jo "turistilisää", siis sitä että "mekin saadaan vähän rikastua jos paiskitaan duunia".

        Se nyt on ihan sama onko se ruoka 50 vai 500 bahtia, saavat vähän voita leivälle paikallisetkin. Ei kai sitä nyt hyvänen aika tarvi eurolla ravintolalaskua kuitata.


      • ettätäh?
        wefqsf kirjoitti:

        Se nyt on ihan sama onko se ruoka 50 vai 500 bahtia, saavat vähän voita leivälle paikallisetkin. Ei kai sitä nyt hyvänen aika tarvi eurolla ravintolalaskua kuitata.

        Ja juuri noin vastaa kaikentietävä kahden viikon lomamatkan tekijä.
        On hieman eri asia jos syöt 14 kertaa kympillä, kuin 200 kertaa jos puhutaan euroista.


      • Der Man
        ettätäh? kirjoitti:

        Ja juuri noin vastaa kaikentietävä kahden viikon lomamatkan tekijä.
        On hieman eri asia jos syöt 14 kertaa kympillä, kuin 200 kertaa jos puhutaan euroista.

        Olen monet kerrat syönyt omassa hotellihuoneessa kaupasta ostamaani nuudelia, kananmunaa. ruisleipää, voita, juustoa, kahvia, olutta....jne, eikä maksa paljon!!!
        Olen 2-3 krt joutunut ostamaan oman vedenkeittimen, eikä sekään maksa paljon. Kun on omatoiminen niin voi säästää ja voi aloittaa päivän mukavasti omassa hotellihuoneessa aamupalalla.
        Mahan järjestää heti eka pvnä seuraavalla reissulla - 10 tj lähtöön - vedenkeittimen omaan huoneeseen jos sitä ei valmiiksi ole!!


    • koira22

      eikö siellä ole kumminkin joku kokous tulossa että.miten jatkossa käy.itse lähdössä helmikuussa ja jos ei ranta elämää ,niin kiva .eikö rannalla enään mitää toimintaa

    • 1-4

      "On hieman eri asia jos syöt 14 kertaa kympillä, kuin 200 kertaa jos puhutaan euroista."

      Tietenkin se köyhille on eri asia. Ymmärrän.

      • köyhät kyykkyyn

        Joo olet oikeassa, me köyhät joudutaan laskemaan jokainen mitätön kolikkokin. Ajattele miten pientä meidän elämä on.
        Nytkin mietin seuraavaa: 1 euro on n. 40 bathia. 50 bathia on siis 1,25 euroa. Kun parin kuukauden reissullani syön enimmäkseen tuon hintaisia aterioita, niin rahaa menee hirmuiset 150 euroa kun syön kaksi täyttä ateriaa päivässä.

        Sinä taas kulutat sillä parin viikon lomallasi sapuskoihin vain 350 euroa. Ja saat onneksesi ihan samaa ruokaa kuin minäkin. Voi kun olisin rikas kuin sinä, niin pistäisin sapuskaan kahdessa kuukaudessa 1500! Olisi se varmasti mahtavaa.

        Nyt sensijaan joudun laskemaan, että säästän tuonkin pikkurahan ja lähden sillä pari kertaa reissuun. Samperi kun meidän köyhien elämä on kovaa.
        Hyvää lomaa silti.


      • 100, 200...
        köyhät kyykkyyn kirjoitti:

        Joo olet oikeassa, me köyhät joudutaan laskemaan jokainen mitätön kolikkokin. Ajattele miten pientä meidän elämä on.
        Nytkin mietin seuraavaa: 1 euro on n. 40 bathia. 50 bathia on siis 1,25 euroa. Kun parin kuukauden reissullani syön enimmäkseen tuon hintaisia aterioita, niin rahaa menee hirmuiset 150 euroa kun syön kaksi täyttä ateriaa päivässä.

        Sinä taas kulutat sillä parin viikon lomallasi sapuskoihin vain 350 euroa. Ja saat onneksesi ihan samaa ruokaa kuin minäkin. Voi kun olisin rikas kuin sinä, niin pistäisin sapuskaan kahdessa kuukaudessa 1500! Olisi se varmasti mahtavaa.

        Nyt sensijaan joudun laskemaan, että säästän tuonkin pikkurahan ja lähden sillä pari kertaa reissuun. Samperi kun meidän köyhien elämä on kovaa.
        Hyvää lomaa silti.

        Menipäs tämän keskustelun sävy taas typeräksi ..... jokainen syököön miten syö, ja käyttäköön kuinka paljon tahansa rahaa. Jos joku kysyy hintoja niin vastatkaa.


      • Sinisipakka
        100, 200... kirjoitti:

        Menipäs tämän keskustelun sävy taas typeräksi ..... jokainen syököön miten syö, ja käyttäköön kuinka paljon tahansa rahaa. Jos joku kysyy hintoja niin vastatkaa.

        Meillä on varattuna 5 vk lennot Phuketiin,tammikuun lopulla olisi lähtö.Jos tosiaan rantatuoleja(varjoineen) ei ole tarjolla,niin turha on meidän sinne lähteä.Vuosikaudet on ollut hyvä ohjelma:aamiainen,tuolien varaus,rivakka kävely rannan päästä päähän,pulikointia,lounas,lepo,pulikointia,lepo,kävely ja kämpille. Ainakin meille ranta ja suolavesi on sairauksien vuoksi ykkösjuttu.Eipä siellä rantsulla susikaan kestä ilman varjoa ja petiä varttia pidempään.Hotellien altaat on erilaisia turisteja varten.Saattaapi lennot peruuntua näillä näkymin.Hinnoista: eurooppalaisina esiintyvissä paikoissa hinnat 200-1000bht /annos. Edullisemmin ruokailee hieman sivummalla. Kulhollinen vihannes/kanariisiä voi olla vain 50bht. Tonnikalariisiä voi tietty hifistellä kotonakin. Oluet on "kalliita" hotellien baareissa. Pikkukaupoissa hieman sivummalla saa kassillisen juomia samalla rahalla kuin kaksi olutta hotlan baarissa. Tutustuminen hotellin ympäristöön kannattaa muutenkin kuin rahallisesti. Mukavia reissuja itse kullekin.


    • kohta phukettiin

      Onko Phuketissa tienvarsilla semmoisia sivuvaunulliisa mopoja kuten Krabilla missä paikalliset valmistavat halpaa ruokaa? riisi/duuteli kana annos 40 bath ja toisella eurolla saa kasan friteerattuja herkkuja. Olivat Krabilla niin halvat ja maukkaat että harvemmin muualla tuli syötyä.

      • moporuokaa

        Ei ole samalla lailla kuin Krabilla, mikä oli ainakin minulle kova pettymys ensimmäisellä ja viimeisellä Phuketin matkalla. Muistaakseni Katalla en törmännyt ensimmäiseenkään mopokojuun mikä oli suuri pettymys. Onpahan Phuketkin nähty, mutta jatkossa Krabille ehdottomasti!!!!


      • sun set

        Kyllä on, vaikka kuinka paljon.
        Illalla tulevat katujen varsille, on pannukakkuja, nuudeleita, juomia, paistettuja/grillattuja lihajuttuja, kenen vaunussa mitäkin.
        Päivisin näkyy olevan ainoastaan juomia, hedelmiä ja jäätelöä myyviä mopovaunuja.


      • sokeako?
        sun set kirjoitti:

        Kyllä on, vaikka kuinka paljon.
        Illalla tulevat katujen varsille, on pannukakkuja, nuudeleita, juomia, paistettuja/grillattuja lihajuttuja, kenen vaunussa mitäkin.
        Päivisin näkyy olevan ainoastaan juomia, hedelmiä ja jäätelöä myyviä mopovaunuja.

        Vuosi sitten näin Katan kaduilla illalla yhden pannukakkuja myyvän mopokojun. Olisin ostallut mopokojuista jos niitä olisi ollut...


    • Aloituksen asia

      Voisiko joku juuri reissusta tullut kertoa mikä rantojen ja rantatuolien tilanne on nyt? Kiitos jo etukäteen.

      • pari viikkoo reissuun

        Netissä pyörivä webkamera Karonin rannalta kertoo tän hetken tilanteen. Ei näy tuolin tuolia, ja ihmisiä käppäilee rannalla. Ei montaa näy sannalla makoilemassa. ..


    • hieno asia

      En ole koskaan käyttänyt rantatuoleja (paitsi hotellialtaalla) ja jos tämä uusi sääntö vähentää merkittävästä ihmisiä rannalla on tämä erittäin hyvä asia, on hyvin tilaa ja meteliä vähemmän.

    • 28x...

      Kyllähän autio ja ilman palveluja oleva ranta on turistin kauhistus. Pyyhkeen päällä makaaminen paskaisella rantahiekalla hipoo itsensäkidutusta helvetissä. Jos on yksin niin kuselle mennessä ota sitten kaikki kamat mukaan koska ei ole rantamamma vahtimassa.
      Esim. vanhukset eivät taivu hiekalle eikä sieltä ylös; kuumakin on kun pätsissä eikä siellä varttia kaempaa kukaan viihdy.

      Kyllä kuulostaa nyt Phuketin rannat hirveältä ja uskon että turismivirta tulee vähentymään merkittäväst jo ennestäänkin pienentyneestä joukosta.

      Olen Pattaya- fani ja hehkutan sen rannan- ja palvelujen puolesta. Varjoviidakko vailla vertaa. Mollikkaa saa kun vetää tuolin vesirajaan. Mamma tuo tilauksesta viinaa ja soppaa, vesijetin saa mamman kautta puoleen hintaan. Jotkut hieman vierastavat rantakauppiaita mutta minä pidän heitä rannan helminä. Heittävät joka päivä kaksi keikkaa ees- taas jolloin heidät oppii tuntemaan. Monet tekevät samaa duunia monta vuotta ja muistavat aina.
      Rapu- hedelmä- ja jädekauppiaat ovat vertaansa vailla.

      On aivankin ihanaa siinä sitten varjossa lojua, maha ja pää täynnä sekä kuunnella aaltojan laiskahkoa läpsähtelyä.
      Mamma hieroo niskoja ja opastyttönen Hesarin alla munia.

      Ah, eikö se ole onnea?!

      • juuri näin

        28x jälleen kirjoitti asiaa.


    • rantatuoli15
      • traveller3

        Kaunista. Mutta parempi oli ennen, eihän tuolla ole enää paljon ketään :(


    • 8 kertaa Phuketissa

      Olen käynyt joka vuonna vuodesta 2006 Phuketissa ja taitaa jäädä tänä vuonna viimeiseksi. Haluan kuitenkin lomalla loikoilla välillä rannalla ja välillä altaan reunalla aurinkotulissa.
      Vesiskoottereista ja liitovarjoista en välitä ja hyvä jos ovat poissa.
      Aurinkotuoleja ja suojaavaa varjoa kaipaan.

      • ratkaisu

        Palkkaat thaitytön iso kesähattu päässä seisomaan aurinkon eteen, tuskin on kalliimpi kuin varjon vuokraus :)


    • mietyyppi

      Voiko joku Patongille menevä laittaa kuvaa ja videota rannalta? Tuntuu aivan hurjalta, mihin ihmiset saadaan mahdutettua, ei hotellien altaat vedä kun murto-osan lomalaisista. Tais kusta nyt omaan nilkkaan tää uudistus?

    • Phuketin parhaat

      No, herranen aika, ei kait kukaan lomakohdettaan valitse vaan sen mukaan, onko siellä rantatuolit odottamassa?! Kait sitä voi loikoilla pyyhkeenkin päällä tai jonkin kaislaisen alustan. Itselleni ainakin ovat jopa jokseenkin surullinen näky nuo rantatuoliem valloittamat rannat, ne eivät näytä enää luonnollisilta.

      Mitä Phuketiin muuten tulee, on se kaunis lomakohde, tosin jo erittäin vilkas sellainen. Phuket tarjoaa loistavaa lomaohjelmaa koko perheelle,noiden upeiden rantojensa lisäksi, on ainutlaatuisen kauniita buddhalaisia temppeleitä, uskomattomia vesiputouksia jne.

      Phuketista voivat noviisit saada ensikäden tietoja esim. seuraavilta sivuilta:

      http://thaimaahan.net/kohteet/phuket/
      http://thaimaa.kohteet.net/phuket

      • tuoliton

        Aivan uskomaton keksustelu. Katsoin nuo videot, ja Kata Beach on ihan paratiisiranta taas! Minua ei saisi mistään hinnasta aiempaan rantaan. Eka Thaimaan reissu tehtiin Krabille, ja ostimme sieltä rantamaton johon mahtuu kaksi, tuon maton kanssa reissasimme eri saarilla ja rannoilla, ja koskaan ei olla tuoleja kaivattu! Phukettiin riitti yksi reissu, sehän on kuin Kanaria :/
        Khao Lak on ihana luonnonkohde, sielläkään ei tuoleja ole, eikä tarvi ollakaan.
        Välillä vietetään rantapäiviä, sitten taas hotellilla allaspäiviä. Hotellilla syödään ja juodaan allasbaarista, ja yksi loman kohokohtia on käydä ostamassa halpoja "eväitä" pienistä kaupoista. Eli olutta, vettä, sipsiä, energiajuomaa, mitä nyt rannoilla tarvitsee. Aivan ennenkuulumaton ajatus, että makaisi vain lahnana tuolilla, ja joku kiikuttaisi eväät nokan eteen?
        Millaista porukkaa täällä oikein vinkuu niiden tuolien perään?? Menkää sinne kanarialle!


    • 28x...

      Ihmiset ovat erilaisia ja saman verran on mieltymyksiä.

      Paratiisirantoja kaipaaville löytyy yllin kyllin vaihtoehtoja. Ei heidän pidä lomailla turistihelveteissä. Me siellä viihtyvät sen sijaan kaipaamme vaivattomia ja kaiket tarpeet kattavia palveluita. Jollei näitä ole niin on paras vaihtaa maisemaa.

      On myös muistettava että lomailijoista löytyy paljon ikäihmisiä jotka eivät pyyhkeiden ja mattojen päälle taivu eikä sieltä ylös. Rantaa pitkin kävely on päivästä toiseen myöskin puuduttavaa, tylsää ja pöhlää.

      Onneksi ovat Pattayan rannat vielä säilyttäneet entisen loistonsa.
      Siellä mukavissa tuoleissa kelpaa köllötellä varjojen alla. Mammat kantavat nokan eteen juomaa ja soppaa, ihanat rantakauppiaat myyvät rapuja, hedelmiä ja jätskejä eikä tarvitse takapuoltaan nostaa. Hieronnat, mani- ja pedikyyrit hoituvat torkkuessa.

      Jos rupeaa liiaksi puutumaan niin vesijetti alle ja menoksi.Opaslikka taakse. Tukka hulmuten äijä painaa aaltojen pärskiessä; oppaan riemukiljunta kaikuu korvissa...

      Ei käy yhtään kateeksi paratiisirantojen tosikkotyyppejä joiden toki onkin parempi siellä jossain korvessa olla etteivät ole rannoillamme esittämässä happamia naamojaan.

    • PekkaKuupelo

      On tullut tiensä päähän tämä turistirysä! Toivottavasti seuraava kohde on Filippiinit. On niin paljon edellä paratiisirannat tätä Thaimaan korruptoitunutta turistipesää. Tai toivottavasti turret pysyvät jatkossakin poissa.

    • turismi romahtamassa

      Tuoreimpien tilastojen mukaan Phuketin ja myös koko Thaimaan matkailijamäärät ovat, lähteestä riippuen, romahtaneet noin 20-35% viime vuodesta. Syitä on varmasti monia, mutta tosiasia on että etenkin länsimaiset matkailijat ovat nyt jättäneet tulematta tai menneet muualle. Myös venäläisten määrä on laskenut ruplan kurssin romahdettua. Luvut voisivat olla rumempiakin, mutta länsi ja venäläisturisteja on ilmeisesti vähän korvannut kiinalaisten penninvenyttäjä-budjettimatkaajien lisääntyminen turistipaikoissa kuten Phuket.

      • tailover

        Tuohan on ihan mahtava uutinen, jos venäläiset jättävät thaimaan! Nehän pilaa jokaisen turistipaikan röyhkeydellään.
        ja luulen, että eivät ne tiukkapipot makoile siellä hiekkarannoilla pyyhkeiden päällä, ne napisevat täällä kuinka thaimaa on nyt pilalla, kun byhyy, ei ole rantatuoleja joissa maata ja kukaan ei tuo evästä nokan eteen!
        Tämähän on paras uutinen aikoihin, että Thaimaata aletaan palauttaa luonnontilaan, muutamassa vuodessa jo ehti huomata kuinka turismi turmelee kauniit luonnonkohteet ja hinnat nousevat.


    • koira21

      luin jostain phuket uutisista rantatuolit saattavat tulla takaisin:)YRITTÄVÄT hallitus tehdä asian eteen jotain, että helmikuussa EHKÄ rannalla tavataan tutut suomalaiset .hyvää joulun odotusta kaikille...:)

      • koira21

        pisttäkää niin paljonkuin haluattr tuoliy
        yt







        rannalle


    • kale11

      Me olemme käyttäneet saman oppaan palveluja jo
      useammilla Thaimaan matkoilla. Hän on järjestänyt meille
      taksimatkoja, retkiä saarille ja Khao Sokin luonnonpuistoon.
      Retket puolta halvemmalla kuin matkatoimistot.Suosittelemme tätä
      luotettavaa, englantia taitavaa opasta.
      Yhteystiedot: Rainy mobile: 66843073993 tai 66887541237
      email: [email protected]
      Jos haluat keskustella aiheesta niin osoitteeni on : [email protected]
      Kale

    • 28x...

      kale 11 se jaksaa. Ei laittanut oppaansa tuntihintaa kuitenkaan esille.
      Lisäksi aikoo vetää itse vielä välistä, tuskin täällä ilmaiseksi söhrää.

      Uskokaa vain hyvät ihmiset että jos asiantuntevaa opasta kaipaatte niin se kannattaa ottaa jostain pikkubaarista.
      Likat tuntevat takuuvarmasti kyläyhteisönsä ihmiset, taksit ja muut yritykset sekä kuljetusaluksien kaput.

      Paikan historiikkitiedot kannattaa kaivaa jo ennen matkaa netistä ja tarvittaessa tulostaa mukaan. Näissä asioissa voi opaslikkasten tietämys hieman horjua.

      Vuorokausivuokraa voi yrittää tarjota vaikka 2:hta tonnia kulut; sillä varmasti kaupat syntyvät. Pannahan heitä ei ole pakko.
      Toiminnan tinkimies saanee tuohon hintaan vielä sovittua koko yön kestävät bakkanaalit.

      Enpä usko että kale 11 pystyy lyömään tätä tarjousta miltään osin.

    • tarkkapati

      Taas 28x mainostaa palstalla vaikka se on säännöissä kiellettyä.

      • pppppppvalia

        Talla palstalla paskaakaanvalia mita mainostaa kunhan ei isoaiteeja lapsen lapsosta myy,


    • Kopkunkaa

      Paikallisen asukkaan mukaan rantojen kaupankäynti oli siirtynyt ulkomaisen mafian haltuun, mikä oli johtanut siihen, että turisteja oli aloitettu painostamaan ylihintaisten palvelujen käyttöön. Armeija halusi lopettaa tämän ja kielsi kaiken kaupallisen toiminnan rannoilla toistaiseksi. Kertoja on paikallinen yrittäjä.

    • Thaifani

      Tänään Katan rannalla olleena tiedän, että huomattavasti paremmin siellä viihtyy nyt, kun ranta ei ole ahdettu täyteen rantatuoleja ja varjoja. Markkinapaikat ovat muualla, kuin rannalla. Varjopaikkoja on puidenlomassa. Bambusen makuualustan ja kevyen aurinkovarjon voi ostaa kaupasta noin 400 THB. Kevyet kantaa ja voi valita mieleisensä paikan. Sitäpaitsi ranta on hyvä kävellä päästä päähän, saa liikuntaa ja aurinkoa tasaisesti.

      • Thaifani

        Tarkoitin äskeisessä jutussa kaislaista alustaa.


    • Sumi123

      Nyt tehneet hiekasta n. 40 cm korkeat pedit missä kaksi patjaa päällekkäin aurinkovarjon on ja juoma tarjoilu toimii."tuolipaikka" 300 batia kahdelta,Singa 80 bat,Paton beach tänään

    • HoikkaJaLihaksikasMies

      Läskit vinkuu rantatuoleista.
      Voi, voi kun perse kestä normaalia rannalla oloa.
      Menkää rasvaimuun ruikuttamaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1957
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1506
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      27
      1423
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe