Yksi vinkki, mistä korvata autoveron tuottama euromäärä.

marttiluukas

Kumpaa kannatatte? Poistetaan ulkomaan avun reilu 1 mrd jolla kompensoidaan poistettu autovero, vai jatketaanko kalliin autoveron pitämistä yllä. Kumpi on suomelle edullisempaa?

38

123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kansalainen

      Autoveron ylläpito on Suomelle ja etenkin kaikille Suomen kansalaisille edullisempaa. Sen avulla voidaan nopeuttaa myös sähköautoihin siirtymistä 3-10 vuoden sisällä.

      Sähköautoja voidaan Valmistaa Suomessa joten jos autoverosta on pakko joskus luopua niin kannattaa aloittaa verosta luopuminen Suomessa valmistetuista Sähköautoista.

      Olemme Suuressa tekniikan murrosvaiheessa. Autoverosta ei muutenkaan voi luopua sillä polttoaine verolle joudutaan keksimään uusi tilalle 3-15 vuoden sisällä.

      • murrosvaihe itelläs

        >Autoveron ylläpito on Suomelle ja etenkin kaikille Suomen kansalaisille edullisempaa. Sen avulla voidaan nopeuttaa myös sähköautoihin siirtymistä 3-10 vuoden sisällä.

        Sähköautoja voidaan Valmistaa Suomessa joten jos autoverosta on pakko joskus luopua niin kannattaa aloittaa verosta luopuminen Suomessa valmistetuista Sähköautoista.

        Olemme Suuressa tekniikan murrosvaiheessa. Autoverosta ei muutenkaan voi luopua sillä polttoaine verolle joudutaan keksimään uusi tilalle 3-15 vuoden sisällä.<

        Harvoin on edes täälä palstalla sekavampaa ajatusrakennelmaa, jossa ei ainoastaan puurot ja vellit ole sekaisin, vaan myös kahvit ja piimät.;)


      • kansalainen
        murrosvaihe itelläs kirjoitti:

        >Autoveron ylläpito on Suomelle ja etenkin kaikille Suomen kansalaisille edullisempaa. Sen avulla voidaan nopeuttaa myös sähköautoihin siirtymistä 3-10 vuoden sisällä.

        Sähköautoja voidaan Valmistaa Suomessa joten jos autoverosta on pakko joskus luopua niin kannattaa aloittaa verosta luopuminen Suomessa valmistetuista Sähköautoista.

        Olemme Suuressa tekniikan murrosvaiheessa. Autoverosta ei muutenkaan voi luopua sillä polttoaine verolle joudutaan keksimään uusi tilalle 3-15 vuoden sisällä.<

        Harvoin on edes täälä palstalla sekavampaa ajatusrakennelmaa, jossa ei ainoastaan puurot ja vellit ole sekaisin, vaan myös kahvit ja piimät.;)

        Hieman joustavuutta lukemiseen.

        Autovero ja polttoaine vero ovat 2 asiaa molemmat suuria veromerkitykseltään.
        Lisäksi on ns "leimavero" joka maksetaan vuosittain mitä en aiemmin maininnut.

        Jotteivät käsitteet sekoitu eri lukijoilla.

        Aloituksessa tuotiin esille vain auto vero.

        Tähän otin kantaa ja lisäksi huomautin että koska Sähköauto on todellakin korvaamassa polttomoottoriauton 3-15 vuoden sisällä valtio joutuu pohtimaan myös miten korvata polttoainevero.

        Tämä siis yhtenä perusteena sille että autoverosta ei voi luopua koska pitää keksiä ensin miten korvataan polttoaine vero. Tähän saattaa ollakkin jo ratkaisumalli olemassa se Ollilan kilometrivero jota pitää kuitenkin vielä rukata lisää sillä se on niin epäoikeuden mukainen maalla asuvia ja 85% kansalaisia kohtaan. Jotkut Asiaa numeraalisesti ymmärtämättömät poliitikot joskus puhuivat että Ollilan kilometri verolla voitaisiin korvata Autovero. SE Ei siis sovellu autoveron korvaajaksi mutta saattaa lisää kehiteltynä sopia polttoaineveron korvaajaksi.


        Autokanta on Suuressa murrosvaiheessa Polttomoottoreista ollaan siirtymässä hypridien kautta sähköautokantaan mieluummin suoraan ilman hypridejä.


      • Kohtuullista

        Pudotetaan kansanedustajien ylisuuria palkkioita. 140 000e vuodessa on liikaa.


      • Halla-aho
        murrosvaihe itelläs kirjoitti:

        >Autoveron ylläpito on Suomelle ja etenkin kaikille Suomen kansalaisille edullisempaa. Sen avulla voidaan nopeuttaa myös sähköautoihin siirtymistä 3-10 vuoden sisällä.

        Sähköautoja voidaan Valmistaa Suomessa joten jos autoverosta on pakko joskus luopua niin kannattaa aloittaa verosta luopuminen Suomessa valmistetuista Sähköautoista.

        Olemme Suuressa tekniikan murrosvaiheessa. Autoverosta ei muutenkaan voi luopua sillä polttoaine verolle joudutaan keksimään uusi tilalle 3-15 vuoden sisällä.<

        Harvoin on edes täälä palstalla sekavampaa ajatusrakennelmaa, jossa ei ainoastaan puurot ja vellit ole sekaisin, vaan myös kahvit ja piimät.;)

        Suomessa rakennettiin hybridiauto Fisker Karmaa. Laadusta kertoo se että kyseinen kulkine tuppasi syttymään tuleen ja aiheutti omistajansa konkurssin. Ei suomessa osata autoja tehdä.


    • Autovero pois

      Poistetaan ulkomaanavusta 1 miljardi, että saadaan suomalaisille parempia ja turvallisempia autoja käyttöön. Täällä on niin pitkä aika etenkin pohjoisessa, pimeää ja liukasta ajokeliä, että olisi tärkeää olla hyvä auto millä ajellaan.

      Meiltä menee melkein joka päivä verorahoja erilaisiin projekteihin ulkomaille miljoonia. Tämä lapiointi pitää kertakaikkiaan lopettaa ja laittaa rahat omille kansalaisille. Kehitysapu pitää tehdä vapaaehtoiseksi, eli jokainen voi ilmoittaa verotoimistoonsa, kuinka paljon antaa rahojaan kehitysapuun sekä muihin ulkomaan projekteihin. Tämä olisi oikeudenmukaista.

      Suomessa on maailman korkein verotus joka suhteessa. Palkkaverotus sekä muut; alvit, perintöverot, sähkö-, vesi-, kiinteistö-, auto-, ym. Veroja ja ylimääräisiä maksuja on todella pitkä lista jos ottaa kaikki huomioon.

      • Näin se on ja menee!


      • kansalainen
        marttiluukas kirjoitti:

        Näin se on ja menee!

        verotuksen ansiosta täällä on kaikki näin hyvin.

        Ulkomaan apu on vain keino jolla pyritään auttamaan 5.5 miljardia ihmistä joilla ei ole asiat yhtä hyvin.

        Eikös se ole Perussuomalaistenkin ajatus että autetaan mieluummin paikanpäällä kuin kutsutaan tänne suojiin? Miten tänne Suomeen sopisi 5.5 miljardia ihmistä jotka kaikke elävät alle 2 dollarin päivätuloilla siitäkin huolimatta että työpäivät voivat olla 11-16 tuntia n 365 päivää vuodessa?

        Jos heitä ei koiteta auttaa omissa maissaa niin aina enemmän käy paine tänneppäin. Eikö?


    • Pösömimmi

      >>Poistetaan ulkomaanavusta 1 miljardi, että saadaan suomalaisille parempia ja turvallisempia autoja käyttöön.

    • veromyytti
    • Ja mitä seuraa?

      Korkean verotuksen takia autotehtaat myyvät Suoneen alennuksella, jotta saavat tavaraa kaupaksi. Autoveron poistuessa auton hinta satamassa pomsahtaisi ylöspäin. Ja ainoastaan soinikaljauskovainen voi saatta uskoa, ettei kotimainen autokauppias lohkaise veronalennuksesta messevää siivua omaan katteeseensa.

      Eipä ruoan ja tiettyjen palveluiden alvin laskukaan siirtynyt kokonaisuudessaan hintoihin.

    • Ootellaan

      Miten mielipiteesi on täysi muuttunut ,Merja Kyllösen ajama autoveron alennnus oli mielestäsi hyvä ajatus ,mihinkä suuntaan pöhelön pää vielä kääntyykin .

    • Tässä ehdotus

      Kehitysavusta luovuttava kokonaan ja eroon EU:sta, säästö kaksi miljardia euroa vuodessa. Suomi on EU:n nettomaksaja, miljardi menee sinne vuodessa. Ei tarvitse muita leikkauksia tehdä valtion menoihin.

      • poistetaan puoluetuk

        poistetaan puoluetuet. turha menoerä.


    • koomo

      Poistetaan autovero //// Leikataan KEHITYSAPU 1 miljardi!!

      • ei pidä leikata

        Suomen kehitysapu on jo nykyisellään luokattoman alhaisella tasolla, vain 0,55% bkt:stä kun yk:n suositus on 0,7%.

        Jos kehitysavulle pitäisi jotain tehdä niin nostaa sen tasoa.


      • EHDOTON EI !!
        ei pidä leikata kirjoitti:

        Suomen kehitysapu on jo nykyisellään luokattoman alhaisella tasolla, vain 0,55% bkt:stä kun yk:n suositus on 0,7%.

        Jos kehitysavulle pitäisi jotain tehdä niin nostaa sen tasoa.

        Miksi nostaa, nuokin rahat menevät totaalisesti hukkaan. ehdottomasti tehottominta rahaa mitä veronmaksajat joutuvat polttelijoille maksamaan. poikki koko budjettipohjainen rahoitus. Ne jotka haluavat rahaa ja tavaraa lähetellä, tehkööt sen omaan piikkiinsä. Ei verovaroin.


    • kansalainen

      Autoveron poiston järjettömyys.

      uuden auton ostanee n 14% populaatiosta
      6% miettii uuden ja käytetyn välillä.
      http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288594327395.html

      n79% ostaa käytetyn.

      johtopäätös autoveron poisto lisäisisi uuden auton ostajia ehkä 6%
      mutta jopa 79% populaatiosta joutuisi ostamaan entistäkin vanhempia autoja kun jotain muita veroja jouduttaisiin korottamaan 1 miljardilla jonka jälkeen 79% olisi aiempaa vähemmän varaa ostaa käytetty auto.

      myös kilometrivero vanhentaisi autokantaa entisestään yli 50-79% populaatiolla samalla logiikalla. järjetön siis sekin. kilometriveroa voitaisiin parannella korvaamaan bensavero jolloin siinä olisi jotain järkeä.

      Lisäksi kannattaa muistaa:
      1.) Käytetyt autot elättävät auton korjaajia ja varaosien valmistajia ja myyjiä.
      2.) Käytetyissä autoissa menee vähemmän pääomaa hukkaan.
      3.) Käytetyssä on halvat kilometrit uuteen verrattuna
      4.) köyhemmälläkin on varaa alle 100-1000e maksavaan käytettyyn autoon.
      4.1) ainoataan kela työttömällä ei ole varaa minkäänlaisen auton ylläpitoon.
      5.) Auto tuo vapautta ja auttaa työllistymään paremmin.

      • PePuePePue

        Siksi kun vain n. 14 % ostaa uuden auton, 6 % pohtiessa uuden ostoa. Vaihtoautoja on niin vähän, että miinoja pitää rahdata, siis käytettyjä autoja ulkomailta jotta saadaan markkinat tyydytettyä. Silloin voisi kai todeta, että jotain on pielessä, eli luultavasti liian korkea autovero uusissa autoissa Suomessa.


      • kansalainen
        PePuePePue kirjoitti:

        Siksi kun vain n. 14 % ostaa uuden auton, 6 % pohtiessa uuden ostoa. Vaihtoautoja on niin vähän, että miinoja pitää rahdata, siis käytettyjä autoja ulkomailta jotta saadaan markkinat tyydytettyä. Silloin voisi kai todeta, että jotain on pielessä, eli luultavasti liian korkea autovero uusissa autoissa Suomessa.

        jos seurasit mediaa kesällä auton myyjät olivat huolissaan kun alle n1500 euron autot eivät myyneet riittävästi eli autoja toisin sanoen on riittävästi tarjolla.

        Se että osa ihmisistä haluaa itse hakea autonsa ulkomailta eikä elättää suomalaisia autokauppiaita on hyvä mahdollisuus omatoimisille ja hieman enemmän riskiä haluaville ihmisille jotka saavat autonsa hieman halvemmalla mikä kattaa osan riskistä.

        Suuremmissa populaatioissa autokauppiaskin ottanee pienemmän katteen käytettystä menopelistä eikä niitä tarkastella vastaavasti yhtä tarkasti.

        Ajatus siitä että uuden auton ostaja saa romutuspalkkion vanhasta on järjetön paitsi jos ostaja viitsii käydä ostamassa sen satasen auton jota tarjoaa romutettavaksi. Uuden auton ostaja tuskin viitsii vaivaantua moiseen ja olisi järkyttävää jos 1000e arvokkaampi auto menisi romuksi.


      • PePuePePue
        kansalainen kirjoitti:

        jos seurasit mediaa kesällä auton myyjät olivat huolissaan kun alle n1500 euron autot eivät myyneet riittävästi eli autoja toisin sanoen on riittävästi tarjolla.

        Se että osa ihmisistä haluaa itse hakea autonsa ulkomailta eikä elättää suomalaisia autokauppiaita on hyvä mahdollisuus omatoimisille ja hieman enemmän riskiä haluaville ihmisille jotka saavat autonsa hieman halvemmalla mikä kattaa osan riskistä.

        Suuremmissa populaatioissa autokauppiaskin ottanee pienemmän katteen käytettystä menopelistä eikä niitä tarkastella vastaavasti yhtä tarkasti.

        Ajatus siitä että uuden auton ostaja saa romutuspalkkion vanhasta on järjetön paitsi jos ostaja viitsii käydä ostamassa sen satasen auton jota tarjoaa romutettavaksi. Uuden auton ostaja tuskin viitsii vaivaantua moiseen ja olisi järkyttävää jos 1000e arvokkaampi auto menisi romuksi.

        Suomessa alle 1500,- auto, tarkoittaa esim. Saksassa vastaava n. 150,- mutta ei siltikään tuon hintaluokan autoja tuoda sieltä.

        Tänne tuodaan käytettyinä autoja, joiden hintaluokat täällä ovat 7000,- > ja sitä tekevät käytettyjen autojen kauppiaat. Itsetuotuina aika harvinaista, sillä se muodostaa vieläkin "omanlaisensa" savotan viranomaisten kanssa.

        Mutta ei tästä sen enempää, sillä asia on selvästikin sinulle vieras, minulle ei.


      • kansalainen
        PePuePePue kirjoitti:

        Suomessa alle 1500,- auto, tarkoittaa esim. Saksassa vastaava n. 150,- mutta ei siltikään tuon hintaluokan autoja tuoda sieltä.

        Tänne tuodaan käytettyinä autoja, joiden hintaluokat täällä ovat 7000,- > ja sitä tekevät käytettyjen autojen kauppiaat. Itsetuotuina aika harvinaista, sillä se muodostaa vieläkin "omanlaisensa" savotan viranomaisten kanssa.

        Mutta ei tästä sen enempää, sillä asia on selvästikin sinulle vieras, minulle ei.

        alle 1500 euron autot ja niiden huono menekki tarkoittaa toki sitä että yhä suurempi osa on työttömänä eikä heillä ole varaa ostaa halvintakaan autoa siksi autot eivät mene kuin aiemmin koska kyseisten autojen asiakaskunta on pienentynyt.

        1500:lla saa aivan käyttökelpoisen auton jos on varaa ylläpitää.

        7000:lla saa hyvän auton mutta jos hakee itse ulkomailta niin vielä paremman samalla rahalla. Tästä syystä osa tämän hintaluokan käyttäjistä hakee mieluiten itse.
        http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/03/03/nain-tuot-kaytetyn-auton-ulkomailta/201224491/304

        On totta että on helpompaa maksaa hakijalle hakupalkka,kate, kuin hakea itse tällöin riskikin jää enemmän haetun myyjälle. Omatoimiselle riskiäsietävälle ja mieluiten jotain autoista ymmärtävälle auton haku on selkeä vaihoehto Valikoimahan on haettuna suurempi etenkin jos mielessä on useita vaihtoehtoja jotka kelpaavat.

        jos toinen perheessä on työtön niin haku voi olla myös hyvä vaihtoehto jos yllämainitut ehdot täyttyvät. Saahan hakiessa bonuksena "ilmaisen" joskus jopa tuottavan reissun.

        En väitäkkään olevani kaikkitietävä mutta seison näkemysteni takana.


      • PePuePePue
        kansalainen kirjoitti:

        alle 1500 euron autot ja niiden huono menekki tarkoittaa toki sitä että yhä suurempi osa on työttömänä eikä heillä ole varaa ostaa halvintakaan autoa siksi autot eivät mene kuin aiemmin koska kyseisten autojen asiakaskunta on pienentynyt.

        1500:lla saa aivan käyttökelpoisen auton jos on varaa ylläpitää.

        7000:lla saa hyvän auton mutta jos hakee itse ulkomailta niin vielä paremman samalla rahalla. Tästä syystä osa tämän hintaluokan käyttäjistä hakee mieluiten itse.
        http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/03/03/nain-tuot-kaytetyn-auton-ulkomailta/201224491/304

        On totta että on helpompaa maksaa hakijalle hakupalkka,kate, kuin hakea itse tällöin riskikin jää enemmän haetun myyjälle. Omatoimiselle riskiäsietävälle ja mieluiten jotain autoista ymmärtävälle auton haku on selkeä vaihoehto Valikoimahan on haettuna suurempi etenkin jos mielessä on useita vaihtoehtoja jotka kelpaavat.

        jos toinen perheessä on työtön niin haku voi olla myös hyvä vaihtoehto jos yllämainitut ehdot täyttyvät. Saahan hakiessa bonuksena "ilmaisen" joskus jopa tuottavan reissun.

        En väitäkkään olevani kaikkitietävä mutta seison näkemysteni takana.

        Ihan vapaasti, ja varmasti ihan hyvä nekemys sekin, mutta minä nyt vaan tunnen ja tiedän tämän asian.


    • Tehdäänpä toisenlainen ehdotus: Kun Suomen apu ulkomaille on 0,35% kuten tuli selväksi eduskunta kyselyssä. niin nostetaan se apu 0,7 %, eli euroissa tuonne reilu 2mrd ja kansa olisi tyytyväinen.

      Toisekseen, kun koreata autovero halutaan pitää, niin nostetaan sitä tuon puuttuvan ulkomaan avun verran. eli 0,35% ja kansa huutaa huraa!

      Kolmanneksi, kun kansa haluaa olla EU:ssa ja maksaa velkamaiden velkoja, niin maksetaan ja ollaan hiljaa. Kyllä EU meitä muistaa, jollei muuten niin nostamalla Suomen osuutta velkamaiden osalta. ja Jutta mukaan tekemään niin ihmeellisiä vakuuksia. Joita ei itse pirukaan ymmärrä.

      Nyt sitten kansa on tyytyväinen Ai jaa. otetaan vielä neljäskin kohta. Koska meillä ei ole saatu maksetuksi tuota puuttuvaa 0,35%:tia apua ulkomaille, otetaan vaikkapa puolet Somalian väestä tänne Suomeen, onhan meillä lääniä, kyllä tänne mahtuu ja tänne saa tulla. Nyt lopultakin/vähintäänkin kansa on hyvin tyytyväinen.

      Mitenkä suu nyt pannaan , väki kun tuli haluamme kirjoitus kuvioon mukaan. Ei enää selityksiä vaan tekoja.

      • kansalainen

        On oikein mukavaa että ajatuksenne joustavuus on viellä tallella kun voitte kääntää tarvittaessa kelkkanne aloitukseen verrattuna. Kelakan kääntö on toki hyväksyttävää kun tarvittava määrä uutta tietoa päivittää vanhan näkemyksen.

        Kuitenkin tämä toisenlainen ehdotuksenne on tehty mahdottomaksi pääasiassa kokoomuksen mutta myös osin keskustan toimesta kun valtion talous on heidän pääministerivallan aikana päästetty romahtamaan ennätyksellisen surkeaan tilaan 5:ssä vuodessa . Aivan ihmetyttää kun kukaan ei vielä istu vankilassa.

        Vastuussa:
        http://valtioneuvosto.fi/tietoa-valtioneuvostosta/hallitukset/vuodesta-1917/tulokset/fi.jsp?report_id=V2

        Osa poliittisista päättäjistä on todellakin kanssasi samaa mieltä että he ilahtuisivat jos Suomen apu ulomaille kaksinkertaistettaisiin ehdotuksesi tavalla. Siinä olisi myös jonkinlaista oikeudenmukaisuuttakin 5.5 miljardin ulkomaalaisen näkökannalta ja ennenkaikkea se hitusen saattaisi parantaa oloja jossain maassa tai maissa jolloin tänneppäin ei olisi aivan niin paljon painetta.

        Autoveron korottaminen n 100%:lla kuten ehdotat ei varmaankaan toisi valtion kassaan miljardia lisää vaan luultavammin vähentäisi uusien autojen myyntiä entisestään luultavasti reilusti alle nyky 14%:n ajatuksessa olisi jotain mieltä jos Suomessa valmistettuja ja sähköautoja verotettaisiin nykyisen verran tai vähemmän. EU ei kuitenkaan luultavasti pitäisi ehdotuksestasi vaikka eihän se saisikaan puuttua itsemääräämisoikeuteemme. Lisäksi nyky verotasoon on jo totuttu joten lienee järkevintä pysyä siinä mikä on Suurimman osan etu. Eläkelläisille sopisi kenties mieluummin vähänkäytetty ajoneuvo uuden sijaan. Mutta sehän on jokaisen valinta ja uuden auton luulisi olevan turvallisempi.

        Eu sopimukset eivät todellakaan tunnu hyviltä tällä hetkellä kun Suomella menee huonosti aiempaa verrattuna mutta EU:ta huonompana pidän euroa ja sen tuomia yli 60 miljardin takauksia Eu maihin. Mitä lienevät nykyään kun lehdistö ei ole aikoihin päivittänyt tietoja. Urpilaisesta voi sanoa että hän onnistui paremmin kuin yksikään muista Eu maiden edustajista puolustamaan kansalaisiamme ja Verovarojemme turvallisuutta eli muut häviävät enenmmän koska eivät vaatineet mitään turvaa takauksiinsa.

        Ulkomaalaisten Suomeen mahtumiseen otin kantaa ylempänä
        15.12.2014 11:57 ja kyllä monesti tänne päässeet ovat olleet olosuhteisiimme aiempaa tyytyväisempiä vaikkei aina kaikkien kansalaisiemme kanssa kohtaamisiin.

        Tekoja:
        Pidetään autovero, paitsi jos löytyy parempi vaihtoehto kaikkinensa, ja koitetaan auttaa ihmisiä omissa maissaan mieluummin kuin täällä. Joku voisi etsiä 1:den Suomessa autetun kustannukset ja verrata 1:den ulkomailla autetun hintaan ja olen aika varma että samalla summalla voimme auttaa useampaa ulkomailla. Tietenkin Suomenkin on päässyt suojiin ja pääsee vastakin tervetuloa mutta valtion saa varmasti enemmän aikaiseksi ulkomailla näillä perusteilla. Tästä johtuen määriä ei kannattane oleellisesti kasvattaa.


    • ,.,.,.,

      Puolueiden kannatus

      Pääministeri, kokoomuksen puheenjohtaja Alexander Stubb (kok.) kiistää kokoomuksen syöksyn Helsingin Sanomissa.

      –En näkisi tätä syöksynä, vaan tilanteen stabiloimisena. Tilanne on se, että kokoomuksen kannatus on 16-17 prosenttia. Meillä on uskomattoman paljon töitä vaaleihin, jotka pidetään 19. Huhtikuuta. Se on se varsinainen gallup, Stubb totesi HS:lle.

      Kokoomuksen kannatus on ollut kovassa laskussa kesästä asti. Eduskuntavaaleissa 2011 kokoomus oli suurin puolue 20,4 prosentin kannatuksella. Viime kesän gallupeissa kannatus oli pari prosenttiyksikköä suurempi.

      Eilen julkaistun gallupin mukaan SDP meni kokoomuksesta niukasti ohi. Kokoomuksen kannatus on gallupin mukaan 16,7 prosenttia ja SDP:n 16,9 prosenttia. Keskusta on edelleen ykkösenä 26,1 prosentin kannatuksella.

    • Tässä laskussasi on pieni virhe. Kun lasketaan jonkun saavan 26% äänistä, niin se lasketaan gallup kyselyjen kokonaismäärällä. Nyt kun viimeisessä Gallupissa, puolueensa ilmoittaneita oli vain 2/3-osaa, se prosenttiluku on laskettava annettujen puolueiden nimenneiden äänistä joten todellinen luku on huomattavasti pienempi.

      Nämä jotka eivät ilmoittaneet puoluekantaansa, saattavat tehdä sen hytkyn mihin tahansa puolueeseen.

    • Tuo käänteinen ehdotuspohja oli minulta lähinnä vitsi . 67% oli autoveron poiston kannalla ja 33% se autoveron pitäminen nykyisellään.

      Mitä tulee kansojen auttamiseen, niin jokaisella maalla on vahvuutensa, jolla se auttaa omia kansalaisiaan. Ei pidä olla ajatuksena, että ME joilla kohta on puolet kansasta alle toimeentulo rajan, auttaisimme maita, sen vuoksi että sen johtajat ovat samalla lailla ahneita kuin täällä meillä suomessakin.
      Nykyisellä menolla mekin ollaan autettavien rajoilla, ero on vain siinä että ME JOUDUMME sen auttamisen Maksamaan, kuten Kreikaltakin vaaditan. ME AUTTAISIMME mutta autetaanko meitä, jos tarvitsemme. Ei auteta.

      Autoveron poisto on järkevää, mutta vieraiden kansojen ja Etelä-Euroopan rikkaiden maiden; Italia Ranska, Espanjan törppöjen auttaminen tyhmyyttä. Näillä monilla muualle tuhlatuilla miljardeilla saisimme uudehkon autokannan, Auttaisimme ilmaston saastumisen estämisessä. Turvallisuutta ym vastaavaa.

      Kuten huomamme, niin tämä koko prosessi täällä meilläkin, on monen töppäyksen hinta, jota lapsemmekin joutuvat maksamaan. Eläkkeitä ei kerry ja yhä isompi joukko jää alle toimeentulorajan.
      Otetaan vihdoin huomioon oma kansamme. Meitä täällä ei auta, kuin vain me itse.

      • kansalainen

        Vastineeni "lähinnä vitsiisi" ei ollut vitsi.

        Missäköhän on tieteellisesti pätevä ja laajapohjainen tutkimus autoverokannatuksen poistosta mainitsemallasi kannatuksella? Vaikka kannatus olisikin jostain syystä oikeasti sen mukainen kuten koitat antaa ymmärtää niin se ei poista sitä seikkaa että n 79% väestöstä hyötyy suoraan autoverosta muuna kevyempänä verotuksena ja Valtio miljardin verotulojen lisäksi Valtion taseessa. näistä seikoista hyötyvät vähemmän suorasti koko populaatio.

        Olet oikealla suunnalla siinä että jos Suomen mallia romutetaan yhtä tuhoisasti kuin viimeisen 5 vuoden aikana niin degeneroidumme USA mallin tasolle jolloin väittämäsi pitää jokseenkin paikkansa että puolet populaatiostamme on lähellä toimeentulo kyvyn rajaa.

        Olen samaa mieltä että Suomalaisten ei tulisi olla taloudellisesti vastuussa muista euroopan maista eikä edes takailla muita EU maita ainakaan 60 miljardilla ehkä joku 10 miljardia olisi ollut oikeampi taso jos kerran on pakko. ja tässä pakotetilanteessa on huomattu selkeästi miten mitätöntä tukea on Suomelle tullut pakotehaittoihin. Katsokaa eu jäsenmaksu tase siltä annetaan takaisin vain omia rahojamme ja pidetään itsellä suurin osa.

        Autoveron poisto on todellakin haitallista kuten olen aiemminkin perustellut vaikka tuolla ylempänä 19.12.2014 00:03

        Kyllä yhteistyökin on apua mutta itse se on tietenkin tehtävä suurin työ. Suomen on todellakin muistettava että Suomi on enemmän Suomalaisia kuin Eurooppaa varten. Aivan kuten kaikki VAltiot ovat omia kansalaisiaan varten. Yhteistyöllä nostetaan kaverivaltioita lähemmäs ja autetaan hieman enemmän muttei millään voida auttaa yhtä paljon kuin omia kansalaisiamme. Olemme liian pieniä sellaiseen.

        Kaikki ulkomaan apu kannattaa laittaa 5.5 miljardin ihmisen, alle 2$ päivätuloilla,yli 11-16tunnin työpäivillä elävien populaatioihin heidän omien maidensa kehittämiseen. kuten olen ylempänäkin esittänyt.


    • ei persaukiset

      mitää autoo tartte, menkööt fillarilla ja opetelkoot töihin. Ostin vaimolle uuden mesen ja ne on nykyjään halpoja toi minkä ostin oli vaan 35800 euroo ja se ei kauppa-autosta oo mikään hinta.
      Nää verosta narisijat t vaan kittaa kaljaan kaikki fyrkkansa ja sit vihaavat noit maahantulleita
      Autovero on kohdallaan ja liikunnan takia toi pöndejengi vaan fillaroimaan

    • neropTti

      Onko Suomen kansasta tosiaan 2.5 miljoonaa alle toimeentulorajan???
      Kauheaa jos näin on! Voitko marttiluukas laittaa vaikka linkin tuohon tilastoosi!
      Tällaisesta köyhyydestä ei Suomi nouse ikinä!

    • Kannattaako autoveron poistaminen? Kyllä 68.67% (3,319 votes)

      Ei 31.33% (1,514 votes)

      Yle uutiset Tutkimus

      • miljardi iso raha

        Kannatatko autoveron poismista, kun siitä tuleva miljardin vaje pitää paikata muilla veronkorotuksilla, autojen käyttömaksujen korotuksilla ja tietulleilla?

        99% Ei. Parempi vaihtoehto säilyttää autovero, koska miljardi olisi iso aukko valtion budjetissa.

        1%. Kyllä. Nokian Ollilan autoseurantabisnes verojen keruussa ja autokauppiaat.


      • Morrisoni
        miljardi iso raha kirjoitti:

        Kannatatko autoveron poismista, kun siitä tuleva miljardin vaje pitää paikata muilla veronkorotuksilla, autojen käyttömaksujen korotuksilla ja tietulleilla?

        99% Ei. Parempi vaihtoehto säilyttää autovero, koska miljardi olisi iso aukko valtion budjetissa.

        1%. Kyllä. Nokian Ollilan autoseurantabisnes verojen keruussa ja autokauppiaat.

        Siitä ei synny mitään miljardin vajetta, se korvautuu suurimmaksi osaksi lisääntyvällä autokaupalla ja siihen liittyvillä toiminnoilla, ei siis tarvetta korvata sitä uusilla/muilla veroilla. Yksi lähtökohta voisi olla kehitysmäärärahojen leikkaaminen, ja siitä sitten tarpeen mukaan muita tehottomia ja turhia menoeriä leikkaamalla.


      • miljardi iso raha
        Morrisoni kirjoitti:

        Siitä ei synny mitään miljardin vajetta, se korvautuu suurimmaksi osaksi lisääntyvällä autokaupalla ja siihen liittyvillä toiminnoilla, ei siis tarvetta korvata sitä uusilla/muilla veroilla. Yksi lähtökohta voisi olla kehitysmäärärahojen leikkaaminen, ja siitä sitten tarpeen mukaan muita tehottomia ja turhia menoeriä leikkaamalla.

        Vaikka automyynti kasvaisi tilapäisesti 20% ei se kattaisi kuin murusia miljardin autoveron katoamisesta.

        Kehitysmäärärahoista ei ole mitenkään realistista ajatella että miljardi löytyisi. Jos Suomi leikkaisi sen verta niin Suomen maine menisi luokkaan Pohjois-Korea. Ei kävisi enää esimerkiksi suomalaiset tuotteet maailmalla kaupaksi ja suomalaisia työpaikkoja katoaisi iso määrä. Ei tekisi suomelle mitenkään hyvää leikata kehitysapua persujen ehdottamalla tavalla.

        Jo nykyisellään Suomi antaa kehitysapua vähän verrattuna muihin länsimaihin. Aivan utopiaa persuilta tarjota joka budjetin reiän paikkaamiseen kehitysavun leikkaamista.

        Missä on ylipäätänsä realismi perussuomalaisten politiikassa? Isoja lupauksia (kuten miljardin autoveron poisto) heitellään vaalitäkynä, mutta realismi ehdotuksista puuttuu.


      • Morrisoni
        miljardi iso raha kirjoitti:

        Vaikka automyynti kasvaisi tilapäisesti 20% ei se kattaisi kuin murusia miljardin autoveron katoamisesta.

        Kehitysmäärärahoista ei ole mitenkään realistista ajatella että miljardi löytyisi. Jos Suomi leikkaisi sen verta niin Suomen maine menisi luokkaan Pohjois-Korea. Ei kävisi enää esimerkiksi suomalaiset tuotteet maailmalla kaupaksi ja suomalaisia työpaikkoja katoaisi iso määrä. Ei tekisi suomelle mitenkään hyvää leikata kehitysapua persujen ehdottamalla tavalla.

        Jo nykyisellään Suomi antaa kehitysapua vähän verrattuna muihin länsimaihin. Aivan utopiaa persuilta tarjota joka budjetin reiän paikkaamiseen kehitysavun leikkaamista.

        Missä on ylipäätänsä realismi perussuomalaisten politiikassa? Isoja lupauksia (kuten miljardin autoveron poisto) heitellään vaalitäkynä, mutta realismi ehdotuksista puuttuu.

        Miksi automyynti kasvaisi väliaikaisesti 20%, täällä on suuri paine autokannan uudistumiselle.
        Onhan miljardi toki iso raha, mutta kyllä se pikkupuroista kerääntyisi ja hakisi paikkansa.

        Kehitysmäärärahat ovat niin huonosti kohdentuvia ja hyödyttömiä, että niiden leikkaaminen, ja siihen liittyvä jäljelle jääneen osan tarkka valvonta ja kohdentamisen valvonta tuottaisivat lopputuloksena saman kuin tämä tuuleen rahankylväminen.

        On aivan sama mitä joku ajattelee, jos ei löydy halukkuutta löydy toiminnan tehostamiseen, katsokoot kieroon ja syytäkööt omia rahojaan tuuleen.

        realismia ainakin siltä osin, että EU on joka tapauksessa "harmonisoimassa" ja muuttamassa autoverosysteemejä ja se käy suomen vanhentuneen systeemin kuolemaksi.


    • kansalainen
    • mersumies-67

      Tieto siitä, ettei poistu moneen vuoteen, niin autokauppa nytkähtää käyntiin. Tämä epätietoisuus ei ole kenenkään etu. Minä en autoa vaihda ennen kuin selviää, miten tässä menetellään. Autokuumeessa jo pian vuoden ollut :)

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1903
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1476
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      13
      1384
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe