VR uusii vuoden 2017 jälkeen sähköveturinsa ja niiksi tulee joku Siemensin ja erään toisen firman yhteisveturi. Juurihan kuulimme miten osaavaksi Siemens osoittautui Helsingin metrossa ja ollaan nähty miten osaavia ovat ranskalaiset. Puhumattakaan siitä miten "hienosti" rulettivat läntiset junat tässä joku vuosi sitten kun oli kunnon talvia. Muistan myös edelliset kiitojunat, ne punaiset makaronimaan ihmeet, miten ne jäätyivät kaikki talven 1966 pakkasiin.
Mutta onkos kukaan kuullut koskaan, että N-liitosta ostetut Sr1-sähköveturit olisivat reistanneet, oli sitten kesä tai talvi. Varmaa kyytiä on ollut. Miksi siis ei uusiakin ostettu Venäjältä suomalaisella tekniikalla täydennettyinä? Mikä valtava työllisyyspaukku olisi sekin ollut ABB:n tehtaille ja eräille muillekin. Ai niin unohdin ihan, että eihän EUn ytimissä olevan maan sovi ostaa Venäjältä muuta kuin a-voimalaitoksia.
Taas ostetaan läntistä romurautaa
46
162
Vastaukset
- ratavartija
Höpöhöpö...Punaiset kiitojunat tehtiin Suomessa Valmetilla...http://fi.wikipedia.org/wiki/Dm8
- vrärrii
Avaaja on eräs merkki-erkki/Huttila joka ei noin monimutkaisia ymmärrä.
- Valmet ei tehnyt
Ei tehty, ne tulivat Italiasta.
- näin meni asia
Vaikka valmistettiin Suomessa mutta olivat Fiateja ja tehtiin täällä lisenssillä. Joten niiden huono talvenkestävyys johtui ulkomaalaisuudesta, ei suomalaisuudesta.
- ratavartija
näin meni asia kirjoitti:
Vaikka valmistettiin Suomessa mutta olivat Fiateja ja tehtiin täällä lisenssillä. Joten niiden huono talvenkestävyys johtui ulkomaalaisuudesta, ei suomalaisuudesta.
siis vuonna 1966!!!...kiitojunat, eli dieselmoottorijunat joita kansa kutsui Porkkanoiksi. ei todellakaan tuotu Italiasta eikä niillä mitään tekemistä Fiatin kanssa.
Ne teki siis Valmet 1960-luvulla, viimeiset jäivät pois käytöstä 1990-luvulla, viimeisiä käytettiin Turun suunnalla.
Historiaa ja kuva täällä http://porkkana.dy.fi/
Nyt sekoavat Porkkanat ja Pendoliinot tällä palstalla...ja 1960-luku ja 2000-luku... - Sr1-sähköveturit!
"Punaiset kiitojunat tehtiin Suomessa "
Tässä ei nyt varmaan tarkoitettu noita, vaan vielä nykyisinkin käytössä olevia Sr-1 sähkövetureita!
Ovat todella luotettavia kulkupelejä vuosikymmenestä toiseen, aina 70-luvulta lähtien.
T. nimim. joka aamu sellaisen kyydissä töihin! - ratavartija
Sr1-sähköveturit! kirjoitti:
"Punaiset kiitojunat tehtiin Suomessa "
Tässä ei nyt varmaan tarkoitettu noita, vaan vielä nykyisinkin käytössä olevia Sr-1 sähkövetureita!
Ovat todella luotettavia kulkupelejä vuosikymmenestä toiseen, aina 70-luvulta lähtien.
T. nimim. joka aamu sellaisen kyydissä töihin!Ensimmäinen kirjoittaja ketjussa kirjoitti:
"Muistan myös edelliset kiitojunat, ne punaiset makaronimaan ihmeet, miten ne jäätyivät kaikki talven 1966 pakkasiin"
--> edelleen on niin, että" talvella 1966 jäätyneet punaiset kiitojunat" eivät olleet makaronimaan ihmeitä vaan Suomessa Valmetilla tehtyjä. Kotimaisten rautakourien tekemiä. Niissä tuskin oli makaronimaassa tehtyä yhtään mutteriakaan.
--> eri asia ovat Sr1 -sähköveturit, neuvostovalmisteiset Siperian sudet. Ne ovat toimineet vetojuhtina neljäkymmentä vuotta, edelleen. Niiden elinkaari päättymässä, tilalle tulossa lähivuosina Siemensin Vectroneita. Vaikka vetureiden elinikä on pitkä, ei niitä ikuisuuksiin kuitenkaan voi käyttää. Esim. Sr1:iin ei enää ole maailmassa yhtään varaosaa myynnissä.
En ota kantaa nykyisiin hankintoihin, mutta rautatiehistoriaan kyllä otan kantaa. Kun puhutaan höpöhöpöä.
Ja vielä kerran, arvoisilla kirjoittajilla on sekaisin 60-luvun kiitojunat (joita siis alunperin ensimmäinen kirjoittaja virheellisesti totesi makaronimaasta tulleiksi), 2000-luvun italialaiset Pendoliinot ja neuvostovalmisteiset Sr1-.veturit. - näin meni asia
ratavartija kirjoitti:
siis vuonna 1966!!!...kiitojunat, eli dieselmoottorijunat joita kansa kutsui Porkkanoiksi. ei todellakaan tuotu Italiasta eikä niillä mitään tekemistä Fiatin kanssa.
Ne teki siis Valmet 1960-luvulla, viimeiset jäivät pois käytöstä 1990-luvulla, viimeisiä käytettiin Turun suunnalla.
Historiaa ja kuva täällä http://porkkana.dy.fi/
Nyt sekoavat Porkkanat ja Pendoliinot tällä palstalla...ja 1960-luku ja 2000-luku...En sekota mitään, nuo porkkanat olivat Fiateja ja tehty Suomessa Fiatin lisenssillä. Suomessa niitä ei oltu suunniteltu minkä todistaa jo sekin kun ne jämähtivät viikkokausiksi talvella 1966, joka oli erittäin kova talvi. Suomessa suunnitellut junat eivät ole koskaan reistanneet talvella, eivät koskaan. Kuten eivät Nliitossa Novotserkaskin tehtaalla tehdyt Sr1-veturitkaan.
- näin meni asia
ratavartija kirjoitti:
Ensimmäinen kirjoittaja ketjussa kirjoitti:
"Muistan myös edelliset kiitojunat, ne punaiset makaronimaan ihmeet, miten ne jäätyivät kaikki talven 1966 pakkasiin"
--> edelleen on niin, että" talvella 1966 jäätyneet punaiset kiitojunat" eivät olleet makaronimaan ihmeitä vaan Suomessa Valmetilla tehtyjä. Kotimaisten rautakourien tekemiä. Niissä tuskin oli makaronimaassa tehtyä yhtään mutteriakaan.
--> eri asia ovat Sr1 -sähköveturit, neuvostovalmisteiset Siperian sudet. Ne ovat toimineet vetojuhtina neljäkymmentä vuotta, edelleen. Niiden elinkaari päättymässä, tilalle tulossa lähivuosina Siemensin Vectroneita. Vaikka vetureiden elinikä on pitkä, ei niitä ikuisuuksiin kuitenkaan voi käyttää. Esim. Sr1:iin ei enää ole maailmassa yhtään varaosaa myynnissä.
En ota kantaa nykyisiin hankintoihin, mutta rautatiehistoriaan kyllä otan kantaa. Kun puhutaan höpöhöpöä.
Ja vielä kerran, arvoisilla kirjoittajilla on sekaisin 60-luvun kiitojunat (joita siis alunperin ensimmäinen kirjoittaja virheellisesti totesi makaronimaasta tulleiksi), 2000-luvun italialaiset Pendoliinot ja neuvostovalmisteiset Sr1-.veturit.------vaan Suomessa Valmetilla tehtyjä. Kotimaisten rautakourien tekemiä. Niissä tuskin oli makaronimaassa tehtyä yhtään mutteriakaan. ----
Et siis näköjään tiedä mitä tarkoittaa lisenssillä valmistaminen.
Eikä kyllä kaikkia muitakaan Suomessa valmistettuja vetureita tai junia tehty joka mutteria myöten Suomessa. Moottoreita tuli mm.MAN-tehtailta, vaihteistoja, sähkölaiatteita yms. ties mistä milloinkin jne.. Varmasti porkkanoissakin oli ulkolaisia komponentteja. Lättähatut lienevät olleet viimeiset todella korkean kotimaisuusasteen junia ja nepä pelasivatkin toisin kuin porkkanat. No höyryveturit tietenkin mutta jos puhutaan diesel- ja sähköjunista. - teknologian siirto
näin meni asia kirjoitti:
------vaan Suomessa Valmetilla tehtyjä. Kotimaisten rautakourien tekemiä. Niissä tuskin oli makaronimaassa tehtyä yhtään mutteriakaan. ----
Et siis näköjään tiedä mitä tarkoittaa lisenssillä valmistaminen.
Eikä kyllä kaikkia muitakaan Suomessa valmistettuja vetureita tai junia tehty joka mutteria myöten Suomessa. Moottoreita tuli mm.MAN-tehtailta, vaihteistoja, sähkölaiatteita yms. ties mistä milloinkin jne.. Varmasti porkkanoissakin oli ulkolaisia komponentteja. Lättähatut lienevät olleet viimeiset todella korkean kotimaisuusasteen junia ja nepä pelasivatkin toisin kuin porkkanat. No höyryveturit tietenkin mutta jos puhutaan diesel- ja sähköjunista.Ei se lisenssivalmistus edellytä, että osat tilataan Italiasta. Osat voidaan tilata mistä halutaan ja lisenssin käytöstä maksetaan "rojaltti" On myös "lisenssivarkaita", jotka kopiovat kaiken mahdollisen teollisuusvakoiluna.
- tietotaitoa idästä
Venäjän rautaie olosuhteet vastaavat suomen olosuhteita, siksi sieltä saa täällä parmmin toimivaa kalustoa !
- Ajoneuvot ja
liikenne-palsta on tarkoitettu länsimaisten junien ym. haukkumiseen.
Tällä palstalla pitää valehdella historiasta.
Stallarien on vaikea ymmärtää yksinkertaisimpiakaan asioita. - älä jaksa jäpittää
Ajoneuvot ja kirjoitti:
liikenne-palsta on tarkoitettu länsimaisten junien ym. haukkumiseen.
Tällä palstalla pitää valehdella historiasta.
Stallarien on vaikea ymmärtää yksinkertaisimpiakaan asioita.Kyseessä on VR:n historia joka on historiaa siinä kuin Stalinin vainotkin. Sinun mielestäsi kun saisi puhua vain Stalinin tekosista. Ei onnistu, kyllä puhutaan muustakin.
- osaaminen idästä
älä jaksa jäpittää kirjoitti:
Kyseessä on VR:n historia joka on historiaa siinä kuin Stalinin vainotkin. Sinun mielestäsi kun saisi puhua vain Stalinin tekosista. Ei onnistu, kyllä puhutaan muustakin.
- stalinin vaimoista en tiedä, enkä myös tiedä miten se amerikan juutalainen on päässyt niin ihanasti tuppia vetämään perssuoleen, että se uskoo juutalaisraha- joulupukkiin vieläkin, sentään on vanha mies se.tuppi, mutta äly ja ajatus kuin lapsella..
- Mutta noisia rautateistä ja olosuhteista se, että venäläinen kalusto toimii, säällä kuin säällä. Keskieuroopalainen kalusto ei toimi. kuin hetkittäin auringon paisteessa. - Hölynpölyä stallari!
älä jaksa jäpittää kirjoitti:
Kyseessä on VR:n historia joka on historiaa siinä kuin Stalinin vainotkin. Sinun mielestäsi kun saisi puhua vain Stalinin tekosista. Ei onnistu, kyllä puhutaan muustakin.
"Kyseessä on VR:n historia joka on historiaa siinä kuin Stalinin vainotkin."
Ei ole. Kyse on veturien uudishankinnoista. Se on ajankohtainen liikenneasia. Stallarien vain pitää tälläkin tavalla yrittää mustata VR:n toimintaa ja samalla länsimaista tekniikkaa.
Stalinin vainojen vetäminen tähän on tyypillistä asian sotkemista.
VR:N historiaa sopii tietysti käsitellä liikenne-palstalla. Sinne se sopii hyvin. - Hyvä esimerkki
osaaminen idästä kirjoitti:
- stalinin vaimoista en tiedä, enkä myös tiedä miten se amerikan juutalainen on päässyt niin ihanasti tuppia vetämään perssuoleen, että se uskoo juutalaisraha- joulupukkiin vieläkin, sentään on vanha mies se.tuppi, mutta äly ja ajatus kuin lapsella..
- Mutta noisia rautateistä ja olosuhteista se, että venäläinen kalusto toimii, säällä kuin säällä. Keskieuroopalainen kalusto ei toimi. kuin hetkittäin auringon paisteessa.stallarin ajatuksen harhailusta. Homokin näkyy olevan.
- olet sinä tyhmä
Hölynpölyä stallari! kirjoitti:
"Kyseessä on VR:n historia joka on historiaa siinä kuin Stalinin vainotkin."
Ei ole. Kyse on veturien uudishankinnoista. Se on ajankohtainen liikenneasia. Stallarien vain pitää tälläkin tavalla yrittää mustata VR:n toimintaa ja samalla länsimaista tekniikkaa.
Stalinin vainojen vetäminen tähän on tyypillistä asian sotkemista.
VR:N historiaa sopii tietysti käsitellä liikenne-palstalla. Sinne se sopii hyvin.----- Kyse on veturien uudishankinnoista.----
Kyse on vanhojen itämaisten sekä vanhojen länsimaisten veturien ja junien vertailuista ja se on historiaa vaikka et sitä kykene tajuamaankaan.
------Stallarien vain pitää tälläkin tavalla yrittää mustata VR:n toimintaa ja samalla länsimaista tekniikkaa.-----
Itse sinä kuotta mustaat aivan kaikkea itämaista joka suhteessa vaikka ei mustaaamisen syytäkään olisi ja tollona vaadit kehumaan länsimaista vaikka ei kehumisen aihetta olisikaan. Olet sinä tyhmä. Ei me sinun komentoosi alistuta kun Suomessa ei sellaista lakia ole etkä ole mikään palstapoliisi. - Avauksen otsikko
olet sinä tyhmä kirjoitti:
----- Kyse on veturien uudishankinnoista.----
Kyse on vanhojen itämaisten sekä vanhojen länsimaisten veturien ja junien vertailuista ja se on historiaa vaikka et sitä kykene tajuamaankaan.
------Stallarien vain pitää tälläkin tavalla yrittää mustata VR:n toimintaa ja samalla länsimaista tekniikkaa.-----
Itse sinä kuotta mustaat aivan kaikkea itämaista joka suhteessa vaikka ei mustaaamisen syytäkään olisi ja tollona vaadit kehumaan länsimaista vaikka ei kehumisen aihetta olisikaan. Olet sinä tyhmä. Ei me sinun komentoosi alistuta kun Suomessa ei sellaista lakia ole etkä ole mikään palstapoliisi.kertoo jokaiselle täysijärkiselle, mihin tähdätään.
"Taas ostetaan läntistä romurautaa"
"Kyse on vanhojen itämaisten sekä vanhojen länsimaisten veturien ja junien vertailuista ja se on historiaa vaikka et sitä kykene tajuamaankaan."
Kyse on länsihankintojen tuomitsemisesta etukäteen poliittisen kannan perusteella itse asiasta mitään tietämättä. Kyse on politiikasta, ei historiasta.
"Itse sinä kuotta mustaat aivan kaikkea itämaista joka suhteessa vaikka ei mustaaamisen syytäkään olisi ja tollona vaadit kehumaan länsimaista vaikka ei kehumisen aihetta olisikaan. Olet sinä tyhmä. Ei me sinun komentoosi alistuta kun Suomessa ei sellaista lakia ole etkä ole mikään palstapoliisi"
Miksi valehtelet? Missä olen tuollaista esittänyt?
Olet niitä, jotka ovat politisoineet historiapalstan Suomen ja lännen toimien mustamaalauksella.
Rikot palstan sääntöjä tarkoituksella. - elä aina ruikuta
Avauksen otsikko kirjoitti:
kertoo jokaiselle täysijärkiselle, mihin tähdätään.
"Taas ostetaan läntistä romurautaa"
"Kyse on vanhojen itämaisten sekä vanhojen länsimaisten veturien ja junien vertailuista ja se on historiaa vaikka et sitä kykene tajuamaankaan."
Kyse on länsihankintojen tuomitsemisesta etukäteen poliittisen kannan perusteella itse asiasta mitään tietämättä. Kyse on politiikasta, ei historiasta.
"Itse sinä kuotta mustaat aivan kaikkea itämaista joka suhteessa vaikka ei mustaaamisen syytäkään olisi ja tollona vaadit kehumaan länsimaista vaikka ei kehumisen aihetta olisikaan. Olet sinä tyhmä. Ei me sinun komentoosi alistuta kun Suomessa ei sellaista lakia ole etkä ole mikään palstapoliisi"
Miksi valehtelet? Missä olen tuollaista esittänyt?
Olet niitä, jotka ovat politisoineet historiapalstan Suomen ja lännen toimien mustamaalauksella.
Rikot palstan sääntöjä tarkoituksella.----- itse asiasta mitään tietämättä----
Elä sinä ruikku aina ruikuta. Kyllähän se on nähty tasan tarkkaan miten täällä länsijunat kulkee kun tulee oikea talvi.
Tiedätkö sinä jo ennakkoon, että nämä tulevat veturit ovat siinä suhteessa parannettu painos. Eivät kuule ole, ne on tehty erilaisiin talviin eikä Suomen talviin. Suomi on niin pieni markkina, että ei Euroopan vetureita valmisteta meitä varten. - älä edes yritä
Hölynpölyä stallari! kirjoitti:
"Kyseessä on VR:n historia joka on historiaa siinä kuin Stalinin vainotkin."
Ei ole. Kyse on veturien uudishankinnoista. Se on ajankohtainen liikenneasia. Stallarien vain pitää tälläkin tavalla yrittää mustata VR:n toimintaa ja samalla länsimaista tekniikkaa.
Stalinin vainojen vetäminen tähän on tyypillistä asian sotkemista.
VR:N historiaa sopii tietysti käsitellä liikenne-palstalla. Sinne se sopii hyvin.Ei ole. Kyse on veturien uudishankinnoista
Olet aina väärässä,miten jaksatkin sellaista roolia vetää loputtomiin. Puhe länsijunista saaduista huonoista kokemuksista on historiaa eli mennyttä aikaa. Koetat taaskin vain erilaisin verukkein sabotoida lännen virheitten esiin tuontia, ei onnistu edelleenkään. - Jo avaus osoittaa
elä aina ruikuta kirjoitti:
----- itse asiasta mitään tietämättä----
Elä sinä ruikku aina ruikuta. Kyllähän se on nähty tasan tarkkaan miten täällä länsijunat kulkee kun tulee oikea talvi.
Tiedätkö sinä jo ennakkoon, että nämä tulevat veturit ovat siinä suhteessa parannettu painos. Eivät kuule ole, ne on tehty erilaisiin talviin eikä Suomen talviin. Suomi on niin pieni markkina, että ei Euroopan vetureita valmisteta meitä varten.täydellistä tietämättömyyttä ja on silkkaa mustamaalausta. Se on osoitettu jo ensimmäisissä vastineissa.
"Tiedätkö sinä jo ennakkoon, että nämä tulevat veturit ovat siinä suhteessa parannettu painos."
Ja miten tämä kuuluu historian palstalle?
"Suomi on niin pieni markkina, että ei Euroopan vetureita valmisteta meitä varten."
Ne nimenomaan valmistetaan meidän vaatimustemme ja olojemme mukaan. - Valehtelet taas!
älä edes yritä kirjoitti:
Ei ole. Kyse on veturien uudishankinnoista
Olet aina väärässä,miten jaksatkin sellaista roolia vetää loputtomiin. Puhe länsijunista saaduista huonoista kokemuksista on historiaa eli mennyttä aikaa. Koetat taaskin vain erilaisin verukkein sabotoida lännen virheitten esiin tuontia, ei onnistu edelleenkään." Puhe länsijunista saaduista huonoista kokemuksista on historiaa eli mennyttä aikaa. "
Avauksesta alkaen käsitellään uudishankintoja eli tulevaaa aikaa.
"Koetat taaskin vain erilaisin verukkein sabotoida lännen virheitten esiin tuontia, ei onnistu edelleenkään."
Miksi valehtelet? Kysehän on ajankohtaisen asian voimakkaasti poliittisesta ja länttä mustamaalaavasta erityisen asiantuntemattomasta kirjoittelusta kirjottelusta.
Vaikka et sitä tajua, nii hankintaan tällä ei ole mitään merkitystä. Mustamaalauskin onnistuu vain niihin, joilla on valmis asenne eli kyvyttömyys arvioida asioita. - ettehän te?
Valehtelet taas! kirjoitti:
" Puhe länsijunista saaduista huonoista kokemuksista on historiaa eli mennyttä aikaa. "
Avauksesta alkaen käsitellään uudishankintoja eli tulevaaa aikaa.
"Koetat taaskin vain erilaisin verukkein sabotoida lännen virheitten esiin tuontia, ei onnistu edelleenkään."
Miksi valehtelet? Kysehän on ajankohtaisen asian voimakkaasti poliittisesta ja länttä mustamaalaavasta erityisen asiantuntemattomasta kirjoittelusta kirjottelusta.
Vaikka et sitä tajua, nii hankintaan tällä ei ole mitään merkitystä. Mustamaalauskin onnistuu vain niihin, joilla on valmis asenne eli kyvyttömyys arvioida asioita.länttä mustamaalaavasta
Sinä ja kaltaisesi ääliöt, tehän ette koskaan mustamaalaa itää, ettehän? - valehtelijat
ettehän te? kirjoitti:
länttä mustamaalaavasta
Sinä ja kaltaisesi ääliöt, tehän ette koskaan mustamaalaa itää, ettehän?Ei ne mustamaalaa, ne vain valehtelee.
- ankee huijjaus
Hyvä esimerkki kirjoitti:
stallarin ajatuksen harhailusta. Homokin näkyy olevan.
tuppilaiset on ahneita kokoomushomoja.
ja kallellaan eu homouteen ja pervouteen, myös junissa. on mieli prseessä ja munissa.
- Ja vaunut...
VR uusii matkustajavaunujaan lähivuosina. Toivottavasti tilaus tulee kotimmahan kainuulaiselle Transtechille.
Saisimme kunnollisia vaunuja suomalaisiin olosuhteisiin.- raha katoaa
kainuun transtec taitaa olla edelleen espanjalaisten omistuksessa ?
- eeeiiiii oooooo
raha katoaa kirjoitti:
kainuun transtec taitaa olla edelleen espanjalaisten omistuksessa ?
Se on suomalais omistukseen palannut takaisin.
- hienoa
eeeiiiii oooooo kirjoitti:
Se on suomalais omistukseen palannut takaisin.
Sitten saattaa joku kolikko jäädä tännekin !!!
- Hybridirata
Kannattaa hitsata vanhaan tsaarin kiskoon Ruotsin raideleveydellä uudet kiskot ja ostaa läntinen juna ja ajaa vanhoilla kiskoilla tavarajunia.
- nostokurki nostaa
Alusta vaihto helppo ja nopea, nostaa vaunut vain uudelle alustalle.
- höyrykone
Allahin alusta ja Mooseksen kori. Siinä hyvä ratarassi.
- H Läntinen
Läntisestä romuraudasta kannattaa maksaa maltaita ihan vaan siksi kun se on läntistä.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2014122318929055_ul.shtml
Ei saa arvostella tai on stalinisti.- Arvostelet sinäkin
Missä se on kielletty?
Ajanmukaiset tekniset välineet eivät todellakaan ole romurautaa, vaikka stallarit kuinka väittävät. Ongelmia on runsaasti myös itäisellä välineistöllä. - hei hulinaa
Arvostelet sinäkin kirjoitti:
Missä se on kielletty?
Ajanmukaiset tekniset välineet eivät todellakaan ole romurautaa, vaikka stallarit kuinka väittävät. Ongelmia on runsaasti myös itäisellä välineistöllä.Hienoa huliskuuppereita kun ei niillä uskalla lentää. Mutta Ranska sai rahansa ja se kai on pääasia. Sitä kehukaamme kun tuotteessa ei ole paljon kehumista.
- Koko ajanhan niillä
hei hulinaa kirjoitti:
Hienoa huliskuuppereita kun ei niillä uskalla lentää. Mutta Ranska sai rahansa ja se kai on pääasia. Sitä kehukaamme kun tuotteessa ei ole paljon kehumista.
lennetään. Yksi tekninen vika ei vielä todista mitään. Lisäksi korjaukset tehdään valmistajan laskuun.
- Ahnaanmukainen
Ei kulje venäläinen sähköjuna senkummemmin kuin läntinen, sillä useaan otteeseen on vioitettu ja poltettu junien ohjainlaitekaapistoja.
- outo on paljon
Totuus on se, että Suomen olosuhteissa on pärjänneet vain Suomessa tai N-liitossa valmistetu veturit ja junat. Lännestä ostettu tai läntisellä lisenssillä valmistettu vetokalusto on ollut aina enemmän tai vähemmän täyttä pa.skaa. Se on totuus jota ei voi kiistää kukaan täysipäinen. Mutta sieltä vain pitää ostaa kun oomma EU-maa. Venäjältä tuskin edes kysytään tarjousta kun ei ole pakko kysyä.
Miksi sitten ostetaan ydinvoimala jos ei vetureita voida ostaa, kumma juttu? Suomen touhuissa on paljon sellaista mikä ei kestä täyttä päivänvaloa.- pojan_kölövi
Nuoremmat eivät taida muistaa koska eivät ole koskaan kuulleetkaan 1960-luvun lopulla hankituista Alstomin vetureista. Ne nimettiin ensin HR13 nimellä joka muutettiin myöhemmin DR13 nimeksi. Olivat pitkiä aikoja pois käytöstä kun sähkölaitteet prakasivat niin pahasti. Tunnen miehen joka sitten sen ongelman SUOMESSA selvitti, ransmannit eivät siihen kyenneet.
- pojan_kölövi
Läntiset eli ranskalaiset tietokoneet "sakkaa". Tässä tapauksessa kuolleita oli vähän yli 160 mutta kun Olkiluoto 3 ranskalaiset tietokoneet sakkaa niin kuolleita tulee olemaan sekä Suomen että Ruotsin puolella yli 160 000. Ei hyvä asia.
http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/oliko-airasian-kapteeni-poissa-paikaltaan-onnettomuuden-sattuessa/4743526- Oikaisija
Ei noilla asioilla ole mitään tekemistä keskenään.
Tämä on historiapalsta, jossa sinunlaistesi kuuluu valehdella historiasta, ei mustamaalata läntistä tekniikkaa. Sille on omat palstansa - ihan-sama-asia
Historiaa se on tekniikankin historia sekä siitä saatava oppi. Koetat esiintyä palstapoliisina kun aihe on sinulle kiusallinen etkä keksi mitään täysipäistä vastaväitettä.
- pojan_kölövi
Onhan sitä tässäkin faktaa, Suomessa ei uskalleta mutista vaan kärsitään nahoissaan ja ehkä siksikin kun kansalle halutaan antaa kuvaa miten länsikauppa aina onnistaa. Ehkä lännestä mutta ei pidä ostaa Ranskasta.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015012719096368_uu.shtml - lännenromuataas
------ miten osaavia ovat ranskalaiset-----
Olkiluoto 3 ja NH-90 helikopterit ovat oiva osoitus ranskalaisten osaamisesta. Nuo kopterit eivät juurikaan lennä kun ovat täysiä susia.- Anonyymi
Hyvä kommentti Olkiluoto kolmosesta, tehty reilusti yli 5 vuotta sitten ja miten ollakaan, tilanne on edelleen sama. Toivottavasti niitä hävittäjäkoneita ei tilata Ranskasta.
- Anonyymi
-----Tällä palstalla pitää valehdella historiasta.-----
Kiitettävästi oletkin tuon sisäistänyt, sen huomaa.
Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän391671Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61351Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.11305- 91299
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p421297Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,61277Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis01254Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin11230Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä21180Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta21163