Tunteiden puute kumppanin lapsia kohtaan

isin tyttöystävä

Olen 40-v lapseton, eronnut nainen ja seurustellut n. 17 kuukautta 44-v miehen kanssa. Mies on eronnut reilu 2 vuotta sitten 18 vuoden avioliitosta, josta 9-v tyttö ja 11-v poika. Miehellä ja exällä on viikko-viikko-yhteishuoltajuus. Myös exällä on uusi kumppani, joka oli kuvioissa jo eron aikaan.

Mieheni yhteishuoltajuus on todella tiivis niin, että lapsiin liittyvissä asioissa yhteyttä pidetään useita kertoja viikossa, jopa päivittäin. Lapsilla ei siis todellakaan ole mitään äitivajetta. Olen siis ennen kaikkea isän tyttöystävän roolissa, mikä toisaalta sopii minulle hyvin. Toisaalta olen miettinyt sitä, etten todellakaan tunne yhtään mitään miehen lapsia kohtaan: ei negatiivisia eikä positiivisiakaan tunteita. Joskus on ihan mukava, kun lapset tuovat arkista hyörinää ympärille; joskus taas riitely ärsyttää, mutta nämä ovat aika pinnallisia tunteita.
En ole millään lailla kiintynyt miehen lapsiin. Olen miettinyt, johtuuko tämä exän jatkuvan läsnäolon lisäksi osittain siitä, että kun takanani on elämän aikana jo useampia päättyneitä suhteita, niin tavallaan suojelen sekä itseäni että lapsia sillä, ettei välillemme muodostu kiintymyssuhdetta - jos tämäkin suht tuore suhde sattuisi päättymään eroon. Toisaalta jotenkin luulen, että jos lasten äiti ei olisi lasten elämässä mukana sillä intensiteetillä kuin on, niin kokisin enemmän tarvetta ottaa vastuuta kakkoshuoltajan roolista.
Olemme puhuneet yhteenmuutosta parin vuoden sisällä, mutta täysi tunteiden puuttuminen lapsia ja kohtaan ja heidän edessä oleva murrosikönsä mietityttää: kokisinko olevani kotonani, jos en tuntisi mitään kahta kanssani elävää ihmistä kohtaan?
Onko samansuuntaisia tunteita tai kokemuksia?

24

609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusi kumppani

      Lapset eivät ole sinun ja et ole elänyt noita kaikkia vuosia lasten kanssa, joten on aika luonnollista, että sinulla ei ole heihin juuri tunnesidettä. Toinen syy voi olla se mitä jo mainitsitkin, että ehkä suojelet itseäsi, etkä uskalla kiintyä lapsiin, koska pelkäät alitajuisesti eroa.

      Kun muutattte saman katon alle, niin alat elämään arkea lasten kanssa. Se on aivan uusi tilanne. Minusta äitipuoli ja isäpuoli ovat myös lasten kasvattajia, koska asuvat samassa taloudessa. Lasten tulee kunnioittaa ja totella myös toista perheessä asuvaa aikuista. En tiedä miten samassa taloudessa voi elää ottamatta osaa lasten kasvatukseen.. niin jotkut väittävät tekevänsä. minulta se ei kuitenkaan olisi onnistunut.

      Lapset ja varsinkin teini-ikäiset usein kapinoivat vanhempiensa uutta kumppania kohtaan. Vaikka erosta onkin jo pitkä aika, niin teini-ikään tullessa vanhempien eron kipu saattaa nousta pintaan voimakkaasti ja siitä saa uusi kumppani myös osansa. Mutta toisaalta asiat saattavat mennä aika rauhaisastikin, joten turha sitä pelätä.

      Sinä olet ensisijaisesti miehesi kumppani. Sinun suhteesi lapsiin kasvaa sellaisiksi kuin kasvaa. Sinä et voi sitä pakottaa. Älä tunne syyllisyyttä, jos et koe miehesi lapsiin mitään erityistä. Kun muutatte saman katon alle, niin alat tutustumaan heihin vielä paremmin. Aikaa myöten tunneside muuttuu läheisemmäksi.. mutta millaiseksi se muodostuu, älä siitä huoli.. lapsilla on jo isä ja äiti.. ei sinun tarvitse tuntea heitä kohtaan mitään ylimaallista rakkautta, kunhan tulet toimeen heidän kanssaan.

      Minä olen ollut mieheni kanssa 8 vuotta. Olen käynyt läpi monenlaiset tunteet suhteessa mieheni lapsiin. Siihen on mahtunut paljon myös negatiivisia tunteita. Tällä hetkellä kummatkin lapset ovat jo isoja.. toinen asuu omillaan ja toinenkin on jo iso teini. Vanhemman kanssa välit ovat neutraalit. Tulemme toimeen ihan hyvin, mutta en ikävöi ja kaipaa häntä. Nuoremman kanssa olemme aika läheisiä.

      Jos rakastat miestäsi, niin muuta hänen kanssaan yhteen ja katsokaa miten menee.. ethän mitenkään muuten tiedä mitä yhdessä asumisesta tulee. Yhdessä asuminen on tärkeä askel suhteen etenemiselle ja siihen, että teistä tulee oikeasti läheisiä.

      Näin jälkeenpäin katsottuna, uusperhe on ollut minulle se oikea tapa elää "perhe elämää". Mieheni kanssa olemme yhdessä kasvattaneet lapsia. Tämä osa aikainen "vanhemmuus" on ollut minulle juuri sopiva rooli.. olen saanut olla lasten kanssa ja nauttia erilaisista asioista lasten kanssa, mutta olen kuitenkin saanut säilyttää oman vapauteni. Uusperhe sai minut ymmärtämään vanhemmuuden ilot ja haasteet, jonka vuoksi en ole halunnut ja en varmaan tule haluamaankaan omia lapsia.

    • mietippä sitä

      Samanlaisia etovia tutnemuksia tuntee miehen lapset ja exä ym sukulaiset sinua kohtaan. Joten ole huoleti, tunne on molemminpuolinen.

      On kurjaa kun huomaat miten perheenrikkomienen vaikuttaa miehen lähieisin, vasta näin jälkijunassa, olisit ajatellut ennenkuin rikoit perheen. Hankala korjata sitä mitä ulkopuoliset rikkoo.
      En usko että kukaan heistä on kiintynyt sinuunkaan, joten sun on tosi helppo irtautua heistä ja antaa heidän elää omaa elämää. Se korjaa myös sienun mielesi sillä uskon että toisten perheeseen kajoaminen tuntuu sinun mielessä ja itstunnossasi. Voit vielä parantua tuosta tunteeesta tai ainakin lieventää sitä.

      Heh.. vai kuvittelet kykeneväsi kakkoshuoltajan rooliin... no empä usko kun lähtökohdat on tuommoset, että sotket toisten perheen. Kuka oikeesti haluaa semmoista ihmisitä elämäänsä, muutenkuin kotiapulaiseksi, laastakriksi? Ei kukaan. Kyllä sinun osasi on ihan muu kuin huoltaja, älä enempää ryhdy sotkemaan lapsia... he eivät ole semmoista elämää ansainneet.

      Hyvä että purat mielenkiemurasi, ehkä se helpottaa jaan kansas, ja häpeen tunne poistuu, mutta rikottua perhettä ei vkukaan voi enää korjata, viisas ex vaimo lapsineen ei anna ikinä antgeeksi eikä unohda. On se niin vkava asia tulla rikkomaan toisten perhe.

      • ota tuikku murheesee

        Turpa kiinni juoppohullu!


      • Eiköhän se ole aivan sama mitä EX tuntee ketäkin kohtaan ei kuulu taloutee/ruokakuntaan eikä perheseen ja mitä tulee etoabiin tunteisiin niin se EX on ex miehensä sukulaisten silmissä ulkopuolinen ja nykyinen kuuluu sukuun !


    • heippali

      Voi pyhäyksinkertaisuus. KATEELLINEN, KATKERA Lissy iski jälleen. Ymmärrätkö ollenkaa mitä tulla ap. kirjoittaa ja sai myös todella hyvän vastauksen.
      Et ymmärrä, et sinne päinkään. Sä et ymmärrä muuta kuin sen oman tyhjän maailmasi.
      Kun puhut siitä muiden kateellisuudesta niin varmasti se onkin sinussa, se kateellisuus. Se kadehtiminen on jo tappanut sisimpäsi.
      Olet todella katkera ja kateellinen.

    • Raksamies1

      Mulla sama juttu kuin aloittajalla.Menin kylläkin lesken kanssa naimisiin ja emännän lapset on melko etäisiä (tunne varmasti molemminpuolinen).
      Silloin kun ovat jotain vailla, yleensä rahaa ,näytellään ystävällistä, mutta muuten
      ollaan aika "muukalaisia toisillemme" saman katon alla.
      Odottelen että "lentävät pesästä",en usko että tilanne muuttuu sitä ennen.
      Kaippa sitä voi näinkin elää....

      • bbbnnm

        Niin mutta voihan se tilanne muuttua. Mistäs tiedät jos alatkin pitämään heistä ?

        Tärkeintä kuitenkin että ei riidellä jonninjoutavista, pidetään välit asiallisina ja yritetään tulla toimeen.

        Rahalla ei kannata ketään ostaa. Ei sitä pidä jatkuvasti antaa.


    • -----

      ""On kurjaa kun huomaat miten perheenrikkomienen vaikuttaa miehen lähieisin, vasta näin jälkijunassa, olisit ajatellut ennenkuin rikoit perheen. Hankala korjata sitä mitä ulkopuoliset rikkoo.""

      Se joka kirjoitti tämän; suosittelen sinulle lämpimästi luetunymmärtämiskurssia. Aloittaja nimittäin kirjoittaa aloituksessaan näin:
      "Miehellä ja exällä on viikko-viikko-yhteishuoltajuus. Myös exällä on uusi kumppani, joka oli kuvioissa jo eron aikaan."

      Eli miehen ex paneskeli uutta miestä eron aikoihin, ja sinä syytät aloittajaa perheenrikkojaksi? :D

    • Saman katon alla asu

      Älä muuta yhteen. ÄLÄ MUUTA YHTEEN. Tuo tunteettomuus tulee vain pahenemaan, usko pois. Sitten astuu kuvaan katkeruus siitä, että joudut jakamaan miehesi ja kotisi niiden lasten kanssa. JA noudattamaan osin miehen eksän haluamia aikatauluja. Asukaa erillänne ja olkaa sitten yhdessä sen verran mitä haluatte. Jos muutat yhteen, ei ole enää pakotietä omaan kämppään, vaan siinä olet ja pysyt uusperheen äitipuolena. Ja PS - nelikymppinen on liian vanha tyttöystäväksi, naisystävä tai seurustelukumppani olisi parempi termi.

      Jos nyt sitten päädyt kuitenkin muuttamaan yhteen, niin muista, että lapset voivat päätyä teille 24/7 esim. siksi, että eksä onkin sairas ja kuolee tai että eksä ei jaksa lapsia ja isälle muutto on ainut vaihtoehto huostaanotolle. Tarkkana nyt

      • 9357

        Tuo on Luuserin vastaus.

        Itsehänsen ap. tiedät mitä teet.


    • Balllaaaaaaaaaaaaaaa

      Ei luuseri, vaan kokemuksen rintaääni. Sinä 9357 haluat uskoa, se on ihan OK, usko vaan siihen hyvään ja onnistumiseen.

    • Hei 'isin tyttöystävä'

      Mietit suhdettasi kumppanisi lapsiin jos muutatte yhteen asumaan perheeksi. Onkin tärkeä käydä asiaa läpi itse, ettei sitten sälytä asiaa lasten kannettavaksi.

      Pääpiirteittäin ajattelen, että asiallinen ja kohtelias kohtelu riittää. Lapsipuolet saavat tarpeeksi, jos käyttäydyt hyvin heitä kohtaan, vaikket nyt niin ihmeellisiä rakkauden tunteita tuntisikaan. On hyvä, ettet koe negatiivisia tunteitakaan. Kiintymys yleensä syntyy yhteisten kokemusten ja ajan myötä. Mitä enemmän viettää aikaa yhdessä, sitä enemmän myös on mahdollista liittyä ja kiintyä.
      Tunnesuhdetta ei voi yrittää väkisin. Mutta siihen voi silti vaikuttaa itsekin, ei se ole mikään sinusta riippumaton tekijä. On todettu, että 'hyvä synnyttää hyvää'. Jos teet lapsia kohtaan kohteliaita, ystävällisiä tekoja, pieniä huomionosoituksia jne, on oletettavaa, että tunteesi heitä kohtaan muuttuvat selkeästi positiivisimmiksi. Sama pätee parisuhteessa, työpaikalla, vapaaehtoistyössä jne. Toisten auttaminen, pienet hyväntahtoiset eleet jne pyrkivät lisäämään emotionaalista hyvää myös 'antajassa'.

      Ajattelen, että on surullista, jos menettämisen pelko ajaa elämääsi niin, ettet uskalla kiintyä. Voisit ajatella suurena riikautena, että saat edes hetken elää lapsiperheen vilinässä, ennen kuin kasvavat pesästä. Jos kuitenkaan et tätä syvällä sisimmässäsi tahdo, sinun täytyy miettiä vastuusi perheen perustamisessa.

      Mitä tuumaat tästä?

      Meiju, diakoni

    • kaisa40

      Yhteenmuutto voi joko parantaa tai pahentaa tilannetta. Omaan kokemukseeni perustuen, en suosittele muuttamista saman katon alle. Naiselle asetetaan minusta niin paljon vaatimuksia uusperheissä; pitäisi alkaa kiintymään jonkin toisen lapsiin automaattisesti? Näin voi toki käydä, mutta ei läheskään aina. Itse en, kaikkien yli 12 vuoden aikana, kiintynyt mieheni lapsiin mitenkään erityisesti. Ihan mukavia lapsia toki ovat, mutta kun on omat lapset kuvioissa myös, niin totta kai aidon äidinrakkauden ja aidon huolenpitoni saavat he. Lapsipuolet puolestaan saavat äidillistä hoivaa oman äitinsä luona. Todella harva mies haluaa hoitaa naisen lapsia kuin omiaan, eikä heitä siitä niin usein syyllistetä. Ajatellaan, että miehet nyt vain on tuollaisia. Minusta lapsipuolia pitää kohdella ja huomioida hyvin, mutta omat lapset ovat valtaosalla naisista kuitenkin ne tärkeimmät ja rakkaimmat.

    • ei edes puolikas

      Mieti ennen kun muutat. Minulle kävi niin että miehen teinitytär oli vikko-viikko systeemillä meillä ja kaikki meni hyvin. Oli myös sitä yhteistä aikaa. Pariskuntana. En tuntenut syvää kiintymystä teiniin mutta pärjättiin. Olin hänelle aikuinen ihminen jolta kysyä elämän ongelmista. Toimi hyvin. Tosi hyvin.
      Sitten kävikin niin että miehestä tulikin yhdessä yössä yksinhuoltaja. Teinin äiti "hävisi" hänen elämästä pakkohoitoon. Täytyy sanoa se oli yllätys meille kaikille.
      Nyt teini ei näe äitiään. Enkä koe olevani äiti hänelle. Kasvatusvastuun olen jättänyt isälleen. Olen aikuinen perheessämme. Autan ja vastaan teinin kysymyksiin. Olen arjessa mukana. En äitinä.

      • lapset aina kärsii

        No et tietenkään ole äiti jos sulla ei oo omia lapsia, ei kukaan sitä edes haluakkaan että leikkisit katkerana kaikille lapsille äitiä... aivan hullua ja epätoivoinen ajatuskin.

        Jos rikkoo toisten perheen niin noin siinä käy, lapsen elämä menee täysin pilalle, ja kaikki rakkaat katoaa hänen elämästään. Harmillista mutta totta tänä päivänä. Onko sulla nyt hyvä mieli?


      • lissu on sairas
        lapset aina kärsii kirjoitti:

        No et tietenkään ole äiti jos sulla ei oo omia lapsia, ei kukaan sitä edes haluakkaan että leikkisit katkerana kaikille lapsille äitiä... aivan hullua ja epätoivoinen ajatuskin.

        Jos rikkoo toisten perheen niin noin siinä käy, lapsen elämä menee täysin pilalle, ja kaikki rakkaat katoaa hänen elämästään. Harmillista mutta totta tänä päivänä. Onko sulla nyt hyvä mieli?

        No nii ja taas olet spykoosissa ja kännissä, ja näin ollen et osaa edes lukea.


      • Iloa ja valoa
        lissu on sairas kirjoitti:

        No nii ja taas olet spykoosissa ja kännissä, ja näin ollen et osaa edes lukea.

        Hei aloittaja, suhtautumisesi miehen lapsiin on minusta aivan normaalia, harva rehellisesti voi sanoa että tykkää, saati rakastaa vieraita lapsia.

        En usko että sinulla on tulevaisuudessa pahempia ongelmia heidän kanssaan.

        Mutta eikö olisi viisasta miehen sopia exän kanssa siitä, että kumpikin vastaa viikkovuorollaan lapsista, ei kai sitä jokapäivä tarvi olla yhteydessä tai sitten ex voi soittaa suoraan lapselle jos haluaa puhua heidän kanssaan. Tämä voisi auttaa siihen jos tunnet itsesi ulkopuoliseksi jos mies on usein yhteydessä exään.

        En tiedä - tälläista vaan tuli mieleen.


    • mamipuoli

      Samaa viserrän kuin sinäkin, en siedä noita miehen omituisia lapsia yhtään, olen ennemmin poissa kun katselen heitä tai teen mitään niiden kansa, kumpa älyisivät joskus että pysyisivät poissa.

    • uusinainen

      Ap:n suhtautuminen on täysin normaalia ja tätä pitää nyt oikein korostaa! Vahingollista on, jos pidät tunteettomuuttasi epänormaalina.

      Olen itse uusperheessä miehen kanssa, joka on pienen tytön etäisä. Lapsen äiti on suht. sitova lapsestaan, mikä on aiheuttanut meillä se, että minun ja tytön suhde on väkisinkin jäänyt pinnallisemmalle tasolle kuin haluaisin.

      Tulemme kuitenkin varsin hyvin toimeen, pidän lapsesta ja hän minusta. Olennaista on sekin, että mieheni ja minun suhde toimii hyvin ja lapsi muistuttaa isäänsä. Olen hyväksynyt sen, että olen lapselle vain ylimääräinen aikuinen ja miestä isyydessä tukeva kumppani, en mikään huoltaja. Minusta tämä riittää tässä tilanteessa vallan hyvin.



      Minua kiinnostaisi tietää, mikä on diakoni Meijun ja Kirkon mielestä on uuden lapsettoman puolison "vastuu perheestä"? Sitäkö, että yksin jätetty - ja usein myös isyydestä sivuutettu - mies jätetään jatkossakin yksin, eikä hänelle lasten edun nimissä sallita uutta onnea, joka äidilläkin tahollaan jo on?

      • ulos vaan ja pian

        No niinpä on, täysin normaalia ettei voi sietää miehen lapsia ollenkaan. Heh.. mutta se pitää snaoa miehelle ja lapsille ettei voi sietää niitä.. eihän ne muuten voi tietää.

        Suorat sanat vaan, kyllä se mies ymmärtää, ja unohtaa omat lapsensa, sillä parempaa on saanut tilalle, kun ei tarvi lapsista huolehtia.


    • ...

      Itselläni melko sama tilanne, sillä erotuksella, että pidän miehen nuoremmasta lapsesta, mutta vanhempaa kohtaan en tunne oikeastaan mitään. Välillä kiusaan itseäni tällä asialla, koska tämä tuntuu minusta pahalta, toivon todella että tämä lapsi ei vaistoa tätä. Itsekin pidän itseäni isän vaimona, tämä nuorempi minulta kysyi yhteenmuuton aikoihin, että olenko nyt sitten äitipuoli, johon vastasin, että teillä on jo niin hyvä äiti ettei siihen enää puolikkaita tarvita, tämä kelpasi lapsillekin vastaukseksi.

      Olen tässä pyrkinyt jäsentelemään, mistä tämä minun tunteettomuus johtuu ja olen päätynyt siihen, että olemme tuon vanhemman kanssa niin erilaisia, että emme ole oikein koskaan tutustuneet kunnolla. Nuoremman kanssa meillä on yhteinen harrastus ja kuljemme treeneissä yhdessä (myös äidin viikoilla hänen suostumuksellaan). Nyt olen aloittanut tuon isomman kanssa yhteisen harrastuksen, josta molemmat pidämme, laulamisen. Olen nuorempana laulanut paljon, mutta tämä harrastus jäi, onneksi tällainen yhteinen mielenkiinnon kohde löytyi ja voin viettää lapsen kanssa aikaa yhteisen harrastuksen merkeissä, josko se ystävyys meidänkin välille syntyy. Olisiko aloittajalla jotain yhteistä lapsen kanssa, josta voisi lähteä rakentamaan suhdetta lapseen mukavan tekemisen merkeissä?

      • en aattele lapsia yh

        Mä olen jättänyt miettimästä miehen lapsia yhtään, kun tulevat en puhu heille olen kuin heitä ei olisikaan. En kysy mitään ja toivon etteivät kysyisi multakaan mitään. En voi sietää niitä räkänokkia yhtään, ja toivon että muuttaisimme niin kauas ettei he ikinä tule käymään, mä en tulisi tänne enää jos pois pääsisin. Miestä en jätä vaikka kuinka lapset yrittää kammeta mut pois täältä, minä olen ja pysyn, sen he saavat tietää, jos joku lähtee niin ne ovat lapset.
        En laita heille ruokaa, mies laittakoot omilleen, mä en ole palvelija. Tai tehkööt itae,, joskus tekeekin mutta eivät sitten aattele että minäkin voisin syödä, tekee vaan itelleen,, itsekkäitä pikku ihmisiä.


      • taas psykoosissa
        en aattele lapsia yh kirjoitti:

        Mä olen jättänyt miettimästä miehen lapsia yhtään, kun tulevat en puhu heille olen kuin heitä ei olisikaan. En kysy mitään ja toivon etteivät kysyisi multakaan mitään. En voi sietää niitä räkänokkia yhtään, ja toivon että muuttaisimme niin kauas ettei he ikinä tule käymään, mä en tulisi tänne enää jos pois pääsisin. Miestä en jätä vaikka kuinka lapset yrittää kammeta mut pois täältä, minä olen ja pysyn, sen he saavat tietää, jos joku lähtee niin ne ovat lapset.
        En laita heille ruokaa, mies laittakoot omilleen, mä en ole palvelija. Tai tehkööt itae,, joskus tekeekin mutta eivät sitten aattele että minäkin voisin syödä, tekee vaan itelleen,, itsekkäitä pikku ihmisiä.

        Lähde hevon vi....uun täältä idiootti!


      • en aattele lapsia yh kirjoitti:

        Mä olen jättänyt miettimästä miehen lapsia yhtään, kun tulevat en puhu heille olen kuin heitä ei olisikaan. En kysy mitään ja toivon etteivät kysyisi multakaan mitään. En voi sietää niitä räkänokkia yhtään, ja toivon että muuttaisimme niin kauas ettei he ikinä tule käymään, mä en tulisi tänne enää jos pois pääsisin. Miestä en jätä vaikka kuinka lapset yrittää kammeta mut pois täältä, minä olen ja pysyn, sen he saavat tietää, jos joku lähtee niin ne ovat lapset.
        En laita heille ruokaa, mies laittakoot omilleen, mä en ole palvelija. Tai tehkööt itae,, joskus tekeekin mutta eivät sitten aattele että minäkin voisin syödä, tekee vaan itelleen,, itsekkäitä pikku ihmisiä.

        Tollasen uusikon lapset ajaisin maantielle heti ja turpaan uusikolle jos kohtelisi lapsiani kertomsi tavalla kusipäisempää "aikuista" ei ole kuin pedofili...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1893
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1456
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      16
      1399
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      11
      1369
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe