Rasva-% alentaminen

kesäkuntoon2015

Kommentoin tämän toiseen keskusteluun, mutta haluankin aloittaa aiheesta uuden keskustelun. Mikään ei ole niin epämotivoivaa ja ärsyttävää kuin luulla syöneensä oikein eikä edistyä asiassa. Olen luoteeltani muutenkin kärsimätön, vaihtelunhaluinen ja on off -tyyppinen ihminen. Haluan KOKEA edistyväni sen sijaan että odottelen näkymätöntä. Tarvitsen päivittäin porkkanan (hahhah, mikä kielikuva dieettaajalle): onnistunut liikkumaan kivan kalorimäärän, selviytynyt matalalla kcal määrällä tai vaa'asa hyppäys alas päin.

Itse aloitin pari viikkoa sitten dieetin, jonka tarkoituksena oli alentaa rasvaprosenttia. Olen mitoiltani 190/93/28v mies. Laskin painoindeksin ja BMI näyttää minun olevan lievästi ylipainoinen. Luulin kalorikulutukseni olevan 2100 kcal päivässä (niin ainakin kehonkoostumusvaaka väittää), mutta ilmeisesti se on silti vähemmän.

Aloitin pari viikkoa sitten dieetin, jonka tarkoituksena oli laskea rasvaprosenttia ja lisätä lihasmassaa. Tavoitteena saada näkyvät vatsalihakset viimeistään kesään 2015 mennessä, mutta aikaisemminkin kelpaa ;) Niinpä Laskin eka viikon ajan tasan tarkkaan, että syön tarpeeksi proteiinia ja kaikki päivän kalorit. Kaloreita söin n. 1000 kcal / pvä ja proteiinia vähintään 1 g per painokilo. Päätin, että käyn puntarilla vain kerran viikossa. Viikon päästä kävin ja paino oli laskenut VAIN 300 g. Liikuin viikon aikana 5 kertaa kävelylenkillä ja kävin 4 kertaa salilla. Vaaka mittaa kehonkoostumuksen, ja näytti lihaksia lähteneen 100 g ja rasvaa 200 g.

No ei mitään.. aattelin, että kyllä tää tästä. Jatkan samalla linjalla rauhallisesti ja hillitysti, vaikkka mulle sopisikin paremmin on / off -meininki. Tänään kävin vaa'alla ja paino oli grammalleen sama kuin viikko sitten. Rasva- ja lihasprosentit täsmälleen samat! Viimeksi eilen kävin 10 km lenkin ja 1,5 h salilla. Ja ahkeralla liikunnalla oon ollut muutenkin koko viikon! Niin hajottavaa!

Nyt sitten päätin, että parempi dieetata sokka irti -meiningillä. Tajusin tarvitsevani sitä, että käyn lähes päivittäin vaa'alla ja näen vaikka ees sen 100 g laskun pikku hiljaa. Joten tästä päivästä eteenpäin muutin sitten dieettiä rankasti:
- Päiväkulutus n 500 - 600 kcaliin
- Protskut pitää silti laskea
- 5 kävelylenkkiä viikossa
- 4 kertaa salille viikossa
- Auton käytön lopettaminen ja kaikki liikkuminen muutenkin pyörällä
- Lisäkaloreita saa syödä, kunhan sitä kompensoi liikunnalla
- Muutamana päivänä viikossa voi vetää kuitenkin 1200 kcalin
- Syönnin ajoittaminen ennen salia, jotta siellä jaksaa tehdä jotain

Käväsin vielä ostamassa apteekista kunnon purkin Konjak-valmistetta, koska sen on todettu parantavan 60% laihdutustuloksia yhdistettynä vähäkaloriseen ruokavalioon.

Tuolla ajattelin jatkaa pari viikkoa, sekä seurata kehonkoostumusvaa'alla dieetin vaikutusta lihas-rasva-prosenttiin. Jos vaikuttaa, että lihasta alkaa palaa suhteessa rasvaan enemmän, silloin toki lisään proteiinia entisestään vaikka kalorit nousisivatkin jälleen lähemmäs tonnia tai vaikka vähän ylikin.

Tavoitteena on kuitenkin joka päivä saada jokin porkkana suoritetuksi: liikkua ison kalorimäärän edestä, syödä vähillä kaloreilla tai saada lukemaa vaa'alta alaspäin. Tavoitteena ei ole joka päivä nääntyä, mutta pyrkiä kuitenkin säännöllisesti matalakalorisiin päiviin (ehkä menee toisaalta jo sitten lähelle 5:2 dieettiä).

5

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diplomiliikkuja

      Luin tarinan/esseen läpi niin luulin että olis nainen kirjoittanut. Ei pahalla. Kävit sitten oikein apteekista hakemassa Konjakin avuksi. Miten jaksat lenkillä ja salilla käydä jos et syö suurinpiirtein mitään? olet kuitenkin noin iso mies niin luulis kropan jo jotain vaativan, noin pienillä kaloreilla mennään kuiteskin.

    • kesäkuntoon 2015

      Eilen lenkkeilin salille 6 km. Söin ennen lähtöä, ja söin 200 - 300 kcal ylimääräistäkin tuohon viiteen sataan. Ajattelin polttavani sen meno-paluumatkalla salille tai viimeistään salilla.

      Alkulämmittelyn ansiosta salille saapueessa oli energinen olo. Paluulenkki meinasi vähän väsyttää, mutta sitten olikin jo ilta. Vähän aikaa opiskelin tenttiin ja sitten saikin mennä nukkumaan - ja kerrankin nukahti saman tien kun oli niin väsynyt olo.

      Mutta oot diplomiliikkuja oikeessa. Täytynee pitää välillä rehellisiä ainakin 1200 kcal päiviä, jos alkaa tulla ihan naattiolo. Vielä en oo siihen valmis kuiteskaan, kun tekee mieli aloittaa edelleen rytinällä. En osaa sanoa tuosta Konjak-valmisteesta toimiiko vai onko psykologista vaikutusta. Varmaan ainakin siltä osin, että maha toimii hyvin, vaikkei paljoa syökään.

    • kesäkuntoon2015

      Paino pudonnut parisen kiloa! Kehonkoostumusvaa'an mukan lihasprosentti kasvanut ja rasvaprosentti pienentynyt.

      Laskin, että lihaksen kokonaispaino on silti pienentynyt n. 300 grammaa. Mikäli tuo neste- ja rasvaprosentti pitää paikkansa, niin näyttää siltä, että se on kuitenkin rasvaa, mikä on palanut.

      Nyt oon motivoitunut, mutta taidan pitää pari päivää sellaista linjaa nyt, ettei oikeastaan miinuksia paljon yhtään!

    • Hupsuttelua

      Jos haluut kasvattaa lihasta, niin pitää syödä. Lihas tarvii energiaa. Sinun mitoillasi söisin ihan reippaasti monipuolista ruokaa pahemmin kaloreita laskematta (~3000kcal/päivä), mutta jättäisin hötöt pois. Tuossa vielä oletuksena päivittäinen lenkki tai sali. Jos tarviit porkkanan, oisko parempi suorittaa se kuntoilun muodossa? Vinkkinä vaan, että tulokset rupee kyllä muutaman viikon kuluttua näkymään, mutta väliin mahtuu myös huonoja päiviä, jolloin rauta ei nouse eikä paino tipu. Sellaisen huomion vielä sanon, että et ole ylipainon puolella aloitusmitoillasikaan, eli se paino ei ehkä ole pääasia tapauksessasi, vaan se asettuu mihin asettuu, kun olet tyytyväinen lihasprosenttiisi/ulkonäköösi/suorituskykyysi tm.

    • kesäkuntoon2015

      Morjens!

      Juuh, no en minä ihan sokeasti ajatellut tuota painoa seurata. Ehkä enemmänkin ongelma on siinä, että rasvaprosentti on n. 22% ja lihasprosentti n. 42%. Haluaisin näkyvät vatsalihakset enkä usko niiden tulevan kunnolla näkyviin tuolla rasvaprosentilla ja pelkällä lihaskunnon parantamisella. Itse asiassa pidän, että vatsa- ja selkälihakseni ovat melko hyvässä kunnossa.

      Tavoitteenani on ennemmin saada rasvaprosentti lähelle 10%, jotta vatsalihakset voisivat näkyäkin. Sen jälkeen kyllä syön ilomielin 3000 kcal päivässä, lenkkeilen edelleen ja kasvatan parhaani mukaan lihasmassaa. :)

      Luulen, että pahin höttö mulle on pizza ja alkoholi. Ja jos sorrun jälkimmäiseen, niin ensimmäinen seuraa perästä. Nyt sitä on tullut yritettyä välttää ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1779
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1575
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      47
      1529
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe