Onko parisuhteen julkinen "esittely" merkki kulississta?

Veikko_Nieminen

Nykyisin on moni varmaan huomannut kuinka sosiaalisen median ja nettiblogien ilmestymisen myötä, on lisääntynyt sellainen ilmiö, että etenkin nuoret seurustelevat, ja ehkä naimisissakin olevat parit, niin haluavat ikään kuin esitellä suhdettaan sosiaalisessa mediassa, ja nettiblogeissa. Sosiaalisessa mediassa hehkutetaan kuinka ihana poika/tyttöystävä minulla on, ja kuinka meillä oli ihana ja romanttinen ilta, matka tms meillä oli. Sosiaaliseen mediaan ja nettiblogeihin laitetaan kuvia yhteisistä ulkomaanmatkoista tai kylpylälomista, tai sitten ihan vain pussailu ja söpöilykuvia. Kaiken kaikkiaan siis annetaan ymmärtää, että kuinka meillä hyvin menee ja kuinka onnellisia me ollaan. Enää ei siis riitä pussailu ja kaulailu julkisella paikalla, vaan parisuhdetta pitää esitellä myös netissä.

Mutta ovatko parisuhdettaan julkisesti esittelevät parit oikeasti onnellisia, ja meneekö heillä oikeasti niin hyvin, vai pitääkö vanha kunnon lause paikkansa, eli kaikki ei ole sitä miltä näyttää? Eli se ulkomaanmatka, kylpyläloma tai romanttinen ilta josta siellä netissä hehkutetaan ja kuvia laitetaan, niin onkin todellisuudessa pitänyt sisällään myös riitaa, inttämistä tai mökötystä, tai se koko suhde jota myös siellä sosiaalisessa mediassa hehkutetaan, niin sisältää myös noita edellä mainittuja. Eli kaiken kaikkiaan niin, että miten siellä netissä annetaan ymmärtää, että kuinka hyvin meillä menee, niin ei todellisuudessa näin kuitenkaan ole.

Voisin kuvitella, että pari jolla oikeasti menee hyvin ja ovat onnellisia, niin ei heillä olisi tarvetta sitä julkisesti esitellä, vaan he keskittyisivät toisiinsa. Tämä lapsellinen julkinen esittely voisi hyvinkin taas sitten kieliä siitä, että ei kovin hyvin mene, mutta pitää yrittää pitää ikään kuin kulissit yllä, juurikin tällä hehkutuksella ja julkisella esittelyllä?

19

2546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikäli itse onnistuisin nappaamaan ylipäänsä ketään, en mä jauhais siitä kaikille tai lisäisi tyypistä kuvaa. Asia erikseen, jos joku (ilman pyyntöä, esim. ystävä) ottaisi vaikka yhteiskuvan ja laittaisi sinne, niin on OK jos se on toiselle osapuolellekin OK, että kuvan voi laittaa. Jos ei, ystävälle sanoisin ettei pistä sitä. Simppeliä. Tai jos joku kysyisi suoraan kasvotusten, ollaako parisuhteessa vai ei, niin vastaisin rehellisesti (jos kyseessä ystävä). Jos kyseessä ois vähemmän tunnettu, saattaisin sanoa, etten tiedä tarkkaan missä mennään.

      Ei mulla ainkaan olis mitään tarvetta esitellä olevani parisuhteessa. Jos sitä ollaan, niin ollaan eikä jauheta siitä kaikille.

      " Mulla on mies ja meillä menee tosi hyvin. Käytiin just romanttisella illallisella ja kohta mennään katselee auringonlaskua... "

      Ei näin ainakaan mulla. Jos mulla ois mies ja meillä menis hyvin, niin sitten menisi ilman että se parisataa facebook- kaveria sais tiedon. Tai jos tarkoitus olis syömisen jälkeen mennä kattoo just sitä auringonlaskua, niin sinä iltana puhelin piiloon ja keskitytään siihen toiseen! Ei ole mitään romanttista iltaa, jos toinen on kasvanut puhelimeen kiinni. Pitäs osata olla ilman luuria edes yksi ilta!

      • ghtyhbytghty

        Mä olen onellisessa suhteessa ja olen hehkuttanut sitä facebookissa. Mitä väärää siinä olisi? En usko tuollaisiin kulisiteorioihin. Jos on onnellinen, saahan sen näyttää koko maailmalle. Lisäksi jos jotakin henkilökohtaista päivitystä kirjoittaa, se pakostakin liippaa myös puolisoa, jos yhdessä jotain tehdään, joten tulee mainittua luontevasti. Viimeinen syy on se, että vieraat miehet lähettävät minulle jatkuvasti treffipyyntöjä facebookissa, joten yritän noilla päivityksillä samalla viestiä, että älkää vaivautuko, olen varattu.


      • tai sitten et ole
        ghtyhbytghty kirjoitti:

        Mä olen onellisessa suhteessa ja olen hehkuttanut sitä facebookissa. Mitä väärää siinä olisi? En usko tuollaisiin kulisiteorioihin. Jos on onnellinen, saahan sen näyttää koko maailmalle. Lisäksi jos jotakin henkilökohtaista päivitystä kirjoittaa, se pakostakin liippaa myös puolisoa, jos yhdessä jotain tehdään, joten tulee mainittua luontevasti. Viimeinen syy on se, että vieraat miehet lähettävät minulle jatkuvasti treffipyyntöjä facebookissa, joten yritän noilla päivityksillä samalla viestiä, että älkää vaivautuko, olen varattu.

        No onhan siitä tutkimus tietoakin, että ne jotka hehkuttaa ovat onnettomampia. Ja onhan se oikeasti nolo hehkuttaa ja sitten erota, sama asia kuin isot kirkkohäät ja kohta ero. Ei olla hehkuteltu kumpikaan miehen kanssa, ei kyllä tule vierailta miehiltä treffipyyntöjäkään....


      • 5+19
        tai sitten et ole kirjoitti:

        No onhan siitä tutkimus tietoakin, että ne jotka hehkuttaa ovat onnettomampia. Ja onhan se oikeasti nolo hehkuttaa ja sitten erota, sama asia kuin isot kirkkohäät ja kohta ero. Ei olla hehkuteltu kumpikaan miehen kanssa, ei kyllä tule vierailta miehiltä treffipyyntöjäkään....

        http://www.voice.fi/ilmiot/syyllistytko-sina-parisuhteessa-elavien-facebook-kaytos-arsyttaa-eniten/8/63009


        Oijoi se vain ärsyttää, ja tokihan ketään ei saisi ärsyttää missään koskaan ikinä


      • always wrong woman
        ghtyhbytghty kirjoitti:

        Mä olen onellisessa suhteessa ja olen hehkuttanut sitä facebookissa. Mitä väärää siinä olisi? En usko tuollaisiin kulisiteorioihin. Jos on onnellinen, saahan sen näyttää koko maailmalle. Lisäksi jos jotakin henkilökohtaista päivitystä kirjoittaa, se pakostakin liippaa myös puolisoa, jos yhdessä jotain tehdään, joten tulee mainittua luontevasti. Viimeinen syy on se, että vieraat miehet lähettävät minulle jatkuvasti treffipyyntöjä facebookissa, joten yritän noilla päivityksillä samalla viestiä, että älkää vaivautuko, olen varattu.

        Ei, en tarkoittanut että siinä olisi mitään VÄÄRÄÄ. Lähinnä tarkoitin, että itse en alkaisi suhdetta hehkuttamaan siitä facebookissa. Miksikö? Koska en haluaisi jakaa sitä tietoa kaikille. Minua ei kiinnosta, mitä mieltä exäni olisivat, aivan sama. En vain koe tarpeelliseksi kertoa suhdestatusta kaikille. Yksityisviesteillä, jos joku sattuisi kysymään. Some-hehkutus rakkaudesta ei ole mun heiniä, mutta antaa niiden hehkuttaa, keitä huvittaa. En tarkoittanut loukata, tai väittää vääräksi.

        T. Always-wrong-woman (ei kirjautunut)


    • Anal-yse

      Älytön ihkupusipusihalihalikuvien postaaminen voi olla huonon suhteen peittämistä tai sitten, että oikeesti suhde voi hyvin. Mutta oli miten oli niin joka suhteessa on myös pimeät puolensa. Veikkaan, että ne jotka postaavat eniten noita älyttömiä parisuhdeherutuskuvia someen niin myös riitelevät siellä eniten. Tai ainakin yksi suhteen osapuolista avautuu suhteesta, joko suorasti tai epäsuorasti.

    • Toisaalta

      Huoh. No, mun mieheni puolestaan on sitä mieltä, ettei fb: ssä pidä näkyä mitään, ja minusta moista on vaikea sulattaa. Molemmat kun ollaan siellä muutoin kuitenkin.

      Mutta en usko, että voit vetää noin jyrkkää johtopäätöstä. Jokin aika sitten luin, että kumppania hehkutetaan suomeen sellaisena hetkenä, kun on epävarma olo - mutta missäpä suhteessa ei niitä epävarmoja hetkiä tulisi? Lisäksi some muokkaa ajatuksiamme. Ajatus tuntuu olevan jo pidemmällä, jos sen julkaisee netissä, tai ylipäätään missään. Ehkäpä parisuhdettaan "mainostavat" pyrkivät hyödyntämään tuota- jolloin mainostaminen on aktiivinen teko parisuhteen parantamiseksi.

      Veikkaisin myös asiaa hehkuttavien edustavan jotain tietynlaista ihmistyyppiä, joka saattaa tahtoa elää jotenkin voimakkaammin, ja erityisesti tunnetasolla... Ei se väärin ole:).

      Itse en tunne tällaisia tyyppejä somestani, enkä taida lukea heidän blogejaankaan - parisuhdekiinnostukseeni riittää tämä suomi24:D. En haluaisi tehdä omaa suhdettani julkiseksi - se tuntuu minun omalta, tärkeältä linnakkeeltani, johon en halua muita. Toisaalta mieheni: "en halua parisuhdestatusta fb" tuntuu minusta ihan yhtä hölmöltä. Miksei se nyt voisi näkyä?

      • joo näihän se on

        Tulee mieleen onko toisella salattavaa, häpeekö vai eikö halua exän takia esitellä julkisesti some ystävilleen.
        Se mikä ei ole hänelle tärkeetä, se on kumppanille. Oma etu ennen kaikkea.
        Tottahan toki.


      • somea ennen
        joo näihän se on kirjoitti:

        Tulee mieleen onko toisella salattavaa, häpeekö vai eikö halua exän takia esitellä julkisesti some ystävilleen.
        Se mikä ei ole hänelle tärkeetä, se on kumppanille. Oma etu ennen kaikkea.
        Tottahan toki.

        Niin, no tunnen paljon ihmisiä jotka ovat olleet yhdessä jo ennen nettiä puhumattakaan somesta, eivätkä siellä hehkuta, silti ovat ihan tyytyväisiä elämäänsä. Ja kyllä, osa ei vaan halua julkista hehkuttelua, en minäkään, vaikka yhdessä on neljännes vuosisata tallattu.


      • pysyvyyttä
        somea ennen kirjoitti:

        Niin, no tunnen paljon ihmisiä jotka ovat olleet yhdessä jo ennen nettiä puhumattakaan somesta, eivätkä siellä hehkuta, silti ovat ihan tyytyväisiä elämäänsä. Ja kyllä, osa ei vaan halua julkista hehkuttelua, en minäkään, vaikka yhdessä on neljännes vuosisata tallattu.

        Hei jos ollu ennen somea yhdessä kaikkihan
        sen silloin tietää, että ovat yhdessä ja suhde on lujaa tekoa,kun ovat yhdessä kauvan olleet.


    • Minä en usko, että asialla on juurikaan tekemistä suhteen hyvyyden tai huonouden kanssa. Minä väitän, että ihmiset ovat persoja kehuille ja kateudelle ja olettavat ystäviensä näitä tunteita kokevan, kun postaavat tekemisiään someen.

    • 70 / 66

      Havaintoja ennen somea. Silllä en ole viisinyt katsella henkilösuhteita.

      Aikaisemmat havainnot tuttavapiiristä plivat poikkeuksetta, joko sen hetken tilanteen peittelyä tai pikaisesti eroon johtavia.

      Ensin mainittu vaihtoehto oli räikein esimerkki. Pariskunta halailee ja todistelee muille suureen ääneen rakkauttaan ja sitten turpiin.
      Rouva oli käynyt lääkärissä tärykalvon repeämän vuoksi.
      Satuimme itsekin kerran paikalle kun nyrkki heilui.
      Masokoismia? Kuka tietää mutta ne rakkauden korostetut todistelut!

      Tavanomaisempaa lienee se, että alkuhuumassa suukotellaan julkisesti haluamatta ehkä niinkään toditella muille mitään mutta jollakin aikajänteellä on useampikin tuttavapariskunta leikannut matot halki.

      Olen skeptinen.

    • 6+4

      Meillä on vielä niin uusi suhde, että kaikki on ihanaa. Totuus on vielä siirappisempi kuin annetaan ymmärtää. Ollaan aivan ällöttäviä :D Edellisessä suhteesa kyllä kaikki esittely oli kulissia ja ihan p..kaa. Meillä oli ihan hirveää. Mies narsisti ja minä koitin vaan rakastaa saamatta mitään vastaan. Että ei sitä tiedä kuka on tosissaan.

    • Ei-FB

      Tiedoksi, että eiköhän se facebook ole ihan kaikkinensa "kulissia". Sitä vartenhan se on perustettu ja sitä varten sinne ihmiset kirjatuu.

      En ole fb:ssä itse, kun ei ole tarvetta esitellä itseäni kellekään.

      • niinpä niin

        Vai että kulissia. Paljon on ihmisiä näköjään, jotka pitää kulissia.
        Sitähän se on kyttäämistä ihmisten elämään ja siellä halutaan jakaa muillekin osa omaa elämää. Toisille se nyt on tärkeenpää
        kuin toisille.
        Enpä pidä pahana, että ihmiset haluaa mainita oman tapansa ilmaista millasessa suhteessa on saatikka mitä tekee juuri sillä hetkellä. Miksi ei saisi haluta jakaa elämänsä muiden kanssa, jos tämä haluaa


    • saasaapeepee

      En nyt oikeen pysy kärryllä, ja juonessa.

      Siis onnelliseen suhteeseenhan kuuluu myös riidat ja sopiminen, romantiikka ja hellyys, inttäminen ja kaikki.

      Mä oon ainakin niin onnellinen mieheni kanssa ja kyllä me kerromme siitä myös somessa. Miksi emme kertoisi? Siksikö ettei kukaan loukkaantuisi. Jos pahoitat mielesi jonkun toisen romanttisista hetkistä, niin elä tule someen!

      Minä ainakin olen onnellinen kun näen jonkun kehuvan kumppaniaan, lähettävän suukkoja hänelle somessa, tai viikonloppuna ilmestyy romanttisia kuvia.

      Mekin olemme miehen kanssa olleet yhdessä 26vuotta yhdessä ja vieläkin hehkutamme rakkauttamme.

      Nykyään on lupa olla onnellinen ja näyttää se

      • haluta saa

        Ei sellasta paria olekaan, joka ei riitelisi.
        parisuhteeseen onnelliseenkin kuuluu
        riitely toiset vain enemmän kuin toiset.
        Mikä siinä on niin kamalaa toisten parien hehkuttamisessa tai se, että he haluaa somessa mainita millaisessa suhteessa elävät. Eivät ainakaan salaile keneltäkään.


    • Riidaton jäbä

      >>Ei sellasta paria olekaan, joka ei riitelisi.>>

      Kyllä ja ei, sanoisin. Nimmittäin olen aina ihmetellyt, että aina puhutaan kaikkien RIITELEVÄN parisuhteessa.

      Erimieltä varmasti parit ovat aina joskus keskenään ja siitä voi tulla konflikti eli vaaditaan jotakin, mitä toinen osapuoli ei halua tms. Mutta riidaksi astihan sen ei ole pakko edetä, jos pari osaa ratkaista erimielisyyden ilman riitaa.

      Mutta kukin tyylillään. Itse en pidä riitelystä, joten en sitten riitele. :D

      • 70 / 66

        Asiassa olet! En ymmärrä miten parisuhteessa voisi olla sellaisia asioita, ettei kummallakaan ole varaa joustoon ja kumppanin intressien huomioon ottamiseen.

        On taatusti asioita joiden tärkeys on osapuolille eri luokkaa. Miksi kinata periaatteenvuoksi?

        Selvin raja on henkilökohtaisuuksiin menemisessä.
        Olen nähnyt tilanteita joissa avioparin osapuolten asiaerimielisyys ajautuu henkillön kohdistuvaksi sättimiseksi.
        Kuka sietää, kuka ei!

        Ps. Kompromisseihin päätyminen EI tarkoita toisen yleistä alisteisuutta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1402
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1149
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe