Taksit Istanbulissa ja jatkolennot

Tällaista

Täytyy kyllä sanoa, että yllätyin siitä, kuinka lentokentältä otettuun taksiin ei voi lainkaan luottaa.

Hotellini sijaitsi kahden kilometrin päässä Ataturkin kentältä ja kun otin taksin, kuski ei muka tiennyt missä hotelli sijaitsee, vaikka se oli yksi ainoista niin lähellä sijaitsevista hotelleista. Minulla oli kirjoitettuna valmiina hotellin osoite ja puhelinnumerokin, mutta kuski ei muka saanut puhelimella hotelliin yhteyttä. Hyppäsin kyydistä pois ja totesin, etten maksa harjoittelusta. Sama toistui toisen taksikuskin kohdalla. Ei muka tiennyt missä hotelli oli, ensimmäinen taksikuski ajoi vierelle huutelemaan että minulla ei ole varaa maksaa taksia. Kissan viikset, kusetusta. Hyppäsin ulos ja kokeilin kolmatta taksia. Mies soitti hotelliin siltä istumalta ja sanoi, että hei, se on tuolla viiden minuutin kävelymatkan päässä. Et tarvi taksia. Pyysin, että hän kuitenkin ajaisi minut hotellille ja maksoin hänelle tuplamaksun, koska oli niin hieno asenne.

Ihan kusetusta tuo Istanbulien taksikuskien tyyli. Kannattaa kokeilla, että puhuuko englantia ja kysyä, tietääkö missä paikka edes suunnilleen on. Aamulla soittivat sitten hotellin respasta minulle taksin joka sentään tiesi missä lentokenttä on!

Jatkolennoista sen verran, että jos on noin tunti aikaa vaihtaa niin kannattaa heti kysyä henkilökunnalta, mitä kannattaa tehdä että ehtii passi- ja turvatarkastuksen läpi ajoissa. Itse en ole kahteen kertaan voinut luottaa kummankaan lentoyhtiön suunnittelemaan vaihtoaikatauluun. Liian tiukalle suunnitellut jatkoyhteydet. Kun olen kysynyt henkilökunnalta apua, he ovat ohjanneet aina jonkun jonon ohi.

8

494

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Istanbulilainen

      Miksi yllätyit? Mitä ihmeen kuvitelmia sulla oikeen on? Musta on pöyristyttävää, että joku kuvittelee että täällä voi samalla tavalla hypätä taksiin kuin Suomessa! Järki käteen tämä on Turkki ei eurooppa (ja huijaa ne sielläkin!)

    • ei kusetusta

      Älä viitsi olla tyhmä. Totta kai taksikuskin pitää tietää lentokentän läheisyydessä olevat kaikkein keskeisimmät hotellit. Osoite oli kissan kokoisilla kirjaimilla ja puhelinnumero hotelliin. Pitää taksikuskilla edes jokin toimiva puhelin olla. Haloo, hotelli sijaitsi alle 2 km lentokentältä ja ei ollut mikään halvin. Älä viitsi opettaa kun olet noin typerä itse.

      Suomessa kuskeilla on navigaattorit ja meillähän onkin parhaimmat taksikuskit mitä maailmasta löytyy.

      Hinnasta en nyt keskustele, mutta suomalainen kuljettaja on paras.

    • kaikkitoimii

      sanot näin
      "Ihan kusetusta tuo Istanbulien taksikuskien tyyli"

      ja sitten olet tätä mieltä

      "Mies soitti hotelliin siltä istumalta ja sanoi, että hei, se on tuolla viiden minuutin kävelymatkan päässä. Et tarvi taksia. Pyysin, että hän kuitenkin ajaisi minut hotellille ja maksoin hänelle tuplamaksun, koska oli niin hieno asenne."


      Ja lisäksi valitat liian lyhyistä vaihtoajoista, vaikka ilmeisesti olet ehtinyt jatkolennollesi

      Eli lopputulos kaikki on ihan ok, mutta piti vaan vähän valittaa valittamisen ilosta

    • ei helppoa

      Istanbulissa yksikään taksikuski ei tunne kaikkia kaupungin hotelleja. Kaupunki suurempi kuin osaat kuvitella ja hotelleja lukematon määrä. Hotellin kuva on joskus näppärä apu.

      Istanbulissa turistilla ei ole helppoa. Istanbulia ei pidä verrata Euroopan kaupunkeihin.

      • Istanbul

        Mä oon käynyt Istanbulissa aika monta kertaa ja aina olen ottanut taxin lentokentältä. Hotelleja ei ole kukaan kuski tiennyt mutta aina ovat soittaneet hotelliin ja saaneet ajo-ohjeet. Toki varmasti jotkut yrittää huijata mutta niinhän on monessa muussakin maassa, mm Ruotsissa.


    • yavas yavas

      Olen tulostanut aina netistä kartan, hotellitiedot puhelinnumeroineen jne. Kuka ihme tuntisi niin valtavan kaupungin kaikkia hotelleja? Monissa nimi on niin, ettei se näy mihinkään. Katuosoitteetkin ovat välillä niin ja näin. Varsinkin Sultanahmetissa on valtavasti pikkuhotelleja, joita on vaikea löytää.

      Taksi lentokentältä on hyvä vaihtoehto siis. Joillakin on ilmainen noutopalvelu, jos öitä on vaikkapa tietty määrä. Kannattaa tsekata sekin. Ekakertalaiselle suosittelen taksia ehdottomasti!

      Matkustan aina suorilla lennoilla, jotta vaihtohässäkältä vältyttäisiin. Istanbulin kenttähän on aivan valtava, samoin jonot. Järkevä matkustaa Turkish Airlinesillä, jonka lennot ovat monesti jopa halvemmat kuin vaihtoja sisältävät.

      Ap kirjoittajalla on aika lyhyt pinna, olettaisin.

    • Tuuloschka

      Taksin voi tilata ja maksaa luottokortilla jo kotimaassa enne matkaa. Auto odottaa kentällä ja vie hotelliin - ei riitaa, eikä hotellin etsimistä ja uskoisin, että on myös turvallisempi kuin vapaa taksi kentältä otettuna. Ainakin osa hotelleista välittää takseja ja lisäksi on suomalainen yhtiö, jonka kautta taksin voi tilata jopa halvemmalla kuin hotellista.
      Olen menossa maaliskuussa Istanbuliin ja aion kyllä tilata menokyydin kentältä hotelliin jo etukäteen.

    • Tällaista

      Näkee tuosta viestiketjusta, että kukaan ei lukenut lähettämääni viestiä.

      Siis taksikuski, jolla ei muka puhelin toimi, mutta haluaa silti lähteä ajamaan Istanbulin keskustaan, vaikka hotelli on kahden kilometrin päässä lentokentästä.
      Miten on mahdollista, että se taksikuski, joka oli rehellinen, ei olisi edes lähtenyt niin lyhyttä matkaa viemään taksillaan, koska näki että voisin ihan hyvin kävellä sinne hotellille.

      Tässä sen näkee että määkijöitä riittää, vaikka ihan aiheesta varoitin, että kannattaa olla tarkkana taksikuskien suhteen Istanbulissa.

      Sitten joku blää tulee pätemään, että asuu Istanbulissa ja että ON SE SUURI KAUPUNKI. No niin on kaikki kaupungit suuria, mutta Ruotsiin en matkusta, ellei ole pakko. Mitä siellä tekee?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      43
      2240
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1759
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1563
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      44
      1520
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1475
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1451
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    Aihe