virus iskee omenaan

aukkoja piisaa

11

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1stMacFinn

      Hmm. Siis paha, vaikka pitää ne itse asentaa ja vieläpä etsiä jostain kiinalaisesta sovellus"kaupasta". Just joo.

      Lisäksi saattaapi olla, että Apple asetti jo eston noiden asennukselle Xprotectiin. Se tulee automaattisesti kaikkiin uudempiin OS X-versioihin, olikos se yli 10.6:n.

      • Entäs tämä sitten? http://www.mbnet.fi/artikkeli/tietokoneet/applen_kayttojarjestelmasta_loytyi_vakava_haavoittuvuus_koskee_myos_yosemitea

        Vielä vähän aikaa sitten hihhulipropaganda oli se, että Mac OS:lle ei muka pysty tekemään haittaohjelmia tai että ne ei muka tarvitse tietoturvapäivityksiä kun ovat olevinaan jotenkin maagisesti turvallisia.

        Totuus on, että Mac OS on ihan tavallinen käyttöjärjestelmä joka tarvitsee ne pakolliset turvapäivitykset ja sillekin saa niitä haittaohjelmia. Olen myös itse siivoillut niitä Mac OS tietokoneita haittaohjelmista.

        Tästä syystä tarvitsisi jokainen Mac OS päivittää kiireesti vähintään Mac OS 10.8:n. Ihan vaan siksi kun 10.7:n tuki loppuu parissa kuukaudessa.


      • 1stMacFinn
        M-Kar kirjoitti:

        Entäs tämä sitten? http://www.mbnet.fi/artikkeli/tietokoneet/applen_kayttojarjestelmasta_loytyi_vakava_haavoittuvuus_koskee_myos_yosemitea

        Vielä vähän aikaa sitten hihhulipropaganda oli se, että Mac OS:lle ei muka pysty tekemään haittaohjelmia tai että ne ei muka tarvitse tietoturvapäivityksiä kun ovat olevinaan jotenkin maagisesti turvallisia.

        Totuus on, että Mac OS on ihan tavallinen käyttöjärjestelmä joka tarvitsee ne pakolliset turvapäivitykset ja sillekin saa niitä haittaohjelmia. Olen myös itse siivoillut niitä Mac OS tietokoneita haittaohjelmista.

        Tästä syystä tarvitsisi jokainen Mac OS päivittää kiireesti vähintään Mac OS 10.8:n. Ihan vaan siksi kun 10.7:n tuki loppuu parissa kuukaudessa.

        Tuosta on paha sanoa tuon tiedon perusteella mitään. Nythän tuo on vain puhetta.

        Olen tälläkin palstalla luuhannut kauan, enkä juuri muista väitetyn, ettei niitä haittaohjelmia pystyisi tekemään. Vaikeaa se näyttää olleen, koska OS X on myynnissä ja käytössä 2001 alkaen. Ja aika vähissä ne haitat on.

        Turvapäivityksiähän on julkaistu koko ajan, miksi niitä kukaan väittäisi turhiksi? Sellaistakaan en juuri muista mistään lukeneeni.

        Olen minäkin siivonnut niitä haittaohjelmia pois. Mutta kun ne ovat olleet Windows-haittoja, niin eipä niistä mitään vaivaa ole ollut. Tosin MacKeeperin olen kai joltain joskus poistanut. Onko se nyt oikea haittaohjelma on edelleen vissiin vähän auki. Ei sitä kylläkään pidä asentaa.

        M-Karille tiedoksi, että MacOS oli tuonne 9.2:en asti. Viimenen, Mac OS 9.2.2 julkaisiin joulukuussa 2001. Sen jälkeiset ovat OS X-nimellä. Kuten nuo 10.8 ja 10.7 ovat molemmat OS X 10.7/8.


      • 1stMacFinn kirjoitti:

        Tuosta on paha sanoa tuon tiedon perusteella mitään. Nythän tuo on vain puhetta.

        Olen tälläkin palstalla luuhannut kauan, enkä juuri muista väitetyn, ettei niitä haittaohjelmia pystyisi tekemään. Vaikeaa se näyttää olleen, koska OS X on myynnissä ja käytössä 2001 alkaen. Ja aika vähissä ne haitat on.

        Turvapäivityksiähän on julkaistu koko ajan, miksi niitä kukaan väittäisi turhiksi? Sellaistakaan en juuri muista mistään lukeneeni.

        Olen minäkin siivonnut niitä haittaohjelmia pois. Mutta kun ne ovat olleet Windows-haittoja, niin eipä niistä mitään vaivaa ole ollut. Tosin MacKeeperin olen kai joltain joskus poistanut. Onko se nyt oikea haittaohjelma on edelleen vissiin vähän auki. Ei sitä kylläkään pidä asentaa.

        M-Karille tiedoksi, että MacOS oli tuonne 9.2:en asti. Viimenen, Mac OS 9.2.2 julkaisiin joulukuussa 2001. Sen jälkeiset ovat OS X-nimellä. Kuten nuo 10.8 ja 10.7 ovat molemmat OS X 10.7/8.

        "Vaikeaa se näyttää olleen, koska OS X on myynnissä ja käytössä 2001 alkaen. Ja aika vähissä ne haitat on."

        Vähän väliä niitä on lööpissä ja itse olen työkseni siivonnut viruksia myös OS X laitteista viimeisen 3v aikana.

        Kaikissa haittaohjelmatapauksissa yhdistävänä tekijänä on ollut joko paikkaamattomat turva-aukot tai itse asennettu joku troijalainen.


      • 1stMacFinn
        M-Kar kirjoitti:

        "Vaikeaa se näyttää olleen, koska OS X on myynnissä ja käytössä 2001 alkaen. Ja aika vähissä ne haitat on."

        Vähän väliä niitä on lööpissä ja itse olen työkseni siivonnut viruksia myös OS X laitteista viimeisen 3v aikana.

        Kaikissa haittaohjelmatapauksissa yhdistävänä tekijänä on ollut joko paikkaamattomat turva-aukot tai itse asennettu joku troijalainen.

        M-Kar- lööpit nyt on hieman eri asia. Vihjeeksi, että suurin osa niistä on potaskaa. Niihin pistetään Applen nimi lähinnä siksi, että saadaan klikkauksia.

        Todellisia OS X-haitakkeita on viimeisen 13-vuoden aikana ollut kyllä vähemmän kuin Windows-haitakkeita kuukaudessa. Niistä vaan ei revitä lööppejä kun ketään ei kiinnosta, nehän kuuluu asiaan.

        Nimeä yksikin OS X virus?

        Itse asennettuja troijalaisia tai MacKeepereitä, niitä kyllä on. Mikään käyttis ei estä käyttäjää asentamasta itse haitakkeita.


      • 1stMacFinn kirjoitti:

        M-Kar- lööpit nyt on hieman eri asia. Vihjeeksi, että suurin osa niistä on potaskaa. Niihin pistetään Applen nimi lähinnä siksi, että saadaan klikkauksia.

        Todellisia OS X-haitakkeita on viimeisen 13-vuoden aikana ollut kyllä vähemmän kuin Windows-haitakkeita kuukaudessa. Niistä vaan ei revitä lööppejä kun ketään ei kiinnosta, nehän kuuluu asiaan.

        Nimeä yksikin OS X virus?

        Itse asennettuja troijalaisia tai MacKeepereitä, niitä kyllä on. Mikään käyttis ei estä käyttäjää asentamasta itse haitakkeita.

        Määrällä ei ole väliä. Yksikin paikkaamaton tietoturva-aukko ja ja yksinkin haittaohjelma riittää vaarantamaan tietoturvan.

        Oleellista on se, että miten ripeästi turva-aukot tukitaan. Silloin jos ne jää kuukausiksi tukkimatta, ne tekee järjestelmän turvattomaksi.


    • Valkoinen hetsku

      Juu, mutta ei se winukaan täysin turvallinen ole:

      http://www.iltasanomat.fi/digi/art-1288767561098.html

      Finninaamat suksii nyt sinne päiväkotiin täältä mussuttamasta, tai äitisi laittaa sinut kotiarestiin ilman nettiä ja viikkorahaa. Velattomassa ok:ssa asuva valkoihoinen heteromies ei oikein jaksa kuunnella jotain sotapelejä pelaavien, äitinsä helmoissa asuvien finninaamojen kaikkitietävyyttä.

      • "Juu, mutta ei se winukaan täysin turvallinen ole"

        Ei, mutta tuossa uutisointiin aukoista joihin tehtiin päivitys.

        Oleellista on juurikin se, että ne turva-aukot tukitaan umpeen. Yksikin aukko joka on pitkään paikkaamatta, vaarantaa turvallisuuden.

        Niin kauan kun turvapäivityksiä saa ja niitä asentelee säännöllisesti, homma on hyvin hoidossa.


      • .......?
        M-Kar kirjoitti:

        "Juu, mutta ei se winukaan täysin turvallinen ole"

        Ei, mutta tuossa uutisointiin aukoista joihin tehtiin päivitys.

        Oleellista on juurikin se, että ne turva-aukot tukitaan umpeen. Yksikin aukko joka on pitkään paikkaamatta, vaarantaa turvallisuuden.

        Niin kauan kun turvapäivityksiä saa ja niitä asentelee säännöllisesti, homma on hyvin hoidossa.

        Eihän ne linux-maailman bash-aukot olleet kuin yli 20v auki, joten .........?


      • .......? kirjoitti:

        Eihän ne linux-maailman bash-aukot olleet kuin yli 20v auki, joten .........?

        Bash ei kuulu Linuxiin ja ei ole merkitystä kuinka kauan aukko on ollut auki vaan se että kuinka kauan TUNNETTU aukko on ollut auki.

        Hyökkäyksethän tehdään käytännössä tunnettuihin aukkoihin mitä jotkut eivät paikkaile umpeen. Tuntemattomiin ei kun niitä ei tiedetä.

        Vaihtoehtoisesti se tietoturva-aukko on pöljä käyttäjä joka itse asentaa roskaa.

        Eli edelleenkin, niin kauan kun turvapäivityksiä saa ja niitä asentelee säännöllisesti, homma on hyvin hoidossa.


      • totuuden silmä
        M-Kar kirjoitti:

        "Juu, mutta ei se winukaan täysin turvallinen ole"

        Ei, mutta tuossa uutisointiin aukoista joihin tehtiin päivitys.

        Oleellista on juurikin se, että ne turva-aukot tukitaan umpeen. Yksikin aukko joka on pitkään paikkaamatta, vaarantaa turvallisuuden.

        Niin kauan kun turvapäivityksiä saa ja niitä asentelee säännöllisesti, homma on hyvin hoidossa.

        Paskaajauhat. Jos aukot on ollu vuosia auki, niin yhtäkkiä niistä on oikein kansainvälinen vaaratilanne aiheutumassa, vaikka 10 vuotta on ovet ja ikkunat auki.

        Totaalisiapaskanjauhajia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1701
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe