Takavetoinen Bemari on oikein hyvä talvellakin

arkkitehtipappa

Olen tullut siihen tulokseen tässä kymmenen vuoden aikana. Minä olen jo eläkkeelläkin ja reilu kuusikymppinen. Minä olen pärjännyt hyvin uusimmilla 3-sarjalaisilla täällä Helsingin alueella kaikkina vuodenaikoina. Kilometrejä ei toki tule enää hurjasti kuten työelämässä, mutta reilu kymmenen vuotta olen Bemareilla nyt ajanut ja ensimmäiseni oli esittelyautona ostettu 320 vuonna 2002.

33

2540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Boring

      Voisitteko kirjoittaa joskus jostain järkevästä? Luuletko että tosta alotuksesta viriää ihan oikea keskustelu? On tää kyllä yksinkertanen palsta.

    • Avatkaa silmänne

      Ilman nelivetoa talvella bmw joutaa kuusakosken kuormaan.
      Tuossa ne päivittäin edessä haittona pyörii, perse viputtaa mutta kun matka ei etene.
      Helsingin vuoden ajat kyllä uskoo, pärjää siellä helposti taunuksella ja takaveto ladallakin.

    • AUMEBE

      Kuusikymppisen puhetta.......koittakaa ymmärtää......

      • BMW 530 X-drive

        BMW on talviauto testien voittajakin ja se on erinomainen talviauto takavetoisenakin. Ajat ovat muuttuneet ja ajovakavuuden hallintalaitteet BMW:ssä maailman huippua.
        Uudet tietysti ostetaan X-drivena 490 € lisähintaa.
        BMW on myös nopeasti lämpiävä ja hyvin eristetty, ei vedä ovista eikä ikkunoista kovillakaan pakkasilla.
        Mikäli haluaa säästää tietä, niin Nokian kitkoilla ainakin pärjää erinomaisesti Suomen talvessa kaupunkiseuduilla.
        BMW X-drive on todellinen talven voittaja ja siitä ei ainakaan 500 sarjan auton voittajaa talviajo-ominaisuuksistaan löydy.


      • jorkki47

        Suomessa uusien autojen ostajista yli 60 % on eläkeläisiä.. Ehkä muutama eläkeläinen on ostanut myös uuden bemarin. Käytetyt on nuorison suosiossa. Kaikki ei ymmärrä, ehkä ei tarvitsekkaa.


      • Anonyymi
        BMW 530 X-drive kirjoitti:

        BMW on talviauto testien voittajakin ja se on erinomainen talviauto takavetoisenakin. Ajat ovat muuttuneet ja ajovakavuuden hallintalaitteet BMW:ssä maailman huippua.
        Uudet tietysti ostetaan X-drivena 490 € lisähintaa.
        BMW on myös nopeasti lämpiävä ja hyvin eristetty, ei vedä ovista eikä ikkunoista kovillakaan pakkasilla.
        Mikäli haluaa säästää tietä, niin Nokian kitkoilla ainakin pärjää erinomaisesti Suomen talvessa kaupunkiseuduilla.
        BMW X-drive on todellinen talven voittaja ja siitä ei ainakaan 500 sarjan auton voittajaa talviajo-ominaisuuksistaan löydy.

        Arvostan suuresti, olen 70-kymppinen Bmw-llä ajeleva, jo 8 vuotta takana laatuautoilua nelivedolla tietenkin.


    • Bemtley ja oma kuski

      Ja hintakaan ei ole este suomalaiselle. Tarvitaan tosin lottovoitto, jonka jälkeen BMW EI OLE mikään vaihtoehto miljonäärille..............

      • BMW sport

        Kyllä BMW on aivan tavallisen kansan auto Saksassa, Suomen autoverotus vaan on täysin perseestä.
        Ei voinnut edes EU asialle mitään, valtio sen kun kuppaa rahaa vaan pohjattomaan kassaansa.
        Ykkössarjan BMW oli testivoittaja juuri tulleessa Auto bild lehdessä, hintakin vain 23000 €.
        Takaveto puhuu ja kyyti hienoa, sekä kulutus pieni 114 D.


      • pah.....
        BMW sport kirjoitti:

        Kyllä BMW on aivan tavallisen kansan auto Saksassa, Suomen autoverotus vaan on täysin perseestä.
        Ei voinnut edes EU asialle mitään, valtio sen kun kuppaa rahaa vaan pohjattomaan kassaansa.
        Ykkössarjan BMW oli testivoittaja juuri tulleessa Auto bild lehdessä, hintakin vain 23000 €.
        Takaveto puhuu ja kyyti hienoa, sekä kulutus pieni 114 D.

        Ja kiihtyvyys 114d.ssa ikuisuus nollasta satkuun 11,8 sek. Johan tuolle nauraa kylän mummotkin. Tosi sportti ja ajajan kaara juu...

        BMW pitää olla vähintään 1-sarjassa 120d, kolmosessa 328i tai 330 d ja vitosessa 530d että pauhua löytyy. Merkkiin liittyy kova nopeus, agressiivisuus ja ohittaminen.


      • 330d ja hajis
        pah..... kirjoitti:

        Ja kiihtyvyys 114d.ssa ikuisuus nollasta satkuun 11,8 sek. Johan tuolle nauraa kylän mummotkin. Tosi sportti ja ajajan kaara juu...

        BMW pitää olla vähintään 1-sarjassa 120d, kolmosessa 328i tai 330 d ja vitosessa 530d että pauhua löytyy. Merkkiin liittyy kova nopeus, agressiivisuus ja ohittaminen.

        330d on mun valinta siksi kun siitä hinnakkaanmat ei tuo enään kunnolla vastinetta rahalle mutta jokaisen oma asiahan se on.


    • jorkki47

      Täysin samaa mieltä toinenkin eläkeläinen. Ostin ekan 3-srj -82, nyt 9s ajossa 8v-automaatti. Kokemusta myös A-8 Q ja 320 4-matic. Bemari paras. Normaaliajossa pärjää takavetoisella ihan hyvin. Jos et pärjää sijoita 490.- ja saat nelivedon.

      c

      • Anonyymi

        Kyllä nyt tuli taas eläkeläisukon hurinointia ja raskaasti. Mistä kohtaa sun 300-sarjalaiset bemarit ovat parempia, kuin Audin A8 malli. Mä voin ensin vastata sulle, sun kannalta siksi, että sun bemarit ovat todella paljon halvempia kuin Audin A8, toisekseen, toi Audi ei ole ollut sun ja olet ajanut sillä vähemmän, se on taas johtanut siihen, että koska sulla ei ole varaa siihen, niin haukutaan sitten kun muuta tekemistä ei ole.

        T. BMW520i vm. -20, ajettu 12 tkm ja Audi A4 40TFSI 204 hv farkku vm. -21, ajettu 11 tkm. Nämä ovat meidän talouden autot. Täysin eri profiilin autot. Audi on suht reipas kiihtymään bensakone ja vääntöä silti 320 nm ja satanen menee 6.8 sekkaan.
        Bemari on taas sellainen nautiskelijan auto, hyvä ja hiljainen kyyti eikä nyt toki laiska tämäkään, mutta kyllä tuolla yhden sekan erolla kiihtyvyyteen on yllättävä ero. Erittäin hyviä molemmat, ainakin näin uusina ja vähän ajettuina.


    • BMW sport

      ostaisin kyllä se uuden etuvetomallin jos olisi rahaa siihen, niin talvella pääsis liikkeelle kunnolla.

    • jorkki 47

      eihän sitä nelivetoa saa joka moottoriin edes 490 eurolla törppö

    • H20

      Hyvin ovat ykkössarjalaiset pärjänneet testeissä. Laatuautoja kaikin puolin.

    • Että tällästä

      Joopa on hyvä ajaa. Tänä aamuna kun tienpinta oli jäässä oli uudenkarhea 100-sarjan Bmw ojan pohjalla. Oli lähtenyt heittelehtimään urasta ja eikun katon kautta ympäri ojaan. Kuljettaja ei ollut mikään eläkeläinen vaan homon näkönen nuori jätkä.....kuten useimmat 100-sarjalla ajavat.

      • vgiplhdwtj

        Nuori jätkä olis siel ojas fiatillakin.

        Harmittelun kun kotiin ajoin ettei ollut takavetosta alla, olis ollut niin ihana kokea se talvikeli.


      • BMW 120 D
        vgiplhdwtj kirjoitti:

        Nuori jätkä olis siel ojas fiatillakin.

        Harmittelun kun kotiin ajoin ettei ollut takavetosta alla, olis ollut niin ihana kokea se talvikeli.

        Homot tosiaankin olisivat ojassa autolla kuin autolla, eivät tunnetusti osaa ajaa. Oletko koskaan kuullut homo formulakuskista tai motocrossaajasta ?
        Käykääpäs nyt koeajamassa BMW:tä talvella, vaikka kitkarenkailla, huomaatte miten hieno on ajaa, muuttuu monta käsitystä kerralla.
        Miksiköhän liukkaan kelin ajokouluissa, käytetään lähes yksinomaan BMW kalustoa. Erittäin helppo ja looginen hallittava, eikä tarvitse palella Lapin pakkasissakaan.
        Takavedolla on ammattilaisenkin ilo päästellä talvella menemään, tuntuu autolta, jonka kuski hallitsee.
        Etuveto pulkat ne on jotka suoraan metsään puskevat ja mitään ei ole tehtävissä, pysähtyy kyllä mäntyyn nopeasti.
        BMW myynti kasvaa kovaa vauhtia taantumassakin ja on yksi halutuimmista autoista koko maapallolla. Käy kuin kello ja kulkee kuin juna, sekä kuluttaa hämmästyttävän vähän.


    • Ukko pohjoisesta

      Omat kokemukset neljän talven ajalta bmw:n ratissa erittäin myönteiset, kyseessä 500-sarjan farmari, vuosimallia 99. Autossa ei ole ajovakaudenhallintajärjestelmää, ainoastaan vetoluistonesto joka toimii todella hyvin. Vetopito paikaltaan lähtiessä parempi kuin luistonesto poiskytkettynä (jarruttaa sutivat pyörää-> lisää momenttia pitävämmälle pyörälle). Luistonesto toimii myös todella "pehmeästi", eikä sen toimintaa huomaa kun merkkivalon vilkkumisesta. Samaa ei voi sanoa esim. Mersun samanikäisestä luistonestosta, koko auto hyytyy rutinan ja paukkeen säestämänä ja kiinnijääminen on varmaa, moottori ei suostu antamaan tehoja ulos. Kokemusta tästä yhden (ja toivottavasti viimeisen) talven ajalta mersun ratissa.
      Bemarin alusta on tarkka siitä ettei missään ole välyksiä (monessa on). Väljä alusta on huono ajaa kesällä, saati talvella. Kunnossa ollessaan ajaminen on vakaata ja helppoa myös huonossa talvikelissä. Lisäksi ainakin bensakoneella auto on todella lämmin, lämpenee nopeasti ja lämpöä riittää hyvin myös 31 asteen pakkasella, kylmempää keliä ei ole omalle kohdalle sattunut. Autossa ei myöskään ole esiintynyt mitään ylimääräisiä pakkasen aiheuttamia vikoja, käyntiin on lähtenyt aina piuhasta tai ilman. Myös ovet, lukot ja ikkunat ovat toimineet talvella ongelmitta, vag konsernin autoissa en ole tämmöiseen toimivuuteen "törmännyt". Audiin ei meinannut päästä sisälle, ja kun pääsi, niin ovi ei pysy kiinni. Borasta putosi kuljettajanoven ikkuna oven sisään eikä noussut ylös. Parinkymmenenasteen pakkasella moottoritiellä tämä on aika "raikastava" kokemus, tosin kylmä siellä oli vaikka ikkunat pysyisi kiinni.
      Kokonaisuutena katsoen bmw e39 on ollut paras talviauto omista autoista. Puhun siis pelkästään talviominaisuuksista, en kokonaisuudesta. Selvin puute muuten hyvässä talviautossa on ajovalot (halogeenit, xenonit lienee paremmat?) Lyhyet ovat liian tehottomat etenkin märässä loskakelissä, pitkät ovat sentään hyvät.
      En ole merkkiuskovainen amis tai fanaattinen bmw kannattaja. Tykkään kokeilla ja ajaa erimerkkisiä autoja ja muodostan mielipiteeni kokemusten, en auton merkin perusteella. Jutun aikana esiintyneet muut autot olivat myös iäkkäitä (omistushetkellä yli 10v.), kyseessä siis käytettyjä vanhoja autoja ja yksilöitähän nämä ovat. Alla on ollut myös mm. Toyota Corolla ja Avensis, Nissan Primera ja Cherry, Mercedes Benz E220 ja 190, Volkswagen Bora, Renault 19 (oli myös hyvä talviauto, uskoo ken haluaa), Audi 100, Subaru Legacy, Opel Vectra, Ford Escort, Mazda 626, Skoda Felicia.
      Pitkä tarina mutta toivottavasti kokemuksistani on joillekin hyötyä.
      Hyviä ja turvallisia talvikelejä kaikille, oli auton merkki mikä tahansa ;)

    • Tourist

      Kiva kuulla bmw:n talvikokemuksia. Täällä harkinnassa 3-sarjan GT, mieluiten neliveto. Odottelen kuitenkin vielä, miten autoveroasiassa käy. Kellään kokemuksia Gran Turismosta?

    • jerry4

      "takaveto hyvä talvella" paskanmarjat osta jatkuvalla nelivedolla varustettu auto niin tiedät mikä on paras vetotapa talvella. no BMW kuskien mielestä se on tietty takaapäin.

    • *REEPS*

      Tuossahan ne pyörii jaloissa vaikka ajelen etuvetofarmarilla.
      Perse vippaa mutta matka ei joudu, hidastaa muiden liikkumista.
      Eikö osata painela luistonestonappia vai eikö toimi?
      Ehdottomasti tuollaiset alikehittyneet alustaratkaisut pitäisi suomessa kieltää ja ottaa tilalle myyntiin vain kyseisen nelivetomalleja jotka ei jäisi kiinni katukiven reunaan niin kuin mediassa on näytetty.

      • Mies ja Bemari

        Kokeileppa joskus ajaa takaveto Bemarilla talvella, kirjoittelet kyllä täyttä jaskaa. Painojakauma 50/50 ja jopa kitkoilla etenee sutimatta laisinkaan. Lopusta pitää huolen elektroniikka. Takavetokokemuksesi varmasti rajoittuvat Transittiin tai Morris Marinaan.
        Se on tietysti ikävää, ettei Suomalaisen kovan autoverotuksen vuoksi kykene ajamaan parhailla nelivedoilla, kuin murto-osa.
        Etuveto puskijat ne nastoja liikennevaloissa kahisuttavat, kun eivät osaa liukkaalla ajaa. BMW:tä kun ei toimivan elektroniikan vuoksi saa edes sutimaan.
        Itse olen niitä etuoikeutettuja, jotka saavat ajaa BMW X-Drivella ja sanottava on ettei talviajo paljon miellyttävämmäksi voi tulla. Edellinen auto oli BMW takavedolla 520 D , eikä silläkään mihinkään jalkoihin jäännyt. Nokian kitkoilla ajelin, kuten nytkin. Kyyti mukavan pehmoista ja hiljaista.
        Suomen talvessa on vuodessa, ehkä kymmenisen päivää todella liukasta, kuten tänäänkin risteysalueiden kiilottuessa. Turvaväli kannattaa aina pitää kunnossa. Vika etenemisessä tahtoo yleisesti olla kaikilla automerkeillä kuljettajan korvien välissä ja mikä ihmeen kiire meillä oikeastaan on ?
        BMW 520 D X-Drive on ehkä maailman paras talviauto, suosittelen lämpimästi.


      • 2321321
        Mies ja Bemari kirjoitti:

        Kokeileppa joskus ajaa takaveto Bemarilla talvella, kirjoittelet kyllä täyttä jaskaa. Painojakauma 50/50 ja jopa kitkoilla etenee sutimatta laisinkaan. Lopusta pitää huolen elektroniikka. Takavetokokemuksesi varmasti rajoittuvat Transittiin tai Morris Marinaan.
        Se on tietysti ikävää, ettei Suomalaisen kovan autoverotuksen vuoksi kykene ajamaan parhailla nelivedoilla, kuin murto-osa.
        Etuveto puskijat ne nastoja liikennevaloissa kahisuttavat, kun eivät osaa liukkaalla ajaa. BMW:tä kun ei toimivan elektroniikan vuoksi saa edes sutimaan.
        Itse olen niitä etuoikeutettuja, jotka saavat ajaa BMW X-Drivella ja sanottava on ettei talviajo paljon miellyttävämmäksi voi tulla. Edellinen auto oli BMW takavedolla 520 D , eikä silläkään mihinkään jalkoihin jäännyt. Nokian kitkoilla ajelin, kuten nytkin. Kyyti mukavan pehmoista ja hiljaista.
        Suomen talvessa on vuodessa, ehkä kymmenisen päivää todella liukasta, kuten tänäänkin risteysalueiden kiilottuessa. Turvaväli kannattaa aina pitää kunnossa. Vika etenemisessä tahtoo yleisesti olla kaikilla automerkeillä kuljettajan korvien välissä ja mikä ihmeen kiire meillä oikeastaan on ?
        BMW 520 D X-Drive on ehkä maailman paras talviauto, suosittelen lämpimästi.

        Takaveto loskakelissä :-) juupajuu.

        BMW ei todellakaan edes kiihdy ylämäessä kun luistonesto vie kaiken tehon. Kuorma-auton ohittamisesta ei kannata edes haaveilla. Auton mukaan pitoa ei vaan ole (Contin nastat).

        idioottimaisinta on että auto heittää jopa kesällä märällä maantiellä cruisen pois ylämäessä kun on niin LIUKASTA. Ei tavisautot tuollai sekoile. Ne menee ohi oikealta ja vasemmalta.

        Onneksi enää vuosi jäljellä kiduttavaa liisarisopimusta ja sen jälkeen voikin valita jonkin kunnollisen auton baijerilaisen tilalle.


      • Mies ja Bemari
        2321321 kirjoitti:

        Takaveto loskakelissä :-) juupajuu.

        BMW ei todellakaan edes kiihdy ylämäessä kun luistonesto vie kaiken tehon. Kuorma-auton ohittamisesta ei kannata edes haaveilla. Auton mukaan pitoa ei vaan ole (Contin nastat).

        idioottimaisinta on että auto heittää jopa kesällä märällä maantiellä cruisen pois ylämäessä kun on niin LIUKASTA. Ei tavisautot tuollai sekoile. Ne menee ohi oikealta ja vasemmalta.

        Onneksi enää vuosi jäljellä kiduttavaa liisarisopimusta ja sen jälkeen voikin valita jonkin kunnollisen auton baijerilaisen tilalle.

        X-Drive onkin neliveto, ellet tiennyt. Sen verran kyllä kirjoittelet puuta heinää, ettei sinulla ole edes leasing BMW autoa. Takavedollakin pärjää oikein hyvin, mutta nelivedosta kyllä kannattaa se 490 € pulittaa.
        BMW:N painosuhde on 50/50, ei se mikään Transit ole. Vetävillä pyörillä on aina reilusti painoa ja kumi pitää. Sutimisen esto saattaa vilahtaa kyllä kesälläkin, mutta silloin koneena on 3 litrainen, jossa ruutia ja vääntöä. On kokemusta silloin alla olikin 335 versio.


    • juppi3

      ooT KYLLÄ Aivan helvatan tyhmä ihminen kun tommosta valhetta täällä jaat. hahahaha.

      • Mies ja Bemari

        Kerro parempi !


    • aika noloa

      TopGearissa se iso kikkarapäinen setä pyörähti kiihdytyskisassa suoralla märällä tiellä ja Golf meni suoraan kuin juna. Ja kyseessä oli paras 1-sarjalainen takaveto.

    • Kyllä lähtee.

      Hyvin lähtee vanha 5-sarjalainen tuosta liukkaasta risteyksestä joka aamu. Ihmeellisintä on se, että yleensä ehdin noin 50 metrin päähän ennen kuin seuraava alkaa mönkiä perääni. Se siitä.

      • Anonyymi

        https://www.youtube.com/watch?v=43wHt73nOhs

        Vaikka osa tuossa videossa olevista hölmöilyistä on selvästi kuskin vikaa, niin siellä on myös tapauksia jossa käytännössä suoralla tiellä auto lähtee metsään.

        Täytyy olla jotakin vikaa auton alustageometriassa.

        Mersusta, audista tai oikeastaan mistään muustakaan automerkistä ei löydy vastaavia videoita. BMW:stä noita löytyy kymmeniä.


    • Anonyymi

      Oksennusta kuplii suuhun kun miettii BMW huippu xdriveä -16 uudemmissa, mexicolainen kötöstys joka pysyy kasassa nippanappa 100tkm

    • ite diggaan e34 mallin bemareita. ovat sen verran hienoja

    • Anonyymi

      Talvikelithän ovat stadissa vain nimellisiä verrattuna entisaikoihin, jolloin pärjäsi millä vaan vedolla ja kesärenkaillakin meni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe