eksä mielessä vuosienkin jälkeen

kysymysmerkki22

Olen naimisissa, ollut viimeiset 4,5-vuotta. Kun tapasin nykyiseni olin juuri kaksi viikkoa takaperin eronnut eksästäni. Kaipasin jotain, jonkun, jonka avulla pääsisin yli entisestä. Joten suostuin kahvitteluun nykyisen mieheni kanssa.
Pidin hänestä ja hän oli turvallinen, kaikkea sitä mitä edellinen ei ollut. Kumminkin eksäni kummitteli koko ajan mielessäni, sillä hänessä oli jotain mikä sytytti minut tavalla johon ketään muu ei ollut koskaan kyennyt. Pidin pienen tauon nykyiseni kanssa kun törmäsin eräissä juhlissa eksääni. Poikaystäväni oli vieressäni ja eksäni baarin toisella puolella, tuijotti vain herkeämättä. En muista olenko ikinä ollut niin sekaisin kuin sinä iltana. Tuntui että olin väärän miehen vieressä, kun olisin vain halunnut juosta suutelemaan eksääni. Eksäni oli tiedustellut juhlissa ystäviltäni että olenko onnellinen...
Päätin kumminkin mielessäni unohtaa eksäni, sillä hänessä oli myös paljon sellaisia piirteitä jonka varaan olisi vaikea rakentaa lujaa suhdetta. Minä siis jätin hänen, mutta en siksi etten olisi rakastanut, vaan siksi että hän satutti minua.
Ajattelin että keskityn nyt tulevaisuuteeni ja siihen millaisen elämän haluan. Ei mennyt kuin 7kk ensitapaamisestani nykyisen mieheni kanssa, kun hän kosi minua. Kaikki kävi niin äkkiä. Mitä siinä tilanteessa sanotaan, kun rakastaa toista, mutta ei täysin antaumuksella ja koko sydämmellä..?
Vastasin myöntävästi ja häitä juhlittiin 4-kuukauden kuluttua.
Olen hyvin nuori vielä. Ja ollessani eksäni kanssa olin hyvinhyvin nuori ja hän minua kymmenen vuotta vanhempi. Joten myös vanhempani halusivat estää meidän suhteemme. Olin hyvin pidättyväinen hänen kanssaan, koska olin melko kokematon ja ujo vielä silloin. Mielessäni myös pyöri jatkuvasti se kuinka paljon vanhempani olivat suhdetta vastaan. Isäni jopa tarjosi rahaa siitä että laittasin suhteen jäihin. Valehtelin suhteesta ja se muuttui salaiseksi tapailuksi. Luulen että myös se ajoi eksäni pettämään minua, sillä olin hänen seurasaan ahdistunut siitä että jouduin valehtelemaan kenen seurassa olin. Hän jopa soitti isälleni ja yritti käännyttää tämän pään suhteemme hyväksi, onnistumatta.
Jokatapauksessa, tuntuu että nyt myöhemmin pystyn ymmärtämään miksi eksäni lopulta petti minua. Kaikki oli kanssani niin vaikeaa..

Nyt vuosia myöhemmin en yhä ole saanut entistä pois mielestäni. Olen aikuistunut ja kasvanut ihmisenä. Palaan yhä mielessäni niihin iltoihin hänen kanssaan ja haluaisin ottaa häneen yhteyttä ja kysyä mitä hänelle kuuluu.
Rakastan miestäni, mutta enemmänkin ystävänä...
Mutta totta kun puhutaan, en tiedä ajatteleeko eksäni minua koskaan. En ole missään yhteydessä ollut häneen...hän on kyllä yhä facebookissani ja tietääkseni hän ei seurustele, mutta en ole varma...
Suhteestani eksääni on nyt noin 5-vuotta.
Onko joku samankaltaisessa tilanteessa ollut ottanut yhteyttä eksäänsä? osaako joku neuvoa mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä? Kannattaisiko ottaa yhteyttä, ehkä se muuttaisi oloni paremmaksi jos saisin vain jutella hänen kanssaan?

25

373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eksäsi on jäänyt mieleesi Suurena Rakkautena juuri siksi, että suhteenne loppui. Sinun ei koskaan tarvinnut elää hänen kanssaan arkea, pestä hänen kalsareitaan, riidellä tiskivuoroista jne. Suhteenne oli uusi ja jännittävä, siihen liittyi salaisuuksia ja olit ensimmäistä kertaa elämässäsi rakastunut. Sitä sinä kaipaat, sitä tunnetta.

      Olisit iloinen, että olet saanut kokea sellaisen ensirakkauden ja jättäisit sen muistoksi. "Jatko-osa" todennäköisesti rikkoisi ne kauniitkin muistot.

    • tiili-seinä

      Luulenpa, ettet ole missään vaiheessa itsenäistynyt ja kasvanut kunnolla aikuiseksi, vaan kaipaat koko ajan jotakuta, joka tekisi sinun onnelliseksi. Jos olisit elänyt vaikkapa vuoden yksin ja oppinut, että pärjäät omillasi, niin sinun ei tarvitsisi jämähtää näihin miehiin kiinni.

      Uskoisin, että kumpikaan miehistä ei ole sinulle oikea. Aika kultaa muistot ja sinulla on kova halu saada kokea uudelleen rakastuminen.

      Mieti rehellisesti, että oletko valmis yrittämään suhdetta ensirakkauteesi, vaikka se johtaisi siihen, että jäät kokonaan yksin? Jos olet valmis, niin tee niin, että eroa nykyisestä miehestäsi ja hanki itsellesi asunto ja laita elämäsi järjestykseen. Vasta sen jälkeen ota yhteyttä tähän ensirakkauteesi. Voi olla, että hän ei olekaan kiinnostunut sinusta pysyvästi parisuhdemielessä, mutta jos hän haluaa tavata, niin siinä tapauksessa pääset kokeilemaan, että miltä se suhde tuntui ja saat kokea sen suhteen parhaat puolet ja ne unohtuneet puolet, jotta voit muutaman kuukauden päästä sitten erota suosiolla, kun muistat ne ikävyydet, pettämiset jne.

    • kysymysmerkki22

      Tottakaikki. Jos voisin, niin eläisin menneen niin eritavalla. Tiedän jämähtäneeni nykyiseen suhteeseeni sen toimivuuden takia, myös nykyinen mieheni on minua jonkun verran vanhempi, mutta kenelläkään ei ollut mitään häntä vastaan, sillä hän on hyvin tunnollinen ja kunnollinen hyvä mies. Ystäväni sanoikin minulle että oikea syy olla tässä suhteessa ei saisi olla taloudelliset syyt. Mutta tuntuu etten pärjäisi omillani. Hävettää edes myöntää se, sillä olen jo aikuinen ihminen.
      Yksin eläminen on minulle jotenkin kauhea pelko, vaikka tiedän että se olisi juuri se mitä tarvitsisin.
      Nykyinen mieheni sulkee täysin silmänsä ongelmiltamme. Olen yrittänyt kauniisti puhua hänelle, mutta en edes tiedä mitä hänen kuuluisi muuttaa itsessään jotta tuntisin jotain. Sanani onnistuvat vaan loukkaamaan...
      Tiedän että jos lähtisin tästä suhteesta, mieheni tekisi siitä minulle helvettiä. Hän pitää kynsin ja hampain kiinni minusta ja kontroloi kaikkea. Lukee pakon omaisesti puhelintani ja tarkistaa facebookkiani ym. Nyt tosin vaihdoin salasanat...ehkä ensimmäinen askel...?

      • kysymysmerkki22

        Haluaisin että nykyinen suhde toimisi, mutta tuntuu että syy miksi se ei toimi on koska olen yhä kiinni entisessä...


      • miesvm_1967x

        Kunnollinen hyvä mies ja toimiva suhde..

        Mutta mies ei puhu ongelmistanne, kontrolloi, lukee pakonomaisesti puhelimesi, tarkistaa feissin..? Merkillisen toimiva ja hyvä suhde teillä onkin..


      • Ei ymmärrä
        miesvm_1967x kirjoitti:

        Kunnollinen hyvä mies ja toimiva suhde..

        Mutta mies ei puhu ongelmistanne, kontrolloi, lukee pakonomaisesti puhelimesi, tarkistaa feissin..? Merkillisen toimiva ja hyvä suhde teillä onkin..

        Kannattaisko nyt kumminkin pysyä nykyisen kanssa.
        Miksi loukata nykyistä?
        Eihän oisi Exsä, jos teillä olisi ollut kaikki hyvin.
        Enpä usko, että toinen kerta olsi parenpi.
        Ajattelitko, että hänelläkin saattaa olla kumppani ja taas kysymys tarviiko häntäkin samalla loukata.

        Olsi kannattanu aijemmin miettiä, kun ero tuli, että jos kumminkin alkaa kaduttaa.

        Mikä siinä on, ettei kunnon miehet , jotka
        ovat turvallisia ja luotettavia niin eivät kelpaa.
        Exsät pitää olla exsiä mikä siinä on vaikee ymmärtää.


      • herätys!!!

        Mieshän on alistava ja sairaalloisen mustasukkainen! Siksi hänellä oli kiire naimisiinkin, kun halusi sitoa sinut itseensä ja kontrollinsa alle.

        Ja hei, pettäminen ei ole petetyn syytä, älä syyllistä itseäsi siitä, että exäsi petti sinua. Pettäminen on ihan yksin pettäjän itsensä vastuulla. Mitään sellaista "hyvää" syytä pettämiseen ei ole, että sen voisi selittää hyväksyttäväksi toiminnaksi.

        Vaikutat läheisriippuvaiselta, jos olet ihmisen kanssa, joka kohtelee sinua epäsopivalla tavalla.. ja kun olet muullakin tavalla riippuvainen toisesta, suhteenne ei ole terveellä pohjalla.

        Onko pakko olla kenenkään kanssa juuri nyt?


    • sekaisin itsekin

      minulla on hyvin samankaltaisia kokemuksia, peräti kahden ex:n verran. Ensimmäinen, johon oli sokeasti rakastunut ja osoittautui täydelliseksi valehtelijaksi kummittelee edelleen 4 vuoden jälkeen välillä mielessäni. Olen onnistunut häätämään hänet jotenkin mielestäni viime aikoina mutta kyllä se on tuskaa. Rakkaus oli todella silmitöntä ja kohtaloni oli karu, hän jätti minut kuin vanhan rätin kun erosin avioliitostani. Pelinappula olin. Tapasin hänet jälkeenpäin pari vuotta sitten ja onneksi tajusin sillä hetkellä että tämä tyttö vain pelaa ja näyttelee hyvin käyttäytyvää. Puhdas huora ja halusi pelata ihmisillä.

      Sitten tämä toinen, jätin hänet erinäisistä syistä johtuen. Ihana ihminen mutta elämä täysin sekaisin ja siihen soppaan en halunnut jäädä. Ainoa keino pitää ajatukset erillään on pysyä erossa. Muistella huonoja aikoja syitä miksi erosin hänestä. Tapasin kauppajonossa vähän aikaa sitten enkä saanut silmiäni irti mutta ei, en ota yhteyttä.

      Tarinan opetus, ala ole yhteydessä, siitä ei seuraa mitään muuta kuin pahaa. Ole onnellinen nykyisen kanssa ja yritä unohtaa menneet. Teillä oli syy erota. Kaikkissa ihmisissä on hyvää ja pahaa. Syy erota on pahojen asioiden liiallisuus.

    • kysymysmerkki22

      Myönnän että olen hieman läheisyysriippuvainen. Tulee varmaan menneisyydestäni. Tiedän mieheni olevan kontroloija ja liian mustasukkainen, mutta en koe näiden asioiden pahemmin haittaavan elämääni, kunhan minulla ei ole mitään salattavaa. Jokatapauksessa vaihdoin tosiaan fb-tunnukseni ja kännykkäny suojakoodin, ihan vain perjaatteesta. Haluan hänen perjaatteesta kunnioittavan yksityisyyttäni, vaikkei minulla olisikaan mitään salattavaa.

      Silti en saa ajatusta pois että ottaisin eksääni yhteyttä. Ihan vain jutellakseni ja toivoisin että hän ei edes vastaisi minulle, tai vastaus olisi jotain muuta kuin toivon.
      Kunhan vain saisin hänet pois mielestäni. Ei ole mennyt päivääkään etten häntä olisi ajatellut. Tämä on hullua. Hän asuu toisella paikkaunnalla 200km päässä, joten tuskin edes näkisimme.
      Olin pariviikkoa takaperin baarissa ystäväni kanssa ja tanssin erään miehen kanssa ja juttelimme koko illan. Tanssin kiihkeydessä taisin häntä myös suudella... Jälkeenpäin tajusin että tein niin koska hän muistutti niin paljon eksääni. Mies tyrkytti numeroaan ja oli todella kiinnostunut, mutta en edes hänen kanssaan jutellessaan pystynyt olla vertaamatta eksääni.

      Ja siihen että pettäminen on aina pettäjän vika, en täysin allekirjoita. Jos on suhteessa ihmisen kanssa jolta ei saa sitä mitä suhteessa kuuluisi saada, ajautuu ihminen helposti pettämään. Varsinin kun kumppanin kanssa on asiasta yrittänyt puhua, mutta mikään ei muutu. Se ei tarkoita että et välittäisi kumppanistasi, mutta ihminen on pohjimmiltaan kumminkin niin tunteiden vietävissä. Pohjimmiltaan kaikki kaipaavat rakkautta ja läheisyyttä ja seksiä hinnalla millä hyvänsä. Huom. en siis ikinä antanut eksälleni...

      • herätys!!!

        Jos suhde ei toimi puheista huolimatta, niin toista ei silti petetä! Ensin erotaan, sitten vasta mennään toisen kanssa petiin. MIKÄÄN syy ei oikeuta pettämiseen.

        Tykkäisitkö itse, jos miehesi tanssisi kiihkeästi naisen kanssa ja suutelisi (ehkä) siinä samalla?! Miksi olet vietellyt vierasta miestä, ja varmasti toiminut loukkaavasti nykyistäsi kohtaan?! Pelaat miesten tunteilla ja olet itsekin ihan hukassa tuon rakkausasian kanssa.

        Rakkauden tunne on jokaisen sisällä, sitä on turha hakea ulkopuolelta. Jos läheisyyttä ja seksiä himoitaan hinnalla millä hyvänsä, siinä menettää omanarvontuntonsa eikä muidenkaan tunteista silloin välitetä. Nythän sinä jo teitkin niin tanssimalla toisen miehen kanssa, että vedätit varattuna naisena hyväuskoista miestä ja miehesikään tuskin tykkäisi tuosta vieraiden miesten kanssa vehtaamisesta.

        Pelaat ihmissuhdepelejä, joissa myyt itsesikin halvalla, että vain joltain saisit läheisyyttä ja seksiä.


      • miäs...

        "Se ei tarkoita että et välittäisi kumppanistasi, mutta ihminen on pohjimmiltaan kumminkin niin tunteiden vietävissä."

        Niin, naiset ovat. Jokin tutkimus oli, että naisista ajattelee 80% enemmän tunteella kuin järjellä, miehillä taas prosentit ovat juuri toisinpäin.


      • kysymysmerkki22
        miäs... kirjoitti:

        "Se ei tarkoita että et välittäisi kumppanistasi, mutta ihminen on pohjimmiltaan kumminkin niin tunteiden vietävissä."

        Niin, naiset ovat. Jokin tutkimus oli, että naisista ajattelee 80% enemmän tunteella kuin järjellä, miehillä taas prosentit ovat juuri toisinpäin.

        Oliaimpa siis mies..


      • kysymysmerkki22
        herätys!!! kirjoitti:

        Jos suhde ei toimi puheista huolimatta, niin toista ei silti petetä! Ensin erotaan, sitten vasta mennään toisen kanssa petiin. MIKÄÄN syy ei oikeuta pettämiseen.

        Tykkäisitkö itse, jos miehesi tanssisi kiihkeästi naisen kanssa ja suutelisi (ehkä) siinä samalla?! Miksi olet vietellyt vierasta miestä, ja varmasti toiminut loukkaavasti nykyistäsi kohtaan?! Pelaat miesten tunteilla ja olet itsekin ihan hukassa tuon rakkausasian kanssa.

        Rakkauden tunne on jokaisen sisällä, sitä on turha hakea ulkopuolelta. Jos läheisyyttä ja seksiä himoitaan hinnalla millä hyvänsä, siinä menettää omanarvontuntonsa eikä muidenkaan tunteista silloin välitetä. Nythän sinä jo teitkin niin tanssimalla toisen miehen kanssa, että vedätit varattuna naisena hyväuskoista miestä ja miehesikään tuskin tykkäisi tuosta vieraiden miesten kanssa vehtaamisesta.

        Pelaat ihmissuhdepelejä, joissa myyt itsesikin halvalla, että vain joltain saisit läheisyyttä ja seksiä.

        Olenkin miettinyt että mitä jos nykyinen mieheni pettäisi minua, olisinko mustasukkainen.. En tiedä, ajattelisin sen olevan helppo loppu suhteellemme. Mutta en voi tietää nyt mitä tunteita se herättäisi, ehkä joku heräisi sisälläni..? Mutta niin kauhealta kuin se kuulostaakin, en voi automaattisesti vastata että särkyisin jos kuulisin mieheni minua pettäneen...


      • vai niin
        miäs... kirjoitti:

        "Se ei tarkoita että et välittäisi kumppanistasi, mutta ihminen on pohjimmiltaan kumminkin niin tunteiden vietävissä."

        Niin, naiset ovat. Jokin tutkimus oli, että naisista ajattelee 80% enemmän tunteella kuin järjellä, miehillä taas prosentit ovat juuri toisinpäin.

        Ahaa, siis 80% miehistä tietää täysin mitä tekee mennessään vieraisiin, turha vedota mihinkään syyntakeettomuuteen ;)


      • miäs.
        vai niin kirjoitti:

        Ahaa, siis 80% miehistä tietää täysin mitä tekee mennessään vieraisiin, turha vedota mihinkään syyntakeettomuuteen ;)

        Juu, totta kai tietää. Vieraisiin mennään, kun oma suhde ei ole kunnossa.


      • herätys!!!
        miäs. kirjoitti:

        Juu, totta kai tietää. Vieraisiin mennään, kun oma suhde ei ole kunnossa.

        Juu, pettäjä antaa itselleen suhteen toimimattomuudesta "hyvän syyn" pettämiseen, että voi ohittaa omantunnon äänen.

        Jos suhde ei toimi, miksi olla suhteessa?! Eikös toimimattomia suhteita voi lopettaa ja sitten vasta vehdata toisen uuden ihmisen kanssa?! Mikä vaikeus tuota asiaa on käsittää..


      • miäs.
        herätys!!! kirjoitti:

        Juu, pettäjä antaa itselleen suhteen toimimattomuudesta "hyvän syyn" pettämiseen, että voi ohittaa omantunnon äänen.

        Jos suhde ei toimi, miksi olla suhteessa?! Eikös toimimattomia suhteita voi lopettaa ja sitten vasta vehdata toisen uuden ihmisen kanssa?! Mikä vaikeus tuota asiaa on käsittää..

        Käsitit hieman väärin. Totta kai pettäminen on väärin. Mutta kyllä pettäminen kertoo vain sen, että ei rakasta kumppaniaan tarpeeksi. Suhde ei toimi.

        Esim. jos kuvitellaan tilanne, että mies on baarissa ja joku nainen tulee juttusille. Tässä tilanteessa mies kerkeää jo ajattelemaan oikeasti, että mitä tekee. Jos rakastaa, niin ei petä. Mutta kuvitellaan omituinen tilanne, että mies olisi saunassa yksin ja yhtäkkiä joku nainen tulisi saunaan ja tyrkyttäisi itseään. Tässä tilanteesta voisi jo tulla poikkeus sääntöön, koska tässä tilanteessa mies ei kerkeäisi ollenkaan ajattelemaan yläpäällään. Tarkoitan siis sitä, että näistä normaaleista tilanteista on niin pitkä matka pettämiseen, että siinä kerkeää jo ajattelemaan, että mitä tekee.


    • söinjustlihakeittoa

      Missä päin tämä exäsi asuu? Ja sinä? Tulipa pelottavasti yksi tuttavani mieleen..!

      • kysymysmerkki22

        Ja tähän vastaisin rehellisesti? :D


      • kysymysmerkki22
        kysymysmerkki22 kirjoitti:

        Ja tähän vastaisin rehellisesti? :D

        Asun itse keskisuomessa.. Jollakulla tutullasi siis sama tilanne. Oliko yhteydessä eksäänsä?


      • söinjustlihakeittoa
        kysymysmerkki22 kirjoitti:

        Asun itse keskisuomessa.. Jollakulla tutullasi siis sama tilanne. Oliko yhteydessä eksäänsä?

        Oli kyllä! :)


      • kysymysmerkki22
        söinjustlihakeittoa kirjoitti:

        Oli kyllä! :)

        Millaisin seurauksin?


    • söinjustlihakeittoa

      Ei jättänyt nyksäänsä (ovat edelleen yhdessä) ja tämä exä seurustelee tahollaan. En ole kysellyt sen kummemmin, eivät käsittääkseni naamatusten nähneet tämän exän kanssa ollenkaan, tosin en ole ihan varma.

    • miesvm_1967x

      Nyt ei enää jaksa siis kommentoida. Miten aikuinen mies voi tulla parista bissestä ihan turvat.. en tajua.. mutta hauska lauantai on. Nyt otan velvollisuudet esiin ja menen tiskaamaan taas noi käsitiskit. Ei huvita, ei naurata, mutta se on velvollisuus ;)

      Samalla odottelen että rakastamani ihminen tulee kotiin

    • 11+2

      En itse ole mutta eksäni on. Siis ensimmäinen eksäni. Erosta on nyt jokseenkin tasan viisi vuotta. Kumpikin mentiin naimisiin samana viikonloppuna 2.5 vuotta sitten. Nyt olen eronnut aviomiehestäni ja eron syy on mikäs muu kuin toinen mies. Viimeksi tänään eksä suri kaipaustaan ja rakkauttaan minuun ja pyysi taas anteeksi. Ihan kuin viisi vuotta matelua ei riittäisi. Mennyt on mennyttä. Kummallakin virhe avioliitot. Tosin ex ei ole omastaan päässyt vielä eroon. Minä olen vihdoinkin löytänyt elämääni rakkauden enkä vain täytä hysteerisesti jotain tyhjää tilaa millä tahansa miehellä, tavaroilla tai lapsilla. Minä todellakin toivon että ex löytää onnen elämäänsä. Hän on yhä ystäväni. Onhan meillä lapsia ja on hyvä isä. Mutta hän on nykyisin kuin veli minulle. Ei muuta. Kun hänkin vaan päästäisi irti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1241
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1130
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1115
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe