Lähiomainen

Kenen omainen?

Miten saan henkilön pois lähiomaisistani ja miten saan lisättyä jonkun toisen tilalle?

Miten saan tietää, jos minut on lapsena merkattu jonkun henkilön lähiomaiseksi?

9

2167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oroer

      Ihan riippuu missä yhteydessä sitä käytetään, sillä kaikilta osin ei voi määrätä itse tahdonvaltaisesti, mutta esimerkiksi terveydenhuollon asiakirjoista saa poistettua kokonaan ilmoittamalla rekisterinpitäjälle, jolloin on voimassa siitä ilmoitusajasta lähtien.

    • Kenen omainen?

      Missä tuon tekeminen onnistuu?

      Taustaa:

      Kihlattu ja minä muutimme yhteen asumaan Jyväskylässä. Emme kertoneet osoitetta kihlatun suvulle, koska se on täynnä juoppoja ja rahan pummaajia. Ei kauaa mennyt, kun kihlatun isä koputteli oveamme. Kertoi saaneensa osoitteen sairaalasta sillä perusteella, että kihlattu on pikkuveljensä lähiomainen. Eli kihlatun 3v pikkuveli sairastui ja isä vei hänet sairaalaan lastenosastolle, jossa uteli meidän osoitteen Jyväskylän sairaalan lastenosastolta. Nyt yritämme selvittää, että miten saisimme kihlattuni pois kaikista lähiomaistiedoista, koska sairaala on vuotanut osoitetietoja.

      • arvaaja alkup.

        Kihlattusi on pikkuveljensä lähiomainen, samoin kuin hänen isänsä, mutta ei tämä oikeuta sairaalaa luovuttamaan lähiomaisen osoitetietoja. Olisikohan niin, että osoitetta ei ole saatu sairaalasta vaan pikkuveljeltä? Miten sairaala edes voi tietää osoitettanne, ellei sitä ole joku sinne ilmoittanut eikä sitä voi ilmoittaa kuin sellainen, joka sen tietää. Eli jos olette itse sen ilmoittaneet, eli olette saman sairaalan asikkaita, niin sairaalalla ei ole käsittääkseni oikeutta luovuttaa yhtään mitään potilastietoja eli rekisteritietoja ml. osoite.


    • arvaaja alkuperäinen

      "Miten saan henkilön pois lähiomaisistani ja miten saan lisättyä jonkun toisen tilalle?"

      Eihän lähiomaisia ja lähisukulaisia, jotka ovat eri asioita tietääkseni merkitä mihinkään erilliseen rekisteriin kuten väestörekisteriin, johon merkitään käsittääkseni, ei sukulaiset vaan samassa osoittessa asuvat, vaan kyseessä on määritelmä ja tapauskohtainen asia, joten en ymmärrä, mitä aloittaja tarkoittaa.

      Vastukseni siis on ettet mitenkään koska sinä et määrittele lähiomaisiasi, vaan sen määrittelee laki sekä viranomaiset itse. Tosin en tiedä, mistä viranomaisten kuten sairaaloiden valta määritellä potilaan lähiomaiset tulee eli on mielestäni kyseenalaista.

      "Miten saan tietää, jos minut on lapsena merkattu jonkun henkilön lähiomaiseksi?"

      Eihän näitä asioita mihinkään merkitä vaan tulevat esille silloin vain, jos sinun asioitasi käsitellään viranomaisessa ja riippuu tapauksesta, miten lähiomainen määritellään. Lapsena sinun huoltajasi ovat olleet lähiomaisiasi joten vanhempasi on merkitty kaikkiin paikkoihin lähiomaisiksi termillä "huoltaja", mutta nehän eivät ole enää voimassa.

      Vastaus on siis, ettet saa mistään yhdestä paikasta, vaan olet lähiomainen kaikissa julkisen sektorin sekä yksityisen sektorin (esim. henkivakuutus) rekistereissä, joihin joku on sinut ilmoittanut lähiomaiseksi.

      • reksiterit

        Ainakin meillä on suvussa lapseton isotäti, jolle on ihan merkattu lähiomaiseksi serkkuni. Näin ollen kun täti joutuu sairaalaan, soitetaan sieltä serkulleni.

        Minulla on lähiomaisina äitini, sekä vanhin veljeni koska isäni asuu ulkomailla, eikä näin ollen oikeen voisi olla sairaustapauksessa avuksi. Tämä veljeni on myös ihan meidän taholta ilmoitettu, että hänet papereihini halutaan. Näin ollen he saavat tiedon, jos minulle jotain käy. Eli kait ihan jossain on ylhäällä yhteystiedot, jonne otetaan sairaustapauksessa yhteyttä.


    • arvaaja alkup.

      "Miten saan henkilön pois lähiomaisistani ja miten saan lisättyä jonkun toisen tilalle?"

      Jos siis olet itse ilmoittanut jonkun lähiomaiseksi, niin sinun pitää ottaa yhteyttä jokaiseen paikkaan erikseen, jonne olet lähiomaisesi ilmoittanut. Terveydenhuollossa potilas voi kieltää kokonaan omien tietojensa luovuttamisen jopa lähiomaisilleen. Osoitetieto on henkilötieto.

      Eniten kansalaisesta, jos ei ole itse tietoja antanut enemmän, on täällä:

      http://www.vrk.fi/default.aspx?id=166

      Tietojen luovutuksen voi kieltää.

      • Kenen omainen?

        Pikkuveli on vasta 3 vuotias. Epäilen, että osoitteenmuutoksen tehtyämme osoite on päivittynyt sairaalaan ja sieltä on menty se möläyttämään. Minunkaan mielestä sairaalalla ei ole oikeus luovuttaa mitään osoitetietoja.

        Kihlattu on merkattu lähiomaiseksi, kun hän on ollut alle 18v ja nyt kun hän on yli 18v niin se pitäisi voida poistaa sieltä. Tuossa oli rahan kanssa jotain tekemistä ja se sairaalasta selitettiin, mutten nyt muista mitä. Liittyi johonkin hoitotukiin. Sairaalaan on siis oltu yhteydessä. Kävimme ihan paikanpäällä siellä eilen, mutta mitään ei voitu tehdä. Tänään sieltä soitettiin takaisin ja käskettiin ensi viikon maanantaina soittaa potilasasiamiehelle ja sanottiin, että ehkä on toimittu väärin (joka on siis mielestäni selvää, että on toimittu väärin). Ja huomenna siis maistraattiin.

        Sairaala on siis käytännössä jo myöntänyt, että "ehkä" on tapahtunut virhe.


    • hyllytetty omainen

      Olen hoitanut erään sukulaiseni asioita lähes 10 vuotta koska tämä nuori henkilö olisi kuollut kotiin ellen olisi toimittanut häntä sairaalaan.
      Vuodet kului,selvitin hänen kaikki epämääräiset asiansa asunnon tyhjennyksineen ja virallisine asioineen.
      Kuitenkin nyt on sama tilanne hänen isänsä kuoleman jälkeisten asioitten sotku ja selvittely hautausta myöten.
      Hän on kuitenkin "poistanut"minut lähiomaisuudesta vihaten minua kun olen sekaantunut asioihin hoitamalla hänen kaikki asiat koska muita ei ole.
      Olen kuitenkin perunkirjoitus tilaisuudessa ollut ainoa läsnäolija ja toiminut pesänhoitaja virallisten henkilöitten kanssa.
      Hän ei ole tikkua ristiin laittanut vaikka sai yksin isänsä ison perinnön.

      Miten käy-ellei hän hoida mitään asioita,maksa esim perintöveroja,ym laskuja ja on ennestään ulosotossa ja velkajärjestelyssäkin vielä jkn aikaa?
      Asianajaja on antanut neuvoja miten tulisi menetellä,hän ei reagoi mihinkään,häntä tuskin saa kiinni mistään,kulkee omia polkujaan,ei vastaa puhelimeen,mihinkään.Asuu sossujen asuntolassa ja heilläkään ei kuulemma ole oikeutta tehdä mitään.Antaa edes tietoja mulle.

      Joutuuko talo ja tila pakkohuutokaupattavaksi ajan kanssa koska päätäntävalta on nyt tällä henkilöllä kaiken suhteen ja kukaan muu-esim minä ei voi tehdä mitään?!

      • Ei kai tuossa tilanteessa oikein muusta apua ole kuin ehkä edunvalvojan määräämisestä. Kun olet jo 10 vuotta henkilön etua valvonut, olisit itse sopiva henkilö oikein viralliseksi edunvalvojaksi.

        Mutta jos et halua tällaista taakkaa itsellesi ottaa, voit joka tapauksessa käydä puhumassa asiasta maistraatissa (mikä on laissa tarkoitettu holhousviranomainen). Henkilölle voidaan määrätä virkaedunvalvoja.

        HolhTL 2:8
        "Jos täysi-ikäinen sairauden, henkisen toiminnan häiriintymisen, heikentyneen terveydentilan tai muun vastaavan syyn vuoksi on kykenemätön valvomaan etuaan taikka huolehtimaan itseään tai varallisuuttaan koskevista asioista, jotka vaativat hoitoa, tuomioistuin voi määrätä hänelle edunvalvojan. Holhousviranomaisen tulee tarvittaessa tehdä käräjäoikeudelle hakemus edunvalvojan määräämiseksi.

        Edunvalvoja voidaan määrätä, jos se, jonka etua olisi valvottava, ei tätä vastusta. Jos hän vastustaa edunvalvojan määräämistä, edunvalvoja voidaan kuitenkin määrätä, jos vastustamiselle ei hänen tilansa ja edunvalvonnan tarve huomioon ottaen ole riittävää aihetta.

        Edunvalvojan tehtävä voidaan rajoittaa koskemaan määrättyä oikeustointa, asiaa tai omaisuutta."
        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1999/19990442


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe