Jaetaako teillä kulut 50/50

Tasa-arvoako?

Mietityttää naisen asema yhteiskunnassa, kun yhä palkkaerot miehiin huomattavat.
Mies tienaa kahdessa viikossa käteen sen, jonka minä saan kuukaudessa. Kulut jaamme tasan puoliksi kotona. Naisen elämä on siis näin ollen kuitenkin huomattavasti kalliimpaa, ja usein nainen vielä lisäksi hoitaa kotityöt ja lapset, mahdollisesti myös kodin sisustamisen, kun miehet eivät siitä hömpästä välitä.
Eikö kulut kuuluisi jakaa tuloihin rinnastaen?

40

713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 70 / 66

      Yksi perhe!
      Yksi talous!
      Yksi budjetti!
      Yhteiset kulut ja rahat!
      Miksi pitäisi jakaa mitään?

      Vanha kommunismin periaate, kukin kykyjensä ja kullekin tarpeidensa mukaan, toimii erinomaisesti!

      Kumpikin tajuaa kulloisenkin tilanteen ja toimii sen mukaisesti.
      Myös henkilökohtaisissa menoissa.

      Jos me ryhtyisimme jyvittämään kuluja tulojemme mukaan niin vaimoni pieni eläke johtaisi tarkkaan laskentaan ja varmasti muutoksiin joissakin tottumuksissa.
      Kumpikaan ei kyttää kumppanin rahan käyttöä vaan luottaa hänen järkevyyteensä myös niukkoina aikoina!

      Hyvin menee kun ei VERTAA eikä valita!

      • Jepjep...

        Näin meilläkin. Yksi perhe, perheen tulot ja perheen menot, jotka sisältävät yksilöiden tulot ja menot. Samalla tavalla yhteisiä asioita on siivoukset, lastenhoidot, korjaus- ja remonttityöt, kulkuneuvojen ylläpito jne. jne.

        Jos rahoja ryhdytään jakamaan, sittenhän oikeudenmukaisuuden vuoksi kaikelle työlle, mitä kotona tehdään, pitää antaa hinta ja laskea palkka. Vai miksi rahan tulo ja meno olisi jotenkin eri asia, kuin perheen yhdessä toimiminen yhteiseksi hyväksi muuten? Elääkö raha jotenkin omaa elämäänsä siinä kaiken muun elämän rinnalla?


    • Miksi teillä ei jaeta kotitöitä ja lastenhoitoa? Sehän on ihan naisen oma valinta, jos hän suostuu elämään perhe-elämää, jossa hän yksin huolehtii kodista ja lapsista.

      Isot palkkaerot eivät liioin selity sillä, että miehen palkka _samasta työstä_ olisi parempi, vaan puolisosi on ilmeisesti sinua pitemmälle kouluttautunut tai paremmin palkatulla alalla. Eli jälleen omia valintoja.

      Itse en enää usko edes haluavani saman katon alle kenenkään kanssa, mutta jos päätyisin, niin olisi itsestäänselvää, että yhteisen talouden kulut (asuminen, ruoka ym.) maksetaan puoliksi ja loput ovat itse kunkin omaa rahaa.

      • Mies.

        Sinänsä surullista, että haluat valita kumppanisi maksukykyisyyden mukaan. Itse toivoisin, että parinvalinnassa muut arvot olisivat tärkeämpiä.

        Suoraan sanottuna, jos meillä noudatettaisiin tuota periaatetta, niin meillä nähtäisiin nälkää tilanteessa, jossa minulle jäisi säästöön merkittäviä summia rahaa. Se olisi tasapuolista, mutta ei kovinkaan oikeudenmukaista.


    • n 45 v

      Mä ajattelen näin: Jos kulut jaetaan tasan, perheen elintaso pitää sovittaa niin, että vähempituloisellakin on mahdollisuus säästää vähän ja tehdä myös omia hankintoja - eli että kaikki rahat eivät mene siihen yhteiseen talouteen. Jos paremmin ansaitseva haluaa perheelle tätä korkeamman elintason, hän maksaa siitä suuremman osuuden.

      Jälkimmäinen tapa on meillä käytössä yhteisestä päätöksestä. Suuria rahoja ei ole meistä kummallakaan, mutta hyvin pärjätään. Erityisiä laskelmia näistä ei meillä tehdä, juttelemme ajoittain rahatilanteesta ja päätämme yhdessä, miten menetellään.

    • Tasa-arvoako?

      Teillä siis yhteinen tili, vai miten toimitte? Tarkoitin lähinnä, että esim. Vuokra ja sähkö yms. Laskut tarkkaan puoliksi meillä.. Tosin olen kuullut hiusten halkomisesta tuttavaperheesä, että maitopurkeille ja makkarapaketeillekin oli omat hyllyt -sun ja mun ostamat-periaatteella

      • n 45 v

        Jos siis minulta kysyt, niin ei, meillä ei ole yhteistä tiliä vaan molemmilla omat. Olemme selvillä toistemme rahatilanteesta siinä määrin, että kulujen jakaminen sujuu luonnikkaasti. Meillä on myös hiukan erilaiset rahankäyttötavat, mutta olemme saaneet ne sopimaan yhteen, kun olemme aina tarvittaessa ottaneet asiat puheeksi.

        Sanottakoon nyt myös se, että olen meidän suhteessamme naisena se paremmin ansaitseva. Kyse ei siis ole siitä, että käyttelisin iloisena mieheni rahoja ja kertoilisin netissä, miten hyvin se sujuu.


    • Minua mietityttää, miksi naiset kouluttautuvat matalapalkka-aloille. Miksi naiset turvallisuushakuisesti hakeutuvat julkisen sektorin töihin, joissa ei ikinä tulla ansaitsemaan samoin kuin kilpaillulla yksityissektorilla? Lisäksi minua mietityttää, miksi naiset tutkimusten mukaan pyytävät samoista töistä vähemmän palkkaa kuin kilpailuhenkisemmät miehet?

      Mutta kun naiset eivät hoida työelämässä omaa leiviskäänsä, niin miehet sitten kotioloissa subventoivat naisia tasaamalla elintason. Ja niin sen toki mielestäni kuuluukin olla. Tosin on ihan kohtuullista, että naiset vastaavasti tekevät suurimman osan kotitöistä.

      Ps. Tutkimusten mukaan samoissa töissä miesten ja naisten palkkaero on noin 5%. Se johtunee äitiyslomien aiheuttamasta keskimäärin pari vuotta lyhyemmästä työurasta.

      • täälläpä näin

        Yleensä naiset ovat miehiä empaattisempia ja naisilla on suurempi hoivavietti. On lähinnä yhteiskunnan asia, että miksi meillä Suomessa hoiva-alalla ei ole enempää yksityisiä yrityksiä, vaan asiat hoidetaan julkisen sektorin kautta (esim. päiväkodit, palvelukeskukset, vanhainkodit, saattohoito, vammaispalvelut).

        Jos mies sekä nainen tekevät kumpikin täyttä työviikkoa, niin kyllä minusta kumpikin hoitaa silloin oman leiviskänsä, mutta toinen ei vain saa siitä yhtä suurta palkkaa kuin toinen.

        Itse olen kyllä huomannut, että kun olen seurustellut paremmin ansaitsevan miehen kanssa, niin miehellä myös kulurakenne on yleensä suurempi esim. mies on syönyt ulkona lounaan joka päivä, imago vaatii riittävän kalliin auton ja hänellä on jäsenyys kuntosalille, kun samanaikaisesti minä itse olen syönyt töissä eväät, ajellut aina vanhoilla autoilla töihin ja hoitanut kuntoani ilmaisliikunnalla (kävely, lenkkeily, kotijumppa).

        Itselläni on parisuhteissa kokemusta siitä, että kaikki rahat ovat yhteisiä, mutta myös sellaisesta, jossa yhteiselle tilille kumpikin siirsi palkkapäivänä tietyn summan rahaa (suhteutettu tuloista) esim. siten, että minä maksoin tilille 500 euroa kuukaudessa ja mies 800 euroa, joilla rahoilla maksettiin yhteiset kulut ja ruoat. Mielestäni se oli meidän tapauksessa OK, koska sillä tavalla kummallekin jäi myös omaa rahaa.

        Tuossa suhteessa tein itse enemmän kotitöitä en siksi, että ansaitsin vähemmän, vaan siksi, että miehellä meni työhön enemmän aikaa ja sovimme, että minä esim. käyn kaupassa ja teen ruoan, jotta se on valmis, kun mies tulee töistä.


      • Emännöinen

        Meillä on perheessä ääriesimerkki. Olemme molemmat korkeaski koulutettuja, vieläpä samalla alalla. Tismalleen sama pääainekin. Teemme töitä samojen asioiden parissa, eri firmoissa. Ja samat tuntumäärät viikossa, eli ihan 8-16 työ.

        Minä, nainen, tienaan 1600e/kk.
        Mies tienaa 4400e/kk. Nämä ovat siis bruttotuloja.

        Asumisen kulut (lainat, sähköt, vedet yms), ruuan, sisustamisen ja muut yhteisen kodin hankinnat maksamma yhteiseltä tililtä, johon laitemme kuussa saman summan. Eli puoliksi maksetaan.

        Minulle ei jää kuukaudessa säästöön. Se ei ole mahdollista tässä tilanteessa.


    • jaa....

      Olet varmaan mielelläsi miehesi piika. Harvoinpa nainen ottaa miestä joka tekis kotitöitä. Annat kai sille seksiäkin aina kun sitä panettaa. Teillä ei ole suhdetta vaan oot sen palvelija.

    • Kiltti mies.

      Naiset niin mielellään ottaa tuollaisia miehiä jotka ei kotitöihin koske.

      • miesvm_1967x

        Lopeta jo, sulla EI oo vaihtoehtoa. Sunkin kämpässä on jonkun kotityöt tehtävä mutta sulla ei ole vaihtoa, teet ne ite koska oot niin RUMA!. Vittu tää on tullu selväksi jo kaikista sun kolmestasadasta itkuvirrestä että jos voisit antaa olla.

        Vaikka olis vitun ruma niin eipä sitä muijaa tuollakaan asenteella saa, ihan outoa tuhtaamista.

        Googlaapa "Jono Lancaster" niin löydät kundin joka on maaailman rumin ehkä mutta sydän puhdasta kultaa ja hänellä ON kaikki mahdollista. Että lopeta toi vitun itkeminen jo nyt oikeesti! Vitutt.taa toi turha itku perkele!

        Tässä vielä linkki avuksi!
        https://www.google.fi/search?q=jono lancaster&espv=2&biw=1855&bih=971&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=_yl5VPSvM-X4ygP4hYCwCA&ved=0CAgQ_AUoAQ


      • miesvm_1967x
        miesvm_1967x kirjoitti:

        Lopeta jo, sulla EI oo vaihtoehtoa. Sunkin kämpässä on jonkun kotityöt tehtävä mutta sulla ei ole vaihtoa, teet ne ite koska oot niin RUMA!. Vittu tää on tullu selväksi jo kaikista sun kolmestasadasta itkuvirrestä että jos voisit antaa olla.

        Vaikka olis vitun ruma niin eipä sitä muijaa tuollakaan asenteella saa, ihan outoa tuhtaamista.

        Googlaapa "Jono Lancaster" niin löydät kundin joka on maaailman rumin ehkä mutta sydän puhdasta kultaa ja hänellä ON kaikki mahdollista. Että lopeta toi vitun itkeminen jo nyt oikeesti! Vitutt.taa toi turha itku perkele!

        Tässä vielä linkki avuksi!
        https://www.google.fi/search?q=jono lancaster&espv=2&biw=1855&bih=971&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=_yl5VPSvM-X4ygP4hYCwCA&ved=0CAgQ_AUoAQ

        Maailman rumin mies siis on mallin hommissa että mikä helvetti sua estää? Sinä itse tietenkin. HERÄÄ! (ja lakkaa sabotoimasta palstaa).


      • miesvm_1967x
        miesvm_1967x kirjoitti:

        Maailman rumin mies siis on mallin hommissa että mikä helvetti sua estää? Sinä itse tietenkin. HERÄÄ! (ja lakkaa sabotoimasta palstaa).

        Hmmm.. Jonolla on kyl aikas hieno kroppa, semmonen kun mulla oli joskus.. tarttisko päästä samaan moodin vielä ennen kuolemaa, sitä oon pohtinu. Kilttis meseeen!


    • Tasa-arvoa...ko?

      Voi kuules eikö nyt ole tasa-arvo kohdillaan ja kaikki hyvin kun eduskunta äänesti tästä tasa-arvoisesta avioliittoasiasta. Eikös se ole nyt KAIKKEIN TÄRKEIN asia Suomessa ja tasa-arvon kannalta juuri kynnyskysymys. Voi jessus!!!!!

      Mutta asiaan. Kulut jaetaan maksukyvyn mukaisesti, ei tasan. Muutoinkaan tasa-arvo ei tarkoita sitä, että kaikki samalla lailla ja samalla tavalla tilanteesta riippuen vaan juuri tilanteen mukaan. Se joka tienaa enemmän maksaa enemmän jne.

    • Ei tasa-arvoa

      Meillä on melkein samat tulot,jostakin syystä,jota en itse ymmärrä,minä miehenä kuitenkin olen ajautunut maksamaan isomman osan talouden menoista.
      Kotitöistäkin hoidan suuremman osan ja sen lisäksi vielä ne "miesten työt".
      Vaimo viihtyy sohvalla syöden ja tuijottaen televisiota,katseli juuri äsken itseään peilistä ja totesi taas mahan kasvaneen.

      • nottajottaju

        Älä anna naisen käyttää asemaansa väärin. Jos joku asia hiertää parisuhteessa, kannattaa asia ottaa puheeksi, vaikka se sitten aiheuttaisi myrskyn.


      • Ei tasa-arvoa
        nottajottaju kirjoitti:

        Älä anna naisen käyttää asemaansa väärin. Jos joku asia hiertää parisuhteessa, kannattaa asia ottaa puheeksi, vaikka se sitten aiheuttaisi myrskyn.

        Kyllä asiasta on keskusteltu,huudettu,raivottu,mökötetty(viimeksi mainittua joskus viikkojakin)ja aina palattu takaisin kertomaani tilanteeseen.
        Yhtenä päivänä kysyin muuttaisiko hän pois jos maksaisin hänelle puolet rakentamastani talon arvosta,no en tietenkään muuta,tuli suuttunut vastaus sohvalta,lisäsi siihen vielä,että talo myydään ulkopuoliselle ja minunkin täytyy muuttaa pois.


      • eroakka
        Ei tasa-arvoa kirjoitti:

        Kyllä asiasta on keskusteltu,huudettu,raivottu,mökötetty(viimeksi mainittua joskus viikkojakin)ja aina palattu takaisin kertomaani tilanteeseen.
        Yhtenä päivänä kysyin muuttaisiko hän pois jos maksaisin hänelle puolet rakentamastani talon arvosta,no en tietenkään muuta,tuli suuttunut vastaus sohvalta,lisäsi siihen vielä,että talo myydään ulkopuoliselle ja minunkin täytyy muuttaa pois.

        Suosittelen pariterapiaa. Vaikka ero tulisikin, niin saisitte kuitenkin kumpikin puhuttua mieltä painavat asiat. Ulkopuolinen "erotuomari" mahdollistaa sen, että kummallakin on puheenvuoro ja hän ohjaa keskustelua niin, että tilanne ei kärjisty huutamiseksi.

        Asuntoasiassa myynti ei riipu vain vaimostasi. Asianajopalvelua saa yksityiseltä tai jos tulot eivät ole kuin keskitasoa, niin yleisestä oikeusaputoimistostakin, jolloin vaimo kyllä kuulee oikeutensa. Ainakin meillä mies lunasti asunnon sen jälkeen, kun ulkopuolinen kiinteistönvälittäjä antoi asunnosta kirjallisen arvionsa, jonka minä hyväksyin. Siitä sitten vähennetään lainat. Meidän tapauksessa myönnyin alempaan arvoon, koska mies kuitenkin oli myös meidän tapauksessa käyttänyt paljon aikaansa ja osaamistaan talon rakentamiseen.


    • hellppoa

      meillä on hyvin helppoa, mies maksaa kaikki kiinteät kulut

    • tasan vaan kaikki

      Voi helvetti taas tätä palkkaeroa! Voisko ne saman alan ihmiset verrata sitä keskenään? Tuo naisen euro on 80 senttiä on yleisellä tasolla jossa on kaikki ammatit yhdessä. Esim. siivojat on useinmiten naisia ja eivät tienaa paskaakaan jotain 1500e/kk kun taas DIt ja lentäjät ovat enimmäkseen miehiä DI.n keskipalkka n.5000e/kk ja lentäjillä se on 6000-12000e/kk Samaa voidaan verrata lähihoitajaan ja rakennusmieheen jossa taas mies tienaa enemmän. Sen sijaan voitaisiin verrata nais DI.tä mies DI.hin niin eroa ei hirveästi ole.

      • omenia ja appelsiineja

        Palkkaerot selittyvät paljolti siltä, että helpommista hommista maksetaan vähemmän kuin vaikeammista. Juuri siksi eri alojen palkkojen vertailu keskenään on tyhmää.

        Hoitoala on tyypillisen esimerkki helpoista töistä, ja juuri hoitoalallle naiset usein sijoittuvat. Toki myös hoitoalalla työskentelevien miesten palkat ovat huonot.


      • exinssinythoitsu
        omenia ja appelsiineja kirjoitti:

        Palkkaerot selittyvät paljolti siltä, että helpommista hommista maksetaan vähemmän kuin vaikeammista. Juuri siksi eri alojen palkkojen vertailu keskenään on tyhmää.

        Hoitoala on tyypillisen esimerkki helpoista töistä, ja juuri hoitoalallle naiset usein sijoittuvat. Toki myös hoitoalalla työskentelevien miesten palkat ovat huonot.

        Kyllä miesten alat kuten IT ja insinöörityöt muutenkin on helpompia sekä fyysisesti että pääkopan kannalta kuin vaikka hoitotyö. Olen tehnyt molempia vuosikausia.

        Että tuskimpa palkkaerot sillä selittyy.


      • oikeita töitä?
        exinssinythoitsu kirjoitti:

        Kyllä miesten alat kuten IT ja insinöörityöt muutenkin on helpompia sekä fyysisesti että pääkopan kannalta kuin vaikka hoitotyö. Olen tehnyt molempia vuosikausia.

        Että tuskimpa palkkaerot sillä selittyy.

        Enpä tiedä, millaisia insinööritöitä olet tehnyt, mutta jos ne ovat olleet hoitotyötä helpompia, niin et tiedä mitään oikeista insinöörin työtehtävistä. Tässä maassa on kyllä liikaa ns. "nokiainsinöörejä" ja monet muodostavat mielipiteensä tällä perusteella.


      • pieni ihmiskoe
        oikeita töitä? kirjoitti:

        Enpä tiedä, millaisia insinööritöitä olet tehnyt, mutta jos ne ovat olleet hoitotyötä helpompia, niin et tiedä mitään oikeista insinöörin työtehtävistä. Tässä maassa on kyllä liikaa ns. "nokiainsinöörejä" ja monet muodostavat mielipiteensä tällä perusteella.

        Mielestäni kunnon vertailu eri alojen vaativuudesta saataisiin vasta olosuhteita yhdenmukaistamalla. Päästäisiin ruuhka-ajoistakin. Kaikki painelevat kaikenlaisiin tehtäviin ihan miten sattuu vuorot osumaan, nukkuvat ja syövät aivan miten sattuu ja unohtavat suosiolla töissäkin tauot jos tilanne vaatii. Kaikkien palkat on alennettava samalle tasolle koska muutkin asiat vaikuttavat koko elämän vaativuuteen kuin pelkkä työtehtävä ja elämänmenon vaativuus puolestaan vaikuttaa töistäkin suoriutumiseen. Kaikki osa-aikaisiksi ja määräaikaisiksi, rekrytointi ja palkat vuokrafirmojen kautta ellei jopa kaikki voisi olla nollasopimuksilla tarvittaessa töihin kutsuttavia. Tätä täytyisi jatkaa ainakin sellaiset 20-30 vuotta että saadaan kunnolla selville paitsi itse alojen vaativuustaso samoissa olosuhteissa ja seuraukset vaikkapa terveydelle mutta myös se, kuinka hyvissä kantimissa on elämänhallinta ja suunnittelu tässä vaiheessa itse kelläkin kun olosuhteet ovat olleet samat, koska kaikki tämä kuitenkin vaikuttaa ihan olennaisestikin töistä suoriutumiseen.


    • juuh

      Tienaamme mieheni kanssa saman verran, itse tosin naisena tienaan n. 2000 - 4000 e enemmän vuodessa (olen ammattikoulun käynyt ja mieheni ammattikorkean), koska teen töitä myös pyhinä enemmän kuin mieheni. Jaamme kaikki kulut puoliksi. Sen takia meillä on molemmilla omat tilit käytössä, koska miehelläni on todella kallis harrastus, eikä omanikaan ihan halvimmasta päästä ole (ja lisäksi käytän rahaa paljon vaatteisiin ym), joten kumpikaan ei halua jatkuvasti olla maksamassa toisen menoja, vaan huolehdimme niistä itse ja ylimääräisen rahan laitamme säästötilille, jonka avulla sitten teemme esim. lomamatkoja.

    • kiehkieh

      Yksi tili ja yhteiset rahat. 100e saa tuhlata viikossa turhuuteen kysymättä ja isommista keskustellaan.

    • hyvää tulee hiljaa..

      Meillä jaetaan ja nyt on ensimmäsitä kertaa sellainen nainen,jolle laitan oman palkkani lähes 90% hänen tililleen...
      En ole ennen antanut omaa palkkaani naiselleni...nyt annan..

      • hyvää tulee hiljaa.

        Otetaan se huomioon,että minä tienaan 2 viikossa sen,mitä naiseni kuukaudessa....


    • meillä on yhteiset rahat joten minusta on varmaan huono kysyä. asumistukikin laskee suuremman tulon mukaan kuin myös muut tuet

    • ,-..,-,.-,-.,.-

      itse tienaan about 600 euroa enemmän kuin mieheni kuussa, hän on opiskelija ja minä olen juuri valmistumassa ja käyn paljon enemmän töissä kuin hän.
      maksan suuremman osuuden vuokrasta, netin maksan itse ja myös ruokaa ostan paljon useammin kuin hän.

      kun hän tulevaisuudessa valmistuu tutkinnostaan hän tulee olemaan se enemmän tienaava ja silloin hän saa hoitaa suuremman osuuden kuluista :)

      • 3+10

        Toivottavasti miehesi tietää myös, että odotat hänen sitten maksavan enemmän kuluja... Ei ole itsestään selvyys, että toinen on valmis kustantamaan toisen elatusta tai edes tasaamaan palveluksia. :) Elätin osittain poikaystävääni viime talvena ja keväänä, koska hän oli lomautettuna ja itse olen hyvä palkkaisessa työssä, joten "ruokkiminen" ei ollut ongelma. Muutimme saman katon alle toukokuussa ja suhteemme on sittemmin kriisiytynyt. Tämä pikku nihilisti haastaa riitaa muun muassa siitä, että syön hänen ostamia ruokia. Sillä ei tietenkään ole väliä, että mies syö minun ostamia ruokia (joita siis ostan ihan molemmille...). No kaikkea sitä näkee, eroa pukkaa.


    • fgh.

      Voisitteko kuvitella avaavanne yhteisen tilin.
      Jos kumpikin tekee saman tuntimäärän töitä, mutta toinen saa enemmän palkkaa, kumpikin voisi maksaa vaikka 10% tuloista yhteiselle tilille.

    • paskat.

      hohhoijjaa. yhteiset kulut aina puoliksi ja omat menot omasta pussista. helppoa. en valita. T. n. 2500€ miestään vähemmän tienaava vaimo

    • Maksaja nainen

      Ruokamenot jaetaan puoliksi. Kodin hankinnat, asumiskulut, vakuutukset, nettiyhteydet jne. hoidan minä. Mies muutti aikanaan luokseni asumaan ja järjestelyt jäi silloiseen tilaan. Joskus toivoisin hänenkin maksavan jonkun laskun, mutta pääsääntöisesti näin on hyvä.

    • Nuorenparin tilanne

      Muutin vuosi sitten avoliittoon tyttöystäväni kanssa, hänen omistusasuntoon. Olen ennen asunut yksin, vaikka ollut parisuhteissa. Raha-asioista ei ollut muuta puhetta ennen tätä, kuin että ostan (muuttopäivänä) asunnosta 49% ja lainat pysyvät kummallakin omissa nimissä.

      Molempien palkoista menee automaattisesti omat lainat ja vuorotellen maksellaan muita kuluja, ilman tarkempaa syyniä. Molemmat ollaan 24v ja valmistuttu 1.5vuoden sisään ammattikorkeakouluista. Tulot molemmilla kuukaudessa n.2000-2300e nettona. Emme ole erityisen säästäviä, matkustellaan, harrastellaan ja käydään viihteellä. Ainut merkittävästi karttuva omaisuus on asunto periaatteessa. Kulutukset molemmilla aikalailla samaa luokkaa.

      Voin suositella tällästä ratkaisua alkuun nuorille pareille, jos sattuu elämäntilanteet olevan samassa vaiheessa. Turha kina raha-asioista ei oo kenenkään mieleen! Parisuhteesta kannattaa nauttia!

    • tasa-arvoa

      meillä tuloero on valtava joten olemme hijaisesti sopineet niin että kun itselläni ei juurikaan opiskelijana ole tuloja hoidan kaikki kotityöt ja mies hoitaa kustannukset. Miehen palkka on hieman yli 10000 euroa kuussa ja mun tulot on opintotuki ja asumistuki ja saan jotain lisätuloja keikkatöistäni. Mielestäni tilanne on selkeä ja oikeudenmukainen. Kun sitten joskus opintojen jälkeen menen töihin, tuskin muutamme systeemiä koska senkin jälkeen miehen tulot on vähintäänkin 5 x omat tuloni ja kohtuus on että hoidan kotiaskareet. Sen verran olemme sopineet että kun pääsen töihin avitan jossain kustannuksissa mutta miehen asenne on että hän hoitaa ns. pakolliset kulut myös jatkossa.

    • Varautuu eroon

      Tuloihin suhteutettuna meillä on toiminut jo 30 vuotta. Itse maksan pienemmät laskut ja mies isommat niin että jää pienempituloisellekkin harrasterahaa siis itselleni. Johan se olisi ollut ihan naurettavaa näin kauan elää yhdessä jollain 50/50 systeemillä. Itse en harrastaisi mitään ja mies harrastaisi yksinään vaikka maailmanympärys matkailua. Johan olisi ihan sairasta parisuhdetta sellainen epä tasa-arvo. Lapsia en ole halunnut kun ei ole koskaan kiinnostanut mikään kotiin hautautuminen kakaralauman kanssa ja odottaa kuin manulle illallista sinne pirttiin. Jospa siksi mies ei ole ikinä vaatinutkaan mitään 50/50 systeemiä. Tietää etten lähde kakaroiden kanssa huitelemaan ja ala vaatia elatusmaksuja niin kuin monet varmaan pelkää ja sen takia vaativat tuollaista systeemiä. Laittaako miehesi eron varalta sivuun jos joutuu maksamaan elatusmaksuja jossain vaiheessa? Kokeneemmat ovat varmaan saattaneet neuvoa että niin käy suurimmassa tapauksissa. Suurin osa on eronnu ennen kuin lapset ovat kouluikäisiä ja siitä tulee iso lasku miehelle.

    • 70 / 66

      Tilanteet vaihtelevat. Järkeä tasa-arvokiljuntaan!

      Avioituessamme vaimollani oli hieman säästöjä. Itselläni opintovelkaa ja vanhat vaatteet. Parin kuukauden töissä käymisen jälkeen ostin menopelin. Käytetyn fillarin, 400mk.

      1,5:n vuoden jälkeen ostimme ensimmäisen automme vaimoni säästöillä. 1500mk.

      Tuon jälkeen alkoi perhe kasvamaan ja vaimo jäi kotiin lasten kanssa 7:ksi vuodeksi saamatta mistään penniäkään jos silloisia pieniä lapsilisiä ei lasketa.
      Hän hoiti käytännön syistä koko rahaliikenteen tuloja lukuun ottamatta.

      Jne. Miten helkutissa noissa tilanteissa olisi voinut ajatellakaan mitään 50 / 50 jakoa tai mitään muutakaan?
      Kyllä kai oikeustoimikelpoisilta ihmisiltä voi odottaa jonkin tason harkintaa tunnepohjaisen kiljumisen asemesta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe