Milloin elämä on mennyt hukkaan?

Miten on

Eikö se ole kamala kohtalo jos huomaa vanhana että elämä on mennyt hukkaan? Milloin mielestäsi elämä on mennyt hukkaan?

134

1657

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • L - L

      Ilman elämän jatkuvuuden turvaamista seuraavien sukupolvien muodossa, kokisin eläneeni turhaan.

      • lapseton, onnellinen

        Jopas on itsekäs näkemys. Lapsettomia tuo loukkaa julmasti.
        Pikemminkin elämä on mennyt hukkaan, jos sen tärkein sisältö on jatkaa sukua.


      • L - L
        lapseton, onnellinen kirjoitti:

        Jopas on itsekäs näkemys. Lapsettomia tuo loukkaa julmasti.
        Pikemminkin elämä on mennyt hukkaan, jos sen tärkein sisältö on jatkaa sukua.

        Miten henkilökohtainen tuntemukseni voi loukata ketään?
        En tarjoile sitä ainoana, oikeana, autuaaksi tekevänä totuutena.

        Sinun tulkintasi vaatii kertoo erittäin itsekäästä asenteesta asettuessasi ylimmän tuomarin rooliin!


    • Ei milloinkaan.

    • Tuolta kantilta en ole ikinä elämääni ajatellut enkä tule ajattelemaan. Elämä on lahja.

      • Riippuu toki elämästä,voiko sen kokea lahjana. Mites sitten jos "lahja" on kuin rangaistus?


      • Just niin

        Mikä lahja se elämä on, nu,,,,,,lla tehty, riettaan elämän tuote.


      • Anonyymi
        Just niin kirjoitti:

        Mikä lahja se elämä on, nu,,,,,,lla tehty, riettaan elämän tuote.

        Se lapsi, joka 'riettaasta' elämästä syntyy, ei tiedä siitä mitään, jos joku ns. aikuinen pölvästi ei häntä opeta ajattelemaan väärin. - Nm. Mitä muuta jäänyt väliin


    • sitroen.

      Hukkaanhan tuo meni, mutta sainpahan itse oman elantoni tienattua niin etten ainakaan sillä tavalla tehnyt muille suurta vahinkoa.

    • 11; 21

      Edetään esimerkin voimalla:

      Viikkokausia pinnalla pysyneessä ketjussa Pettämisiä ja ... esiintyy jokunen arvostelija,
      jolla ainakin osa elämää on ilmeisesti mennyt hukkaan.

      • vakava kysymys

        Hukkaanko elämä menee jos ei vieraissa käy ?


      • Anonyymi
        vakava kysymys kirjoitti:

        Hukkaanko elämä menee jos ei vieraissa käy ?

        Jumalattoman elämä on todella väärinkäsitystä alusta loppuun asti.


    • elämä kesken vielä

      En mää oo rahojani hukkahan pannu, oon ne pelannu ja juonu. Onhan joku siipiveikkokin usein tuopin saanu.

    • att2

      Näkisin elämän kulkeneen 2007 kuoli vaimoni yli kahden vuoden sairauden jälkeen, hän aina muistissa olimme 37 vuotta lähes yhdessä 74-78 syntyneet tytär ja poika, lapsenlapsia 5.

      Eilen tarjosin kaverini (hennes) entiselle miehelle ja hänen vaimolle lounaan ravintolassa ja kahvit kotonani.

      Tietenkin nuorena olisi pitänyt ottaa paljon lainaa ja ostella suuria vuokrataloja tosin kuukausi tulot ovat tänäänkin paljon suuremmat kuin töissä.

      • sitroen.

        Mitä sinä niillä vuokrataloilla?
        Jos kuvittelet, että kannattava sijoitus niin etpä tiedä asiasta mitään.
        Minulla oli kymmenkunta vuotta muutamia vuokraosakkeita ja persnettoa niistä tuli. Ja kokemukseen perustuvaa näkemystä.


    • kumpa olis terve -

      vielä -



      jooo, vanhana olen huomannu että koko elämä on menny hukkaan,

      " turha on elää
      turha on kuolla
      turha on toisen turpaa nuolla "

      anteeki jälkikasvu, mutta vanhan sairaana on ihmisen aivan liian raskasta elää,

      • Anonyymi

        Uskovalla on todessä loistava tulevaisuus- Tämä on vain lyhyt hetki vaikka eläisi sata vuotta. Tässä elämässä itse ratkaisemme ikuisen "majapaikamme".


    • c c

      Olisi elämä voinut paremminkin mennä, toki huonomminkin. Pahan virheen tein kun uskoin hallitsevani viinamäen kalifia.
      Käännös 180 astetta...ja niin keräsin tahtonirippeet repiäkseni irti sen otteesta. Laihana lohtuna edes kohtuullinen kokonaisterveys.
      En koskaan uskonut näkeväni näin monta Pohjolan yöttömän yön valojuhlaa viettämässä vielä v. 2014.
      Neljän viikon päästä auringon valo taas lisääntymään päin.

    • Koskaan en ole tuntenut elämäni menneen hukkaan! Se ei ole edes kiinni jälkipolvista, siinähän "vain" täytin biologisen tehtäväni.
      Iloa ja sisältöä se on kyllä antanut elämääni, vaikka en päätehtävänäni ole sitä ottanutkaan.

      Itse uskon, että jokainen, joka on saanut hymyn syttymään toisen ihmisen kasvoille, luonut lämpimän tunteen ailahduksen toisissa ihmisissä, täyttää jo elämän asettamat vaatimukset.

      Selviytymistä elämä vaatii, ja jos on selvinnyt tähän ikään asti, ei elämä ole koskaan VOINUT mennä hukkaan!

    • Farkkumuori

      Yhtään elämää ei ole turhaan eletty, eikä yksikään elämä mene hukkaan. Kaikesta jää jotain jäljelle, kun me olemme pois.

      Turhautunut voi omaan elämäänsä olla, mutta silloin sen tietää eläneensä.

      • 11 21

        On vainajia, joita ei kukaan ole saattamassa viimeiselle matkalle. Lähin omainen on viranomainen, joka suorittaa palkattuna tuon työn.
        Sellainen ihminen (ja elämä) on ilmeisesti koettu aika turhaksi täällä muiden parissa.


      • ,,-
        11 21 kirjoitti:

        On vainajia, joita ei kukaan ole saattamassa viimeiselle matkalle. Lähin omainen on viranomainen, joka suorittaa palkattuna tuon työn.
        Sellainen ihminen (ja elämä) on ilmeisesti koettu aika turhaksi täällä muiden parissa.

        Meitä saattajia oli kaksi, kantajat maksettuja.
        Mistä kukaan vainaja enää kerää saattoväkeä, kun läheisiä ei ole ollut eläissäänkään?


    • pitopöytään kiire

      Tuskimpa se saattojoukko tekee elämästä yhtään merkityksellisempää kuin nekään kyyniset saattajat, jotka toivoisivat; olisipa nämä liirumlaarumit jo loppu.

    • Makriina ek

      Kun elää niin, että varoo pahastuttamasta vanhempiaan, naapureitaan, ystäviään, omaa perhettään, työtovereitaan, on aina avulias, osallistuva, ymmärtävä, varoo tekemästä niin kuin itse haluaa, jos joku vastustaa ajatusta, niin saa ikäihmisenä huomata, että on menettänyt elämykset, seikkailun, jännityksen, koko kirjavan elämän pelkkään harmaaseen kiltteyteen. Ja on jäänyt yksin.
      Moni katuu sitä, ettei vanhana ole mitään kaduttavaa.

      • jakolasku

        Varpaillaan kulkeminen ei ole oikein luonnistunut itseltäni ikinä, elämäni on ollut suht' räiskyvää, luonteeeni on sellainen. Parin vaihdos muutti mukavasti elämää, normalisoi sitä, ikäkin tekee tehtäviänsä ja erilaisiin asioihin perehtyminen.


      • Merilii

        Juuri luettelit tuossa alkuosassa sen, mitä minä olen tehnyt:
        »Kun elää niin, että varoo pahastuttamasta vanhempiaan, naapureitaan, ystäviään, omaa perhettään, työtovereitaan, on aina avulias, osallistuva, ymmärtävä...«

        ...niin on loppupuolella elämäänsä tyytyväinen "suoritukseensa", ei ole mitään katumista.

        Vaikka ei nyt mitään suuria keksintöjä ole tehnytkään, kuten olisi halunnut, niin sen kestää, kun muistaa äidin silmät ja niissä näkyvän hymyn tuodessasi todistuksen hänen käteensä, tai kun muistaa hauskat leikit naapurin Tuulian kanssa ja muistaa pystyneensä hoitamaan hänen nenänverenvuotokohtauksensa koulumatkalla lunta siihen painamalla... jne..., tällaista pientä, mutta kivaa.

        Elämä on ihmisen parasta aikaa, sanoi suuri ajattelija ja mäkihyppääjä, vai sanoiko hän että elämä on laiffii... no samantekevää, molemmat yhtä hyviä mietelauseita. :D


      • Kilteiksi tytöt
        Merilii kirjoitti:

        Juuri luettelit tuossa alkuosassa sen, mitä minä olen tehnyt:
        »Kun elää niin, että varoo pahastuttamasta vanhempiaan, naapureitaan, ystäviään, omaa perhettään, työtovereitaan, on aina avulias, osallistuva, ymmärtävä...«

        ...niin on loppupuolella elämäänsä tyytyväinen "suoritukseensa", ei ole mitään katumista.

        Vaikka ei nyt mitään suuria keksintöjä ole tehnytkään, kuten olisi halunnut, niin sen kestää, kun muistaa äidin silmät ja niissä näkyvän hymyn tuodessasi todistuksen hänen käteensä, tai kun muistaa hauskat leikit naapurin Tuulian kanssa ja muistaa pystyneensä hoitamaan hänen nenänverenvuotokohtauksensa koulumatkalla lunta siihen painamalla... jne..., tällaista pientä, mutta kivaa.

        Elämä on ihmisen parasta aikaa, sanoi suuri ajattelija ja mäkihyppääjä, vai sanoiko hän että elämä on laiffii... no samantekevää, molemmat yhtä hyviä mietelauseita. :D

        kasvatettiin ennen, ja monille meistä se sopikin vallan hyvin. En minäkään haluaisi muuttaa sitä enkä mitään, vaikka voisinkin

        ja eihän kukaan voi. Näillä mennään!


      • sitroen.
        Merilii kirjoitti:

        Juuri luettelit tuossa alkuosassa sen, mitä minä olen tehnyt:
        »Kun elää niin, että varoo pahastuttamasta vanhempiaan, naapureitaan, ystäviään, omaa perhettään, työtovereitaan, on aina avulias, osallistuva, ymmärtävä...«

        ...niin on loppupuolella elämäänsä tyytyväinen "suoritukseensa", ei ole mitään katumista.

        Vaikka ei nyt mitään suuria keksintöjä ole tehnytkään, kuten olisi halunnut, niin sen kestää, kun muistaa äidin silmät ja niissä näkyvän hymyn tuodessasi todistuksen hänen käteensä, tai kun muistaa hauskat leikit naapurin Tuulian kanssa ja muistaa pystyneensä hoitamaan hänen nenänverenvuotokohtauksensa koulumatkalla lunta siihen painamalla... jne..., tällaista pientä, mutta kivaa.

        Elämä on ihmisen parasta aikaa, sanoi suuri ajattelija ja mäkihyppääjä, vai sanoiko hän että elämä on laiffii... no samantekevää, molemmat yhtä hyviä mietelauseita. :D

        Ne naapurin Tuulian nenäverenvuotokohtaukset todennäköisesti johtuivat atomipommikokeitten sätelysaasteista. Säteilevä saaste vahingoittaa ensin nenän limakalvoja niin, että ne päästävät verta läpi. Minulla oli sellaisia joskus 1950-60 -lukujen vaihteessa ja taas Tsernobylin jälkeen. Syytä en silloin tiennyt, mutta Fukushiman jälkeen ulkomaisilla nettisivuilla tuosta on paljonkin ollut juttua.

        Voimakkaampi säteily panee suun limakalvot vuotamaan, minkä huomaa ensiksi metallin mausta suussa. Se metallin makun johtuu veren sisältämästä raudasta (hemoglobiini). Näitä ei minulla onneksi ole ollut.
        Vielä voimakkaampi säteily ilmenee taas muuten, mutta turha näitä on toistaa. Netistä löytyy.


    • ----

      Minusta on päätöntä miettiä, onko elämä mennyt hukkaan.

      Meiltä keltään ei ole pyydetty lupaa syntyä tähän maailmaan, jokainen olemme eläneet saamillamme ominaisuuksilla, joten miksi meidän ainakaan itseämme pitäisi syyttää?

      Tyhmiä syyttäjiähän riittää aina muutenkin.

    • Ramoona*

      On tehty kyselyjä, mitä ihmiset eniten katuvat kuolinvuoteellaan. Nämä asiat ovat yleisimpiä :

      Olisi pitänyt elää kuten itse halusi, ei muiden odotusten mukaan.
      Olisi pitänyt uhrata aikaa vähemmän työlle.
      Olisi pitänyt antaa enemmän tilaa tunteille.
      Olisi pitänyt tavata enemmän ystäviään.
      Olisi pitänyt antaa itselleen lupa olla onnellinen.

      Näissä ei korosteta aineellista menestystä, vaan ihmissuhteita.

      Mutta onko ihmisen elämä mennyt hukkaan , vaikka kaikki tuo ei olisikaan toteutunut , ei varmasti. Uskon, että toisten puolesta ponnistelu ja jopa uhrautuminen voi antaa suurta tyydytystä myös. Ei tietenkään pidä koko elämäänsä uhrata toisten hyväksi, mutta joissakin elämänvaiheissa omat tarpeet voivat olla sivummalla.

      Minäkin pidän lasten ja lastenlasten saamista elämäni suurimpana onnena. Mutta ei se oma saavutukseni ole, vaan lahjaksi saatua, kuin suuri luottamuksen osoitus.

      • Ihminen on kaiken muun ohella, osa tätä maailmankaikkeutta. Osansa ihminen toteuttaa, niin hyvin kuin voi.

        Mietintä tässä mielessä on turhaa. Enempää ei ole osnnut tai pystynyt, vähempään ei tyytynyt.


    • jotain muistan

      Olen ollut hautajaisissa joissa ihmisellä ei ollut ainoatakaan omaista. Oli viralliset kantajat Honkanummella, saattajina minä ja mieheni.
      Vanha nainen asui talossa jonka talonmiehenä olin, paloi asuntoonsa ja poliisi ilmoitti meille hautauksesta.
      Hänenkään elämänsä ei ollut turha, vaikka päättyi onnettomasti.
      Muistan hänet iäti.

    • yksyks

      voi sen kai näinkin ilmaista

      Tietämättäni ovat kalat joesta kadonneet
      vesi sameaksi muuttunut
      kalaan lähteäkseni on
      minun kauaksi soudettava
      enkä tiedä
      vuotaako veneeni
      tahi aironi kadoksissa
      kaiken ollessa kunnossa
      on itätuuli veden etäälle puhaltanut
      tuoppini rantakapakan pöydässä
      sen monesti olen tyhjäksi juonut
      maksanut enenevällä hopealla

      • uudeltamaalta

        Vieläkö sinäkin näillä palstilla viihdyt?
        Joko sukuselvitys on tehty?

        Tuossa on tallella lähettämäsi runo tiedostoissani ja se kirje, ajalta jolloin meillä oli haaveita ja soittelimmekin toisillemme. Ajat ovat muuttuneet, niin mekin.


      • c c
        uudeltamaalta kirjoitti:

        Vieläkö sinäkin näillä palstilla viihdyt?
        Joko sukuselvitys on tehty?

        Tuossa on tallella lähettämäsi runo tiedostoissani ja se kirje, ajalta jolloin meillä oli haaveita ja soittelimmekin toisillemme. Ajat ovat muuttuneet, niin mekin.

        Hukkaan mennyt elämä

        On se mielestäni silloin kun itsemurha on tehty hetken mielijohteesta. Hyväksyn sen tositilanteessa. En ala niitä luettelemaan. Vaikka että säästää läheisiltään vaivaa.


      • c c kirjoitti:

        Hukkaan mennyt elämä

        On se mielestäni silloin kun itsemurha on tehty hetken mielijohteesta. Hyväksyn sen tositilanteessa. En ala niitä luettelemaan. Vaikka että säästää läheisiltään vaivaa.

        Loppuun kuluneella, elämään väsyneellä ihmisellä voi itsetuho , en minäkään ala sitä selittelemään, olla halua nopeuttaa kuolemaa. Kun tuntuu, ettei enää ole mitään päämääriä ja tavoitteita, on niinkuin kaiken mielestään elänyt. Jos läheiset ymmärtävät, että lähteneelle kuolema on ollut hyvä, suru on helpompaa.


    • vanha nainen

      Olen elänyt todella monimutkaista elämää. Matkustellut ympäri maailmaa ja elänyt monissa maissa. Pari avioliittoa, yksi lapsi ja lapsenlapsia, mutta vain ehkä 2% siitä kaikesta ajasta on ollut onnellista. Nyt 79 vuotiaana mietin miten turhaa ja merkityksetöntä koko elämä on ollut.

      • capt. cöpenick

        Vanha nainen noinko?

        Kun olet 79 v. olet elänyt huteran matikkani takia 28845 vuorokautta. Siitä vähintään 25% unessa, jos 6h. unilla pärjäisit.
        Muistan unen kun eukkoni kertoi minun makeasti nauraneen täydessä unessa ollessani. Olin siis unessa ollut jopa iloinen, kerran.

        Ehkä bibolaarisuudestani johtuen, yhteen pötköön ei kahta hyvää päivää samalle orrelle istahda. Olisi epäreaalista sellaista toivoakaan.

        Prof. Eino Kaila sanoi, että riittää kun hyviä hetkiä tulee sen verran, että tuntuu mielekkäältä elää. Eikalla ei tainnut olla bibo-ominaisuutta.
        Tulee niin sysimustia hetkiä, ettei niiden läpi pysty millään ilveellä läpinäkemään. Sitä vaan uskoo, että kai sitä jotenkin taas luovitaan selville vesille.

        Kun uni ja ruokahalu on hyvä ja työnteko kuin hautatervan syöntiä niin vanhuus auttaa. Sitä lukee seurakuntauutiset. Joka päivä poistuu nuorempia tuonilmaisiin.

        Joulukuu mennä humpsahtaa muina pimeinä aikoina ohitte. Enää reilun kolme viikkoa niin ainakin pimeyden lisääntyminen vuodeksi lakkaa.


    • " viestin tuoja "

      Vanhuksen viimeinen matka !



      Kuolemaa olen toivonu jo pitkään
      sydän raskaasti lyö

      tuli sairaskohtaus
      pysähtyi hengitys

      kauhu valtasi mielen
      tähänkö kaikki päättyi nyt

      en tahtonukkaa vielä kuolla

      sydän oli pysähtyny
      lääkettä sain
      tukehtumiskuolema vältettiin tälläkertaa

      kotiin pääsin

      aatos lentää

      elämä on takana
      tyhjyys ammottava edessä
      vanha ruma sairas ja väsyny

      toiveen heitän maailmaan

      ilmoille kirkuen lentämään
      viestinä " hoiva-enkeleille "

      vanhoille ilotalo laittakkaa
      huoneet puhtaan valkoiset
      vuoteet puhtaat tuoksuvaiset

      kun vanha sairas vaivainen
      elämään hyvin väsyny
      vihdoin tulee huoneeseen
      pääsee sairas nukkumaan
      unta ihanaa

      jossa tuoksuu ilokaasu
      ihanalle huumaavalle
      vanhus saa nukahtaa
      uneen ikuiseen




      ( anteeksi,,,, jos on liian julma ajatus tulevasta )

      • 30.11 klo 1.01

        Viestin tuoja

        Nyt alkaa olemaan jo marraskuun tekstiä, eikä keväisiä hiupakkojen lällä lällää.
        Jossakin näin tekstiä; joka päivä nuorempia jää elämän ansapolulle.


      • Anonyymi

        kauheeta olen vielä hengissä,,,,

        en huomannukkaa
        kylläpä aika kuluu vinhaa vauhtia,
        tämänki runo-toiveen kijoitin jo kuusi-vuotta sitten,


        hirveetä vielä oooooon hengissä,,

        kylläki henki-torreissani,
        ensiviikolla syd. osastaolle sairaalaan,
        katsotaan vielä sen jälkeen o hengissä
        tai te katotte,
        voi olla meikä on jo enkelten kuorossa, saaaaap,,, nähdä,,,


    • Aloitan palstan lukemisen alhaalta ja naputtelen vastaukset jos siltä tuntuu. On ikäänkuin aamun avaus suoritettu. Laitoin ylen 1:sen taustalle, jotta kuulen Hoosianna hymnin.

      Monenmoisia vastauksia aloittajan kysymykseen on tullut. Ajattelin että elämän hukkaan menosta voi ja saisi puhua vain omalta kohdalta.
      Se on varmasti aika masentava tunne sille joka näin tuntee. Vai voiko jostakin kuolemaa odottavasta jo tässä iässä sanoa kuten Vanhan testamentin patriarkoista on kirjoitettu, että "kuoli elämästä kyllänsä saatuaan".

      • minä vaan

        kuoli elämästä kyllänsä saatuaan.
        Näinhän se on, se vaan ei ole aina itse päätettävissä. Raamatuun ja Mooseksen ensimmäiseen kirjan kehoituksesta kyllä selviää elämän tarkoitus " lisäänrtkää ja täyttäkää maa".
        Urakkani olen tehnyt, ei edes tuuli ennätä peittää rannan hiekalta jalan jälkiäni kun, jälkikasvuni siirtyy jatkamaan.


      • minä vaan kirjoitti:

        kuoli elämästä kyllänsä saatuaan.
        Näinhän se on, se vaan ei ole aina itse päätettävissä. Raamatuun ja Mooseksen ensimmäiseen kirjan kehoituksesta kyllä selviää elämän tarkoitus " lisäänrtkää ja täyttäkää maa".
        Urakkani olen tehnyt, ei edes tuuli ennätä peittää rannan hiekalta jalan jälkiäni kun, jälkikasvuni siirtyy jatkamaan.

        Sanasi puhuttelevat.
        Tuolla on toinen ketju juuri elämän tarkoituksesta. Vastaukseni ovat aika yksioikoisia ja yksinkertaisia tällaisiin elämää suurempiin aiheisiin. Johtuu haluttomuudesta näpytellä pitkien pohdintojen tuloksia palstalle.
        Elämän tarkoituksen kuittasin melkein yhtä lyhyesti kuin sinä parahin m.v. , kun perustelin sen biologisesti.

        ps. muistelen vanhinta veljeäni joka onnitellessaan vastavihittyjä ei koskaan unohtanut päättää onnittelujaan repliikkiin "lisääntykää ja täyttäkää maa".


    • Anonyymi

      Nyt koronan aikaan on moni vanhus joutunut lähtemään elämästä yksin. Kuolinvuoteelle ei ole ketään saanut tulla. Saattoväki on rajattu minimiin. Tosin kaikilla ei ole läheisiä edes arkun kantajiksi muinakaanaikoina.
      Yksin oot sinä ihminen, kaiken keskellä yksin. Yksin sä syntyvä oot, yksin sä lähtevä oot.

      • Anonyymi

        Ei siitä kuljettamisesta ja kantajista mitään silloin välitä, mitä ihmeen suremista se antaisi tietää etukäteen? eikä kuolinvuoteellaan paljon kävijöitä edes jaksaiskaan.

        En tunne noin vaikka asun ja elän yksin. Seinän toisellä puolella tiedän asuvan muita,----- pihalla jopa näkyy lähes koko ajan toisia ihmisiä. TV ja radio Suomi alati jutustelee kun haluan , ja tarjoaa katseltavaa jopa liikaa ! Täällä nettipalstoilla taas
        ilmaistaan vuosikausia monenlaisia ajatuksia toisillemme!
        Hurjaa vilskettä , onneksi ei iso suku enää ole lähellä yhtenään!

        Joka yksinäisyyttä nykyaikana haluaa valittaa, kokee vain noin, todellisuutta se ei ole!





        Oli muuten mieltä ilahduttavaa lukea nää 6 v sitten präntätyt ajatussikermät, kiitos.


    • Anonyymi

      alotukseen:
      JAAAAA,,,

      vaikea sanoa,,,, onko menny hukkaan, vaikka välillä kaikki vit.....ki

      meikä nuorena kuvitteli minkälaisen elämän haluaisin,
      ihme juttu kaikki toteutui,
      jossainmäärin jotkut asiat meni yliki toiveitten,

      kylläki kuvaannollisesti helvetillisten kipujen ja kärsinysten kautta,


      MUTTA
      sanoohan raamattu:

      "otsasi hiessä on sinun leipäsi hankittavan "

      joten kaikesta suuri kiitos luojalle kaikesta,,,

      raamattu ON totta,
      kaikki tulee tapahtumaan niinkuin raamatussa on sanottu,

      olkaa ihmiskunta vappaana,, valvokaa,,,

    • Anonyymi

      Ei se hukkaan mennyt, kolme lasta ja 7 lastenlasta, paljon olen lisääntynyt kahdesta kymmeneen :)

      Pirre

      • Anonyymi

        Hyvä pirre 👍
        Sinun lapset saaneet hyvän perheen mallin 🌷


      • Anonyymi

        Ehkä nyt sentään meidän talonmies olisi hieman auttanut kuitenkin, kyseisissä useimmissa iloisissa perhetapahtumissa.


    • Ei milloinkaan.
      Ei keneltäkään.

    • Anonyymi

      alotukseen,,,
      ihmisen elämä on aina turha maailmassa ,
      aina aina aina,
      maailmaan ei kannata syntyä ikinä,

      vihaan elämää maanpäällä,
      pitää vaan elää ku ei kuolekkaa,

    • Anonyymi

      Sitä ihmettelen aina ,,,, olen kyllä itsekki uskovainen,

      uskon jumalaan kaikkivaltiaaseen
      TAIVAAN JA MAAN HERRAAN,,,
      JEESUKSEEN KRISTUKSEEN JA PYHÄÄN HENKEEN,,,,

      MUTTA,,,

      ikinä en tajua,
      miksi rukoillaan ijankaikkista elämää,
      mä en halua elää minkäänlaista elämää kun kuolen,

      haluun vaan kadota pois,
      tyhjyyteen
      niinkuin minua ikina ei ollutkaan ois,

      se on minulle mysteeri kuoleman jälkeinen elämä, ,,,,, ,,,, haluun vaan nukkua,,

      • Anonyymi

        Näinä aikoina pohditaan paljon, mikä' ihmiselämä on? Tänään uutisissa kerrottin, että jopa lapset ajattelevat itsemurhaa. Nämä ajatukset johtuvat siitä, kun lapsillekin kerrotaan koulussakin, että ihminen on eläin. Ei mitään muuta.
        Silloinhan ahdistunut lapsikin voi päättää, että näin kurja elämä on paratas itse päättää.
        Tätä asiaa aikoinaan ajatteli runoilija Aaro Hellaankoski, kun kirjoitti: "Sinäkö loit mun, vai sinut ihmisen kaipuu . . .
        Mutta sen tiennen ja osaan ottaa lukuun, sinua vailla kuulumme susien sukuun".

        Vähän yli kaksikymppisenä nämä mietteet nousivat mieleeni voimakkaasti. Sen vaikutti Herran Henki. Sain voiman kääntyä jumalattomalta tieltä ja tätä uutta tietä olen kulkenut noin 64 vuotta. Olen yksi onnellinen suomalainen, joka sai armon kokea elämänmuutoksen. Ymmärrän, mikä tie odottaa ihmiskuntaa. Yksilöihminen itse ratkaisee tulevaisuutensa ja ikuisuutensa. Olisi mieletöntä, jos lähtisin Tallinnaan hakemaan olutta. Paljon parempaa on edessä.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sana on ajanmyötä sekoitettu kohtamon kanssa kohtakoon.

      • Anonyymi

        Ammatista minkä valitsin ei tullut mitään. Naishommat meni huonosti.

        Metsänhoitoa ja omaishoitoa sen sijaan. Ei se aivan hukkaan ole mennyt. Meillä on jokaisella tarkoituksensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ammatista minkä valitsin ei tullut mitään. Naishommat meni huonosti.

        Metsänhoitoa ja omaishoitoa sen sijaan. Ei se aivan hukkaan ole mennyt. Meillä on jokaisella tarkoituksensa.

        Aika hyvin kuitenkin sinulla on mennyt, koska selvisit päin vittua menneistä hommistasi kuitenkin näinkin hyvin.


    • Anonyymi

      Kjih, no, silloin kun se on kuin satua ollut.

      • Anonyymi

        Se ei johtunut minusta että ammatista ei tullut mitään. Merenkulku on vaan taantunut, syynä kova verotus ja työn sosiaalikustannukset. Rannalla on turha ruikuttaa.Merenkulkua olisi siis ollut turha opiskella Kotkassa.

        Loppu ollutkin maissa oloa. Viihtyvyys aika huonoa.


    • Anonyymi

      Jos elämän viimeisinä tervejärkisinä hetkinä rupee itseltään moista asiaa edes kyselemään.
      Jos kyselee, silloin mielessä jo pieni kaiherrus, jospa kaikki ei mennytkään
      ilman hukkaa, olisiko se ja se asia sittenkin pitänyt tehdä toisin jne.

      • Anonyymi

        Semmosta se on. Tuttu merimies oli 42 v merillä, päivää ennen eläkettä työsuhde irtisanottiin! Asia meni oikeuteen ja hän tottakai voitti asian.

        Merimiesromantiikka aika kaukana, merenkulkuakin on nykyään vaan työtä merellä. Maissa ei viivytä pitkään. Vapailla tietty ollaan maissa.


    • Anonyymi

      Ketju on vuodelta 2014. Sama aloittaja pohtii vielä samaa asiaa ?

      • Anonyymi

        Politiikot on hommat sotkeneet, ketä kiinnostaa sotkut. Ei ketään. 90-luvun lama vei elämän ilon ja onnen monelta.


    • Noin 10 000 elämää heitetään Suomessakin vuosittain hukkaan, ongelmajätteisiin, ennenkuin ovat ehtineet sitä aloittaakaan. Ihan vain siksi itsekkäistä syistä, ettei heidän vanhempiensa "elämä menisi hukkaan", vaan olisi rikkaampaa.

      En pidä missään muotoa elämäni menneen hukkaan, kun olen saanut elää kuitenkin jo yli 70v. Onneksi omat vanhempani sallivat minulle elämän.

    • Anonyymi

      Järjetön kysymys, johon ei ole vastausta eikä lastenteko muuta tilannetta , vaikka tyhmät luulevat niin.

      • Anonyymi

        Perhe, työ&talous ja omat mielenkiinnon kohteet. Siinä ne elämän perusteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perhe, työ&talous ja omat mielenkiinnon kohteet. Siinä ne elämän perusteet.

        Teologian oppineet kertovat meille että paha on olemassa. Näin se vaan on.

        Kristinuskon toivat tänne merenkulkijat, valitettavasti monta muutakin ideologiaa.

        Ei täällä voi muutakuin ihmetellä maailman menoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teologian oppineet kertovat meille että paha on olemassa. Näin se vaan on.

        Kristinuskon toivat tänne merenkulkijat, valitettavasti monta muutakin ideologiaa.

        Ei täällä voi muutakuin ihmetellä maailman menoa.

        Näinhän ne kertoivat ns.kristinuskon tuojat, mutta kuitenkin päin vittua ollaan menossa, kuin Hakalan Matin munat ennenvanhaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän ne kertoivat ns.kristinuskon tuojat, mutta kuitenkin päin vittua ollaan menossa, kuin Hakalan Matin munat ennenvanhaan.

        Minä olen aina kuunnellut vanhojen miesten sanoja. He antavat elämän neuvoja!


      • Anonyymi

        Saimme geenimme siirrettyä , siinä se ikuinen elämäni/mme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saimme geenimme siirrettyä , siinä se ikuinen elämäni/mme.

        Poikamies tosin löysin aikanaan jotain metsätalouteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän ne kertoivat ns.kristinuskon tuojat, mutta kuitenkin päin vittua ollaan menossa, kuin Hakalan Matin munat ennenvanhaan.

        Miksi Jumala on ihmiskunnalle sallinuttällaisen tilanteen? Eikös Jumala ole rakkaus". Tätä nyt pohditaan.
        Jumala on nyt kielletty erikoisesti Länsimaissa. Ehkäpä Hän päätti, että hoitakaa hommat sitten, jos johdatusta ei tarvita. Paholainen mellastaan melko vapaana ja jäljet näkyvät. Muuta tietä ei ole olemassa, Ihmisten tulee muuttaa suuntaansa pois pakanuudesta.
        Suomessa viranomainen sanoi:" Raamattua saa siteerata, jos on samaa mieltä sen kanssa, se voi olla rikos". Ei koskaan olisi luullut, että Suomessa voi joutua syytteeseen, jos on samaa mieltä Raamatun kanssa. Ei ihme, että meillä riittää vaikeuksia. Asiantuntija sanoi äsken, että lapset joutuvat näitä velkoja maksamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen aina kuunnellut vanhojen miesten sanoja. He antavat elämän neuvoja!

        Kyllähän niitä "vanhojen miesten" juttuja kuulee, mutta 'onkeen' tai ohjenuoraksi niistä on erinomaisen harvoin, jos koskaan. - Nm. Tuulettuneempia, kiitos


      • Anonyymi

        Miten niiin "järjetön" ? Kyllä elämä ihan kuin hukkaan menee, jos sen aikana ei tee ja toimita, yritä ja koeta tehdä itsestään tarpeellista joko pienessä piirissä tai isommassa ympyrässä. Esimerkiksi voin tarjota ne nykyihmiset, jotka elävät tukien varassa eivätkä edes millään tavalla ajattele itsensä kehittämistä. - Nm. Kasvu ja kehitys


      • Anonyymi

        Vai ei, kolme lastani tekevät yhteiskuntaa hyödyttävää työtä, ja maksavat veroja esim.

        Pirre


    • Toivon että tätä ei kukaan ota liian vakavasti.
      Olen kuullut että eräs mummo sanoi kuolinvuoteellaan. "Mitään en kadu niin paljon kuin tekemättömiä syntejäni."
      On tuossa vähän perääkin, liian paljon mietittään ihmisten mielipdettä eikä uskalleta elää ainutkertaista elämää haluamallaan tavalla.

      • Anonyymi

        Juurikin noin. Olen niiin onnellinen ja tyytyväinen, että oli se ns. 50 villitys ja otin edes vähän irti arjesta, velvollisuuksista ja niistä painolasteista, joita 'koti, uskonto ja isänmaa' asettaa. Ja sitten vielä kaikki ne, joilla vaimot kotiin kahlehditaan. - Nm. Viihdevuodet


      • No siitä sitten vaan kiireesti tekemään sitä syntiä, ettei tarvitse katua.


      • Tellukka kirjoitti:

        No siitä sitten vaan kiireesti tekemään sitä syntiä, ettei tarvitse katua.

        Kyllä kaduttaa kun synnin tekeminen ei enää huvita, nuorempana olisi hyvinkin huvittanut mutta oli liian kiire arjen pyörittämisessä.
        Mitä se synti oikein on?
        Onko se yleis-sana kaikelle paheksuttavalle?
        Siitäkin on monta mieltä mikä asia on hyväksyttävää.


      • Anonyymi
        liekko kirjoitti:

        Kyllä kaduttaa kun synnin tekeminen ei enää huvita, nuorempana olisi hyvinkin huvittanut mutta oli liian kiire arjen pyörittämisessä.
        Mitä se synti oikein on?
        Onko se yleis-sana kaikelle paheksuttavalle?
        Siitäkin on monta mieltä mikä asia on hyväksyttävää.

        Justiinsa ja siitä juolahti mieloseen, että sellainen elämä voi olla aika hukkaan mennyt, jonka aikana ihminen ei ole avartunut sen vertaa, että synti-käsitys olisi edes hiukkasen päässyt avartumaan. - Nm. Pelottelusana


      • liekko kirjoitti:

        Kyllä kaduttaa kun synnin tekeminen ei enää huvita, nuorempana olisi hyvinkin huvittanut mutta oli liian kiire arjen pyörittämisessä.
        Mitä se synti oikein on?
        Onko se yleis-sana kaikelle paheksuttavalle?
        Siitäkin on monta mieltä mikä asia on hyväksyttävää.

        Siinä nähdään ihminen, joka ei syntiä tee.
        Aikaisemmin kaltaisiasi on ollut vain Jeesus.


      • Tellukka kirjoitti:

        Siinä nähdään ihminen, joka ei syntiä tee.
        Aikaisemmin kaltaisiasi on ollut vain Jeesus.

        En ole tehnyt syntiä.
        Mutta ehkä monesti sellaista mitä kadun, mutta asialle en mitään voi, niin mitä sen on väliä.
        Hellari perheessä kasvaneena olen käynyt kaiken läpi mitä syntiin tulee.
        Jonniijoutavuuksiin takertuminen todellisten vaikeuksien sijaan ei minua enää kiinnosta.


    • Anonyymi

      Elämä on mennyt hukkaan, jos sen aikana ei ole kokenut ikuisen elämän toivoa.

    • Minun mielestäni elämä on mennyt hukkaan ellei ole koskaan tehnyt mitään toisten eteen, hyödyttänyt yhteisöään millään tapaa, harjoittanut mitään sellaista ammattia tai elinkeinoa jolla ei ole ollut mitään merkitystä yhteiskunnalle, muille ihmisille yhteisössä, perheelle ja omille jälkeläisilleen . Hyöty tai merkitys voi olla joko aineellista tai aineetonta. Taide, tiede, musiikki, kulttuuri jne. vievät yhteiskuntaa aivan yhtä paljon, ellei enemmänkin, eteenpäin kuin materiaalinen kehitys, brutto kansantulo, eläke pankissa tai kulutustottumukset.

      • Anonyymi

        Musiikki , taide ja tiede ovat kulttuuria. Kulttuuri on siis yläkäsite, jonka alka nuo mainitsemasi ovat. Niiden kukoistukseen tarvitaan rahoitusta, joka tulee kaupasta, teollisuudesta ym rahaa tuottavasta työstä ja toiminnasta.


      • Suorituspaineita?
        Onko mielestäsi sellaisen elämä mennyt hukkaan, joka vain nauttii elämisestä ja elossa olemisesta niinkuin minä? Itse en tunne niin.
        Olenhan tosin tehnyt yhteiskuntaa hyödyntävää työtä toisten eteen, mutta ihan vain sen takia, että saan leipää suuhuni ja samalla itselleni hyötyliikuntaa, enkä mitenkään yhteiskunnan takia tai että minut muistettaisiin kuolemani jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Musiikki , taide ja tiede ovat kulttuuria. Kulttuuri on siis yläkäsite, jonka alka nuo mainitsemasi ovat. Niiden kukoistukseen tarvitaan rahoitusta, joka tulee kaupasta, teollisuudesta ym rahaa tuottavasta työstä ja toiminnasta.

        Hyvä pointti. Kun tuo p on olevinaan niin kyldyrelliä kirjailijaa , eikä edes tiedä, mitä sana kulttuuri tarkoittaa. Ei tajua sitäkään, miten kulttuuri rahoitetaan.


      • Anonyymi

        "harjoittanut mitään sellaista ammattia tai elinkeinoa jolla ei ole ollut mitään merkitystä yhteiskunnalle, muille ihmisille yhteisössä, perheelle ja omille jälkeläisilleen "

        Kerro esimerkki tuollaisesta ammatista tai elin keinosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä pointti. Kun tuo p on olevinaan niin kyldyrelliä kirjailijaa , eikä edes tiedä, mitä sana kulttuuri tarkoittaa. Ei tajua sitäkään, miten kulttuuri rahoitetaan.

        Alkoholismi on yksi syy hukkaan elämistä, myös läheisille todella hukkaan heitettyä elämää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Musiikki , taide ja tiede ovat kulttuuria. Kulttuuri on siis yläkäsite, jonka alka nuo mainitsemasi ovat. Niiden kukoistukseen tarvitaan rahoitusta, joka tulee kaupasta, teollisuudesta ym rahaa tuottavasta työstä ja toiminnasta.

        Kulttuuri on hyvin laaja käsite ja mitä se pitää sisällään vaihtelee asiayhteydestä. Tiede ei mielestäni kuulu siihen, vaikka jos samaistetaan kulttuuri sivistykseen, niin tieteiden syntyminen ja kehitys lähtee samasta alkuperästä: ihmiskunnan tarpeesta kehittyä, oppia ja ilmaista itseään. Rahoitus tulee kuvaan oikeastaan vain kun puhutaan korkeakulttuurista: kansankulttuuri ja käsityöläisperinne kukoistavat pikemminkin siellä minne ei suuria summia ole investoitu. Paimenpojan pajupilli on kulttuuria ruohonjuuritasolla, sinfoniaorkesterin esitykset konserttitalolla vaativat suurempaa rahoitusta, joka voi tulla yksityisiltä mesenaateilta (kuten aikaisemmin oli usein tapana), valtiolta tai elinkeinoelämän sponsoreilta.
        Kulttuuri ja tiede nostavat ja vievät sivistystä ja osaamista eteenpäin tavalla johon pelkkä kaupankäynti ja tavaran vaihto ei pysty.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "harjoittanut mitään sellaista ammattia tai elinkeinoa jolla ei ole ollut mitään merkitystä yhteiskunnalle, muille ihmisille yhteisössä, perheelle ja omille jälkeläisilleen "

        Kerro esimerkki tuollaisesta ammatista tai elin keinosta.

        Ammatteja jotka hyödyttävät yhteiskuntaa ovat ne joita kutsutaan englanninkielessä termillä "civil service". Nyt puhuisimme ehkä yhteiskuntaa kannattavista ammateista, jotka ovatkin äkkiä tulleet todella tärkeiksi pandemian myötä. Yhteiskunta toimii (ainakin lyhyempiä aikoja) loistavasti ilman luksuskulutusta, aikuisviihdettä, elintapakonsulentteja, somevaikuttajia, pelisuunnittelijoita, kasinoita...ja jopa ilman eliittiurheilua. Maailmamme on täynnä ammatteja ja elinkeinoja jotka ovat vain tiettyyn, luotuun tarpeeseen kehitettyjä. Joita ilman me selviäisimme kohtalaisen pitkään.


      • Tellukka kirjoitti:

        Suorituspaineita?
        Onko mielestäsi sellaisen elämä mennyt hukkaan, joka vain nauttii elämisestä ja elossa olemisesta niinkuin minä? Itse en tunne niin.
        Olenhan tosin tehnyt yhteiskuntaa hyödyntävää työtä toisten eteen, mutta ihan vain sen takia, että saan leipää suuhuni ja samalla itselleni hyötyliikuntaa, enkä mitenkään yhteiskunnan takia tai että minut muistettaisiin kuolemani jälkeen.

        Jos itse koet elämäntyösi olleen vain sen takia että sait ruokaa suuhusi ja liikuntaa, niin oma arviosi siitä määrittelee sen onko ne vuodet hukkaan mennyttä aikaa. Jos taas merkityksetön ja turhauttava ansiotyösi mahdollisti sen että elämässäsi tapahtui muita tärkeitä asioita, kuten esimerkiksi tyttäriesi syntymät ja että he sitten puolestaan tekevät ansiotyökseen yhteiskuntaa hyödyttävää työtä (olen ymmärtänyt että näin on asia) niin ei elämäsi ole mennyt hukkaan. Nyt eläkkeellä ei ole enää tärkeää tekeekö mitään hyödyllistä, kunhan ei vain omistaudu jollekin haitalliselle (muille haitalliselle) harrastukselle. Me elämme usein vain joko itsellemme tai vain toisille, mutta on hyvä löytää siihen jonkinlainen tasapaino.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Jos itse koet elämäntyösi olleen vain sen takia että sait ruokaa suuhusi ja liikuntaa, niin oma arviosi siitä määrittelee sen onko ne vuodet hukkaan mennyttä aikaa. Jos taas merkityksetön ja turhauttava ansiotyösi mahdollisti sen että elämässäsi tapahtui muita tärkeitä asioita, kuten esimerkiksi tyttäriesi syntymät ja että he sitten puolestaan tekevät ansiotyökseen yhteiskuntaa hyödyttävää työtä (olen ymmärtänyt että näin on asia) niin ei elämäsi ole mennyt hukkaan. Nyt eläkkeellä ei ole enää tärkeää tekeekö mitään hyödyllistä, kunhan ei vain omistaudu jollekin haitalliselle (muille haitalliselle) harrastukselle. Me elämme usein vain joko itsellemme tai vain toisille, mutta on hyvä löytää siihen jonkinlainen tasapaino.

        "Jos taas merkityksetön ja turhauttava ansiotyösi"

        Olet sinä melkoinen......


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ammatteja jotka hyödyttävät yhteiskuntaa ovat ne joita kutsutaan englanninkielessä termillä "civil service". Nyt puhuisimme ehkä yhteiskuntaa kannattavista ammateista, jotka ovatkin äkkiä tulleet todella tärkeiksi pandemian myötä. Yhteiskunta toimii (ainakin lyhyempiä aikoja) loistavasti ilman luksuskulutusta, aikuisviihdettä, elintapakonsulentteja, somevaikuttajia, pelisuunnittelijoita, kasinoita...ja jopa ilman eliittiurheilua. Maailmamme on täynnä ammatteja ja elinkeinoja jotka ovat vain tiettyyn, luotuun tarpeeseen kehitettyjä. Joita ilman me selviäisimme kohtalaisen pitkään.

        Näinhän se on. Ihminen pystyy elämään ilman ns. kaunokirjallisuutta, musiikkia, teatteria...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se on. Ihminen pystyy elämään ilman ns. kaunokirjallisuutta, musiikkia, teatteria...

        Varsinkin ilman kirjaa nimeltä Lempeät tuulet jne


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se on. Ihminen pystyy elämään ilman ns. kaunokirjallisuutta, musiikkia, teatteria...

        Pystyy elämään, mutta kaunokirjallisuus, musiikki, teatteri ja taiteet antavat virikkeitä ja laajentavat ajatusmaailmaa. Laskematta edes mukaan miten ne tekevät arkipäivästämme enemmän elämisen arvoista. Laskisin vielä puutarhanhoidon tähän "hyödyllisiin" harrastuksiin.
        Jos kuluttaa neljännen ikänsä kultaiset vuodet vain moittimalla, arvostelemalla ja löytämällä virheitä kanssaihmisissään, tutuissa ja vieraissa, livessä ja netissä, pelaamassa hedelmäpelejä, nettikasinoa, syömällä terveydelle vaarallista roskaruokaa ja seuraamalla julkkisten toilauksia sekä omalla että naapurien aviovuoteilla niin koko lailla hukkaa parhaat vuotensa, jotka voisi omistaa tekemään jotain josta jää hyvä mieli.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Pystyy elämään, mutta kaunokirjallisuus, musiikki, teatteri ja taiteet antavat virikkeitä ja laajentavat ajatusmaailmaa. Laskematta edes mukaan miten ne tekevät arkipäivästämme enemmän elämisen arvoista. Laskisin vielä puutarhanhoidon tähän "hyödyllisiin" harrastuksiin.
        Jos kuluttaa neljännen ikänsä kultaiset vuodet vain moittimalla, arvostelemalla ja löytämällä virheitä kanssaihmisissään, tutuissa ja vieraissa, livessä ja netissä, pelaamassa hedelmäpelejä, nettikasinoa, syömällä terveydelle vaarallista roskaruokaa ja seuraamalla julkkisten toilauksia sekä omalla että naapurien aviovuoteilla niin koko lailla hukkaa parhaat vuotensa, jotka voisi omistaa tekemään jotain josta jää hyvä mieli.

        Lopeta ihmeessä tämä palstojen kyyläys ja arvostelu, jää aikaa korkeakulttuuriin. Aviovuoteestasi kukaan ei ole kysynyt ja sinähän olet sanonut olevasi leski.
        Kaipa se on avosänky.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Pystyy elämään, mutta kaunokirjallisuus, musiikki, teatteri ja taiteet antavat virikkeitä ja laajentavat ajatusmaailmaa. Laskematta edes mukaan miten ne tekevät arkipäivästämme enemmän elämisen arvoista. Laskisin vielä puutarhanhoidon tähän "hyödyllisiin" harrastuksiin.
        Jos kuluttaa neljännen ikänsä kultaiset vuodet vain moittimalla, arvostelemalla ja löytämällä virheitä kanssaihmisissään, tutuissa ja vieraissa, livessä ja netissä, pelaamassa hedelmäpelejä, nettikasinoa, syömällä terveydelle vaarallista roskaruokaa ja seuraamalla julkkisten toilauksia sekä omalla että naapurien aviovuoteilla niin koko lailla hukkaa parhaat vuotensa, jotka voisi omistaa tekemään jotain josta jää hyvä mieli.

        Minä en milloinkaan arvostelisi ihmisiä noin, kuten sinä tuossa nyt teit. En myöskään voi tietää, kuinka arvokasta esim. tämä ihminen tekee muualla, jos hän joskus pelaa jotain hedelmäpelejä tms.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä en milloinkaan arvostelisi ihmisiä noin, kuten sinä tuossa nyt teit. En myöskään voi tietää, kuinka arvokasta esim. tämä ihminen tekee muualla, jos hän joskus pelaa jotain hedelmäpelejä tms.

        Tässä on kommenttini vuodelta 2017.

        "Minulla on kulho lähes täynnä 1-2 Euron kolikoita.
        Tammikuussa kulhossa oli 1100€ nyt siinä on 1400€.
        Kauppa-reissuilla aina 6-Euron peli-hetki.
        Olen varmaan huijannut RAY:tä.
        Tai olen muuten vaan taitava.
        Kaikki mikä ei toimita sairaalaan, vahvistaa.
        -
        Kulho on vietävä pankkiin, ettei se halkea.
        "

        Tuo kulho on taas täynnä.
        Ja aika alkaa olla mennä pankkiin.
        Veikkaus-tilillä oli aamulla 419€
        Nyt on 409€.
        Viime aikoina ei ole oikein ollut mitään kulhoon laitettavaa
        Näet kun teini-tyttö-hallituksemme ei ole ihmisiä kohtaan tasa-arvoinen.
        Kohtelevat minuakin kuin olisin joku peese-aukinen peli-sairas.
        Missä ovat perustus-lailliset oikeuteni? Peekeli!!

        H.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä en milloinkaan arvostelisi ihmisiä noin, kuten sinä tuossa nyt teit. En myöskään voi tietää, kuinka arvokasta esim. tämä ihminen tekee muualla, jos hän joskus pelaa jotain hedelmäpelejä tms.

        Kommenttini liittyi tiukasti aloitukseen.
        En ole arvostellut ihmisiä, ainoastaan asioita jotka mielestäni ovat elämän tuhlaamista.

        Kommentissani Tellukalle otin jo huomioon tämän:
        " mahdollisti sen että elämässäsi tapahtui muita tärkeitä asioita, kuten esimerkiksi tyttäriesi syntymät ja että he sitten puolestaan tekevät ansiotyökseen yhteiskuntaa hyödyttävää työtä (olen ymmärtänyt että näin on asia) niin ei elämäsi ole mennyt hukkaan."
        NEXT!


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Jos itse koet elämäntyösi olleen vain sen takia että sait ruokaa suuhusi ja liikuntaa, niin oma arviosi siitä määrittelee sen onko ne vuodet hukkaan mennyttä aikaa. Jos taas merkityksetön ja turhauttava ansiotyösi mahdollisti sen että elämässäsi tapahtui muita tärkeitä asioita, kuten esimerkiksi tyttäriesi syntymät ja että he sitten puolestaan tekevät ansiotyökseen yhteiskuntaa hyödyttävää työtä (olen ymmärtänyt että näin on asia) niin ei elämäsi ole mennyt hukkaan. Nyt eläkkeellä ei ole enää tärkeää tekeekö mitään hyödyllistä, kunhan ei vain omistaudu jollekin haitalliselle (muille haitalliselle) harrastukselle. Me elämme usein vain joko itsellemme tai vain toisille, mutta on hyvä löytää siihen jonkinlainen tasapaino.

        """Jos taas merkityksetön ja turhauttava ansiotyösi mahdollisti sen että elämässäsi tapahtui muita tärkeitä asioita, kuten esimerkiksi tyttäriesi syntymät"""

        Häh?
        Ei lasteni syntymällä mitään tekemistä ollut ansiotyöni kanssa. Vai kuvitteletko minun olleen prostituoitu? Ei, kyllä ne pantiin alulle ihan työajan ulkopuolella, eikä se työstä käynyt, mitä muistan.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Kommenttini liittyi tiukasti aloitukseen.
        En ole arvostellut ihmisiä, ainoastaan asioita jotka mielestäni ovat elämän tuhlaamista.

        Kommentissani Tellukalle otin jo huomioon tämän:
        " mahdollisti sen että elämässäsi tapahtui muita tärkeitä asioita, kuten esimerkiksi tyttäriesi syntymät ja että he sitten puolestaan tekevät ansiotyökseen yhteiskuntaa hyödyttävää työtä (olen ymmärtänyt että näin on asia) niin ei elämäsi ole mennyt hukkaan."
        NEXT!

        eli sinulla ei ole faktaa tietoa siitä, että joku käyttäisi aikaansa noihin asioihin.

        Tuohon listaasi olisit voinut lisätä turhuutena vielä Suomi24 palstalla roikkumisen, koska siitähän olisi ollut jopa fakta-tietoa.

        Suo anteeksi, mutta saan sinusta nyt sellaisen kuvan, että vain se, mitä sinä teet tai olet tehnyt on tarpeellista ja hyödyllisestä.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        """Jos taas merkityksetön ja turhauttava ansiotyösi mahdollisti sen että elämässäsi tapahtui muita tärkeitä asioita, kuten esimerkiksi tyttäriesi syntymät"""

        Häh?
        Ei lasteni syntymällä mitään tekemistä ollut ansiotyöni kanssa. Vai kuvitteletko minun olleen prostituoitu? Ei, kyllä ne pantiin alulle ihan työajan ulkopuolella, eikä se työstä käynyt, mitä muistan.

        Kymmenen peukutuksen arvoinen vastaus sulta.

        (tosin näyttöni tahriintui, heh)


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Kommenttini liittyi tiukasti aloitukseen.
        En ole arvostellut ihmisiä, ainoastaan asioita jotka mielestäni ovat elämän tuhlaamista.

        Kommentissani Tellukalle otin jo huomioon tämän:
        " mahdollisti sen että elämässäsi tapahtui muita tärkeitä asioita, kuten esimerkiksi tyttäriesi syntymät ja että he sitten puolestaan tekevät ansiotyökseen yhteiskuntaa hyödyttävää työtä (olen ymmärtänyt että näin on asia) niin ei elämäsi ole mennyt hukkaan."
        NEXT!

        Vaikka minä itse tai lapseni eivät olisi tehneet päivääkään yhteiskuntaa hyödyttävää työtä, sellainenkin elämä on merkityksellistä. Esimerkiksi kehitysvammaisen elämä on yhtä merkityksellistä kuin heidän hoitajansa elämä.


      • Tellukka kirjoitti:

        """Jos taas merkityksetön ja turhauttava ansiotyösi mahdollisti sen että elämässäsi tapahtui muita tärkeitä asioita, kuten esimerkiksi tyttäriesi syntymät"""

        Häh?
        Ei lasteni syntymällä mitään tekemistä ollut ansiotyöni kanssa. Vai kuvitteletko minun olleen prostituoitu? Ei, kyllä ne pantiin alulle ihan työajan ulkopuolella, eikä se työstä käynyt, mitä muistan.

        Kyllä perhesuunnittelu on tärkeä osa nuoren aikuisen elämää ja ansiotyö tekee mahdolliseksi että lapsilla on kaikki tarpeellinen. Jos sinä katsot että prostituutio oli osa perhesuunnitteluasi, niin voin vain valittaa, se ajatusvirhe ei lähtenyt minulta vaan sinulta. En todellakaan viitannut mitenkään että olisit synnyttänyt lapsia ansiotyösi aiheuttamana, vaan että siitäkin huolimatta sinulla oli aikaa ja varaa perustaa perhe.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Pystyy elämään, mutta kaunokirjallisuus, musiikki, teatteri ja taiteet antavat virikkeitä ja laajentavat ajatusmaailmaa. Laskematta edes mukaan miten ne tekevät arkipäivästämme enemmän elämisen arvoista. Laskisin vielä puutarhanhoidon tähän "hyödyllisiin" harrastuksiin.
        Jos kuluttaa neljännen ikänsä kultaiset vuodet vain moittimalla, arvostelemalla ja löytämällä virheitä kanssaihmisissään, tutuissa ja vieraissa, livessä ja netissä, pelaamassa hedelmäpelejä, nettikasinoa, syömällä terveydelle vaarallista roskaruokaa ja seuraamalla julkkisten toilauksia sekä omalla että naapurien aviovuoteilla niin koko lailla hukkaa parhaat vuotensa, jotka voisi omistaa tekemään jotain josta jää hyvä mieli.

        Tuotahan minä tarkoitin, että ei elämä ole mennyt hukkaan, jos on vain elänyt niin, että siitä on ollut itselleen huvia ja sisältöä, niinkuin mainitsemistasi harrastuksista, jotka eivät kaikki mitenkään "yhteiskuntahyödyllisiä" ole, niikuin esim. lukeminen ja omassa puutarhassaan höpöstely taikka omaksi huvikseen kirjoitteleminen.

        Enemmän yhteiskuntahyödyllisenä pitäisin vaikka hedelmäpelien pelaamista.
        Toisten arvosteleminenkin saattaa olla antoisaa, kuten varmaan omasta (ei aivan olemattomasta) kokemuksestasi tiedät. Joskus se arvosteleminen voi olla toiselle jopa hyödyllistäkin, sellaista siedätyshoitoa helposti loukkaantuville.

        """syömällä terveydelle vaarallista roskaruokaa ..."""
        Tuo pisti ikävästi silmään sellaisen kirjoittamana, joka syöttää aamiaiseksi käristettyä läskiä lasten tyhjiin pikku masuihin ja pannaria siirapin kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka minä itse tai lapseni eivät olisi tehneet päivääkään yhteiskuntaa hyödyttävää työtä, sellainenkin elämä on merkityksellistä. Esimerkiksi kehitysvammaisen elämä on yhtä merkityksellistä kuin heidän hoitajansa elämä.

        Merkityksellistä kenelle? Millä tapaa?
        Kehitysvammaisten elämä on parenteesi tässä keskustelussa, koska he eivät ole itse valinneet elää kehitysvammaisina. Jätetään heidät tämän keskustelun ulkopuolelle. Kehitysvammaisen hoitaja tekee arvokasta työtä, mutta tunnesyistä, ei niinkään paljon yhteiskunnallisen kehityksen kannalta. (Nyt tunnustan auliisti tietämättömyyteni tästä asiasta, joten turhaa takertua sanoihini),
        Nyt "merkityksellinen" on hieman eri asia ja miten sen tulkitsee on laajalla skaalalla yksilöllistä.
        Nyt tämä on vain oma vaatimaton mielipiteeni ja turhaa lähteä etsimään hirttonarua, koska voin jo huomenna olla eri mieltä asiasta niin mielestäni eläkeläiset voisivat hyvin käyttää energiansa ja varallisuutensa asioihin jotka hyödyttävät: politiikkaan, järjestötoimintaan, pakolaisten kotouttamiseen erilaisten yhteisöllisten aktiviteettien kautta, ympäristönsuojeluun, kerhotoimintaan…
        kaikkeen mistä on jotain hyötyä jollekin muulle, joka vie elämää eteenpäin vaikka omat voimat olisivatkin hiipumassa.
        Kaikki mikä pitää eläkeläisen pois pahanteosta ….


      • Anonyymi kirjoitti:

        eli sinulla ei ole faktaa tietoa siitä, että joku käyttäisi aikaansa noihin asioihin.

        Tuohon listaasi olisit voinut lisätä turhuutena vielä Suomi24 palstalla roikkumisen, koska siitähän olisi ollut jopa fakta-tietoa.

        Suo anteeksi, mutta saan sinusta nyt sellaisen kuvan, että vain se, mitä sinä teet tai olet tehnyt on tarpeellista ja hyödyllisestä.

        Puhun yhteiskuntahyödyllisistä ammateista; lääkäri, hoitaja, poliisi, palokunta, opettaja, nuorisohjaaja, sosionomi, jätehuolto, bussinkuljettaja…..tarpeellisia ja hyödyllisiä ammatinharjoittajia on lähes kaksi kolmasosaa, mikä ei todellakaan aseta minua itseäni esikuvaksi.
        Puhumme edelleen "hukkaan menneestä elämästä", ei minusta. Ole hyvä ja jätä henkilökohtaisuudet sivuun.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Merkityksellistä kenelle? Millä tapaa?
        Kehitysvammaisten elämä on parenteesi tässä keskustelussa, koska he eivät ole itse valinneet elää kehitysvammaisina. Jätetään heidät tämän keskustelun ulkopuolelle. Kehitysvammaisen hoitaja tekee arvokasta työtä, mutta tunnesyistä, ei niinkään paljon yhteiskunnallisen kehityksen kannalta. (Nyt tunnustan auliisti tietämättömyyteni tästä asiasta, joten turhaa takertua sanoihini),
        Nyt "merkityksellinen" on hieman eri asia ja miten sen tulkitsee on laajalla skaalalla yksilöllistä.
        Nyt tämä on vain oma vaatimaton mielipiteeni ja turhaa lähteä etsimään hirttonarua, koska voin jo huomenna olla eri mieltä asiasta niin mielestäni eläkeläiset voisivat hyvin käyttää energiansa ja varallisuutensa asioihin jotka hyödyttävät: politiikkaan, järjestötoimintaan, pakolaisten kotouttamiseen erilaisten yhteisöllisten aktiviteettien kautta, ympäristönsuojeluun, kerhotoimintaan…
        kaikkeen mistä on jotain hyötyä jollekin muulle, joka vie elämää eteenpäin vaikka omat voimat olisivatkin hiipumassa.
        Kaikki mikä pitää eläkeläisen pois pahanteosta ….

        Hus hus sitten toimeen ja käyttämään varallisuuttasi ja energiaasi noihin juttuihin.

        Näytä meille tollukoille mallia.

        Miten muuten ehdit tänään olla täällä palstalla, kun lauantaihan on se kiireisin päivä teillä?


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Kyllä perhesuunnittelu on tärkeä osa nuoren aikuisen elämää ja ansiotyö tekee mahdolliseksi että lapsilla on kaikki tarpeellinen. Jos sinä katsot että prostituutio oli osa perhesuunnitteluasi, niin voin vain valittaa, se ajatusvirhe ei lähtenyt minulta vaan sinulta. En todellakaan viitannut mitenkään että olisit synnyttänyt lapsia ansiotyösi aiheuttamana, vaan että siitäkin huolimatta sinulla oli aikaa ja varaa perustaa perhe.

        Omat vanhempani eivät koskaan käyneet ansiotyössä.
        Meillä lapsilla oli kaikki tarpeellinen.

        En katsoisi heidänkään elämänsä menneen hukkaan, sillä tekiväthän he sitä, mitä tykkäsivät tehdä ja siinä samalla hoitivat itse omat lapsensa tarvitsematta mitään tarhapetakookeja.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        """Jos taas merkityksetön ja turhauttava ansiotyösi mahdollisti sen että elämässäsi tapahtui muita tärkeitä asioita, kuten esimerkiksi tyttäriesi syntymät"""

        Häh?
        Ei lasteni syntymällä mitään tekemistä ollut ansiotyöni kanssa. Vai kuvitteletko minun olleen prostituoitu? Ei, kyllä ne pantiin alulle ihan työajan ulkopuolella, eikä se työstä käynyt, mitä muistan.

        Kyllä se työstä käy!
        Ja taistelusta.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Puhun yhteiskuntahyödyllisistä ammateista; lääkäri, hoitaja, poliisi, palokunta, opettaja, nuorisohjaaja, sosionomi, jätehuolto, bussinkuljettaja…..tarpeellisia ja hyödyllisiä ammatinharjoittajia on lähes kaksi kolmasosaa, mikä ei todellakaan aseta minua itseäni esikuvaksi.
        Puhumme edelleen "hukkaan menneestä elämästä", ei minusta. Ole hyvä ja jätä henkilökohtaisuudet sivuun.

        Paloma .

        Tämä on yleinen palsta etkä sinä voi määräillä toisia. Pysy pois älä tule tänne.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Pystyy elämään, mutta kaunokirjallisuus, musiikki, teatteri ja taiteet antavat virikkeitä ja laajentavat ajatusmaailmaa. Laskematta edes mukaan miten ne tekevät arkipäivästämme enemmän elämisen arvoista. Laskisin vielä puutarhanhoidon tähän "hyödyllisiin" harrastuksiin.
        Jos kuluttaa neljännen ikänsä kultaiset vuodet vain moittimalla, arvostelemalla ja löytämällä virheitä kanssaihmisissään, tutuissa ja vieraissa, livessä ja netissä, pelaamassa hedelmäpelejä, nettikasinoa, syömällä terveydelle vaarallista roskaruokaa ja seuraamalla julkkisten toilauksia sekä omalla että naapurien aviovuoteilla niin koko lailla hukkaa parhaat vuotensa, jotka voisi omistaa tekemään jotain josta jää hyvä mieli.

        Kaunokirjallisuus, musiikki ja teatteri ovat taiteen aloja . ”Taiteella” tarkoitat ilmeisesti kuvataidetta, Sinulla on nuo perusasiatkin hakusessa, silti opetat muita.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Puhun yhteiskuntahyödyllisistä ammateista; lääkäri, hoitaja, poliisi, palokunta, opettaja, nuorisohjaaja, sosionomi, jätehuolto, bussinkuljettaja…..tarpeellisia ja hyödyllisiä ammatinharjoittajia on lähes kaksi kolmasosaa, mikä ei todellakaan aseta minua itseäni esikuvaksi.
        Puhumme edelleen "hukkaan menneestä elämästä", ei minusta. Ole hyvä ja jätä henkilökohtaisuudet sivuun.

        Terveisiä reilun parin tunnin ripeältä lenkiltä. (se hyödytti vain minua)

        En voi sinusta kirjoittaa mitään henkilökohtaista, koska en tunne sinua live-elämästä, mutta luonnollisesti kirjoituksesi luo sinusta jonkinlaisen kuvan.

        Sen verran olen palstaa tässä karanteenin aikana lukenut, että kirjoittajien "minuuten" on menty, vai miten koet sen, jos toisten kirjoittajien mielenterveyteen on puututtu?
        Onko se mielestäsi oikein?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paloma .

        Tämä on yleinen palsta etkä sinä voi määräillä toisia. Pysy pois älä tule tänne.

        Kukaan ketään määräillyt. Paitsi sinä joka yrität määrätä minua pysymään poissa täältä, kun esitän pyynnön keskustelun siirtämiseksi pois minun persoonastani ja aloituksen asiaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Terveisiä reilun parin tunnin ripeältä lenkiltä. (se hyödytti vain minua)

        En voi sinusta kirjoittaa mitään henkilökohtaista, koska en tunne sinua live-elämästä, mutta luonnollisesti kirjoituksesi luo sinusta jonkinlaisen kuvan.

        Sen verran olen palstaa tässä karanteenin aikana lukenut, että kirjoittajien "minuuten" on menty, vai miten koet sen, jos toisten kirjoittajien mielenterveyteen on puututtu?
        Onko se mielestäsi oikein?

        Minä tunnen livessä vain korppiksen ja muista joudun muodostamaan oman käsitykseni heidän kirjoitustensa perusteella. Joko oikean, tai todennäköisesti väärän. Sinun kuvasi minusta ei ole ehkä sama minkä minua tuntevat henkilöt ovat minusta muodostaneet, vuosien kanssakäymisen perusteella.
        Kirjoittajien "minuuteen" on menty; tämä on jokapäiväistä palstaelämää täällä. Kuvat, asuinpaikat, ammatit, perheet ovat saaneet käsittelynsä täällä; "ad hominem" eli henkilöön kohdistuvat hyökkäykset ovat päivän sana. Jopa nimestäni esitetään vääristeltyjä versioita ja siihen ei puutu kukaan. Valitukset ylläpidolle kulkevat eteenpäin kuin täi tervassa.
        Herää epäilys tiettyjen kirjoittajien henkisestä tasapainosta, kun tuntuisi että heidän ainoa tarkoituksensa tulla tälle palstalle on jahdata tai stalkata tiettyjä kirjoittajia jotka esiintyvät omalla nimimerkillään ja valokuvallaan ja kertovat omasta elämästään avoimesti. Se ei ole oikein eikä aikuisilta tai oikeastaan keneltäkään normaalia, tasapainoista, reilua käyttäytymistä.
        Tämä "ota lääkkeesi" ja käypäs tutkituttamassa korviesi väli" ovat tavallisia ilmiöitä keskustelupalstalla, muillakin alustoilla ja niin kauan kun ihmiset kirjoittavat mitä sylki suuhun tuo, anonyymeinä ja ilman että tarvitsee ottaa vastuuta puhumisistaan, niin en näe sille loppua.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Omat vanhempani eivät koskaan käyneet ansiotyössä.
        Meillä lapsilla oli kaikki tarpeellinen.

        En katsoisi heidänkään elämänsä menneen hukkaan, sillä tekiväthän he sitä, mitä tykkäsivät tehdä ja siinä samalla hoitivat itse omat lapsensa tarvitsematta mitään tarhapetakookeja.

        Joku teidät elätti, työssä käyvät lähimmäiset


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joku teidät elätti, työssä käyvät lähimmäiset

        No niinkin sen voi ajatella, sillä ostivathan ne työssä käyvät lähimmäiset meiltä taimia ja vihanneksia, niin saatiin vaatekangasta ja kenkiä.

        Vanhempani kun tykkäsivät niin paljon puutarhahommista harrastuksenaan, että aina jäi ylimääräistä myytäväksi, mitä ei itse jaksettu syödä.
        Periaatteessa meille ei olisi tarvinnut kaupasta muuta syötävää kuin suolaa ja sokeria. Elettiin hyvin omavaraista taloutta ruokien suhteen.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Minä tunnen livessä vain korppiksen ja muista joudun muodostamaan oman käsitykseni heidän kirjoitustensa perusteella. Joko oikean, tai todennäköisesti väärän. Sinun kuvasi minusta ei ole ehkä sama minkä minua tuntevat henkilöt ovat minusta muodostaneet, vuosien kanssakäymisen perusteella.
        Kirjoittajien "minuuteen" on menty; tämä on jokapäiväistä palstaelämää täällä. Kuvat, asuinpaikat, ammatit, perheet ovat saaneet käsittelynsä täällä; "ad hominem" eli henkilöön kohdistuvat hyökkäykset ovat päivän sana. Jopa nimestäni esitetään vääristeltyjä versioita ja siihen ei puutu kukaan. Valitukset ylläpidolle kulkevat eteenpäin kuin täi tervassa.
        Herää epäilys tiettyjen kirjoittajien henkisestä tasapainosta, kun tuntuisi että heidän ainoa tarkoituksensa tulla tälle palstalle on jahdata tai stalkata tiettyjä kirjoittajia jotka esiintyvät omalla nimimerkillään ja valokuvallaan ja kertovat omasta elämästään avoimesti. Se ei ole oikein eikä aikuisilta tai oikeastaan keneltäkään normaalia, tasapainoista, reilua käyttäytymistä.
        Tämä "ota lääkkeesi" ja käypäs tutkituttamassa korviesi väli" ovat tavallisia ilmiöitä keskustelupalstalla, muillakin alustoilla ja niin kauan kun ihmiset kirjoittavat mitä sylki suuhun tuo, anonyymeinä ja ilman että tarvitsee ottaa vastuuta puhumisistaan, niin en näe sille loppua.

        Melkoisen "valitusvirren" kirjoitit.

        Herää kaksi kysymystä.

        Miten on omien kirjoitustesi anti olut palstalla?

        Miksi olet tällä täällä, kun noin negatiivisesti palstasta kirjoitat?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Melkoisen "valitusvirren" kirjoitit.

        Herää kaksi kysymystä.

        Miten on omien kirjoitustesi anti olut palstalla?

        Miksi olet tällä täällä, kun noin negatiivisesti palstasta kirjoitat?

        Eipä se ollut mikään valitusvirsi, vaan mahdollisimman objektiivinen arvio palstan tilasta. Se on muuten ole miksikään siitä muuttunut siitä kun aloitin täällä, en muista tarkkaan, mutta on siitä yli kymmenen vuotta. Väki on vanhentunut, mutta ei niin paljoa viisastunut. Samanlaista jahtaamista ja henkilöön kohdistuvaa hyökkäilyä alusta saakka.
        Ja sitten kysymyksiisi:
        Teen runsaasti aloituksia, varsinkin aikoina kun en löydä mitään mikä herättäisi mielenkiintoani palstalla. Yritän tehdä aloituksia, joissa pohjustan keskustelunaiheita jotka voisivat kiinnostaa muitakin. Maailmanmenoa, arkipäivää, ihmissuhdeongelmia, kirjallisuutta, puutarhanhoitoa, ruuanlaittoa jne. tavallisia asioita ; eikö siinä ole ollut antia ihan riittävästi? Joskus tulee ylilyöntejä, etenkin kun silmilleni hypitään ja minua ivataan, koska en myöskään ole kenenkään kynnysmatto.
        Miksi olen täällä:
        Kun etsin suomenkielistä keskusteluryhmää joka koostuisi ikätovereistani, niin tämä palsta oli lähes ainoa vaihtoehto. Ulkosuomalaisena suomenkieleni on hieman rapistunut ja haluan päivittää sitä ja toiseksi yhteys nuoruuden ystäviin on jäänyt katkonaiseksi, sporadiseksi ja lähinnä Facebookin varaan. Olin tietoinen palstan epäkohdista aivan alusta saakka ja olinkin poissa pitkän jakson, mutta siitä on jo aikaa. Löysin kuitenkin tältä keskustelupalstalta heti alusta saakka ihmisiä, joiden kanssa oli todella mielenkiintoista vaihtaa ajatuksia; nyt osa heistä ovat siirtyneet muihin ryhmiin, mutta vierailevat täälläkin. Löysin siis mitä etsin: verkostoitumista, yhteisön, keskustelualustan.

        Palstan suurin ongelma on sen skitso luonne: anonymaatti ja kirjautuminen rinta rinnan ja jopa päällekkäin ja heikosti hoidettu ylläpito.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Eipä se ollut mikään valitusvirsi, vaan mahdollisimman objektiivinen arvio palstan tilasta. Se on muuten ole miksikään siitä muuttunut siitä kun aloitin täällä, en muista tarkkaan, mutta on siitä yli kymmenen vuotta. Väki on vanhentunut, mutta ei niin paljoa viisastunut. Samanlaista jahtaamista ja henkilöön kohdistuvaa hyökkäilyä alusta saakka.
        Ja sitten kysymyksiisi:
        Teen runsaasti aloituksia, varsinkin aikoina kun en löydä mitään mikä herättäisi mielenkiintoani palstalla. Yritän tehdä aloituksia, joissa pohjustan keskustelunaiheita jotka voisivat kiinnostaa muitakin. Maailmanmenoa, arkipäivää, ihmissuhdeongelmia, kirjallisuutta, puutarhanhoitoa, ruuanlaittoa jne. tavallisia asioita ; eikö siinä ole ollut antia ihan riittävästi? Joskus tulee ylilyöntejä, etenkin kun silmilleni hypitään ja minua ivataan, koska en myöskään ole kenenkään kynnysmatto.
        Miksi olen täällä:
        Kun etsin suomenkielistä keskusteluryhmää joka koostuisi ikätovereistani, niin tämä palsta oli lähes ainoa vaihtoehto. Ulkosuomalaisena suomenkieleni on hieman rapistunut ja haluan päivittää sitä ja toiseksi yhteys nuoruuden ystäviin on jäänyt katkonaiseksi, sporadiseksi ja lähinnä Facebookin varaan. Olin tietoinen palstan epäkohdista aivan alusta saakka ja olinkin poissa pitkän jakson, mutta siitä on jo aikaa. Löysin kuitenkin tältä keskustelupalstalta heti alusta saakka ihmisiä, joiden kanssa oli todella mielenkiintoista vaihtaa ajatuksia; nyt osa heistä ovat siirtyneet muihin ryhmiin, mutta vierailevat täälläkin. Löysin siis mitä etsin: verkostoitumista, yhteisön, keskustelualustan.

        Palstan suurin ongelma on sen skitso luonne: anonymaatti ja kirjautuminen rinta rinnan ja jopa päällekkäin ja heikosti hoidettu ylläpito.

        Niin kauan täällä roikkunut etkä vieläkään tajua, että sitä saa mitä tilaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin kauan täällä roikkunut etkä vieläkään tajua, että sitä saa mitä tilaa.

        Olitko lukenut mitä kirjoitin?
        Vai vastasitko vain omilla arvioillasi ottamatta huomioon minun kommenttiani. Minähän olen saanut juuri sitä mitä tilasin.

        " Löysin siis mitä etsin: verkostoitumista, yhteisön, keskustelualustan."

        Kaikki muu (hyökkäykset, pilkka, iva, lyttäämiset jne) ovat vain verrattavissa roskiin marjakorissani. Yritän poimia varovasti, ettei tulisi niin paljon pois seulottavaa, mutta ei se aina onnistu.


    • Anonyymi

      alotukseen :

      elämän on menny hukkaan silloin kun yhteisöllisyys ON politiikan seurauksena täysin hävitetty,

      kaikki erakoituvat,
      kaikki kilpailee keskenään,
      elämästä on tehty maanpäällinen helvetti ihmisen asua ja elää,
      --
      sodan jälkeen maakunnissa oli yhteisöllisyys kokovaltainen omianisuus,

      ilman yhteisöllisyyttä suomen talous ei olisi ikinä kohentunu,
      ei ikinä olisi pystytty venäjälle sota-velkoja maksamaan,

      vaikka velka olisi pitäny olla toisin päin,
      venäjän olisi pitäny suomelle maksaa sotavaelta,

      juuuu
      viisastukaa hyvät ihmiset ja politikot,
      koko suomen asukaat on otettava huolenpidon kohteeksi,
      k a i k i l l e jokin työpaikka,
      yhtään ei jätetä tuuliajolle,
      ainuttakaan suomen kansalaista ei pidä syrjiä,

      eriarvoistamiselle JYRKKÖÄ LOPPU,

      jotajiston mijoonat jettakoon koko kansan hyödyksi, esm. työn-merkeissä,

    • Anonyymi

      Turhaan ojittamalla.

    • Anonyymi

      Kenenkään elämästä ei puuttuisi mitään jos en olisi syntynyt.

      • Anonyymi

        Kun sain tyhjennettyä sisimpäni läheiselleni oli se todella paras muutos elämässä. Huomasin mikä on todella tärkeintä tässä maailmassa,lähimmäisen rakkaus.

        Kun löytää uskon,toivon ja rakkauden on löytänyt kaiken. Aivan kuin kaikki olisi palannut lähtöpisteseen.


    • Anonyymi

      Elämä on menny hukkaan
      jos ei voita lotosta päävoittoa,

      tyhjä-taskuna elämän ihan turhaa,

      tyhjä-taskun ei olisi pitäny ikinä syntyäkkään,

      oi kuinka hyvin olisikaan kaikken ihmisten asiat ,
      jos en olisi koskaan syntynykkää,


      ihan harmittaa kun niin paljon harmia olen tuottanut kaikille
      jotaka tavoitteli kaikkea sitä mitä minulla ON /OLI

      voi harmi kun olen olemassa,

      oottakaa
      kyllä se luoja kutsuu tyhjätaskunki vielä taivaisiin,
      sitä ei tiedä kummalle puolelle se tyrkkää,
      tietenkää luoja ei tykkää tyjätskusta, ku ei maailmakaan,
      voi olla ,, lämmityspuolelle pukkaa,

      pääsispä jo nukkumaan ,, ijäistä unta,,,,,
      maailma ei ollut mua varten,
      enkä minä maailmaa varten,

    • Anonyymi

      Ei milloinkaan elämä mene hukkaan, mutta ei elämä mene talteenkaan.

      Olemisen sietämätön keveys.
      ”Einmal ist keinmal”

    • Anonyymi

      Elämä on mennyt alakanttiin mitä toivoin. Tänäkin aamuna sitä herättyäni harmittelin. Siitä menin suihkuun ja piristyin.
      Voisi olla paljon huonomminkin.
      On paljon kremppoja, mutta voin vielä kävellä lyhyitä matkoja. En saa tehdyksi asioita joita tahtoisin. Olen loppuunajettu kehäraakki.

      Jäin aamulla sille kannalle, että teen mitä jaksan, turha harmitella mihin rahat ja terveys ei yllä.
      Vaimo ahdistui ja pelkäsi alkoholin käyttöäni, sitä että viina ottaa vallan ja joudumme asunnottomaksi.
      Nyt hän on poissa. Asuntovelka piti kuitenkin kaidalla tiellä. Pitää edelleenkin.

      On harmillista, ettei palkitsevaa vahvaa iltatotia voi ottaa, koska silloin aamupuolen unet muuttuvat painajaisiksi. Ei sitä ilkeä kuin sisaruksille kertoa, että hyvien yöunien takia joudun välttämään iltanäkäräiset.
      - eläkeläispappa -

      • Anonyymi

        Ihminen on sopeutuvainen eläin, kun on pakko. Sillä mennään mitä on.
        Terveyden menetys on raakaa, mutta kyllä raittiitkin sairastaa.
        Näkäräiset muuten häiritsevät nuorempien ja terveittenkin unta,
        mutta nuorenpana elimistö jaksaa toimia univajeesta huonosta unesta huolimatta.
        Tsemppiä sulle !


    • Anonyymi

      En tiedä milloin elämä on mennyt hukkaan. Ehkä silloin, jos katkeroituu jostakin syystä eikä enää pysty jatkamaan elämäänsä, vaan jää ikäviin muistoihin. Silloin saattaisi tuntua hukatulta elämältä.

      • Anonyymi

        Kun löytää tärkeimmän ovat asiat kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun löytää tärkeimmän ovat asiat kunnossa.

        Opiskelu ei mene koskaan hukkaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe