KELA:n toiminta ihmetyttää

wersadf

Mua on ihmetyttänyt kun lapsiperheet valittavat köyhyydestä, mutta sitten näillä samoilla perheillä on kuitenkin varaa viedä vanhemmat lapset päiväkotiin jos äiti on vauvan kanssa kotona!? Nyt selvisi se, että esim. meidän lapset kun jäävät pian hoidosta pois kun uusi vauva syntyy, niin en saa näistä vanhemmista (alle 6-v) lapsista mitään tukia, vaikka hoidan itse kaikki kolme lasta kotona. Sen sijaan lasten hoitokaverin äiti pitää esikoisen hoidossa ja KELA maksaa hoitajalle yli puolet hoitajan palkasta (yksityisen hoidon tukea), eikö tässä ole jotain väärin, että yhteiskunta on valmis maksamaan tukea ulkopuoliselle hoitajalle jos äiti kotona vauvan kanssa ja esikoinen hoidossa, mutta ei sille äidille? Ei enää yhtään ihmetytä, miksi kaikki vievät vanhemmat lapset virikehoitoon kun ovat itse kotona, yhteiskuntahan se näköjään maksaa!

11

232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isä
      • alkuper.

        Kyse on kotihoidontuen kaudesta eli silloin saa jonkun 60 e/lapsi isommista lapsista tukea, mutta kyse oli äitiyslomalla eli silloin ei saa tukea lisäksi vielä isommista lapsista. Eli vauvan kanssahan ollaan äitiyslomalla (ei vielä hoitovapaalla), joten niistä muista lapsista ei saa lisäksi vielä tukea. Kyllähän äippälomalla pärjää rahallisesti, mutta KELA:n toiminta vain ihmetyttää, koska kuitenkin KELA on valmis maksamaan niiden isompien lasten hoidosta päiväkodissa/pphoitajalla kun äiti on äitiyslomalla vauvan kanssa kotona eli miksi sitten samaa summaa ei voisi maksaa äidille, joka itse hoitaa ne vanhemmat lapset kotona? Tämä vähentäisi turhaa virikehoitoa päiväkodeissa ja kannustaisi äitejä hoitamaan itse kaikki lapset kotona.


      • Isä
        alkuper. kirjoitti:

        Kyse on kotihoidontuen kaudesta eli silloin saa jonkun 60 e/lapsi isommista lapsista tukea, mutta kyse oli äitiyslomalla eli silloin ei saa tukea lisäksi vielä isommista lapsista. Eli vauvan kanssahan ollaan äitiyslomalla (ei vielä hoitovapaalla), joten niistä muista lapsista ei saa lisäksi vielä tukea. Kyllähän äippälomalla pärjää rahallisesti, mutta KELA:n toiminta vain ihmetyttää, koska kuitenkin KELA on valmis maksamaan niiden isompien lasten hoidosta päiväkodissa/pphoitajalla kun äiti on äitiyslomalla vauvan kanssa kotona eli miksi sitten samaa summaa ei voisi maksaa äidille, joka itse hoitaa ne vanhemmat lapset kotona? Tämä vähentäisi turhaa virikehoitoa päiväkodeissa ja kannustaisi äitejä hoitamaan itse kaikki lapset kotona.

        En tosiaan tunne tuota Kelan käytäntöä koska en ole itse päätynyt vastaavaan tilanteeseen.
        Toisaalta voidaan myös ihmetellä, miksei kodinhoitotuki ole lähellekään sama kuin mitä kunnat joutuvat maksamaan jokaisen päivähoidossa olevan lapsen hoitopaikasta. Kodinhoitotukihan on vain murto-osa tarhakustannuksista.

        Kunnathan jopa säästäisivät nostamalla kodinhoitotukea, koska silloin useammat harkitsisivat hoitavansa lapset kotona mahdollisimman pitkään.
        Tiedän kyllä, että perusteluksi sanotaan, että halutaan myös pienten lasten äitien verotulot, mutta tämä perusteluhan toimisi vain, mikäli Suomessa olisi täystyöllisyys. Ihan niin ei nyt kylläkään taida olla.


    • 4 lapsen äiti

      Mielestäni oikeutta päivähoitoon ei pitäisi olla jos äiti on kotona. Yhteiskunnan rahojen tuhlausta.

      Paitsi jos äidillä on esim vaikea synnytyksen jälkeinen masennus. Jolloin hän tarvitsee enemmän lepoa ja voi nukkua itsekin vauvan kanssa samoissa sykleissä päivälläkin.

      Ennen vanhaan on tehty vaatteet, ruoka, saippua ja kaikki itse, huomioiden että kotona on saattanut olla esimerkiksi 8 lasta. Ei pitäisi 1-4 lapsen hoito nykymaailmassa olla tuohon entisaikaan verrattavaa. Nykyään vaan valitetaan niin pirun helposti kaikesta.

      Itse olen kotona lasten kanssa enkä ole hakenut muuta avustusta kuin lapsilisät. Hyvin pärjätään. Lasten iät 2kk, 1.5v, 2v8kk ja 5v.

      • Isä

        "Mielestäni oikeutta päivähoitoon ei pitäisi olla jos äiti on kotona. Yhteiskunnan rahojen tuhlausta."

        Kyllä pitäisi, koska äiti ei voi olla työmarkkinoiden käytössä jos lapsi on kotona. Ei niitä päivähoitopaikkojakaan nyt ihan niin pienellä varoitusajalla saa, kuin mitä työnantajat haluaisivat.

        Sinun mukaasi jos äiti ei mene töihin heti äitiysloman päättyessä, hänellä ei pitäisi olla oikeutta mennä töihin ennen kuin lapsi menee kouluun.


      • Masennus syy jostain

        Kaikilla on nykyään jokin masennus, synnytystä ennen ja synnytyksen jälkeen ja ilman synnyttämistäkin. Mistä se johtuu? Onko elämä nykyään liian helppoa? Epäilen että lapsi ei ole ihan oikeista syistä haluttu kun sen saatuaan masentuu. kun sen pitäisi päinvastoin olla riemastuttava uusi kokemus. Itse jos jotain olen kovasti halunnut ja sen lopulta saanut niin ei voi kuvitellakkaan olevan masentunut. Pitää miettiä moneen kertaan ettei halua sellaisia asioita joidenka jälkeen voisi masentua sen saavutettua. Masentuneilla se lapsi on tarvinnu tehdä ihan muiden syiden takia kuin ihan oikeasti omien halujensa. Se vaan kuuluu tehdä, parisuhteen sitomisen takia, suku painostaa ym. syiden takia muttei itse oikeasti ole halunnut eikä ole ollut valmis. Jos toteuttaa toisten toiveita eikä omia niin ei mikään ihme jos masentuu.


      • ---------------
        Isä kirjoitti:

        "Mielestäni oikeutta päivähoitoon ei pitäisi olla jos äiti on kotona. Yhteiskunnan rahojen tuhlausta."

        Kyllä pitäisi, koska äiti ei voi olla työmarkkinoiden käytössä jos lapsi on kotona. Ei niitä päivähoitopaikkojakaan nyt ihan niin pienellä varoitusajalla saa, kuin mitä työnantajat haluaisivat.

        Sinun mukaasi jos äiti ei mene töihin heti äitiysloman päättyessä, hänellä ei pitäisi olla oikeutta mennä töihin ennen kuin lapsi menee kouluun.

        Laki määrää, että kahdessa viikossa pitää löytyä lapselle hoitopaikka, mikäli äiti työllistyy. Todennäköisesti useimmat työnantajat eivät ole niin tyhmiä, että etsivät uuttaa työntekijää sellaisella aikataululla, ettei ole mahdollista odottaa kahta viikkoa. työn alkamista. Ja toisaalta tuohan on ihan järjestelykysymys. On taatusti kunnalle halvempaa pitää vaikka yhtä varahoitajaa palkkalistoilla sitä varten, että yllättäen työllistyvillä on mahdollisuus viedä lapsi hoitoon huomenna, jos se tilanne tulee kuin pitää sata lasta hoidossa jatkuvasti ihan vain siksi, että äiti saattaa joskus, jonain vuonna työllistyä joko yllättäen tai sitten ei niin yllättäen.


      • Isä
        Masennus syy jostain kirjoitti:

        Kaikilla on nykyään jokin masennus, synnytystä ennen ja synnytyksen jälkeen ja ilman synnyttämistäkin. Mistä se johtuu? Onko elämä nykyään liian helppoa? Epäilen että lapsi ei ole ihan oikeista syistä haluttu kun sen saatuaan masentuu. kun sen pitäisi päinvastoin olla riemastuttava uusi kokemus. Itse jos jotain olen kovasti halunnut ja sen lopulta saanut niin ei voi kuvitellakkaan olevan masentunut. Pitää miettiä moneen kertaan ettei halua sellaisia asioita joidenka jälkeen voisi masentua sen saavutettua. Masentuneilla se lapsi on tarvinnu tehdä ihan muiden syiden takia kuin ihan oikeasti omien halujensa. Se vaan kuuluu tehdä, parisuhteen sitomisen takia, suku painostaa ym. syiden takia muttei itse oikeasti ole halunnut eikä ole ollut valmis. Jos toteuttaa toisten toiveita eikä omia niin ei mikään ihme jos masentuu.

        Synnytys kyllä saattaa heittää joillain hormonitasapainon aivan minne sattuu. Jollei sinulle ole niin käynyt, ei se tarkoita etteikö jollekin toiselle voisi niin käydä.
        Näihin ei aina vaikuta omat halut, päätökset ja toiveet.


    • Tukipummeja

      Minä olen lapseton enkä ole ikinä valittanut köyhyydestä vakka on aikoja tullut niin ettei ole ollut varaa kuin perunalla elää. Sossu maksaa ihan kaiken ja ilmaisella ne kulkevat busseissakin. Vanhemmat hoitaa, maksaa ja yhteiskunta maksaa näiden vapaamatkustajien viulut vain tehtailemalla kakaraa. Ei väliä onko sen kakaran isä maksukykyinen sillä veronmaksajat elättää. Sitten tekeydytään synnytyksen jälkeiseen masennukseen niin että voi voi.. ei kiinnosta se kakara ja hoitakoon muut kunhan vain saan kaikki yhteiskunnan tuet siitä vaivasta että moisen riesan suostuin ulos pullauttaa ja mitkä kärsimykset se 9kk odotusaika jolloin elämä jäi elämättä. Hyväksikäyttäjä keksii ihan minkä vain sairauden että saa vielä lisää...niin ettei tarvitse itse ottaa vastuuta omasta elämästään.

      Lapsettomuuden valinneena olen ihmetellyt ihmisten heikkoutta ja uskomatonta hyväksikäyttämistä mitä ihmeellisimmillä keinoilla. Rehellisyyteni johdosta en ole koskaan ollut masentunut enkä ole vastoin tahtoani tehnyt mitään mitä en ole todella halunnut. Mietin aina ja punnitsen sata kertaa ja toinen perään mitä oikein haluan, toisten halujen mukaan en tee yhtään mitään sillä elän täällä ihan itseäni varten eikä muiden.

    • Koti on paras"!

      On, se on väärin. Koko subjektiivisen päivähoidon oikeus on susi jo syntyessään. Samoin tuo, että yhteiskunta laitostaa lapset jo varhaisessa vaiheessa, no tämä on demari-ideologiaa parhaimillaan.

      Kotona elämistä ja lasten kasvattamista pitäisi tukea paljon enemmän. Tällä varmasti saisimme hieman terveempiä koululaisia ja teinejä. Mutta niin kauan kun valkokaulusporvarit porskuttavat eli siis nämä demarit, ei tuota lasten kotihoitoa tulla tukemaan koska se on heidän mielestään elitismiä...

      Suomessa on maailman terveimmät vastasyntyneet ja vauvaikäiset, mitä tapahtuu kun lapsi menee kouluun ja tulee murrosikään, yht-äkkiä meillä olla masentuneita koululaisia ja teini-ikäisiä. Juuri niitä, jotka ovat kasvaneet isoissa päiväkotiryhmissä ja joiden monen vanhemmat ovat olleet päivisin kotona ja hoidattaneet lapsensa yhteiskunnalla. Täysin kieroutunutta toimintaa. Ja sillä on seurauksensa.

    • Vähän jo helpottanut

      Synnytyksenjälkeinen masennus voi tulla kenelle vaan ja se voi olla niin paha, että haluaa tappaa itsensä 20 kertaa päivässä. Siihen vielä vauva joka pärähtää 20 minuutin välein itkemään ympäri vuorokauden tai huutaa 17 tuntia putkeen ja nukkuu sen jälkeen 30min pätkän.

      Sitten muiden muksujen hoito päälle. Ei paljon auta että joku ulkopuolinen tulee sanomaan ettei hän ainakaan masentuisi tuossa tilanteessa. Ja työttömät saavat helposti kolminkertaisen korvauksen pelkkään kauppaan kävelemisestä. Ei niitä lapsia hankita välttämättä muutaman ilmaisen bussikyydin takia. Kotihoidon tuki on 10 e päivässä ja lapsilisä 3,33 euroa päivässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1957
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1506
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      27
      1423
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe