Mielipiteitä/kokemuksia/neuvoa kaivataan

Pido

Olen 35 nainen.

Elän avioliitossa miehen kanssa, meillä on kaksi lasta.

Nuorena minulla oli suhteita, jopa pidempiä suhteita naisten kanssa. Ei kauheasti, mutta oli kuitenkin. Tapasin nykyisen mieheni, halusimme lapsia ja menimme naimisiin. Ajattelin, että kuulun tähän, että "kokeilen" naisia, vaikka mielestäni olin hyvinkin rakastunut silloiseen pitkäaikaiseen tyttöystävääni. Tyttö jätti minut. Sitten oli niitä irtojuttuja, tyttöjen ja poikien kanssa.

No, sittemmin olenkin ollut mieheni kanssa, useamman vuoden (lue yli 10 vuotta). Viime keväänä minut vietteli aivan ihana nainen. Suutelimme, tapailimme, mutta pidemmälle en uskaltanut mennä. Olin kuitenkin aivan korviani myöten ihastunut. Tilanne oli todella vaikea, ja olisin vain halunnut olla tämän naisen kanssa. Lopulta yhdessä totesimme, että kenties on parempi olla vain ystäviä. Sydämeni särkyi ja yhä haluaisin pitää tätä naista kädestä kiinni, sillai.

Kerroin tapahtuneesta miehelleni viime kesänä. Mieheni ei ollut asiasta juuri moksiskaan, vaikka tiesi historiani naisten kanssa. Tosin itse olen puhunut "vaiheesta", jota yritin sitten auttavasti änkytellä, että onko se sitten ollutkaan niin... Nyt mieheni kyselee naisista jne., joka on oikeasti kiusallista. Mieheni on kyllä aivan mielettömän ihana ja hyvä isä lapsilleen, siitä ei pääse mihinkään. Tilanne on vain kamala! Huomaan, että kaipaan naista, mutten ole varma mistään.

Onko jollain ollut joskus vastaavanlainen tilanne? Miten tälläinen vyyhti puretaan? Pitääkö purra hammasta ja pitää myrskyt oman pään sisällä vai mitä?

17

468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tsikilii

      Kuullostele ja käsittele asiaa avoimesti miehesi kanssa. Lupaa olla itsellesi aito. Ei ole tavatonta, että se biologinen "lisääntymisen velvollisuus" täytetään miehen kanssa ja herääminen tapahtuu myöhemmin. Miettikää mitä tilanteesi ja mielenmyrskysi teidän suhteessanne ja suhteellenne tarkoittaa. Reiluahan se on pitää mieskin ajan tasalla prosessistasi. Ja sehän on ihan hienoa jos hän on kiinostunut mielesi liikkeistä. Voi olla että havahdut siihen, että nainen on kuitenkin se rakkautesi ja intohimosi kohde. Tai voi olla, että nykyinen perhemuotosi on kestävä ja riittävä omin sovelluksin (rinnakkaissuhde luvalla?). Helppoa tai nopeaa ratkaisua tuskin löydät. Ota aikaa.

    • homous on päätös

      Lesbonaisia on paljon vähemmän kuin homomiehiä. Naisissa biseksuaalisuus on kuitenkin yleisempää kuin miehissä.

      Naisten seksuaalisuus on psykologisesti holistisempaa. Se tarkoittaa, että biseksuaalisuuteen taipuvaisilla naisilla kumppanin luonteenpiirteet vaikuttavat enemmän kuin sukupuoli. On toki olemassa naisia, jotka jo hyvin nuorena tuntevat olevansa kiinnostuneita vain naisista.

      Miesten seksuaalisuus on eräällä tapaa primitiivisempää: mies on joko homo tai hetero.

      • teeskentely

        Miehille teeskenteleminen ja näytteleminen on vaikeampaa, naisille helpompaa.


      • Juupajuuu

        Kyllä homomiehiä ja lesbonaisia on uusimpien tutkimusten mukaan suunnilleen saman verran. Ja kyllä niitä bi-miehiäkin on olemassa.


    • Pido

      Tsikilii, olenkin nyt sattuman kaupalla tavannut naisia, jotka ovat parisuhteessa naisen kanssa, jotka ennen ovat olleet miehen kanssa ja lapsiakin on. En itse uskalla puhua omasta tilanteestani kenenkään kanssa! Toisaalta pelkään, että menetänkö jotain, jos en käynnistä tästä prosessia, joka selkeästi puskee pintaan. Siis ihan rehellisesti sanottuna pelottaa, mitä tästä voi tulla. Kestääkö mieheni sen, että tapailen muita (naisia) ja/vai päättyykö perheemme eroon. Mitä muut ajattelee, miten lapset selviää, miten mies selviää, miten minä selviän... Kaikkea näitä mietin. Ja kiitos vastauksestasi!

    • yritän auttaa

      Kokemusta ei ole noin pitkästä liitosta mutta samankaltaisesta mies ja kestävä suhde vaiko nainen mitä teen -ajatuskulusta kylläkin. Yhden neuvon annan, ole avoin kumppanillesi. Mikään ei harmita niin paljon kuin se, että hautoo kaikkea oman pään sisällä ja ehkä ajautuu tekemään jotain harkitsematonta, jonka jälkeen asiat on kuitenkin kohdattava. Ihmiselle on hyvä seurata sydäntään ja tehdä mikä tuntuu oikealta ja tekee onnelliseksi. Sen löytäminen voi kuitenkin vaatii itsetutkiskelua. Kaikissa tapauksissa on kuitenkin käsiteltävä oman liiton tila ensin. Se vapauttaa aivoille ja sydämelle tilaa kuunnella itseä ja omia tuntoja. Olisiko sinulla mahdollisuutta keskustella ystävän kanssa, josset heti halua puhua(sekavista) tunnoista kumppanisi kanssa? Mikään ei voi tulla parisuhteen väliin, jos siinä ei ole tilaa, on joku viisas joskus lausunut. Sinulla on kuitenkin perhe, et varmasti halua hätiköidä asian kanssa ja keskustelu voisi helpottaa pelkoasi. Voisitko kuvitella juttelevasi jonkun ulkopuolisen avun kanssa tai ottaa kumppanisi mukaan esimerkiksi pariterapiaan? Siellä jo yksikin keskustelu voisi auttaa. Älä jää ajatuksiesi kanssa yksin, silloin ne tuppaavat saavan suhteettoman suuret mittasuhteet. Voimia sinulle! Ja hei, pahinta on pelätä mitä muut ajattelevat he eivät pääse pääsi sisään, kyllä läheisesi tukevat oli ratkaisusi mikä tahansa!

    • merikukkasi

      Minulla on ihan samanlainen tilanne. Kaksi lasta ja mies, omakotitalo ja koira. Ihastunut naiseen, jota en koskaan saa. Ja mistä tiedän, etten tuota naista saa? Kerroin hänelle tunteistani. Tyhmää ehkä, mutta itselleni tuli helpompi olla.
      Jollain tavalla tuntuu, että elämästä puuttuu se jokin. Neuvoa minulla ei ole antaa, koska itselläni on aivan järisyttävä pyörremyrsky päässäni! Ja ei mitään käryä miten sen saisi laantumaan. En uskalla miehelleni edes pientä osaa kertoa tästä asiasta. Sen on olen myöntänyt, että olen bi mutten mitään enempää.

      Luultavasti elän siis hautaan asti tämän asian kanssa, niin kuin yhteiskunta odottaa minun tekevän. Perhana, mullahan on vain yksi elämä!!

    • 762897341289

      Asian käsittely kuuluu tuonne bi-palstalle.

      • juujuup

        ...ja täälläkin voi keskustella, älkää välittäkö yhden henkilön kapeakatseisuudesta, juttu jatkukoon....


    • Valiant
    • 4 + 18

      Jätä se sikaäijä.

    • Voi heevetti sentään, kun joskus näkis sen päivän, että naiset uskaltaisivat olla omia itseään ilman, että aina miettivät ensin: mitä muut sanoo, mitä mies sanoo, mitä äiti sanoo, mitä kaverit sanoo...

      Sanokoot mitä vaan.

      Niinku joku tuolla totesi - meillä on yksi elämä ja meillä on yksi velvollisuus - elää se hyvin ja siihen kuuluu pyrkimys elää se onnellisena ja se onni vaikuttaa myös kaikkiin meidän läheisiin.

      Ja ne jotka eivät arvosta meidän onnea, eivät ole meidän arvoisia, meidän kavereita. Unohtakaa ne ja alkakaa elää omaa elämäänne.

      Ei se satu :)

    • Feminiinitär

      Ehkä tää on enemmän bi-seksuaaleihin liittyvä ongelma kuin lesboihin, kun mies kuviossa, mutta hyvin täältäkin löytynyt sulle vastauksia. En ole ollut vastaavassa tilanteessa mutta tärkeää rauhassa selvitellä omia tunteita tekemättä mitään pikaratkaisuja ja etsiytyä esim jonkinlaisen vertaistuen pariin, jossa uskallat puhua ja muut ovat samantyyppisessä tilanteessa tai olleet ja ymmärrät, ettei tunteet ole maailmanloppu :) on niitä varmasti kaikkia ryhmiä ja nettikeskusteluja, jos ei tutuille uskalla puhua.

    • Pido

      Kiitos kaikille vastauksista. Ehkä asia koskee enemmän bi-seksuaalia, mutta minulla on tällä hetkellä sellainen olo, etten ole pätkääkään kiinnostunut miehistä. Tilanne vaivaa minua niin paljon, että välillä itkee tihrustan tilannettani. Ikävä on kova, tätä naista, vaikka yhdessä sovimme olevamme vain ystäviä. Tämä nainen ei luultavasti tiedä tunteistani, mutten halua häntä sotkea tähän tilanteeseen, kun olen VIELÄ naimisissa.

      Joka päivä mietin, miten otan asian puheeksi. Miten sanon asiani: "Mä tykkään vain naisista, mitäs nyt tehdään?" Pelkään, että vastaukseksi saan, että tykkää vaan! Ei se haittaa!

      Selitä siinä sitten, että eiku en ehkä voi elää niin, että olisin naimisissa ja kuka nainen haluaisi seurustella naisen kanssa, joka on miehen kanssa naimisissa. En minä ainakaan... sen verran yksiavioinen olen, etten edes tätä keväistä suhdetta uskaltanut jatkaa, koska koin sen pettämisenä, en seikkailuna... todellakaan.

      Olen jutellut tämän naisen kanssa niitä näitä. Jos nyt jostain syystä hän näyttäisi mulle vihreää valoa ja uskois muhun, mä varmaan keräisin kamani ja lähtisin. Pelkään, ettei kukaan kaipaa eronnutta yh-äitiä. Nyt meni jutut ja mieli matalaksi...

      • f*ck

        ethän sä nyt jonkun naisen takia ole seksuaalisuuteesi herännyt. Se että näyttääkö se vihreetä vai ei, ei poista sitä tosiasiaa että muutos sussa on todellista ja sun on mietittävä nyt asia itsesi kannalta eikä kenenkään muun.
        Sä olet aikuinen ihminen, istut miehesi kanssa alas ja sanot että olet herännyt tällaisiin muutoksiin itsessäsi ja haluat edetä niiden tuntemusten mukaan.

        Turhaan sä sotket tähän ketään kolmatta tai tunteitasi häneen. Kerrot vain että et koe pystyväsi jatkamaan suhdetta hänen kanssaan vaan sun on etsittävä sun oma tiesi.

        Jos sä pelkäät jääväsi yksin niin sitten jumitat siinä missä olet, sähän sun elämääsi elät. Uskon kyllä että yh ei ole mikään syy ettetkö löytäisi.

        Nyt vain vähän sitä selkärankaa ja mietit miten halua elämäsi elää,

        Täällä ollaan kerran vain. Onnea tulevaan.


      • Pido
        f*ck kirjoitti:

        ethän sä nyt jonkun naisen takia ole seksuaalisuuteesi herännyt. Se että näyttääkö se vihreetä vai ei, ei poista sitä tosiasiaa että muutos sussa on todellista ja sun on mietittävä nyt asia itsesi kannalta eikä kenenkään muun.
        Sä olet aikuinen ihminen, istut miehesi kanssa alas ja sanot että olet herännyt tällaisiin muutoksiin itsessäsi ja haluat edetä niiden tuntemusten mukaan.

        Turhaan sä sotket tähän ketään kolmatta tai tunteitasi häneen. Kerrot vain että et koe pystyväsi jatkamaan suhdetta hänen kanssaan vaan sun on etsittävä sun oma tiesi.

        Jos sä pelkäät jääväsi yksin niin sitten jumitat siinä missä olet, sähän sun elämääsi elät. Uskon kyllä että yh ei ole mikään syy ettetkö löytäisi.

        Nyt vain vähän sitä selkärankaa ja mietit miten halua elämäsi elää,

        Täällä ollaan kerran vain. Onnea tulevaan.

        Kiitos, hyviä pointteja!
        Sitä rypee tässä omassa säälissään ja varmasti kasvatan kärpäsestä härkästä.

        Eilen pohdin pitkään ja päätin, että joulun jälkeen otan tämän kaiken puheeksi. Metsästän sopivan tilanteen, jotta saan sanottua: rohkeutta sanoa asiat suoraan.

        Ehkä se on myös sitä, että myönnän asian itsellenikin. Kaiken tämän keskellä on tapahtunut paljon muutakin sellaista, että olen tehnyt itselleni isoja päätöksiä: irtiottoja työelämästä siihen, mitä olen halunnut tehdä, uusia ihmissuhteita, vanhojen haitallisten ihmissuhteiden lopettamista jne. Mietin, että tämä on vain sitten odottanut tuloaan, nyt olis sen vuoro. Löytäisin itsenikin tältä osalta. Mitä lie vielä edessä.

        Vaikka en ajattele tekeväni varsinaisesti kenenkään kustannuksella, silti ajattelen, että tässä kärsii lapset ja mies. Se on kurjaa, ja on vaikeaa ottaa vastaan sitä. Mutta ei kait ole ketään kohtaan reilua olla tässä puolivaloilla... Harmittaa, etten ole tehnyt/tajunnut tätä aiemmin.

        Totta on, ettei tämä nyt ihan uuttakaan ole... Kiitos vielä tsempistä!


      • Hawaii-living
        Pido kirjoitti:

        Kiitos, hyviä pointteja!
        Sitä rypee tässä omassa säälissään ja varmasti kasvatan kärpäsestä härkästä.

        Eilen pohdin pitkään ja päätin, että joulun jälkeen otan tämän kaiken puheeksi. Metsästän sopivan tilanteen, jotta saan sanottua: rohkeutta sanoa asiat suoraan.

        Ehkä se on myös sitä, että myönnän asian itsellenikin. Kaiken tämän keskellä on tapahtunut paljon muutakin sellaista, että olen tehnyt itselleni isoja päätöksiä: irtiottoja työelämästä siihen, mitä olen halunnut tehdä, uusia ihmissuhteita, vanhojen haitallisten ihmissuhteiden lopettamista jne. Mietin, että tämä on vain sitten odottanut tuloaan, nyt olis sen vuoro. Löytäisin itsenikin tältä osalta. Mitä lie vielä edessä.

        Vaikka en ajattele tekeväni varsinaisesti kenenkään kustannuksella, silti ajattelen, että tässä kärsii lapset ja mies. Se on kurjaa, ja on vaikeaa ottaa vastaan sitä. Mutta ei kait ole ketään kohtaan reilua olla tässä puolivaloilla... Harmittaa, etten ole tehnyt/tajunnut tätä aiemmin.

        Totta on, ettei tämä nyt ihan uuttakaan ole... Kiitos vielä tsempistä!

        Tuossa tuli mieleen. Tapailen tällä hetkellä naista joka oli 13 vuotta naimisissa miehen kanssa ja jonka liitto päättyi juuri kyseiseen syyhyn. Heillä on aina ollut hyvät välit ja lapset ovat ottaneet eron hyvin ja ymmärtävät että äiti tapailee nyt naisia mikä on täysin ok. Meillä menee tosi hyvin ja tuntuu kuin hän tietää tämän olevan sitä mitä hän haluaa.

        Tsemppiä sinne ja kyllä ne asiat järjestyy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe