Finnair-halpis käytännössä arvoton

8+2

Vielä viime vuonna flybe väitti että yhteisyritys oli voitollinen, ei näköjään pitänyt pidempään paikkansa. 60% osuus myynnissä eurolla, Finnairin taseessa 40% on arvoton.

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2014/11/12/kuka-lahtisi-finnairin-uudeksi-flybe-nordic-kaveriksi/201415716/12

47

369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dead end

      Finnairin talous ja tiedottaminen on lähempänä sanataidetta ja viihdettä. Finnairin kohdalla ei jaksa yllättyä enää mistään.

    • F F

      Tekisi mieli veikata, että uudeksi kumppaniksi Finnair yrittää Airberliniä. Siinä voi kyllä käydä niin, että halpalentotasoista palvelua tarjoava Finnair ei sovi Airberlinin imagoon. :-)

      Niinpä veikkaankin, että Finnair joutuu anelemaan Norwegiania mukaan "yhteistyöhön", jonka ehdot Norwegian pääsee aika lailla sanelemaan, kunhan jotenkin ottaa huomioon Finnairin keskeisen vision (suom. harhanäyn) eli Aasian liikenteen, siis tarjoaa yhteyksiä sen syöttöliikenteeksi.

      • en usko

        Airberlinillä ei mene vahvasti, tuskin pystyy siirtämään toimintaansa Suomeen. Norwegianillakaan ei paukut kyllä riitä yhden maan sisäiseen toimintaan.


      • Norwegianin Asiakas

        Finnairilla ei ole tulevaisuutta, ellei valtio rahoita, ja valtiolta loppuvat rahat, eli Finnairin taru lähenee loppuaan. Myy osakkeesi ja pelasta mitä enää voit.


      • halpis=jämä.
        Norwegianin Asiakas kirjoitti:

        Finnairilla ei ole tulevaisuutta, ellei valtio rahoita, ja valtiolta loppuvat rahat, eli Finnairin taru lähenee loppuaan. Myy osakkeesi ja pelasta mitä enää voit.

        Ensi vuodesta alkaen Finskillä uusia A350 koneita reiteille. Kerosiinin kulutus sitten niillä reiteillä -25%. Polttoaineeseen menee 680 MEUR vuodessa, en ole laskenut paljonko kaukoreittien osuus. Mutta jossain uutisessa oli puhetta kymmenien miljoonien eurojen säästöistä vuodessa. Ja se tarkoittaa, että kassaan alkaa jäädä rahaa kun nyt mennään niukasti pakkasella.

        Norwegianin jämätuotteeseen en lusikkaani iske.


    • 20+10

      Uutisoinnissa on painotettu aika paljon nyt Suomen sisäistä liikennettä ja jätetty huomioimatta että Flybe hoitaa nykyään jo kolmanneksen Finnairin euroopanlennoista.

      Kaikki tuo on nyt siis vaarassa.

      Finnair tuskin haluaa antaa Euroopan liikennettään itseään isommalle ja tehokkaammalle Norwegianille, joka varsin onnistuneesti kilpailee jo nyt ulkoistetuilla euroopan reiteillä, ja on alkanut laajentua sekä amerikan että aasian suuntaan.

      • alkaa levitä

        Toi on käsittämätön toi norjalaisten tuote mannertenvälisesti. Ei bisnesluokkaa, ei wifiä, hädintuskin koneita jotka pääsevät ilmaan aikataulun mukaan.

        Mahtava tapa karkoittaa maksukykyiset asiakkaat. Jos niitä on ikinä ollutkaan. Halpa on halpa. Vaikkei edes ole sitäkään.


      • 18+8
        alkaa levitä kirjoitti:

        Toi on käsittämätön toi norjalaisten tuote mannertenvälisesti. Ei bisnesluokkaa, ei wifiä, hädintuskin koneita jotka pääsevät ilmaan aikataulun mukaan.

        Mahtava tapa karkoittaa maksukykyiset asiakkaat. Jos niitä on ikinä ollutkaan. Halpa on halpa. Vaikkei edes ole sitäkään.

        Pääosa suomalaisista kaukomatkustajista matkustaa nykyään turistiluokassa ilman wifiä, myöhästyvillä lennoilla. Ja keskimäärin huomattavasti kalliimmalla.

        Finnairilla.


      • OWEmerald
        18+8 kirjoitti:

        Pääosa suomalaisista kaukomatkustajista matkustaa nykyään turistiluokassa ilman wifiä, myöhästyvillä lennoilla. Ja keskimäärin huomattavasti kalliimmalla.

        Finnairilla.

        Oletko jollain kilpailevalla halpiksella töissä? XD

        Jos lennät norjalaisella kauas (kuten otat esimerkiksi), lennät ilman wifiä. Ensi vuonna sen sijaan Finnairilla lennät wifin kanssa.

        Finnair oli 2013 maailman toiseksi täsmällisin yhtiö ja tänäkin vuonna koko ajan kärkikastia, hakkaa mm. Lufthansan, Norwegianin, KLM:n yms.

        Kaukohinnat ovat lähes samaa luokkaa norjalaisella ja suomalaisella. Suomalaisella matka-aika alle puolet.

        Mutta köyhällä ei ole varaa valita, ymmärrän.


      • 4+11
        OWEmerald kirjoitti:

        Oletko jollain kilpailevalla halpiksella töissä? XD

        Jos lennät norjalaisella kauas (kuten otat esimerkiksi), lennät ilman wifiä. Ensi vuonna sen sijaan Finnairilla lennät wifin kanssa.

        Finnair oli 2013 maailman toiseksi täsmällisin yhtiö ja tänäkin vuonna koko ajan kärkikastia, hakkaa mm. Lufthansan, Norwegianin, KLM:n yms.

        Kaukohinnat ovat lähes samaa luokkaa norjalaisella ja suomalaisella. Suomalaisella matka-aika alle puolet.

        Mutta köyhällä ei ole varaa valita, ymmärrän.

        Tällä hetkellä lennot pääasiassa Finnairilla, joten tiedän mistä puhun. Finnairin lentoja tällä hetkellä kultakortin verran, platina tulossa arviolta maaliskuussa.

        Mutta, lentoja tänä vuonna on ollut myös SAS:lla, BA:lla, Ryanairilla ja Norwegianilla.

        Maailmani kun ei ole ollenkaan mustavalkoinen.

        Niin, ja Norwegianin RASK on suunnilleen 4 senttiä, Finnairin 6.3. Finnairin käyttöaste on heikompi kuin Norwegianilla, mikä hiukan tasoittaa eroa, mutta Finnair on keskimäärin suunnilleen puolta kalliimpi.


      • tervetuloa joukkoon.
        4+11 kirjoitti:

        Tällä hetkellä lennot pääasiassa Finnairilla, joten tiedän mistä puhun. Finnairin lentoja tällä hetkellä kultakortin verran, platina tulossa arviolta maaliskuussa.

        Mutta, lentoja tänä vuonna on ollut myös SAS:lla, BA:lla, Ryanairilla ja Norwegianilla.

        Maailmani kun ei ole ollenkaan mustavalkoinen.

        Niin, ja Norwegianin RASK on suunnilleen 4 senttiä, Finnairin 6.3. Finnairin käyttöaste on heikompi kuin Norwegianilla, mikä hiukan tasoittaa eroa, mutta Finnair on keskimäärin suunnilleen puolta kalliimpi.

        No pahasti faktat silti heittää.

        - Finski on yksi täsmällisimmistä. Sen sijaan norjalaisella pahoja myöhästymisongelmia.
        - Norwegianin kaukokoneissa ei wifiä.
        - Hinnoissakaan kaukolennoilla paljon eroa, välillä halpis kalliimpi ja aina matka-aika ainakintuplat.

        Ehkä voisit kommentoida ainakin kahta ensimmäistä virhettäsi.


      • 12+14
        tervetuloa joukkoon. kirjoitti:

        No pahasti faktat silti heittää.

        - Finski on yksi täsmällisimmistä. Sen sijaan norjalaisella pahoja myöhästymisongelmia.
        - Norwegianin kaukokoneissa ei wifiä.
        - Hinnoissakaan kaukolennoilla paljon eroa, välillä halpis kalliimpi ja aina matka-aika ainakintuplat.

        Ehkä voisit kommentoida ainakin kahta ensimmäistä virhettäsi.

        Missä olen sanonut jotain Norwegianin wifistä tai aikataulussa pysymisestä?

        Tosin flightstatsin mukaan (on-time performance rating) kahden edellisen kuun aikana Finnair on ollut ajoissa 77% lennoista, Norwegian 83%. Molemmat aika kaukana Ryanairista, jos noihin tilastoihin on uskomista.

        Ja kyllä, hinnat vaihtelevat paljonkin (esimerkiksi niin kuin olen aiemmin kirjoitellut, Finskin liput saattaa saada suunnilleen puoleen hintaan Suomeen verrattuna hintaan Suomesta). Siksi tuo keskihinta on kohtuullisen hyvä metriikka.


      • joo ja ei
        12+14 kirjoitti:

        Missä olen sanonut jotain Norwegianin wifistä tai aikataulussa pysymisestä?

        Tosin flightstatsin mukaan (on-time performance rating) kahden edellisen kuun aikana Finnair on ollut ajoissa 77% lennoista, Norwegian 83%. Molemmat aika kaukana Ryanairista, jos noihin tilastoihin on uskomista.

        Ja kyllä, hinnat vaihtelevat paljonkin (esimerkiksi niin kuin olen aiemmin kirjoitellut, Finskin liput saattaa saada suunnilleen puoleen hintaan Suomeen verrattuna hintaan Suomesta). Siksi tuo keskihinta on kohtuullisen hyvä metriikka.

        Teknisesti ottaen olet ensimmäisessä puolustuksessasi muuten oikeassa. Mutta kun kommentoin norjalaisten kaukotuotetta surkeaksi, vertasit että suomalaisessa ei ole wifiä, ovat myöhässä ja kallistakin. Ymmärsin, että halusit kertoa että ne asiat ovat norjalaisilla muka kunnossa. Tarkoitit kai sitten että suomalainen euroreitti olisi kuten norjalainen kaukoreitti?

        Katsopa FlightStats vaikka viime vuoden alusta. Finski koko ajan aivan kärjessä. Tammikuusta 2013 kesäkuuhun 2014 Norwegian ka 85,99 %, Finnair 89,48 %, KLM 88,20 % ja Lufthansa 85,36 %.

        Hinnoissa vertasin kaukoreittejä. Säännöllisesti joku täälläkin riemastuu kun pääsisi Aasiaan Oslon kautta "ihan pikkurahalla", sitten kun aivan satunnaisesti katsoo paria eri vaihtoehtoa mm. laukun kanssa niin joko ero on alle satasen tai jopa pomppulennolla Oslon kautta kalliimpi. Ja matka-aika tosiaan kaksinkertainen.

        Halvalla pääsee suomalainenkin muuten saksalaiseen verrattuna jos haluaa lentää vaikka Tokioon bisneksessä. Kyllä Horstia varmaan harmittaa kun oma yhtiö myy lappalaiselle halvemmalla...


      • tilastoista vielä
        12+14 kirjoitti:

        Missä olen sanonut jotain Norwegianin wifistä tai aikataulussa pysymisestä?

        Tosin flightstatsin mukaan (on-time performance rating) kahden edellisen kuun aikana Finnair on ollut ajoissa 77% lennoista, Norwegian 83%. Molemmat aika kaukana Ryanairista, jos noihin tilastoihin on uskomista.

        Ja kyllä, hinnat vaihtelevat paljonkin (esimerkiksi niin kuin olen aiemmin kirjoitellut, Finskin liput saattaa saada suunnilleen puoleen hintaan Suomeen verrattuna hintaan Suomesta). Siksi tuo keskihinta on kohtuullisen hyvä metriikka.

        FlightStats kahdelta viime kuulta? Siis syyskuu ja lokakuu? Performance Report syyskuulta rankkasi Finskin ykköseksi 94,71 prosentilla ja Norwegianin seiskaksi 87,78 prosentilla.

        Performance Reporteissa lukuunottamatta nyt 2014 elokuuta Norwegian on ollut Finnairia täsmällisempi viimeksi lokakuussa 2013 ja silloinkin prosentit 91,05 vs 91,84 eli niukasti.

        Lokakuulta 2014 ei ole kai vielä Perforamance Reportia.


      • Niinpä niin

        Kukaan tuskin hirveästi kysyy, mitä Finnair haluaa. Se on pakko- ja paniikkitilanteessa, jossa otetaan kumppani vaikka *****tistä jos sieltäkään löytyy ja sellaisilla ehdoilla kuin toinen osapuoli sanelee.

        Vaihtoehtonahan on, että suuri osa Finnairin Aasian-liikenteen syöttöliikenteestä vain lppuu.


      • 4+10
        tilastoista vielä kirjoitti:

        FlightStats kahdelta viime kuulta? Siis syyskuu ja lokakuu? Performance Report syyskuulta rankkasi Finskin ykköseksi 94,71 prosentilla ja Norwegianin seiskaksi 87,78 prosentilla.

        Performance Reporteissa lukuunottamatta nyt 2014 elokuuta Norwegian on ollut Finnairia täsmällisempi viimeksi lokakuussa 2013 ja silloinkin prosentit 91,05 vs 91,84 eli niukasti.

        Lokakuulta 2014 ei ole kai vielä Perforamance Reportia.

        Tuossa luetunymmärtäminen alkaa lähestyä finnair-somen kartanlukutaitoja.

        Kun kommentoit keskustelua Finnairin lyhyen matkojen ongelmia sillä ettet ymmärrä norwegianin pitkien matkojen business-mallia totesin, että tuolla business-mallilla lentävät pääosin nykyisetkin finnairin pitkänmatkan matkustajat. Aika pieni osa matkustajista kun kuitenkin lentää business-luokassa.

        Performance rating on tällä syys-lokakuusta, niinkuin sanoin:
        Date Range: Sep 1, 2014 to Oct 31, 2014

        http://www.flightstats.com/go/FlightRating/flightRatingByCarrier.do?airlineCode=AY

        Esimerkiksi Hong Kongin Finnair-lennoista näytti olevan aikataulussa tuon mukaan 40%, tosin tuo nyt aika extreme-esimerkki.

        Esimerkit eivät anna kovin luotettavaa kuvaa kokonaistilanteesta, siksi hintavertailuissa ne eivät ole kovin hyviä, paitsi ehkä standardihinnoitelluissa tuotteissa.

        Finnairille on tosiaan tulossa Wifi ensimmäiseen koneeseen suunnilleen vuoden kuluttua.


      • 4+10=14
        4+10 kirjoitti:

        Tuossa luetunymmärtäminen alkaa lähestyä finnair-somen kartanlukutaitoja.

        Kun kommentoit keskustelua Finnairin lyhyen matkojen ongelmia sillä ettet ymmärrä norwegianin pitkien matkojen business-mallia totesin, että tuolla business-mallilla lentävät pääosin nykyisetkin finnairin pitkänmatkan matkustajat. Aika pieni osa matkustajista kun kuitenkin lentää business-luokassa.

        Performance rating on tällä syys-lokakuusta, niinkuin sanoin:
        Date Range: Sep 1, 2014 to Oct 31, 2014

        http://www.flightstats.com/go/FlightRating/flightRatingByCarrier.do?airlineCode=AY

        Esimerkiksi Hong Kongin Finnair-lennoista näytti olevan aikataulussa tuon mukaan 40%, tosin tuo nyt aika extreme-esimerkki.

        Esimerkit eivät anna kovin luotettavaa kuvaa kokonaistilanteesta, siksi hintavertailuissa ne eivät ole kovin hyviä, paitsi ehkä standardihinnoitelluissa tuotteissa.

        Finnairille on tosiaan tulossa Wifi ensimmäiseen koneeseen suunnilleen vuoden kuluttua.

        Niin, tartuin heittoosi että norjalainen on laajentumassa länteen ja itään, siihen ihmettelin heidän "modernia" kaukotuotetta ilman bisnespenkkiä ja ilman wifiä. Siitä tämä OT on liikkeellä.

        Meillä on nyt seurattavana näköjään eri luvut. Sinulla Performance Rating ja minulla kuukausittain julkaistava Performance Report (esim. 9/2014 http://www.slideshare.net/FlightStats/flightstats-september-otp-report-september-2014). Ratingsissa on mukana mm. codeshare. Joka vaikuttaa markkinoituun lippuun mutta johon nimetyllä seurattavalla yhtiöllä itsellä vähän vaikutusmahdollisuuksia.

        Minusta wifi on kiinnostavampi (=ei kovin kiinnostava) tuote etenkin kaukolennoilla.


      • 11+6
        4+10=14 kirjoitti:

        Niin, tartuin heittoosi että norjalainen on laajentumassa länteen ja itään, siihen ihmettelin heidän "modernia" kaukotuotetta ilman bisnespenkkiä ja ilman wifiä. Siitä tämä OT on liikkeellä.

        Meillä on nyt seurattavana näköjään eri luvut. Sinulla Performance Rating ja minulla kuukausittain julkaistava Performance Report (esim. 9/2014 http://www.slideshare.net/FlightStats/flightstats-september-otp-report-september-2014). Ratingsissa on mukana mm. codeshare. Joka vaikuttaa markkinoituun lippuun mutta johon nimetyllä seurattavalla yhtiöllä itsellä vähän vaikutusmahdollisuuksia.

        Minusta wifi on kiinnostavampi (=ei kovin kiinnostava) tuote etenkin kaukolennoilla.

        Omasta mielestä wifi lennolla on todella hyvä tuote (itse olisin valmis maksamaan siitä). Siinä olen samaa mieltä että pidemmillä lennoilla tuo on merkittävämpi kuin lyhyillä.


      • Norwegian rules
        OWEmerald kirjoitti:

        Oletko jollain kilpailevalla halpiksella töissä? XD

        Jos lennät norjalaisella kauas (kuten otat esimerkiksi), lennät ilman wifiä. Ensi vuonna sen sijaan Finnairilla lennät wifin kanssa.

        Finnair oli 2013 maailman toiseksi täsmällisin yhtiö ja tänäkin vuonna koko ajan kärkikastia, hakkaa mm. Lufthansan, Norwegianin, KLM:n yms.

        Kaukohinnat ovat lähes samaa luokkaa norjalaisella ja suomalaisella. Suomalaisella matka-aika alle puolet.

        Mutta köyhällä ei ole varaa valita, ymmärrän.

        Norjalaisilla on ainakin Euroopan lentojen koneissa ollut ilmainen Wifi ties kuinka monta vuotta. Finnair on perinteisesti uskonut, että matkustaja haluaa Wifin sijaan kahvia ja sämpylän. Matkustan turistiluokassa ja mahdollisimmaan havlalla kuten valtaosa. Norwegianin lennoissa palvelu, lentoaika, täsmällisyys ja hinta ovat erinomaisessa suhteessa.

        Finnairin nopea matka-aika Aasiaan relisoituu todellisuudessa vain suomalaisille. Eurooppalaiset joutuvat Finnairin Aasian lentoja käyttäessään tekemään ensin lennon Helsinkiin ja sieltä lopulliseen määränpäähän Aasiaan. Vaihto pidentää matka-aikaa. Ilmeisesti tappiollista Fybeä on käytetty syöttämään Aasian lennoille matkustajia Euroopasta.

        Olisi muuten hyvä tietää, mitä järjestelyjä Finnairilla on Fyben ja muiden kanssa, näyttääkö Finnairin tuloslaskelma ja tase oikeat luvut.


      • mietipä tätä
        Norwegian rules kirjoitti:

        Norjalaisilla on ainakin Euroopan lentojen koneissa ollut ilmainen Wifi ties kuinka monta vuotta. Finnair on perinteisesti uskonut, että matkustaja haluaa Wifin sijaan kahvia ja sämpylän. Matkustan turistiluokassa ja mahdollisimmaan havlalla kuten valtaosa. Norwegianin lennoissa palvelu, lentoaika, täsmällisyys ja hinta ovat erinomaisessa suhteessa.

        Finnairin nopea matka-aika Aasiaan relisoituu todellisuudessa vain suomalaisille. Eurooppalaiset joutuvat Finnairin Aasian lentoja käyttäessään tekemään ensin lennon Helsinkiin ja sieltä lopulliseen määränpäähän Aasiaan. Vaihto pidentää matka-aikaa. Ilmeisesti tappiollista Fybeä on käytetty syöttämään Aasian lennoille matkustajia Euroopasta.

        Olisi muuten hyvä tietää, mitä järjestelyjä Finnairilla on Fyben ja muiden kanssa, näyttääkö Finnairin tuloslaskelma ja tase oikeat luvut.

        "Finnairin nopea matka-aika Aasiaan relisoituu todellisuudessa vain suomalaisille. Eurooppalaiset joutuvat Finnairin Aasian lentoja käyttäessään tekemään ensin lennon Helsinkiin ja sieltä lopulliseen määränpäähän Aasiaan. Vaihto pidentää matka-aikaa."

        Toki suora lento on nopeampi (ja kalliimpi) kuin vaihdollinen lento, mutta monesta suurestakaan Euroopan kaupungista ei pääse suoraan Aasiaan vaan joutuu joka tapauksessa vaihtamaan konetta.

        Otetaanpa esimerkiksi vaikka Hampuri. Kumpi on nopeampi yhteys: ensin "väärään" suuntaan Frankfurtiin ja sieltä Aasiaan (Suomen yli) vaiko ensin Aasian suuntaan Helsinkiin, jossa koneenvaihto? Sama asia pätee aika moneen muuhunkin kaupunkiin.


      • joku viisas paikalla
        mietipä tätä kirjoitti:

        "Finnairin nopea matka-aika Aasiaan relisoituu todellisuudessa vain suomalaisille. Eurooppalaiset joutuvat Finnairin Aasian lentoja käyttäessään tekemään ensin lennon Helsinkiin ja sieltä lopulliseen määränpäähän Aasiaan. Vaihto pidentää matka-aikaa."

        Toki suora lento on nopeampi (ja kalliimpi) kuin vaihdollinen lento, mutta monesta suurestakaan Euroopan kaupungista ei pääse suoraan Aasiaan vaan joutuu joka tapauksessa vaihtamaan konetta.

        Otetaanpa esimerkiksi vaikka Hampuri. Kumpi on nopeampi yhteys: ensin "väärään" suuntaan Frankfurtiin ja sieltä Aasiaan (Suomen yli) vaiko ensin Aasian suuntaan Helsinkiin, jossa koneenvaihto? Sama asia pätee aika moneen muuhunkin kaupunkiin.

        Juuri näin. Juuri näin.


      • perspektiivi.
        Norwegian rules kirjoitti:

        Norjalaisilla on ainakin Euroopan lentojen koneissa ollut ilmainen Wifi ties kuinka monta vuotta. Finnair on perinteisesti uskonut, että matkustaja haluaa Wifin sijaan kahvia ja sämpylän. Matkustan turistiluokassa ja mahdollisimmaan havlalla kuten valtaosa. Norwegianin lennoissa palvelu, lentoaika, täsmällisyys ja hinta ovat erinomaisessa suhteessa.

        Finnairin nopea matka-aika Aasiaan relisoituu todellisuudessa vain suomalaisille. Eurooppalaiset joutuvat Finnairin Aasian lentoja käyttäessään tekemään ensin lennon Helsinkiin ja sieltä lopulliseen määränpäähän Aasiaan. Vaihto pidentää matka-aikaa. Ilmeisesti tappiollista Fybeä on käytetty syöttämään Aasian lennoille matkustajia Euroopasta.

        Olisi muuten hyvä tietää, mitä järjestelyjä Finnairilla on Fyben ja muiden kanssa, näyttääkö Finnairin tuloslaskelma ja tase oikeat luvut.

        Norjalaisilla "ainakin Euroopan kohteissa" wifi. Painottaisin, että ainoastaan. Mannertenvälisillä ei ole wifiä edes rahalla ja eiköhän se kerro missä mennään norjalaisten palvelutasossa. Pitkillä lennoilla netillä voisi jotain tehdäkin, toisin kuin parin tunnin europyrähdyksillä. Ellei tietty pidä tviittaa koko ajan tai päästä lataamaan selfietä Instagramiin XD

        Finski on kans asiaa selvitellyt ja asiakaskyselyissä netti ei ollut kärkitoiveissa, sitä tärkeämpiä olivat hyvät aikataulut, hyvät yhteydet yms. Ehkei asiaa kysytty 15-vuotiailta että miten sen Minecraftin pelaaminen, olisko tärkeää... XD

        Onkos norjalaiset saaneet netin jo niihin 24 vuotta vanhoihin Bojoihinsa XD

        Eikös se netti ole siellä maksupäätteiden yms. takia ja kaistaa jaetaan matkustajille sitten jos ja kun sitä riittää? Näin on aiemmin kirjoiteltu.

        Finskin uusissa A350-koneissa on sitten wifi ja toivotaan että sille laitetaan joku hinta, mielellään 10-15 euroa per lentosuunta ja sitten toimiva ja nopea yhteys. Ilmainen on aivan turha. Katsotaan miten arvioivat eurokoneiden wifi-jälleenasennuksen, maksaisi satoja tuhansia per kone ja jos matkustajien mielestä toissijaista niin kannattaako pakkaseuroja laittaa parin tunnin somehörhöilyyn.


    • Toivo20+11

      Budabest Aircraft Service - siinä kumppani Finnairille tai Savonlinnan kilpailun hävinnyt As Avies. Golden Air oli myös pitkään hoitamassa kotimaan liikennettä. Toivotaan, että ratkaisu löytyy. Tai nostetaan Finncom takaisin.

      • F-Kr

        Golden air oli hyvä. Pitkäjalkaisia nuoria hymyileviä emäntiä. Lennot aikataulussaan.


      • Paxxx
        F-Kr kirjoitti:

        Golden air oli hyvä. Pitkäjalkaisia nuoria hymyileviä emäntiä. Lennot aikataulussaan.

        Golden Air on mennyttä. Se on nykyisin Braathens. Ne nuoret emännätkö pitivät lennot aikataulussaan? Ei taida olla toista ammattiryhmää jossa kaikkien pitää olla nuoria ja joiden ulkonäköä ja ikää koko ajan kommentoidaan.Matkustajat sitä vastoin saavat kyllä olla millaisia tahansa.


      • 3+1
        Paxxx kirjoitti:

        Golden Air on mennyttä. Se on nykyisin Braathens. Ne nuoret emännätkö pitivät lennot aikataulussaan? Ei taida olla toista ammattiryhmää jossa kaikkien pitää olla nuoria ja joiden ulkonäköä ja ikää koko ajan kommentoidaan.Matkustajat sitä vastoin saavat kyllä olla millaisia tahansa.

        Braathens lentää tällä hetkellä SAS:n lyhyenmatkanlentoja (ainakin Tampereelta), tuskin siitä on Finnairin pelastajaksi.


    • 17+3

      Päivän Hesarin mukaan Finnair ja fincomm riitelivät raastuvassakin asti, mistä tuo johtui? Muistelisin että alunperin Finncom halusi myydä toimintansa airBalticille, liittyykö tuo siihen vai johonkin muuhun?

    • 18+8

      Ehkä kyseessä oli pattitilanne, jossa ei ollut varmaan vaihtoehtoja, tässä Finncom Finnair kriisissä. Mielestäni kannattavat reitit saadaan kotimaassa kun reittejä yhdistetään. Esim. Kemi - Kokkola - Helsinki, Kokkola - Jyväskylä - Helsinki, Kajaani - Jyväskylä - Helsinki, Pori - Turku - Helsinki, Maarianhamina - Turku - Helsinki. Onko tuo Atr 72 konetyyppi ollut liian iso kannattamattomille reiteille, riittäisikö 30-50 paikkaiset koneet. Finnaiilla oli Aero lentoyhtiö, joka oli kirjoilla Virossa, tuskin tätä elvytetään, vaan Finnairilla on ensisijainen tarkoitus löytää uusi operaattori korvaamaan Flybe. Hiukan myös tulisi Finnavian katsoa myös peiliin tässä tilanteessa Helsinki keskeisyydessä, siinä voi käydä vain niin, että lankeaa omaan kuoppaansa..

      • Ooooo!

        Mistä näitä bisnesneroja tulee? Miten he ovat välttäneet lentoyhtiöiden headhunterit?

        Jos välilaskuilla saataisiin lentoja kannattavammiksi, niitä varmaan olisi paljon. Todellisuudessa ne kuitenkin useimmissa tapauksissa tekevät kahden kannattamattoman yhteyden yhdistelmästä vielä kannattamattomamman. Poikkeuksia voi hakea jostain Norjasta ja vastaavista olosuhteista (ja ne edellyttävät ketteriä lentoyhtiöitä ja ”pikku hyppyihin” sopivaa kalustoa).

        Ei kukaan Kemistä Helsinkiin matkustava halua välilaskua Kokkolaan. Välilasku myös maksaa, sekä ajassa, rahassa että logistisesti, enemmän kuin sammakkoperspektiivistä katsoen luulisi. Välilasku syö lentoyhteyden nopeusetua, joka ei alkujaankaan ole suuri, kun otetaan huomioon pitkät matkat lentoasemilla molemmissa päissä ja se, miten paljon ennen lähtöä matkustajaa vaaditaan olemaan kentällä (edes koskaan kertomatta täsmällisesti, mikä riittää).

        Suomeen tuskin saadaan kannattavia sisäisiä lentoyhteyksiä. Mahdollinen kannattavuus syntyy siitä, että sellaiset yhteydet tuottavat syöttöliikennettä kannattaville yhteyksille. Vaan mitäs teet, kun aika harva kansainvälinenkään yhteys enää on kannattava, ainakaan niin kannattava, että tuotolla voidaan subventoida kotimaan lentoja.

        Kun keskeisiä valtateitä parannetaan, junaliikennettä nopeutetaan ja raideyhteys pääradalta Helsinki-Vantaalle toteutuu, on yhä vähemmän syytä kenenkään lentää kotimaassa. Jotain varmaan jää jäljelle, mutta siinä kriittinen kysymys on: mistä on niin paljon liikennettä ulkomaille ja niin heikot maayhteydet, että on kannattavaa järjestää lentoliikenteen syöttöyhteyksiä Helsinkiin, tai mistä on oikeasti niin paljon kysyntää pelkille Helsingin-lennoille, että reitti kannattaa?

        (SASin strategian haaksirikko on Finnairin onni. SAShan on pyrkinyt kehittämään syöttöliikennettä Suomesta Tukholmaan ja Kööpenhaminaan, ja tämä olisi sinänsä useinkin fiksumpaa kuin Helsingin kautta kulkeminen. Mutta SAS on mikäli mahdollista vielä enemmän menneisyyden vanki kuin Finnair eikä saa kuvioita toimimaan.)


    • 20+20

      Junaliikenne vaikuttaa osaan maata. Kerro vastaus, lennetäänkö liian isoilla koneilla kotimaisia reittejä, kun välilaskulliset lennot voidaan nyt unohtaa. Saadaanko kustannustehokkuutta 30-50 paikkaisilla koneilla? Mikä on Finnavian rooli kotimaan lentoliikenteen pelilaudalla, kuinka paljon se vaikeuttaa kotimaan lentoliikennettä?

    • 12+6

      Kokkolasta lentää Nextjet kolme edestakaista vuoroa Tukholmaan välilaskulla Porissa. Konetyyppinä on 33-paikkainen Saab potkuriturbiinikone. Jos tällainen käytäntö toimii, niin outoa on, ettei se Suomen sisäisillä lennoilla toimi. Tämäkin voi olla vain hetken huuma, mutta toistaiseksi hyvä näin.

    • 15+1

      Ei kukaan ulkomailla oleva halpisyhtiö Suomessa viihdy, katoavat kuin muuttoilinnut syksyllä rusinat pullasta syöneenä. Ryanair hiipuu, Norwegian kerää rusinoita ja Flybe kyllästyii. Samalla ajatuksella toimii Finnair mutta Aasian reiteillä ja vuokrafirman henkilöstöllä. Suomi joutuu luomaan halpislentoyhtiöt itse.

    • 8+19

      Samalla toimintaidealla Finnair toimii Suomessa, lentää vain kannattavat reitit ja ulkoistaisi mielellään kannattamattomat. Kun Finnair lentää Aasian reiteillä, niin vaihtokauppana Finnair voisi palkata kiinalaiselta vuokrafirmalta kiinalaiset lentäjät ja matkustamohenkilökunnan lentämään atr-koneilla kotimaan reitit. Tai perustaa tytäryhtiön Kiinaan, jonka nimi olisi Chinnair. Tämä yhtiö operoisi suomen sisäiset sekä euroopan lennot kuin myös kustannustehokkaammin Aasian lennot.

    • 2+9

      Fincomm takaisin ja heidän strategiansa, joka toimi. Kalusto max. 50 paikkaiset koneet.

    • 7+16
      • Usko pelastaapi

        Jokin aika sitten Finnair ilmoitti erimielisyyksistä Flyben kanssa aiheena säästötoimenpiteet. Mikököhän tässä on totuus, Finnairi jätti Flyben vai toisinpäin? Usein on niin että ensiksi oman versionsa haluaa kertoa se johon totuus enemmän sattuu.

        Finnairin suhteen on havaittavissa pientä uskon puutetta.


      • et tiiä mittää

        "Tosin SASin lentoja lennetään Flyben uusilla koneilla."

        paljonko ja mistä asti olet ryypännyt?


      • Atr72-600
        et tiiä mittää kirjoitti:

        "Tosin SASin lentoja lennetään Flyben uusilla koneilla."

        paljonko ja mistä asti olet ryypännyt?

        Lue tosta! Flybe UK teki sopparin SAS:in kanssa EI Flybe Nordic/Finland (kaks eri firmaa vaikka Flybe UK omistaskin viel noi 60% jotka haluu myydä 1 Eurolla)

        http://www.sasgroup.net/en/sas-signs-agreement-with-flybe/

        SAS signs agreement with Flybe
        November 26, 2014 08:05
        From the winter timetable 2015/2016 a new SAS partner will operate on part of SAS’ short haul routes. Four brand new ATR 72-600 from Flybe will assist SAS’ own production on routes and frequencies from Arlanda, Stockholm, where there is a need for smaller aircraft to service customer demand.
        Saad Hammad, Flybe’s Chief Executive Officer, said: “We are delighted to announce this agreement with SAS which provides a turn-key regional capacity solution. This white label agreement with Scandinavia’s largest carrier confirms Flybe’s twin-engine growth strategy and we are excited about its long-term potential. We look forward to starting operations in Scandinavia next year.”

        Flybe will operate four new ATR72-600 aircraft with 70 seats and with initial operations for the first two aircraft due to start in October 2015. By March 2016 the next two aircraft will be in operation.


    • 4+5

      jep, noin siis oli siinä jo postaamastani linkissä - SAS:n lennot aloitetaan uusilla ATR 72-600 koneilla.

      Vanhat, finncomilta perityt ATR:t jäävät Finnairin lennoille näillä näkymin.

      • Ei meibiin

        Vanhat ATR72set onkin Finnairin ATR rahoitusfirman omistamat.
        Joista yksi on ollut Flybe Finlandin käytössä, kaikki muut Finnish Commuter Linen, eli Finncomin, jonka taas omistaa Flybe Nordic.
        Näin ainakin keväisen rekisterin mukaan, tuoreita tietoja ei enää saa netistä, kun Trafi on alkanut jemmaamaan ne ja saa vain yksittäistiedusteluina.


    • Half-Russians

      Norwegian full of sour-faced rude Estonian pilots, cheap labour.

      Flybe has a really bad reputation, bunch of robbers, I piss of them and all of their directors.

    • FlybeIstKaput

      Finnair alkoi kikkailla kun ei enää pärjännyt. Nyt Flybe-kikkailuuun etsitään hyväuskoista hölmöä tappiota jakamaan. Flybe ei yksinkertaisesti voi pärjätä Norwegianille, jolle matkustajat tulevat siirtymään.

      • halpisroskaa

        En siirry norjalaisen asiakkaaksi ikinä. Niin törkeitä vuokrasopimuksia henkilökunnalle ja Irlannin postilaatikkofirman kuviot härskejä.

        Minulla on rahaa maksaa verkostolentoyhtiön asiallisesta toiminnasta.


      • 18+2
        halpisroskaa kirjoitti:

        En siirry norjalaisen asiakkaaksi ikinä. Niin törkeitä vuokrasopimuksia henkilökunnalle ja Irlannin postilaatikkofirman kuviot härskejä.

        Minulla on rahaa maksaa verkostolentoyhtiön asiallisesta toiminnasta.

        samoja vuokrayhtiöitä käyttää legacyistä esim finnair, jonka kotimaanlennot ja kolmannes euroopan lennoista on jo nyt halpisoperoituja.


      • avaa silmäsi.
        18+2 kirjoitti:

        samoja vuokrayhtiöitä käyttää legacyistä esim finnair, jonka kotimaanlennot ja kolmannes euroopan lennoista on jo nyt halpisoperoituja.

        Finnair käyttää samaa norjalaista vuokratyövälitysfirmaa parin juuri ulkoistetun Aasian-kohteen henkilökunnan hankkimiseen, kun suomalainen ay-liike ei halunnut yli neljän tonnin palkalla tulla viittä prosenttia vastaan eli 200 euroa.

        Se ei tosin tarkoita, että vuokraehdot ovat samat.

        Norjalaiset ovat käyttäneet mm. Aluehallintoviraston tyrmäämiä ehtoja, joissa virolaisella diilillä henkilökunta joutui itse maksamaan siirtymisen Virosta työkeikoille Helsinkiin.

        Sitten on tämä "norjalainen" yhtiö-Irlanti-Singapore-Thaimaa-EU-US -sekakuvio kaikkien mahdollisten työlakien ja verojen välttämiseksi.

        Puhumme nyt kuule vähän eri asiasta.


      • 9+3
        avaa silmäsi. kirjoitti:

        Finnair käyttää samaa norjalaista vuokratyövälitysfirmaa parin juuri ulkoistetun Aasian-kohteen henkilökunnan hankkimiseen, kun suomalainen ay-liike ei halunnut yli neljän tonnin palkalla tulla viittä prosenttia vastaan eli 200 euroa.

        Se ei tosin tarkoita, että vuokraehdot ovat samat.

        Norjalaiset ovat käyttäneet mm. Aluehallintoviraston tyrmäämiä ehtoja, joissa virolaisella diilillä henkilökunta joutui itse maksamaan siirtymisen Virosta työkeikoille Helsinkiin.

        Sitten on tämä "norjalainen" yhtiö-Irlanti-Singapore-Thaimaa-EU-US -sekakuvio kaikkien mahdollisten työlakien ja verojen välttämiseksi.

        Puhumme nyt kuule vähän eri asiasta.

        Miten finnairin halpissopimus muka poikkeaa norwegianin vastaavasta?

        Ja missä ei ole noudatettu paikallisia lakeja? Tähän asti nuo väitteet ovat ainakin olleet uudelleen ja uudelleen toistettuja valeita.


    • 14+6

      Miten kotimaanrliikenne kannattavaksi. Finnavia tukee lentokenttiä, joista on lentoliikennettä toiselle Suomessa olevalle lentokentälle eli "Helsinki-Vantaa". Kuka tulee jatkajaksi kun Flybe siirtyy pois. Eikö synergia-etuja olisi, jos kotimaan kentiltä voitaisiin lentää suoraan myös ulkomaille. Tuloja se toisi myös Finnavialle. Kuka on uusi toimija kotimaan reiteillä. Norwegianin lentää konekannallaan Ouluun ja Rovaniemelle, silti tervetullut kotimaan liikenteeseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe