Aika

juoksee

Mitä se oikein on.

69

197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kesiumkello

      -mä lähden stadiin, sanoi mummo
      -miksi, poika kysyi
      -aika käy pitkäksi, kun täällä ei tapahdu mitään, mummo vastasi

    • niin tai näin

      Yksi sekunti on aika, jonka kuluessa valo etenee 299 792 458 metriä.

      Jos muutamme metrin määritelmän niin että uusi metri on 299 792 458 vanhaa metriä, niin sitten valon nopeus (c) on metri sekunnissa. Ei kuulosta hyvältä. Muutetaan siis myös ajan määritelmää vastaavasti, niin c säilyy ennallaan. Sitähän me emme voi muuttaa.

      • kesiumkello

        Lee Smolin on kyllä nykyään sillä kannalla, että luonnonlait muuttuva tevoluution myötä. Siis myös c voi muuttua niin, että maailmankaikkeus tuottaa mahdollisimman paljon mustia aukkoja.


      • al jabr

        "niiin tai näin", koska ajan määrittäminen on osoittautunut tarkemmaksi kuin matkan. on perusmittana sekunti. Se on cesium133:n erään energitilan alempaan energiatilaan siirtymisen lähettämän valon aallon monikerta.

        Metri on määritelty valon sekunnissa kulkeman matkan pituus jaettuna luvulla 299 792 458, joten valon nopeus on tarkka, määritelmän mukaan juuri yhtä monta m/s.


    • aika on rahaa

      Pikkuporvaristolla on aikaa nuolla rahamiesten per seitä.

    • No hätä

      Eihän aika mihinkään juokse, karkaa, tai edes hölkkää. Se vain ON, maailmankaikeuden neljäs dimensio. Eri asia, miten kukin sen kokee.

      • iufifi

        Eikös niitä dimensioita ole peräti 11.


      • taitaa kuivua
        iufifi kirjoitti:

        Eikös niitä dimensioita ole peräti 11.

        Juu, erään säieteorian mukaan. Saas nähdä, tuleeko niistä mitään.


    • martta00

      se on sitä, kun jo olemassa oleva tulevaisuus rullaa tietyllä vauhdilla kohti havaitsijaa, joskus se juoksee, joskus taas matelee, johtunee tapahtumakelan ja akselin välisestä vaihtelevasta kitkasta

    • aika on rahaa

      On se aikamoisen kallista. kun pappi pierasee pankissa.

    • rela998

      Aika on ihmisen luoma käsite peräkkäisistä toisiaan seuraavista hetkistä (jotka on mahdollista mieltää ja "kokea" ja ymmärtää muistimme ansiosta). Korostan: aika on käsite. Ei muuta.

      • astronaatti

        Jos sidotaan aika fysikaalisiin tapahtumiin, niin omenan putoaminen puusta puun juurelle kestää kuussa maalaisen kellolla katsottuna pidemmän tovin kuin maassa. Kuinkahan pitkiä olisivat kuulaisen sekunti ja metri.


      • 1620
        astronaatti kirjoitti:

        Jos sidotaan aika fysikaalisiin tapahtumiin, niin omenan putoaminen puusta puun juurelle kestää kuussa maalaisen kellolla katsottuna pidemmän tovin kuin maassa. Kuinkahan pitkiä olisivat kuulaisen sekunti ja metri.

        Onko siellä kuussa omenapuita?


      • ammann

        Jos haluan löytää ja kokea avaruuden, niin tiedän mitä pitää tehdä. Miten löydän ajan?


    • 11314

      Fysiikan teorioissa aika on kyllä hyvin tärkeä muuttuja.

    • H. Eisenberg

      Mikä on pienin mahdollinen aikaväli dt, mitä voi olla olemassa. Onko se sama kaikkialla universumissa.

      • eiserstainer

        -- aika on kulumavika tai kasvukäyrä


    • Lyhyesti...

      Aika on olemassa, jotta kaikki tapahtumat eivät tapahtuisi samanaikaisesti.

      • 20+1

        Sanoi ilmeisesti Niilo 5 v hyvin ylpeänä ja itsevarmana älynväläyksestään.


      • Lue enemmän...
        20+1 kirjoitti:

        Sanoi ilmeisesti Niilo 5 v hyvin ylpeänä ja itsevarmana älynväläyksestään.

        Sanoi henkilö, jonka nimimerkki ilmaisee hänen älykkyysosamääränsä.


      • 5+1
        Lue enemmän... kirjoitti:

        Sanoi henkilö, jonka nimimerkki ilmaisee hänen älykkyysosamääränsä.

        Ei tässä nyt lukemisesta ole kiinni vaan siitä että tuo lause on niin lapsellinen. Siitä saa käsityksen että ensin joku on keksinyt tapahtumat. Ja sitten tulee kuningasajatus tälle ihmehepulle "mut hei, nyt mul on tapahtumii mut ne ei saa tapahtua samanaikasesti, mä heilautan taikasauvaa ja teen ajan. Duuni hoidettu, kliffaa hei!"

        Tuo versio sen enempää kuin alkuperäinen kuningasajatus ei kovin tieteellisiä ole. Otan osaa jos olet eri mieltä ja saat siitä itkupotkuraivarin.


      • Kirjasta luin
        5+1 kirjoitti:

        Ei tässä nyt lukemisesta ole kiinni vaan siitä että tuo lause on niin lapsellinen. Siitä saa käsityksen että ensin joku on keksinyt tapahtumat. Ja sitten tulee kuningasajatus tälle ihmehepulle "mut hei, nyt mul on tapahtumii mut ne ei saa tapahtua samanaikasesti, mä heilautan taikasauvaa ja teen ajan. Duuni hoidettu, kliffaa hei!"

        Tuo versio sen enempää kuin alkuperäinen kuningasajatus ei kovin tieteellisiä ole. Otan osaa jos olet eri mieltä ja saat siitä itkupotkuraivarin.

        Ei tuo minun keksimäni lause ole. En nyt tällä hetkellä muista sen kosmologin nimeä, joka noin sanoi. Joku britti se oli...


    • tähtiä kohti

      Aika on positiiviseen suuntaan akselia kulkeva vektori 4-ulotteisessa aika-avaruudessa. Vastakkaiseen suuntaan kulkevalle vektorille ei ole annettu nimeä, koska se ei meidän kannalta ole merkityksellinen. Aika onkin melko harhainen käsite: Sen sijaan pitäisi ajatella asiaa siten, että massa-energialla oleva inertia on saanut tietyn arvon avaruuden jokaisessa pisteessä ja siitä seuraa seuraava piste ennustettavasti. Aika antaa tämän ennustuksen mahdollisuuden. Yhtä hyvin voitaisiin puhua negatiiviseen aika-akseliin liittyvästä muutoksesta. Samasta syystä aikaa ei voi kelata takaisin päin - koska jokainen piste pitäisi palauttaa edelliseen arvoon. Tässäkin vallitsee dualismi, samankaltainen kuin suhteellisuusteorian ja kvanttifysiikan välillä.

      • r^3

        Massa = tiheys * tilavuus, eli se varaa aina tilan kolmiulotteisessa avaruudessa. Ei kannata sekoittaa pakkaa lisää kuvittelemalla aikaa lisädimensioksi.

        Aika ei ole mitään muuta kuin jonkin (massallisen) värähtelijän jaksonajan mittaviive, joka on inertian seurauksena alttiina jaksonajan hidastumiselle. Oli värähtelijä mikä tahansa (heiluri, könninkello, atomikello you name it), on sillä aina massa, mihin kiihtyvyys "aikaa hidastavasti" vaikuttaa. Nopeudella ei ole merkitystä. Vain kiihtyvyys ratkaisee.


    • al jabr

      Eräs tapa lähestyä kysymysta on katsoa jostakin fysiikan kaavasta, mitä aika siinä palvelee, ja kertoa se. Näin monet ovat tehneetkin.

      Kysyjä kuitenkin tarkoittanee, mitä aika "pohjimmiltaan" on. Kysymys ei ole tieteellinen, eikä siihen ole tieteellistä vastausta. Samoin ei ole tieteellistä vastausta kysymykseen, mitä aine/energia pohjimmiltaan on.

      • Universumikiliikkuja

        Aine ja energia ovat pohjimmiltaan informaatiota.
        Aika taas on eräs aineen/enregian siis informaation ominaisuus.
        Jotta mikään inofrmaatio olisi informaatiota, tarvitaan siihen tietysti aikaa, jotta se voitaisiin havaita jollain tasolla.


        Miten aika sitten syntyy materiasta?
        http://www.wired.com/2014/04/quantum-theory-flow-time/


    • juoksee

      Mielenkiintoinen linkki. Thanks.

    • kuulapsi

      Aika on käsite joka perustuu liikkeeseen ja muutoksiin. Ilman mitään liikkeitä ja muutoksia ei voisi olla aikaa.

    • hgyt7t

      Ajan keksivät kaupustelijat, eivät fyysikot.

      • kuulapsi

        Aika on rahaa. Rahalla voi ostaa aikaa, ja aikaa voi muuttaa rahaksi.


    • Multiavaruudessa ovat kaikki mahdolliset asiaintilat, joiden todennäköisyys on suurempi kuin nolla. Multiavaruudessa, jossa elämme ei ole aikaa. Siellä on vain asiaintiloja. Syy siihen, että me koemme aikaa on siinä vajavaisuudessamme, että voimme olla vain yhdessä multiavaruudessa kerrallaan, josta siirrymme vierekkäiseen asiantilaan. Jos voisimme olla kaikissa asiantiloissa eli superavaruuden kaikissa eri maailmankaikkeuksien tiloissa yhdellä kertaa emme kokisi aikaa.

    • Einsteinin mukaan aika on neljäs ulottuvuus. Hänen mukaansa elämme aidosti neli-ulotteisessa avaruudessa. Näitä juttuja on hyvin hankala käsitellä muutamalla rivillä, yleensä menee vuosi tai useampikin, ennen kuin Einsteinin opit menevät kalloon.

    • hawukka

      Myös aika täytyy olla kvantittunut niin, että on olemassa jokin pienin mahdollinen aikainkrementti, jonka monikerta aika on.

      • hawukka

        Tuo seuraa siitä, että fotonin energian ei ole mielekästä olla ääretön.


    • No se on sitten uusi juttu. Missään tietämässäni teoriassa aika ei ole kvantittunut, kuten ei muukaan avaruus.

      • Nykyfysiikassa lyhyin mahdollinen ajanhetki on Planckin aika. Se on se ajanjakso, joka valonnopeudelta kulkevalta fotonilta kuluu Planckin mittaiseen matkaan. Planckin matka(pituus) taas on lyhin mahdollinen pituus. Valonnopeus on hurjat 299792.458 km/s ja Planckin pituus on äärimmäisen pieni 1,6 * 10E-35. Planckin pituus on niin pieni, että jos maailmankaikkeus laajenesi niin moninkertaiseksi, että vetyatomi kasvaisi Linnunradan kokoiseksi, kasvaisi Planckin pituus 0.146 millimetriksi. Joten Planckin aika on tosi pieni.

        Planckin aika: 5,3912140E-44 s


      • pkeckman kirjoitti:

        Nykyfysiikassa lyhyin mahdollinen ajanhetki on Planckin aika. Se on se ajanjakso, joka valonnopeudelta kulkevalta fotonilta kuluu Planckin mittaiseen matkaan. Planckin matka(pituus) taas on lyhin mahdollinen pituus. Valonnopeus on hurjat 299792.458 km/s ja Planckin pituus on äärimmäisen pieni 1,6 * 10E-35. Planckin pituus on niin pieni, että jos maailmankaikkeus laajenesi niin moninkertaiseksi, että vetyatomi kasvaisi Linnunradan kokoiseksi, kasvaisi Planckin pituus 0.146 millimetriksi. Joten Planckin aika on tosi pieni.

        Planckin aika: 5,3912140E-44 s

        No tuo ei pidä paikkkaansa!


      • tractor kirjoitti:

        No tuo ei pidä paikkkaansa!

        Mikä edellisen viestini lauseista ei pidä paikkansa? Mihin viittaat tuolla "tuo":lla?


      • pkeckman kirjoitti:

        Mikä edellisen viestini lauseista ei pidä paikkansa? Mihin viittaat tuolla "tuo":lla?

        Esim. "Nykyfysiikassa lyhin mahdollinen ajanhetki on..."
        Nykyfysiikassa ei ole mitään lyhyintä ajanhetkeä. Lue ensin ja väitä sitten. (eräänlainen ajan suunta)


      • tractor kirjoitti:

        Esim. "Nykyfysiikassa lyhin mahdollinen ajanhetki on..."
        Nykyfysiikassa ei ole mitään lyhyintä ajanhetkeä. Lue ensin ja väitä sitten. (eräänlainen ajan suunta)

        Sinä voit aloittaa lukemisen harrastuksen vaikkapa Wikipedian alkeista:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Planckin_aika

        Siellä sanotaan:

        Tämä "ajan kvantti" on lyhyin ajanhetki, jolla on merkitystä klassisen ajan käsityksen yhteydessä joka kvanttiajan likiarvo. Aika on kvanttikäsite. Planckin aikaskaalassa aika alkaa käyttäytyä sumeasti ja kaoottisesti.


      • pkeckman kirjoitti:

        Sinä voit aloittaa lukemisen harrastuksen vaikkapa Wikipedian alkeista:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Planckin_aika

        Siellä sanotaan:

        Tämä "ajan kvantti" on lyhyin ajanhetki, jolla on merkitystä klassisen ajan käsityksen yhteydessä joka kvanttiajan likiarvo. Aika on kvanttikäsite. Planckin aikaskaalassa aika alkaa käyttäytyä sumeasti ja kaoottisesti.

        Ai referoimalla Wikipediaa? Ei sinulle juolahtanut mieleen, että me fyysikot kirjoitamme sen osan Wikipediaa, mikä käsittelee fysiikkaa?
        En ole kirjoittanut tuota osaa, mutta aika turha sun on yrittää kiemurrella irti tästä mielenkiintoisesta jutusta heittämällä naamalleni jotakin wikitekstiä.

        Ajan suunta kai on se mikä sinua kiinnostaa, ei niinkään Einsteinin 4-avaruus. Olinko oikeassa?


      • tractor kirjoitti:

        Ai referoimalla Wikipediaa? Ei sinulle juolahtanut mieleen, että me fyysikot kirjoitamme sen osan Wikipediaa, mikä käsittelee fysiikkaa?
        En ole kirjoittanut tuota osaa, mutta aika turha sun on yrittää kiemurrella irti tästä mielenkiintoisesta jutusta heittämällä naamalleni jotakin wikitekstiä.

        Ajan suunta kai on se mikä sinua kiinnostaa, ei niinkään Einsteinin 4-avaruus. Olinko oikeassa?

        Olen minä muutakin lukenut kuin Wikipediaa. Ajattelin, että kun sinä tunnuit olevan niin tietämätön nykyfysiikan perusteista, niin voisit aloittaa sieltä. Googlaamalla löytyy lisää tietoa.

        Ei minua mikään kiinnosta tai välillä kiinnostaa kaikki.

        Näin vain hawukan kirjoittavan viestissään: "Myös aika täytyy olla kvantittunut...", johon vastasit "Missään tietämässäni teoriassa aika ei ole kvantittunut, kuten ei muukaan avaruus.", joihin reagoin.


      • pkeckman kirjoitti:

        Olen minä muutakin lukenut kuin Wikipediaa. Ajattelin, että kun sinä tunnuit olevan niin tietämätön nykyfysiikan perusteista, niin voisit aloittaa sieltä. Googlaamalla löytyy lisää tietoa.

        Ei minua mikään kiinnosta tai välillä kiinnostaa kaikki.

        Näin vain hawukan kirjoittavan viestissään: "Myös aika täytyy olla kvantittunut...", johon vastasit "Missään tietämässäni teoriassa aika ei ole kvantittunut, kuten ei muukaan avaruus.", joihin reagoin.

        olen tietämätön nykyfysiikan perusteista?
        Otetaanko selville?!

        Esität minulle 3 kysymystä ja minä sinulle. Sopiiko?


      • tractor kirjoitti:

        olen tietämätön nykyfysiikan perusteista?
        Otetaanko selville?!

        Esität minulle 3 kysymystä ja minä sinulle. Sopiiko?

        Aloita sinä.


      • tractor kirjoitti:

        olen tietämätön nykyfysiikan perusteista?
        Otetaanko selville?!

        Esität minulle 3 kysymystä ja minä sinulle. Sopiiko?

        Tai ei oikeastaan kiinnosta....Kvanttimekaniikka on kyllä nykyfysiikan perustaa joten ajan ja avaruuden kvantittuneisuus ovat myöskin sitä.


      • pkeckman kirjoitti:

        Aloita sinä.

        Ok, ensimmäinen kysymys on esitetty jo 3 kk sitten, "Yksinketainen virtapiiri ongelma".
        Löydät sen kyllä...


      • tractor kirjoitti:

        Ok, ensimmäinen kysymys on esitetty jo 3 kk sitten, "Yksinketainen virtapiiri ongelma".
        Löydät sen kyllä...

        Vastasin jo kello 10:53 (kts. alempana), että "Tai ei oikeastaan kiinnostakaan" saatikka että alkaisin etsimään joitain vanhoja vietsejäsi....ei kiinnosta.


      • pkeckman kirjoitti:

        Tai ei oikeastaan kiinnosta....Kvanttimekaniikka on kyllä nykyfysiikan perustaa joten ajan ja avaruuden kvantittuneisuus ovat myöskin sitä.

        Tä? Luovuit omasta kisastasi?


      • pkeckman kirjoitti:

        Tai ei oikeastaan kiinnosta....Kvanttimekaniikka on kyllä nykyfysiikan perustaa joten ajan ja avaruuden kvantittuneisuus ovat myöskin sitä.

        Siitä voidaan keskustella. Kaikki kvanttimekaniikkaan liittyvä on mielenkiintoista.


    • al jabr

      "pkeckman", esitit eilen illalla, että elämme multiversumissa, ja jos voisimme kokea kaikki asiantilat, ei olisi aikaa.

      Multiversumihypoteesit ovat kyllä syntyneet tiedemiesten parissa, mutta koska niitä ei voi todentaa eikä falsifioida, ne jäävät vain ajatusleikeiksi. Ne eivät ole tieteellisiä näkemyksiä, eivätkä edusta tieteen konsensusta.

      Jos kuvaamme maailmankaikkeutta neliulotteisella koordinaatistolla, saadaan siitä muuttumaton jatkumo, jonka yksi ulottuvuus on aika. Ei tällaisessa esityksessä ole KOKEMAAMME aikaa vaan ajan kuvaus. Jos eläisimme multiversumissa, tarvitsisimme useampia ulottuvuuksia esitykseen, mutta edelleen kaikki olisi liikkumatonta.

      Kokemaamme aikaa ja sen esittämiseen käyttämäämme koordinaattia ei pidä sotkea keskenään. Mitä aika perimmältään on, ei ole näillä näkymin tieteellisesti ratkaistavissa, joten kaikenlaiselle filosofoinnille on kyllin tilaa.

      • En tiedä muista tiedemiehistä, mutta minä olen vakuuttunut siitä, että muita maailmankaikkeuksia täytyy olla olemassa. Ei äärettömästi, sillä ääretöntä ei ole fysikaalisessa todellisuudessa - sitä on vain matematiikassa. Maailmankaikkeuttamme parametrisoivat luonnonvakiot kuten kuten valonnopeus ja Planckin vakio olisivat alkuräjähdyksessä voineet periaatteessa saada mitä tahansa muitakin arvoja (tosin diskreetisti ja toisistaan riippuen). Suurin osa mahdollisista maailmankaikkeuksista olisi ollut sellaisia, että niissä ei olisi pystynyt mitään monimutkaisia rakenteita kehittymään. Esimerkiksi tähtien kehitys vaatii melkoista tasapainoilua eri luonnonvakioiden välillä. Lisäksi Maailmankaikkeuden laajenemisnopeuden on täytynyt olla lähes täsmälleen sama kuin maailmankaikkeuden pakonopeuden, mikä mahdollistaa ensinnäkin riittävän ajan tähtien, galaksien ja muiden monimutkaisten rakenteiden kehittymiselle ja havaitsemamme kaltaisen isotrooppisen ja homogeenisen maailmankaikkeuden. Jos tämä olisi ainoa maailmankaikkeus, niin meidän olemassaolomme olisi suurempi ihme ja sattuma kuin ikinä pystymme kuvittelemaan.

        Itse pystyn siis päättelemään kahdesta hyvin yksinkertaisesta premissistä, että muita maailmankaikkeuksia täytyy olla:

        1) Me olemme olemassa
        2) Kaikista mahdollisista maailmankaikkeuksista vain infinitismaalisen pieni osa on sellaisia, että ne mahdolllistavat tietoisen olennon kehittymisen, mihin tarvitaan tähtiä, galakseja ja paljon aikaa mm.

        -> Meidän maailmankaikkeutemme ei voi olla ainoa

        Kaksoisrakokokeessa http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaksoisrakokoe polkuintegraaliformalismin mukaan fotoni kulkee valokuvauslevylle kaikkia mahdollisia reittejä pitkin vuorovaikuttaen rinnakkaisen universumin kanssa. Fyysikko David Deutschin mukaan tämä on todiste kvanttimekaniikan monimaailmantulkinnan puolesta.

        Geometrisesti kolmiulotteiset maailmakaikkeudet sijaitsevat vierekkäin neliulotteisessa multiavaruudessa ja kokemamme aika on sitä kun siirrymme yhdestä asiantilasta toiseen.


      • oioiuoiiou
        pkeckman kirjoitti:

        En tiedä muista tiedemiehistä, mutta minä olen vakuuttunut siitä, että muita maailmankaikkeuksia täytyy olla olemassa. Ei äärettömästi, sillä ääretöntä ei ole fysikaalisessa todellisuudessa - sitä on vain matematiikassa. Maailmankaikkeuttamme parametrisoivat luonnonvakiot kuten kuten valonnopeus ja Planckin vakio olisivat alkuräjähdyksessä voineet periaatteessa saada mitä tahansa muitakin arvoja (tosin diskreetisti ja toisistaan riippuen). Suurin osa mahdollisista maailmankaikkeuksista olisi ollut sellaisia, että niissä ei olisi pystynyt mitään monimutkaisia rakenteita kehittymään. Esimerkiksi tähtien kehitys vaatii melkoista tasapainoilua eri luonnonvakioiden välillä. Lisäksi Maailmankaikkeuden laajenemisnopeuden on täytynyt olla lähes täsmälleen sama kuin maailmankaikkeuden pakonopeuden, mikä mahdollistaa ensinnäkin riittävän ajan tähtien, galaksien ja muiden monimutkaisten rakenteiden kehittymiselle ja havaitsemamme kaltaisen isotrooppisen ja homogeenisen maailmankaikkeuden. Jos tämä olisi ainoa maailmankaikkeus, niin meidän olemassaolomme olisi suurempi ihme ja sattuma kuin ikinä pystymme kuvittelemaan.

        Itse pystyn siis päättelemään kahdesta hyvin yksinkertaisesta premissistä, että muita maailmankaikkeuksia täytyy olla:

        1) Me olemme olemassa
        2) Kaikista mahdollisista maailmankaikkeuksista vain infinitismaalisen pieni osa on sellaisia, että ne mahdolllistavat tietoisen olennon kehittymisen, mihin tarvitaan tähtiä, galakseja ja paljon aikaa mm.

        -> Meidän maailmankaikkeutemme ei voi olla ainoa

        Kaksoisrakokokeessa http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaksoisrakokoe polkuintegraaliformalismin mukaan fotoni kulkee valokuvauslevylle kaikkia mahdollisia reittejä pitkin vuorovaikuttaen rinnakkaisen universumin kanssa. Fyysikko David Deutschin mukaan tämä on todiste kvanttimekaniikan monimaailmantulkinnan puolesta.

        Geometrisesti kolmiulotteiset maailmakaikkeudet sijaitsevat vierekkäin neliulotteisessa multiavaruudessa ja kokemamme aika on sitä kun siirrymme yhdestä asiantilasta toiseen.

        "En tiedä muista tiedemiehistä"

        Miltä alalta väirtöskirjasi on?


      • oioiuoiiou kirjoitti:

        "En tiedä muista tiedemiehistä"

        Miltä alalta väirtöskirjasi on?

        En minä ole tiedemies. Voinhan sanoa, että en tiedä mitä mieltä muut Timot, ovat mutta minun mielestä asia on näin, vaikka nimeni ei olekaan Timo. Nimeni on Petri.


      • al jabr
        pkeckman kirjoitti:

        En tiedä muista tiedemiehistä, mutta minä olen vakuuttunut siitä, että muita maailmankaikkeuksia täytyy olla olemassa. Ei äärettömästi, sillä ääretöntä ei ole fysikaalisessa todellisuudessa - sitä on vain matematiikassa. Maailmankaikkeuttamme parametrisoivat luonnonvakiot kuten kuten valonnopeus ja Planckin vakio olisivat alkuräjähdyksessä voineet periaatteessa saada mitä tahansa muitakin arvoja (tosin diskreetisti ja toisistaan riippuen). Suurin osa mahdollisista maailmankaikkeuksista olisi ollut sellaisia, että niissä ei olisi pystynyt mitään monimutkaisia rakenteita kehittymään. Esimerkiksi tähtien kehitys vaatii melkoista tasapainoilua eri luonnonvakioiden välillä. Lisäksi Maailmankaikkeuden laajenemisnopeuden on täytynyt olla lähes täsmälleen sama kuin maailmankaikkeuden pakonopeuden, mikä mahdollistaa ensinnäkin riittävän ajan tähtien, galaksien ja muiden monimutkaisten rakenteiden kehittymiselle ja havaitsemamme kaltaisen isotrooppisen ja homogeenisen maailmankaikkeuden. Jos tämä olisi ainoa maailmankaikkeus, niin meidän olemassaolomme olisi suurempi ihme ja sattuma kuin ikinä pystymme kuvittelemaan.

        Itse pystyn siis päättelemään kahdesta hyvin yksinkertaisesta premissistä, että muita maailmankaikkeuksia täytyy olla:

        1) Me olemme olemassa
        2) Kaikista mahdollisista maailmankaikkeuksista vain infinitismaalisen pieni osa on sellaisia, että ne mahdolllistavat tietoisen olennon kehittymisen, mihin tarvitaan tähtiä, galakseja ja paljon aikaa mm.

        -> Meidän maailmankaikkeutemme ei voi olla ainoa

        Kaksoisrakokokeessa http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaksoisrakokoe polkuintegraaliformalismin mukaan fotoni kulkee valokuvauslevylle kaikkia mahdollisia reittejä pitkin vuorovaikuttaen rinnakkaisen universumin kanssa. Fyysikko David Deutschin mukaan tämä on todiste kvanttimekaniikan monimaailmantulkinnan puolesta.

        Geometrisesti kolmiulotteiset maailmakaikkeudet sijaitsevat vierekkäin neliulotteisessa multiavaruudessa ja kokemamme aika on sitä kun siirrymme yhdestä asiantilasta toiseen.

        Olen lukenut kyllä ajatuksen, että maailmankaikkeuksia syntyisi jatkuvasti eri ominaisuuksin, mutta vain elinkelpoiset jäisivät elämään. Ajatus lienee lainattu biologiasta, jossa mutaatiot ovat satunnaisia ja valinnan tekee ympäristö. Elinkelvottomat siis kuolevat pois.

        Tällaisia ajatuksia voi esittää, koska niitä ei voi testata. Emme edes tiedä, ovatko luonnonlait ja vakiot niin primaarit, että ne voisivat alkuräjähdyksessä syntyä toisin. Meillä ei ole mitään testattavaa hypoteesia luonnonlaeista ja vakioista.

        Tartuin asiaan siksi, että sanoit, että jos voisimme olla yhtä aikaa kaikissa multiversumeissa, emme tuntisi ajankulua. Vaikka joku multiversumihypoteesi olisi oikea, en näe mitään yhteyttä sen ja ajankulun tunteen välillä. Jo yhdessä maailmankaikkeudessa neliulotteinen esitys on muuttumaton. Myös multiversumihypoteesit ovat samankaltaisia, mutta tarvitaan yksi tai useampia ulottuvuuksia lisää.

        Olenko oikeassa, että esitit kaksi kilpailevaa multiversumhypoteesia, sellaisen jossa BB:n kautta syntyy satunnaisia universumeita, ja sellaisen, jossa universumissa tapahtuva muutos haarautuu erilaisiksi universumeiksi? Jälkimmäisessä hypoteesissa olisi siis haarautumiskohdassa universumeilla yhteinen historia, mutta erilainen tulevaisuus. Molempiahan on esitetty.

        Joka tapauksessa en näe yhteyttä ajankulun tunteella tai sen puutteella ja multiversumhypoteeseilla.

        Päättelet olemassolostamme ja tietoisen olennon olemiseen tarvittavien olojen harvinaisuudesta multiversumien välttämättömyyden. Päättely ei ole empiirinen, eikä looginen, vaan todennäköisyyspäätelmä.

        Tällä päättelytavalla minuakaan ei pitäisi olla olemassa, sillä isäni on pitänyt tavata äitini juuri sopivaan aikaan, heidän on pitänyt olla juuri sopivaan aikaan yhdynnässä, juuri sopivan siittiön on pitänyt tavoittaa juuri sopiva munasolu. Jos yksikin siittiö olisi kerinnyt edelle, minua ei olisi, jos joku muu munasolu olisi hedelmöittynyt, minua ei olisi. Mahdollisuus, että juuri minä synnyin, oli tähtitieteellisen pieni.

        Jotta tämä pienenpieni mahdollisuus saattoi toteutua, sama täytyi tapahtua isäni ja äitini synnyn kohdalla ja niin edelleen joka sukupolvessa aina ensimmäiseen eliöön asti. Kuitenkin voidaan JÄLKIKÄTEEN havaita, että olen olemassa.


      • al jabr kirjoitti:

        Olen lukenut kyllä ajatuksen, että maailmankaikkeuksia syntyisi jatkuvasti eri ominaisuuksin, mutta vain elinkelpoiset jäisivät elämään. Ajatus lienee lainattu biologiasta, jossa mutaatiot ovat satunnaisia ja valinnan tekee ympäristö. Elinkelvottomat siis kuolevat pois.

        Tällaisia ajatuksia voi esittää, koska niitä ei voi testata. Emme edes tiedä, ovatko luonnonlait ja vakiot niin primaarit, että ne voisivat alkuräjähdyksessä syntyä toisin. Meillä ei ole mitään testattavaa hypoteesia luonnonlaeista ja vakioista.

        Tartuin asiaan siksi, että sanoit, että jos voisimme olla yhtä aikaa kaikissa multiversumeissa, emme tuntisi ajankulua. Vaikka joku multiversumihypoteesi olisi oikea, en näe mitään yhteyttä sen ja ajankulun tunteen välillä. Jo yhdessä maailmankaikkeudessa neliulotteinen esitys on muuttumaton. Myös multiversumihypoteesit ovat samankaltaisia, mutta tarvitaan yksi tai useampia ulottuvuuksia lisää.

        Olenko oikeassa, että esitit kaksi kilpailevaa multiversumhypoteesia, sellaisen jossa BB:n kautta syntyy satunnaisia universumeita, ja sellaisen, jossa universumissa tapahtuva muutos haarautuu erilaisiksi universumeiksi? Jälkimmäisessä hypoteesissa olisi siis haarautumiskohdassa universumeilla yhteinen historia, mutta erilainen tulevaisuus. Molempiahan on esitetty.

        Joka tapauksessa en näe yhteyttä ajankulun tunteella tai sen puutteella ja multiversumhypoteeseilla.

        Päättelet olemassolostamme ja tietoisen olennon olemiseen tarvittavien olojen harvinaisuudesta multiversumien välttämättömyyden. Päättely ei ole empiirinen, eikä looginen, vaan todennäköisyyspäätelmä.

        Tällä päättelytavalla minuakaan ei pitäisi olla olemassa, sillä isäni on pitänyt tavata äitini juuri sopivaan aikaan, heidän on pitänyt olla juuri sopivaan aikaan yhdynnässä, juuri sopivan siittiön on pitänyt tavoittaa juuri sopiva munasolu. Jos yksikin siittiö olisi kerinnyt edelle, minua ei olisi, jos joku muu munasolu olisi hedelmöittynyt, minua ei olisi. Mahdollisuus, että juuri minä synnyin, oli tähtitieteellisen pieni.

        Jotta tämä pienenpieni mahdollisuus saattoi toteutua, sama täytyi tapahtua isäni ja äitini synnyn kohdalla ja niin edelleen joka sukupolvessa aina ensimmäiseen eliöön asti. Kuitenkin voidaan JÄLKIKÄTEEN havaita, että olen olemassa.

        Multiavaruudessa ovat kaikki mahdolliset asiantilat joiden todennäköisyys on suurempi kuin nolla. Multiavaruus on koko maailmankaikkeuttamme kuvaava Schrödingerin yhtälö. Kuten nkvanttifysiikassa vasta havainto aktualisoi hiukkasen ajan ja paikan samoin vasta havainto aktualisoi maailmankaikkeutta kuvaavasta Schrödingerin yhtälöstä yhden asiaintilan olevaksi.

        "Olenko oikeassa, että esitit kaksi kilpailevaa multiversumhypoteesia, sellaisen jossa BB:n kautta syntyy satunnaisia universumeita, ja sellaisen, jossa universumissa tapahtuva muutos haarautuu erilaisiksi universumeiksi?"

        Ne ovat samaa asiaa. Multiavaruudessa ei ole aikaa. Siellä on vain asiaintiloja. Siirtyessämme vierekkäisestä universumista toiseen valitsemme samalla koko olemassaolevan kaikkeuden parametrit ja sen "menneisyyden". Ajattele vaikka, että jossain olisi kaikki mahdolliset piirustukset, jotka ovat mahdollisia asiaintiloja. Me olemme kuin sarjakuvahahmoja tai piirroselokuvan sankareita, jotka kvanttihyppäävät framesta toiseen. Toisin sanoen esimerkiksi sinun olemassaolsoi täällä nyt luo sen koko aiemmman maailmankaikkeuden, missä isäsi siittiö siitti äitisi munasolun.


      • al jabr
        pkeckman kirjoitti:

        Multiavaruudessa ovat kaikki mahdolliset asiantilat joiden todennäköisyys on suurempi kuin nolla. Multiavaruus on koko maailmankaikkeuttamme kuvaava Schrödingerin yhtälö. Kuten nkvanttifysiikassa vasta havainto aktualisoi hiukkasen ajan ja paikan samoin vasta havainto aktualisoi maailmankaikkeutta kuvaavasta Schrödingerin yhtälöstä yhden asiaintilan olevaksi.

        "Olenko oikeassa, että esitit kaksi kilpailevaa multiversumhypoteesia, sellaisen jossa BB:n kautta syntyy satunnaisia universumeita, ja sellaisen, jossa universumissa tapahtuva muutos haarautuu erilaisiksi universumeiksi?"

        Ne ovat samaa asiaa. Multiavaruudessa ei ole aikaa. Siellä on vain asiaintiloja. Siirtyessämme vierekkäisestä universumista toiseen valitsemme samalla koko olemassaolevan kaikkeuden parametrit ja sen "menneisyyden". Ajattele vaikka, että jossain olisi kaikki mahdolliset piirustukset, jotka ovat mahdollisia asiaintiloja. Me olemme kuin sarjakuvahahmoja tai piirroselokuvan sankareita, jotka kvanttihyppäävät framesta toiseen. Toisin sanoen esimerkiksi sinun olemassaolsoi täällä nyt luo sen koko aiemmman maailmankaikkeuden, missä isäsi siittiö siitti äitisi munasolun.

        Tässä tuli niin paljon asioita, että voimat ei ihan riitä.

        Olen USEIN miettinyt, mikä saa toisen pitäytymään havaintoon ja loogismatemaattiseen selitykseen ja toisen rakentamaan filosofisia maailmoja, joita ei voi verifioida eikä falsifioida.

        TAVALLISESTI se on intelligenssiero, mutta on joitakin filosofisesti orientoituneita, kuten sinä, joilla on selvasti korkea intelligenssi. Juuri sinun kaltaisiasi ihmettelen eniten.


    • "Aika juoksee"

      Ei muuten juokse. Jos se juoksisi, sillä olisi jokin nopeus. Nopeus on suure, missä lasketaan kuinka monta kertaa jotakin tapahtuu aikayksikköä kohden. Jos ajalla olisi nopeus, niin mikä olisi sen yksikkö? Se olisi sekunti per sekunti eli s/s=1. Eli ei mitään. Aika siis vain on. Asiantilat vain ovat multiavaruudessa, mikä on yksi äärettömän suuri aaltomekaniikan Schrödingerin yhtälö.

      • Älä tee itsestäsi pelleä heti alussa! Aika voidaan mitata!


      • tractor kirjoitti:

        Älä tee itsestäsi pelleä heti alussa! Aika voidaan mitata!

        Ajan mittaaminen on tapahtumien laskemista kuten esimerkiksi kellon heiluriliikkeiden tai kun esimerkiksi sekunnin määritelmässä lasketaan milloin cesium-133-atomi on siirtynyt energiatasojen välillä 9192631770 kertaa. Mutta tapahtumien laskeminen ei ole itse aikaa. Nuo tapahtumathan itse tapahtuvat ajassa. Kun mitataan johonkin tapahtumaan kuluvaa aikaa, niin sitä vain vertaillaan ja suhteutetaan muiden tapahtumien määrään. Voidaanahn pituuttakin mitata samaan tapaan vertailemalla kuinka monta kertaa jokin pituus mahtuu johonkin toiseen pituuteen, eikä meillä muuta tapaa mitata pituutta olekaan. Todistaako se, että pituus juoksee? Ei. Samoin se, että aikaa voidaan mitata ei todista sitä, että aika juoksisi tai kulkisi eteenpäin.


    • al jabr

      "tractor", olet useissa kohdin selittänyt "pkeckmanille", ettei aika olisi kvantittunut. Kyllä se on kvanttiutunut.

      Ei rakeisessa maailmassa, voi olla aikaa, joka ei myös ole rakeinen, koska koko ajan mittaus perustuu tapahtumiin, jotka ovat rakeisia, siis epäjatkuvia.

      Herää kysymys, mihin asiantuntemuksesi perustuu.

    • 51015

      "Yleinen suhteellisuusteoria ei silti ole täysin aukoton, koska se ei so­vi yhteen kvanttifysiikan kanssa. Näiden kahden saumaton yhdistä­minen on fysiikan Graalin malja, jota on etsitty vuosikymmeniä.

      Voi olla, että alkavalla vuosisadalla se löytyy ja näemme selainten etusivulla uutisen tutkijoiden tyrmistyksestä, kun käsitys ajasta ja avaruudesta kokee uuden vallankumouksen".

      http://www.hs.fi/paivanlehti/12012015/tiede/Sata vuotta kaunista totuutta/a1420948402779

    • ympyriäinen

      Aika on sulkeutuvia ympyröitä.

      • al jabr

        Muinaisessa Kreikassa ja monessa muussakin varhaisessa kulttuurissa uskottiin aikaan, joka alkaa uudestaan ympyrän sulkeutuessa. Tästä on muistona ortodoksisen kirkon ympyräsymboliikka. Sormus kuvastaa ikuisuutta, samoin lukupulpetin kiertäminen.

        Moderni ajattelu näkee ajan äärettömänä, mutta se ei toistu.


    • hawukka

      Paikka, aika ja energia kietoutuvat toisiinsa.

      Ehkä alkuräjähdys (BB) olikin itse asiassa ajan "synty". Sitä ennen energia saattoi olla jossakin meille tuntemattomassa muodossa, eikä aikaa vielä ollut. Aika mahdollistaa sen, että energia voi muuttaa ilmenemismuotoaan ja siirtyä paikasta toiseen. Kokonaisenergia silti säilyy.

      • Kanaliahavukka

        Universumon ko0konaisenergia on Planck luotaimen mittausten mukaan nolla.


      • hawukka
        Kanaliahavukka kirjoitti:

        Universumon ko0konaisenergia on Planck luotaimen mittausten mukaan nolla.

        Mutta epämääräisyysperiaatteen mukaan tyhjiön energia ei voi olla nolla.


      • 417
        Kanaliahavukka kirjoitti:

        Universumon ko0konaisenergia on Planck luotaimen mittausten mukaan nolla.

        Sitten täytyy olla negatiivista energiaa yhtä paljon kuin positiivista.


    • mitä_muuta

      Ainakin elinaika on sitä aikaa jota eletään syntymän ja kuoleman välissä. Tämä väliaika voi olla eri pituinen eri ihmisillä, toisilla lyhyempi ja toisilla pidempi.
      Nämä välipäivät voi kuluttaa viisaasti tai tyhmästi.

    • Asioiden yhteydessä tarvitaan ajan käsite. Ajan käsite tuntuu selvältä, jota se ei ole, sillä abstraktina käsitteenä sitä ei voi tutkia millään mittalaitteella kelloa lukuun ottamatta. Aikaa mitataan siksi liikkeen avulla ja se ilmenee liikkeen kautta. Aika on siten ihmisen luoma käsite tapahtumahetkien suhteista.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1826
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      46
      1608
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1497
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1485
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe