Kastamistapa

Selkeyttä

Olen nähnyt kaksikin eri maalausta Jeesuksen kasteesta. Molemmissa Jeesus ja Johannes kastaja seisovat vedessä. Toisessa kuvassa Johannes kaataa kourastaan vettä Jeesuksen päähän ja toisessa hän kaataa vettä kulhosta Jeesuksen päähän.

Ennen liittymistäni MAP-kirkkoon mietin silloin tällöin oikeaa kastamistapaa. Helluntailaiset ja babtistit korostavat, että oikean kasteen tulee olla upotuskaste. Mielessä kävi, että niin sen tulee ollakin, mutta se ei saanut minua liittymään kumpaankaan. Kiihkoilu kastamistavasta siinä mielessä, että se olisi ainoa oikea tapa, tuntui liioittelulta. Kun sitten sain kuulla palautetusta evankelumista ja siitä, että pelkkä kastamistapa ei ratkaise oikeaa kastetta, antoi ymmärrystä, että kaste tulee saada sellaisena kuin se oli alussa.

Kastetta tulee edeltää usko ja parannus. Sen jälkeen vasta tulee ottaa kaste upottamalla. Tämä merkitsee, ettei lapsikaste kuulu aitoon evankeliumiin. Kastajalla tulee olla oikea valtuus kastaa. Kasteen jälkeen tulee ottaa vastaan Pyhä Henki kätten päällepanon kautta. Tämä kaikki on tässä tiiviisti :

Ap.t. 2
37 Kuullessaan tämän kaikki tunsivat piston sydämessään, ja he sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Veljet, mitä meidän pitää tehdä?" [Hepr. 4:12]
38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]
Ap.t. 8
14 Kun Jerusalemissa olevat apostolit kuulivat samarialaisten ottaneen vastaan Jumalan sanan, he lähettivät Pietarin ja Johanneksen heidän luokseen.
15 Perille tultuaan nämä rukoilivat Samarian uskovien puolesta, että he saisivat Pyhän Hengen.
16 Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen. [Ap. t. 19:2]
17 Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen. [Ap. t. 19:6]

Pelastumme armosta parhaammekin tehtyämme, mutta emme ilman parannusta (kääntymystä) ja uskovana tehtyä kasteen liittoa (upotuskaste oikealla valtuudella). Lisäksi meidän on otettava vastaan Pyhä Henki kätten päällepanon kautta kuten alkukirkon aikanakin tehtiin:

69

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M.E.L.

      Mormonismilla ja alkukristittyjen tavoilla ja uskomuksilla ei ole mitään tekemistä keskenään.

      Mormonismi on pelkkä Smithin keksimä polyteistinen hirvitys jollaista ei ole ollut koskaan eikä missään, minkäänlaisessa muodossa. Mormonismilla ei ole mitään historiallisia juuria kristinuskoon eikä sen puoleen mihinkään muuhunkaan uskontoon.

      Palautuksesta ja valtuuksista höpiseminen on täysin absurdia koska sellaisia ei ole kuin mormonien omassa vinksahtaneessa mielessä.

    • Palstaa lukenut

      Tavallinen ihminen ei ymmärrä, että kaste tekisi kastetusta jotenkin pyhitetyn ihmisen.

      Mielestäni kaste tarkoittaa henkilön sitoutumista uuteen uskontoon, sen sanomaan, ja hän lupaa seurata sen uskonnon ohjeita ja jumaluutta.

      Kuten ed. tekstissä sanotaan: Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi..jne.." Ottamalla kasteen hän tuntee saaneensa syntinsä anteeksi ja itse pyhittää elämänsä uskontonsa mukaan.
      Kaste on lupaus. En ymmärrä, miten kasteen muoto voisi muuttaa kastettavan lupauksen syvyyttä. Kastettava on tehnyt kääntymyksen ja sitoutuu uuteen uskontoon. Miten ulkonainen toimitus voisi olla siinä merkittävässä osassa. Sydämessäänhän kastettava on lupauksensa ja kääntymyksensä saanut, tehnyt ja uskonut.

      Lapsikaste ev. lut. kirkossa on erilainen. Siinä lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi. Lapsella on koko elämänsä ajan seurakunnan jäsenyys, ja vaikka hän siirtyisi muuhun uskontoon, voi hän ilman eri rituaaleja palata takaisin ev. lut. kirkkoon, jos kuitenkin katsoo sen henkiseksi kodikseen. Uuden uskonnon kastetta ei millään taikakeinoilla poisteta. Se, ja annettu lupaus on henkilön ja hänen jumalansa välinen asia.

      • upottaja

        Kasteen muoto ei muuta lupauksen syvyyttä, mutta kysymys onkin siitä MITEN Jeesus Kristus odottaa että oatmme vastaan kasteen. Upotus vai valelu?
        Upotuskasteessa vanha ihminen haudataan ja uusi astuu esiin. Valelun vesi ei pese koko ihmistä.
        Miksi piti palvelijan kärrien pysähtyä virran kohtaan joss aoli paljon nvettä ... kastettavaa varten, miksei käytetty esim mukana varmasti ollutta vesipulloa? Koska upotuskaste on se oikea kaste. Upotus kaste on se kaste josta Kristuskin sanoi että se on tehtävä jotta laki täyttyisi. Kuinka siis ei meidän tulisi käyttää upotuskastetetta!


      • to..
        upottaja kirjoitti:

        Kasteen muoto ei muuta lupauksen syvyyttä, mutta kysymys onkin siitä MITEN Jeesus Kristus odottaa että oatmme vastaan kasteen. Upotus vai valelu?
        Upotuskasteessa vanha ihminen haudataan ja uusi astuu esiin. Valelun vesi ei pese koko ihmistä.
        Miksi piti palvelijan kärrien pysähtyä virran kohtaan joss aoli paljon nvettä ... kastettavaa varten, miksei käytetty esim mukana varmasti ollutta vesipulloa? Koska upotuskaste on se oikea kaste. Upotus kaste on se kaste josta Kristuskin sanoi että se on tehtävä jotta laki täyttyisi. Kuinka siis ei meidän tulisi käyttää upotuskastetetta!

        Minkä lain tuossa pitää täyttyä ? Ei ollut mitään lakia kristillisistä seremonioista.
        Juutalaisuudessa ei ollut eikä ole kastetta, mutta oli puhdistautuminen rituaalisesta epäpuhtaudesta, siinä piti upottautua kokonaan, mutta sekään ei ole lain määräys, vaan myöhempi tapa.

        Jeesus upottautui yhden tuon ajan juutalaisryhmän tavan mukaan , mutta ei missään sano että kaikkien pitää upottautua tavalla joka oli vaatimuksena kun puhdistauduttiin rituaalisesta epäpuhtaudesta. Eihän hän eläessään edes käskenyt kastaa ei-juutalaisia. Puhdistautumisessa ei saanut koskettaa mitään eikä ketään, piti kellua vedessä pääkin veden alla. Kristityt eivät kuitenkaan ole rituaalisesti saastuneita kun heidät kastetaan, vaan liittyvät Jeesukseen ja hänen seurakuntaansa. Jos tarkkoja ollaan eikä kristittyjen pitäisi matkustaa Jordanille- kastettaviksi kun kerran Jeesuskin niin teki?


    • Ent. mormoni

      Minä olen esitellyt kurssillani Ruoka kuvataiteessa ja kirjallisuudessa italialaista barokkiajan maalausta, jossa Jeesus aterioi seurueineen Emmauksessa ja aterialla on tarjolla spagettia.

      • Palstaa lukenut

        Nonnih. Tästä ymmärrämme, että spagetti on juutalainen perinneruoka.
        Muuta todistetta ei tarvita.


      • Ent. mormoni
        Palstaa lukenut kirjoitti:

        Nonnih. Tästä ymmärrämme, että spagetti on juutalainen perinneruoka.
        Muuta todistetta ei tarvita.

        Aivan. Tätä juuri tarkoitin. Kuvataiteen perusteella ei voida päätellä mitään.

        Raamatussa Johannes Kastaja ei kallista Jeesusta kokonaan veden alle. Jeesuksen kastetta ylipäätään ei kuvata, joten nimimerkin to.. kuvaus tapahtumasta tuntuu minusta luontevimmalta vaihtoehdolta. kastettavaan ei saanut kukaan koskettaa ja kastepuhdistautuminen tapahtui virtaavassa vedessä.


    • !!!

      Kastaminen on Mithran kultista (luultavasti sitäkin vanhempi) kristinuskoon tullut "pakanallinen" tapa.

      • Kyllä,

        mutta mitä sitten?


      • !!!
        Kyllä, kirjoitti:

        mutta mitä sitten?

        Ei mitään muuta kuin että ei se ole mikään Jeesuksen keksintö niin kuin jotkut tuntuvat ajattevan.


      • Kuka niin
        !!! kirjoitti:

        Ei mitään muuta kuin että ei se ole mikään Jeesuksen keksintö niin kuin jotkut tuntuvat ajattevan.

        ajattelee?


      • !!!
        Kuka niin kirjoitti:

        ajattelee?

        Monet kristityt ja kristityiksi itseään kutsuvat ovat olleet tietämättömiä, kun he ovat kysyneet, että miksi en ole kastattanut lapsiani ja olen viitannut mm. siihen, että eihän kaste edes ole kristinuskon keksintö.


      • Miten on.
        !!! kirjoitti:

        Monet kristityt ja kristityiksi itseään kutsuvat ovat olleet tietämättömiä, kun he ovat kysyneet, että miksi en ole kastattanut lapsiani ja olen viitannut mm. siihen, että eihän kaste edes ole kristinuskon keksintö.

        Oletko kristittykään? Miksi siis kastaa/kastattaa?

        Tosin eihän saunakaan ole suomalainen keksintö, mutta suomalaiset ovat sen omineet. Onko saunominen siis suomalainen tapa vai etkö käy saunassa, koska se ei ole alunperin suomalainen puhdistautumisrituaali.


      • !!!
        Miten on. kirjoitti:

        Oletko kristittykään? Miksi siis kastaa/kastattaa?

        Tosin eihän saunakaan ole suomalainen keksintö, mutta suomalaiset ovat sen omineet. Onko saunominen siis suomalainen tapa vai etkö käy saunassa, koska se ei ole alunperin suomalainen puhdistautumisrituaali.

        En ole kristitty enkä yleensä käy saunassa. Logiikkasi tosin pettää siinä, että miksi minä en saisi käyttää muita kuin suomalaisia keksintöjä. Eiväthän nämä kirjaimetkaan ole suomalaista perua...

        Kirjoitin, että olen viitannut mm siihen, että ehän kaste edes ole kristinuskon keksintö. Tietysti toinen ja tähdellisempi syy on se, että en ole kristitty. Mikäli lapseni haluavat jossain vaiheessa itse kasteen, se on heidän asiansa.


    • to..

      Ei Jeesuksen omasta "kasteesta" ole kuvauksia, maalaukset ovat paljon myöhempiä, tietoa niistä ei löydy. Johannes Kastaja, jonka liikkeen puhdistautumisrituaaliin Jeesus osallistui, on ollut epäpuhtaudesta puhdistautuminen, joka suoritettiin ja suoritetaan niin että puhdistautuja on kokonaan elävässä vedessä eikä kukaan tai mikään koske häneen.

      Kristillinen kaste on toisesta syystä kuin juutalainen puhdistautuminen ja se voidaan suorittaa toisella tavalla, mutta sekä juutalainen puhdistautuminen että kristillinen kaste ovat monoteististen uskontojen seremonioita. Jeesus ei opettanut että kasteessa on pääasia rituaalin "oikein" suorittaminen, sehän tekisi kasteesta maagisen toimenpiteen joka vaikuttaa vain jos se on tehty virheettä.

      Uudet uskonnot, kuten mormonismi, voivat määrittää omat rituaalinsa saamiensa omien uusien ohjeiden mukaan. Minkä ilmoituksen olette saaneet? Jumalahan ei ole kuollut ja teillä on elävä profeetta ja lisäksi on oltava suurpiirteinen ilmoituksiin nähden, ei hirttäydyttävä kirjaimeen kuten Raamatun uskonnot monesti tekevät.

    • pskaa vaan

      Mormonien jumalat tuntuvat olevan varsin pikkumaisia jos juttu on kiinni jostain rituaaleista. Pska uskonto.

    • Selkeyttä

      Kaste on evankeliumin ensimmäinen toimitus. Se on välttämätön, jotta Kristuksen sovitus synneistämme toteutuisi. Pyhien kirjoitusten oppaasta:

      KASTE. Katso myös Lapsikaste; Pyhä Henki; Toimitukset; Uudestisyntyminen Jumalasta.

      Valtuutetun henkilön veteen upottamalla suorittama kaste on evankeliumin alkutoimitus ja välttämätön Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseneksi pääsemiseksi. Sitä edeltää usko Jeesukseen Kristukseen ja parannus. Jotta se olisi täydellinen, sen jälkeen täytyy saada Pyhän Hengen lahja (2. Nefi 31:13–14). Vesikaste ja Hengen kaste ovat välttämättömiä, ennen kuin ihminen voi päästä selestiseen valtakuntaan. Ensimmäinen ihminen, joka kastettiin, oli Aadam (Moos. 6:64–65). Myös Jeesus kastettiin Jumalan vanhurskaan tahdon täyttämiseksi ja esimerkiksi kaikille ihmisille (Matt. 3:13–17; 2. Nefi 31:5–12).

      Koska kaikilla ihmisillä ei ole maan päällä mahdollisuutta ottaa vastaan evankeliumia kuolevaisuudessa, Herra on antanut valtuuden suorittaa sijaiskasteita kuolleiden puolesta. Sen tähden ne, jotka ottavat evankeliumin vastaan henkimaailmassa, voivat päästä Jumalan valtakuntaan.

      Yleistä: Älä nyt vastustele. Näin meidän on tehtävä, jotta täyttäisimme Jumalan vanhurskaan tahdon, Matt. 3:15. Jeesus tuli ja Johannes kastoi hänet, Mark. 1:9. Fariseukset ja lainopettajat asettuivat Jumalan tahtoa vastaan eivätkä ottaneet kastetta, Luuk. 7:30. Jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan, Joh. 3:5. Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste, Ap. t. 2:38. Hän käskee kaikkia ihmisiä ottamaan kasteen hänen nimeensä, 2. Nefi 9:23–24. Ihmisten täytyy seurata Kristusta, ottaa kaste, saada Pyhä Henki ja kestää loppuun saakka voidakseen pelastua, 2. Nefi 31. Kristuksen oppi on, että ihmiset uskovat ja ottavat kasteen, 3. Nefi 11:20–40. Ne, jotka eivät usko teidän sanojanne ja joita ei kasteta vedessä minun nimeeni, tuomitaan, OL 84:74. Jumala selitti Aadamille, miksi parannus ja kaste ovat välttämättömiä, Moos. 6:52–60.

      Upotuskaste: Kun Jeesus oli kastettu, hän nousi heti vedestä, Matt. 3:16 (Mark. 1:10). Johannes kastoi paikassa, jossa oli runsaasti vettä, Joh. 3:23. Filippos ja hoviherra astuivat veteen, Ap. t. 8:38. Meidät haudattiin kasteessa, Room. 6:4 (Kol. 2:12). Seuratkaa Herraanne ja Vapahtajaanne alas veteen, 2. Nefi 31:13. Alma, Helam ja muut hautautuivat veteen, Moosia 18:12–16. Ja sitten upottakaa heidät veteen, 3. Nefi 11:25–26. Oikea kastamistapa selitetään, OL 20:72–74. Heidät kastettiin hänen hautaamisensa tavalla, haudattiin veteen hänen nimeensä, OL 76:50–51. Aadam laskettiin veden alle ja tuotiin esiin vedestä, Moos. 6:64. Upotuskaste syntien anteeksisaamiseksi, UK 4.

      • Selkeyttä

        Jatkoa:
        Kaste syntien anteeksisaamiseksi: Nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois, Ap. t. 22:16. Kasteen jälkeen tulee syntien anteeksianto tulen ja Pyhän Hengen kautta, 2. Nefi 31:17. Tulkaa ja ottakaa kaste parannukseen, jotta teidät pestäisiin synneistänne, Alma 7:14. Siunattuja ovat ne, jotka uskovat ja ottavat kasteen, sillä he saavat syntinsä anteeksi, 3. Nefi 12:1–2. Sinun tulee julistaa parannusta ja uskoa Vapahtajaan sekä syntien anteeksiantoa kasteen kautta, OL 19:31. Me uskomme upotuskasteeseen syntien anteeksisaamiseksi, UK 4.

        Oikea valtuus: Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, Matt. 28:19 (OL 68:8). Limhi ja monet hänen kansastaan halusivat ottaa kasteen, mutta maassa ei ollut ketään, jolla olisi ollut valtuus Jumalalta, Moosia 21:33. Minä annan sinulle vallan kastaa, 3. Nefi 11:19–21. Aaronin pappeus pitää hallussaan syntien anteeksisaamiseksi suoritettavan upotuskasteen avaimet, OL 13:1. Minä asetan heidät kastamaan minun nimeeni, OL 18:29. Johannes Kastaja antoi Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle valtuuden kastaa, JS-H 68–69.

        Vaatimukset kasteelle pääsemiseksi: Tehkää parannus ja ottakaa kaste minun rakkaan Poikani nimeen, 2. Nefi 31:11. Teidän täytyy tehdä parannus ja syntyä uudesti, Alma 7:14. Katsokaa, ettette ota kastetta kelvottomina, Morm. 9:29. Opettakaa vanhemmille, että heidän täytyy tehdä parannus ja ottaa kaste ja nöyrtyä, Moroni 8:10. Mitä kasteelle aikovilta vaaditaan, OL 20:37. Lapset tulee kastaa syntiensä anteeksisaamiseksi kahdeksan vuoden iässä, OL 68:25, 27.

        Kasteen kautta tehtävät liitot: Te olette tehneet hänen kanssaan liiton, että te palvelette häntä ja pidätte hänen käskynsä, Moosia 18:8–10, 13. Ne, jotka tekevät parannuksen ja ottavat Kristuksen nimen päällensä ja päättävät palvella häntä, otetaan kirkkoon kasteen kautta, OL 20:37.

        Kaste kuolleiden puolesta: Mitä varten jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta? 1. Kor. 15:29. Kasteita kuolleiden puolesta suoritetaan syntien anteeksisaamiseksi, OL 124:29; 127:5–9; 128:1; 138:33.

        Kaste ei ole pieniä lapsia varten: On vakavaa pilkkaa Jumalan edessä, että te kastaisitte pieniä lapsia, Moroni 8:4–23. Lapset tulee kastaa kahdeksan vuoden iässä, OL 68:27. Kaikki lapset, jotka kuolevat ennen kuin saavuttavat vastuullisen iän, pelastuvat selestiseen valtakuntaan, OL 137:10.


      • to..

        Aatamia ei ole ollut, mikään laji ei ala yhdestä ensimmäisestä yksilöstä ja oma lajimme polveutuu myös ainakin kahdesta muusta ihmislajista. Jotta ihmislajille kun se oli syntynyt ja luonut palvontamenoja jokin toimi merkitsi jotain sillä piti olla taustanaan tietty kulttuurinen ajattelu jolla on pitkä syntyhistoria ja joka on erilaista eri kulttuureissa ja eri aikoina .Ei ihmislaji yhtäkkiä keksinyt esim. että on taivas ja helvetti ja jälkimmäiseltä välttyy kun uskoo tietyllä tavalla ja ottaa kasteen joka pitää suorittaa tietyllä tavalla Historiaton Smith satuili tämänkin asian pieleen.

        Kaste on kristinuskoa edeltävä historia eikä se siinä liity "pelastukseen". Sijaiskasteet eivät kuulu kristinuskoon, mutta sen onko kaste jokin välttämätön pelastukseen edellytettävä meno eli "pakkotoimi", haluaisin kuulla joltain kristityltä , itse ajattelen ettei ole, koska silloin joku joka tulee uskoon yksin vaikkapa jossain muunuskoisella alueella ei olisikaan kristitty vaikka uskoisi Jeesukseen, jos ei löytäisi itselleen kastajaa.

        Juutalaisuudessa ei ollut kristillistä kastetta, eri ryhmillä oli omat puhdistautumisseremoniat Johanneksen ryhmällä muilla omansa.Mikään niistä ei ollut lain määräämä .


      • to..
        Selkeyttä kirjoitti:

        Jatkoa:
        Kaste syntien anteeksisaamiseksi: Nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois, Ap. t. 22:16. Kasteen jälkeen tulee syntien anteeksianto tulen ja Pyhän Hengen kautta, 2. Nefi 31:17. Tulkaa ja ottakaa kaste parannukseen, jotta teidät pestäisiin synneistänne, Alma 7:14. Siunattuja ovat ne, jotka uskovat ja ottavat kasteen, sillä he saavat syntinsä anteeksi, 3. Nefi 12:1–2. Sinun tulee julistaa parannusta ja uskoa Vapahtajaan sekä syntien anteeksiantoa kasteen kautta, OL 19:31. Me uskomme upotuskasteeseen syntien anteeksisaamiseksi, UK 4.

        Oikea valtuus: Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, Matt. 28:19 (OL 68:8). Limhi ja monet hänen kansastaan halusivat ottaa kasteen, mutta maassa ei ollut ketään, jolla olisi ollut valtuus Jumalalta, Moosia 21:33. Minä annan sinulle vallan kastaa, 3. Nefi 11:19–21. Aaronin pappeus pitää hallussaan syntien anteeksisaamiseksi suoritettavan upotuskasteen avaimet, OL 13:1. Minä asetan heidät kastamaan minun nimeeni, OL 18:29. Johannes Kastaja antoi Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle valtuuden kastaa, JS-H 68–69.

        Vaatimukset kasteelle pääsemiseksi: Tehkää parannus ja ottakaa kaste minun rakkaan Poikani nimeen, 2. Nefi 31:11. Teidän täytyy tehdä parannus ja syntyä uudesti, Alma 7:14. Katsokaa, ettette ota kastetta kelvottomina, Morm. 9:29. Opettakaa vanhemmille, että heidän täytyy tehdä parannus ja ottaa kaste ja nöyrtyä, Moroni 8:10. Mitä kasteelle aikovilta vaaditaan, OL 20:37. Lapset tulee kastaa syntiensä anteeksisaamiseksi kahdeksan vuoden iässä, OL 68:25, 27.

        Kasteen kautta tehtävät liitot: Te olette tehneet hänen kanssaan liiton, että te palvelette häntä ja pidätte hänen käskynsä, Moosia 18:8–10, 13. Ne, jotka tekevät parannuksen ja ottavat Kristuksen nimen päällensä ja päättävät palvella häntä, otetaan kirkkoon kasteen kautta, OL 20:37.

        Kaste kuolleiden puolesta: Mitä varten jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta? 1. Kor. 15:29. Kasteita kuolleiden puolesta suoritetaan syntien anteeksisaamiseksi, OL 124:29; 127:5–9; 128:1; 138:33.

        Kaste ei ole pieniä lapsia varten: On vakavaa pilkkaa Jumalan edessä, että te kastaisitte pieniä lapsia, Moroni 8:4–23. Lapset tulee kastaa kahdeksan vuoden iässä, OL 68:27. Kaikki lapset, jotka kuolevat ennen kuin saavuttavat vastuullisen iän, pelastuvat selestiseen valtakuntaan, OL 137:10.

        "Kaste ei ole pieniä lapsia varten: On vakavaa pilkkaa Jumalan edessä, että te kastaisitte pieniä lapsia"
        Perhekuntia kyllä kastettiin ja niiden mukana lapset ja orjat, ja 8-vuotias on joka ikisellä mittapuulla lapsi sen ymmärtää jokainen.
        Sitä voi ihmetellä miksi jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta mutta ei sitä miksi Paavali ei moista kehottanut tekemään .

        Kun on puhe kristinuskosta miksi ihmeessä lainailet oman uskontosi pyhää kirjaa eihän täällä kukaan tarjoa Koraanikaan kristinuskon selitysteokseksi


      • M.E.L.
        Selkeyttä kirjoitti:

        Jatkoa:
        Kaste syntien anteeksisaamiseksi: Nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois, Ap. t. 22:16. Kasteen jälkeen tulee syntien anteeksianto tulen ja Pyhän Hengen kautta, 2. Nefi 31:17. Tulkaa ja ottakaa kaste parannukseen, jotta teidät pestäisiin synneistänne, Alma 7:14. Siunattuja ovat ne, jotka uskovat ja ottavat kasteen, sillä he saavat syntinsä anteeksi, 3. Nefi 12:1–2. Sinun tulee julistaa parannusta ja uskoa Vapahtajaan sekä syntien anteeksiantoa kasteen kautta, OL 19:31. Me uskomme upotuskasteeseen syntien anteeksisaamiseksi, UK 4.

        Oikea valtuus: Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, Matt. 28:19 (OL 68:8). Limhi ja monet hänen kansastaan halusivat ottaa kasteen, mutta maassa ei ollut ketään, jolla olisi ollut valtuus Jumalalta, Moosia 21:33. Minä annan sinulle vallan kastaa, 3. Nefi 11:19–21. Aaronin pappeus pitää hallussaan syntien anteeksisaamiseksi suoritettavan upotuskasteen avaimet, OL 13:1. Minä asetan heidät kastamaan minun nimeeni, OL 18:29. Johannes Kastaja antoi Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle valtuuden kastaa, JS-H 68–69.

        Vaatimukset kasteelle pääsemiseksi: Tehkää parannus ja ottakaa kaste minun rakkaan Poikani nimeen, 2. Nefi 31:11. Teidän täytyy tehdä parannus ja syntyä uudesti, Alma 7:14. Katsokaa, ettette ota kastetta kelvottomina, Morm. 9:29. Opettakaa vanhemmille, että heidän täytyy tehdä parannus ja ottaa kaste ja nöyrtyä, Moroni 8:10. Mitä kasteelle aikovilta vaaditaan, OL 20:37. Lapset tulee kastaa syntiensä anteeksisaamiseksi kahdeksan vuoden iässä, OL 68:25, 27.

        Kasteen kautta tehtävät liitot: Te olette tehneet hänen kanssaan liiton, että te palvelette häntä ja pidätte hänen käskynsä, Moosia 18:8–10, 13. Ne, jotka tekevät parannuksen ja ottavat Kristuksen nimen päällensä ja päättävät palvella häntä, otetaan kirkkoon kasteen kautta, OL 20:37.

        Kaste kuolleiden puolesta: Mitä varten jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta? 1. Kor. 15:29. Kasteita kuolleiden puolesta suoritetaan syntien anteeksisaamiseksi, OL 124:29; 127:5–9; 128:1; 138:33.

        Kaste ei ole pieniä lapsia varten: On vakavaa pilkkaa Jumalan edessä, että te kastaisitte pieniä lapsia, Moroni 8:4–23. Lapset tulee kastaa kahdeksan vuoden iässä, OL 68:27. Kaikki lapset, jotka kuolevat ennen kuin saavuttavat vastuullisen iän, pelastuvat selestiseen valtakuntaan, OL 137:10.

        No älkää ihmeessä sitten kastako lapsia.

        Kristityt kastavat!


      • Sivullinen.
        Selkeyttä kirjoitti:

        Jatkoa:
        Kaste syntien anteeksisaamiseksi: Nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois, Ap. t. 22:16. Kasteen jälkeen tulee syntien anteeksianto tulen ja Pyhän Hengen kautta, 2. Nefi 31:17. Tulkaa ja ottakaa kaste parannukseen, jotta teidät pestäisiin synneistänne, Alma 7:14. Siunattuja ovat ne, jotka uskovat ja ottavat kasteen, sillä he saavat syntinsä anteeksi, 3. Nefi 12:1–2. Sinun tulee julistaa parannusta ja uskoa Vapahtajaan sekä syntien anteeksiantoa kasteen kautta, OL 19:31. Me uskomme upotuskasteeseen syntien anteeksisaamiseksi, UK 4.

        Oikea valtuus: Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, Matt. 28:19 (OL 68:8). Limhi ja monet hänen kansastaan halusivat ottaa kasteen, mutta maassa ei ollut ketään, jolla olisi ollut valtuus Jumalalta, Moosia 21:33. Minä annan sinulle vallan kastaa, 3. Nefi 11:19–21. Aaronin pappeus pitää hallussaan syntien anteeksisaamiseksi suoritettavan upotuskasteen avaimet, OL 13:1. Minä asetan heidät kastamaan minun nimeeni, OL 18:29. Johannes Kastaja antoi Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle valtuuden kastaa, JS-H 68–69.

        Vaatimukset kasteelle pääsemiseksi: Tehkää parannus ja ottakaa kaste minun rakkaan Poikani nimeen, 2. Nefi 31:11. Teidän täytyy tehdä parannus ja syntyä uudesti, Alma 7:14. Katsokaa, ettette ota kastetta kelvottomina, Morm. 9:29. Opettakaa vanhemmille, että heidän täytyy tehdä parannus ja ottaa kaste ja nöyrtyä, Moroni 8:10. Mitä kasteelle aikovilta vaaditaan, OL 20:37. Lapset tulee kastaa syntiensä anteeksisaamiseksi kahdeksan vuoden iässä, OL 68:25, 27.

        Kasteen kautta tehtävät liitot: Te olette tehneet hänen kanssaan liiton, että te palvelette häntä ja pidätte hänen käskynsä, Moosia 18:8–10, 13. Ne, jotka tekevät parannuksen ja ottavat Kristuksen nimen päällensä ja päättävät palvella häntä, otetaan kirkkoon kasteen kautta, OL 20:37.

        Kaste kuolleiden puolesta: Mitä varten jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta? 1. Kor. 15:29. Kasteita kuolleiden puolesta suoritetaan syntien anteeksisaamiseksi, OL 124:29; 127:5–9; 128:1; 138:33.

        Kaste ei ole pieniä lapsia varten: On vakavaa pilkkaa Jumalan edessä, että te kastaisitte pieniä lapsia, Moroni 8:4–23. Lapset tulee kastaa kahdeksan vuoden iässä, OL 68:27. Kaikki lapset, jotka kuolevat ennen kuin saavuttavat vastuullisen iän, pelastuvat selestiseen valtakuntaan, OL 137:10.

        Mormonien suorittamat lapsikasteet ovat juhlamuotoista jumalanpilkkaa.


      • Selkeyttä
        Sivullinen. kirjoitti:

        Mormonien suorittamat lapsikasteet ovat juhlamuotoista jumalanpilkkaa.

        Ketään ei kasteta vastoin omaa suostumusta. Varhaisin kasteikä on 8 vuotta, josta sanotaan, että silloin henkilö alkaa tulla vastuulliseen ikään. Meneehän lapsi yleensä kouluukin noihin aikoihin.


      • Sivullinen.
        Selkeyttä kirjoitti:

        Ketään ei kasteta vastoin omaa suostumusta. Varhaisin kasteikä on 8 vuotta, josta sanotaan, että silloin henkilö alkaa tulla vastuulliseen ikään. Meneehän lapsi yleensä kouluukin noihin aikoihin.

        8-vuotias on vielä täysin vanhempiensa aivopesun uhri.


      • to..
        Selkeyttä kirjoitti:

        Ketään ei kasteta vastoin omaa suostumusta. Varhaisin kasteikä on 8 vuotta, josta sanotaan, että silloin henkilö alkaa tulla vastuulliseen ikään. Meneehän lapsi yleensä kouluukin noihin aikoihin.

        Moni lapsi ei menisi kouluun jos saisi itse päättää, aikuiset huolehtivat että lapset menevät.

        8-vuotias pystyy yhtä vähän päättämään uskonnostaan ja sen seremonioihin osallistumisesta ja niiden ymmärtämisestä kuin tekemään vanhempiensa veroilmoituksen. Jos joku väittää että 8-vuotiaalla on kypsä harkintakyky kasteasiassa voi jättää muutkin lastaa koskevat asiat tämän yksin päätettäväksi. Kukaan vanhempi ei niin tee.


      • Selkeyttä
        to.. kirjoitti:

        Moni lapsi ei menisi kouluun jos saisi itse päättää, aikuiset huolehtivat että lapset menevät.

        8-vuotias pystyy yhtä vähän päättämään uskonnostaan ja sen seremonioihin osallistumisesta ja niiden ymmärtämisestä kuin tekemään vanhempiensa veroilmoituksen. Jos joku väittää että 8-vuotiaalla on kypsä harkintakyky kasteasiassa voi jättää muutkin lastaa koskevat asiat tämän yksin päätettäväksi. Kukaan vanhempi ei niin tee.

        Onko vauva kypsä tekemään kastepäätöksen? MAP-kirkossa ei kasteta ketään ilman hänen omaa haluaan. Kastetta tulee edeltää aina opetus.


      • Sivullinen.
        Selkeyttä kirjoitti:

        Onko vauva kypsä tekemään kastepäätöksen? MAP-kirkossa ei kasteta ketään ilman hänen omaa haluaan. Kastetta tulee edeltää aina opetus.

        Vauvoja kastavat eivät väitäkään kyseessä olevan vauvan päätös. Ja miksi aina vertaat perkeleen kirkkoon.

        Mormonit valehtelevat, että kyseessä on 8-vuotiaan itsenäinen päätös. Niinhän ei toetenkään ole.


      • siunaaja
        to.. kirjoitti:

        "Kaste ei ole pieniä lapsia varten: On vakavaa pilkkaa Jumalan edessä, että te kastaisitte pieniä lapsia"
        Perhekuntia kyllä kastettiin ja niiden mukana lapset ja orjat, ja 8-vuotias on joka ikisellä mittapuulla lapsi sen ymmärtää jokainen.
        Sitä voi ihmetellä miksi jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta mutta ei sitä miksi Paavali ei moista kehottanut tekemään .

        Kun on puhe kristinuskosta miksi ihmeessä lainailet oman uskontosi pyhää kirjaa eihän täällä kukaan tarjoa Koraanikaan kristinuskon selitysteokseksi

        Perhekunnasta ei sanota lasten ikää. Alle 8v ei kastettu, vaan siunattiin.


      • 1kastaja
        Sivullinen. kirjoitti:

        Vauvoja kastavat eivät väitäkään kyseessä olevan vauvan päätös. Ja miksi aina vertaat perkeleen kirkkoon.

        Mormonit valehtelevat, että kyseessä on 8-vuotiaan itsenäinen päätös. Niinhän ei toetenkään ole.

        Tiedän 8 vuotiaita jotka on kastettu vaikak vanhempia ei ole. Tiedän 8 vuotiaita joita ei ole kastettu vaikka muut perheessä jotka on yli 8 on kaikki kastettu. MAP kirkossa kastetaan halukkaat!
        Miksi täälä on ihmisiä jotka toitottavat kovaäänisesti vääriä todistuksia lähimmäisistään?


      • Sivullinen.
        1kastaja kirjoitti:

        Tiedän 8 vuotiaita jotka on kastettu vaikak vanhempia ei ole. Tiedän 8 vuotiaita joita ei ole kastettu vaikka muut perheessä jotka on yli 8 on kaikki kastettu. MAP kirkossa kastetaan halukkaat!
        Miksi täälä on ihmisiä jotka toitottavat kovaäänisesti vääriä todistuksia lähimmäisistään?

        Aivopesijöinä voivat toimia muutkin kuin vanhemmat.

        Vaikeampi on uskoa, että joku uskaltaisi 8-vuotiaana vastustaa vanhempiaan, mutta kaipa mormoneissakin on joitakin niin lepsuja, että eivät pakota.


      • to..
        siunaaja kirjoitti:

        Perhekunnasta ei sanota lasten ikää. Alle 8v ei kastettu, vaan siunattiin.

        Mistä tuon tiedon olet saanut? Jotta se olisi luotettava sen pitäisi tulla antiikin ajan kristityiltä tai joltain joka muuten olisi kasteseremoniaa seurannut.


      • Ent. mormoni
        1kastaja kirjoitti:

        Tiedän 8 vuotiaita jotka on kastettu vaikak vanhempia ei ole. Tiedän 8 vuotiaita joita ei ole kastettu vaikka muut perheessä jotka on yli 8 on kaikki kastettu. MAP kirkossa kastetaan halukkaat!
        Miksi täälä on ihmisiä jotka toitottavat kovaäänisesti vääriä todistuksia lähimmäisistään?

        Minut kastettiin mormonikirkon jäseneksi 8-vuotiaana. Aikuiset pettivät täysin luottamukseni valehtelemalla minulle, että siten tulisin Jeesuksen haluaman kirkon jäseneksi. Valehtelivat myös, että Joseph Smith oli oikea profeetta - eli valehtelivat koko setin alusta loppuun.

        Minulla ei ollut mitään mahdollisuuksia tarkistaa, pitivätkö aikuisten väittämät paikkaansa vai eivätkö pitäneet enkä lapsenmielessäni pystynyt edes kuvittelemaan, että isäni, johon täysin lapsena luotin, voisi ikinä valehdella minulle niin törkeästi.


      • Yhtä
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Minut kastettiin mormonikirkon jäseneksi 8-vuotiaana. Aikuiset pettivät täysin luottamukseni valehtelemalla minulle, että siten tulisin Jeesuksen haluaman kirkon jäseneksi. Valehtelivat myös, että Joseph Smith oli oikea profeetta - eli valehtelivat koko setin alusta loppuun.

        Minulla ei ollut mitään mahdollisuuksia tarkistaa, pitivätkö aikuisten väittämät paikkaansa vai eivätkö pitäneet enkä lapsenmielessäni pystynyt edes kuvittelemaan, että isäni, johon täysin lapsena luotin, voisi ikinä valehdella minulle niin törkeästi.

        Oletko varma, että isäsi valehteli? - Jospa hän todella uskoo ja uskoi!


      • Ent. mormoni
        Yhtä kirjoitti:

        Oletko varma, että isäsi valehteli? - Jospa hän todella uskoo ja uskoi!

        On valehtelemista sanoa todeksi epätosia asioita. Varsinkin on valehtelemista sanoa TIETÄVÄNSÄ että ne ovat totta. Jos sanoo uskovansa, ei valehtele.

        Koulussa 2. luokalla oleva 8-vuotias tietää jo tietämisen ja uskomisen eron ja monelle lapselle on jo siinä iässä valjennut totuus joulupukista. Joulupukin esittäminen on leikki ja sadun totta mutta uskonnot eivät ole leikkejä tai satuja muusta kuin kulttuuriantropologian näkökulmasta..


      • Selkeyttä
        Ent. mormoni kirjoitti:

        On valehtelemista sanoa todeksi epätosia asioita. Varsinkin on valehtelemista sanoa TIETÄVÄNSÄ että ne ovat totta. Jos sanoo uskovansa, ei valehtele.

        Koulussa 2. luokalla oleva 8-vuotias tietää jo tietämisen ja uskomisen eron ja monelle lapselle on jo siinä iässä valjennut totuus joulupukista. Joulupukin esittäminen on leikki ja sadun totta mutta uskonnot eivät ole leikkejä tai satuja muusta kuin kulttuuriantropologian näkökulmasta..

        Varma usko ja tietäminen eivät juuri eroa toisistaan. Kun on varma usko ja on saanut todistuksen Mormonin kirjasta, niin tietää. Voi täten täysin rehellisesti todistaa Mormonin kirjasta. On olemassa maallista tietoa ja hengellistä tietoa. Niitä tutkitaan eri tavoin. Hengelliset on tutkittava hengellisesti ja maalliset maallisesti Raamatun mukaan.

        Raamattu ja Mormonin kirja ovat todisteita Jumalan työstä ihmisten keskuudessa. Kukaan ei voi petosmielessä kirjoittaa Mormonin kirjan kaltaista kirjaa, joka kehottaa kaikkeen hyvään ja uskomaan Kristukseen. - Tämän voi todeta hengellisen tutkimisen avulla.

        Jeesus Kristus tuli maailmaan toteuttamaan Isänsä tahdon, joka on kaikkien ihmisten pelastaminen. Hän syntyi juutalaisten keskuuteen, mutta Hänet lähetettiin kaikkien muidenkin ”lampaidensa” luo. Näitä muita lampaita ovat kaikki Jaakobista eli Israelista lähteneet kansat. Jaakobilla oli 12 poikaa, joista jokaisesta sai alun kansa, jota Raamatussa sanotaan Kristuksen lampaiksi.

        Raamattu kertoo juutalaisten uskonnollisista vaiheista ja Kristuksen syntymästä heidän keskuuteensa. Mormonin kirja kertoo Kristuksen odottamisesta ja käynnistä joosefilaisten luona. Heihin kuuluva ryhmä johdatettiin n. 600 eKr. Amerikan mantereelle. Olemme saaneet Mormonin kirjan, taivaallisen sanansaattajan enkeli Moronin kautta. Se on Raamatun veroinen pyhä kirjoitus.

        Esimerkiksi 3. Nefi kirjan 17. luvussa kerrotaan, että Kristus rukoili Isää ja paransi läsnä olleiden ihmisten kaikki sairaudet sekä siunasi heidän lapsiaan. On tärkeää, että me rukoilemme taivaallista Isäämme kiittäen kaikesta hyvästä, mitä meillä on ja pyydämme sitä, mitä tarvitsemme. Kristus on Välimiehemme, kun lähestymme taivallista Isäämme.

        Todistan, että Mormonin kirja on pyhä kirjoitus, joka kertoo Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan yhdessä Raamatun kanssa. - Voin sanoa jopa tietäväni, että näin on, sillä todistukseni tuskin voi tulla muuksi, vaikka se olisi maallisessa mielessä tietoa. Hengellinen ja maallinen tieto eroavat toisistaan.


      • to..
        Selkeyttä kirjoitti:

        Varma usko ja tietäminen eivät juuri eroa toisistaan. Kun on varma usko ja on saanut todistuksen Mormonin kirjasta, niin tietää. Voi täten täysin rehellisesti todistaa Mormonin kirjasta. On olemassa maallista tietoa ja hengellistä tietoa. Niitä tutkitaan eri tavoin. Hengelliset on tutkittava hengellisesti ja maalliset maallisesti Raamatun mukaan.

        Raamattu ja Mormonin kirja ovat todisteita Jumalan työstä ihmisten keskuudessa. Kukaan ei voi petosmielessä kirjoittaa Mormonin kirjan kaltaista kirjaa, joka kehottaa kaikkeen hyvään ja uskomaan Kristukseen. - Tämän voi todeta hengellisen tutkimisen avulla.

        Jeesus Kristus tuli maailmaan toteuttamaan Isänsä tahdon, joka on kaikkien ihmisten pelastaminen. Hän syntyi juutalaisten keskuuteen, mutta Hänet lähetettiin kaikkien muidenkin ”lampaidensa” luo. Näitä muita lampaita ovat kaikki Jaakobista eli Israelista lähteneet kansat. Jaakobilla oli 12 poikaa, joista jokaisesta sai alun kansa, jota Raamatussa sanotaan Kristuksen lampaiksi.

        Raamattu kertoo juutalaisten uskonnollisista vaiheista ja Kristuksen syntymästä heidän keskuuteensa. Mormonin kirja kertoo Kristuksen odottamisesta ja käynnistä joosefilaisten luona. Heihin kuuluva ryhmä johdatettiin n. 600 eKr. Amerikan mantereelle. Olemme saaneet Mormonin kirjan, taivaallisen sanansaattajan enkeli Moronin kautta. Se on Raamatun veroinen pyhä kirjoitus.

        Esimerkiksi 3. Nefi kirjan 17. luvussa kerrotaan, että Kristus rukoili Isää ja paransi läsnä olleiden ihmisten kaikki sairaudet sekä siunasi heidän lapsiaan. On tärkeää, että me rukoilemme taivaallista Isäämme kiittäen kaikesta hyvästä, mitä meillä on ja pyydämme sitä, mitä tarvitsemme. Kristus on Välimiehemme, kun lähestymme taivallista Isäämme.

        Todistan, että Mormonin kirja on pyhä kirjoitus, joka kertoo Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan yhdessä Raamatun kanssa. - Voin sanoa jopa tietäväni, että näin on, sillä todistukseni tuskin voi tulla muuksi, vaikka se olisi maallisessa mielessä tietoa. Hengellinen ja maallinen tieto eroavat toisistaan.

        Heprealaisen Raamatun jumala Jahve kuitenkin on oman ilmoituksensa mukaan konkretiassa, historiassa toimiva jumala . Jopa niin että sanaa hengellinen ei hepreassa ollut - eikä tarvittu.

        Tietoa ei voi jakaa maalliseen ja hengelliseen,vaan informaatio joka meillä on käsiteltävänä, joko on totta tai ei ole, joko sellaista jonka voi todentaa tai ei voi, mutta jonka jotkut silti uskovat todeksi . Uskontojen oppeja tai ilmoituksia jumalasta tai tuonpuoleisesta ei voi todentaa, ne ovat täysin uskon varaisia. Eli ihminen voi uskoa, mutta ei voi sanoa tietävänsä. Toiset ihmiset uskovat helpommin, jotkut eivät ollenkaan ja sekään ei ole ihmisen itsensä päätettävissä .

        Mormonin kirjan ja minkä hyvänsä kirjan, voi kirjoittaa petosmielessä, mikä sen estää? Israelin kansa - ellei Raamattu ole kirjoitettu petosmielessä - on yksi eikä mikään pikkuryhmä edusta mitään heimoa eikä mikään laajan jo kotimaata suuremman diasporan yhteisöistä ollut "muita lampaita." Jaakobista ei lähtenyt kansoja vaan yksi kansa , heprealainen Raamattu sanoo sen uudestaan ja uudestaan.

        Elohim on uusjumala jota silti totta kai voivat rukoilla muut kuin juutalaiset tai kristityt . "Todistan että" kuuluu alkuperältään islamiin ja on siten 1200 vuotta Smithin uskontoa vanhempi, " todistan ettei ole muuta jumalaa kuin jumala (allah)ja Muhammad on hänen profeettansa". Ei islamkaan tuosta muutu todeksi - vaikka se on yksi kolmesta lähi-idän monoteistisesta uskonnosta ja kuuluu sarjaan jonka Israelin uskonto aloitti , sarjaan johon mormonismi ei kuulu.


      • M.E.L.
        Selkeyttä kirjoitti:

        Varma usko ja tietäminen eivät juuri eroa toisistaan. Kun on varma usko ja on saanut todistuksen Mormonin kirjasta, niin tietää. Voi täten täysin rehellisesti todistaa Mormonin kirjasta. On olemassa maallista tietoa ja hengellistä tietoa. Niitä tutkitaan eri tavoin. Hengelliset on tutkittava hengellisesti ja maalliset maallisesti Raamatun mukaan.

        Raamattu ja Mormonin kirja ovat todisteita Jumalan työstä ihmisten keskuudessa. Kukaan ei voi petosmielessä kirjoittaa Mormonin kirjan kaltaista kirjaa, joka kehottaa kaikkeen hyvään ja uskomaan Kristukseen. - Tämän voi todeta hengellisen tutkimisen avulla.

        Jeesus Kristus tuli maailmaan toteuttamaan Isänsä tahdon, joka on kaikkien ihmisten pelastaminen. Hän syntyi juutalaisten keskuuteen, mutta Hänet lähetettiin kaikkien muidenkin ”lampaidensa” luo. Näitä muita lampaita ovat kaikki Jaakobista eli Israelista lähteneet kansat. Jaakobilla oli 12 poikaa, joista jokaisesta sai alun kansa, jota Raamatussa sanotaan Kristuksen lampaiksi.

        Raamattu kertoo juutalaisten uskonnollisista vaiheista ja Kristuksen syntymästä heidän keskuuteensa. Mormonin kirja kertoo Kristuksen odottamisesta ja käynnistä joosefilaisten luona. Heihin kuuluva ryhmä johdatettiin n. 600 eKr. Amerikan mantereelle. Olemme saaneet Mormonin kirjan, taivaallisen sanansaattajan enkeli Moronin kautta. Se on Raamatun veroinen pyhä kirjoitus.

        Esimerkiksi 3. Nefi kirjan 17. luvussa kerrotaan, että Kristus rukoili Isää ja paransi läsnä olleiden ihmisten kaikki sairaudet sekä siunasi heidän lapsiaan. On tärkeää, että me rukoilemme taivaallista Isäämme kiittäen kaikesta hyvästä, mitä meillä on ja pyydämme sitä, mitä tarvitsemme. Kristus on Välimiehemme, kun lähestymme taivallista Isäämme.

        Todistan, että Mormonin kirja on pyhä kirjoitus, joka kertoo Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan yhdessä Raamatun kanssa. - Voin sanoa jopa tietäväni, että näin on, sillä todistukseni tuskin voi tulla muuksi, vaikka se olisi maallisessa mielessä tietoa. Hengellinen ja maallinen tieto eroavat toisistaan.

        Sitten niitä oikeita todisteita tiskiin, SATUSETÄ!

        Mitään muuta sinulla ei ole kuin pussillinen perusteettomia pötypuheita.

        Pelle, tyhjänpuhuja!


      • !!!
        Selkeyttä kirjoitti:

        Varma usko ja tietäminen eivät juuri eroa toisistaan. Kun on varma usko ja on saanut todistuksen Mormonin kirjasta, niin tietää. Voi täten täysin rehellisesti todistaa Mormonin kirjasta. On olemassa maallista tietoa ja hengellistä tietoa. Niitä tutkitaan eri tavoin. Hengelliset on tutkittava hengellisesti ja maalliset maallisesti Raamatun mukaan.

        Raamattu ja Mormonin kirja ovat todisteita Jumalan työstä ihmisten keskuudessa. Kukaan ei voi petosmielessä kirjoittaa Mormonin kirjan kaltaista kirjaa, joka kehottaa kaikkeen hyvään ja uskomaan Kristukseen. - Tämän voi todeta hengellisen tutkimisen avulla.

        Jeesus Kristus tuli maailmaan toteuttamaan Isänsä tahdon, joka on kaikkien ihmisten pelastaminen. Hän syntyi juutalaisten keskuuteen, mutta Hänet lähetettiin kaikkien muidenkin ”lampaidensa” luo. Näitä muita lampaita ovat kaikki Jaakobista eli Israelista lähteneet kansat. Jaakobilla oli 12 poikaa, joista jokaisesta sai alun kansa, jota Raamatussa sanotaan Kristuksen lampaiksi.

        Raamattu kertoo juutalaisten uskonnollisista vaiheista ja Kristuksen syntymästä heidän keskuuteensa. Mormonin kirja kertoo Kristuksen odottamisesta ja käynnistä joosefilaisten luona. Heihin kuuluva ryhmä johdatettiin n. 600 eKr. Amerikan mantereelle. Olemme saaneet Mormonin kirjan, taivaallisen sanansaattajan enkeli Moronin kautta. Se on Raamatun veroinen pyhä kirjoitus.

        Esimerkiksi 3. Nefi kirjan 17. luvussa kerrotaan, että Kristus rukoili Isää ja paransi läsnä olleiden ihmisten kaikki sairaudet sekä siunasi heidän lapsiaan. On tärkeää, että me rukoilemme taivaallista Isäämme kiittäen kaikesta hyvästä, mitä meillä on ja pyydämme sitä, mitä tarvitsemme. Kristus on Välimiehemme, kun lähestymme taivallista Isäämme.

        Todistan, että Mormonin kirja on pyhä kirjoitus, joka kertoo Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan yhdessä Raamatun kanssa. - Voin sanoa jopa tietäväni, että näin on, sillä todistukseni tuskin voi tulla muuksi, vaikka se olisi maallisessa mielessä tietoa. Hengellinen ja maallinen tieto eroavat toisistaan.

        Tapani, varma usko on LUULEMISTA, ei tietämistä.


      • Ent. mormoni
        !!! kirjoitti:

        Tapani, varma usko on LUULEMISTA, ei tietämistä.

        Ilmeisesti näin jälkikäteen edellytetään, että olisin 8-vuotiaana pystynyt asettamaan isäni arvostelukyvyn kyseenalaiseksi. Samoin olisi pitänyt osata kyseenalaistaa hänen kielentajunsa ja ymmärryksensä siitä, mitä käsitteillä uskoa, tuntea, luulla ja tietää tarkoitetaan.

        Toisaalta aika kamalaa, jos kirkko lähtee siitä, että lapsi pystyy kyseenalaistamaan kaiken mitä vanhemmat sanovat ja arvioimaan asia kerrallaan, ovatko vanhemmat väärässä vai oikeassa. Mutta ilmeisesti oli oma vikani, että minut kastettiin mormoniksi.

        Toivottavasti Jumala antaa minulle anteeksi lapsena ottamani mormonikasteen. Rukoilihan Kristuskin ristillä Jumalaa antamaan anteeksi, koska ihmiset eivät tienneet mitä tekivät ristiinnaulitessaan Jumalan pojan. Minäkään en lapsena tiennyt, mitä tein. Vasta 18-vujotiaana pyhstyin korjaamaan tekemäni virheen ja eroamaan mormonikirkosta.


    • Palstaa lukenut

      Jos upotuskaste todella on ensimmäinen ja yksi tärkeimmistä asioista, jotka on suoritettava, kun liittyy mormoneihin, niin uskonto on poissuljettu sitten niillä alueilla, joissa vesipula on huutava ja matkat kaivolle ja takaisin on lähes kokopäivätyö. Näitä kuivuneita alueita on lukuisia, ja niissä kuitenkin ihmiset sinnittelevät sitkeinä ja kuivahtaneina. Elämäntavoiltaan he ovat lähellä mormonien kansan vaelluksia, sillä tänäkin päivänä he saavat elantonsa vuohista ja muusta erämaihin sopeutuneista karjasta.

      Jos taivaallinen jumaluus todellakin vaatii uskoon tulleelta veden tuhlaamisen - ja jopa juoksevan veden, kuten jossakin mielipiteessä tulee esiin - niin on ilmeisesti tämä kaste tärkeämpi kuin se henkilö, joka haluaa omistautua jumalansa palvelemiseen. Tämä ainoa ja ehdottomasti parhain uskonto kielletään siis olosuhteisiin vedoten miljoonilta ihmisiltä.
      Ei hyvältä kuulosta.

      • Selkeyttä

        Kastaa voi joessa, järvessä, meressä ja vesialtaassa. Vettä maailmassa riittää. Jos ei ole tarpeeksi vettä asuinpaikalla eikä todellakaan ole mahdollisuutta saada upotuskastetta, niin henkilö voi ottaa vastaan sijaiskasteen kuolemansa jälkeen. Tuntuu epäuskottavalta, ettei riittävää vesimäärää löytyisi. Kasteen saadakseen voi matkustaa veden äärelle.


      • M.E.L.
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kastaa voi joessa, järvessä, meressä ja vesialtaassa. Vettä maailmassa riittää. Jos ei ole tarpeeksi vettä asuinpaikalla eikä todellakaan ole mahdollisuutta saada upotuskastetta, niin henkilö voi ottaa vastaan sijaiskasteen kuolemansa jälkeen. Tuntuu epäuskottavalta, ettei riittävää vesimäärää löytyisi. Kasteen saadakseen voi matkustaa veden äärelle.

        Te mormonit voitte kastaa vaikka CocaColalla jos mielenne niin tekee :)

        Mutta älkää sotkeko kristinuskoa omiin sekoiluihinne.


      • to..
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kastaa voi joessa, järvessä, meressä ja vesialtaassa. Vettä maailmassa riittää. Jos ei ole tarpeeksi vettä asuinpaikalla eikä todellakaan ole mahdollisuutta saada upotuskastetta, niin henkilö voi ottaa vastaan sijaiskasteen kuolemansa jälkeen. Tuntuu epäuskottavalta, ettei riittävää vesimäärää löytyisi. Kasteen saadakseen voi matkustaa veden äärelle.

        Vettä ei kaikkialla maailmassa ole suinkaan riittävästi lähi-idässäkin sen riittävä saanti oli usein vaikeaa eivätkä kaikki ihmiset voineet vaeltaa vesien äärelle mm vanhukset ja sairaat. Yhä synagogissa syksyllä rukoillaan sateita Israelin maahan ja kastetta kesäksi samaan tapaan kuin muinoin koska sateet saattoivat joinakin vuosina olla hyvin vähäisiä

        On todella outo ajatus että kun Jeesus käski opetuslastensa lähteä julistamaan hänen sanomaansa, upottautumiseen riittämättömän veden vuoksi ihmisille olisi selitetty että teidät kastetaan Jeesuksen seuraajiksi kunhan olette ensin kuolleet. Mistä hyvänsä opista täysin selkeästä ja ymmärrettävästäkin voi näköjään tehdä sirkuksen.


      • tode*
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kastaa voi joessa, järvessä, meressä ja vesialtaassa. Vettä maailmassa riittää. Jos ei ole tarpeeksi vettä asuinpaikalla eikä todellakaan ole mahdollisuutta saada upotuskastetta, niin henkilö voi ottaa vastaan sijaiskasteen kuolemansa jälkeen. Tuntuu epäuskottavalta, ettei riittävää vesimäärää löytyisi. Kasteen saadakseen voi matkustaa veden äärelle.

        "Jos ei ole tarpeeksi vettä asuinpaikalla eikä todellakaan ole mahdollisuutta saada upotuskastetta, niin henkilö voi ottaa vastaan sijaiskasteen kuolemansa jälkeen."

        Kaikki beduiinit sijaiskastetaan?


      • Järkevyyttä peliin
        tode* kirjoitti:

        "Jos ei ole tarpeeksi vettä asuinpaikalla eikä todellakaan ole mahdollisuutta saada upotuskastetta, niin henkilö voi ottaa vastaan sijaiskasteen kuolemansa jälkeen."

        Kaikki beduiinit sijaiskastetaan?

        Ei kai heitä käännytetä?
        Eikö tämä uskonto ole lähinnä amerikkalaisille ja jonkin verran eurooppalaisille ihmisille suunniteltu?


      • kolakastaja
        M.E.L. kirjoitti:

        Te mormonit voitte kastaa vaikka CocaColalla jos mielenne niin tekee :)

        Mutta älkää sotkeko kristinuskoa omiin sekoiluihinne.

        Niin voidaankin! Onneksi emme ole hiuksenhalkojia, vaan saamme käyttää tervettä järkeä ja kekseliäisyyttä!!


    • Palstaa lukenut

      "Maailmassa on makeaa vettä vielä noin miljoona kuutiokilometriä, mutta sitä ei riitä maailman kasvavalle väestölle ilman uusia keinoja. Riittävyyden turvaamiskeinojen löytämisellä alkaa olla kiire, sillä vuonna 2025 maailmassa arvioidaan olevan kolme miljardia ihmistä enemmän kuin nykyisin. Tällä hetkellä vakavasta vesipulasta kärsivillä alueilla elää noin 470 miljoonaa ihmistä"

      Kopioitu Wikipediasta, jossa on lisää tietoa veden vähyydestä ja tarpeesta.

    • Selkeyttä

      Ihmettelen, että on keskusteltu lähinnä vain veden riittävyydestä upotuskasteita varten! Kaste on liitto ja evankeliumin ensimmäinen toimitus. Upottaminen veteen on vertauskuva entisen elämän hautaamisesta ja vedestä nouseminen vertauskuva uuteen hyvään elämää synymisestä.
      Room. 6
      1 Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
      2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?
      3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
      4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan,
      että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
      5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
      6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
      7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
      8 Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
      9 tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.

      Ap. t. 22
      16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

      • M.E.L.

        HÖH! No millä kastelet ilman vettä?

        Miksei Saharan hiekassa piehtarointi mukamas kelpaa?

        Samanlaista pöllöilyä on opettaa vaikkapa kiinalaiselle teenjuonnin olevan pahasta!


      • Miten on.
        M.E.L. kirjoitti:

        HÖH! No millä kastelet ilman vettä?

        Miksei Saharan hiekassa piehtarointi mukamas kelpaa?

        Samanlaista pöllöilyä on opettaa vaikkapa kiinalaiselle teenjuonnin olevan pahasta!

        Beduiini voidaan kastaa vaikka hiekassa, Roope Ankka voitaisiin kastaa vaikka rahasäiliönsä kolikkomeressä. Sakramentissa voidaan nauttia vaikka vettä.


      • Sivullinen.
        Miten on. kirjoitti:

        Beduiini voidaan kastaa vaikka hiekassa, Roope Ankka voitaisiin kastaa vaikka rahasäiliönsä kolikkomeressä. Sakramentissa voidaan nauttia vaikka vettä.

        Sitä piispa Snown eunukiksi kuohitsemaa nuorukaista ei olisi voitu kastaa kokonaan, koska jotain puuttui.

        Mormonien kannattaisikin aloittaa Roope Ankan tehokäännytys. Kymmenen prosenttia hänen tuloistaan olisi melkoinen summa.


      • Miten on.
        Sivullinen. kirjoitti:

        Sitä piispa Snown eunukiksi kuohitsemaa nuorukaista ei olisi voitu kastaa kokonaan, koska jotain puuttui.

        Mormonien kannattaisikin aloittaa Roope Ankan tehokäännytys. Kymmenen prosenttia hänen tuloistaan olisi melkoinen summa.

        Mistä tuon Snown taas tähän keksit yhdistää?


      • Sivullinen.
        Miten on. kirjoitti:

        Mistä tuon Snown taas tähän keksit yhdistää?

        Tuli eunukista mieleen. Snow toteutti sitä mitä profeetta Young kertoi myöhemmin harjoitettavan paljonkin.Moniavioisuus niin maan päällä kuin korotuksessakin tarkoittaa vääjäämättä sitä, että suurelle osalle miehistä pippeli jää vain pissimistä varten. Siksi on loogista tehdä heistä eunukkeja. Korotuksen portilla Smith valitsee tulevat haareminomistajat ja eunukit.


      • kolakastaja

        Katos kun se on helpompi aihe... niin ainakin toinen puoli luulee... kuin kastekysymys sinänsä.
        Mennään vauhdilla ja kun törmätään seinään ollaan hieman tokkurassa ja etsitään paikkaa, jossa aita on matalin ja mennään vauhdilla yli!


      • lunta tupaan
        Sivullinen. kirjoitti:

        Tuli eunukista mieleen. Snow toteutti sitä mitä profeetta Young kertoi myöhemmin harjoitettavan paljonkin.Moniavioisuus niin maan päällä kuin korotuksessakin tarkoittaa vääjäämättä sitä, että suurelle osalle miehistä pippeli jää vain pissimistä varten. Siksi on loogista tehdä heistä eunukkeja. Korotuksen portilla Smith valitsee tulevat haareminomistajat ja eunukit.

        piispa Snowilla ei sit ole mitään tekemistä profeetta Snowin kanssa. Kas ku meit on monneen junnaan jopa MAP kirkossakin!


      • Sivullinen.
        lunta tupaan kirjoitti:

        piispa Snowilla ei sit ole mitään tekemistä profeetta Snowin kanssa. Kas ku meit on monneen junnaan jopa MAP kirkossakin!

        En ole mistään profeetta Snowsta kirjoittanutkaan...


      • Ent. mormoni

        Jos mormonit menevät kenialaisen kummilapseni kotikylään ja alkavat täytättää siellä kastealtaita suurella vaivalla ja vuosikausien ponnistusten tuloksena vihdoin saadulla puhtaalla juomavedellä, niin selkäänsä sietäisivät.

        Sen kylän lapset pääsevät vasta nyt ensimmäisen kerran elämässään käymään koulua, kun heidän kaikki aikansa ei kulu veden kantamisessa kotiin äideilleen kilometrien päästä. Siinä ilmastossa jokainen tarvitsee nestettä 4-6 litraa vuorokaudessa ja vettä tarvitaan myös kotieläimille.

        Törkeä on jo pelkkä ajatus siitä, että puhdasta vettä täytyisi tuhlata juomakelvottomaksi satoja litroja vain sen takia, että mormonit saisivat toimittaa minuutin verran pelehtimisseremonioitaan Afrikan auringon paahtavan alla.


      • MIten on.
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Jos mormonit menevät kenialaisen kummilapseni kotikylään ja alkavat täytättää siellä kastealtaita suurella vaivalla ja vuosikausien ponnistusten tuloksena vihdoin saadulla puhtaalla juomavedellä, niin selkäänsä sietäisivät.

        Sen kylän lapset pääsevät vasta nyt ensimmäisen kerran elämässään käymään koulua, kun heidän kaikki aikansa ei kulu veden kantamisessa kotiin äideilleen kilometrien päästä. Siinä ilmastossa jokainen tarvitsee nestettä 4-6 litraa vuorokaudessa ja vettä tarvitaan myös kotieläimille.

        Törkeä on jo pelkkä ajatus siitä, että puhdasta vettä täytyisi tuhlata juomakelvottomaksi satoja litroja vain sen takia, että mormonit saisivat toimittaa minuutin verran pelehtimisseremonioitaan Afrikan auringon paahtavan alla.

        Yhtä lailla se koskee sinua, jos menet vettä tuhlaamaan.


      • Ent. mormoni
        MIten on. kirjoitti:

        Yhtä lailla se koskee sinua, jos menet vettä tuhlaamaan.

        Mutta minäpä en tuhlaa vettä enkä muitakaan luonnonvaroja. Täällä kävi kerran oikein vesimittarinlukija ihmettelemässä, näyttääkö mittari oikein. Näytti se.


        Valitettavasti työmatkat kuluttavat fossiilisia polttoaineita, mutta vaihtoehto ei ole töistä pois jääminenkään, koska se taas rasittaisi kansantaloutta.


    • raamattu puhuu

      Markus 16:16 "joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen"

      Jos joku sijaisena ottaa kasteen jonkun toisen puolesta, niin mitenkäs se henkilökohtainen uskominen sitten järjestyy sille, ketä sijaistetaan?

      Kuolluthan on jo pois mennyt.

      1. Pietarin kirje:

      3:18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
      3:19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
      3:20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.
      3:21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,

      Pietari tietää: Kristus saarnasi tuonelassa vankeudessa oleville hengille, mutta ei heidän edestään kukaan kastetta ottanut. Elossa oleville Pietari ohjeistaa, että vesi pelastaa kasteena tämän vertauskuvan mukaan.

      Paavali mielestäni ihmettelee tässä:

      1. korinttolaiskirje:
      15:29 Mitä muutoin ne, jotka kastattavat itsensä kuolleitten puolesta, sillä saavat aikaan? Jos kuolleet eivät heräjä, miksi nämä sitten kastattavat itsensä heidän puolestaan?


      Mielenkiinnolla odotan tähän nimimerkki "selkeyttä" kommenttia.

      • Vai mitä?

        > Markus 16:16 "joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen"

        Mielenkiintoista, että tuossa ei sanota, että jota ei kasteta, se tuomitaan kadoitukseen.


      • Joikuveli
        Vai mitä? kirjoitti:

        > Markus 16:16 "joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen"

        Mielenkiintoista, että tuossa ei sanota, että jota ei kasteta, se tuomitaan kadoitukseen.

        Käy suihkussa.


      • Selkeyttä

        Luvussa 1. Kor. 15 opetetaan kuolleiden ylösnousemuksesta:
        Kuolleiden ylösnousemus
        12 Jos kerran julistetaan, että Kristus on herätetty kuolleista, kuinka jotkut teistä voivat sanoa, ettei kuolleiden ylösnousemusta ole? [Mark. 12:18]
        13 Jos ei ole kuolleiden ylösnousemusta, ei Kristustakaan ole herätetty kuolleista.
        14 Mutta ellei Kristusta ole herätetty, silloin meidän julistuksemme on turhaa puhetta, turhaa myös teidän uskonne.
        15 Silloin nähdään, että olemme antaneet Jumalasta väärän todistuksen, kun olemme väittäneet hänen herättäneen Kristuksen -- mitä hän siis ei ole tehnyt, jos kerran kuolleita ei herätetä. [Ap. t. 2:32 ]
        16 Ellei kuolleita herätetä, ei Kristustakaan ole herätetty. [Room. 8:11]
        17 Mutta ellei Kristusta ole herätetty, teidän uskonne on pohjaa vailla ja te olette yhä syntienne vallassa.
        18 Ja silloin nekin, jotka ovat nukkuneet pois Kristukseen uskoen, ovat joutuneet perikatoon. [1. Tess. 4:14]
        19 Jos olemme panneet toivomme Kristukseen vain tämän elämän ajaksi, olemme säälittävimpiä kaikista ihmisistä.
        20 Mutta nyt Kristus on herätetty kuolleista, esikoisena niiden joukosta jotka ovat kuolleet. [Ap. t. 26:23 ]
        21 Kun kerran kuolema sai alkunsa ihmisestä, samoin kuolleiden ylösnousemus on alkanut ihmisestä. [Room. 5:12 | Joh. 11:25; Room. 5:17]
        22 Sillä niin kuin kaikki ihmiset Aadamista osallisina kuolevat, niin myös kaikki Kristuksesta osallisina tehdään eläviksi,
        23 jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus ja sen jälkeen Kristuksen omat, kun hän tulee. [1. Tess. 4:15; Ilm. 20:4,5]
        24 Sitten seuraa kaiken päätös, kun hän luovuttaa kuninkuuden Jumalalle, Isälle, kukistettuaan kaiken vallan, mahdin ja voiman. [Dan. 2:44, Dan. 7:14,27]
        25 Kristuksen on näet määrä hallita, kunnes hän on saattanut kaikki vihollisensa jalkojensa alle. [Ps. 110:1; Mark. 12:36]
        26 Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema. [Ilm. 20:14, Ilm. 21:4]
        27 Sillä "Jumala on alistanut hänen jalkojensa alle kaiken". Kun sanotaan, että kaikki on alistettu hänelle, tämän ulkopuolelle jää tietysti Jumala, joka itse on kaiken alistanut Kristuksen valtaan. [Ps. 8:7; Ef. 1:22; Hepr. 2:8]
        28 Sitten kun kaikki on saatettu hänen valtaansa, silloin hän itse, Poika, alistuu sen valtaan, joka on saattanut kaiken hänen valtaansa, ja niin Jumala hallitsee täydellisesti kaikkea. [1. Kor. 3:23, 1. Kor. 11:3]
        29 Mitä varten sitten jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta? Ellei kuolleita lainkaan herätetä, miksi he kastattavat itsensä näiden puolesta?
        30 Entä mitä varten me joka hetki antaudumme vaaraan?
        31 Niin totta kuin te olette minun ylpeyteni Herramme Kristuksen Jeesuksen edessä, minä katson joka päivä kuolemaa silmiin. [Room. 8:35 ]
        32 Olisiko minun kannattanut taistella Efesoksessa petoja vastaan, jos asiaa ajatellaan vain tavalliseen ihmistapaan? Ellei kuolleita herätetä eloon, niin "syödään ja juodaan, huomenna kuollaan". [Ap. t. 19:23; 2. Kor. 1:8 | Jes. 22:13; Viis. 2:6]
        33 Älkää eksykö! "Huono seura hyvät tavat turmelee."
        34 Tulkaa lopultakin järkiinne, älkää tehkö syntiä! On näet eräitä, jotka eivät Jumalasta mitään tiedä -- tämän sanon teidän häpeäksenne. [Room. 13:11 ]

        Kasteeseen kuolleiden puolesta viitataan osoituksena uskosta ylösnousemukseen. Se että niin voitiin kuin sivumennen tehdä, osoittaa että tapa oli hyvin tunnettu. Kasteet kuolleiden puolesta tehdään siltä varalta, että ne otetaan vastaan. Kuten annetussa kohdassa todetaan, kuolleillekin saarnataan evankeliumia. Siihen kuuluvat usko, parannus, kaste ja Pyhän Hengen vastaanottaminen.

        Tuhatvuotisen valtakunnan aikana saadaan kaikki työ tehdyksi, mutta se tehdään vain niiden puolesta, jotka sitä tarvitsevat. Nyt emme tiedä, otetaako toimitukset vastaan.


      • to..
        Selkeyttä kirjoitti:

        Luvussa 1. Kor. 15 opetetaan kuolleiden ylösnousemuksesta:
        Kuolleiden ylösnousemus
        12 Jos kerran julistetaan, että Kristus on herätetty kuolleista, kuinka jotkut teistä voivat sanoa, ettei kuolleiden ylösnousemusta ole? [Mark. 12:18]
        13 Jos ei ole kuolleiden ylösnousemusta, ei Kristustakaan ole herätetty kuolleista.
        14 Mutta ellei Kristusta ole herätetty, silloin meidän julistuksemme on turhaa puhetta, turhaa myös teidän uskonne.
        15 Silloin nähdään, että olemme antaneet Jumalasta väärän todistuksen, kun olemme väittäneet hänen herättäneen Kristuksen -- mitä hän siis ei ole tehnyt, jos kerran kuolleita ei herätetä. [Ap. t. 2:32 ]
        16 Ellei kuolleita herätetä, ei Kristustakaan ole herätetty. [Room. 8:11]
        17 Mutta ellei Kristusta ole herätetty, teidän uskonne on pohjaa vailla ja te olette yhä syntienne vallassa.
        18 Ja silloin nekin, jotka ovat nukkuneet pois Kristukseen uskoen, ovat joutuneet perikatoon. [1. Tess. 4:14]
        19 Jos olemme panneet toivomme Kristukseen vain tämän elämän ajaksi, olemme säälittävimpiä kaikista ihmisistä.
        20 Mutta nyt Kristus on herätetty kuolleista, esikoisena niiden joukosta jotka ovat kuolleet. [Ap. t. 26:23 ]
        21 Kun kerran kuolema sai alkunsa ihmisestä, samoin kuolleiden ylösnousemus on alkanut ihmisestä. [Room. 5:12 | Joh. 11:25; Room. 5:17]
        22 Sillä niin kuin kaikki ihmiset Aadamista osallisina kuolevat, niin myös kaikki Kristuksesta osallisina tehdään eläviksi,
        23 jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus ja sen jälkeen Kristuksen omat, kun hän tulee. [1. Tess. 4:15; Ilm. 20:4,5]
        24 Sitten seuraa kaiken päätös, kun hän luovuttaa kuninkuuden Jumalalle, Isälle, kukistettuaan kaiken vallan, mahdin ja voiman. [Dan. 2:44, Dan. 7:14,27]
        25 Kristuksen on näet määrä hallita, kunnes hän on saattanut kaikki vihollisensa jalkojensa alle. [Ps. 110:1; Mark. 12:36]
        26 Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema. [Ilm. 20:14, Ilm. 21:4]
        27 Sillä "Jumala on alistanut hänen jalkojensa alle kaiken". Kun sanotaan, että kaikki on alistettu hänelle, tämän ulkopuolelle jää tietysti Jumala, joka itse on kaiken alistanut Kristuksen valtaan. [Ps. 8:7; Ef. 1:22; Hepr. 2:8]
        28 Sitten kun kaikki on saatettu hänen valtaansa, silloin hän itse, Poika, alistuu sen valtaan, joka on saattanut kaiken hänen valtaansa, ja niin Jumala hallitsee täydellisesti kaikkea. [1. Kor. 3:23, 1. Kor. 11:3]
        29 Mitä varten sitten jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta? Ellei kuolleita lainkaan herätetä, miksi he kastattavat itsensä näiden puolesta?
        30 Entä mitä varten me joka hetki antaudumme vaaraan?
        31 Niin totta kuin te olette minun ylpeyteni Herramme Kristuksen Jeesuksen edessä, minä katson joka päivä kuolemaa silmiin. [Room. 8:35 ]
        32 Olisiko minun kannattanut taistella Efesoksessa petoja vastaan, jos asiaa ajatellaan vain tavalliseen ihmistapaan? Ellei kuolleita herätetä eloon, niin "syödään ja juodaan, huomenna kuollaan". [Ap. t. 19:23; 2. Kor. 1:8 | Jes. 22:13; Viis. 2:6]
        33 Älkää eksykö! "Huono seura hyvät tavat turmelee."
        34 Tulkaa lopultakin järkiinne, älkää tehkö syntiä! On näet eräitä, jotka eivät Jumalasta mitään tiedä -- tämän sanon teidän häpeäksenne. [Room. 13:11 ]

        Kasteeseen kuolleiden puolesta viitataan osoituksena uskosta ylösnousemukseen. Se että niin voitiin kuin sivumennen tehdä, osoittaa että tapa oli hyvin tunnettu. Kasteet kuolleiden puolesta tehdään siltä varalta, että ne otetaan vastaan. Kuten annetussa kohdassa todetaan, kuolleillekin saarnataan evankeliumia. Siihen kuuluvat usko, parannus, kaste ja Pyhän Hengen vastaanottaminen.

        Tuhatvuotisen valtakunnan aikana saadaan kaikki työ tehdyksi, mutta se tehdään vain niiden puolesta, jotka sitä tarvitsevat. Nyt emme tiedä, otetaako toimitukset vastaan.

        "Se että niin voitiin kuin sivumennen tehdä, osoittaa että tapa oli hyvin tunnettu. " Ei osoita että olisi tunnettu, tai yleinen "Mitä varten sitten JOTKUT antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta?" Paavali yritti pönkittää uskoa ylösnousemukseen, joka yhä oli kiistanalainen vastasyntyneessä uskonnossa.
        Tapa ei ole tunnettu, ei siitä ole mainintoja eivätkä sen paremmin Jeesus kuin apostolit sitä määränneet tai Paavalikaan edes siihen kehottanut vaikka kertoi että jotkut toimivat jopa noin.


      • to..

        Smith ehkä unohti luoda seremonian jossa joku uskoo kuolleen puolesta tai luopumuksen vuoksi tämä Amerikassa aikoinaan tunnettu seremonia on unohtunut?


    • Juu...

      Kastamistapa hyvinkin...

    • Tajuatteko?

      Jos vesi on vähänkin kylmää, upotuskasteessa tapahtuu sukkelin kirkastuminen.

      • Ent. mormoni

        Helen Mar Kimballin isä hakkasi kirveellä avannon jokeen ja tytön kastoi kastoi Brigham Young. Ehkä jokin kirkastui, ehkä ei, mutta tytön myöhempi kohtalo oli järkyttävä.

        Smith onnistui painostamaan hänen isänsä antamaan Helenin "vaimokseen" vain 14 vuotiaana lupaamalla koko perheelle taivaspaikaa, jos saisi lapsineitsyen omaan haaremiinsa.


      • Palstaa lukenut
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Helen Mar Kimballin isä hakkasi kirveellä avannon jokeen ja tytön kastoi kastoi Brigham Young. Ehkä jokin kirkastui, ehkä ei, mutta tytön myöhempi kohtalo oli järkyttävä.

        Smith onnistui painostamaan hänen isänsä antamaan Helenin "vaimokseen" vain 14 vuotiaana lupaamalla koko perheelle taivaspaikaa, jos saisi lapsineitsyen omaan haaremiinsa.

        Kun lapsenlapsi aikanaan kastettiin, oli toimitusta suorittamassa hyvin erikoinen pappi. Hänen puheistaan loisti, että hän ei juuri naisväelle arvoa antanut. Lapsen äiti, joka on suorasukainen ja -selkäinen nainen, kiristeli hampaitaan sovinistisia puheita kuunnellessaan. Emäntänä ei voinut kivahtaa papille edes silloin, kun pappi kertoi, että entisaikaan lapset kastettiin kirkoissa upotuskasteella isoissa kastemaljoissa, ja jos lapsi oli poika, vesi lämmitettiin, mutta tytöt kastettiin suoraan kaivovedellä talvellakin kivikirkossa.
        Ainahan lapsia sai lisää, jos edelliset vilustuivat ja kuolivat, arveli pappi, emmekä me oikein tienneet, oliko mielipide tulkittava huumoriksi vai ei.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1826
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      46
      1608
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1497
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1485
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe