Oikein Hyvää iltapäivää, kiitos

olisin vain

Aivan aluksi haluan tuoda esiin erään hyvinkin vajavaisen piirteen itsestäni;
En tiedä mihin pilkku tai piste laitetaan, en tunne lauserakenteita ja vokalistit ja kosmonautit on minulle tuntemattomia.
Kun olen lukenut tätä palstaa on täällä semmonen pilkunviilaja, oikenkirjoituksen lelhori ja omaa itseään korostaessaan haukkuu toiset kirjoitusvirheistä.
No rohkenin kummiskin kirjoittaa kun asiani oli tämmöinen;
Hyvää Joulun alusaikaa ja Hyvää tulevaa Joulua.
Jos virheet häiritseen niin poista kirjoitus. Anteeksi.

29

260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitäs läksit

      Rouva on hyvä vaan, kiitos. Nam.

    • ja uutta vuotta

      Rouvahan kirjoittaa kevollista äidinkieltä! Viilareita sopii kolmetoista tusinaan. Hyvää Joulua myös rouvalle!

      • A vot harasoo

        ihan niiku minä nuorena


      • ystävällisesti
        A vot harasoo kirjoitti:

        ihan niiku minä nuorena

        Oletko sinäkin viilari? Ruotsinmaalla viilareita onkin paljon. Melkein jokaisessa hautakivessä lukee : "här vilar".


    • Mutta kun se

      itsetunto paranee kun toista voi neuvoa.
      Suomessa on paljon ihmisiä, jotka huomaavat toisten vaan ei omia virheitä.
      Ja sehän on suomalaisuutta parhaimmillaan ja kun siihen laitetaan vielä kateus ja katkeruus, niin ollaan Lieksassa.
      No nyt minä olin suomalainen.

    • lyhyt poika

      ”Kun täältä erkanet kerran, veli,
      missä markkasi on?
      Pitkät päivät raadoit unohtaen,
      lyhyt on ikäihmisen,
      jajaa, lyhyt on ikäihmisen”.

      Tuokin on itsestäänselvyys, että miespuolisella ikäihmisellä alkaa olla jo lyhyt.

      • Tevalvaatio vaivaa

        ja tahtoo nuo assiit unohtuu, mutta määppä ja youtubeta, nyt jo edesmenneen
        Martti "huhaa" Innasen kappale Sudennahkaviitta ja siinä kun kuuntelet sanat, iin esiin tulee se miehen suuri ihastus nainen ( ei koske hinttejä ja muita kieroutuneita ), kuuntele tarkkaan sävel ja sovitus ja ennen kaikkea tulkinta, niin kuulet Suomen parhaan tangon ja tulkinnan.
        Luulen, että Suomesta saa kerätä kaikki tangon ja esittäjä ja jäävät hopealle kappaleen rinnalla.


      • Totta!
        Tevalvaatio vaivaa kirjoitti:

        ja tahtoo nuo assiit unohtuu, mutta määppä ja youtubeta, nyt jo edesmenneen
        Martti "huhaa" Innasen kappale Sudennahkaviitta ja siinä kun kuuntelet sanat, iin esiin tulee se miehen suuri ihastus nainen ( ei koske hinttejä ja muita kieroutuneita ), kuuntele tarkkaan sävel ja sovitus ja ennen kaikkea tulkinta, niin kuulet Suomen parhaan tangon ja tulkinnan.
        Luulen, että Suomesta saa kerätä kaikki tangon ja esittäjä ja jäävät hopealle kappaleen rinnalla.

        Martti-veljemme oli todellinen taiteilija myös sanoituksiensa suhteen ja niin moni muukin hänen esityksistään ansaitsee tulla nostetuksi kunniaan.
        Valitettavasti YouTubesta on poistettu hyvin paljon kyseisen taiteilijan lauluja erilaisten julkaisu- ja esitysoikeuksien tähden.


      • oliko lyhyt poika

        lieksalaisia?


    • Kova mies vain oli 101 vuotias mies "mutta nuori mies on hautaan valmis jos" mistä laulusta?

    • tulipa juuri edesmennyt laulaja mieleen joka laulo"mä tositarkoituksella etsin lemmenlääkintää ja sydänystävää"
      Ei taida tuo henkilö olla ihan minun sydänystävä ei päivää sanonut tänäänkään miten on se kaikkien ihmisten hyväksyminen ?.MK

      • pilkkulehtori??

        Eipä ne edesmenneet ihan jatkuvasti meille muillekaan tervehdyksiä esitä:))


    • Tiesinhän minä....

      Sana "joulu" kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella!

      Mitä tarkoittaa seuraavanlaiset sanat:

      "semmonen" ?

      oikenkirjoituksen lelhori ?

      kummiskin?

      tämmöinen ?

      häiritseen ?
      ______________________________________________________________

      Joulu ja muut juhlapyhät

      Juhlapyhien nimet kirjoitetaan suomessa pienellä alkukirjaimella: joulu, tapaninpäivä, uusivuosi, uudenvuodenpäivä, loppiainen, tuomaanpäivä, itsenäisyyspäivä. Jos kuitenkin tarkoitetaan jonkun tutun Tuomaan tai Tapanin nimipäivää, kirjoitetaan sanat erikseen ja nimi isolla alkukirjaimella: Juhlistimme Tapanin päivää kakkukahvein.
      Entä jouluiset toivotukset?

      Jouluna toivotetaan sukulaisille ja tutuille lukemattomissa postikorteissa Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta! Painetuissa korteissa käytetään useimmiten isoja alkukirjaimia (”Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta!”). Se on kortteihin vakiintunut tapa, jota ei kuitenkaan tarvitse noudattaa, kun kirjoittaa toivotukset itse.

      Mitkä joulu-alkuiset sanat ovat yhdyssanoja? Joulunodotus vai joulun odotus, jouluntulo vai joulun tulo, joulunaika vai joulun aika?

      Joulunaika on vakiintunut käsite. Sana viittaa tiettyyn tarkkarajaiseen aikaan (yleensä jouluaatosta loppiaiseen), ja kirjoitetaan tavallisesti yhdyssanaksi. Joulun tulo ja joulun odotus ovat tilapäisempiä pääsanan ja määritteen yhdistelmiä, joissa merkitys on sama, kirjoittipa ne yhteen tai erikseen. Tavallisesti ne kirjoitetaan eri sanoiksi, mutta joissain lauseyhteyksissä on selvempää kirjoittaa sanat yhteen: Koimme iloisen joulunodotuksen tunteen (vrt. iloisen joulun odotuksen tunteen).

      Entä muut vuodenvaihteen pyhät ja niiden aatot? Uusivuosi vai uusi vuosi, uudenvuodenaatto vai uuden vuoden aatto, aatonaatto vai aaton aatto?

      Vuoden ensimmäisen päivän juhla on vakiintunut käsite, ja sen nimitys on yhdyssana: uusivuosi. Vakiintuneita ovat myös aattopäivän ja muiden vuodenvaihteen hetkien nimitykset, jotka sisältävät sanan uusivuosi, ja niinpä niidenkin nimitykset kirjoitetaan yhteen: uusivuosi, uudenvuodenpäivä, uudenvuodenyö, uudenvuodenaatto. Myös aattoa edeltävän päivän nimitys aatonaatto on yhdyssana. Toivotuksessa hyvää uutta vuotta tarkoitetaan koko tulevaa vuotta eikä vain sen ensimmäistä päivää, ja siksi sanat kirjoitetaan erikseen.

    • kieliopinopiskelija

      Kiitos hyvä nimimerkki "Tiesinhän minä". Olen itsekin monta kertaa pohdiskellut ko. oikeinkirjoituksen suhteen noita edellä mainittuja asioita. Pilkun käyttö oikeassa paikassa on minulle henkilökohtaisesti se suurin ongelma. Onneksi uskallan silloin tällöin, jos viitsin, kirjoitella tänne teille, hyvät ystävät ja moukat. Viilaus ja höyläys ovat viimeistelyn kannalta tähdellisimpiä asioita. Ostaisitko sinä tuotteen, joka on jäänyt loppuhiontaa vaille?

      Miltä tuntuisikaan pitää paljaita, karvaisia käsivarsia nojatuolin hiomattomilla ja lakkaamattomilla käsinojilla. Selkeä ja oikeinhahmoteltu, asiallinen kirjoitusviestintä on mukavampaa luettavaa, verrattuna sekavaan, sellaiseen, jossa lauserakenteet poukkoilevat hajanaisesti missä sattuu. Siinä alkaa lukijankin tarinanhahmotuskyky, jos lauserakenteet ovat sekavia, etsiä mielelleen ymmärrystä.

      Hyvä teksti on helposti luettavaa. Se sisältää pelkkää asiaa tai siihen sisältyvää parodiaa. Kuitenkin tekstin on oltava ymmärrettävää, ytimekästä, oikein kirjoitettua ja aiheeseen harkiten liitettyä.

      Erityiskiitoksen tohdin antaa ketjun aloittajalle. Kiitos siitä, että minunkin mieleni rohkaistui tänne, jälleen kirjoittamaan asiaa, tai sen vierestä;)
      Toivotan hyvää joulumielen etsimistä kaikille.

      PS. Toivoisin tietenkin sinä, että korjaisit punakynällä kirjoitusvirheeni, että oppisin jotakin :) Ja en ole todellakaan perusteellisen varma, onko aloittaja rouva vai herra;)

    • kieliopinopiskelija

      Niin, ja unohtui kiittää. "On on on..." Nikellä on sama mielenpyörä siinä suhteessa, että on mukava täällä joskus saada kiksejä. Aivan samalta joskus tuntuu…

      • no onkohan se

        sittenkään. sen pilkun, pisteen, lauserakenteen tahi Suomen kielen sanan oikea muoto tärkeää ? Minusta ainaskin ihmisen inhimillisyys , lähimmäisen rakkaus ja toisen hyväksyminen onpi paljo tärkiämpää.
        Itse en osaa nota hienouksia ja kun kymmeniä vuosia on tullus kierrettyä Suomea ja välillä Venäjän maata, niin nuo sanatkin on sitä sun tätä, mutta se ei ole minulle tärkeää.
        Tärkeämpää on katto kun akka lihoo ja voi hyvin, lapset on suht koht tolallaan, työ sujuu hyvin ja suhde Jumalaan on kunnossa.
        Voi joskus jeesata lähimmäistä ja pysähtyä hetkeks ja olla lähimmäisen rinnalla, silloin kun hän tarvitsee.
        No tieten voi olla, että nykyihmiselle kaikki pitää olla tiptop, mutta meille vanhemman kansan ihmisille se ei niin tärkeää ole, pilkut ja pisteet meinaan.
        Meille on tärkeämpää kun perheessä ja yhteiskunnassa on asiat kunnossa.


      • joulu on jo ovela

        Tätä palstaa seuranneena olen iloinen, että joku viitsii opettaa yhdyssanoja ja viilata sitä pilkkuakin.


      • oikiassa oot
        no onkohan se kirjoitti:

        sittenkään. sen pilkun, pisteen, lauserakenteen tahi Suomen kielen sanan oikea muoto tärkeää ? Minusta ainaskin ihmisen inhimillisyys , lähimmäisen rakkaus ja toisen hyväksyminen onpi paljo tärkiämpää.
        Itse en osaa nota hienouksia ja kun kymmeniä vuosia on tullus kierrettyä Suomea ja välillä Venäjän maata, niin nuo sanatkin on sitä sun tätä, mutta se ei ole minulle tärkeää.
        Tärkeämpää on katto kun akka lihoo ja voi hyvin, lapset on suht koht tolallaan, työ sujuu hyvin ja suhde Jumalaan on kunnossa.
        Voi joskus jeesata lähimmäistä ja pysähtyä hetkeks ja olla lähimmäisen rinnalla, silloin kun hän tarvitsee.
        No tieten voi olla, että nykyihmiselle kaikki pitää olla tiptop, mutta meille vanhemman kansan ihmisille se ei niin tärkeää ole, pilkut ja pisteet meinaan.
        Meille on tärkeämpää kun perheessä ja yhteiskunnassa on asiat kunnossa.

        nykysin immeiselle on tärkeetä jotta osovvaa pilikat ja pisamat ja on tittellii jos jonnii moista
        ite elätin perhheen timpurina ja en vuoskymmenten aikana oottanna jotta oisin suana tittelis yli-kirvesmies tai krvestieteen tosentti en
        piäassi jotta pennut ei nähny näläkkee ja nyt ovat niitä tittelimmeisii ja samalla tavalla syövät ja paskovvaat kun ennennii
        en minä sitä sano jotta ois huono tuo koulutus päinvastoin
        meillä vuan ei ollu ennen vanhhaan vara männä koulluun ja työ pit opetella kantapiän kautta


    • kieliopinopiskelija

      Niinpä.
      Hyvä mieli tuli minullekin, ja siksipä muistelin kouluaikojani. Ryhdyin etsimään jotain, mistä sivistys alkoi.

      Jatkuukin nyt varmaan eritavalla, eri muodoissa. Kuitenkin linkitän löytämäni. Arvioikaa, hyvät ystävät.

      https://www.youtube.com/watch?v=gcOr_qQ4Fo8

    • viilaajat rennoiks

      Kuule, kirjoittele sinä vain rohkeasti ja jätä ne pilkun viilaajat omaan arvoonsa!
      Niitä riittää joka kylässä. Kumpi se on muuten huononpi ominaisuus ihmisessa: muutama kirjoitusvirhe vai pilkunviilaus? Minusta ainakin tuo jälkimmäinen.

      Tunnelmallista Joulua ja Hyvää Uutta Vuotta 2015!

      • Ennakkoa.

        Tunnelmallista Joulua ja Hyvää Uutta Vuotta 2015!
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

        Siinäpä ei jouluntoivotukset myöhästyneet!


      • ookkona pannunna

        merkille jotta Raja-Karjalassa on enämpi kuin muuvalla
        sitäpä en ossoo sannoo mistä johtuu, mutta on vain näinillään
        liekkö se sernöbyyli ja sätteiy tehnynnä tämän tyhmmyven syventymisen
        no tietenni sakuntasavolaissuus on se toinen tekijä

        mutta mahottoman Hyvvee Joulluu kelle kelepovvaa


    • kieliopinopiskelija

      Hyvin olet sanasi valinnut.

      Olisi kiintoisampaa nähdä, yleensä. Ei ainoastaan kirjoittaa kylmää tekstiä. Jos näkisin silmäkulmasi asennon, kasvosi ja siinä olevat kokeman piirteet, ne heijastelisivat kertomusta, lyhyttä tekstiä enemmän. Puhe ja läsnäolo ovat toinen kommunikoinnin piirteisiin liittyvä ominaisuus. On todettava, että mahdotonta on kaikki hyvä, koska luonto tahtoo tasapainottaa viisaudellaan, kaikki. Missimäiset lausahdukset, kuten:" Toivoisin ikuista rauhaa", ovat kuin harhaunikuva realismille, totuuden tavoittelijalle. Tai, mikä hyvä siitä tulisi, jos hyvyydellä ei olisi vastakohtaa? Tasapainon tähden luonto suojelee armasta oliokuntaamme ajassamme, siksi, että jatkumo olisi mahdollista.

      Anteeksi. Lauantai-iltana ei sovi pohdiskella syvällisiä asioita.
      Mieli on mielelläni, ajassa, mietiskellen.

      Toivotan hyvää joulun alusta, ja hyviä mieliä kaikille.

      PS. Tämän kirjoitin, sekä aloittajalle, että, viilaajat rennoks nikelle.

      • noblesse

        Mahtavatkohan he ymmärtää, mitä tarkoitat? Ns. villakoiran ydin hukkuu kyllä jonnekin. Mutta lieneekö silläkään merkitystä?


    • kieliopinopiskelija

      Mieleni monesti ajattelevi.

      En tohdi väittää. Muuta kuin, hengitän vielä.
      En ole sotilas.
      Kuninkaan ja kuningattaren lähetti ehkä.
      Torniksi minut pitäisi rakentaa…

      PS. Karvat ovat joissakin asioissa ydintä tärkeämpiä.

      • Karvatuppi

        Ai! Olipa henkevää.,,, tai yritys ainakin.


      • noblesse
        Karvatuppi kirjoitti:

        Ai! Olipa henkevää.,,, tai yritys ainakin.

        Kyllä se karvaton versio on parempi. En ole taivahan tähti, yön valolyhty vsin.


    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2062
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1604
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe