Tulenpa tänne vähän ärsyttämään mm. öljylämmittäjiä!

Erkko49

Pakko sohaista muurahaispesää, kun se vaan on nyt niin kivaa härnätä!

Minulla on kohta vasta neljän vuoden kokemus maalämmöstä (8kW porakaivo), mutta pakko jo vähän paukutella täällä henkseleitä :). Vanhan omakotitalon öljylämmitys vaihtui siis maalämpöön, ja samalla vuotuinen keskimääräinen 2600 litran öljyhörppy vaihtui keskimäärin 5700kWh sähkönkulutukseksi. Tuo siis lämpöpumpun käyttämä sähköenergia.

Muut asiat talossa pysyivät ennallaan, kuten lämmönjako (osittain lattialämmitys ja vanhat patterit), ja varaavan takan käyttö kylminä vuodenaikoina.

Tällä palstalla öljylämmittäjät riemuitsevat, kun öljy on nyt edullisempaa kuin vuosiin. Ollaan siis lähellä vuoden 2008 hintatasoa (alle 0,8€/l). Tuo halpa hinta ei silti lähimainkaan tee öljylämmittämisestä mitenkään edullista. 2600 litran mälli maksaa silti sen 2000€! Ja mitä maksaakaan minun nykyinen _huoleton_ maasta tuleva energia!? Neljän vuoden aikana keskimäärin 684€/vuosi. On siis vieläkin 1300€ halvempaa kuin fossiililämmitys. Kyllä se rahamäärä jo meikäläiselle jotain merkitsee.

Olin siis aikoinaan kahden vaihtoehdon äärellä: 1) Öljylaitteiston uusiminen kokonaisuudessaan todennäköisesti jopa maanalaista säiliötä myöten. Kattila, poltin, kiertovesipumppu, paineastia, säädin yms. 2) Öljylämmityksen korvaaminen maalämmöllä. Juu, tähän päädyin. Ei tarvinnut juuri miettiä vaihtoehtoja ;)

Jos olisin kuitenkin tyhmyyksissäni edennyt vaihtoehdon 1 mukaan, niin minulla olisi edelleen se antiikkinen öljylämmitys, tosin ehkä hieman paremmalla hyötysuhteella kuin entinen. Mutta silti minulla olisi ne vuotuiset nuohouskustannukset, säiliön tarkastukset, polttimen huollot, öljyntilaaminen.

Nyt siis kaikki tuo häslääminen ja turha huoli on poissa. Olen nyt vaan niin iloinen sohiessani muurahaispesää :)

54

636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjgfd3

      No hyvä että olet tyytyväinen. Minäkin olen tyytyväinen öljylämmitykseen, enkä vaihda sitä. Ei tarvitse vuotuista nuohousta, säiliöntarkistusta, poltinhuoltoa, öljyn tilausta. Lisäksi tarvittaessa voin pitää talon lämpimänä auton akulla.

    • helppo-elämä

      Niin eipä nuo muutkaan lämmitysjärjestelmät juurikaan lauhoilla talvikeleillä
      energiaa kuluta.
      Tais vaan mennä tuo maahisinvestoinnin takaisinmaksuaika pitkään
      juoksuun.
      Eli menee jopa 20 vuotta ennenkuin saadaan selvää säästöä.
      Olisit vaan laittanut iplin seinälle, jolla näillä ja tulevilla keleillä
      tuo lämpökerroin on aivan omaa luokkaansa verrattuna kalliiseen
      maalämpöön.
      Öljyllä sitten lisälämpö tarvittaessa (harvoin) sekä lämmin käyttövesi.

      • Erkko49

        Seurantaa tällä uudella systeemillä on neljältä vuodelta. Siihen mahtuu kaksi lauhaa talvea ja kaksi normaalimpaa. Öljynkulutuksesta mulla sen sijaan on pitkäaikaista tilastoa. Lauhat talvet ei juurikaan hetkauta suuntaan tai toiseen keskimääräistä kulutusta, kun kerran lämmitän ahkerasti takalla.

        Hyvä ilppi asennettuna maksaa 2000€. Ja sen on jo iso osa koko maalämmön rakentamisen lopullisista kustannuksista! Miksi haluaisin ilpin tekemään lisälämpöä sähköllä, kun sen asian hoitaa meillä takka!?

        Unohdin mainita yhden maalämmön hyvän puolen..liittyy äskeiseen. Koko lämmitys ja muuhun asumiseen menevä energia laskutetaan yhdestä paikkaa. Ei tarvitse miettiä järjettömiä tuhansien eurojen öljylaskuja, että miten senkin saa maksettua!

        Nyt on kyllä ollut helppoa. Simple as Simpele.


      • Helppoa kun osaa
        Erkko49 kirjoitti:

        Seurantaa tällä uudella systeemillä on neljältä vuodelta. Siihen mahtuu kaksi lauhaa talvea ja kaksi normaalimpaa. Öljynkulutuksesta mulla sen sijaan on pitkäaikaista tilastoa. Lauhat talvet ei juurikaan hetkauta suuntaan tai toiseen keskimääräistä kulutusta, kun kerran lämmitän ahkerasti takalla.

        Hyvä ilppi asennettuna maksaa 2000€. Ja sen on jo iso osa koko maalämmön rakentamisen lopullisista kustannuksista! Miksi haluaisin ilpin tekemään lisälämpöä sähköllä, kun sen asian hoitaa meillä takka!?

        Unohdin mainita yhden maalämmön hyvän puolen..liittyy äskeiseen. Koko lämmitys ja muuhun asumiseen menevä energia laskutetaan yhdestä paikkaa. Ei tarvitse miettiä järjettömiä tuhansien eurojen öljylaskuja, että miten senkin saa maksettua!

        Nyt on kyllä ollut helppoa. Simple as Simpele.

        Täysin erimieltä. Meillä ainakin ollut todella huoleton käyttää jo n. 15v. Ja omilla "säädöillä" öljynkulutus tippunut n. 2500 litrasta n. 1200 litraan, toki takka apuna.

        Mutta polttopuiden osuus n. 300e, ja siihen sisältyy myös kiuas jota lämmitetään n. 2-3 kertaa viikossa. Ei paha minun mielestäni, kun sisälämpö n. 21-23C.


      • Anonyymi
        Erkko49 kirjoitti:

        Seurantaa tällä uudella systeemillä on neljältä vuodelta. Siihen mahtuu kaksi lauhaa talvea ja kaksi normaalimpaa. Öljynkulutuksesta mulla sen sijaan on pitkäaikaista tilastoa. Lauhat talvet ei juurikaan hetkauta suuntaan tai toiseen keskimääräistä kulutusta, kun kerran lämmitän ahkerasti takalla.

        Hyvä ilppi asennettuna maksaa 2000€. Ja sen on jo iso osa koko maalämmön rakentamisen lopullisista kustannuksista! Miksi haluaisin ilpin tekemään lisälämpöä sähköllä, kun sen asian hoitaa meillä takka!?

        Unohdin mainita yhden maalämmön hyvän puolen..liittyy äskeiseen. Koko lämmitys ja muuhun asumiseen menevä energia laskutetaan yhdestä paikkaa. Ei tarvitse miettiä järjettömiä tuhansien eurojen öljylaskuja, että miten senkin saa maksettua!

        Nyt on kyllä ollut helppoa. Simple as Simpele.

        Simpele on hieno paikka, on.


    • pahalta tuntuu

      Ah kylläpä sattui... Omat lämmityskustannukset ovat vuodesta riippuen 100-150€.

      • Justiina juu

        Ja ne maalämpövermeet ei maksanut mitään, vai?


      • pahalta tuntuu
        Justiina juu kirjoitti:

        Ja ne maalämpövermeet ei maksanut mitään, vai?

        Ei oooooo maalämpöööö...


      • helpolla halpaa

        Voi paha, itse maksoin vuoden lämmitys/saunapuista 380 e.
        Kalliiksi käypi. ;)


      • Justiina juu
        pahalta tuntuu kirjoitti:

        Ei oooooo maalämpöööö...

        Varmaan sitten niitä "ilmaisia" puita.


      • pahalta tuntuu
        Justiina juu kirjoitti:

        Varmaan sitten niitä "ilmaisia" puita.

        Eihän se ilmaista ollut, maksoin 100-150€ vuodessa.


      • Justiina juu
        pahalta tuntuu kirjoitti:

        Eihän se ilmaista ollut, maksoin 100-150€ vuodessa.

        Ja jumalaton työ, kaupan päälle. Vai oliko muka valmiiksi pilkottu ja pinottu liiteriin? No,jokainen tavallaan. Käyhän se kuntoilusta.


      • pahalta tuntuu
        Justiina juu kirjoitti:

        Ja jumalaton työ, kaupan päälle. Vai oliko muka valmiiksi pilkottu ja pinottu liiteriin? No,jokainen tavallaan. Käyhän se kuntoilusta.

        Pari viikkoa pitkin vuotta n. 80h. Ei minun mielestä jumalaton työ. Saan siitä palkkaa 2500€ verotonta. Ei käy kuntoilusta pitää vielä tuonkin lisäksi harrastaa triatlonia.


      • jarmmo
        pahalta tuntuu kirjoitti:

        Pari viikkoa pitkin vuotta n. 80h. Ei minun mielestä jumalaton työ. Saan siitä palkkaa 2500€ verotonta. Ei käy kuntoilusta pitää vielä tuonkin lisäksi harrastaa triatlonia.

        Osaisit varmasti kirjoittaa lajin oikein, jos harrastaisit sitä.


      • pahalta tuntuu
        jarmmo kirjoitti:

        Osaisit varmasti kirjoittaa lajin oikein, jos harrastaisit sitä.

        Meillä triatlon on triatlon. Sinulle hienostelijalle se varmaan on sitten triiiiathhhhloon.


      • jarrrrmmooooo
        jarmmo kirjoitti:

        Osaisit varmasti kirjoittaa lajin oikein, jos harrastaisit sitä.

        Opettele sinä kirjoittamaan ensin oma nimesi oikein.


      • ajokulut vain
        pahalta tuntuu kirjoitti:

        Pari viikkoa pitkin vuotta n. 80h. Ei minun mielestä jumalaton työ. Saan siitä palkkaa 2500€ verotonta. Ei käy kuntoilusta pitää vielä tuonkin lisäksi harrastaa triatlonia.

        -- jumppasalilla 2ker / vko = 520 vastaa 52 tuntia työtä millä saa halot liiteriin. -- siis haloilla silkkaa säästöä. -- mulla kans 200 vuosi


    • helppo-elämä

      Hyvät naurut sain Erkon kommentista
      " Miksi haluaisin ilpin tekemään lisälämpöä sähköllä, kun sen asian hoitaa meillä takka!?"
      Eli investoit vikaherkkään, kalliiseen laitokseen, jota et edes raaski
      käyttää siihen tarkoitetulla tavalla?
      Siis sinulla on puulämmitys ja käyttövesi lämpiää tuolla maahiskoneella!
      Onnea valitsemallasi polulla.
      Ei taidakkaan tuo 20 v riittää poistoihin.
      Olisit vaan laittanut kunnon puukattilan, noilla kuluilla seuraavat 15 v olisi ollut "ilmaisia" ostopuillakin.

    • ärtsy jätkä

      Ärsytetään vaan. Meikäläisen suora sähkö ilp kuluttaa vuodessa talon ja veden lämmitykseen sekä taloussähköön vähän alle 6000 kWh. Lisänä toista pinomottia uunipuita sekä sauna puilla. Ei kannata sijoittaa 20 000 euroa mihinkään "parempaan" systeemiin. Talo on 80-luvulta. Ärsyttikö?

      Ja tämä tarina on tosi.

      • Sytti

        Tuomoinen törkeä vale kyllä ärsytti!


      • lkhgfd4

        Hyvä noin, minulla kuluu taloussähköä 7000kWh vuodesasa,


    • pahalta tuntuu

      Minä kulutan vuodessa 25000kWh. Ja rahaa siihen menee n. 150€. Siitä voi laskea energian hinnan joka haluaa. Ja sisälämpö on meillä 24 astetta, sauna lämpenee monta kertaa viikossa ja kuumavettä ei säästellä.... hä hä häää... Ärsyttääkö ????

      • ärsyttääkö?

        Tosta voi laskea että sun työsi tuntipalkka on 20centtiä.


    • Totuus kielletty

      Noo maalämpö on halpaa ja helppoa sehän on semmoinen totuus mitä ei saa kertoa. En tiedä miksi tosi asiat on niin monelle kuin lyönti vasten kasvoja.
      Maalämpö maksaa vaan ensin paljon jostain 8000€ lähtee ja n 180000€ päättyy todi monet urakat kun on oikeasti valmista. Mutta sitten menee monta vuotta huolettomasti. Eikä mene kovin kauaa kun on laitteet itsensä maksaneet.

      Minä luotan suorasähköön on olemattomat laitekulut. Ja toinen on 3 tonninen vuolukivi takka. Jossa poltan niitä kuuluisia ja kadehdittavia ilmaisisia puita.
      Omistan metsää hiukan ja harventelen tai muuten vaan kumoan muutaman puun joka vuosi ja teen lämmitys puut pikkuhiljaa . Semmoinen hyötyliikunta harrastus vaikka työtshtini on niin hifas ettei se pahemmin käy kuntoilusta. Jokunen pinomotti.

      Ei pienintäkään aikomusta muuttaa systeemiä. Ei pannaria ei laitteita vain yksinkertaiset öljypatterit. Takan tekisin nyt toisin teettäisin 5 tonnisen niin olisi entistäkin verkkaisempi kumpaankin suuntaan. Puun annostuksessa pitää olla se järki.

    • harakanpesät

      Ei talon energiatehokkus parane lämmitysjärjstelmää muuttamalla. Harakanpesän lämmitys on järjetöntä milla tahansa järjstelmällä. Lyhty elnikäkin kalliilla mlp kaapilla on, eli huono investointi talon jälleenmyynnin kannaltakin.

    • Heh heh

      Minäkin sohaisen muurahaispesää.
      Vaihdoin 2 vuotta sitten hakkeeseen öljystä.
      Alkuinvestointi 5000€ joka on jo kuoletettu.
      Tästä eteenpäin 300€ vuodessa.
      Säästöä 1700-2000€/vuosi.
      Vaika muutaman tunnin joutuukin töitä tekemään niin saa siitä kuitenkin julmetun palkan.

      Palaappa sitten uudelleen kun laitteet on maksettu, niin verrataan säästöjä.

      • Tosi elämää

        Minäpä en säästä mitään. Öljyä menee n.2500 litraa vuodessa ja takkapuita n. 5 mottia.

        Ja kyllä on lämmintä ja mukavaa, säästäköön köyhät ja nuukat, minä ELÄN.


      • Pääasia on...
        Tosi elämää kirjoitti:

        Minäpä en säästä mitään. Öljyä menee n.2500 litraa vuodessa ja takkapuita n. 5 mottia.

        Ja kyllä on lämmintä ja mukavaa, säästäköön köyhät ja nuukat, minä ELÄN.

        että kaikilla on lämmintä ja mukavaa ja että palkka riittää asuinkuluihin.

        Hyvää Joulunodotusta kaikille!


      • Yksi elämä
        Pääasia on... kirjoitti:

        että kaikilla on lämmintä ja mukavaa ja että palkka riittää asuinkuluihin.

        Hyvää Joulunodotusta kaikille!

        Hyvin sanottu,kiitos siitä. Enkä ymmärrä kyllä tuota älytöntä säästämistä alkuunkaan. Kerran täällä vaan ollaan, miksi elää säästääkseen?


    • tikyrtnebrevfac

      Oukki doukki

      Jos raakaäljyn hinta ei käännyt nousuun, öljyä saa pian alle 80 senttiä/litra. Suomessa pudotus on siirtynyt hitaasti kuluttajahintoihin mutta tulee kyllä siirtymään. 80 senttiä / litra merkitsee jo alle 10 sentin lämmitysenergianhintaa heikollakin hyötysuhteella.

      Ilmalämpöpumppujen COP on pakkasella vain kaksi, jopa allekin eli jo sähkö maksaa 6 senttiä tuotettua lämpö kWh:ta kohti. Öljylämmittäjän ei pakkasella kannata pumppuansa kuluttaa vaan kytkeä se pois ja laittaa päälle kun ilmat taas lämpenee korkeintaan muutamaan pakkasasteeseen. Lämpimällä pumpun COP on hyvä (jopa yli 5) ja se sitten säästää öljyä oikein kunnolla ja sähköenergian osuus jää tällöin hiukan alle 3 senttiin / tuotettu lämpökilovatti.

      Ja toimii tämä logiikka puulämmittäjillekin. Vaikuttaa kuin pakkasjaksot olisivat kovin lyhyitä ennen kuin häviävät kokonaan.

      • 23+2

        "Ilmalämpöpumppujen COP on pakkasella vain kaksi,"

        Oli mitä oli, tähän betonitaloon ei tule mitään muutaman vuoden kestäviä leluja ja pölyttimiä.


      • betoni sucks

        Miten pumppu voi säästää lämpimällä oikein kunnolla? Eihän silloin kulu mitään. Oli miten oli, tähän 2000 vuotta kestävään betonitaloon ei tuollaisia pari vuotta kestäviä leluja tule. Tämänkin viestin kävin lähettämässä naapurin tietokoneella. Sillä on puutalo ja öljylämmitys, jota ei muuten minun 2000 vuotta kestävään betonitaloon voi laittaa. On muuten kylmä nukkua kylmällä betonilattialla. Mutta vielä ei ole tehty betonisia 2000 vuotta kestäviä huonekaluja, joten en voi hankkia mitään tähän 2000 vuotta kestävään betonitaloon. Todellisuudessa en voi asua itsekään 2000 vuotta kestävässä betonitalossa, koska oletettu elinikäni on 77 vuotta. Betoni tuhosi elämäni.


      • luolamies?
        23+2 kirjoitti:

        "Ilmalämpöpumppujen COP on pakkasella vain kaksi,"

        Oli mitä oli, tähän betonitaloon ei tule mitään muutaman vuoden kestäviä leluja ja pölyttimiä.

        Voihan sitä harrastaa luola asumista nykypäivänäkin jos haluaa.


    • 80centavoaL

      Vähän huono ajankohta härnätä, kun lämmitysöljyn hinta on laskusuunnassa.

    • 14+7

      Minä harkitsin reilu 10v. sitten maalämpöä ja öljylämmitystä. Valitsin öljyn, enkä ole katunut. Nykyään varmaan maalämpöpumput ovat parempia.

    • tyytyväinen muuten v

      On suora sähkölämmitys, 500-600 euroa vuosi. Klapitouhu ollut harraste, ja maksanut kuluneen polttoaineen verran.

      Pitäis päivittää ilmanvaihtokone parempaan ja hommata ilp, niin klapisirkus vähenisi, mutta ehkä muuten sähkönkulutukseen ei issoja tapahtuisi.

      Elämää tää kuulkaa vaan on.

      • Erkko49

        No niin, 500-600€ suorasähkölämmitteisessä talossa. Eli mulla tässä sulle sanottavana kaksi asiaa:

        1) Jos pitäisikin paikkaansa, niin kuulostaa erittäin vähältä! Sinulla tuskin on suorasähkölämmitys erillisen mittarin takana kuten minulla maalämpöpumppu? Joten lukemasi ovat pelkkiä arvioita. Lämmitykseen/ja kuumaan veteen kuluu siis n.5000kWh/vuosi? Käyttösähköön menee toinen mokoma ja vähän päälle.

        2) Talot ovat erilaisia. Sulle tuo suorasähkölämmitys on oikea valinta. Mun talossa suoralla sähköllä lasku olisi n. 2000€/vuosi tietty taloussähköön n. 700€.


      • Mikä mörskä
        Erkko49 kirjoitti:

        No niin, 500-600€ suorasähkölämmitteisessä talossa. Eli mulla tässä sulle sanottavana kaksi asiaa:

        1) Jos pitäisikin paikkaansa, niin kuulostaa erittäin vähältä! Sinulla tuskin on suorasähkölämmitys erillisen mittarin takana kuten minulla maalämpöpumppu? Joten lukemasi ovat pelkkiä arvioita. Lämmitykseen/ja kuumaan veteen kuluu siis n.5000kWh/vuosi? Käyttösähköön menee toinen mokoma ja vähän päälle.

        2) Talot ovat erilaisia. Sulle tuo suorasähkölämmitys on oikea valinta. Mun talossa suoralla sähköllä lasku olisi n. 2000€/vuosi tietty taloussähköön n. 700€.

        Taas näitä. Palstalla riittää näitä joilla uskovainen mummo naapurista kustantaa pumpun, porauksen ja asennuksen.

        On tuo 2600 litraa aivan tajuton määrä tavalliseen taloon. Maalmpötalot ovat purkukuntoisia vetoisia torppia, joten sopii hyvin tässakin tapauksessa lämmitystavaksi.


    • ärtsy jätkä

      Erkko49

      ... taloussähköön n. 700 €

      Kulutukset tietysti vaihtelevat mutta esim. meillä kesällä kuluu n. 250 kWh/kk. Siis taloussähkö veden lämmitys. Pelkkä taloussähkö maksaa näin ollen
      kaikkineen n. 200 € vuodessa.

      • Erkko49

        Voi jeesus! Taas näitä, keillä ei ole mitään todellisuuden tajua. Taloussähkö 200€/vuosi tarkoittaa noin 1600kWh vuodessa :D

        Edes keskivertokerrostaloasuja ei pääse noin vähällä, puhumattakaan omakotiasukkaasta. Oma kokonaiskulutus vanhassa talossa noin 11000kwh per vuosi. Sisältää kaiken sähkön. Repikää siitä. Se on noin suurinpiirtein uuden talon kulutus ilman maalämpöä ;)


      • Anonyymi
        Erkko49 kirjoitti:

        Voi jeesus! Taas näitä, keillä ei ole mitään todellisuuden tajua. Taloussähkö 200€/vuosi tarkoittaa noin 1600kWh vuodessa :D

        Edes keskivertokerrostaloasuja ei pääse noin vähällä, puhumattakaan omakotiasukkaasta. Oma kokonaiskulutus vanhassa talossa noin 11000kwh per vuosi. Sisältää kaiken sähkön. Repikää siitä. Se on noin suurinpiirtein uuden talon kulutus ilman maalämpöä ;)

        Ja nyt maksat kymppitonneja vuodessa ihanasta sähköstä !


    • ärtsy jätkä

      Lämmityskaudella osa taloussähköstä tulee lämmityksen hyväksi. Kun taloussähkö veden lämmitys on niinkuin sanottu n. 3000 kWh vuodessa niin tähän päädytään. Ei voi kuin valittaa (ei ole pakko). Useimmilla kuluu enemmän.

    • pumppu1

      Sähkön kulutus vuodessa n.4500kwh joka sisältää kaikki sähköt ja lämmityksen..lämmitän öljyllä pärjään vuosi tasolla n.1000 litralla asunnossa 22 astetta...ei takkaa

    • Anonyymi

      Nyt maksat ittes kipeäksi 5700kwh sähkö ×jotakin,kuitenkin paljon enemmän kuin öljy+puulämmitys,vittu että oon vahingoniloinen tuollaiselle pösilölle !

    • Anonyymi

      Puolen yön aktivaattorit olleet valmiina...

      • Anonyymi

        Tuntuu olevan juu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntuu olevan juu

        Ja kuka nyt tuossa paukkeessa nukuttua saa.


    • Anonyymi

      Maalämmön laitto omakotitaloon maksaa n 18000€ siis 18000 jaetaan 20vuodella on se 900€ vuotta kohden. Joopa joo ja puita uuniin.

      • Anonyymi

        900e saa 10 mottia puita ja sillä määrällä ei omakotitaloa lämmitetä.

        ps. niin unohtui, että oman metsän puut ovat "ilmaisia".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        900e saa 10 mottia puita ja sillä määrällä ei omakotitaloa lämmitetä.

        ps. niin unohtui, että oman metsän puut ovat "ilmaisia".

        10 mottia (siis pinomottia) puita riittää hyvin omakotitalon lämmitykseen, kartanot on eri asia. Ilmalämpöpumppu hoitaa edullisesti varsinkin lauhat ajat.


      • Anonyymi

        20 vuoden aikana tulee kompressorin uusinta ynnä muuta pienempää, yhteensä yli 5000 euron remontit.


    • Anonyymi

      Taisit 'unohtaa' tarkoituksella mainita maalämmön hankintakulut. Minulla on suora sähkö + ilmalämpöpumppu + puulla lämpiävä sauna + varaava takka. Sähköä kuluu alle 7 000 kWh vuodessa josta talon lämmitykseen noin 4 000 kWh. Talo on vuodelta 1985, kerrosalaa 109 m^2.

      • Anonyymi

        Sama tilanne, tosin meillä kaksi ilppiä ja sähkösauna. Saunaa ei tule nykyhinnoilla pahemmin lämmitettyä, kesän jälkeen ehkä kolme kertaa...
        Todennäköisesti siis poltat puuta ainakin 4000 kWh verran. Poltetaan mekin, mutta huomattavasti enemmän. koska talomme on ~2,5 kertaa suurempi. Lähellä oli, mutta onneksi ei tullut hävitettyä kesämökkiä. Sen 1,5 ha tontilta ei omalla kulutuksella puut lopu.


    • Anonyymi

      Minulla 10 v kokemus maalämmöstä. Eka kerran laitteistoa (takuu)korjattiin vain 3 v ikäisenä, sen jälkeen 2 kertaa, kustannukset tähän mennessä pari tonnia.
      Muuten ok, paitsi se ***keleen jurina, joka kantautuu sisään. Onneksi makuuhuone ei ole sen seinän takana. Kaikkea koitettu, turha neuvoa.
      Sähköä menee, vaikka 1/3 säästää...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1356
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe