Töihin Norjaa

bambu85

Mistä pitää aloittaa kun haluan lähtee töihin Norjaan?

Lähihoitajan palkka norjassa?

Asunto vuokra jne? On kiva kuulla ja tietää.

3

229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkfkkfjfkfkkfkdkfjfk

      Aloita nyt siitä, että osaat kieltä jonkin verran, jos tuolle alalle hakeudut. Siinä kun ei oikein puhumatta selviä.
      Ei norjan oppiminen vaikeaa ole, jos ruotsia osaa jo. Kirjastosta kirja äänite, esim brillefint, niin pääset alkuun. (Tää kirja on ihan alkeita, eikä siis edellytä edes ruotsin osaamista). Kuuntele nrk:n sivuilta norjan radiota, katsele uutisia jne. Opit!
      http://www.nrk.no

      Vuokra-asuntoja löytää esim: http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/browse1
      Helpommalla toki pääsee jos on joku työnantaja valmiiksi kun lähtee ja joka auttaa asunnossa.

      Tuolla alalla varmaan pitää opiskelutodistukset olla käännettynä ja selvittää tarviiko jotain pätevöitymisiä.
      Itse kun olen sekatöitä ottanut, eipä ole ollut todistuksia tai muutakaan.
      Eli se on yksi keino tietty että ottaa alkuun jonkun paskaduunin, ihan minkä vaan saa. Ja norjassahan niitä saa. Minulla ei ollut edes työpaikkaa katseltuna, asunnosta nyt puhumattakaan. Niin vaan ensimmäisrnä päivänä olinkin raksalla harja kourassa. Hyvä niin, kun paluulippuun ei ollut rahaa varattuna edes:)
      Pari ekaa yötä nukuin raksan parakissa, menihän se silleenkin.

      Tästä voi työpaikkoja katsella:
      https://tjenester.nav.no/stillinger/

      Aika paljon siis voi etukäteen suomesta käsinkin tehdä. Itse vaan en saanut aikaan ja mulle ainoa tapa oli mennä paikan päälle. Ja juuri niin, että ei ollut rahaa joten oli ihan pakko etsiä se työ ekana.

      Sitten kun olet norjassa, työnantaja tai työkaverit kyllä neuvoo henkilötunnuksen tai d-numeron hakemiset, pankkitilin avaamiset jne.
      Muuten: pankkitilin avaamista varten kannattaa olla ihan suomen passi mukana. Jostain syystä jossain pankeissa dissataan ulkomaisia id-kortteja!

      • Sair.hoit.

        Kiitos,tosi hyviä vinkkejä.


    • Tuohon on pakko lisata, etta itse oin ensimmaiset 5kk tyottomana, etta ei niita toita ihan vain ole, kuten ylla mainittiin, ainakaan taalla Ålesundissa jossa itse asustan.
      Kielitaito myos vaadittiin, norjaa taytyy puhua ja ymmartaa, ihan jopa siivoushommissa vaadittiin. Nav:ista apua sai hyvin nihkeasti, vaikka heti sainkin henk-tunnuksen yms, ja itsellani oli oma henk.koht henkilo nimettyna Nav:ista.

      Toita hain ennen muuttoakin, mutta ilman tuuria.
      Itsellani pelastuksena oli norjalainen avopuoliso, joka kavi toissa, joten rahaa tuli sisaan.
      Suosittelen varaamaan rahaa saastoon muutaman kuukauden elamista varten.
      Ja taalla kaikki on reippaasti kalliimpaa kuin Suomessa, se etta asuu jonkun autotallissa/kellarissa vuokralla, niin saatat maksaa vuokraa hyvin yli 1000e kuukaudessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      1922
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe