Vaihtuvatko rituaalit?

Logiinen_häiriö

Onko teillä koskaan vaihtuneet rituaalit tai pelon kohteet?

Mulla vaihtuu aina säännöllisesti. Mutta toisaalta mulla onkin välillä taukoja (tai ainakin jaksoja, jolloin ei niinkään ole pakko-oireita) ja sit kun tulee stressaava elämäntilanne, niin tulevat takaisin.

Esim.

Ennen: Käsienpesun yhteydessä saippuakertojen laskeminen. Nykyään: 30 sekuntia pesua.

Ennen: Jatkuvaa siivousta, bakteerikammo. Nykyään: Ei enää siivousta, pyrkimys eroon erilaisista aineista.

Samoin esim. erilaiset ahdistukset onnettomuuksiin tai tapaturmiin muuttuu joskus. Oletteko huomanneet?

Ennen: Pisteen laittaminen uudelleen ja uudelleen. Välilyönti lauseen loppuun. Nykyään: Ei välilyöntiä.


Siis nää voi muuttua ihan päinvastaisiksi ajanmyötä. Tää on ihan typerää. Eihän näissä järkeä ole, tiesihän sen jo ennestään mutta miten ne voi muuttua noinkin radikaalisti. Joskus tulee vanha juttu uuden tilalle takaisin.

WHAT?

7

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ocff

      Itelläki tuntuu, että pakko-oireet vaihtuu noin 3kk-1vuosi sykleissä. Se pohja pysyy kuitenkin samana, eli pelko että teen itselle tai muille jtn vahingollista.

      • Looginen_häiriö

        Joo, mulla sama sykli suurinpiirtein! Onko sulla niitten syklien välillä "taukoja" eli jaksoja jolloin ei oo oireita juuri yhtään? Lisääntyy stressin myötä?


    • ocd-ihiminen

      Yhden pahimman pakko-oireen sain kuriin niin tuntuu tulevan muita tilalle.

      • Looginen_häiriö

        Mulla tulee paniikkikohtauksia/kauhukohtauksia tai somaattisia juttuja, jos yrittää lopettaa jonkin jutun!


    • N27

      Kohde vaihtuu. Välillä tarkistan kynttilän sammumiset, välillä turvalukot, välillä ikkunat ja sähkölaiteet.

      Yritän lopettaa näitä kieltäytymällä tekemästä rituaalia. Päätän, että en tarkista valoja, sähköjä, laitteita, kynttilöitä tai pesukoneen kraanaa, vaan yksinkertaisesti lähden vain ulos. As if. Saan kääntyä takaisin viimeistään rappukäytävästä ja tehdä ainakin yhden tarkastuskierroksen vielä.

    • Neurootikko

      Minulla vaihtelee kohteet, tosin kärsin enemmän neuroottisuudesta ja pakkoajatuksista kuin pakkotoiminnoista. Rituaaleja minulla ei ole ollenkaan. Ennen olin sellainen että lotrasin ihan huoletta kaikenlaisilla kemikaaleilla ja viis veisasin jostain suojahansikkaista esimerkiksi kloorilla valkaistessa tms. Sitten vuosien mittaan kehitin jäätävän kemikaalikammon. Nykyään pelkään hysteerisesti kaikkia kemikaaleja ja pidätän auton pakokaasupilveenkin päätyessäni hengitystä kunnes olen ihan sininen.

      Lisäksi minulle on kehittynyt itseni vahingoittamiseen liittyviä pakkoajatuksia. Ne liittyvät aina samoihin esineisiin ja kohteisiin. Jos näen kertakäyttöisen partaterän, joudun puristamaan silmäni tiukasti kiinni, koska saan vision siitä, kuinka leikkaisin terällä silmästä pintaa pois. Puukosta taas saan pakkoajatuksen, että alkaisin kaivaa sillä polvilumpiota irti. Virkkuukoukkuunkin liittyy silmäpakkoajatus: kuvittelen miten tunkisin sen yhtäkkiä silmääni ja vetäisin koukulla näköhermon esiin. Aina nämä samat.

      Pakkotarkistamisetkin nostivat jossain määrin päätään kun pitkä parisuhde oli vastikään katkennut. Esimerkiksi avaimesta oli pakko pitää kiinni kun lähdin ovesta, pelkkä tarkistus ei riittänyt. Ne onneksi hälvenivät kun pahin suru ja tuska hellitti.

      Neurootikko mikä neurootikko, aina jotain.

    • Käsidesi on kaveri

      Itselläni pakko-oireet ovat pysyneet melko samana jo aika pitkään (tosin minulla on ollut tää sairaus vasta noin vuoden). Tarkistelut, esim onko hella päällä tai ovi kiinni on aina, mutta niitä pystyn välillä hillitä eikä häiritse elämää niin paljoa. Hankalinta on käsienpesuun liittyvät pakko-oireet - käsiä pitää pestä aika monessa välissä (nykyään onneks ei enää aina saippualla) ja julkisella paikalla vessassa käyminen on jo ahistavaa, kun pitäisi pestä kädet tietyllä tavalla tosi huolellisesti, ja tuntuu että ihmiset katsovat oudosti. Minullekin näitä on tosi hankala käsittää, koska oon ollut aina aika rento kaikenmaailman siivouksen ym suhteen, ja vaikka lähipiiri tietää näistä ja pystyn kyllä puhumaan siitä, että hankaloittaa elämää tällä hetkellä tosi paljon, eihän ne tietenkään pysty ymmärtämään tätä, en mäkään olis ennen pystyny. Terapeutillekaan en pysty puhumaan kunnolla näistä kaikista oireista, ja minkä jälkeen pitää puhdistaa mitäkin, puhun lähinnä yleisesti käseinpesusta. Stressi ja kiire pahetaa oireita kyllä poikkeuksetta, ja sillon niitä tulee usein lisää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      1992
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1526
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1438
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1395
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe