Terveisiä ekasta kontrollista

hyvillämielin

Nivelreuma diagnosoitu3 kuukautta sitten, löytyi verestä heti kun oireetkin alkoivat ja nopean hoitoonpääsyn tuloksena nyt täysin oireeton. Halusin tänne tulla kertomaan kun itse olen täältä lukenut useastakin kirjoituksesta, että tauti etenisi ja eroosiota syntyisi pikkuhiljaa myös oireettomanakin aikana niin se ei pidä paikkaansa. Kysyin tätä reumatologiltani ja hän sanoi että nivelten tuhoutumista/syöpymistä ei tapahtu muulloin kuin taudin aktivoituessa eli kun on tulehdus. Jos ei tulehdusta saada nopeasti kuriin niin eroosiota voi alkaa ilmaantua. Itselläni on vielä mahdollisuus elää siinä toivossa ettei oma tautini olisi ns syövyttävä. Sillä sellaistakin on. Toistaiseksi kuitenkin kaikki mulla aivan normaalia.

8

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Annika 65

      Onko sinulla kuitenkin jonkinlainen reumalääkitys?

    • hyvillämielin

      Kyllä on tuollainen coctail missä trexan, foolihappo, oxiklorin, kalkki ja prednisolon. Jälkimmäinen jätetään nyt 5 viikon kuluessa pois ja muilla jatketaan seuraavaan kontrolliin puolen vuoden päähän. Ruokavaliolla ei tiemmä olisi asiaan vaikutusta mutta itse siirryin siitä huolimatta 3 kuukautta sitten gluteenittomaan ruokavalioon. Viljat aiheuttavat luonnostaan tulehdusta ja oloni on ollut kyllä tosi hyvä, joskin se varmaan olisi ilman reumaakin... Mikään lääkkeistäkään ei ole mulle ainakaan toistaiseksi aiheuttanut mitään haittavaikutuksia. Minua varoitettiin että pahoinvointia isolla todennäköisyydellä tulee mutta mulla ei sellaista ole missään vaiheessa lääkkeiden jälkeen.

    • reumanen

      Kannattaa lopettaa nettipelien tahkominen ja kova hiirenkäyttö ja laittaa pehmusteita pöydän ja käsien väliin ym.
      Ei minullakaan ollut kuin vähän rannekipua kun mangneettikuvaus paljasti oikean käden rustojen totaalilähdön. Leikattu pinne joka tuli heti takaisin ja koko käsi on vähän hutera kun koko jänne on lähtenyt kuin kuppa töölöstä.
      Kyllä sinulla on perus lääkitys , sama kuin minulla ja toinen käsi miltei pois pelistä.
      Kyllä se siitä , mutta etenee hitaasti ja satavarmasti , valitettavasti.
      Nytki tulehdus päällä ja terkkari ei niin hirveästi tälläisiä kiireettömiä tapauksia enää noteraa.
      Lama pahenee ja hoitoon ei kohta mennäkkään ihan yks kaks.
      Näillä mennään ja tukiside kämmenestä kyynerpäihin.
      Onnea vaan ja toivotaan parasta.

    • hyvillämielin

      Heh...eipä ole pelkoa pelailusta saati paikoillaanistumisesta kun yrittäjänä töitä riittää aika hyvin =)
      Tuo lääkitys on kuulemma mulla pienimmillä mahdollisilla annoksilla aloitettua, lääkäri vain myhäili että jopas nyt on kun ei keretty nostaa edes keskitasolle ja hyvähän se, ei tarvitse nostaakaan. Tällä peruskokkelilla jatketaan ja kohta ilman kortisonia.
      Kertoi kyllä myös että jokaisella reuma on erilainen. Se on hyvin yksilöllinen. Toiselle ei koskaan välttämättä tule samoja oireita kuin toiselle ja eteneminenkin on yksilöllistä. Minulle kelpaa vallan mainiosti tämä hitaastiversio kun kerran tämmöisen taudin olen saanut.

    • seropos

      Minulla on nyt ranne kipeä, muttei taatusti tulehtunut. Lääköri aina sanoo että ei vaurioita ellei tulehdusta, mutta miten se nyt, esim ylläolevan kohdalla, oliko käsi tulehtunut vai hävisikö rustot noin vain? Hyvillä mielin oleva, meidän sairaalan infotilaisuudessa lääköri sanoi että 10 prosentilla reuma alkaa mutta loppuu alkuunsa, toivitaan että kuulut heihin!

      • reumanen

        Minulta jos kysyit niin ei ollut mitenkään tulehtunut silloin vaan kipeä ja pahoin.
        En silti odottanut kuvat kummastakin kädestä nähtyäni että toisesta oli tullut (kuva yhtä sekavaa valkeaa sotkua) ,siis mangneettikuva. Että oli tuollainen tilanne yks kaks.
        Ei minulla ollut kun kipeyttä ja tein askareita kuten ennenkin ja siksi tuo oli yllätys.
        Nyt tahkoan yhtä peliä netissä ja side tiukalla ja toisessa kädessä alkamassa sama tilanne ja sen näkee ranteen sisäpuolella olevasta pitkästä jänteestä joka tuosta tuhoutuneesta on kokonaan poissa.
        Onnea ihan oikeesti jos vaikka saat lisäaikaa tai jopa pitää paussia tms, mutta kun tämän saa niin peruutupeili on kadonnut.
        Valitettavasti ihmisillä ei aina mene elämä ilman mitään sairautta.
        Toiset menee ja toiset ei.
        Pärjäilkää ja tsemppii.


    • hyvillämielin

      no toivossa on parempi elää ku epätoivossa. Olisihan se hienoa jos tauti loppuisi yhtä nopeasti kuin alkoikin mutta kyllä silti olen tässä varautunut siihen että tämä mulla tästä lähin kaverinani on. Koitan elää niin terveesti paljon liikkuen ja hyvällä ruokavaliolla niin jospa reuma olisi minua kohtaan armollisempi. Eihän sitä näin alussa voi tietääkään. Tämä ei ollut kovin mieluisa yllätys, tai tuskin se nyt kenellekään on mutta kun mulla oli juuri todettu autoimmuunityreoidiitti ja hypotyreoosi, olin tosi huonossa kunnossa ja tuo kón kaikenkaikkiaan kiusannut minua huikean paljon enemmän kuin reuma. reuma tuli sitten kaupanpäälle.

    • alkoi noin

      Kandee välttää tulehduksia nyt erityisesti. Siis ei vereen pöpöjä ja puhtaus välttämätön.

      Sairaaloissa tai teerveyskeskuksissa tai yleensä yleisissä tiloissa käsineet käteen Esim. sinituote valkeat siivouskäsineet,
      Minulla tuli kaikki yhdessä läjässä ja olin kuolla kun en tajunnut lainkaan kuinka kipeä olin.
      .
      Työterveyslekuri sanoi että sairaalaan tai kuolet.
      Älä pelästy :) mutta vältä pöpöjä ja varsinkin verenmyrkytystä kujn on reumatekijä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2052
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      46
      1591
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe