Karmea työkokeilu! Pakko avautua nyt...

KiusaaminenAlas!

Olin 3 kk työkokeilussa eräässä yrityksessä ja kokemus oli suorastaan hirveä! Aluksi kaikki meni hyvin, mutta myöhemmin alkoi ilmetä outoja asioita: harjoittelijoilta odotettiin ihan liikaa eli meidän piti muka osata kaikki jo valmiiksi, kaikki ongelmat oli meidän syytä, kun pyysi apua sai huudot, meitä kiusattiin, muut harjoittelijat olivat selkäänpuukottajia ja olimme koko pirun talossa ihan yksin, vaikkei näin saisi tehdä. Harhoittelijathan eivät saa olla koskaan yksin ja heillä pitäisi olla ohjaaja, mutta meilläpä ei ollut! O__o

Lisäksi meidän piti palvella myös asiakkaita ja jos asiakas oli ilkeä/epäkohtelias niin sekin oli muka meidän vika! Mitä ihmettä? Miksi ihmeessä olimme edes asiakaspalvelussa, jos siitä ei ollut kokemusta ja jos teki virheen niin sehän oli maailmanloppu. Ihan paska koko paikka, olen hyvin tyytyväinen että lähdin sopimuksen päätyttyä ja nyt olen paljon paremmassa työpaikassa kuin tämä romuläjä, jossa olin. Hyvä, että lähdin!

Ikävä kohtelu ja kiusaaminen aiheutti tietysti minulle ahdistusta ja pelkoa työkokeilupaikassani. Saatoin itkeä päivisin ja herätä öisin ihan hirveään oloon ko. paikan ilmapiirin vuoksi. Otin asian puheeksi työpaikalla ja onneksi ongelmat hieman vähenivät, mutta paikka on kuulemma yhtä ikävä vieläkin. Toivon koko sydämestäni, ettei kenenkään tarvitsisi kestää tällaista paskaa, saatika joutua huonoon työkokeilupaikkaan. Onko teillä samanlaisia kokemuksia? Olisi jännä kuulla.

35

1805

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Manu55

      Mitä enemmän luen ja kuulen tarinoita tästä "kuntouttavasta" toiminnasta, sitä suuremmin sitä vastustan. On näköjään kovaa vauhtia menossa siihen suntaan että oikeat työt teetetään tämän orja-systeemin kautta.

      Tähän touhuun tarvitaan pian jonkin sortin liitto. Aivan pöyristyttävää.

      • työtön työtön työtön

        Aivan, tarvitaan työttömien puolue!

        Pelkään, että työttömät, jotka pakotetaan erilaisiin "työharjoittelu- ja työkokeilupaikkoihin, joutuvat entistä enemmän "oikeiden työntekijöiden" kiusattaviksi, koska luvattu ohjaushomma jatkuvasti vaihtuville harjoittelijoille ja kokeilijoille kaatuu luonnollisesti saman porukan tehtäväksi oman työn ohella.

        Väsymys ja ketutus kohdistuu tietenkin työttömiin, joita voi vapaasti halveksia ja kyykyttää. Muuta iloa tempputyöllistämisestä ei "työkavereille" ole, työnantaja on ainoa, joka hyötyy ilmaistyövoimasta ja tukiaisista.


      • raakkeli1
        työtön työtön työtön kirjoitti:

        Aivan, tarvitaan työttömien puolue!

        Pelkään, että työttömät, jotka pakotetaan erilaisiin "työharjoittelu- ja työkokeilupaikkoihin, joutuvat entistä enemmän "oikeiden työntekijöiden" kiusattaviksi, koska luvattu ohjaushomma jatkuvasti vaihtuville harjoittelijoille ja kokeilijoille kaatuu luonnollisesti saman porukan tehtäväksi oman työn ohella.

        Väsymys ja ketutus kohdistuu tietenkin työttömiin, joita voi vapaasti halveksia ja kyykyttää. Muuta iloa tempputyöllistämisestä ei "työkavereille" ole, työnantaja on ainoa, joka hyötyy ilmaistyövoimasta ja tukiaisista.

        Kiusaaminen on lisääntynt älyttömästi työpaikoilla viimeisen 10 vuoden sisällä.Olen usein miettinyt syytä mistä moinen johtuu....?


      • tietoa löytyy
        raakkeli1 kirjoitti:

        Kiusaaminen on lisääntynt älyttömästi työpaikoilla viimeisen 10 vuoden sisällä.Olen usein miettinyt syytä mistä moinen johtuu....?

        Kaikki johtuu rahasta. Tästä asiasta, maailman ongelmien ydinsyystä, on hyviä puheita jo suomalaisiltakin. Tässä muutamia: http://www.youtube.com/watch?v=OZhkneTyJFY
        http://www.youtube.com/watch?v=HLlv2U0RCAo
        http://www.youtube.com/watch?v=ijNMm6CGynI

        Englanniksi sitten löytyy paljonkin. Saksastakin on hyviä videoita suomenkielisin tekstein esimerkiksi täällä:
        Jos ihmettelee, miksi media ei kerro totuutta: http://www.youtube.com/watch?v=06-sa-m8zqg
        http://www.youtube.com/channel/UCOBVMxQc8l14NHj6iyRKWVw


      • fgdfgjdfghj
        tietoa löytyy kirjoitti:

        Kaikki johtuu rahasta. Tästä asiasta, maailman ongelmien ydinsyystä, on hyviä puheita jo suomalaisiltakin. Tässä muutamia: http://www.youtube.com/watch?v=OZhkneTyJFY
        http://www.youtube.com/watch?v=HLlv2U0RCAo
        http://www.youtube.com/watch?v=ijNMm6CGynI

        Englanniksi sitten löytyy paljonkin. Saksastakin on hyviä videoita suomenkielisin tekstein esimerkiksi täällä:
        Jos ihmettelee, miksi media ei kerro totuutta: http://www.youtube.com/watch?v=06-sa-m8zqg
        http://www.youtube.com/channel/UCOBVMxQc8l14NHj6iyRKWVw

        Hämiksellä on hyviä pätkiä, tässä yksi 'vaarallinen' mies:
        http://www.youtube.com/watch?v=osJUFAVMF7E


      • normityötön

        Gasp! Mutta, mutta... J. H.! Eihän hän ole voinut koskaan sanoa mitään järkevää! Nyyhkis nyyhkis!

        En ole koskaan ymmärtänyt J. H.:n demonisointia. Kaikkea mahdollista käytettiin ja käytetään häntä vastaan. Tuossa klipissä hän on myöskin ihan oikeassa, vrt. 90-luvun pankkien pelastukset ja pankkien pelastamiset maailmalla yleensäkin.


    • 20v orjamarkkinoita

      Nytkö tähän orjatyösysteemiin vasta ollaan heräämässä? Tätähän tää touhu oli jo 20 vuotta sitten 90-luvun alkupuolella, itsekin olin tuolloin noin puoli vuotta eräässä firmassa "työmarkkinatukiharjottelijana", eli ilmaisena orjana. Tein täysin normaalia työtä siinä missä muutkin, olin itsenäisesti vuoroissa, avasin firman aamuisin, suljin iltaisin jne. Ainoa ero "oikeaan työntekijään" oli se, että mulle ei maksettu tuosta palkkaa, ei kertynyt lomaa, ei ansiosidonnaista perusturvaa, ei eläkettä, eikä mitään muutakaan työsuhteeseen normaalisti kuuluvaa. Tuosta päivittäisestä työstä mulle juoksi tavallinen työmarkkinatuki, ei mitään muuta, nykyäänhän siihen saa erillisen 9€/pv ylläpitokorvauksen. Tienestit oli siis vajaa 2000mk/kk kokopäivätyöstä, johon kuului myös iltavuoroja, lauantaita & sunnuntaita.

      • älä uikuta

        Älä itke, sait kuitenkin kullanarvokasta työkokemusta, jota ilman et olisi nykyisessä työssäsi. Jokaisen ura lähtee aina nollasta, silloin on vain tehtävä töitä vaikkei siitä rahaa saisikaan.


      • 20v orjatöitä
        älä uikuta kirjoitti:

        Älä itke, sait kuitenkin kullanarvokasta työkokemusta, jota ilman et olisi nykyisessä työssäsi. Jokaisen ura lähtee aina nollasta, silloin on vain tehtävä töitä vaikkei siitä rahaa saisikaan.

        Kokemusta kyllä, meriittiä tuolla ei työllistymisen kannalta ole, koska oikeaa työtodistusta siitä ei saanut. "Työmarkkinatukijarjoittelu" ei oikein vakuuta.


      • Edelleen työtön

        Itselläni on samanlaisia kokemuksia julkisen sektorin työelämävalmennuksesta muutaman vuoden takaa. Avasin ja suljin lafkan ja olin usein yksin paikalla. Hirvitti, kun paikassa käsitellään myös erittäin luottamuksellisia asioita. Halusin aina uudelleen ja uudelleen varmistaa, etteivät takuulla jääneet ovet auki. Kohtelu sinänsä oli asiallista.


    • älä saikuta

      Elä naura, sait kuitenkin tuhkanarvoista orjakokemusta, jota ilman et olisi nykyään työttömänä. Jokaisen nolla lähtee urasta, silloin on vain tehtävä ristikoita vaikka siitä rahaa saisikin.

      • einäinherranjestas

        "nolla" tarkoittaa kylläkin TES:in mukaista minimipalkkaa, josta sitten vakiinnutetaan työpaikka 4kk koeajan jälkeen mikäli on tehnyt työnsä hyvin, jos ei ole, niin lentää ulos jo paljon aiemmin. Palkankorotuksia saanee sitten joskus myöhemmin. Minimipalkka ja perehdytys uuteen työpaikkaan ovat se nollataso.


      • Manu55

        Sinä et nyt ymmärrä tai näe isoa kuvaa. Tämän kuntouttavan toiminnan tarkoitus kuten minä olen sen ymmärtänyt on ollut saada ns."syrjäytyneet" arkeen kiinni. Jotain pientä puuhastelua jotta kaverit hieman ryhdistäytyisi. Kaunis ajatus joka on kääntynyt siihen että 9e/vrk DI:t tekevät tavallista työtä. Tämä tarkoittaa että sinun työpaikkasi vaarassa kun näitä 9e/vrk pakkotyöläisiä alkaa olla jo pilvin pimein. Muista että jos joku tekee ilmaiseksi se on AINA joltain pois. Tähän on tultava loppu.


    • voi voi

      KiusaaminenAlas!

      Kyllä on tuttua.
      Työkkärissä tälläiset paikat tiedetään,mutta eivät tee asialle mitään, kun niillä on oma lehmä ns. ojassa.

      Tuumaavat vain: tietoa on tullut perille, mutta voi voi.

      • KiusaaminenAlas

        totta! tuommoset työkokeilupaikat sais kieltää :s


    • qrul

      Saisi olla työkkärissäkin jotkut rajoitukset vaikka niin että korkeintaan 5 vuotta saisi tehdä kyseistä työtä ja sitten oikeisiin hommiin. Siinä kun aina tuppaa kuitenkin käymään niin että helppoa paikkaa puolustetaan muut uhraamalla.

      On tosiaankin se oma lehmä ojassa niinkuin monessa muussakin virassa.

    • Lyhtypylvääseen

      Laita tuon paikan nimi tänne julkiseksi ! kannattaa kapinoida tuota systeemiä vastaan !

      • KiusaaminenAlas

        En uskalla. :(


    • KiusaaminenAlas

      Meitä myös simputettiin ja pilkkua viilattiin oikein urakalla. :PP

    • po3§u42po4up2o

      Et uskalla?

      Juuri sinun kaltaistesi nössöjen takia tämä paska jatkuu. Pelkäät kiusaamista? Pyhyy. :D Vittuile takaisin.

      • KiusaminenAlas

        kuulepas, ei kaikkea aina tarvii nettiin kertoa, ja parempi niin. valitin työkkäriin ;)


    • näinseon

      Jos olisin työkokeilussa ja mua kohdeltaisi noin kuten aloittajaa niin kyllä lopettaisin sen kiusaamisen siihen paikkaan. Pistäisin ne kiusaajat hiljaiseksi. En fyysisesti vaan sanoilla.

      • tavallataitoisella

        En minä kokisi fyysisesti hiljaiseksi pistämistä yhtään sen huonommaksi jos sana ei ole hallussa. Kiusaaminen on aina kiusaamista, ja tekijä ansaitsee hiljennetyksi tulemisen jos jatkaa ja jatkaa. Pisteet myös siitä jos tirvaiset päin näköä, mikäli varoituksen sana ei riitä ja homma jatkuu. Oppivathan ilkkujat ainakin sitten kantapään kautta.


    • NuorisotakuuEiToimi

      Nää työkokeilut on iha hanurista, harkkareita ei vaan arvosteta! Taas tuli nähtyä, miten kieroja ihmiset voi olla. Tekemisiä ja puheita vääristellään ja selän takana puhutaan pahaa. Pyhpah ja seliseli!

      T: työkokeiluunsa myös pettynyt, olo on kurja :((

    • KLOPy

      Voi sua...en voi muuta kuin kysyä, että oletko ollut Leijona- Cateringilla työharjoittelussa, toi kuullostaa niiin tutulta! Tollaiset firmat ei pitäisi saada henkilökuntaa ollenkaan, kiittämättömyysestä voisivat pirut olla ihan keskenään, ja tulla toimeen omalla minimiporukalla. Pitäisi työkkärillä olla olemassa musta lista minne panna tollaiset firmat!

      • kiusaaminenalas

        en ollut, tää oli eri ala :) ootko sä ollu? :/


      • kiusaaminenakas

        niin kyllä pitäs! kohtelu on törkeää ja epäkunnioittavaa :( huomattu on näissä työkokeiluissa, ikävää :/


    • VedäPomoOikeuteen

      Oikeuteen vaan! Sehän on nyt hovia myöten todettu että tuollainen on työpaikkakiusaamista. Jos pomo huutaa tai ei huuda eli ignooraa niin kumpikin tuomitaan henkisenä pahoinpitelynä.

      Julkinen nöyryytys on henkistä pahoinpitelyä.

      Teet rikosilmoituksen poliisille pomostasi. Kerrot että pomosi on pahoinpitelyrikoksen tunnusmerkistön tarkoittamin tavoin vahingoittanut terveyttäsi.

      Voit vaikka ensin jäädä sairaslomalle, jotta voit käyttää sitä oikeudessa pomoasi vastaan.

      • TallennaKaikki

        > Kerää todisteita tuosta kiusaamisesta äänittämällä pomon puheet salaa. <



        Muistakaa että Suomessa on ihan laillista tallentaa sellaista minkä omin korvin voi kuulla.

        Eli jos itse osallistut keskusteluun tai olet paikanpäällä, niin sen saa myös tallentaa ja käyttää oikeudessa todisteena.

        Laitonta on se jos jättää esim. kännyn tallentamaan ja lähtee itse pois ja sillä välin ne haukkuu sua ja haluat käyttää sitä oikeudessa todisteena niin voit saada salakuuntelusta tuomion.

        Laittomastkin hankittua todistetta saa kuitenkin käyttää oikeudessa todisteena eli jos ne salakuuntelu sakot on pienempi paha kuin se että saat todisteet kiusaamisestasi, niin omalla harkinnalla voit miettiä miten kannattaa toimia.

        Muistakaa myös että kunnianloukkaus rikoksen tunnusmerkit täyttyvät jos esim. työkaverit kahden kesken toisilleen herjaavat sinua, vaikkei kukaan muu sitä kuulisikaan. (mutta saisit siitä todisteet tallennettua).

        Kunnianloukkauksesta voi saada jopa kymmenientuhansien kärsimyskorvaukset.

        Ei siis kannata edes keskenään läyhätä paskaa kenestäkään, tai voi joutua kärjillä maksumieheksi.


    • SaunanTaakse

      Huhhuh, sama meno ihan tuttua. Olin työkokeilussa eräässä hoitopaikassa ja sain potkut kuukauden kuluttua ilman syytä! Mitä ihmettä, koska en tehnyt mitään väärää ja kaikki meni hyvin! Kysyin mikä tämä syy oli, niin tuli vaan selittelyä ja paskanpuhumista - sanojani ja tekojani oli vääristelty! Kyllä pistää vihaks tämmöset työkokeilut, potkitaan pellolle ilman järkevää syytä! Valitin tästä sopasta työkkäriin, ja he ovat onneksi puolellani ja kehoittavat olla välittämättä, elämä jatkuu. Silti ko. paikasta jäi aika huono fiilis ja tunne, ettei minua arvostettu vaikka hoidin työni huolella ja minua KEHUTTIIN koko ajan! Miksi sitten sain potkut?! Vitut tämmösestä nuorten työllistämispatkoista! - vihainen

      • SaunanTaakse

        hups vähän typoja :D *tämmöisistä työllistämispaikoista siis ;)


    • Orjanuoriso

      Ettekö te typerät naiivit sinisilmäiset nuoret tajua, että työkokeilun tai muun "palvelun" ainut funktio on tarjota yritykselle tilapäistä työapua tilanteeseen, johon ei haluta palkata tekijää. Juoni on aina sama: nuorta kehutaan työssä ja kannustetaan, mutta kun työ on saatu päätökseen, haukutaan ja nöyryytetään, ettei palkata tarvitsisi. Ja kohta seuraava nuori astuu sisään (monesti jo samalla ovenavaamisella millä itse poistuu talosta).

      • kusetusta

        Ja kannustinpuheet on aina samat: "Jos teet työt hyvin niin meillä saattaisi olla vakipesti tarjolla".


      • ÄläItkeSiinä

        ite oot typerä :P


    • TyökokeilutKusee

      Työkokeilut on täyttä paskaa! Nuorta ei arvosteta, selän takana puhutaan pahaa ja minua ei edes kunnolla neuvottu, jos pyysin apua. Tuli vaan murahtelua ja odotettiin, että kaikki pitäisi osata jo etukäteen. Työkokeilut helvettiin!!! -Vihainen

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1476
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1233
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe