Parasta mitä saa!

aina kitkat

Uudet TM testivoittaja kitkarenkaat alle ja viikko ajettu. Vaikuttaa todella hyvältä ja jämäkältä. 25 vuoden kitkarenkaskokemuksella ei voi kuin suositella!!

36

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Parempiakin olisi

      Yleensä uudet renkaat tuntuvat oikein hyviltä ja jämäkiltä, kun ennen vaihtoa on ajanut vanhoilla loppuunkuluneilla paskoilla. Niinhän me yleensä teemme, joten tunne on tuttu. Muista kuitenkin, että jäällä on liukasta.

      • Parasta mitä voi rahalla saada tavirenkaiksi on Continentalin kitkat


      • *GoldenStar*
        autoilija kirjoitti:

        Parasta mitä voi rahalla saada tavirenkaiksi on Continentalin kitkat

        Ehkäpä, mutta peililiukkaalla jääpinnalla kitkarenkaista on yhtä paljon hyötyä kuin uusilla kesärenkailla. Peilijäällä kun nastatkaan eivät tahdo pitää. Tarkoitan sellaista peilijäätä, johon on satanu vettä päälle. Ja kokemusta kyllä löytyy sellaisella ajamisesta.


      • eimuualla
        *GoldenStar* kirjoitti:

        Ehkäpä, mutta peililiukkaalla jääpinnalla kitkarenkaista on yhtä paljon hyötyä kuin uusilla kesärenkailla. Peilijäällä kun nastatkaan eivät tahdo pitää. Tarkoitan sellaista peilijäätä, johon on satanu vettä päälle. Ja kokemusta kyllä löytyy sellaisella ajamisesta.

        Ajeletko useinkin järven jäällä?


      • Nasta ton
        eimuualla kirjoitti:

        Ajeletko useinkin järven jäällä?

        Huono argumentti. Suomen tiet hoidetaan niin, että ihan kirkasta jäät esiintyy vain metsäteillä ja yhteen pihaan menevillä poluilla.

        Olen ajanut nastattomilla talvirenkailla 90-luvun alusta alkaen kaikki talvet. Ajan tarpeiden mukaan kaikilla keleillä, joka puolella maata ja tosi eritasoisilla teillä. Ihan mahdottomia tilanteita varten minulla on ketjut. Niillä pääsee aina pois paikasta, johon on menty ilman niitä.

        Yhtenä talvena viimeisen 25 vuoden aikana olen käyttänyt ketjuja kaksi kertaa, ehkä viitenä en kertaakaan .Siitä voi päätellä, kuinka usein todellisuudessa näitä peililiukkaan jään kelejä tulee.


      • parempi
        autoilija kirjoitti:

        Parasta mitä voi rahalla saada tavirenkaiksi on Continentalin kitkat

        "Parasta mitä voi rahalla saada tavirenkaiksi on Continentalin kitkat"
        Taas väärin.
        Continental nastoilla paljon parempi...


      • molemmilla ajellaan
        Nasta ton kirjoitti:

        Huono argumentti. Suomen tiet hoidetaan niin, että ihan kirkasta jäät esiintyy vain metsäteillä ja yhteen pihaan menevillä poluilla.

        Olen ajanut nastattomilla talvirenkailla 90-luvun alusta alkaen kaikki talvet. Ajan tarpeiden mukaan kaikilla keleillä, joka puolella maata ja tosi eritasoisilla teillä. Ihan mahdottomia tilanteita varten minulla on ketjut. Niillä pääsee aina pois paikasta, johon on menty ilman niitä.

        Yhtenä talvena viimeisen 25 vuoden aikana olen käyttänyt ketjuja kaksi kertaa, ehkä viitenä en kertaakaan .Siitä voi päätellä, kuinka usein todellisuudessa näitä peililiukkaan jään kelejä tulee.

        Pikkuteillä keväisin on märkää jää ja tuo saattaa jatkua viikkoja. Jos ajelee Tzadin teillä, niin kitkoilla pärjää jos malttaa ajella hissukseen risteyksissä ja rampeissa, mutta nastarenkaalla voi ajella ihan joka paikassa ja paljon reippaammin ilman yllätyksiä.


      • ostetut testivoitot
        parempi kirjoitti:

        "Parasta mitä voi rahalla saada tavirenkaiksi on Continentalin kitkat"
        Taas väärin.
        Continental nastoilla paljon parempi...

        Niin. 1. talvena.

        Taannoin minulla oli jyrsimet. Käytetyn auton mukana tulivat. Ja sillä käytetyllä oli ikää vain 2 vuotta/40 tkm joten olivat melkolailla uudenveroiset ne jyrsimet. Merkkikin oli muistaakseni Continental.

        Vaan ei ollut hurraamista. Auto meni kiertoon 5 vuotiaana/70 tkm ajettuna ja edelleen oli ne jyrsimet "tikissä" eli nastat tallella ja pintaa 6 mm tjsp. enkä muista, että olisi ainuttakaan nastaakaan ollut hukassa. Mutta 4-5 vuoden ikäisenä pito oli sellainen, että sään lauhtuessa äkillisesti ja asvaltin pinnan / mukulakivikatujen vetäessä huurteeseen oli vaikeaa edes päästä liikennevaloista liikkeelle, tasamaalla! Ja varomattomalla kaasunkäytöllä tuli tehtyä tahattomia suditteluja vielä 2. & 3. vaihteilla... 100 hv/145 Nm "tykillä"!

        Nastaluistimien liukkauden vuoksi aloin ajatella, ettei kitkat enää tätä surkeampia voi olla. Joten seuraavaan autoon tuli kitkat. Eivät olleet yhtään huonommat, päinvastoin, paljon paremmin ne pitivät uutena jäisellä tiellä kuin jyrsimet!

        Tosin kitkojenkin kanssa on havaittavissa, että pito alkaa heikentyä, kun tulee ikää 3 vuotta.

        Tässä on vaan se ero, että idioottijyrsijät luottavat sokeasti niihin nastoihin = kuvittelevat kaiken olevan OK, kunhan jyrsimissä on vielä "pintaa 5 mm eikä nastojakaan ole kovin paljoa irronnut".

        Tekniikan maailma otti yhteen vertailuun mukaan käytetyn kitkarenkaan ja käytetyn nastarenkaan. Käytetty jyrsin oli tosi surkea ja hävisi jopa "kotikentällä" eli jäällä kitkarenkaalle. Tästä voisi vetää sen johtopäätöksen, että jyrsimien "ylivertaisuus" on kovin katoavaista lajia ja ongelmaan olisi syytä perehtyä enemmän.

        Mutta VAGniikan maailman vertailuissa voittaja on aina päätetty ennalta. Vrt. talviautovertailun voittaa kylmin auto ja TV-vertailun "kotimainen" Salora/Finlux huonoimmasta kuvanlaadusta huolimatta. "Vääriä" tuloksia antava testi on pyritty unohtamaan mahd. nopeasti. Vaikkei sitä ole unohdettu - jatkosssa vältetään visusti tekemästä tällaisia testejä, joista tulee vääriä tuloksia. Eihän renkaita testata mustalla jäälläkään (joka on omien havaintojeni mukaan vaikea vastustaja ainakin ikääntyneille jyrsimille).


      • parempi
        ostetut testivoitot kirjoitti:

        Niin. 1. talvena.

        Taannoin minulla oli jyrsimet. Käytetyn auton mukana tulivat. Ja sillä käytetyllä oli ikää vain 2 vuotta/40 tkm joten olivat melkolailla uudenveroiset ne jyrsimet. Merkkikin oli muistaakseni Continental.

        Vaan ei ollut hurraamista. Auto meni kiertoon 5 vuotiaana/70 tkm ajettuna ja edelleen oli ne jyrsimet "tikissä" eli nastat tallella ja pintaa 6 mm tjsp. enkä muista, että olisi ainuttakaan nastaakaan ollut hukassa. Mutta 4-5 vuoden ikäisenä pito oli sellainen, että sään lauhtuessa äkillisesti ja asvaltin pinnan / mukulakivikatujen vetäessä huurteeseen oli vaikeaa edes päästä liikennevaloista liikkeelle, tasamaalla! Ja varomattomalla kaasunkäytöllä tuli tehtyä tahattomia suditteluja vielä 2. & 3. vaihteilla... 100 hv/145 Nm "tykillä"!

        Nastaluistimien liukkauden vuoksi aloin ajatella, ettei kitkat enää tätä surkeampia voi olla. Joten seuraavaan autoon tuli kitkat. Eivät olleet yhtään huonommat, päinvastoin, paljon paremmin ne pitivät uutena jäisellä tiellä kuin jyrsimet!

        Tosin kitkojenkin kanssa on havaittavissa, että pito alkaa heikentyä, kun tulee ikää 3 vuotta.

        Tässä on vaan se ero, että idioottijyrsijät luottavat sokeasti niihin nastoihin = kuvittelevat kaiken olevan OK, kunhan jyrsimissä on vielä "pintaa 5 mm eikä nastojakaan ole kovin paljoa irronnut".

        Tekniikan maailma otti yhteen vertailuun mukaan käytetyn kitkarenkaan ja käytetyn nastarenkaan. Käytetty jyrsin oli tosi surkea ja hävisi jopa "kotikentällä" eli jäällä kitkarenkaalle. Tästä voisi vetää sen johtopäätöksen, että jyrsimien "ylivertaisuus" on kovin katoavaista lajia ja ongelmaan olisi syytä perehtyä enemmän.

        Mutta VAGniikan maailman vertailuissa voittaja on aina päätetty ennalta. Vrt. talviautovertailun voittaa kylmin auto ja TV-vertailun "kotimainen" Salora/Finlux huonoimmasta kuvanlaadusta huolimatta. "Vääriä" tuloksia antava testi on pyritty unohtamaan mahd. nopeasti. Vaikkei sitä ole unohdettu - jatkosssa vältetään visusti tekemästä tällaisia testejä, joista tulee vääriä tuloksia. Eihän renkaita testata mustalla jäälläkään (joka on omien havaintojeni mukaan vaikea vastustaja ainakin ikääntyneille jyrsimille).

        "Niin. 1. talvena."

        Ja 2. talvena
        Ja 3.talvena
        Ja4. talvana
        Ja sitten ne onkin vaihto kunnossa, uusiin nastarenkaisiin tietty...


      • whi
        molemmilla ajellaan kirjoitti:

        Pikkuteillä keväisin on märkää jää ja tuo saattaa jatkua viikkoja. Jos ajelee Tzadin teillä, niin kitkoilla pärjää jos malttaa ajella hissukseen risteyksissä ja rampeissa, mutta nastarenkaalla voi ajella ihan joka paikassa ja paljon reippaammin ilman yllätyksiä.

        Joopa joo. Ne pikkunastat ei paljoa muuta tee kuin korkeintaan äänellä varoita kädettömiä että kohta lähetään tangentin suuntaan.


      • rhst
        molemmilla ajellaan kirjoitti:

        Pikkuteillä keväisin on märkää jää ja tuo saattaa jatkua viikkoja. Jos ajelee Tzadin teillä, niin kitkoilla pärjää jos malttaa ajella hissukseen risteyksissä ja rampeissa, mutta nastarenkaalla voi ajella ihan joka paikassa ja paljon reippaammin ilman yllätyksiä.

        > nastarenkaalla voi ajella ihan joka paikassa ja paljon reippaammin ilman yllätyksiä.

        Noin voi ainakin luulla, kunnes se liukkaus lopulta yllättää. Olen ajellut 15 vuotta ja vain kerran on liukkaus yllättänyt, nastoista huolimatta. Osoittaa huonoa turvallisuusasennetta, että ulosmittaat nastojen tuoman lisäturvallisuuden ajamalla "reippaammin". On turvallisempaa olettaa, että on liukasta, ja toteuttaa oletus noudattamalla 1 m/s² kiihtyvyysrajoitusta riippumatta siitä, millaiset renkaat ovat.


    • Redneck Baboons

      "Yleensä uudet renkaat tuntuvat oikein hyviltä ja jämäkiltä, kun ennen vaihtoa on ajanut vanhoilla loppuunkuluneilla paskoilla."

      Asia ei todellakaan ole välttämättä noin. Monta kertaa on tullut sellainen olo että jaaha, taas joutuu oppimaan uuden renkaan metkut. Muutaman kerran on käynyt niin että ero edellisiin on ollut huomattavan positiivinen. Yleensä näin on käynyt kesärenkaille, ei niinkään talvirenkaille. Uudet kunnon kitkarenkaat lienevät kokemuksen arvoiset, koska ne edustavat uusien tekniikoiden todellista huippua.

    • Jatkossa nastat

      Vuosien kitkakokemusten jälkeen vaihdoin tuliteriin ja lähes jokaisessa talvirengastestissä voiton saaneisiin nastarenkaisiin. Neljä talvea allaolleisiin kitkoihin nähden muutos oli hurja. Huomattavan jämäkät, pito aivan toista luokkaa, jopa hiljaisuudessakaan ei oleellista eroa, ajo-ominaisuudet ihan toista luokkaa. No olihan jo tuonikäiset kitkat tietysti jo lähes yli-ikäisetkin, mutta näin suurta eroa en olisi uskonut olevan.

      Ei paluu nastoihin todellakaan kaduta. Kehitys edellisiin nastarenkaisiin verrattuna on ollut huima, aivan eri renkaat. Paluu kitkoihin ei nyt vuosikausiin tule ajankohtaiseksi, ainakaan neljään vuoteen.

      • nastoilla mennään

        Ei edes siirtyminen kitkoihin ole ajankohtainen vuosikausiin, ainakaan sen perusteella mitä täällä "mainostetaan". Niitten tuomat on "edut" ovat erittäin vähäiset, sanoisinko olemattomat, että siinämielessä nastat ovat edelleen oikea valinta.


      • vajaalla mennään
        nastoilla mennään kirjoitti:

        Ei edes siirtyminen kitkoihin ole ajankohtainen vuosikausiin, ainakaan sen perusteella mitä täällä "mainostetaan". Niitten tuomat on "edut" ovat erittäin vähäiset, sanoisinko olemattomat, että siinämielessä nastat ovat edelleen oikea valinta.

        Ja joillekin nastojen ropina on kuin tutti pikkulapselle, tulee niin turvallinen olo. Minulle tuli auton vaihdon mukana nastat. Uudet kitkat on tulossa. Ei tulisi mieleenikään rouhia nastoilla. Edelliseen ostettiin kitkat ja enää ei nastoja tule.


      • nastoilla mennään
        vajaalla mennään kirjoitti:

        Ja joillekin nastojen ropina on kuin tutti pikkulapselle, tulee niin turvallinen olo. Minulle tuli auton vaihdon mukana nastat. Uudet kitkat on tulossa. Ei tulisi mieleenikään rouhia nastoilla. Edelliseen ostettiin kitkat ja enää ei nastoja tule.

        Ja joillekin on lepuuttajat kuin ainut asia elämässä, ilman niitäkin pärjää ja helekatin hyvin, paljon paremminkin. Siis kun laittaa/laitattaa nastarenkaat.

        Muuten on nastarenkaat huomattavasti hiljaisemmat kuin kesärenkaat. En tiedä mistä se ropina päähäsi kantautuu, onko se kuitenkin yksi herne kun aivojesi tilalla pyörii. Näinhän palstalla aiemmin jo todettiinkin.


      • satasesta vetoa...
        nastoilla mennään kirjoitti:

        Ja joillekin on lepuuttajat kuin ainut asia elämässä, ilman niitäkin pärjää ja helekatin hyvin, paljon paremminkin. Siis kun laittaa/laitattaa nastarenkaat.

        Muuten on nastarenkaat huomattavasti hiljaisemmat kuin kesärenkaat. En tiedä mistä se ropina päähäsi kantautuu, onko se kuitenkin yksi herne kun aivojesi tilalla pyörii. Näinhän palstalla aiemmin jo todettiinkin.

        >>>Muuten on nastarenkaat huomattavasti hiljaisemmat kuin kesärenkaat.

        Voitko laittaa linkin johonkin tutkimukseen? Tuskinpa itse kehtaat tulla kadunvarteen kuuntelemaan...

        Nastat eivät ole yksityisasia, ne kuluttavat asfalttia kuraksi ja pölyksi ja tuottavat turhaa liikennemelua, eli nastat saastuttavat.


      • nastoilla mennään
        satasesta vetoa... kirjoitti:

        >>>Muuten on nastarenkaat huomattavasti hiljaisemmat kuin kesärenkaat.

        Voitko laittaa linkin johonkin tutkimukseen? Tuskinpa itse kehtaat tulla kadunvarteen kuuntelemaan...

        Nastat eivät ole yksityisasia, ne kuluttavat asfalttia kuraksi ja pölyksi ja tuottavat turhaa liikennemelua, eli nastat saastuttavat.

        Siis mihin tutkimukseen, tämä on omakohtainen huomio kuljettajan paikalla.


      • Joopa joo taas...
        satasesta vetoa... kirjoitti:

        >>>Muuten on nastarenkaat huomattavasti hiljaisemmat kuin kesärenkaat.

        Voitko laittaa linkin johonkin tutkimukseen? Tuskinpa itse kehtaat tulla kadunvarteen kuuntelemaan...

        Nastat eivät ole yksityisasia, ne kuluttavat asfalttia kuraksi ja pölyksi ja tuottavat turhaa liikennemelua, eli nastat saastuttavat.

        Mikä liikenteessä on vain yksityisasia? Ei mikään.
        Nastat ovat toki haitallisia, mutta niin on koko autoilukin.
        Kitkat varsinkin, koska ne edellyttävät ympäristön ja pohjavesien myrkyttämistä suolalla, joka samalla rikkoo tiet, sillat, ruostuttaa jne jnE.

        Aika lapsellista olla muka huolissaan nastojen haitoista, mutta vähät välittää vielä suuremmista haitoista. No sellainenhan se yhdenasian fanaatikon asenne on muissakin asioissa.


      • kitkaguru
        nastoilla mennään kirjoitti:

        Siis mihin tutkimukseen, tämä on omakohtainen huomio kuljettajan paikalla.

        Kerrotko että mistä se helevetinmoinen rapina kuuluu näin talviaikaan tuolla teillä, kun ei tuollaista ääntä kesällä kuulu?


      • kitkaguru
        Joopa joo taas... kirjoitti:

        Mikä liikenteessä on vain yksityisasia? Ei mikään.
        Nastat ovat toki haitallisia, mutta niin on koko autoilukin.
        Kitkat varsinkin, koska ne edellyttävät ympäristön ja pohjavesien myrkyttämistä suolalla, joka samalla rikkoo tiet, sillat, ruostuttaa jne jnE.

        Aika lapsellista olla muka huolissaan nastojen haitoista, mutta vähät välittää vielä suuremmista haitoista. No sellainenhan se yhdenasian fanaatikon asenne on muissakin asioissa.

        Luuletko sinä rassukka tosiaan että jos kaikki autoilijat käyttäisi nastarenkaita, niin teitä ei suolattaisi?


      • Nasta ton
        kitkaguru kirjoitti:

        Luuletko sinä rassukka tosiaan että jos kaikki autoilijat käyttäisi nastarenkaita, niin teitä ei suolattaisi?

        Juurikin näin. Suolaus tehdään pääasiassa raskasta liikennettä varten. Henkilöautoilijat eivät suolausta tarvitse niin kauan kuin edes 10% käyttää nastarenkaita. Tämä määrä nastoja riittää karhentamaan vaikka millaisen jäätikön riittävästi myös niillä märän peilikirkkaan jään keleillä...


      • vajaalla mennään
        nastoilla mennään kirjoitti:

        Siis mihin tutkimukseen, tämä on omakohtainen huomio kuljettajan paikalla.

        Olet nähtävästi kuuro, vai?


      • Raskas K. Alusto
        Nasta ton kirjoitti:

        Juurikin näin. Suolaus tehdään pääasiassa raskasta liikennettä varten. Henkilöautoilijat eivät suolausta tarvitse niin kauan kuin edes 10% käyttää nastarenkaita. Tämä määrä nastoja riittää karhentamaan vaikka millaisen jäätikön riittävästi myös niillä märän peilikirkkaan jään keleillä...

        Mistä ***lvetistä porukka on saanut päähänsä että raskaskalusto suolaa tarvitsee?? No joskus jäisiin ylämäkiin sellaista on tarvittu mutta niissäkin tilanteissa mäkiä ei päässyt ylös helposti henkilöautollakaan. 30 vuotta on tullut raskastakalustoa tullut ajettua kahden käden sormissa on ne kerrat kun maanteille olisin suolaa kaivannut. Nämä on taas näitä ´`en ole koskaan kuorma-autoa edes ajanut mutta tiedän silti niistä kaiken`´-tyypit kuvitelmia. Niitä kuvitelmia ei päästä pois saa näköjään millään vaikka tälläkin palstalla asia on moneen kertaa selvitetty.


      • Rakas K. Alusto
        Raskas K. Alusto kirjoitti:

        Mistä ***lvetistä porukka on saanut päähänsä että raskaskalusto suolaa tarvitsee?? No joskus jäisiin ylämäkiin sellaista on tarvittu mutta niissäkin tilanteissa mäkiä ei päässyt ylös helposti henkilöautollakaan. 30 vuotta on tullut raskastakalustoa tullut ajettua kahden käden sormissa on ne kerrat kun maanteille olisin suolaa kaivannut. Nämä on taas näitä ´`en ole koskaan kuorma-autoa edes ajanut mutta tiedän silti niistä kaiken`´-tyypit kuvitelmia. Niitä kuvitelmia ei päästä pois saa näköjään millään vaikka tälläkin palstalla asia on moneen kertaa selvitetty.

        Mistäs tiedät tarviiko suolaa, kun ajat aina suolatulla tiellä .... voi kun päättäjät jättäisivät yhden talven suolaamatta, niin luulen että olisi sullakin toinen ääni kellossa.


      • Raskas K. Alusto
        Rakas K. Alusto kirjoitti:

        Mistäs tiedät tarviiko suolaa, kun ajat aina suolatulla tiellä .... voi kun päättäjät jättäisivät yhden talven suolaamatta, niin luulen että olisi sullakin toinen ääni kellossa.

        Ehkä n.10% ajoistani tapahtuu suolatuilla maanteillä. Muulloin on alla metsäinen soratie tai huonokuntoinen kapea asfalttitie.

        Kerropa millä tiedoilla ja kokemuksilla sinä sontaasi tänne kirjoitat? Paljonko olet raskasta-ajoneuvoyhdistelmää/kuorma-autoa ajanut?


      • voi voi
        Raskas K. Alusto kirjoitti:

        Mistä ***lvetistä porukka on saanut päähänsä että raskaskalusto suolaa tarvitsee?? No joskus jäisiin ylämäkiin sellaista on tarvittu mutta niissäkin tilanteissa mäkiä ei päässyt ylös helposti henkilöautollakaan. 30 vuotta on tullut raskastakalustoa tullut ajettua kahden käden sormissa on ne kerrat kun maanteille olisin suolaa kaivannut. Nämä on taas näitä ´`en ole koskaan kuorma-autoa edes ajanut mutta tiedän silti niistä kaiken`´-tyypit kuvitelmia. Niitä kuvitelmia ei päästä pois saa näköjään millään vaikka tälläkin palstalla asia on moneen kertaa selvitetty.

        Kylläpä tuota suolaa kovasti kaivattiin jokunen vuosi sitten, kun muutamat paperirullat rekan perävaunusta painui bussin sisälle, kun lähti auto lapasesta rahtarilla liukkaalla tiellä alamäessä.


      • logiikan huippua
        vajaalla mennään kirjoitti:

        Ja joillekin nastojen ropina on kuin tutti pikkulapselle, tulee niin turvallinen olo. Minulle tuli auton vaihdon mukana nastat. Uudet kitkat on tulossa. Ei tulisi mieleenikään rouhia nastoilla. Edelliseen ostettiin kitkat ja enää ei nastoja tule.

        Kesärenkaat hankitaan hyvä pidon ja vesiliirto-ominaisuuksien perusteella ja talvirenkaat hiljaisuuden ja velttouden perusteella, onko siinä jotain ristiriitaa?


      • Suolako auttanut?
        voi voi kirjoitti:

        Kylläpä tuota suolaa kovasti kaivattiin jokunen vuosi sitten, kun muutamat paperirullat rekan perävaunusta painui bussin sisälle, kun lähti auto lapasesta rahtarilla liukkaalla tiellä alamäessä.

        Kun raskaalla ajoneuvolla ajetaan ylinopeutta, ylikuormalla ja väärin sidotulla kuormalla ei niihin vaaratekijöihin suolakaan auta. Eikö ne henkilöautot sitten suolaa tarvitse kun moninkertaisesti enemmän ja useammin teillä pyörivät ja henkilö-ja materiaalivahinkoja aiheuttavat? Raskaankaluston takia vain?


      • oleko sinä
        Suolako auttanut? kirjoitti:

        Kun raskaalla ajoneuvolla ajetaan ylinopeutta, ylikuormalla ja väärin sidotulla kuormalla ei niihin vaaratekijöihin suolakaan auta. Eikö ne henkilöautot sitten suolaa tarvitse kun moninkertaisesti enemmän ja useammin teillä pyörivät ja henkilö-ja materiaalivahinkoja aiheuttavat? Raskaankaluston takia vain?

        raukka koskaan etes ajanut kuorma-autoa, mutta pääauki huutamassa toisille neuvojasi


    • Kjell Pippelström

      Renkaat ei liity siihen mikä on parasta mitä saa...

    • Redneck Baboons

      "Mistä ***lvetistä porukka on saanut päähänsä että raskaskalusto suolaa tarvitsee??"

      No esimerkiksi tästä tapahtumasta joka oli viime perjantaina. Rekat tuolloin suurimmassa ksessa olivat. Kukaan ei vain ehdi reagoida tuollaiseen tarpeeksi nopeasti. Se ei ole mahdollista.

      http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288777436309.html

    • tieto vs. usko

      Jos aloittaja pääsisi joskus kokeilemaán phassa kelissä parhaita nykyisiä nastarenkaita, niin voisi yllättyä ja pyörtää uskonsa.
      Ei nuo parhaat kitkat ainakaan kovin jämäkkiä ole.

    • kitka homot

      Kitkat on homoille mutta onnea pääsette avioon homot.

    • nastahomot

      Nastat on homoille mutta onnea pääsette avioon nastahomot.

    • Kyllä nyt

      pääsee avioon oli sitten omohippat tai omohäkier sellainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1957
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1506
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      27
      1423
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe