Pieni poika haluaa olla tyttö -miten reagoida?

vinkkejä?

Työskentelen leikki-ikäisten lasten parissa. Yksi pojista on useampaan kertaan ilmaissut haluavansa olla tyttö. Hän ottaa välillä esim. pöytäliinan ja tekee siitä hameen itselleen ja on pari kertaa suoraan sanonut: "mä haluaisin olla tyttö". Kerran hän yritti varastaa samassa ryhmässä olevan tytön hiuspinnin, piilotti sen omaan lokeroonsa. Enimmäkseen hän kuitenkin leikkii leikkejä, jotka ovat pojille ominaisia.

En tiedä, miten hänen vanhempansa ovat asiaan reagoineet, mutta me hoitajat ja ohjaajat olemme suhtautuneet siihen humoristisesti ja suuripiirteisesti: "Vai haluaisit olla tyttö?" ja pörröttäneet pojan päätä jne.

Olen poikaa seuratessani huomannut, että hän on usein surullinen. Joskus hän seuraa katseellaan jotain tyttöä tai naispuolista ohjaajaa näyttäen olevan haltioissaan, ja leikkiä jatkaessaan ilmaisee aggressiota: huutaa ja heittää leluja vihaisesti.

Ehkä täällä on ihmisiä, jotka ovat lapsena kokeneet samoin. En voi tietää, onko tällä pojalla kyse ohimenevästä vaiheesta vai jostain pitkäaikaisemmasta ja vakavammasta. Miten voisin auttaa poikaa? Onko ehdotuksia, miten reagoida, jos hän joskus rauhallisessa tilanteessa kahden kesken sanoo taas: "mä haluaisin olla tyttö"?

36

2475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lkklkj

      Suhtautuminen huumorilla ja leikinlasku on aivan yhtä paha kuin kielteinenkin suhtautuminen. Kyseinen poika kokee tuollaisen suhtautumisen ettei häntä oteta todesta. Paras suhtautumistapa on neutraali ja jos poika haluaa leikkiä tyttöjen kanssa tai pukeutuakin heidän tavoin, hyväksytään se tekemättä asiasta mitään erityisempää numeroa.

      Pojan kokemus että hän olisi tyttö, voi olla ohimenevät lapsuusajan tapahtuma, mutta se voi olla myös pysyvä tila joka voi johtaa transsukupuolisuuteen, transvestisuuteen tai homoseksuaalisuuteen. Missään tapauksessa hoitopaikassa ei tule tehdä mitään ns. parantavia toimenpiteitä (ei pidä yrittää houkutella "normaaliin" poikien elämäntapaan). Eiköhän vanhemmat ole havainneet pojassa samat merkit ja koska ette tiedä heidän suhtautumistaan, se on ilmeisesti neutraali, mahdollisesti sivusta seuraava kasvatustapa. Omat vanhempani suhtautui minuun näin, seurasivat sivusta. Kuitenkin koin ympäristön painostuksen raskaana ja jouduin salaamaan taustani aikuisuuteen saakka ja vasta sitten lähdin transprosessiin.

      Mikäki koet että teillä on henkilökunnassa ongelmia ymmärtää sukupuolivähemmistökysymyksiä, ottakaa yhteyttä Transtukipisteeseen josta saa lisää tietoa ja jopa koulutusta jos haluatte sellaista. Kannataa ensimmäiseksi tutustua nettisivuun http://transtukipiste.fi/

      • vinkkejä?

        Kiitos vastauksesta.

        Minua onkin häirinnyt, että poika yrittää näköjään yhä uudestaan kertoa, että hän oikeasti haluaisi olla tyttö ja kertoo sen sellaisissa tilanteissa, jotka ovat rauhallisia ja mahdollistavat kuulluksi tulemisen, mutta me aikuiset emme ole ottaneet sitä vakavasti, siis pysähtyneet ja vastanneet siihen kunnolla. Minua ahdistaa ajatus, että tämä lapsi joutuu yksin kantamaan murheensa, vaikka kyseessä olisikin vain ohimenevä vaihe.

        Jos poika sanoo suoraan minulle "mä haluaisin olla tyttö", onko ok kysyä "miksi?", jos sen kysyy lempeästi ja rauhallisesti eikä vihaisesti tai hätääntyneesti? Haluaisin tarkkaan valmistautua siltä varalta, että sellainen tilanne vielä tulee. Olen melko varma, että poika tulee niin vielä sanomaan minulle.

        Näihin asioihin ehkä liittyen, olen kerran nähnyt tämän pojan myös väkisin suukottavan toista poikaa poskelle leikin lomassa, ja kun toinen poika ärsyyntyneesti vetäytyi kauemmas, hän ilmaisi aggressiota ja sai hetkeä myöhemmin ns. raivarin (tiuski ja makasi lattialla eikä suostunut nousemaan).


      • Yhdenmukaista
        vinkkejä? kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.

        Minua onkin häirinnyt, että poika yrittää näköjään yhä uudestaan kertoa, että hän oikeasti haluaisi olla tyttö ja kertoo sen sellaisissa tilanteissa, jotka ovat rauhallisia ja mahdollistavat kuulluksi tulemisen, mutta me aikuiset emme ole ottaneet sitä vakavasti, siis pysähtyneet ja vastanneet siihen kunnolla. Minua ahdistaa ajatus, että tämä lapsi joutuu yksin kantamaan murheensa, vaikka kyseessä olisikin vain ohimenevä vaihe.

        Jos poika sanoo suoraan minulle "mä haluaisin olla tyttö", onko ok kysyä "miksi?", jos sen kysyy lempeästi ja rauhallisesti eikä vihaisesti tai hätääntyneesti? Haluaisin tarkkaan valmistautua siltä varalta, että sellainen tilanne vielä tulee. Olen melko varma, että poika tulee niin vielä sanomaan minulle.

        Näihin asioihin ehkä liittyen, olen kerran nähnyt tämän pojan myös väkisin suukottavan toista poikaa poskelle leikin lomassa, ja kun toinen poika ärsyyntyneesti vetäytyi kauemmas, hän ilmaisi aggressiota ja sai hetkeä myöhemmin ns. raivarin (tiuski ja makasi lattialla eikä suostunut nousemaan).

        Olipa kummallisen samanlainen 'käsiala' näissä kolmessa ensimmäisessä viestissä...


      • vinkkejä?
        Yhdenmukaista kirjoitti:

        Olipa kummallisen samanlainen 'käsiala' näissä kolmessa ensimmäisessä viestissä...

        "Olipa kummallisen samanlainen 'käsiala' näissä kolmessa ensimmäisessä viestissä... "

        Olipa kummallinen kommentti. Olen kirjoittanut vain nimimerkillä "vinkkejä?" En ole
        "lkklkj". En edes ymmärrä, miksi sellaista tuli mieleesi.


      • Miten kukin
        vinkkejä? kirjoitti:

        "Olipa kummallisen samanlainen 'käsiala' näissä kolmessa ensimmäisessä viestissä... "

        Olipa kummallinen kommentti. Olen kirjoittanut vain nimimerkillä "vinkkejä?" En ole
        "lkklkj". En edes ymmärrä, miksi sellaista tuli mieleesi.

        Aika paljon olet käyttänyt päivällä aikaa näihin viesteihin ja vielä jatkat illalla...

        Eikö päivä pitäisi tehdä töitä, eli vahtia niitä lapsia?


      • ota ne
        Miten kukin kirjoitti:

        Aika paljon olet käyttänyt päivällä aikaa näihin viesteihin ja vielä jatkat illalla...

        Eikö päivä pitäisi tehdä töitä, eli vahtia niitä lapsia?

        Nyt voi sanoa tämän klassisen lauseen: ota lääkkeesi.

        Ei täällä todennäköisesti sinun lapsestasi puhuta, jos sitä luulet.


      • 121
        vinkkejä? kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.

        Minua onkin häirinnyt, että poika yrittää näköjään yhä uudestaan kertoa, että hän oikeasti haluaisi olla tyttö ja kertoo sen sellaisissa tilanteissa, jotka ovat rauhallisia ja mahdollistavat kuulluksi tulemisen, mutta me aikuiset emme ole ottaneet sitä vakavasti, siis pysähtyneet ja vastanneet siihen kunnolla. Minua ahdistaa ajatus, että tämä lapsi joutuu yksin kantamaan murheensa, vaikka kyseessä olisikin vain ohimenevä vaihe.

        Jos poika sanoo suoraan minulle "mä haluaisin olla tyttö", onko ok kysyä "miksi?", jos sen kysyy lempeästi ja rauhallisesti eikä vihaisesti tai hätääntyneesti? Haluaisin tarkkaan valmistautua siltä varalta, että sellainen tilanne vielä tulee. Olen melko varma, että poika tulee niin vielä sanomaan minulle.

        Näihin asioihin ehkä liittyen, olen kerran nähnyt tämän pojan myös väkisin suukottavan toista poikaa poskelle leikin lomassa, ja kun toinen poika ärsyyntyneesti vetäytyi kauemmas, hän ilmaisi aggressiota ja sai hetkeä myöhemmin ns. raivarin (tiuski ja makasi lattialla eikä suostunut nousemaan).

        "Miksi?" On vaikea kysymys ja voi lapsesta kuulostaa siltä, että häneltä painostetaan selitystä asiaan. Jos lapsi on transsukupuolinen, on kysymys oikeastaan sellainen johon ei edes voi vastata. Jos kyseessä on jokin vaihe, liekö kysymys silti yhtään helpompi. Saatat saada myös tuohon kysymykseen vastauksen jolla ei ole lapsen todellisten tuntemusten kanssa mitään tekemistä.

        Kouluta itseäsi asiassa esim Transtukipisteen ja Trasekin sivujen kautta ja juttele sitten asiasta tuomitsematta, kritisoimatta ja ennakkoluulottomasti vanhempien kanssa. Tai oikeastaan on parempi, jos et juttele. Pahimpia ovat hyväntahtoiset "auttajat".


      • MNBGO

        Olisi parempi kun lapsi saisi kaikessa rauhassa tutkia, kokeilla ja maistella sukupuolirooleihin liittyviä asioita laidasta laitaan, olkoot lapsi sitten tyttö, poika tai siltä väliltä. Kyse on yleensä identiteetin hausta, ei niinkään poikkeavuudesta.

        "Paras suhtautumistapa on neutraali ja jos poika haluaa leikkiä tyttöjen kanssa tai pukeutuakin heidän tavoin, hyväksytään se tekemättä asiasta mitään erityisempää numeroa."

        Samaa mieltä! Pieni poika tytöksi laitettuna voi olla hyvinkin uskottava ja luonnollinen ja jopa söpö. Eikä kukaan ulkopuolinen tajua yhtikäs mitään. Vaatteet ovat lopultakin vain puuvillaa eri muodoissa.

        Kyllähän se tietysti mietityttää kun oma poika on tyttöjen vaatteissa julkisella paikalla. Mutta hei! Mistäs jos ostaa pojalle yömekon käytettäväksi? Kukaan ei mene kadulle yövaatteissa.

        Ketään ei saa tuupata poikkeavuuden piiriin. Eihän jokaista ei-absolutistiakaan pakoteta pultsariksi.


      • Tohtori Zivago

        Onko hän jonkin puunhalaaja-kettutyttö-kettupoika Hare Krishnanpalvoja-vegaanivihreän pariskunnan poika? Jos on, niin aika huono ennuste sitten on. Ne ihan uhallakin oikein yllyttävät tuollaiseen "kapinallisuuteen" (eikö niitä muitakin keinoja olisi?) ja ovat ylpeitä lapsensa sukupuoliepänormatiivisesta poikkeavuudesta, mikäli tämä vika pysyväisluontoiseksi osoittautuu. Myös monet miehettömät yksinhuoltajanaiset ovat nykyään aivan haltioissaan tällaisesta käytöksestä ja kokevat olevansa muodin ja kehityksen etulinjassa kun heidän poikansa kulkevat hameissa ja tyttönsä kiipeilevät puissa pikku-Tarzaneina.

        Jos teillä hoitajilla ja ohjaajilla sekä pojan omilla vanhemmilla on järkeä päässä ja jos itse olette terveitä sekä haluatte lapselle hyvää, tai edes siedettävää elämää, teidän täytyy toimia kodin ja eskarin (kirjoituksestasi ei käynyt ihan suoraan selville, missä olet töissä, mutta ainakin minä sain käsityksen esikoulusta) sekä vielä ehkä lääketieteen edustajien keskinäisessä yhteistyössä ja määrätietoisesti oikaista tämä väärään suuntaan lähtenyt kehitys, sillä se voi pahimmillaan johtaa täyteen transseksualismiin sekä muihin pienempiin mielisairauksiin.


      • VAROKAA!!!
        Tohtori Zivago kirjoitti:

        Onko hän jonkin puunhalaaja-kettutyttö-kettupoika Hare Krishnanpalvoja-vegaanivihreän pariskunnan poika? Jos on, niin aika huono ennuste sitten on. Ne ihan uhallakin oikein yllyttävät tuollaiseen "kapinallisuuteen" (eikö niitä muitakin keinoja olisi?) ja ovat ylpeitä lapsensa sukupuoliepänormatiivisesta poikkeavuudesta, mikäli tämä vika pysyväisluontoiseksi osoittautuu. Myös monet miehettömät yksinhuoltajanaiset ovat nykyään aivan haltioissaan tällaisesta käytöksestä ja kokevat olevansa muodin ja kehityksen etulinjassa kun heidän poikansa kulkevat hameissa ja tyttönsä kiipeilevät puissa pikku-Tarzaneina.

        Jos teillä hoitajilla ja ohjaajilla sekä pojan omilla vanhemmilla on järkeä päässä ja jos itse olette terveitä sekä haluatte lapselle hyvää, tai edes siedettävää elämää, teidän täytyy toimia kodin ja eskarin (kirjoituksestasi ei käynyt ihan suoraan selville, missä olet töissä, mutta ainakin minä sain käsityksen esikoulusta) sekä vielä ehkä lääketieteen edustajien keskinäisessä yhteistyössä ja määrätietoisesti oikaista tämä väärään suuntaan lähtenyt kehitys, sillä se voi pahimmillaan johtaa täyteen transseksualismiin sekä muihin pienempiin mielisairauksiin.

        Aloittajalle varoitus! Tämä "tohtori" on palstalla kirjoittava transfoobinen häirikkö jonka mielipiteet tunnetaan erittäin transvastaisina. Missään nimessä ei pidä uskoa hänen kirjoituksiaan vaan jättää ne omaan arvoonsa. Edellä olevan tekstin kirjoitusaikakin osoittaa ettei kirjoittajalla ole omatkaan asiansa ojennuksessa.


      • Varokaa lisää
        VAROKAA!!! kirjoitti:

        Aloittajalle varoitus! Tämä "tohtori" on palstalla kirjoittava transfoobinen häirikkö jonka mielipiteet tunnetaan erittäin transvastaisina. Missään nimessä ei pidä uskoa hänen kirjoituksiaan vaan jättää ne omaan arvoonsa. Edellä olevan tekstin kirjoitusaikakin osoittaa ettei kirjoittajalla ole omatkaan asiansa ojennuksessa.

        Aloittajalle tiedoksi, että tältä palstalta ei saa puolueettomia ja objektiivisia vastauksia trans-kysymyksiin. Vastaajilla on yleensä se tilanne, että he haluavat tuoda asioita esiin tavalla joka mahdollisimman laajasti palvelee heidän omaa etuaan.


      • Niinpäniin
        Varokaa lisää kirjoitti:

        Aloittajalle tiedoksi, että tältä palstalta ei saa puolueettomia ja objektiivisia vastauksia trans-kysymyksiin. Vastaajilla on yleensä se tilanne, että he haluavat tuoda asioita esiin tavalla joka mahdollisimman laajasti palvelee heidän omaa etuaan.

        Olet aivan oikeassa! Tämä "tohtori" haluaisi estää kaikkien transsukupuolisten hoidot.


      • Perheterapeutti Hki
        Tohtori Zivago kirjoitti:

        Onko hän jonkin puunhalaaja-kettutyttö-kettupoika Hare Krishnanpalvoja-vegaanivihreän pariskunnan poika? Jos on, niin aika huono ennuste sitten on. Ne ihan uhallakin oikein yllyttävät tuollaiseen "kapinallisuuteen" (eikö niitä muitakin keinoja olisi?) ja ovat ylpeitä lapsensa sukupuoliepänormatiivisesta poikkeavuudesta, mikäli tämä vika pysyväisluontoiseksi osoittautuu. Myös monet miehettömät yksinhuoltajanaiset ovat nykyään aivan haltioissaan tällaisesta käytöksestä ja kokevat olevansa muodin ja kehityksen etulinjassa kun heidän poikansa kulkevat hameissa ja tyttönsä kiipeilevät puissa pikku-Tarzaneina.

        Jos teillä hoitajilla ja ohjaajilla sekä pojan omilla vanhemmilla on järkeä päässä ja jos itse olette terveitä sekä haluatte lapselle hyvää, tai edes siedettävää elämää, teidän täytyy toimia kodin ja eskarin (kirjoituksestasi ei käynyt ihan suoraan selville, missä olet töissä, mutta ainakin minä sain käsityksen esikoulusta) sekä vielä ehkä lääketieteen edustajien keskinäisessä yhteistyössä ja määrätietoisesti oikaista tämä väärään suuntaan lähtenyt kehitys, sillä se voi pahimmillaan johtaa täyteen transseksualismiin sekä muihin pienempiin mielisairauksiin.

        Tuollainen tyttöilykehitys pitää tosiaan katkaista ajoissa!

        Pojalle pitää järjestää kasvuympäristö, jossa on tarjolla luonnolliseen sukupuoliseen kehitykseen ohjaavia miehekkäitä virikkeitä. Kaikki tyttöyteen liittyvät esineet ja asiat (esim. nuket) tulee siistiä pois ympäristöstä. Samoin kaikki tyttömäisyyteen viittaavat pelit ja leikit tulee keskeyttää välittömästi.

        Perheen isän kannattaa ottaa poika mukaan miehekkyyteen kannustavaan toimintaan, kuten urheiluun, auton huoltoon, metsälle, remonttihommiin yms. Naisellisia harrasteita ja vapaa-ajanviettotapoja tulee välttää.

        Poikien television ja internetin käyttöä tulee valvoa. Nykyisin erilaiseen sateenkaariajatteluun ja niin sanottuun sukupuolineutraaliuteen ohjaavaa hämmentää aivopesua on tarjolla kaikkialla. Aikuisen tulee toimia tässäkin asiassa roolimallina ja ohjata lasta luonnollisen sukupuolensa mukaiseen toimintaan ja ajatteluun ja selittää lapselle ymmärrettävällä tavalla, että kyse on vain propagandasta.

        Näin toimien parannetaan pojan mahdollisuuksia pysyä poikana ja kasvaa myöhemmin mieheksi eikä sukupuolenvaihtajaksi.


      • Kieroutunutta!
        Perheterapeutti Hki kirjoitti:

        Tuollainen tyttöilykehitys pitää tosiaan katkaista ajoissa!

        Pojalle pitää järjestää kasvuympäristö, jossa on tarjolla luonnolliseen sukupuoliseen kehitykseen ohjaavia miehekkäitä virikkeitä. Kaikki tyttöyteen liittyvät esineet ja asiat (esim. nuket) tulee siistiä pois ympäristöstä. Samoin kaikki tyttömäisyyteen viittaavat pelit ja leikit tulee keskeyttää välittömästi.

        Perheen isän kannattaa ottaa poika mukaan miehekkyyteen kannustavaan toimintaan, kuten urheiluun, auton huoltoon, metsälle, remonttihommiin yms. Naisellisia harrasteita ja vapaa-ajanviettotapoja tulee välttää.

        Poikien television ja internetin käyttöä tulee valvoa. Nykyisin erilaiseen sateenkaariajatteluun ja niin sanottuun sukupuolineutraaliuteen ohjaavaa hämmentää aivopesua on tarjolla kaikkialla. Aikuisen tulee toimia tässäkin asiassa roolimallina ja ohjata lasta luonnollisen sukupuolensa mukaiseen toimintaan ja ajatteluun ja selittää lapselle ymmärrettävällä tavalla, että kyse on vain propagandasta.

        Näin toimien parannetaan pojan mahdollisuuksia pysyä poikana ja kasvaa myöhemmin mieheksi eikä sukupuolenvaihtajaksi.

        Tällaiset kieli poskessa ja pienessä sievässä kirjoitettuja teksteja ei saisi kirjoittaa. Joku tosikko tarhatäti tai alakouluopettaja voi ottaa tekstin jopa todesta ja alkaa vääntämään kotitarvepsykologian käytäntöjä.


      • Syykin tiedetään
        Niinpäniin kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa! Tämä "tohtori" haluaisi estää kaikkien transsukupuolisten hoidot.

        "Tohtori" on katkera, kun oma sukupuolenkorjauksensa jäi vähän kesken...


      • Tyyli kullakin
        Varokaa lisää kirjoitti:

        Aloittajalle tiedoksi, että tältä palstalta ei saa puolueettomia ja objektiivisia vastauksia trans-kysymyksiin. Vastaajilla on yleensä se tilanne, että he haluavat tuoda asioita esiin tavalla joka mahdollisimman laajasti palvelee heidän omaa etuaan.

        Aivan, täällä levitetään hyvin voimakkaasti 'transuus on normaalia' propakandaa ja koetetaan uskotella että sillä ei ole mitään tekemistä henkisten ongelmien kanssa.


      • kjljll
        Tyyli kullakin kirjoitti:

        Aivan, täällä levitetään hyvin voimakkaasti 'transuus on normaalia' propakandaa ja koetetaan uskotella että sillä ei ole mitään tekemistä henkisten ongelmien kanssa.

        Tottakai transsukupuolisuus aiheuttaa henkistä taakkaa ja sen vuoksi lääketiede tulee vastaan ja auttaa transsukupuolista elämään loppuelämänsä oikeassa sukupuolessa jotta henkiset ongelmat katoaa.


    • N y b

      Asia ei kuulu mitenkään sinulle. Kerro tilanteesta poian vanhemmille, he päättävät miten toimitaan.

    • Vastaat sanomalla "Niinkö?"

      Muuten voit antaa kakaran itse valita lelunsa ja leikkinsä, ei sinunkaan pidä mitään tuputtamaan alkaa.

    • kljlll
    • D32-12

      Trolleja kaikkialla.....

    • Höpö juttu

      Pitäisikö uskoa että juttusi on totta?

      Keksitty tarina jolla yritetää osoittaa että transuksi synnytään. Aiemmin täällä joku yritti esiintyä milloin kuinka nuorena, nyt sitten joku keksi tällaisen tarinan.

      • lkjjjk

        Valitettavasti ei ole ainoa kertomus. Samanlaista "tiedottomuutta" lastentarhanopettajilta ja muilta opettajilta on kuultu virallisellakin taholla. Nämä lasten kanssa tekemisissä olevat henkilöt eivät voi uskoa että on olemassa myös sukupuoleltaan moninaisia lapsia. Eikä näköjään nämä tee-se-itse-tohtorit ja MrRandallitkaan.


      • lkjjjk kirjoitti:

        Valitettavasti ei ole ainoa kertomus. Samanlaista "tiedottomuutta" lastentarhanopettajilta ja muilta opettajilta on kuultu virallisellakin taholla. Nämä lasten kanssa tekemisissä olevat henkilöt eivät voi uskoa että on olemassa myös sukupuoleltaan moninaisia lapsia. Eikä näköjään nämä tee-se-itse-tohtorit ja MrRandallitkaan.

        Tee-itse-tohtorit ja neiti randalia ei kannata ottaa tosissaan. Yks ja sama heppu häärää täällä eri nikeillä, mutta ei tää otus nyt millään ymmärrä hakeutua itse psykiatriseen hoitoon. Sitähän se oikeesti tarvitsee!!! Alkaa reppanaa käymään jo sääliksi....ehkä! :D


    • Miksi

      Kannattaisi ehkä kysyä miksi?

    • 3+14

      Poikaa kannattaa kannustamaan olemaan tyttö ja pistää transtutkimuksiin teini-ikäisenä.

      • Ei sentään

        Väärä vastaus tuokin. Pientä lasta ei tule kannustaa, hän kyllä osoittaa itse iän karttuessa mistä on kyse. Mutta vastustaakaan ei pidä, paras vaihtoehto on neutraali suhtautuminen ja odottaminen.


      • Propakandaa löytyy
        Ei sentään kirjoitti:

        Väärä vastaus tuokin. Pientä lasta ei tule kannustaa, hän kyllä osoittaa itse iän karttuessa mistä on kyse. Mutta vastustaakaan ei pidä, paras vaihtoehto on neutraali suhtautuminen ja odottaminen.

        Tätä "kasvattamista" varten transsivustoilta löytyy mm valmiita pdf-muitoisia satukirjoja joissa kerrotaan kuinka normaalia on että poika onkin tyttö ja isästä tuleekin nainen.


    • MNBGO

      Tuntuu oudolta että tarhantäti tai muukaan viranomainen alkaa kyselemään netin keskustelupalstoilla rahvaalta minkäänlaisia neuvoja.

      Yleensähän he kysyvät neuvoja esimieheltään tai tämän osoittamalta taholta ja uskovat niihin neuvoihin sokeasti.

      Poikien prinsessaleikeissa suurin ongelma on pojan joutuminen silmätikuksi tai sirkuseläimeksi. Lapsesta ei saa tehdä silmätikkua tai sirkuseläintä.

      • Perheterapeutti Hki

        Silmätikuksi joutuminen on tietysti suuri välillinen ongelma. Pitkäaikainen ongelma muodostuu sitten, jos prinsessaleikit jäävät päälle, ja poika alkaa uskotella itselleen olevansa oikeasti tyttö.

        Aikuisikään mennessä henkilölle on saattanut jo kehittyä tila, jossa hän ottaa naisen identiteetin ja leikkaa sukupuolielimensä irti. Tällainen kehitys voidaan välttää huolellisella kasvatustyöllä, jossa korostetaan luonnollisia sukupuolirooleja.

        Pojat eivät ole tyttöjä, eivätkä tytöt poikia.


      • MNBGO
        Perheterapeutti Hki kirjoitti:

        Silmätikuksi joutuminen on tietysti suuri välillinen ongelma. Pitkäaikainen ongelma muodostuu sitten, jos prinsessaleikit jäävät päälle, ja poika alkaa uskotella itselleen olevansa oikeasti tyttö.

        Aikuisikään mennessä henkilölle on saattanut jo kehittyä tila, jossa hän ottaa naisen identiteetin ja leikkaa sukupuolielimensä irti. Tällainen kehitys voidaan välttää huolellisella kasvatustyöllä, jossa korostetaan luonnollisia sukupuolirooleja.

        Pojat eivät ole tyttöjä, eivätkä tytöt poikia.

        Sukupuolirooli ei ole mikään ylhäältä väkisin annettu ja päälle liimattu asia:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/David_Reimer

        Kylläpä on surullinen ja kauhistuttava tarina.

        Tri Moneyn löpinät kummittelevat yhä vain monien mielessä vaikka ne ovat jo vääräksi osoitettuja.


    • ap.

      Aloittaja tässä kirjoittelee. Halusin vain tulla kertomaan, että en tietenkään ole ottanut vakavasti niitä neuvoja, jotka edustavat ääripäitä tässä ketjussa. Siitä ei siis tarvitse olla huolissaan (jotkut kommentoijat kun ovat siitä varoitelleet).

      En tarkoittanutkaan kysyä mitään kirjaimellisia ohjeita toimenpiteisiin, vaan tarkoitukseni oli vain kartoittaa, minkä suuntaisia fiiliksiä ja näkemyksiä tämä asia herättää tällä palstalla.

      Mistään hälytystilastahan tässä ei ole kyse, kukaan ei ole kuollut, joutunut onnettomuuteen tai sairastunut syöpään.

    • roolimalli on tärkeä

      Lapselle roolimalli on tärkeä. Kaikilla pojilla pitäisi olla äijämalli, edes viikonloppu-isukin verran. Tämä ei tarkoita sitä että isän pitäisi olla mitenkään erinomainen.
      Muitan hyvin muutamia koulukavereitani, jotka kasvoivat yksinhuoltaja äidin mallilla ilman isää (eronneita, leskiä). Huvittavaa miten naisten vessarutiinitkin voivat upota poikalapseen.

      • :DD

        Jaa että pitää olla miehenmalli että poika oppii kusemaan seisaaltaan. Saisi muutkin miehet opetella nuo "naisten vessarutiinit" niin olisi siivoojilla vähemmän jynssättävää.


      • Danina

        Ellei lasta kuunnella, hän saattaa päätyä itsemurhaan. Näin tämän tapahtuvan.
        Valitettavasti monet lapset kasvavat niin ahdistavassa yhteisössä, ettei asiasta saa puhua. Onko se sitten parempi, että kasvot säilytettiin, mutta lapsi kuoli?

        Taivaassa on jotain vikaa. Ne lähettävät tytön sielun poikalapselle tai toisinpäin. Tai sitten e-pillerit ovat myrkyttäneet äidin munasarjat. Munasoluthan ovat valmiina jo kun tyttö syntyy.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1863
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1426
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe