Miksi suositut lopetetaan?

Omituinen logiikka

Voisiko joku viisaampi avata minulle tätä ilmiötä: Aina kun ruokakaupassa jokin tuote myy hyvin, se ennen pitkää poistetaan valikoimasta. Ärsyttääkö kauppiaita se, että tuotetta joutuu koko ajan tilaamaan lisää ja hyllyttämään vai mikä logiikka tässä piilee?

Olen huomannut, että kun käyn usein jossakin kaupassa, jokin tietty tuote hupenee kovaa vauhtia ja on usein hyllystä loppu. Kaava menee aina niin, että ensin tuotetta on runsaasti, sitten sitä ei enää täydennetä niin tiuhaan vaan hyllypaikka ammottaa vähän väliä tyhjyyttään ja lopulta tilalle on lätkäisty jokin muu tuote.

Sama koskee myös valmistajia. Se suosituin usein lopetetaan ja muuta shaibaa löytyy pilvin pimein. Lopulta - onko mikään ihme - kaatuu koko firma. Mikä ihmeen järki siinä on?

13

215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomenmieli

      En ole tuollaista tavannut, poislukien tuotteen lanseeraaminen alehinnalla. Sen sijaan uutuustuotteista ei jää tuotantoon edes 10:ntä prosenttia. Sitä ei valmisteta, millä ei ole kysyntää kuin marginaalisesti.

    • oikea laitalinkki

      Mistäs tiedät, että nuo näkemäsi ovat olleet suosittuja tuotteita? Ei sitä siitä hyllystä näe, yleensä suosittua merkkiä on riittävästi kattamaan menekki kun taas jotain toista voi olla vaan kokeeksi jokin määrä. Kyllä ne kauppiaat ihan myynneistään näkee mikä on suosittua ja mikä ei myy ja sen mukaan niitä tuotteita pidetään tai ei pidetä hyllyssä.

    • hohohohooo

      Tämä menee vuoden idioottimaisimmat aloitukset -top kolmoseen.

      Sellaista kuviota ei olekaan, että suosittu tuote lopetetaan. Paitsi jos sille on joku erityinen syy. Esimerkiksi jos se osoittautuu terveydelle haitalliseksi tai vastaavaa.

      • Possuliina-annstiina

        Vai ei suosittuja tuotteita lopeteta? Älytön väite. Esim. K-kaupat lakkasivat myymästä Euro Shopper pikakahvia, vaikka se oli suosituin (myös paras ja edullisin) pikakahvinsa. Itse kertoivat henkilökunta, että se olikin kumma, kun se lopetettiin, vaikka se oli ylivoimaisesti suosituin merkki.

        Tsekeissä esim. samaa kahvia saa edelleen.


    • ei eineksille-

      Olen kanssa huomannut saman, mutta kauppias vastasi että kysyntä ollut niin suurta ja toimittaja ei ole pystynyt tuottamaan, eli joku raaka-aine materiaali-/tekninen yms.pula.
      Harmi, sillä nämä suosikit vaihtuu sitten vähemmän suosittuun shittaan, jota en osta.

    • Entinen joku

      Juttu on ratkaistu : ko. tuote on tietty edullisen hintansa takia niin suosittu ja kauppiaan ei kannata myydä niin halvalla ja pienellä kateprosentilla, mieluummin väittää ettei tuotetta voida toimittaa tms. tekosyy ?

      • _ap_

        Tuo siinä varmaan onkin taustalla, koska usein olen huomannut myös sellaista, että ensin tällaisen tuotteen laatu vähitellen heikkenee ennen kuin se katoaa kokonaan myynnistä. Tässä vain on kyse valmistajan eikä kauppiaan ahneudesta. Eli ensin koetetaan tiristää sillä hyvällä menekillä enemmän euroja laskemalla laatua, mutta kun sekään ei riitä katteen parantamiseksi niin tuotteen valmistus lopetetaan. Tai sitten menekki hiipuu, kun laatu laskee ja tuotteen myynti on järkevintä lopettaa.

        Hyvä pointti, entinen joku.

        Itse olen työssä ostajana muulla kuin elintarvikealalla ja meillä tavarantoimittajat kertovat usein suosikkituotteen lopettamisen syyksi raaka-aineen kallistumisen, jonka vuoksi tuotteen hinta olisi noussut kohtuuttomaksi. Mutta tämän nyt ei luulisi olevan syynä perinteisistä, tavanomaisista raaka-aineista valmistettujen elintarvikkeiden kohdalla. :)


      • hohohohooo
        _ap_ kirjoitti:

        Tuo siinä varmaan onkin taustalla, koska usein olen huomannut myös sellaista, että ensin tällaisen tuotteen laatu vähitellen heikkenee ennen kuin se katoaa kokonaan myynnistä. Tässä vain on kyse valmistajan eikä kauppiaan ahneudesta. Eli ensin koetetaan tiristää sillä hyvällä menekillä enemmän euroja laskemalla laatua, mutta kun sekään ei riitä katteen parantamiseksi niin tuotteen valmistus lopetetaan. Tai sitten menekki hiipuu, kun laatu laskee ja tuotteen myynti on järkevintä lopettaa.

        Hyvä pointti, entinen joku.

        Itse olen työssä ostajana muulla kuin elintarvikealalla ja meillä tavarantoimittajat kertovat usein suosikkituotteen lopettamisen syyksi raaka-aineen kallistumisen, jonka vuoksi tuotteen hinta olisi noussut kohtuuttomaksi. Mutta tämän nyt ei luulisi olevan syynä perinteisistä, tavanomaisista raaka-aineista valmistettujen elintarvikkeiden kohdalla. :)

        Olette te huikean pihalla. :D :D

        Antakaa nyt edes esimerkkejä näistä seetanan suosituista ja lopetetuista tuotteista.

        Jaa ei tule vai.

        No kukapa yllättyi.


      • Possuliina-annastiin
        hohohohooo kirjoitti:

        Olette te huikean pihalla. :D :D

        Antakaa nyt edes esimerkkejä näistä seetanan suosituista ja lopetetuista tuotteista.

        Jaa ei tule vai.

        No kukapa yllättyi.

        Lainaan aiempaa viestiäni, kun ajattelen, ettei sitä ehkä ketjun keskeltä lueta:

        "Esim. K-kaupat lakkasivat myymästä Euro Shopper pikakahvia, vaikka se oli suosituin (myös paras ja edullisin) pikakahvinsa. Itse kertoivat henkilökunta, että se olikin kumma, kun se lopetettiin, vaikka se oli ylivoimaisesti suosituin merkki.

        Tsekeissä esim. samaa kahvia saa edelleen."


      • hohohoooo
        Possuliina-annastiin kirjoitti:

        Lainaan aiempaa viestiäni, kun ajattelen, ettei sitä ehkä ketjun keskeltä lueta:

        "Esim. K-kaupat lakkasivat myymästä Euro Shopper pikakahvia, vaikka se oli suosituin (myös paras ja edullisin) pikakahvinsa. Itse kertoivat henkilökunta, että se olikin kumma, kun se lopetettiin, vaikka se oli ylivoimaisesti suosituin merkki.

        Tsekeissä esim. samaa kahvia saa edelleen."

        Jos valmistaja nostaa tuotteen hintaa niin, että sitä ei enää voi myydä sen idean alla jossa sitä on myyty, niin tuotteen lopettaminen tai korvaaminen on yleensä aika selviö.

        Tässä tapauksessa on kysymys Euro Shopper -tuotesarjasta, jonka ainoa tavoite on näyttää halpaa hintaa. Jos tällaisen tuotteen hankintahinta nousee liiaksi sopimuskauden jälkeen, tuote todennäköisesti lopetetaan.

        Vastaava tapaus oli Euro Shopperin perunamuusijauheessa. Sitähän myytiin joitain vuosia sitten edullisesti, ja sen laatu oli aivan erinomainen. Jossain vaiheessa tuotteen valmistajaa vaihdettiin ja se ei ollut enää ollenkaan samaa kuin aikaisemmin. Se siitä tuotteesta siis. Samaa laadukasta parunamuusijauhetta saa tosin edelleen Lidlistä.


    • Wileeni

      ....... niinpä, jos olisi vain hyvää ja halpaa, eipä kait silloin muuta tarvittaisikaan?

    • "Tulosuunnittelua"

      Jos jollain ketjun omalla tuotteella on liikaa menekkiä verrattuna paremman katteen vastaaviin tuotteisiin, poistetaan se kauppakohtaisesti yleensä valikoimasta.

      Esim. pirkkatuote xxx menee paljon paremmin kaupaksi kuin merkkituote xxx, poistaa kauppias tällöin pirkkatuotteen valikoimistaan saadakseen paremman katteen. Tai sitten pirkkatuotteen pienempi pakkauskoko poistetaan, jolloin kauppias saa edes hieman enemmän voittoa.

      "Pirkkatuote" on tässä vain esimerkki, voi olla myös rainbow, euroshopper, eldorado tms.

      Ja tämä on ihan fakta.

    • entinen joku

      Nåinhån se menee , "tulosuunnittelija " .

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      1992
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1526
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1438
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1395
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe