apua ryntäilevä hevonen

suzu

Tarvisin jonkun kokeneemman apua yhden hevosen kanssa. Se on suomenhevonen (ruuna), on ihan ratsastuskoulun hevonen todella jääräpäinen. Sillä on todella isot askeleet mitkä ei siis ole itse ongelma vaan se että sillä on paha tapa rynniä muiden perään ja jos esim. ravaa sillä pitkää sivua niin se saattaa tehdä ihan yhtäkkiä kunnon sivuloikat keskelle.. Viimeksi kun ratsatin sillä niin ekat 5-10min meni hyvin, pärski tyytyväisenä kun sitten otin ohjat pikkuhiljaa tuntumalle ja aika pian alkoi temppuilu. Ei siis heti mutta melko pian.
Eli eka se lähti kaahottamaan ravissa, jonka jälkeen teki sivuloikat, oiko kulmat, veti ihme piruetteja ja rynni muiden perään. Kyseinen hevonen ei siis ole tippaakaan laiska ja lähti esim. ravaamaan jos pyysin mutta vauhti on usein kova, välillä ei mee puolipidätteet läpi ja kyttää koko ajan mitä muut tekee -> rynnii..
Kerran olen laukannut sillä ja oli siis mennyt sillon ihan suht koht nätisti, kuunteli mua ym. mutta sitten kun pyysin laukkaa nurkassa niin yllätys yllätys lähti vetää ihan sairaan kovaa ja toiseks mulle tuli yllätyksenä sen todella keinuva/korkea laukka ja vauhti tottakai, takerrun harjaan kiinni ja lasken kantapäät alas etten olis lentänyt sieltä alas. Puri kuolaimeen kiinni ja vaihto raviin vasta toisessa päässä maneesia :( ..
En oo keksinyt mitään mitä itse teen väärin ja epäilen eniten kuolainta, koska parhaiten hevonen on mennyt ilman kuolaimia siis hackamoreilla. Ja oon itse suht koht alottelija ja raippaa ei voi käyttää koska hevonen pelkää sitä ja lähtee vielä kovempaa eteenpäin. Eli pliis jotain neuvoja tai vinkkejä :)
Ja unohdin mainita et meitä oli tuolloin 5 ratsastajaa maneesissa, mikä myös vaikutti aika paljon koska yleensä yhellä tunnilla on 2-4ratsukkoon.

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasiro

      Todennäköisesti se tietää olevansa niskan päällä ja vooivansa tehdä mitä tahtoo. Suokit ovat joskus ilkikurista sakkia.
      Eikö siis pidätteet mene perille? Sitten kovat keinot käyttöön: Kun se lähtee niin ota molemmin käsin ulko-ohjasta kiinni ja vedä kunnolla. Eli ohjaa se päin aitaa. Kun se muutaman kerran kolistelee aitoja niin älykkäänä hevosena se hoksaa että sinun kanssa ei kohelleta.

      • suzu

        Juu olen tuotakin yrittänyt.. Mutta esim.ravissa se lähtee niin äkkiarvaamatta että siinä ei kerkiä hirveen paljoon reagoimaan.. :/. Vedän ulko-ohjasta melkein aina kun lähtee loikkimaan sivulle se tulee vähän niinkuin luonnostaan jo.. ja silloin tällöin saan sen lopettamaan sivuliikkeen mutta se ei aina onnistu.. Mut yritän sitten vaan kovakourasemmin, koska esim. seinää päin en ole koskaan ns. törmäyttänyt hevosta mutta seinää vasten olen kääntänyt kyllä useemminkin kerran kyseisen hevosen.
        Ja yleensä tunnin alussa pidätteet menee läpi mutta kun se haluaa mennä kovaa niin ei paljoa pidätteet pidätä..


      • Tuvli
        suzu kirjoitti:

        Juu olen tuotakin yrittänyt.. Mutta esim.ravissa se lähtee niin äkkiarvaamatta että siinä ei kerkiä hirveen paljoon reagoimaan.. :/. Vedän ulko-ohjasta melkein aina kun lähtee loikkimaan sivulle se tulee vähän niinkuin luonnostaan jo.. ja silloin tällöin saan sen lopettamaan sivuliikkeen mutta se ei aina onnistu.. Mut yritän sitten vaan kovakourasemmin, koska esim. seinää päin en ole koskaan ns. törmäyttänyt hevosta mutta seinää vasten olen kääntänyt kyllä useemminkin kerran kyseisen hevosen.
        Ja yleensä tunnin alussa pidätteet menee läpi mutta kun se haluaa mennä kovaa niin ei paljoa pidätteet pidätä..

        En nyt tiiä, et mitä tää auttaa, mut jos rupeisit ennakoimaan ryntäystä ottamalla sitä kuulolle. Otat asetusta sisään ja ulos, ratsastat voltteja, ympyröitä, kiemurauria. Liikuttelet sormia ja juttelet sille. Pyydät sitä hyvissä ajoin ottamaan pidätteet vastaan (polvi ja reisi puristaa ja vatsalihakset tiiviinä). Tosiaan jos tuo ei auta, kiskaset hevosen kohti seinää. Toivottavasti autto ees vähän :)


      • suzu
        Tuvli kirjoitti:

        En nyt tiiä, et mitä tää auttaa, mut jos rupeisit ennakoimaan ryntäystä ottamalla sitä kuulolle. Otat asetusta sisään ja ulos, ratsastat voltteja, ympyröitä, kiemurauria. Liikuttelet sormia ja juttelet sille. Pyydät sitä hyvissä ajoin ottamaan pidätteet vastaan (polvi ja reisi puristaa ja vatsalihakset tiiviinä). Tosiaan jos tuo ei auta, kiskaset hevosen kohti seinää. Toivottavasti autto ees vähän :)

        Juu täytyy keksii siis kaikenlaista tekemistä sille. Koittelen tunnustella hevosta vähän paremmin seuraavalla tunnilla kun menen hänellä :) ja muillakin tottakai


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1641
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1263
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1244
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1156
    Aihe