Rintasyöpä

Nappisilmä13+5=?

Olen 64v. nainen ja mammossa todettiin kyhmy, olin jatkotutkimuksissa ja tehtiin ultra ja neulatesti 3x, lääkäri totesi, että pahalta näyttää. Onko täällä ketään samassa tilanteessa olevia? Tai ketään joka on käynyt tämän läpi...äärettömän vaikeeta ihmiselle joka ei ole koskaan tarvinnut muita kuin hammas-, synnytyslääkäriä...

Ensi maanantaina (08.12) saan vastauksen onko se pahanlaatuinen?

Toivoisin kertomuksia TEILTÄ ja selviääkö tästä!

6

205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei auta ko uskoa

      Kyhmy rinnassa, ei näy mammossa eikä ultrassa. Leikataan pois, jotta voidaan tutkia onko hyvä- vai pahalaatuinen. Ensi vuoden puolelle menee leikkaus. Odottavan aika on todella pitkä. Miettii välillä jo pahinta, välillä ajattelee, että no ei siinä nyt mitään voi olla.

      Tuttavapiirissä kahdelta rintasyöpä leikattu vuosia sitten ja ovat kyllä hyvin toipuneet, eikä ole uusinut. Eli oma näkemykseni on, että kyllä siitä selviää, kun käy vain hoidot läpi...

    • oululainen

      hei
      olen kokenut tuon kaiken. voi kuinka sitä toivoo, että vastaus olisi positiivinen, mutta minulla ei ollut. viime heinäkuussa (olen nyt 65 v) totesin itse ihan pienen kovan patin oikeassa rinnassa. menin heti lääkäriin ja mammoon ja ultraan ja neulanäytteet. sitten elokuussa sain tietää, että minulla on rintasyöpä ja se leikattiin myös elokuun lopussa. mitään muuta ei tarvinnut syövän takia leikata, ei kainaloitakaan. paitsi, että kirurgi tekin molempiin rintoihini samalla pienennyksen.
      nyt on sädehoidot takana, sytostaatteja en tarvinnut, ja nyt syön meidän ikäisille tarkoitettua aromataasinestäjää, pilleri pvässä, viisi vuotta.
      toivon sydämestäni, että sinulla olisi kaikki hyvin mikä sitten vastauksesi olikaan-
      olisi kiva, jos ehtisit vastata minulle, miten menee. Luotan siihen, että nykyisin on niin hyvät hoitokeinot, että näistä selviää, mutta on se raskas juttu, kun yhtäkki sairaus iskee ja koskaan aiemmin ei juurikaan ole lääkäriä tarvinnut.

      t. oululainen

    • Tsemppiä

      Äidiltäni leikattiin rintasyöpä vuosikausia sitten. Hän toipui hyvin ja eli sen jälkeen pitkän ja täysipainoisen elämän aivan terveenä.

      Itse olen mies ja minulta on leikattu syöpä kymmenen vuotta sitten. Hyvin tässä vaan mennään. Alussa asia oli luonnollisesti raskas ja monenlaisia ajatuksia kävi mielessä. Kun hoito oli alettu, niin jätin asian itse asiassa aika paljon "herran huomaan", enkä pohtinut sitä niin paljon ja ruvennut kokopäivätoimisesti potilaan rooliin. Ajattelin, että lääketiede tekee parhaansa, turha murehtiminen ei auta. Lepäilin hyvällä omallatunnolla kun väsytti ja touhusin kun jaksoin.

      Siitä se alkoi mennä. Ajattelin että monet muutkin tästä ovat selvinneet. Ja niinhän siinä kävi. Jotkut menivät myös vertaistukiryhmään ja saivat siellä keskustella asiasta muiden kanssa, joilla oli sama tilanne. Itse haluan nyt kannustaa kaikkia, jotka vastaavanlaiseen tilanteeseen joutuvat.

      Toivotan onnea leikkaukseen, jaksamista ja oikein hyvää jatkoa.

    • Leijona 123

      Kaikesta selviää, ei välttämättä niin kun on itse etukäteen kuvitellut.
      Kahta samanlaista syöpätapausta ei ole. Potilaiden ikä, menopaussi, kasvaimen koko, sijainti, gradus (ärhäkkyys), HER2 arvon positiivisuus tai negatiivisuus, reaktiivisuus entrogeenillle jne. vaikuttaa sekä leikkaukseen että sen jälkeiseen hoitoon. Yleisesti mikäli kasvain on selkeärajainen alle 2cm, eikä vartijaimusolmukkeissa ole syöpää (testataan leikkauksen aikana), leikataan kasvain rintaa säästävällä leikkauksella. Karkeasti mikäli kasvain on alle 2 cm ja vartija- ja/tai kainaloimusolmukkeissa on syöpää, imusolmukkeet leikataan pois ja mikäli mahdollista rintaa säästävällä leikkauksella. Leikkauksen jälkeisenä hoitona
      vaan sädehoito tai sytostaatti ja sädehoito. Elämä kantaa.

    • jouluntunnelma

      Olin juuri eilen kirurgin vastaanotolla kuulemassa tuloksia neulasnäytteestä. Menen leikkaukseen 30päivä. Vaikka lääkäri sanoi näytteen olevan vielä hyvin epävarma syövän toteamiseksi, mutta jo sana esiaste pelottaa. Tuttavapiirissäni on useita samankokeneita, ja voivat tänään hyvin. Mutta kun se omalle kohdalle tulee, niin se on paljon ahdistusta tuottavia kysymyksiä. Toivokaamme meille hyvää tulevaisuutta. JA HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE; saman kokeneille

      • jatkoajalla

        Kuten Leijona 123 kirjoitti, kahta samanlaista syöpätapausta ei ole. Minulta on hoidettu kaksi erilaista rintasyöpää eli molemmat rinnat on leikattu; ensimmäinen syöpä oli gradus 2 ja kolmessa imusolmukkeessa oli etäpesäke (tehtiin kainalon imusolmukkeiden tyhjennys), toinen syöpä oli gradus 3 (huonoennusteinen, aggressiivinen). Molemmissa tapauksissa ensin leikkaus, sitten sytostaatit ja lopuksi sädetys. Olen kuitenkin elänyt näiden tautien kanssa 12 vuotta, ja tällä hetkellä tilanne on hyvä. Tutkimuksissa ei ole löydetty syöpään viittaavaa enää kolmeen vuoteen. Olen luottanut täysin lääkäreihin ja syöpähoitoihin. Kuntoni pidän hyvänä lenkkeilemällä, että kestän mahdollisen kolmennen syöpäkerran. Pidän painon kurissa, sillä rasvakudos lisää estrogeeniä, mikä on huono juttu rintasyöpäpotilaalle. Terveellinen kasvispainotteinen ruokavalio on hyväksi. Lukekaapa juttu "Kasvisten ja marjojen merkitys syövän ehkäisyssä ja hoidossa" http://www.potilaanlaakarilehti.fi/site/assets/files/5405/1_sll442010-3595.pdf


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1913
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1486
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      16
      1398
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe